جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای خداآفرین ( معرفی ۱۷۹ روستای خداآفرین )

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ شهریور ۱۴۰۱

روستاهای خداآفرین را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد. در ابتدا با شهرستان خداآفرین آشنا و سپس به معرفی ۱۷۹ روستای خداآفرین می پردازیم.شهرستان خداآفرین یکی از شهرستان‌های شمال شرقی استان آذربایجان شرقی ایران است. مرکز این شهرستان شهر خمارلو می‌باشد.
این شهرستان از شمال با کشور آذربایجان، از شرق با شهرستان کلیبر، از جنوب با شهرستان ورزقان و از غرب با شهرستان جلفا مرز کشوری و مرز شهرستانی دارد. مرکز این شهرستان، شهر خمارلو است. این شهرستان ۳ بخش به نامهای مرکزی، گرمادوز و منجوان دارد. این شهرستان با وسعت ۱۵۲۵ حدود سه درصد و سه دهم درصد استان آذربایجان شرقی را تشکیل می‌دهد. در سال ۱۳۸۵ جمعیت حدوداً ۳۶۰۰۰ نفر است. این شهرستان دومین شهرستان کم جمعیت استان است. ازاین جمعیت ۱۱۰۰۰ نفر در بخش مرکزی ۱۳۰۰۰ نفر در بخش گرمادوز و ۱۲۰۰۰ نفر در بخش منجوان زندگی می‌کنند.

روستاهای خداآفرین 2 800x400 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

تاریخچه

نخستین بار حمدالله مستوفی در نیمه قرن هشتم هجری به نام خدا آفرین اشاره می‌کند، زنگیان چند پاره ده است و اکنون داخل مردانقم، پل خدا آفرین بر آب ارس در آن حدود است. بکر ابن عبدالله صاحب رسول‌الله سالی الله علیه و سلم ساخت در سنه خمس عشر هجری. در زمان جنگ‌های ایران و روسیه بخش مهمی از مردم شهرستان زندگی عشایری داشتند. عشایر ارسباران قسمت عمده‌ای از جنگاوران قشون ایران را تأمین می‌کردند و به همان نسبت نیز صدمات جنگ را متحمل می‌شدند. شهرستان خداآفرین، بعلت قرار گرفتن در خت مقدم، بشدت آسیب دید. برای نمایش بیچارگی اهالی شهرستان در اوایل قرن نوزدهم گزارشی از یک دیپلمات انگلیسی را در اینجا می‌آوریم: رابرت میگان خمارلو را چنین توصیف می‌کند،… روستای خمارلو، در دامنه کوه‌های شیبدار قرار گرفته‌است. منازل ساکنین در شیب کنده شده‌اند به نحوی که خانه‌ها فقط یک دیوار گلی دارند که در آن دریچه‌ای ۳–۴ فوت مربعی نقش پنجره را دارد و چند تکه تخته پاره شکسته به جای در نصب شده‌است… ساکنین فقیرترین مردمی بودند که تاکنون دیده‌ام. مردان و زنان کهنه‌ای به تن کرده بودند و کودکان تا هفت ساله لخت بودند. آن‌ها تعداد کمی گوسفند و بز، و ذخیره‌ای کافی انگور داشتند که به خوبی تا زمستان نگاه داشته بودند.

طبق نوشته لغتنامه دهخدا، به نقل از جلد چهارم فرهنگ جغرافیایی ایران، در اواخر دهه بیست خداآفرین یکی از بخش‌های ششگانهٔ شهرستان تبریز بود. بخش خداآفرین از دو دهستان بشرح زیر تشکیل شده بود: دهستان کیوان شامل ۴۰ آبادی و دارای ۴۹۶۹ تن سکنه و دهستان منجوان حاوی ۶۳ آبادی و دارای ۸۴۶۴ تن سکنه. محل بخشداری خداآفرین در آبادی عربشاه خان و ادارهٔ مرزبانی و نمایندهٔ آمار در آبادی خمارلو قرار داشتند. بعد از آن، تا سال ۱۳۴۵ خدا آفرین یکی از بخش‌های اهر ارسباران بود. با وجود استقرار پاسگاه ژاندارمری در خمارلو، مرکزیت غیررسمی منطقه روستای عباس‌آباد بود چرا که هم روحانی سرشناس و سر دفتر اسناد رسمی و هم عاشق رسول قربانی آنجا ساکن بودند. کشیدن جاده شوسه در امتداد ارس و تأسیس شهرستان کلیبر درست بعد از انقلابٔ بر اهمیت خمارلو افزود.

خداآفرین تا سال ۱۳۹۰ بخشی از شهرستان کلیبر بود و در این سال از آن جدا شد. قسمت‌هایی از دیزمار شرقی که سابقاً تابع دیزمار ارسباران به مرکزیت خاروانا بودند ضمیمه بخش منجوان شده‌است. مابقی دیزمار شرقی بین بخش مرکزی ورزقان و بخش سیه رود تقسیم شده‌است.

روستاهای خداآفرین گرمناب 800x499 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

اقتصاد

پیش از انقلاب اسلامی خدا آفرین، که در آن زمان دهستانی از شهرستان کلیبر بود، اقتصاد پویایی داشت. تولید محصولات زراعی در مزارع حاصلخیز کناره‌های ارس بیشتر از نیاز محلی بود. در طی فصل زمستان دامپروران وابسته به تیر ه‌های مختلف عشایر ارسباران از این اراضی به عنوان قشلاق استفاده می‌کردنند. در مناطق ییلاقی دامپروری رواج داشت و مازاد محصول برای فروش به اهر فرستاده می‌شد. از سال‌های بعد از وقایع فرقه دمکرات آذربایجان، به دنبال مهاجرت دسته جمعی ساکنین ارمنی منطقه به تهران، مسافرت جوانان برای کارگری فصلی به تهران و تبریز آغاز شده بود. برخی از همین کارگران به تدریج به پیمانکاران ساختمانی تبدیل شده و در شهرهای بزرگ مستقر شده بودند. در اواسط دهه پنجاه تقریباً تمام مردان جوان نصف سال را در تهران می‌گذراندند. تغییرات آب و هوایی و کشت دیم در زمین‌های شیب دار باعث فرسایش شدید خاک شده و بهره‌وری را به تدریج کاهش داد. مردم مجبورشدند بخش عمده درآمد خود را از کارگری فصلی در تهران تأمین کنند. در دوره بی نظمی‌های اول انقلاب بخش مهمی از اهالی شهرستان در زمین‌های شمال شرق تهران خانه ساختند. به این ترتیب جمعیت شهرستان به نحو قابل ملاحظه‌ای پایین آمد. از اواخر دهه ۶۰ دولت مرکزی سختگیری بر سخت و سازهای غیرقانونی در اطراف تهران کنار گذاشت. این کار به مهاجرت گسترده اهالی شهرستان به حاشیه تهران منجر شد. مهاجرین عموماً در کارهای ساختمانی، مخصوصاً نقاشی ساختمان، مشغول شدند.

از اواسط دهه هشتاد به بعد، به دلایلی که چندان مشخص نیستند، برخی از مهاجرین سابق به روستاها بازگشته و به ساخت ویلا و خانه‌های مدرن اقدام کردند. اینکار باعث رونق اقتصاد شهرستان شده‌است. به علاوه، اخیراً خیل عظیم مهاجرین سابق برای گذران تعطیلات تابستانی به منطقهٔ بر می‌گردند. این کار به نحوی صنعت گردشگری را توسعه خواهد داد. احتمال می‌رود بزودی گردشگری اساس اقتصاد شهرستان را تشکیل دهد.در سال‌های اخیر، زنبور داری به صورت یک شغل سودآور درآمده‌است. از کانون‌های اصلی زنبور داری می‌توان روستای مردانقم را نام برد.
با افتتاح سد خدا آفرین قدم اصلی در توسعه کلان منطقه برداشته شده‌است. اخیراً جاده ترانزیتی کلیبر–جانانلو، به طول ۴۰ کیلومتر، افتتاح شده‌است و، انتظار می‌رود، در ارتقاء اقتصاد محل نقش اصلی داشته باشد. از طرف دیگر قرار گرفتن بخشی از منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس در جانانلو به رشد اقتصادی شهرستان کمک خواهد کرد.

روستاهای خداآفرین 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

شاخص‌های فرهنگی

اکثریت مردم پیرو مذهب شیعه دوازده‌امامی هستند. آخرین فرد ارمنی منطقه در سال ۱۳۵۵ از دنیا رفت. تعداد قابل توجّهی از اهالی پیروان اهل حق (گوران در زبان آذری) هستند. همه گوران‌ها در اصل متعلق به طایفه شاملو هستند. این طایفه یکی از ارکان عمدهٔ قزلباش‌ها در عهد شاه اسماعیل بود.
زبان گفتاری مردم زبان ترکی آذربایجانی است که متعلق به شاخه غربی گره جنوبی – غربی (اغوز) خانواده زبان‌های ترکی می‌باشد. اغلب مردم، بعلاوه، با زبان فارسی آشنایی دارند. تا اوایل دهه پنجاه شمسی، اهالی مسن چهار روستا (چای کندی، کلاسر، خوینرود، ارزین) قادر با مکالمه به زبان تاتی بودند. در مناطق کوهستانی، به دلیل مشکل انتقال مکالمه، تکامل زبان صوتی امری رایج است. تا پیش از گسترش تلفن همراه، در ارسباران بیشتر مردان و پسران قادر به ارتباط مؤثر دوردست با صوت زدن بودند. امروزه، زبان صوتی عمدتاً به تقلید آلات موسیقی منحصر شده‌است و شنیدن اجرای استادانه موسیقی عاشقی با صوت در سراسر منطقه اتفاقی عادی است.

روستاهای خداآفرین 1 800x600 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستاهای خداآفرین

روستای آغ‌قشلاق

روستای آغ‌قشلاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز شرقی ،بخش گرمادوز، شهرستان خدا آفرین واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، برابر با ۶۰ نفر بوده است.

روستای آقامیرلو

روستای آقامیرلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش منجوان شهرستان خداآفرین واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، برابر با ۲۳ نفر بوده است.

روستای آقداش

روستای آقداش یا آغداش (Aqdash) مرتعی در بالای کوههای جنوبی روستاهای بالان و عباس آباد است.این مرتع سکونتگاه تابستانی (ییلاق) آن بخش از اهالی ارسباران است که زندگی ایلاتی نیمه ساکن دارند، و همزمان به دامپروری و کشاورزی مشغولند. نام دیگر آقداش توپخانه است، ظاهراً، به این علت که در جنگهای روس-ایران توپخانه عباس میرزا در این محل مستقر شده بود. بر مبنای گفته های اهالی محل شکست بزرگ ایل محمد خانلو توسط نیروهای ایل حاج علیلو، به فرماندهی امیر ارشد، در حوالی آقداش اتفاق افتاده است.

آغداش 1 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

آغداش 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای آلاجوجه

روستای آلاجوجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۲۲ نفر بوده است.

روستای آوارسین

روستای آوارسین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان ،بخش مرکزی شهرستان خدا آفرین واقع شده‌است.یکی از مسیرهای دسترسی این روستا از جاده جانانلو کلیبر و از نزدیکی های جانانلو می باشد.جمعیت این روستا طبق سرشماری ۱۳۹۵، ۷۴ نفر در قالب ۲۴ خانوار بوده است، که از این تعداد ۴۳ نفر مرد و ۳۱ نفر زن می باشند.فاصله این روستا از کلیبر ۴۰ کیلومتر می باشد که از این میزان ۲۸ کیلومتر راه آسفالته (تا عمارت) و ۱۲ کیلومتر مابقی خاکی می باشد.از همسایگان این روستا میتوان سقین اسیران اشرف گاوآهن هوچ سفلی و علیا رانام برد.
قلعه تاریخی آوارسین با قدمتی از دوران ساسانیان، در نزدیکی و جنوب این روستا واقع شده است.آوارسین روستایی تاریخی با قدمت ۱۴۰۰ ساله بوده و در گذشته نه چندان دور یکی از روستاهای پرنفوذ منطقه به شمار می رفته است.
آب هوای این روستا ییلاقی بوده و تابستان های خنک و زمستان های سردی دارد این روستا دارای قشلاقی در بالا دست رودخانه ی کلیبرچایی نیز بوده که درفصل های سرد سال به آنجا کوچ میکردند‌.آوارسین دارای دو قنات بزرگ و چشمه های معدنی نیز میباشد.از میوه های این روستا میتوان به گلابی گردو تمشک زالزالک انگور گیلاس و غیره ‌را نام برد.

روستای آوانلو

روستای آوانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. این روستا دارای شخصیت محبوب مردمی استاد بهزاد حسن پور میباشد. استاد بهزاد حسن پور عضو انجمن مهندسی عمران و معماری مدرن میباشد. استاد بهزاد استادی داشت به اسم استاد محسن حسن پور که درس ها به او آموخت و باید سال ها قدردان او باشد.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۰۹نفر بوده است.

روستای آینالو

روستای گردشگری آینالوّ (Aynalu)، آینالی (Aynali) در گویش محلی، واقع در شهرستان خداآفرین از شهرهای (استان آذربایجان شرقی) از معدود مناطق کشور است که طبیعت زیبای آن دست نخورده باقی است. این روستا که دارای اقلیمی معتدل و کوهستانی در ناحیه شمال غربی شهرستان کلیبر و در فاصله ۵۵ کیلومتری شهر کلیبر و در ۱۵ کیلومتری روستای عاشقلو (ساحل ارس) قرار دارد. کمپ گردشگری آینالو تحت نظر سازمان محیط زیست شهرستان خداآفرین توسط اهالی روستا اداره می شود.
نام روستای آینالو برگرفته از نام نوعی تفنگ سرپر است که ظاهرا آینه داشت (در کتب تاریخ ارامنه هم این تفنگ با نام اختصاری آینالی (Այնալի) آورده شده است). این روستا به ساخت این تفنگ‌ در منطقه شهرت داشت. در یک دوره تعدادی از این تفنگ‌ها برای امیر ارشد در روستای آبخواره شهرستان ورزقان ارسال شد. بنایی هم توسط خانواده ارمنی تومانیان در دوران قاجار توسط فرزندان هاراتون و هم‌زمان با عمارت وینق در سال ۱۹۰۷ میلادی ساخته شد. نمونه این بنا در سایر نقاط هم ساخته شده بود و صحت و سقم مطلب زیر باید بررسی شود: ظاهرا قصر به خاطر سقف فلزی مانند آینه‌ای نور را منعکس می‌کرده‌است و مردم، که برای اولین بار شاهد چنین سقفی می‌شدند، آن را آئینه لو نامیده‌اند.در حال حاضر تنها دیوارهای عمارت سالم مانده‌است.

آینالو 2 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )
عمارت آینالو
در منطقه بکر و حفاظت شده جنگل‌های ارسباران، در منطقه اینالو و در مجاورت روستای آینالو، بر فراز کوهی، عمارتی زیبا بنا شده که با توجه به شیوه معماری و ساختمان‌سازی آن این بنا متعلق به عهد قاجار است و توسط تاجر معروف ارمنی دوران قاجار، طومانیاس ساخته شده‌است. شکوه و زیبایی ساختمان معماری و هنر ایرانی در امر ساختمان‌سازی را به نمایش می‌گذارد که چگونه سال‌ها پیش با آن وسایل و ابزار ساده اینچنین بنای باشکوه و با عظمتی را خلق کرده‌اند.
این محدوده بخش بسیار کوچکی از منطقه ۸۰ هزار هکتاری حفاظت شده ارسباران می‌باشد که از شمال غربی به روستای وایقان و از جنوب شرقی به روستاهای بالان و بهروز منتهی می‌شود.

آینالو3 800x600 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )
آب وهوای آینالو
آب و هوای آن در فصل بهار و تابستان مطبوع و دلپذیر و دارای زمستان سرد می‌باشد.
گردشگری در آینالو
آینالو منطقه کوهستانی و جنگلی سر سبزی می‌باشد که دارای طبیعت زیبایی است که نیازمند توجه و نگهداری گردشگران می‌باشد و دور تا دور ده‌ها هکتار از جنگلهای واقع در این منطقه توسط سازمان حفاظت از محیط زیست تور سیمی کشیده شده که به محلی برای نگهداری چندین گوزن جهت دید عموم و تکثیر و رهاسازی در کل منطقه و طرح احیای نسل مارال تبدیل گشته است و منطقه جنگلی آینالو در حقیقت منطقه نگهداری مارال‌ها و آهوهای وحشی است. با گذشت این سال‌ها از آغاز طرح احیای نسل مارال در جنگلهای حفاظت شده آینالو هم اینک این گونه جانوری به لحاظ تعداد و از نظر احیای ژنتیکی شرایط قابل قبولی دارد که در ابتدا ۵/۳ هکتار از اراضی روستای آینالو حصار کشی شد تا به عنوان محل قرنطینهٔ انتقال مارال مورد استفاده قرار گیرد اما اکنون به دلیل افزایش جمعیت گله، محدودهای با وسعت ۱۸۰ هکتار پذیرای بیش از ۲۶ رأس مارال است که آرزوی زندگی دوبارهی مارال‌ها را در جنگلهای ارسباران محقق کرده‌است. یک تحقق اخیر سه نقطه شهرستان کلیبر را با بالاترین توانمندی گردشگری مشخص کرده‌است. این سه مکان، که در مجاورت جاده کلیبر – عاشقلو (مسیر عباس‌آباد- آینالو – وایان) قرار گرفته‌اند، عبارتند از قلعه بابک، دره مکیدی و آینالو. آینالو در بکرترین قسمت از بخش‌های جنگلی ارسباران قرار گرفته‌است. این جنگلها، به دلیل عدم حفاظت صحیح و احیانا تغییرات آب و هوایی، در حال حاضر به صورت پراکنده به شهرستان‌های کلیبر، جلفا، ورزقان و اهر محدود می‌شود. ویژگی مشخصه محدوده آینالو تعدد روزهای مه آلود است. به لطف همین شرایط خاص جنگل انبوه، علیرغم سطح نسبتاً پایین بارندگی (۴۵۰-۶۰۰ میلیمتر)، توانسته است از طریق بارش مخفی (مه-بارش) شکل بگیرد.
درآغاز قرن بیستم میلادی آینالو یکی از ۱۷ روستای ارمنی‌نشین ارسباران بود. متعاقب مهاجرت ارمنیان به تبریز و تهران روستا مسلمان‌نشین شد. تا یک سال قبل از انقلاب اسلامی، تمام سکنه به شهر مهاجرت کردند. در سال ۱۳۷۰ هنوز دو خانواده، که بعد از انقلاب برگشته بودند، در روستا زندگی می‌کردند.

آینالو 800x450 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

در سابق اهمیت آینالو به چهار چیز بود؛ * معدن سنگ آهن که آهنگری فعال در روستای عباس‌آباد را تغذیه می‌کرد، * معدن گٔل سفید، * باتلاقی که مردم ناحیه از آنجا زالو می‌گرفتند، * و بالاخره مورد چهارم فردی محمد قلی فرزند کربلائی عباس از طایفه قاضی لو شاخه‌ای از ایلات قره داغ محمد خانلو (مالک عباس‌آباد)، مشهور به انجمن، بود. این شخص، در جوانی ثروت هنگفتی را، که از پدرش عباس جعفری تاجر بود به ارث برده بود، به علت جنگ وغارت منطقه توسط خوانین در سفری طولانی به قره باغ هدر داده بود ولی بر بذله گویی و خوش مشربی او خلل وارد نشده بود. خاطرات انجمن، بمانند نسخه شفاهی زوربای یونانی، در سطح روستاهای منطقه همانند رمانی شیرین نقل محافل بود.وجودافراد سرشناس بانفوذخانواده اربابی این روستا بالابیگ رسولی اهری فرزندآتابیگ رسولی اهری ساکن روستای وایقان مقدس می‌توان برد .

 

 

آینالو1 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

 

روستای ابراهیم سمیع

روستای ابراهیم سمیع یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۳۴ نفر بوده است.

1ابراهیم سمیع 800x450 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

ابراهیم سمیع 800x450 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای ابراهیم‌بیگلو

روستای ابراهیم‌بیگلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۷۳ نفر بوده است.

روستای اجاق‌کندی (بسطاملو)

روستای اجاق‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملو شهرستان خداافرین میباشد تعداد خانوار ۷۰ میباشد. از شمال به روستای کوسالار و از غرب به بالبکلو و از شرق به قوتورلار و از جنوب به قرباچانلو منتهی می‌شود نزدیک ۲۵۰ خانوار از این روستا ب علت نبود شغل و درآمد کافی در روستا به شهرستان های مراکز استان های مختلف کوچ کردند. وشغل ساکنان دامداری وکشاورزی میباشد وعمده درامد وممر زندگی ساکنان ازاین طریق تامین میشود.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۱۳ نفر بوده است.

روستای اجاق‌کندی (دیزمار شرقی)

روستای اجاق‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۵ نفر بوده است.

روستای احمدآباد

روستای احمدآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. بر پایه آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۰ این روستا دارای چهل خانوار و جمعیت آن ۱۶۷ نفر بود.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، برابر با ۱۷۴ نفر بوده است.

روستای احمدلوی سفلی

روستای احمدلوی سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۹۱ نفر بوده است.

روستای احمدلوی علیا

روستای احمدلوی علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۴۸ نفر بوده است.

روستای اسکانلوی سفلی

روستای اسکانلوی سفلی با نام دیگر «سه راهی اسکانلو» یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملو بخش مرکزی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است. این روستا که در حاشیه جنوبی رودخانه آراز (ارس) قرار گرفته‌است از رطوبت نسبی و پوشش گیاهی مطلوبی برخوردار می‌باشد. آب گرم موتالیخ در فاصله ۲۵ کیلومتری این روستا واقع شده و پل‌های تاریخی خدا آفرین در ۱۰ کیلومتری آن قرار دارد. استقرار در کناره رودخانه مشهور آراز و نشانه‌های آثار بازمانده از گذشته‌های دور از قبیل پل‌های تاریخی خدا آفرین و وجود استحکامات دیگر قدمت طولانی این روستا را معلوم می‌دارد. مردم خونگرم و مهربان روستای اسکانلو مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند و به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند.
در گذشته‌های دور، این روستا «الیاس کندی»، «ایده چی» و همچنین «احمددی» نام داشته‌است که بعدها با گذر زمان «اسکانلو» نام گرفته‌است. کارشناسان گردشگری قدمت روستای اسکانلو را به دوران پیش از جنگ جهانی دوم نسبت می‌دهند و می‌گویند: اسکانلو با توجه به اینکه یکی از روستاهای مهم و امن منطقه در گذشته محسوب می‌شده‌است، در دوران حکومت عباس میرزا در زمان جنگ میان ایران و روسیه و لشکر کشی‌های آن زمان در این منطقه، این روستا محل تأمین آذوقه لشکریان بوده‌است. اسکانلو همچنین به دلیل واقع شدن در سه راهی، نقش مهمی در زمینه تجارت داشته‌است که پس از استیلای حکومت‌های کمونیستی در منطقه و شرایط خاص سیاسی حاکم بر ایران این روستا همچون اکثر مناطق شمالی آذربایجان شرقی این موقعیت استراتژیکی خود را از دست داد. اما خوشبختانه در دهه‌های اخیر بار دیگر این روستا مورد توجه سرمایه‌گذاران و دولت قرار گرفت و با گسترش فعالیت‌های گردشگران و توجه ویژه به مناطق روستایی، نوار شمالی آذربایجان شرقی و روستای اسکانلو در حال بازیافتن موقعیت تاریخی و فرهنگی خود هستند.
زبان گفتاری مردم ترکی است که متعلق به شاخه غربی گره جنوبی – غربی (اغوز) خانواده زبان‌های ترکی می‌باشد.مردم روستای اسکانلو پیرو دین اسلام-مذهب شیعه دوازده‌امامی هستند.
موسیقی
در این روستا موسیقی جایگاه ویژه‌ای دارد و در تمام مراسم اجتماعی نوای عاشیق‌ها و نوازندگان محلی شنیده می‌شود. در مراسم عروسی از انواع نغمه‌های آذری و ترانه‌های محلی و مقامات آذری (دستگاه آواز) بهره می‌گیرند. استفاده از نی هم توسط چوپانان و نیز در عروسی‌ها مرسوم است. یکی از آلات موسیقی مرسوم در جشن‌ها و مراسم این روستا «ساز» می‌باشد که توسط برخی از جوانان بااستعداد روستا نواخته می‌شود. موسیقی عاشیقی و عاشیقلار گرچه در شهرهای بزرگ آذربایجان تقریباً حالت تشریفاتی به خود گرفته اما در روستاهایی همچون اسکانلو همچنان زنده است و این موسیقی نوای گوش نواز، دلنشین و ثابت مراسم عروسی جوانان این خطه است. در ایام تاسوعا و عاشورا نوحه‌خوانی و تعزیه برگزار می‌شود. همچنین در اعیاد ملی، مراسم و سنت‌های ویژه‌ای اجرا می‌شوند که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به مراسم چهارشنبه‌سوری و عید نوروز اشاره کرد که با شور وصف ناپذیری در روستا برگزار می‌شوند.

اسکانلو 2 800x533 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )
پوشش محلی
پوشاک مردم روستای اسکانلو شامل کلاه لبه‌دار (کلاه شاپو) و کت و شلوار، پیراهن و کفش معمولی است، ولی لباس‌های زنان شامل «کل ایاقی» (کلاغی)، «عرقچین»، «یایلیق» (روسری)، «کؤینک» (پیراهن بلند)، «تومان» (دامن چین‌دار) و… است. دختران روستا نیز از لباس‌های محلی استفاده می‌کنند. لباس زنان عمدتاً از پارچه‌های رنگی است که توسط خود زنان روستا دوخته می‌شود. زنان جوان از رنگ‌های شاد و زنان مُسن از رنگ‌های تیره استفاده می‌کنند.
غذاهای محلی
انواع غذاهای محلی گوشتی و گیاهی و مواد لبنی در روستا تهیه می‌شود. از جملهٔ این مواد غذایی که مصرف عام دارد، می‌توان به انواع محصولات لبنی از قبیل ماست، پنیر، شیر، کره و نیز عسل اشاره کرد. غذاهای معروف روستا عبارتند از انواع آش‌ها، کباب‌ها، کوفته‌ها، آبگوشت، خیطاب و غیره. نان‌های محلی این روستا با نام‌های «یوخا» و «قالین» توسط زنان این روستا تهیه می‌شوند.
صنایع دستی
تولید صنایع دستی در روستای اسکانلو یک سنت قدیمی است که توسط زنان انجام می‌گیرد. مهم‌ترین دستبافت زنان روستا عبارت است از: گلیم، جاجیم، شال و هیبه (کیف)، نمد و ورنی که جهت تأمین قسمتی از هزینه‌های خانوارهای بافنده در محل یا در شهرهای اطراف عرضه می‌شود.
پتانسیل توریستی
بافت سنتی و عشیره‌ای روستای اسکانلو با خود آداب و رسوم خاصی را به همراه آورده که بر جذابیت و دیدنی‌های این بهشت کوچک در دل منطقه ارسباران افزوده‌است به‌طوری‌که این روستا در سفر اول ریاست جمهوری به استان آذربایجانشرقی در تیر ماه سال ۸۵ به واسطه طبیعت بکر، سنت، تاریخ و زیبایی‌های منحصر به فرد در ردیف روستاهای هدف گردشگری آذربایجان شرقی قرار گرفت. از جاذبه‌های طبیعی روستای اسکانلو می‌توان به حواشی رودخانهٔ ارس اشاره کرد که از فاصلهٔ یک کیلومتری روستا عبور می‌کند. این رودخانه ضمن زیبایی‌های طبیعی، عامل خیر و برکت و زیست بسیاری از مردم حواشی آن است، زیرا با استفاده از آب آن مزارع وسیع پنبه، گندم، کنجد، هندوانه، گوجه فرنگی و غیره در روستاها از جمله روستای اسکانلو رونق گرفته‌است. در فصول مساعد سال دیدار از این روستا و مشاهدهٔ مناظر طبیعی، آرامش و شعف پایان‌ناپذیری را ایجاد می‌کند. دسترسی‌های اصلی داخل روستا پوشش آسفالت دارند. منظر و سیمای روستا به دلیل استقرار در اقلیمی با پوشش گیاهی مطلوب و نزدیکی به رودخانه ارس سرسبزی و زیبایی خاصی یافته‌است. چشم‌اندازهای پیرامون روستا، مزارع اطراف و هماهنگی روستا با طبیعت، فضای بسیار زیبایی آفریده‌است که هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند. آسمان صاف و پرستاره، هوای تمیز، طبیعت بکر و مزارع، نغمه پرندگان و صدای حیوانات، مناظر و جلوه‌های دلفریبی هستند که انسان خسته از زندگی شهری را به رؤیای دیگری فرو می‌برند. در فاصله ۲۵ کیلومتری روستای اسکانلو چشمه آبگرم درمانی موتالیخ وجود دارد که مورد استفاده مردم منطقه است. از جاذبه‌های تاریخی روستای اسکانلو می‌توان به پل‌های دوگانه خداآفرین اشاره کرد. این پل‌ها بر روی رودخانه ارس احداث شده‌است که ۱۰۰ متر از یکدیگر فاصله دارند. یکی از پل‌ها به قرن ششم هجری و به دورهٔ سلجوقیان منسوب است.

 1 e1663592664125 800x576 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )
ییلاق و عشایر روستای اسکانلو
بیش از نیمی از مردم روستای اسکانلو عشایر هستند که در فصول گرم برای نگهداری از دام‌هایشان از قشلاق (در ادبیات محلی «آران» و «مغان» نیز گفته می‌شود) به ییلاق (در ادبیات محلی «داغ» هم گفته می‌شود) کوچ می‌کنند. زمان کوچ و اسکان در ییلاق مردم عشایر معمولاً از اواخر اردیبهشت ماه شروع شده و تا آخر شهریور ماه ادامه می‌یابد. در ییلاق مردم از «کومه» و «آلاچیق» برای سکونت استفاده می‌کنند و تمام نیازهای خوراکی خود را نیز از محصولات لبنی طبیعی و مزارع خود تأمین می‌کنند. مناطق ییلاقی مردم عشایر روستای اسکانلو را مناطق اطراف روستاهای «جاجان» (واقع در دهستان اوزومدل شمالی از توابع شهرستان ورزقان)، «سراجلو» (واقع در دهستان آذغان از توابع شهرستان اهر) و «انجرد» (واقع در دهستان اوچ‌هاچا از توابع شهرستان اهر) تشکیل می‌دهند.
اقتصاد و معیشت مردم
شغل غالب مردم روستای اسکانلو، زراعت و دامپروری است و محصولات عمده زراعی آن را گندم، جو، گوجه فرنگی و هندوانه تشکیل می‌دهند. وضعیت مطلوب پوشش گیاهی و مراتع محدوده موجبات رونق دامداری و دامپروری را در این روستا فراهم نموده‌است. فرآورده‌های لبنی، گوشت، پشم و غیره محصولاتی هستند که در بخش دامداری تولید می‌شوند و به بازار عرضه می‌گردند. روستای اسکانلو، از نوع روستاهای دشتی متمرکز است. مصالح عمده واحدهای مسکونی قدیمی روستا را چوب، سنگ و گل تشکیل می‌دهند. اما مصالح ساختمان‌های جدید شامل آهن، سیمان و آجر می‌باشند، که متأثر از الگوی معماری شهری هستند. فضاهای زندگی اعم از اتاق‌ها، آشپزخانه، تنور و حیاط در اکثر خانه‌های روستا تقریباً وجود دارند. فضاهای مورد نیاز دام‌ها نیز در جنب محل زندگی مردم با فاصله استانداردی از نظر بهداشتی ساخته شده‌است. همچنین محلی برای انبار علوفه زمستانی دام‌ها در نظر گرفته شده‌است و علوفه ذخیره در آن محل انباشته و بر روی هم چیده می‌شوند تا در فصول سرد مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

اسکانلو 800x450 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای اسکانلوی علیا

یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملوبخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. این روستا که در حاشیه جنوبی رودخانه آراز (ارس) قرار گرفته‌است از رطوبت نسبی و پوشش گیاهی مطلوبی برخوردار می‌باشد. آب گرم موتالیخ در فاصله ۲۵ کیلومتری این روستا واقع شده و پل‌های تاریخی خدا آفرین در ۱۰ کیلومتری آن قرار دارد. استقرار در کناره رودخانه مشهور آراز و نشانه‌های آثار بازمانده از گذشته‌های دور از قبیل پل‌های تاریخی خدا آفرین و وجود استحکامات دیگر قدمت طولانی این روستا را معلوم می‌دارد. مردم خونگرم و مهربان روستای اسکانلو مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند و به زبان ترکی سخن می‌گویند
در گذشته‌های دور، این روستا «علیارلو» و همچنین «قره ایگیتی» (به معنای شجاع، باشهامت ودلیر) نام داشته‌است که خیلی‌ها آن را به اشتباه قره ایتی تفسیرکردندکه این نام به شدت اشتباه بوده و بعدها با گذر زمان «اسکانلو» نام گرفته‌است. کارشناسان گردشگری قدمت روستای اسکانلو را به دوران پیش از جنگ جهانی دوم نسبت می‌دهند و می‌گویند: اسکانلو با توجه به اینکه یکی از روستاهای مهم و امن منطقه در گذشته محسوب می‌شده‌است، در دوران حکومت عباس میرزا در زمان جنگ میان ایران و روسیه و لشکر کشی‌های آن زمان در این منطقه، این روستا محل تأمین آذوقه لشکریان بوده‌است. اسکانلو همچنین به دلیل واقع شدن در سه راهی، نقش مهمی در زمینه تجارت داشته‌است که پس از استیلای حکومت‌های کمونیستی در منطقه و شرایط خاص سیاسی حاکم بر ایران این روستا همچون اکثر مناطق شمالی آذربایجان شرقی این موقعیت استراتژیکی خود را از دست داد. اما خوشبختانه در دهه‌های اخیر بار دیگر این روستا مورد توجه سرمایه‌گذاران و دولت قرار گرفت و با گسترش فعالیت‌های گردشگران و توجه ویژه به مناطق روستایی، نوار شمالی آذربایجان شرقی و روستای اسکانلو در حال بازیافتن موقعیت تاریخی و فرهنگی خود هستند.
زبان گفتاری مردم ترکی است که متعلق به شاخه غربی گره جنوبی – غربی (اغوز) خانواده زبان‌های ترکی می‌باشد.مردم روستای اسکانلو علیا پیرو دین اسلام-مذهب شیعه دوازده‌امامی هستند.
صنایع دستی
ولید صنایع دستی در روستای اسکانلو یک سنت قدیمی است که توسط زنان انجام می‌گیرد. مهم‌ترین دستبافت زنان روستا عبارت است از: گلیم، جاجیم، شال و هیبه (کیف)، نمد و ورنی که جهت تأمین قسمتی از هزینه‌های خانوارهای بافنده در محل یا در شهرهای اطراف عرضه می‌شود.
اقتصاد
شغل غالب مردم روستای اسکانلو، زراعت و دامپروری است و محصولات عمده زراعی آن را گندم، جو، گوجه فرنگی و هندوانه تشکیل می‌دهند. وضعیت مطلوب پوشش گیاهی و مراتع محدوده موجبات رونق دامداری و دامپروری را در این روستا فراهم نموده‌است. فرآورده‌های لبنی، گوشت، پشم و غیره محصولاتی هستند که در بخش دامداری تولید می‌شوند و به بازار عرضه می‌گردند. روستای اسکانلو، از نوع روستاهای دشتی متمرکز است. مصالح عمده واحدهای مسکونی قدیمی روستا را چوب، سنگ و گل تشکیل می‌دهند. اما مصالح ساختمان‌های جدید شامل آهن، سیمان و آجر می‌باشند، که متأثر از الگوی معماری شهری هستند. فضاهای زندگی اعم از اتاق‌ها، آشپزخانه، تنور و حیاط در اکثر خانه‌های روستا تقریباً وجود دارند. فضاهای مورد نیاز دام‌ها نیز در جنب محل زندگی مردم با فاصله استانداردی از نظر بهداشتی ساخته شده‌است. همچنین محلی برای انبار علوفه زمستانی دام‌ها در نظر گرفته شده‌است و علوفه ذخیره در آن محل انباشته و بر روی هم چیده می‌شوند تا در فصول سرد مورد استفاده قرار گیرند.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۷۳ نفر بوده است.

روستای اسکلو محمدحسنلو

روستای اسکلو محمدحسنلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۱۴ نفر بوده است.

روستای اسیران

روستای اسیران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در شهرستان خداآفرین دهستان کیوان قرار دارد این روستا در گذشته ها ارمنی نشین بوده که بعد از کوچ ارامنه دو برادر به نام های مشهدی فرض الله و مشهدی نعمت که از اهالی روستای آوارسین بودند دوباره آنجا را آباد کردند مشهدی مهدی جعفرپور و محمودبهجت آوارسین از زمین داران بزرگ اسیران میباشند.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۲ نفر بوده است.

روستای اشرف (کلیبر)

روستای اشرف یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۴ نفر بوده است.

روستای الهرد

روستای الهرد (Alherd) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در شهرستان کلیبر واقع شده‌است واز توابع وایقان مقدس بشمار میرود. تا اواخر قرن بیستم روستا عملاً در شرف ویرانی بود. از سال ۲۰۰۵ تعدادی از افراد مسن، که به تبریز مهاجرت کرده بودند، برگشته و خانه‌های مدرن ساختند، واقعیتی که در یک نگاه به عکسهای ضمیمه آشکار می‌شود. به این ترتیب شمار خانوارهای روستا به سرعت زیاد شد. بر اساس سرشماری ۱۳۸۵، جمعیت روستا ۸۱ نفر در ۱۸ خانواده بود. یک آمارگیری اخیر جمعیت را ۷۰ نفر در ۱۸ خانوار اعلام کرده‌است.این آمارها، البته، شامل افراد بازنشسته‌ای نمی‌شوند که ماه‌های گرم سال را در روستا سپری می‌کنند. هر چند، مقایسه دور آمار آشکارا بر پیرشدگی جمعیت روستا دلالت می‌کند. همانند دیگر مناطق مسکونی ناحیه ارسباران، بعلت نبود فرصت‌های شغلی، جوانها به تهران مهاجرت می‌کنند.

الهرد 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای الهرد

روستای الهرد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است و متشکل از ۱۷ خانوار می‌باشد .جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۸۱ نفر بوده است.

روستای اورشان‌آباد

روستای اورشان‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۶ نفر بوده است.

روستای اوری

روستای اوری یا اویری (Uri) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است.بر اساس سرشماری ۱۳۸۵، جمعیت روستا ۱۲۰ نفر در ۲۷ خانوار بود. یک آمارگیری اخیر جمعیت را ۹۲ نفر در ۲۴ خانوار اعلام کرده‌است.این کاهش جمعیتی، هر چند نه‌ چندان زیاد، نیز قابل تامل است، چرا که دیگر روستاهای ارسباران در بازه زمانی‌ مشابه روندی رشد یابنده داشته‌اند.

اوری 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای اوزان

روستای اوزان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۰۸ نفر بوده است.

روستای اوغاش

روستای اوغاش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای اولی

روستای اولی یااولیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.وجه تسمیه نام آن بعلت وفور “آو” یا “مارال” که تادهه ۱۳۵۰ه.ش دراین روستا موجود بود می‌باشد .مسجد این روستا زیارتگاه اهالی منطقه می‌باشد .شغل اهالی روستا دامداری ،کشاورزی وقالیبافی می‌باشد .عمده محصولات کشاورزی آن لوبیا چیتی، گردو و زغال آخته می‌باشد . که از آب دو روخانه دائمی که از جنگلهای بالا دست روستا سرچشمه می‌گیرد تأمین می‌شود.طبیعت روستاجنگلی کوهستانی می‌باشد که در فصول گرم پذیرای گردشگران بسیاری است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۰۰ نفر بوده است.

روستای ایچی‌درق

روستای ایچی‌درق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. اب و هوای این روستا ییلاقی میباشد درختان میوه بیشماری در این روستا موجود است در تاریخ قدیم این روستا دوبرادر بودند که بسیار نترس بودند احمد و نعمت،خان روستای قیزیل یول را با گلوله زدند(در پی زیاده خواهی ) به طوری که خان از روی اسب به زمین افتاد ، اهالی روستا و تفنگچی های او به خونخواهی به ایچی درق حمله ور شدند و این دو برادر در بیرون روستا موضع گرفتند برای دفاع ،از فاصله بسیار زیاد سرگروه تفنگچی هارا با گلوله زدند ،باقی مهاجمین از ترس پا به فرار گذاشتند . جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۰نفر بوده است.

روستای ایری‌بوجاق

روستای ایری‌بوجاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۳۶ نفر بوده است.

روستای اینه‌لو

روستای اینه‌لو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۰ نفر بوده است.

آینالو 2 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای بابایلوی جانانلو

روستای بابایلوی جانانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۷۳ نفر بوده است.

روستای باغشلو

روستای باغشلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در محدوده روستاى محبعليلو بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۵ نفر بوده است.

روستای باقراوغلی

روستای باقراوغلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۳۲ نفر بوده است.

روستای بالان (کلیبر)

روستای بالان (Balan) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشه‌پاره شهرستان کلیبر واقع شده‌است.روستا در مجاورت مراتع آقداش، که ییلاق عشایر محمد خانلو ارسباران است، قرار گرفته‌است. بر اساس سر شماری ۱۳۸۵، جمعیت روستا ۹۰ نفر در ۱۱ خانوار بود. روستای بالان دارای یک عدد لندرور باری و دو عدد تراکتور می‌باشد که از آن‌ها برای جمع اوری علوفه استفاده می‌شود.
معروفیت روستای بالان در چند چیز است:
قالی کناره‌ای دستباف با نقش منحصر بفرد در روستای بالان تکامل یافته‌است. در این نقشه یک طرح، که در عکس ضمیمه نشان داده شده، سه بار تکرار می‌شود. متأسفانه بعد از سقوط تدریجی قیمت فرش در سی سال گذشته فرش بافی به قهقرا رفت. در این میان تولید قالی کناره، بعلت ابعاد ناسازگارش با معماری جدید اتاق‌های نشیمن، عملاً متوقف شد. در نتیجه نسل جدیدی از زنان فرشباف تربیت نشدند.محصول ترب که در این روزها یعنی سال۱۳۹۷ خیلی به کشت این محصول اهمیت نمی‌دهند.
شکسته بند اسطوره ای، مرحوم صفر خان، که گفته میشد مهارت خود را در طی یک رؤیا کسب کرده‌است. بعد از فوت صفر خان، آقای کربلایی ابراهیم کار شکسته بندی را انجام می‌دهد.نزدیکی به ییلاق معروف آقداش، که پتانسیل گردشگری منحصر بفردی را برای روستا فراهم کرده‌است.لازم به ذکراست در پی اختلاف و درگیری میان اسدالله خان محمد خانلو و مصطفی خان احمدی در سال ۱۳۳۷ شمسی اسداله خان روستاهای بالان و بهروز را شاهرگ حیاتی عشایر خواند و گفت، “اگر قرار باشد دو روستای را تسلیم مصطفی خان احمدی کنم بهتر آن است روستای حیدرکانلو (مقر رئیس محمد خانلو ها) را به او تقدیم نماییم”.
درختان پاییزه که سه عدد می‌باشند و عمرشان به بالای۱۵۰سال برمیگردد ک یکی از آن‌ها میوه گلابی وحشی میدهد ولی متأسفانه یک عدد از این درختان نیمه خشک و دیگری نیمه سوخته می‌باشند.
*روستای بالان در کنار روستای آینالی(آینالو) قرار دارد که از قطب‌های گردشگری و تاریخی منطقه می‌باشد که قنطور قدیمی و معروف در آن قرار دارد.

*باتوجه به موقعیت جغرافیایی بالان که در بالاترین سطح منطقه و در وسط جنگل بکر قرار دارد لازم به ذکر است که در سال ۱۳۹۰ راه‌های این روستا توسط خود روستائیان که خدمات ارزنده و ماندگاری از خود بر جا گذاشتند که اهالی روستای بالان و بهروز و روستاهای اطراف و حتی گردشگران با خودرو سواری به راحتی می‌توانند در جنگل تردد کرده و از چشمه‌ها و منابع بسیار غنی و جنگل بکر و زیبا به راحتی استفاده کنند.امیدواریم در آینده‌های نزدیک لوله‌های گاز هم به این روستا راه پیدا کند.

بالان 800x601 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای بایدوق

روستای بایدوق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.در آستانه انقلاب سفید، که نقشی عمده در فروپاشی نهایی ساختار ایلی ایران داشت، تیره ای از ایل محمد خانلو، شامل ۳۰ خانوار، از روستای بایدوق بعنوان قشلاق استفاده میکردند.

روستای بسطاملو

روستای بسطاملو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملو بخش مرکزی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۹۸ نفر بوده است.

روستا ی بویدوز

روستای بویدوز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.این روستا در نقطه صفر مرزی در کنار رود ارس و در ۳ کیلومتری روستای معروف عاشقلو واقع شده است و یک کیلومتر از جاده اصلی به سمت کرانه رود ارس فاصله دارد. زمین های مسطح و سرسبز و طبیعت بسیار زیبا و دیدنی خصوصا در فصل بهار دارد.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۴۷ نفر بوده است.

روستای پرویزخانلو

روستای پرویزخانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۵۸ نفر بوده است.

روستای پسیان

روستای پسیان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۴۰ نفر بوده است.

روستای پیرهادیان

روستای پیرهادیان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.آب و هوای این روستا کوهستانی و در فصل بهار وپاییز خنک و آفتابی و در فصل پاییز و زمستان که به دلیل کوهستانی بودن منطقه و برف و باران شدید بسیار سرد می‌باشد. شرایط آب و هوای سالم این منطقه باعث شده روستاییان مقیم تهران و سایر شهرها در فصول سرسبز به روستا آمده و از آب و هوای سالم این روستا لذت کافی رو ببرند. اکثر اهالی جوان روستا ازدواج کرده و در شهرها مشغول کسب درآمد و زندگی می‌کنند.
درباره پیرهادیان
این روستا از چهار قشلاق به نامهای دوجناب، سولیپیر، کارگران، قلعه گونی تشکیل شده است؛ و هر یک دارای ییلاق می‌باشد البته امروزه به دلیل عدم وجود جوانان و وجود افراد پیر و سالخورده کوچ نشینی یا ییلاق و قشلاق صورت نمی‌گیرد و زمین‌هایی که در ییلاق قابلیت کشت با ابزارهای نوین کشاورزی هستند کاشت می‌شوند و از آنجایی که زمین‌های این چهار قشلاق دیم هستند فقط مصولات گندم و جو کشت می‌شوند و شغل اصلی مردم روستا دامداری می‌باشد.
روستاهای همسایه
روستای پیرهادیان همان‌طور که ذکر شد شامل چهار قشلاق می‌باشد و بررسی همسایگان پیرهادیان شعاع بزرگی از منطقه را در بر می‌گیرد. همسایگان این روستا از شمال به لته جان ،اشرف ،زرنق و از جنوب به روستاهای عمارت، همنشین ،شاه حیدر و از شرق به گاوآهن ،اسیران ،آوارسین ،سقین و از غرب به جانانلو زنبلان، همدان ختم می‌شود.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۳۷ نفر بوده است.

روستای تاتار سفلی

روستای تاتار سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است.در اواخر دهه ۱۳۲۰، بر اساس جلد چهارم فرهنگ جغرفیایی ایران، تاتار ۳۷۰ تن سکنه داشت.در آستانه انقلاب سفید، تیره‌ای از ایل محمد خانلو، از روستای تاتار به عنوان قشلاق استفاده می‌کردند.بر اساس سرشماری ۱۳۸۵، جمعیت روستا ۳۴۸ نفر در ۸۴ خانواده بود. یک آمارگیری اخیر جمعیت را ۲۷۱ نفر در۸۴ خانوار اعلام کرده‌است.بر طبق مطالعات انجام شده در منطقه مردم منطقه به علت نبود کار به شهرهای تبریز و تهران مهاجرت می کنند.الگوی مردم این روستا از دیرباز جوانهای روستا نزدیک(تاتارعلیا)بوده است.

تاتار 1 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

تاتار 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای تاتار علیا

روستای تاتار علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۷۲ نفر بوده است.

روستای تازه‌کند

روستای تازه‌کند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای تازه‌کند وینق

روستای تازه‌کند وینق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. این روستا همانند سایر روستاهای اطراف خود دارای طبیعت بکر و زیباست و همچنین آثار تاریخی چشم‌گیری در این روستا وجود دارد برای نمونه می‌توان به کلیسای واقع در این روستا اشاره کرد که تاریخ ثبت شده بر روی کتیبه سر در آن به سال۱۹۱۰برمیگردد که هم‌اکنون توسط اهالی روستا بازسازی شده و به عنوان مسجد استفاده می‌شود ناگفته نماند که این مسجد کنونی و کلیسای سابق برای ساکنان روستا مقدس بوده و مردم برای گشایش امور خود نزورات خود را به ان تقدیم می‌نمایند. لازم است ذکر شود که این روستا قبلاً ارمنی‌نشین بوده و پس از مهاجرت تدریجی ارامنه مسلمانان در این روستا ساکن شده‌اند٬البته آثار تاریخی فراوان دیگری همچون گورستانها، و سایت‌های تاریخی دیگری نیز در این روستا و مجاورت آن وجود دارد که به دلیل بی‌توجهی مسئولان تا به حال در حال تاراج بوده و رو به نابودی است. همچنین این روستا دارای منطقه محافظت شده کسترده‌ای به نام آنزا است که حیوانات وحشی گوناگون مانند کل وبز در آن به چشم می‌خوردند ولی در سالیان اخیر به دلیل سهل انگاری سازمان حفاظت محیط زیست شکار چیان به‌طور نگران‌کننده‌ای حیوانات را شکار می‌کنند به‌طوری‌که دیگر به سادگی نمی‌توان حیوانات بومی آنزا را مشاهده کرد زیرا یا در حال انقراض هستند یا به زودی در معرض انقراض قرار خواهند گرفت.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۱۸ نفر بوده است.

روستای تیموربیگلو

روستای تیموربیگلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۴ نفر بوده است.

روستای جانانلو

روستای جانانلو (Jananlu) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است. بر اساس سرشماری ۱۳۸۵، جمعیت روستا ۶۰۴ نفر در ۱۵۳ خانواده بود.یک آمارگیری اخیر جمعیت را ۱۷۸۶ نفر در۴۹۶ خانوار اعلام کرده‌است. بدین ترتیب، جانانلو، احتمالاً، بالاترین رشد جمعیت را در میان روستاهای منطقه ارسباران داراست، و و عملاً به شهر (شهرک ارس) تبدیل شده‌است.

جنانلو 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای جعفرآباد

روستای جعفرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، برابر با ۱۲ نفر بوده است.

روستای جعفرقلی اوشاغی

روستای جعفرقلی اوشاغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز شهرستان خداآفرین واقع شده‌است.ریش سفید این روستا حاج رفیع رضائیان و حاج اصغر امیرپور نام دارد که در تمامی اختلافات پیش از حاکمیت قانون حاضر میشوند و قائله را ختم به خیر مینمایند این روستا در نقطه جالبی قرار دارد ! زیرا هم درمرز بین دو استان اذربایجان شرقی واردبیل قرار دارد و هم مرز بین دوکشور اذربایجان و ایران و هم مرز بین دو قاره ، مردم این روستا اکثرا تحصیل کرده هستند و شغل بیشترشان معلم وکارمند و کشاورز و وکالت هست این روستا دارای شاعر های نامی همچون محمد علی بهبودی فرد و شاعر سل اوغلو و درد اغلو هست که متاسفانه اثرات بهبودی فرد به کتابت نرسید و ثبت نشده هست اما تمامی شعرهای او در یادهای اهالی این روستا ثبت شده ، درسال های در حدود سال ۱۳۲۰ شمسی زن دلاوری معروف به فاطمه النسا که در کل منطقه معروف به مامای تجربی بود و هر زایمانی به دست این زن دلاور و مهربان روی میداد و نقش ماما را داشت و غسل های میت روستا و اطراف را انجام میداد و مرادخان عربی دندان ساز تجربی آن زمان بود و اولین کارمند روستا اقای آدشیرین پرستار بود که علاوه بر آن به تعمیرات بخاری های زغالی و چوبی میپرداخت.صفرامیرپور معروف به کدخدای منطقه و میانجگر بود، حاج قره کیشی نایب پور اولین شخصی بود که در منطقه خداآفرین به زیارت خانه خدا مشرف شد ،خانوم گلی بگیم صبوری که معروف به طب سنتی بود و بیماران بیشماری را با نسخه های گیاهی مداوا میکرد،اولین پاسدار روستاسرهنگ اسمعیل شاکری و سردارحاج یوسف نایب پور بود و اولین نجار منطقه گرمادوزاسفندیار رضائیان بود اولین تعمیرکار و تعویض روغن کار این روستا نادر کامران نام داشت وتجار پنبه ایام قدیم که بیشترین کشت روستا بود سیاب بهبودیان و پاشا فرض الله زاده نام داشت و اولین تعمیرکاری تراکتور را حسین بهبودیان احداث کرد و شیخ سلیمان نایبی اولین خادم مسجد روستا بود که نام نیک داشت اولین مدارس منطقه گرمادوز در این روستا احداث شد .از اساتید دانشگاه این روستا میتوان کرم نایب پور را نام برد که در کشور ترکیه مشغول تدریس هست و از وکیل های نامی میتوان رسول امیرپور را نام برد البته این روستا دارای معلمین و وکلای زیادی هست،کشت کشاورزی این روستا غالبا پنبه و برنج و گندم هست زمین های این روستا حاصلخیز بوده و قابلیت کشت هر محصولی را دارد،جمعیت این روستا در حدود ۶۰۰ نفر بوده و خانواری در حدود ۳۰۰، شورا های اخیر این روستا که بیشترین آرا را داشته و طی دوره های اخیر و قدیم الایام منتخب مردم بوده اند میتوان اسکندر رضائیان و بالاخان کامران و حسین بهبودیان وصابر کامران زاده(شورای حل اختلاف) را نام برد . مردمان این روستا تقریبا با یکدیگر فامیل هستند و نسبت خیشاوندی دارند و این روستا از روستاهای خوب و خونگرم و دانش پرور خدا آفرین هست . جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۲۲ نفر بوده است.

روستای چای‌کندی

روستای چای‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای چپرلی

روستای چپرلی (Chaparli) مرتعی در بالای کوههای جنوب شرقی روستای عباس‌آباد است. این مرتع سکونتگاه تابستانی (ییلاق) آن بخش از اهالی دریلو است که زندگی ایلاتی نیمه ساکن دارند، و همزمان به دامپروری اند کشاورزی مشغولند. این عشایر در واقع از بازماندگان روسای ایل محمد خانلو هستند.
تا اواخر دهه پنجاه خورشیدی حدود چهل خانوار در ییلاق چپرلی چادر زده و فصل گرم سال را در آنجا سپری می‌کردند. به تدریج منزلت اجتماعی شغل چوپانی تنزل کرد، و بعلت کمبود چوپانان خبره، پرورش گوسفند صرفه اقتصادی خود را از دست داد. در سال‌های اخیر، عشایر از ترس اینکه ممکن است دادگاه مالکیت مرتع را به اهالی روستای عباس‌آباد واگذار کند، کوچ تابستانی را از سر گرفته اند، هر چند که تعداد گله‌ها به صورت محسوسی کم شده‌است.

چپرلی 1 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )
در بخش غربی کمپ، بری تسهیل آبدهی گله‌ها، چشمه را با کانالی سیمانی مجهز کرده‌اند. در گوشه‌ای توالت عمومی ساخته شده‌است. با این‌حال، هنوز چادرها بر روی زمینی بر پا می‌شوند که در طی دهه‌ها از لایه‌ای ضخیم از فضولات حیوانی تشکیل شده‌است. در مجموع امکانات رفاهی کمپ حد اقلی است.
اورهان پاموک در کتاب “اسم من قرمز است” رابطه عشق-نفرت ترک‌ها و سگها را توصیف کرده‌است. در میان عشایر ارسباران مصداق این وصف را می‌توان به عینه مشاهده کرد. هر خانوار بین ۲ تا ۵ سگ نگاه میدارد. گوش‌ها و دوم این سگها را در بدو تولد میبرند. به این حیوانات نان تیلیت شده در شیر میخورانند. هنگامی که گله را برای شیر دوشی به نزدیک چادرها می‌آورند، سگها در محوطه میخوابند بی آنکه توجهی به رهگذران داشته باشند. بین غروب و طلوع آفتاب سگها رفتاری بشدت تهاجمی دارند، و به غریبه‌ها حمله می‌کنند. زدن سگها، حتی برای دفاع، با واکنش خصمانه عشایر جواب داده می‌شود. در حقیقت اغلب دعوای بین خانوارها به جانبداری از سگها مربوط می‌شود. این رابطه عاطفی (منجر به دعوای بین خانوارها) مورد تقبیح اهالی مؤمن تر روستا نشینان است.

 

چپزلی 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای چناقچی

روستای چناقچی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۱۰ نفر بوده است.

روستای چوبه‌درق

روستای چوبه‌درق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۱۲ نفر بوده است.

روستای حسبان

روستای حسبان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملو بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۷ نفر بوده است.

روستای حسرتان

روستای حسرتان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۷۹۶ نفر بوده است.

روستای حسن‌بیگلو

روستای حسن‌بیگلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.روستا حسن بیگلو در لغت‌نامه دهخدا چنین توصیف شده‌است:
[ح َ س َ ب َ ] (اِخ ) مرکز دهستان حسن آباد بخش کلیبر شهرستان اهر است در بیست وپنجهزاروپانصدگزی باختری کلیبر و ۲۶ هزار گزی شوسه اهر-کلیبر.
این روستا قبلاً مرکز دهستان حسن آباد (محال حسنو)و تابع شهرستان کلیبر بوده‌است است و این روستا از قدیم خوانین‌نشین مرکز خان‌ها بوده‌است معروفترین آن میر عبدالصمد خان احمدی ومیر مصطفی خان ومیرعلی خان احمدی نام بردو اجداد این خان‌ها به نام سیدحسن فرزند سید احمدمیر احمدی این منطقه در زمان قاجار به نام او ایل حسن بیگلو یا محال حسنوء(حسن آباد)نامگذاری شده‌است . دهستان در ایام قدیم از قبیل -حسن بگلو مرکز دهستان -آقامیرلو – رشتین -دینور-لمه ارامنه – لمه اسلام کلاله علیا -کلاله سفلی—هوش -خوش تازه- علی بلاغ – اجاق کندی – تازه کند -موسوکندی -توق- ارزین -دمیرچی حداددان-دیشگداکی – شب خانه – خریل – کلاسور – خونروو -طویل – کلم -نبی جان – شیخ احمدلو—اوزی – سراجه‌لو – -بنه‌دیق – -کرد اوغلی -قودیلار -بالوجه -پیروان – خانقاه -یارالوجه – بنه کاغی-دنگاه -اردشیر – کاکاور -سونگون(خورشید دیگر) -آرپالیق-برازین -لمان -انجردلو-زرنکاب-
ایل حسن بیگلوکه از ریشه عرب تبار (سادات شامی کوه کمری وزنوزی)برخی از افراداین ایل ازریشه کردبا زبان ترک قبلاً به صورت ایلات و عشایر در اطراف منطقه حسن آباد پراکنده بوده‌اند و بعدها ساکن شده‌اند. در این محال حسن آباد سه طایفه به نام ایل حسن بیگلو٬ ایل محمد خانلو مقیم حسن آباد و ایل تات وجود دارد و نیز مهاجرت مردمان ترک به گسترش ترکان از آسیای مرکزی به خاورمیانه و اروپا در میان سده‌های ۶ و ۱۱ میلادی می‌پردازد. این گسترش توسط قبایل هون با هویت ترک آغاز شد. قبایل نیاترک (به انگلیسی Proto-Turkic) ریشۀ تاریخی‌شان به قسمت شرقی منطقۀ آسیای میانه، منطقۀ شین‌جیانگ چین، سیبری و مغولستان داخلی بازمی‌گشت. قبایلی که به‌طور قطع ترک شناخته می‌شدند در محال حسن آباد پخش شدند که سیبری ها در حسن بگلو ساکن شدند.

روستای حسن‌قشلاقی

روستای حسن‌قشلاقی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۲ نفر بوده است.

روستای حسنلو

روستای حسنلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۲ نفر بوده است.

روستای حسینعلی‌بیگلو

روستای حسینعلی‌بیگلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملو بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۳۷ نفر بوده است.

روستای حیدرکانلو

روستای حیدرکانلو (Heydarkanlu) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است. جمعیت از۲۳۵ سکنه در سال ۱۳۲۸به ۸۵ خانواده با ۳۳۵ سکنه در ۱۳۸۵ رسید. این رشد، در مقایسه با تنزل جمعیّت در روستاهای دیگر منطقه ارسباران در همین بازه زمانی (برای مثال مورد عباس‌آباد را ببینید) قابل تامل است. در آستانه انقلاب سفید، که نقشی عمده در فروپاشی نهایی ساختار ایلی ایران داشت، تیره ای از ایل محمد خانلو، شامل ۶۰ خانوار، از روستای حیدرکانلو به عنوان قشلاق استفاده میکردند.یک آمارگیری اخیر جمعیت را ۲۴۹ نفر در ۸۲ خانوار اعلام کرده‌است. این کاهش جمعیتی، هر چند نه چندان زیاد، نیز قابل تامل است، چرا که دیگر روستاهای ارسباران روندی رشد یابنده داشته‌اند.

حیدرکانلو 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای خانقاه

روستای خانقاه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۹۰ نفر بوده است.

روستای خطای

روستای خطای یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۸۰ نفر بوده است.

روستای خلف‌بیگلوی سفلی

روستای خلف‌بیگلوی سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۶۱ نفر بوده است.

روستای خلف‌بیگلوی علیا

روستای خلف‌بیگلوی علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۹۲ نفر بوده است.

روستای خوش‌تازه

روستای خوش‌تازه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۲ نفر بوده است.

روستای دارآغزی

روستای دارآغزی (Daraghazi) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است. بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۶، جمعیت دارآغزی ۶۸ نفر در ۲۲ خانوار می‌باشد.

دارغزی 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای دارانی

روستای دارانی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۹۵ نفر بوده است.

روستای داش‌آراسی

روستای داش‌آراسی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۱ نفر بوده است.

روستای داش‌باشی

روستای داش‌باشی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای داودان بالا

روستای داودان بالا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان خداآفرین از توابع دهستان بسطاملو واقع است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۹۴ نفر بوده است.

روستای داودان پائین

روستای داودان پائین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملو بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۷ نفر بوده است.

روستای دایان

روستای دایان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش مرکزی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۶ نفر بوده است.

روستای ددلو

روستای ددلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۷۰ نفر بوده است.

روستای دره‌جیک

روستای دره‌جیک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۰۶ نفر بوده است.

روستای دریلو

روستای دریلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ خورشیدی / ۲۰۰۶ میلادی، جمعیت روستا ۴۲۹ نفر در ۸۴ خانوار می‌باشد.یک آمارگیری اخیر در سال ۱۳۹۰ جمعیت را ۳۹۹ نفر در ۱۰۲ خانوار اعلام کرده‌است.

دریلو 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای دورمیشکانلو

روستای دورمشکانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دورمشکانلو بخش مرکزی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است ؛ این روستا بیش از یکصد خانوار دارد . از زیرساخت های این روستا میتوان به خانه بهداشت و مدارس ابتدایی و راهنمایی اشاره کرد ، همچنین در این روستا چشمه آب طبیعی وجود دارد که آبی گوارا و خنک از آن جاری است. زبان گفتاری و اصلی مردم روستا زبان ترکی آذربایجانی است و بیشتر جوانان این روستا با زبان فارسی آشنایی دارند .جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۸۱ نفر بوده است.

روستای دوگی‌درق

روستای دوگی‌درق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۲ نفر بوده است.

روستای دولاب کرانلو

روستای دولاب کرانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۸۱ نفر بوده است.

روستای دیشگدوگی

روستای دیشگدوگی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۱ نفر بوده است.

روستای دینه‌ور

روستای دینه‌ور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.این روستا قبلاً به صورت یک قصبه بزرگ بوده که دارای مسجد، زیارتگاه (دارای شجره نامه)، حمام عمومی، سیستم آبرسانی، کارگاه سفال‌سازی و … بوده‌است پس از زلزله‌های فراوان و قحطی ساکنان این روستا به شهرهای اطراف مخصوصاً تبریز مهاجرت می‌کنند و بعدها ساکنین دیگری که اغلب از عشایر منطقه پارس‌آباد و مغان بودنند (ایلهای قره چورلو، گرمادوز و …) به این منطقه مهاجرت کرده و ساکن می‌شوند.
از نگاه طبری
طبری می‌نویسد: در سال ۲۱۴ هـ.ق. به دنبال کشته شدن ابن حمید، بزرگ فرمانده دربار خلافت، یعنی عبدالله بن طاهر ـ که طغیان‌های مصر را سرکوب کرده بود ـ به عنوان سردار سرکوب بابک نامزد شد و به سوی دینور رفت. تمام مورخین اتفاق نظر دارند که عبدالله بن طاهر تا دینور پیش رفته بود و بنا به نوشته ابن اثیر، حتی آماده جنگ با بابک شده بود که به علت قیام‌هایی که در خراسان روی می‌داد، با پیغام مأمون، از دینور به سوی خراسان حرکت کرد. حال سؤال این است که منظور از دینور کدام است؟ آیا منظور همان شهری است که در بین راه بغداد به همدان واقع شده و علاوه بر مؤلف کتاب «اخبارالطّوال»، علمای بزرگی از این شهر برخاسته‌اند؟ یا روستایی به همین نام که از روستاهای بخش حسن‌آباد بوده و در سمت غربی کلیبر «بذ» واقع شده‌است. شهرستان کلیبر امروزه از چهار دهستان، گرمادوز، میشه پاره، حسن‌آباد و کلیبر تشکیل شده‌است. دهستان حسن‌آباد که در سمت غرب کلیبر واقع شده، شامل روستاهای متعددی می‌شود که یکی از این روستاها به نام «دینور» معروف است.
مشاهیر
علمای چندی از این روستا برخاسته‌اند، از جمله ساکنین اصلی این روستا می‌توان به خاندان آیت‌الله دینوری اشاره نمود. و همچنین شخصیت های دیگری مثل «میرزا محسن دینوری» و «حاجی میرزا صادق آقا دینوری» و… که در کتاب نگاهی به تاریخ و جغرافیای ارسباران و سیمای ارسباران سرزمین دین باوران، و علی‌الخصوص کتاب رجال دینور (از انتشارات مجلس شورای اسلامی) به سرگذشت علمای بزرگ قریه دینور پرداخته شده‌است.
تفاوت میان دینه ور با دینور
دینور شهر معروف و کهنی در کرمانشاه است. ابن خردادبه می‌نویسد: «راهی که محمدبن حمید پیمود، از راه خشکی هنگامی که اصحاب جموع را به سمت آذربایجان هدایت کرد؛ از مراغه سوار شد تا برزه، سپس تا سیسرو از آن جا تا شیز در چهار فرسخی دینور و سپس تا دینور». و همان گونه که گذشت، محمدبن حمید طوسی از راه موصل وارد ایران و آذربایجان شد، نه از راه بغداد ـ قصر شیرین- کرمانشاه و… پس در این صورت باید مقصود وی، دینور واقع در حومه کلیبر بوده باشد نه شهر معروف دینور کرمانشاه.
طبیعت
این روستا دارای مراتع بسیار وسیع، مناظر طبیعی بکر، جنگلهای بسیار، چندین چشمه آب معدنی و هوای معتدل کوهستانی می‌باشد که از نظر مکانی یکی از زیباترین و بهترین روستاهای بخش می‌باشد که دارای ۲ راه دسترس یکی از طرف ورزقان و دیگری از طرف جلفا و سیه رود می‌باشد.این روستا بخاطر زمستانهای سرد و پربرفش و شوسه بودن جاده‌اش ۵ ماه سال قابل تردد نمی‌باشد و در این ۵ ماه سرد (از آبان تا اسفند) فقط از طریق جاده‌های مالرو و توسط اسب و قاطر قابل دسترسی می‌باشد. این روستا دارای قدمت تاریخی زیاد می‌باشد و آثار باستانی فراوان آن متأسفانه توسط افراد سودجو چپاول شده‌است.
موقعیت جغزافیایی
در همسایگی این روستا روستاهای اوجاقکندی، تیروان، دیشکدوگی، هوش و مردانقم قرار دارد که این روستا با دو روستای اوجاقکندی و تیروان مشرف بهم بوده و در واقع سه ضلع یک مثلث را تشکیل می‌دهند که حدفاصل آن‌ها فقط یک دره می‌باشد و به همین دلیل این سه روستا دارای مراودات زیاد می‌باشند.

روستای رزین

روستای رزین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۰ نفر بوده است.

روستای رشدین

روستای رشدین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۰ نفر بوده است.

روستای زرنق

روستای زرنق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۹۹ نفر بوده است.

روستای زنبلان

روستای زنبلان (خداآفرین) روستایی از توابع بخش مرکزی دهستان کیوان شهرستان خداآفرین در استان آذربایجان شرقی است.این روستا در بخش مرکزی دهستان کیوان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۰ نفر (۱۰۷خانوار) بوده‌است. این روستا با قرارگرفتن روی یک تپه مشرف به رود ارس و منطقه قره باغ کشور جمهوری آذربایجان قرارگرفته‌ است،از این جهت به یک روستای مرزی تبدیل گردیده است.در سال های اخیر امکاناتی از قبیل تلفن، گاز و آب لوله کشی در روستا برقرار شده است،در گذشته به علت نرخ بیکاری بالا و نداشتن درآمد ثابت،نرخ مهاجرت روستا زیاد بوده ولی با گسترش امکانات میل به مهاجرت به شهر نیز کمتر گردیده است. تعدادی از اهالی روستا درارگانهای دولتی مشغول به کار بوده و تعدادی نیز به کار کشاورزی و دامداری می‌پردازند.
مردم این روستا در شهرستان خداآفرین به شجاعت و نترسی مشهورند.اهالی این روستا بسیار مهمان نوازند. این روستا نزدیکترین روستا به سدخدآفرین میباشد و در زمانهای گذشته (حدودا صد سال گذشته) یعنی زمان خان و خان زادگی سر به هیچ خانی خم نکرده لذا در مورد دعوا در منطقه زبان زد خاص و عام می‌باشند. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۷۰ نفر بوده است.

روستای ساری‌بیگلو

روستای ساری‌بیگلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۳۰ نفر بوده است.

روستای ساری‌جالو

روستای ساری‌جالو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۸۲ نفر بوده است.

روستای ساری‌یاتاق

روستای ساری‌یاتاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملو بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۴ نفر بوده است.

روستای ستن

روستای ستن (Setan) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در شهرستان خداآفرین منطقه ارسباران واقع شده‌است. جمعیت روستا در سالهای پیش از انقلاب اسلامی ۳۴۰ نفر بود و در سال ۱۳۸۵ به ۲۳۶ نفر در ۵۸ خانواده کاهش یافته است. در آستانه انقلاب سفید، که نقشی عمده در فروپاشی نهایی ساختار ایلی ایران داشت، تیره ای از ایل محمد خانلو، شامل ۱۲۰ خانوار، از روستاهای ستن و مسجدلو بعنوان قشلاق استفاده میکردند. هم اکنون به علت بازگشت خانواده ها از شهرها به روستاها،در روستای ستن بناهای زیبایی در حال ساخت میباشد.و روستا در حال پیشرفت میباشد.

ستن 800x501 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای سرخه‌کمران

روستای سرخه‌کمران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۸ نفر بوده است.

روستای سقه‌سای

روستای سقه‌سای یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.در آستانه انقلاب سفید، که نقشی عمده در فروپاشی نهایی ساختار ایلی ایران داشت، تیره ای از ایل محمد خانلو، شامل ۵۰ خانوار، از روستای سقه‌سای بعنوان قشلاق استفاده میکردند.

روستای سقین

روستای سقین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان خداآفرین از توابع دهستان کیوان واقع شده‌است. روستای سقین در زمان های گذشته ارمنی نشین بوده که با رفتن ارامنه مسلمانان جای آنها را گرفتند.که بیشتر از روستای های میاندران و دورمشگانلو بوده اند روستا در دامنه ی کوه ی بلند به نام سقین داغی قرار دارد آب هوای این روستا ییلاقی بوده تابستان های خنک و زمستان های وحشتناکی دارد ازهمسایه های این روستامیتوان آوارسین اسیران آوانلو خانقاه قلعه لو و قاسم کندی را میتوان نام برد اهالی این روستا رابطی نزدیکی با همسایه غربی یعنی آوارسین دارد و خیر شرهستند قلعه ی آوارسین در غرب این روستا در بالای جنگلی قرار دارد شغل مردم این روستا کشاورزی و دامداری بیشتر نگهداری گاو و گاومیش میباشد. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۷۵ نفر بوده است.

روستای سولی‌پیر

روستای سولی‌پیر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۵ نفر بوده است.

روستای شاه‌بداغلو

روستای شاه‌بداغلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملو بخش مرکزی شهرستان خداآفرین واقع شده است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۹۱ نفر بوده است.

روستای شاه‌حیدر

روستای شاه‌حیدر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۲۱ نفر بوده است.

روستای شجاع‌خانلو

روستای شجاع‌خانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملو بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۵۰ نفر بوده است.

روستای شجایلو

روستای شجایلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.در آستانه انقلاب سفید، که نقشی عمده در فروپاشی نهایی ساختار ایلی ایران داشت، تیره ای از ایل محمد خانلو، شامل ۴۰ خانوار، از روستای شجایلو بعنوان قشلاق استفاده میکردند.

روستای شرفه

روستای شرفه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز غربی بخش گرمادوز شهرستان خداآفرین واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۹۷ نفر بوده است.

روستای شیخ‌حسینلو

روستای شیخ‌حسینلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است.جمعیت روستا در سالهای پیش از انقلاب اسلامی ۳۶۰ نفر بود و در سال ۱۳۸۵ به ۱۳۱ نفر کاهش یافت.

شیخ حسینلو 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای طوعلی سفلی

روستای طوعلی سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.در آستانه انقلاب سفید، که نقشی عمده در فروپاشی نهایی ساختار ایلی ایران داشت، تیره ای از ایل محمد خانلو، شامل ۵۰ خانوار، از روستای طوعلی سفلی بعنوان قشلاق استفاده میکردند.

روستای طوعلی علیا

روستای طوعلی علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است. بر اساس سرشماری ۱۳۸۵، جمعیت روستا ۲۶۵ نفر در ۶۶ خانوار بود.
نام روستا به صورت عامیانه «یوخشا طوعلی» است که به عقیدهٔ عده‌ای قبلاً «تفنگلی» بوده‌است. در آستانه انقلاب سفید، که نقشی عمده در فروپاشی نهایی ساختار ایلی ایران داشت، تیره‌ای از ایل محمد خانلو، شامل ۳۵ خانوار، از روستای طوعلی علیا به عنوان قشلاق استفاده می‌کردند. ییلاق این کوچ نشینان در مراتع بین چپرلی و آقداش قرار داشت، و با علفزارهای متعلق به اهالی روستای عباس‌آباد هم‌مرز بود. در نتیجه، هر تابستان، برخوردهای متعددی بین ایلات و اهالی روستای مذکور رخ می‌دا یک آمارگیری اخیر جمعیت را ۲۴۲ نفر در۷۳ خانوار اعلام کرده‌است. این کاهش جمعیتی همزمان با افزایش تعداد خانوارها روند عمومی روستاهای منطقه ارسباران است. مردم این روستا اکثراً کشاورز و دامدار هستند و خانواده‌هایی که نه کشاورزند و نه دامدار و در مدارس و بعضی اداره‌جات خارج از روستا در روستاهای اطراف و شهر خمارلو مشغول به کارند.
اب و هوایی این روستا در بهار بسیار دلپذیر وخنک . در تابستان گرم اما با بادهای خنکی که از سوی سد خداآفرین می اید هوا را بسیار لطیف می‌کند. در پاییز باران و شروع سرما و در زمستان گاهی با برف‌های سنگین و سرمای شدید معروف است.
در طوعلی علیا یک مدرسه ابتدایی وجود دارد و دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان جهت ادامه تحصیل به روستاهای طوعلی سفلی و جانانلو رفت‌وآمد می‌کنند. طوعلی به دلیل دارا بودن آب و هوای مناسب، طبیعت و منظره جذاب و مشرف بودن بسوی دریاچه سد خداآفرین و داشتن یک قلعه تاریخی و کهن در فصل تابستان و بهار میزبان مسافران زیادی است. روستا دارای یک پایگاه بسیج است. این روستا دارای یک درخت چنار کهنسال است از کنار این درخت چشمه وجویی اب میگذرد و جوان های روستا کنار این رود جمع شده و تفریح می کنند این روستا در آتش سوزی جنگل های ارسباران آسیب دید در شهریور۹۸ هکتار ها زمین این روستا در آتش سوخت.
راه روستای طوعلی تاآستانه روستا آسفالت شده اما خود روستا خاکی و گل است.محرم ها در این روستا به صورت سنتی مانند تمام روستا های آذربایجان با ذکر کلمات شاه حسین وای حسین (شاخسی واخسی)عزاداری میکنند).

طوعلی علیا 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای طین

روستای طین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۸ نفر بوده است.

روستای عباس‌آباد

روستای عباس‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است. این روستا توسط شخصی بنام کربلایی عباس جعفری (مالک عباس آباد ) فرزند جعفر قلی خان قاضی لو ازطایفه قاضی لو تیره‌ای ایل محمد خانلو ساخته شد . جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۸ نفر بوده است.

عباس آباد 68 800x600 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای عطالو

روستای عطالو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملو بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۸۵ نفر بوده است.

روستای علی‌بلاغی

روستای علی‌بلاغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. از مهمترین‌ محصولات‌ این روستا به گندم‌ .جو .گردو‌ وفندق اشاره کرد‌ روستایی‌ علی بلاغی از بزرگترین‌ روستاهایی‌ آن منطقه‌ میباشد‌ که در مجاورت‌ کوه سال داغی‌ واقع‌ شده است که با روستاهای‌ لومه‌ .حسن‌ بیگلو‌.هوش‌ .رشتیپن‌ وتازه‌ کند مجاور‌ هست از اشخاص به نام روستا به رستم خان واسماییل‌ خان وکربلایی‌ جبراییل‌ واختیار وخانکیشی‌ هستن. کار عمده اهالی روستا دامداری‌ وکشاورزی هست. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۱ نفر بوده است.

روستای علی‌خانلو

روستای علی‌خانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملو بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۰۸ نفر بوده است.

روستای علیوردی اوشاقی

روستای علیوردی اوشاقی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملو شهرستان خداآفرینواقع شده‌است.این روستا در فاصله ۱۸ کیلومتری و در شمال شرق مرکز شهرستان واقع شده‌است.شغل اکثراً اهالی ان کشاورزی دامداری و کار با ماشین‌های سنگین است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۷۲۰ نفر بوده است.

روستای عمارت

روستای عمارت یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است.

عمارت 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای عنابلو

روستای عنابلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۸۳ نفر بوده است.

روستای قارلوجه

روستای قارلوجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. از آثار تاریخی این روستا گنبد ۸ضلعی ۸۰۰ ساله که نشان از قدمت تاریخی این روستا میباشد. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۴۶ نفر بوده است.

روستای قاقالو

روستای قاقالو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است.

روستای قره‌پاچانلو

روستای قره‌پاچانلو (Qarapaçanlu)یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملو شهرستان خداآفرین واقع شده‌است. این روستا همجوار روستای خانباغی می باشد که از توابع شهرستان کلیبر است. بنابراین روستای قره پاچانلو، سرحد شهرستان خدآفرین و کلیبر می باشد. روستای قرپاچانلو از جاده کلیبر- خمارلو ۷۰۰ متر فاصله دارد و به دلیل حائل بودن به تپه، امکان دیده شدن روستا از جاده بین شهری وجود ندارد. این روستا در فاصله تقریبی ۱۵ کیلومتری رود ارس قرار دارد و همچنین با روستاهای خانباغی، فتحعلی سلطانلو، محبعلی لو، شاهبداغلو و اجاق کندی همجوار است.
آب و هوای روستای قره پاچانلو از نوع معتدل کوهستانی بوده و دارای زمستان‌های سرد همراه با بارندگی و تابستان‌های گرم است. پوشش گیاهی از نوع استپ کوهپایه‌ای است و بوته‌های کوتاه و درختان جنگلی پراکنده در منطقه دیده می‌شود. مهم‌ترین درختان و بوته های منطقه عبارتند از درختان قره تیکان، قره آغاج و گول آغاجی و… و گیاهان داروئی شامل آویشن، بابونه و پونه در کنار چشمه ها و کوها یافت می شود؛ مهم‌ترین محصولات کشاورزی گندم و جو است ولی درختان گردو، آلو، انجیر، خرمالو و توت هم در این روستا رشد می کنند.
جاذبه ها
در جوار روستا آثار باستانی رویت شده ولی تحقیق و کاوش زیادی در این خصوص صورت نگرفته است.به گفته اهالی روستا، از جاذبه های طبیعی می توان به دلیک داش( سنگ سوراخ) و درختی به قدمت بیش از ۲۰۰ سال اشاره کرد.قلعه آوارسین، اوچ قارداش گونبز خانباغی( گنبد) از جاذیه های توریستی نزدیک روستا می باشد.
جامعه شناسی روستا
اهالی این روستا در گذشته، غالباً عشایر بوده و در ییلاقات بلوچ و چمن قلعه لو سکونت می گزیده اند همچنین در گذشته در این روستا، فرش، جاجیم و کلیم بافی مرسوم بوده است.روستای قره پاچانلو از روستاهایی می باشد که پدیده مهاجرت معکوس( از شهر به روستا) در آنجا به چشم می خورد به طوری که خانه سازی های جدید به مراتع نیز لطمه وارد کرده است.

قره پاچانلو 800x450 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای قره‌تیکانلو

روستای قره‌تیکانلو (Qareh Tikanlu) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است.روستا در ۱۳۸۵ عملاً خالی از سکنه دائمی بود. یک آمارگیری اخیر جمعیت را ۲۱ نفر در ۷ خانوار اعلام کرده‌است. این آمار به واقعیت نزدیکتر است. در واقع امر، روستا برای مدتی تقریباً خالی از سکنه بود. همه اهالی از پیروان اهل حق هستند و از نسل محمد خان، بنیانگذار ایل محمد خانلو، می‌باشند.

قره تیکانلو 800x600 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای قره‌قوچ

روستای قره‌قوچ (Qareh Quch) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است. قره قوچ به زبان ترکی آذربایجانی به معنای قوچ سیاه است. این روستا از جوب به کوه عسگرهای مشرف می‌باشد . قره قوچ خاک حاصلخیزی دارد. افزون بر این، قره قوچ دارای چشمه‌های آب نیز هست که معروفترین آن‌ها چشمه‌های قره قوچ سویو و حتم بولاغی هستند.جمعیت از۲۰ سکنه در سال ۱۳۲۸ به ۱۶ خانواده با ۶۶ سکنه در ۱۳۸۵ رسید. این رشد، در مقایسه با تنزل جمعیّت در روستاهای دیگر منطقه ارسباران در همین بازه زمانی‌ (برای مثال مورد عباس‌آباد را ببینید) قابل تامل است.یک آمارگیری اخیر جمعیت را ۲۲ خانوار با ۶۹ سکنه‌ (آمار قره قوچ علیا و سفلی جمع زده شده‌است) اعلام کرده‌است.

قره قوچلو 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای قره‌قوچ مین‌باشی

روستای قره‌قوچ مین‌باشی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۶ نفر بوده است.

روستای قره‌گونی

روستای قره‌گونی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۳ نفر بوده است.

روستای قزل‌یول

روستای قزل‌یول یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۳۹ نفر بوده است.

روستای قشلاق پیرانلو

روستای قشلاق پیرانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۵ نفر بوده است.

روستای قشلاق حاج‌لطفعلی

روستای قشلاق حاج‌لطفعلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۴ نفر بوده است.

روستای قشلاق حسن‌کنگرلو

روستای قشلاق حسن‌کنگرلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۱۵ نفر بوده است.

روستای قشلاق داغلو

روستای قشلاق داغلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۸۰ نفر بوده است.

روستای قشلاق عشقعلی

روستای قشلاق عشقعلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۶ نفر بوده است.

روستای قشلاق کرانلو

روستای قشلاق کرانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.در آستانه انقلاب سفید، که نقشی عمده در فروپاشی نهایی ساختار ایلی ایران داشت، تیره ای از ایل محمد خانلو، شامل ۴۰ خانوار، از روستای قشلاق کرانلو بعنوان قشلاق استفاده میکردند.

روستای قشلاق مددلو

روستای قشلاق مددلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۰۷ نفر بوده است.

روستای قشلاق مقدم‌شابنده

روستای قشلاق مقدم‌شابنده یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۸۵ نفر بوده است.

روستای قشلاق یوزقویی

روستای قشلاق یوزقویی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز غربی بخش گرمادوز شهرستان خدافرین واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۶ نفر بوده است.

روستای قشلاق یوسفلو

روستای قشلاق یوسفلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۶ نفر بوده است.

روستای قلملو

روستای قلملو یک روستای کوچک از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است . طبیعت این روستا بکر و زیباست . در این روستا ۹۴ نفر زندگی میکنند . همچنین این روستا یک چشمه دارد که به آن « بولاخ » میگویند . در این روستا دامداری و کشاورزی انجام میشود . جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۹۴ نفر بوده است.

روستای قلی‌بیگلو

روستای قلی‌بیگلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است.این روستا در دهستان بسطاملو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۴۳ نفر (۹۲ خانوار) بوده‌است.

روستای قوتورلار

روستای قوتورلار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملو بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۸۸ نفر بوده است.

روستای قورتلوجه سفلی

روستای قورتلوجه سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۵۹۰ نفر بوده است.

روستای قورتلوجه علیا

روستای قورتلوجه علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۰۶ نفر بوده است.

روستای کابل‌آباد

روستای کابل‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۷۳ نفر بوده است.

روستای کارگران

روستای کارگران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۶ نفر بوده است.

روستای کدخدالو بالا

روستای کدخدالو بالا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملو بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۶۸ نفر بوده است.

روستای کدخدالو پائین

روستای کدخدالو پائین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملو بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۰ نفر بوده است.

روستای کریشان

روستای کریشان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۲۱ نفر بوده است.

روستای کشیش‌قشلاقی

روستای کشیش‌قشلاقی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۲ نفر بوده است.

روستای کلاله اسلامی

روستای کلاله اسلامی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار شرقی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است. این روستا یکی از سرسبزترین روستاهای ایران می‌باشد که در داخل جنگلهای ارسباران قرار گرفته است.

روستای کلاله سفلی

روستای کلاله سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است. جمعیت روستا در سالهای پیش از انقلاب اسلامی ۱۳۶ نفر بود و عمدتاً کسانی‌ را شامل میشد که از روستاهای دیگر به آنجا کوچیده بودند. بعد از انقلاب، بر خلاف مورد روستاهای مجاور، جمعیت کلاله کاهش نیافت و بر عکس به ۲۰۱ تن در سال ۱۳۸۵ رسید. یک علت نزدیکی‌ روستا به جاده ترانزیتی است که از کلیبر به کناره رود ارس می‌رود. در حال حاضر ساخت و ساز زیادی در مزارع نزدیک کلاله در جریان است.

کلاله سفلی 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای کلاله علیا

روستای کلاله علیا (Kalaleh-ye Olya)، یا یوخاری کلا در گویش محلی) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است. جمعیت روستا در سالهای پیش از انقلاب اسلامی ۱۱۷ نفر بود و عمدتاً کسانی را شامل می‌شد که از روستاهای دیگر به آنجا کوچیده بودند. بعد از انقلاب، بر خلاف مورد روستاهای مجاور، جمعیت کلاله کاهش نیافت و بر عکس به ۱۹۸ تن در سال ۱۳۸۵ رسید. یک علت نزدیکی روستا به جاده ترانزیتی است که از کلیبر به کناره رود ارس می‌رود. در حال حاضر ساخت و ساز زیادی در مزارع نزدیک کلاله در جریان است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۰ نفر بوده است.

روستای کنزه‌رود

روستای کنزه‌رود یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۶۲ نفر بوده است.

روستای کوانق

روستای کوانق (Kavanaq) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۶، جمعیت کوانق ۸۱ نفر در ۲۱ خانوار می‌باشد. یک آمارگیری در سال ۱۳۹۰ جمعیت را ۹۲ نفر در ۲۴ خانوار اعلام کرده‌است.

روستای کورزه

روستای کورزق(کورزه) (kurazag) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش منجوان، دهستان منجوان شرقی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است. بر اساس سرشماری ۱۳۹۰، جمعیت روستا ۲۴۴نفر ۱۲۹ زن و۱۱۵ مرد در ۶۶ خانوار بود.
در آستانه انقلاب سفید، که نقشی عمده در فروپاشی نهایی ساختار ایلی ایران داشت، تیره‌ای از ایل محمد خانلو، شامل ۱۶ خانوار، از روستای مفروضلو بعنوان قشلاق استفاده می‌کردند. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۱۶ نفر بوده است.

روستای کوسالار

روستای کوسالار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملو شهرستان خداآفرین واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۵۵ نفر بوده است.

روستای کهل‌جیک

روستای کهل‌جیک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۷ نفر بوده است.

روستای گاوآهن

روستای در آستانه انقلاب سفید، که نقشی عمده در فروپاشی نهایی ساختار ایلی ایران داشت، تیره‌ای از ایل محمد خانلو، شامل ۵۰ خانوار، از روستای گاوآهن بعنوان قشلاق استفاده می‌کردند.

روستای گرمناب

روستای گرمناب (Garmanab) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در شهرستان خداآفرین واقع شده‌است. در اوایل قرن بیستم ساکنین روستا ارمنی بودند که تدریجاً به تبریز یا ارمنستان مهاجرت کردند. در زمان رضا شاه یکی از خوانین ایل محمد خانلو، به نام رضاقلی خان، مالکیت روستا را بدست آورد. در بحبوحهٔ جنگ جهانی دوم روستا توسط شیعیان و پیروان اهل حق دوباره آباد شد. بر این اساس اسدالله خان محمد خانلو،در مصاحبه‌ای در سال ۱۳۴۲، اهالی گرمناب را از اعضای ایل محمد خانلو بشمار آورده است.در اواخر دهه ۹۰ میلادی گرمناب کاملاً تخلیه شد. از سال ۲۰۰۵ تعدادی از ساکنین قبلی، که به تهران مهاجرت کرده بودند، برگشته و در مراتع نزدیک محل ده سابق خانه‌های مدرن ساختند. این افراد تابستان را در روستا می‌گذرانند، و زمستانها به تهران بر میگردنند.
زیارتگاه بابا سیف الدین، در نزدیکی گرمناب، تا قبل از تخلیه کامل روستا مورد توجه اهالی، چه شیعه و چه اهل حق، قرار داشت. مردم در محیط سر سبز گوسفندی قربانی را کباب کرده و هنگام ترک محل از درختان داغداغان ریسمان‌های رنگی آویزان می‌کردند. این درخت در فرهنگ مردم مقدس و محترم است.

روستای گنانلوحسن سلطان‌لو

روستای گنانلوحسن سلطان‌لو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش مرکزی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۸ نفر است.

روستای گندم‌نان

روستای گندم‌نان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۱ نفر بوده است.

روستای گون‌گورمز

روستای گون‌گورمز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۹۵۰ نفر بوده است.

روستای گوی‌آغاج

روستای گوی‌آغاج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در شهرستان خداآفرین واقع شده‌است. نام این روستا از در خت کهنسال و معروفی که در این منطقه وجود داشته‌است سرچشمه گرفته‌است.

روستای لاریجان سفلی

روستای لاریجان سفلی یکی از روستاهای دهستان کیوان بخش مرکزی شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی ایران است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۱۷ نفر بوده است.

روستای لاریجان علیا

روستای لاریجان علیا یکی از روستاهای دهستان کیوان بخش مرکزی شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی ایران است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۲ نفر بوده است.

روستای لالان سفلی

روستای لالان سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۷ نفر بوده است.

روستای لالان علیا

روستای روستای لالان علیا یکی از روستاهای آذربایجان شرقی ، واقع در شهرستان خداآفرین و دهستان کیوان میباشد. این روستا دارای مختصات ۳۹ درجه ی شمالی و ۴۷ درجه ی شرقی میباشد. این روستا از سمت شمال با روستاهای بایدیق و قزل یول، از سمت غرب با روستای زرنق و از سمت شرق با روستاهای لته جان، دایان. لالان سفلی ، سقه سای و …همسایه میباشد. شهر خمارلو درست در سمت شمال و ۲۵ کیلومتری این روستا قرار دارد.
جمعیت و خانوار
در گذشته مهاجرت از این روستا به شهرها زیاد بوده است طوریکه بیش از نیمی از اهالی روستا به شهرهای تهران و تبریز مهاجرت کرده اند. ولی امروزه مهاجرت معکوس در این روستا شروع شده است و هرساله شاهد ساخت و سازهای جدیدی در این روستا هستیم.روستای لالان علیا ۷ خانوار ثابت و چندین خانوار فصلی دارد که در فصول بهار و تابستان به روستا برمیگردند. و جمعیت ثابت روستا حدوداً ۳۰ نفر میباشد.
محصولات کشاورزی و دامی
محصولات کشاورزی این روستا بیشتر گندم و جو میباشد.این روستا با توجه به شرایط اقلیمی که دارد برای باغداری مناسب نیست ولی اکثر اهالی روستا در فصل تابستان محصولاتی مانند گوجه، خیار، کدو، لوبیا و… در بوستانهای خود پرورش داده و بدین صورت برخی از مایحتاج زندگی خود را از این راه به دست می آورند. در سالهای گذشته دامپروری در این روستا شایع بود ولی رفته رفته از مقدار آن کاسته شد و امروز تعداد کمتری دام در این روستا وجود دارد.
امکانات
این روستا از نظر امکانات روستای محرومی بحساب می آید طوریکه جاده ی روستا خاکی و از نعمت گاز محروم میباشد. این روستا با همت اهالی خود حدوداً از سال ۱۳۹۰ از نعمت آب برخوردار گشته است. همچنین پروژه ی برق رسانی به این روستا نیز از سال ۱۳۹۲ شروع و در شهریور ۹۴ با همت و مساعدت اهالی روستا به اتمام رسید.
آب و هوا
این روستا آب و هوای کوهستانی دارد بطوریکه زمستان های بسیار سرد ولی از آنجاییکه بیشتر اطراف این روستا را جنگل های وسیعی پوشانده است، تابستان خنکی دارد. همچنین در این روستا چندین چشمه با آب بسیار گوارا وجود دارد. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۵ نفر بوده است.

روستای لله‌لو

روستای لله‌لو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بسطاملو بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۱۵نفر بوده است.

روستای لمه ارامنه

روستای لمه ارامنه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای لمه اسلام

روستای لمعه اسلام یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۳۴ نفر بوده است.

روستای لوتجان

روستای لته جان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.در آستانه انقلاب سفید، که نقشی عمده در فروپاشی نهایی ساختار ایلی ایران داشت، تیره ای از ایل محمد خانلو، شامل ۵۰ خانوار، از روستای لته جان ( اوزباشان ) بعنوان قشلاق استفاده میکردند.لته جان که با نام ترکی (اوزباشان)در بین اهالی بومی شناخته میشود در نزدیکی رود ارس و یکی از دهستان های خداآفرین میباشد و با دهستانهایی نظیر هوش سفلی وعلیا، اشرف، گاوآهن، دوگی دره، شیریه، دایان همجوار بوده ودارای طبیعت بکر و دلگشایی میباشد میوه هایی نظیر گلابی وحشی و تمشک از سوغات این دهستان به حساب میاید باتوجه به سیر مهاجرت گسترده از این دهستان به سوی تهران این ده دارای جمعیت اندک و رو به پیری قرار دارد که آنها به دامداری و کشاورزی مشغول هستند. این دهستان در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران زیادی بوده که بخشی از آنرا جمعیت مهاجر از این دهستان تشکیل میدهد.

روستای محب‌علی‌لو

روستای محب‌علی‌لو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که درشهرستان خداآفرین دهستان بسطاملو واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۸۳ نفر بوده است.

روستای محمدصالحلو

روستای محمدصالحلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۱۹ نفر بوده است.

روستای محمدعلیلو

روستای محمدعلیلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۷۱ نفر بوده است.

روستای محمودآباد

روستای محمودآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز شهرستان خداآفرین واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۰۵۸ نفر بوده است.

روستای مدینه‌قشلاقی

روستای مدینه‌قشلاقی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۴۴ نفر بوده است.

روستای مرادلو

روستای مرادلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۳۳ نفر بوده است.

روستای مردانقم

روستای مردانقم یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی و مرکز دهستان دیزمار شرقی شهرستان خداآفرین می‌باشد. بر اساس سرشماری ۱۳۸۵، جمعیت روستا ۷۳۰ نفر در ۱۷۶ خانوار است.این آمار در سال ۱۳۹۰ به ۶۰۵ نفر در ۲۰۵ خانوار تغییر کرده بود.نخستین بار در کتاب نزهةالقلوب حمداله مستوفی از مردانقم یاد شده‌است. عین نوشته بدین قرار است: ” مردان نقیم (مردان نعیم) ولایتی است، کوانی یا کوالی (کوافی) و کلام و جرم از معظّمات آن. حاصلش غلّه، انگور و میوه نیکو باشد و بعضی مواضع در کنار ارس واقع شده، حقوق دیوانیش هشت هزار و هفتصد دینار است’ مستوفی در جای دیگر می‌نویسد، “زنگیان چند پاره دیه است و اکنون داخل مردانقم…”. ” اینکه مستوفی میزان مالیات مردانقم را از مالیات کلیبر بیشتر ذکر کرده‌است که نشانگر اهمیت و موقعیت استراتژیک مردانقم در هفتصد سال قبل می‌باشد.
در اواخر دهه ۱۳۲۰، بر اساس جلد چهارم فرهنگ جغرفیایی ایران،مردانقم ۶۳۹ تن سکنه داشت.مردانقم، در سال ۱۳۶۶، به تصویب هیئت وزیران مرکز دهستان دهستان دیزمار شرقی تعیین شد.

مردانقم 800x501 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )
اقتصاد
باغداری و زنبورداری شغل اصلی اهالی می‌باشد. انار و انگور این ناحیه دارای ظاهر و طعم مطبوع منحصر بفردی می‌باشند و می‌توانند به مدتی بیش از شش ماه بدون نیاز به سردخانه تازگی خود را حفظ کنند. این قابلیت، حدود دو قرن پیش از این، مورد توجه دیپلمات انگلیسی، رابرت میگنان، قرار گرفته‌است. عسل تولیدی روستا، به خاطرکیفیت مطلوب وخوش رنگی وقیمت پایین در مقایسه با عسل روستاهای مرتعی ناحیه ارسباران، مانند عباس‌آباد، مشتری بیشتری دارد. پایین بودن قیمت مرهون بهره‌وری بالا و تخصص زنبورداران است.
اولین جشنواره انار در مردانقم
در سال ۱۳۸۸ و در دوران بخشداری آقای اسداللهی و با برنامه‌ریزی و مدیریت ایشان، در اواخر مهر ماه برگزار شد و سال بعد نیز دومین جشنواره انار مردانقم باز با مدیریت بخشدار وقت آقای اسداللهی برگزار شد. از آن سال برگزاری جشنواره وارد تقویم سالانه شهرستان شد. جاذبه اصلی این جشنواره اجرای موسیقی عاشقی توسط عاشقهای معروف منطقه ارسباران است.
قلعه مرادنقم
قلعه مردانقم قبل از اسلام احداث شده‌است. در عصر حکومت خوارزمشاهیان مدت‌ها از آن به عنوان زندان سیاسی استفاده می‌کردند و عده‌ای از رجال و دربانیان و امرای قصر را محکوم و در قلعه مذکور زندانی می‌نمودند.

 

روستای مرزآباد

روستای مرزآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان دیزمار شرقی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است بهترین جای گردشگری ایران و از لحاظ رود ارس کنار روستا یکی از رایجترین طبیعت به خودش اختصاص داده است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۶۵۳ نفر بوده است.

روستای مزرعه پریدان

روستای مزرعه پریدان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۲۱ نفر بوده است.

روستای مسجدلو

روستای مسجدلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. این روستا مردمانی سخت کوش و مهربان دارد که اکنون اکثریت آن در تهران ساکن می‌باشند. در آستانه انقلاب سفید، که نقشی عمده در فروپاشی نهایی ساختار ایلی ایران داشت، تیره ای از ایل محمد خانلو، شامل ۱۲۰ خانوار، از روستاهای ستن و مسجدلو بعنوان قشلاق استفاده میکردند. جمعیت روستا در سالهای پیش از انقلاب اسلامی ۱۵۰ نفر بود، در سال ۱۳۸۵ به ۴۵ نفر در ۱۴ خانواده و در سال ۱۳۹۰ به ۲۴ نفر در ۹ خانوار کاهش یافته است.

مسجدلو 800x600 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای مشدحسنلو

روستای مشدحسنلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.در آستانه انقلاب سفید، که نقشی عمده در فروپاشی نهایی ساختار ایلی ایران داشت، تیره ای از ایل محمد خانلو، شامل ۲۵ خانوار، از روستای مشدحسنلو بعنوان قشلاق استفاده میکردند.

روستای مفروضلو

روستای مفروضلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.در آستانه انقلاب سفید، که نقشی عمده در فروپاشی نهایی ساختار ایلی ایران داشت، تیره ای از ایل محمد خانلو، شامل ۴۰ خانوار، از روستای مفروضلو بعنوان قشلاق استفاده میکردند.

روستای موسی‌کندی

روستای موسی‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۵ نفر بوده است.

روستای میرزامحمدآباد

روستای میرزامحمدآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمادوز بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۴۸ نفر بوده است.

روستای وایقان مقدس

روستای وایقان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که نباید با نام شهر وایقان در شهرستان شبستر اشتباه شود.( لغت‌نامه دهخدا) این روستا در شهرستان خداآفرین واقع شده‌است. بعضی نوشته‌ها نام ده را به صورت وایقان مقدس آورده‌اند، در گویش عامه و محلی نام روستا بصورت وایان تلفظ و ادا می شود. یک غار در دو کیلو متری روستا و به مساحت حدود پانصد متر وجود دارد که محل سکونت خفاش ها است. فضای غار تقریبا خفه و بسیار تیره و تاریک است و بخاری که احتمالا از فضولات خفاشها متصاعد می شود باعث می شود رویت دیواره ها و درون غار حتی با چراغ قوه های قوی چندان میسر نباشد.

وایقانپ 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

روستای وینق

روستای وینق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است.روستای وینق بخشی از مناطق حفاظت شده ارسباران محسوب می شود.
گردشگری
اثری تاریخی بنام عمارت تومانیانس که از دوران قاجار به جای مانده است در قسمت غربی روستای وینق بر فراز تپه‌ای سنگی قرار گرفته است. این عمارت توسط درکیس تومانیانس ارمنی ساخته شده است. به همین دلیل ویژگی‌های یک اثر ایرانی، اسلامی را ندارد و به سبک عمارت های قرن نوزدهم اروپا و روسیه می‌باشد. عمارت تومانیانس کوشکی در دو طبقه با ۶ برج و ایوانی سرتاسری است. بنایی با قدمت یک قرن که در سال‌های اخیر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این عمارت سیستم گرمایشی جالبی دارد بدین گونه که لوله‌هایی سفالی در میان دیوارهای عمارت تعبیه شده است که آب گرم در آن‌ها جریان داشته و بدین ترتیب گرمای اتاق‌ها و سایر قسمت‌های عمارت تأمین می‌شود. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۱۴۱ نفر بوده است.

روستای همدملو

روستای همدملو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کیوان بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است. جمعیت این روستا بر پایهٔ نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، برابر با ۸۷ نفر بوده است.

روستای همنشین

روستای همنشین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش منجوان -شهرستان خداآفرین در حاشیه کلیبرچای و جاده کلیبر- جانانلو واقع شده‌است.براساس سرشماری ۱۳۹۰ روستای همنشین دارای ۶۰ خانوار ثابت و ۱۸۵ نفر جمعیت می باشد .روستای همنشین به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران از نعمتهای آب ، برق ، اینترنت پرسرعت و گاز بهرمند است .

روستای هوج سفلی

روستای هوج سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی بخش خداآفرین شهرستان کلیبر واقع شده‌است.

روستای یوسفلو

روستای یوسفلو (Yusoflu) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان غربی شهرستان خداآفرین واقع شده‌است.قبل از انقلاب اسلامی جمعیت روستا ۱۹۵ نفر بود،که در سال ۱۳۸۵ به ۴۰ نفر کاهش یافت. یک آمارگیری اخیر جمعیت را ۲۶ نفر در ۶ خانوار اعلام کرده‌است. این آمار به واقعیت نزدیکتر است. در واقع امر، روستا برای مدتی تقریباً خالی از سکنه بود. خانواده محمدیان به همراه مظفر علیپور در روستای بدون هیچ امکانات زندگی کردند و مانع از تخریب آن شدند.
نخستین دبستان روستا در سال ۱۳۴۰ به همت ارباب یوسفلو حمدالله خلیلی به دلیل رسیدن فرزندش به سن هفت سالگی در منزل شخصی ایشان ابجاد شد و میرجعفر اهری نخستین آموزگار روستا بود که در منزل اربابی اسکان داده شد. سپس خانواده خلیلی در طی دو سال ساختمان مدرسه را ایجاد کردند و اهالی روستاهای دور و نزدیک از جمله ایلانکش، الهرد، قره توپراق و عباس‌آباد برای تحصیل به این روستا آمدند.

یوسفلو 800x500 روستاهای خداآفرین ( معرفی 179 روستای خداآفرین )

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد