جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای نور ( ۱۷۹ روستای نور )

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ فروردین ۱۴۰۱

روستاهای نور را می خواهیم در  این مطلب به شما معرفی کنیم . ۱۷۹ روستای نور که برخی از آنها شهرت زیادی دارند مانند روستای یوش زادگاه نیما یوشیج پدر شعر نوی فارسی . در ابتدا به معرفی شهرستان نور می پردازیم .شهرستان نور به مرکزیت شهر نور از شمال به دریای مازندران، از شرق به شهرستان آمل، از شمال شرق به شهرستان محمودآباد از جنوب به استان تهران، از جنوب غرب به استان البرز و از غرب به شهرستان نوشهر و شهرستان چالوس متصل است. مردم شهرستان نور به زبان طبری و با گویش کجوری صحبت می‌کنند.

 5 e1646729105194 روستاهای نور ( 179 روستای نور )

نام نخست شهرستان نور در گذشته رستمدار بوده که متشکل از چهار ناحیه شهری ناتل، بلده، تمیشان و ماهان بوده‌است. در جدیدترین کشفیات باستان‌شناسی در این شهر آثاری از دورهٔ اشکانیان پیدا شده‌است. در تاریخ شهرستان نور به همراه شهرستان نوشهر و شهرستان چالوس ایالت کهن رویان را تشکیل می‌دادند که گاهی مرز غربی آن تا هوسَم (رودسر فعلی در استان گیلان) نیز ادامه میافت. این شهرستان در غرب استان واقع شده‌است و مرکز آن شهر نور است.

نور یکی از قدیمی‌ترین نواحی شهرنشین طبرستان (مازندران کنونی) بوده که به گواهی تاریخ رستمدار نام داشته‌است. رستمدار به منظور شغل قالب مردم که ماهیگیر بوده‌اند و با قایق به ماهیگیری می‌پرداختند اطلاق می‌گشت. تمیشه نام پایتخت بخش ساحلی حکومت رویان بوده که بنای کنونی شهر نور بر آن قرار دارد. نام دیگر قدیمی آن که حتی ساکنان کنونی آن نیز گهگاه به جای نور به کار می‌برند، سولده است. نام کنونی نور از رودخانه نور گرفته شده که از کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد.

فهرست

تقسیمات کشوری

شهرستان نور در سال‌های نه چندان دور با نام سولده بخشی از شهرستان آمل بوده‌است. این شهرستان پس از جدا شدن از آمل دارای سه بخش مرکزی، بلده و چمستان است. بخش مرکزی شهرستان نور شامل شهرهای نور (مرکز شهرستان)، رویان (علمده) و ایزدشهر (ایزده ) است و از روستاهای مهم آن عباسا،تاشکوه،لاویج و سلیاکتی است همچنین متعاقب تصویب طرح جامع نور توسط شورایعالی معماری وزارت راه و شهرسازی اکنون منطقه بزرگ و توریستی رستم رود قسمتی از شهرنور محسوب می‌شود. بخش چمستان به مرکزیت شهری به همین نام در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی نور، در مجاورت شهرستان آمل قرار دارد. بخش بلده نیز به مرکزیت شهری قدیمی به همین نام در ۸۵ کیلومتری جنوب شهر نور قرار دارد و پل ارتباطی میان دو جاده مهم هراز و چالوس است.

بخش مرکزی شهرستان نور
دهستان میان‌بند
دهستان ناتل‌کنار سفلی
دهستان ناتل‌کنار علیا
شهرها: نور، رویان و ایزدشهر.

بخش بلده
دهستان اوزرود
دهستان تتارستاق
دهستان شیخ فضل‌الله نوری
شهرها: بلده

بخش چمستان
دهستان لاویج
دهستان میان‌رود
دهستان ناتل‌رستاق
شهرها: چمستان

نور1 روستاهای نور ( 179 روستای نور )

روستاهای نور

روستای آغوزکتی

آغوزکتی (نور)، روستایی از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان لاویج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵ نفر بوده‌است.

روستای آهودشت

آهودشت، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است. گفته می‌شود در محل ابن روستا شهری تاریخی به‌نام پایدشت بوده‌است.این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۹۴ بوده‌است. فاصله این روستا تا شهر چمستان ۳ کیلومتر، تا آمل ۱۵ و تا نور ۲۰ کیلومتر می‌باشد. ضمناً بقعه آقا شاه بالو در این روستا واقع شده‌ است. روستاهای همجوار این روستا عبارتند از: کرات کتی، باغبانکلا، شهربند٬سالده علیا٬سالده سفلی و عبداله آباد.

روستای اتاق‌سرا

اتاق سرا، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان تتارستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای ارویج‌کلا

ارویج‌کلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۳ نفر بوده‌است.

روستای اسپی‌کلا

اسپی‌کلا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۳۴ نفر بوده‌است.

نور 4 روستاهای نور ( 179 روستای نور )

روستای افراده

افراده، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴۰ نفر بوده‌است.

روستای افراسیاب‌کلا

افراسیاب‌کلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۹۷ نفر (۱۲۷خانوار) بوده‌است.

روستای الیکا

الیکا، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . روستای الیکا بین دو روستای نسن شهرستان نور و پل زنگوله شهرستان چالوس قرار دارد. روستای الیکا از کهن ترین روستاهای کلارستاق (چالوس) به شمار می آمد که در تقسیمات کشوری در غربی ترین قسمت بخش بلده شهرستان نور در همسایگی شهرستان چالوس قرار گرفته است. مردم روستای الیکا به زبان مازندرانی و گویش طبری کلارستاقی صحبت می کنند. الیکا منشا ایل بزرگ الیکایی که در مناطق چالوس، ورامین، آرادان و گرمسار ساکنند میباشد. این روستا در دهستان اوزرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳ نفر بوده‌است.

نور روستاهای نور ( 179 روستای نور )

روستای امیرآباد

امیرآباد، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۲ نفر بوده‌است.

روستای اناده

اناده، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است . همچنین اناده (اِنادِه ، Enadeh ) روستایی است در بخش رودبار الموت استان قزوین که در حال حاضر به همراه سه روستای شمس کلایه ، اسطلبر و معلم کلایه ، شهر معلم کلایه را تشکیل داده‌اند.این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶۱ نفر بوده‌است.

روستای انارجار

انارجار، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۷ نفر بوده‌است.

روستای انبارده

انبارده، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۶ نفر بوده‌است.

روستای انگتارود بالا

انگتارود بالا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای انگتارود پائین

انگتارود پائین، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۰ نفر (۸۸ خانوار) بوده‌است.

روستای انگرود

انگه رود، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اوزرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۹ نفر بوده‌است.

 رود e1646729208890 روستاهای نور ( 179 روستای نور )

روستای اوز

اوز، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اوزرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۵ نفر بوده‌است.

روستای اوزکلا

اوزکلا،روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اوزرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۲ نفر بوده‌است.

روستای ایرکا

ایرکا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۸ نفر بوده‌است.

روستای ایزخورده

ایزخورده، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۰ نفر بوده‌است.

روستای ایل

ایل، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در بخش بلده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۷ نفر (۵۳ خانوار) بوده‌است.

روستای ایوا

ایوا، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان تتارستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۶ نفر بوده‌است.

روستای باری‌کلا

باریکلا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۶۸ نفر بوده‌است.

روستای باغبان‌کلا

باغبان‌کلا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۷۶ نفر (۱۱۴ خانوار) بوده‌است.

روستای بردون

بردون، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۷ نفر بوده‌است.

روستای بری‌کلا

بریکلا، روستایی از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۶۲ نفر بوده‌است.

روستای بطاهرکلا

بطاهرکلا، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۸ نفر بوده‌است.

روستای بل

بل، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت بومی آن ۸۸ نفر (۳۸خانوار) بوده‌است.

روستای بلویج

بلویج، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .بلویج، روستایی جلگه ای و خوش آب و هوا در حاشیه جنگل مازندران است.این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۲ نفر بوده‌است.

روستای بنفشه‌ده

بنفشه ده (نور)، روستایی از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است.روستای بنفشه ده مرکز دهستان میانرود است.شغل مردم روستای بنفشده کشاورزی است.این روستا در دهستان میان‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۳ نفر بوده‌است.

روستای بوته‌ده

بوته ده، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۹ نفر بوده‌است.

روستای به‌بنک

به بنک، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان لاویج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۲ نفر بوده‌است.

روستای پس‌پرش

پس پرس، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۰۷ نفر (۲۴ خانوار) بوده‌است.

روستای پیچده

پیچده (نور)، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اوزرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲ نفر بوده‌است.

روستای پیل

پیل، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اوزرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۱۲۲ نفر بوده‌است.

روستای پیمد

پـِیمُد یا پـِیمُط یکی از روستاهای شهرستان نور مازندران است. پیمد در دهستان میان‌بند بخش مرکزی شهرستان نور واقع شده و ۱۸۴ نفر (۲۷ خانوار) جمعیت دارد.فعالیت اصلی ساکنین روستا دامداری می‌باشد ولی در گذشته تمامی زمین‌های اطراف روستا مزارع گندم و جو بود. همچنین باغات اطراف روستا دارای درختان گردوی بسیار مرغوبی است.
در ابتدای جاده رویان به سمت پیمد واقع شده‌است و یکی از بزرگترین پارکهای جنگلی شمال کشور می‌باشد که به علت دست نخورده بودن و بکر بودن طبیعت آن بسیار چشم‌نواز بوده و هرساله شاهد و پذیرای مهمانان بسیاری می‌باشد.

پیمد روستاهای نور ( 179 روستای نور )
آبشار آب پری
آب پری منطقه‌ای گردشگر پذیر و خوش آب و هوا است که در استان مازندران و در فاصله ۵ کیلومتری شهر نور، نزدیکی شهر رویان و روستای پیمد واقع شده‌است. منطقهٔ آب پری دارای آبشاری به همین نام است. در آب پری درختان با فاصلهٔ کم از یکدیگر قرار دارند و بیشتر مناطق بکر و دست نخورده مانده‌است. این ناحیه همسایه پیمد، کجور و یوش می‌باشد. آبشار آب پری در کنارهٔ جاده قرار گرفته‌است. این آبشار، شباهت چندانی به آبشار ندارد زیرا قسمتی از سنگ‌های کوه در اثر رانش زمین در شیب تند کوه جمع شده‌اند و به علت پایین رفتن سطح آب، آب کمی از لابه‌لای این سنگ‌ها در جریان است. با این حال گردشگران پرشماری در روزهای تعطیل و تعطیلات آخر هفته به این محل می‌آیند. اختلاف درجه حرارت این ناحیه با هوای شهر رویان تقریباً ۱۰ درجه سانتی‌گراد است. درختان جنگلی در مناطق کم ارتفاع‌تر و درختان کاج در نقاط بلندتر دیده می‌شوند.این جاده در تمامی طول سال یکی از زیباترین جاده های منطقه برای پیاده روی میباشد.
کوه زیبای سور دار
در اطراف روستا کوه ۱۹۵۰ متری «سوردار» قرار دارد و جاده‌ای با پیچ و خم‌های فراوان تا این قله بالا می‌رود که برای یک پیاده‌روی خانوادگی مناسب است. وقتی بالای کوه سوردار می‌رسید، دریا در کمترین فاصله زیر پایتان است. این منظره برای هر گردشگری دیدنی و دلفریب است.
سکوت زیبا و روستایی این منطقه یکی از ویژگی های این مکان محسوب میشود علاوه بر این ها از اهالی روستا میتوانید شیر و تخم مرغ و … محلی و ارگانیک تهیه بکنید.۸۴ نفر

 1 e1646729233218 روستاهای نور ( 179 روستای نور )

 

روستای تاشکوه سفلی

تاشکوه سفلی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۸۶ نفر بوده‌است.

روستای تاشکوه علیا

تاشکوه علیا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۶۶ نفر بوده‌است.

روستای تاشکوه وسطی

تاشکوه وسطی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱۲ نفر بوده‌است.

روستای تاکر

تاکر، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا دارای زمین های مستعد کشاورزی و باغات میوه از جمله گیلاس آلبالو زردآلو گردو سیب و غیره میباشد .بخشی از مردم به کار دامپروری نمدمالی پرورش ماهی قزل آلا پروش گل گیاه صیفی جات و تولید انواع بلوک کلاف ساختمانی مشغول میباشند و گذر رودخانه هراز از کنار این روستا رونق خاصی به این منطقه بخشیده است.
تاکر در دهستان میانرود ییلاقی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۸ نفر بوده‌است.جمعیت در فصول معتدل سال یعنی بهار و تابستان به ۲۵۰ یا ۳۵۰ نفر نیز می‌رسد
روستای تاکر زادگاه میرزا حسینعلی نوری ملقب به بهاءالله بنیانگذار دیانت بهائی است. رؤیا نونهالی هنرپیشه سینما نیز اصالتاً از این روستاست.

تاکر روستاهای نور ( 179 روستای نور )

روستای تترستاق

تترستاق، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان تتارستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر بوده‌است.

روستای تسبیح‌کلا

تسبیح‌کلا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶۶ نفر بوده‌است.

روستای تنه‌رز

تنه رز، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵ نفر بوده‌است.

روستای توران‌کلا

توران کلا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است . نزدیک ترین روستا به این محل، روستای گزناسرا است. در واقع نام این روستای ییلاقی تیرنک لار(تیرنک=نوعی پرنده در زبان تبری)می باشد و ساکنان آن از روستاهای دیورز، آغوزبن، ورامده و ولیسده که از روستاهای آمل می باشند هستند.در اطراف ان روستاهای ییلاقی دیگر مانند گزناسرا، کنگلچال، خشواش و نوجمه قرار دارد و اهالی توران کلا آن را به سه بخش چالسره، سبزه خومن و تیرنکلا(بخش مرکزی روستا) تقسیم میکنند.

دقیقا بعد از تورانکلا جنگل هایی وجود دارد که میوه های مختلف در آنجا روییده است و بسیار با صفا است.در تورانکلا به علت وجود جنگل بانی، زمین یا ملک اضافه ای وجود ندارد.این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۳ نفر (۱۰۲ خانوار) بوده‌است.

روستای توسکا (روستا)

توسکا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۷۴ نفر (۱۱۵ خانوار) بوده‌است.

روستای تیرکده سفلی

تیرکده سفلی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۰ نفر بوده‌است.

روستای تیرکده علیا

تیرکده علیا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۸ نفر بوده‌است.

روستای جلیکان سفلی

جلیکان سفلی یا نوده، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳۹ نفر بوده‌است.

روستای جلیکان علیا

جلیکان علیا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۸ نفر بوده‌است.

روستای جوربند

جوربند، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۱۱ نفر بوده‌است.

روستای چاله‌سیاه

چاله سیاه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۲ نفر بوده‌است.

روستای چل

چل رود،روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۴ نفر بوده‌است.

روستای چمازکلا

چمازکلا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰۳ نفر بوده‌است.

روستای حاجی‌آباد

حاجی آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۴۰ نفر بوده‌است.

روستای حاجی‌کلا

حاجی‌کلا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۱ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد

حسین آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۷۹ نفر بوده‌است

روستای حطر

حطر، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶ نفر بوده‌است.

روستای خجیرکلا

خجیرکلا،روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر بوده‌است.

خجیر کلا روستاهای نور ( 179 روستای نور )

روستای خرم‌آباد

خرم آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن۱۰۸ نفر بوده‌است.

روستای خطیب‌کلا

خطیب‌کلا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان لاویج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر بوده‌است.

روستای خطیب‌کلا

خطیب‌کلا یکی از روستاهای نور است که در دهستان میان‌رود شهرستان نور در استان مازندران واقع شده‌است.این روستا در بخش چمستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۹ نفر بوده‌است.

روستای خورتاب رودبار

خورتاب رودبار، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان لاویج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۸ نفر بوده‌است.

روستای خوریه

خوریه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۴۶ نفر بوده‌است.

روستای دارجار

دارجار، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۶ نفر بوده‌است.

روستای دارکلا

دارکلا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۴۳ نفر بوده‌است.

روستای درویش‌کلا

درویش‌کلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۳ نفر بوده‌است.

روستای دونای سفلی

دونای سفلی (به زبان محلی اَویر (Avir))، روستایی ییلاقی در میان رشته کوه های البرز جنوبی از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است.روستای دونا در مختصات جغرافیایی به طول ۵۱.۳۶۴۰۹۰۹۲ و عرض ۳۶.۱۹۷۵۴۷۷۰ قرار دارد.روستا از طریق جاده چالوس و اتوبان تهران-شمال به شهرهای شمالی و تهران دسترسی دارد. در حدّ فاصل ۶۳ کیلومتری بخش بلده ، در کیلومتر۷۵ جاده چالوس و ۱۳۴ کیلومتری شهرستان نور قرار دارد.دونا دارای آب و هوای خشک و سرد است و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

دامپروری و کشاورزی منبع اصلی درآمد روستاییان در گذشته بوده است که متاسفانه با گسترش شهر نشینی و مهاجرت به شهر ها جمعیت ثابت روستا بسیار کاهش یافته است.با توجه به آب و هوای روستا و نزدیکی به کلان شهر تهران و کرج و دسترسی عالی به راه های مواصلاتی پتانسیل بسیار بالایی در کسب درآمد از گردشگری دارد.
از تاریخچه دونا اطلاع دقیقی در درست نیست اما آنچه از آثار بدست آمده در جای جای روستای دونا از جمله گوهردره -زرکوپا-گاه ریا ومحل کنونی مدرسه و…..بر میآید می توان تخمین زد که دونا قدمتی دوسه هزارساله دارد اما براساس مدارکی که در دست است، مبدا خانوادگی خاندان توکلی نوری را آشیخ علی اکبر توکلی نوری چنین بیان کرده است:

شیخ علی اکبر توکلی ، قاضی دوران پهلوی اول ،درباره تاریخچه زادگاه خود (دونا )مطالبی به این مضمون نوشته است:

در حدود ۴۸۰سال قبل ودر زمان حکومت شاه اسما عیل صفوی عده ای از ساکنین سرزمین سنقر واقع درکرمانتشاه امروز(به رهبری یک عالم روحانی )که در بخش دیناور زندگی می کردند ، به امید یافتن محلی امن برای زندگی خود و مراتع سر سبز برای احشامشان ،از ناحیه غرب به سمت شمال ایران حرکت کردند .مهاجرین پس از مدتها را هپیمایی وبررسی اراضی مسیر حرکت خود وملا حظه امکانات زیستی ،در شمال غربی کوههای کندوان، در محلی که مشهوربه دره لن می باشد ،تصمیم به اسکان موقت گرفتند .

حدود ۱۰۰سال بعد تعدادی ازخانواده های مهاجر تصمیم به اسکان دائم در دره لن گرفتند ، به همین دلیل ،به دستور ملا یعقوب، شیخ الا سلام وسرپرست خاندانهای مهاجر اقدام به احداث خانه هایی با خشت وگل ،وهمچنین جایگاهی برا ی احشام خویش کردند .
آنها نام دهکده خودرا دینا گذاشتندنامی که بر گرفته از نام زادگاه پدارنشان ،دیناور بود.این روستا در دهستان اوزرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۶ نفر بوده‌است.

روستای دونای علیا

دونای علیا، جایی سرسبز در جنوب مازندران. آب و هوای کوهستانی در منطقه البرز مرکزی با پوشش گیاهی مرسوم در ارتفاعات بالای کوهستان. با کمترین دمای منهای ۴۰ درجه سلسیوس از قسمت جنوب هم مرز با شمال استان البرز.در سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد جمعیت آن ۲۷۳ نفر بوده است .

روستای دونکوه

دونکوه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶ نفر بوده‌است.

روستای دویلات

دویلات، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۳ نفر بوده‌است.

روستای دیزن‌کلا

دیزنکلا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان لاویج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۲۶ نفر بوده‌است.

روستای رزک

رزک، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۰ نفر بوده‌ است.

روستای رزن

زران،روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان تتارستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۲ نفر بوده‌است. روستای رزن از توابع بخش بلده ( شهرستان نور ، استان مازندران ) می‌باشد . فاصله ارتباطی روستا تا شهر آمل : ۴۵ کیلو متر ، تا بلده نور : ۴۰ کیلو متر و تا جاده هراز ۱۳ کیلومتر است.

روستای رمشی

رمشی، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۱۰ نفر بوده‌است.

روستای رودبارک

رودبارک، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸ نفر بوده‌است.

روستای رئیس‌کلا

رییس کلا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان لاویج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۳۹ نفر بوده‌است.

روستای زرین‌کمر

زرین‌کمر روستایی است از توابع شهر بلده نور که با پل دو آب ۴۵ کیلومتر و با پل زنگوله ۱۱۷ کیلومتر فاصله دارداین روستا حدود ۶۰۰ نفر در تابستان و در زمستان ۳۰۰ نفر جمعیت دارد این روستا ۵ شهید والامقام دارد از جمله بناهای مذهبی امامزاده ابراهیم و سقاخانه این روستا است این روستا بعد از شهر بلده بیشترین کودک دبستانی را دارد رودخانه هراز از این روستا عبور می‌کند و… جمعیت این روستا در سال ۸۵ ۱۰۳ نفر بوده ولی بارشد جمعیت بالا آمده‌است.این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۶، جمعیت آن۶۰۰ نفر (۱۸۰ خانوار) بوده‌است.

روستای زرین‌کلا

زرین‌کلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲۳ نفر بوده‌است.

روستای زکی‌آباد

زکی آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸ نفر بوده‌است.

روستای سادات‌محله

سادات محله، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان لاویج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر بوده‌است.

روستای سادات‌محله

سادات‌محله، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۸ نفر بوده‌است.

روستای سالده سفلی

سالده سفلی، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۶نفر بوده‌است.

روستای سالده علیا

سالده علیا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۱ نفر بوده‌است.

روستای سراسب

سراسب، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . در گذشته نچندان دور که زندگی عشایری بیشتر در میان مردم رواج داشت، ییلاق‌های جنوبی این روستا، محل کوچ تابستانی برخی عشایر ایل سنگسری بوده‌است.

جمعیت
این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۴ نفر بوده‌است.

روستای سرکاج

سرکاج، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است . اکثریت مردم این روستا مردمی از طایفهٔ لُر هستند که از زمان بسیار دور به شهرستان نور مهاجرت کرده‌اند.این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۶۶۶ نفر بوده‌است.
مناطق دیدنی روستای سرکاج
آب‌بندان دیدنی روستا
جنگل میان بند
جنگل افراسن روستای سرکاج
سد الیمالات ( که با پیمودن مسیر جنگلی روستا به آن می رسید )
چشمه‌های آب سرد در دل جنگل روستا

روستای سعادت‌آباد

سعادت آباد، روستایی است توریستی، و برند در منطقه از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵۳ نفر بوده‌است.

روستای سلیاکتی

سلیاکتی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۹۲ نفر بوده‌است.

روستای سنگ‌تاب

سنگ تاب، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۹ نفر بوده‌است.

روستای سنگ‌چالک

سنگ چالک، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۵ نفر (۹۵ خانوار)، که ۱۵۳ نفر آن مرد و ۱۴۲ نفر آن زن بوده‌است.

روستای سنگ‌نو

سنگ نو، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده استن .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۴ نفر بوده‌است.

روستای سنگین‌ده

سنگین ده، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۳ نفر بوده‌است.

روستای سیاهکلا

سیاهکلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار سفلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۹ نفر بوده‌است.

روستای شرکت زریه

شرکت زریه،روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان تتارستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای شرکت گچ نور

شرکت گچ نور، روستایی از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان تتارستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای شهربند

شهربند، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۵۶ نفر بوده‌است.

روستای شهرک امام خمینی

شهرک امام خمینی، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است . این روستا زادگاه مهندسین فاطمه زهرا و محمد حسن شیخی و بهورز به نام زینب شیخی می‌باشد.این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۱ نفر بوده‌است.

روستای شهرک دریاشهر

شهرک دریاشهر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای شهرکلا

شهرکلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۶۷ نفر بوده‌است.

روستای شیخ‌علی‌کلا

شیخ علی‌کلا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۹ نفر بوده‌است.

روستای شیرکلا

شیرکلا (نور)، روستایی از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود قرار دارد براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۴۲ نفر بوده‌است. روستای شیرکلا روستایی است در دل طبیعت جنگل‌های سرسبز شالیزار.این روستا در استان مازندران، جاده آمل به چمستان با ۳ کیلومتر جاده فرعی اختصاصی قرار دارد ار شهر آمل ۱۸ کیلومتر از شهر چمستان ۱۲ کیلومتر از شهر نور ۳۳ کیلومتر فاصله دارد. همچنین از راه فرعی داخل جنگل ۱۳ کیلومتر ی دریا شهر محمودآباد می‌باشد.

این روستا از نظر محدوده جغرافیایی تقسیمات کشوری جزو شهرستان نور می‌باشد.روستای شیرکلا دارای یک مدرسه ابتدائی دو مدرسه راهنمائی، دو مسجد به نام مسجد امام حسین (ع) مسجد صاحب الزمان (عج)، سه باب نانوایی لواش بربری، دو باب کارخانه شالیکوبی بیش از دهها مغازه مختلف اعم از خوار بار فروشی سوپر مارکت شیرینی سرا تربار فروشی خدمات موبایلی لباس فروشی لوازم خانگی ابزار یراق فروشی لوله اتصالات خلاصه اینکه تمامی امکانات مورد نیاز در همین روستا قابل ارائه می‌باشد.
کار اصلی مردمان این روستا کشاورزی می‌باشد در کنار آن یک مرغداری پرورش مرغ مادر صنعتی دامداری‌های کوچک محلی نیز به چشم می‌خورد.

جوانان این روستا بیشتر به دنبال کارهای صنعتی تحصیل رفته‌اند در این روستا بیش از ۱۰۰ نفر دارای تحصیلات دانشگاهی از کاردانی تا کارشناسی ارشد دکترا به چشم می‌خورد. در سال‌های اخیر با توریستی اعلام شدن شهرستان نور این روستا نیز در کنار بقیه روستهاهی اطارف با یک رشد بسیار سریع فراگیر شروع به ساخت فروش ویلاها شهرک های کوچک بزگ توریستی نموده در حالا حاضر بیش از صدها ویلا به تملک غیر بومی‌ها مخصوصاً اهالی تهران در آمده که این مسافران در ویلاهای خریداری شده از این روستا استفاده می‌کنند. یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعی این روستا آب بندان آن می باشد که در حیات وحش غنی و طبیعت بکر این روستا را می توان در ایران کم نظیر دانست.جنگل‌های طبیعی این روستا هر ساله مخصوصاً در سیزده نوروز پذیرای مردمان بومی مسافران از بیشتر نقاط کشور می‌باشد .

روستای صیدکلا

صیدکلا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۰۷ نفر بوده‌است.

روستای طالب‌آباد

طالب آباد، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۸ نفر بوده‌است.

روستای عباس‌کلا

عباس کلا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۷۹ نفر بوده‌است.

روستای عباسا

عباسا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران سرشماری عمومی نفوس و مسکن ، جمعیت آن ۲۶۸۵ نفر بوده‌است.

روستای عبدل‌ده

عبدل ده، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۵۲۵ نفر بوده‌است.

روستای علی‌آباد

علی آباد، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴۰ نفر بوده‌است.

روستای فولادکلا

فولادکلا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۸ نفربوده‌است.

روستای قاسم‌آباد

قاسم آباد، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲۴ نفر بوده‌است.

روستای قلعه‌کتی

قلعه کتی، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۲ نفر بوده‌است.

روستای کاردگرکلا

کارد گرکلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳۶ نفر بوده‌است.

روستای کاسگرمحله

کاسگرمحله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۸۴ نفر بوده‌است.

روستای کالج (روستا)

کالج، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۰۰ نفر بوده‌است.

روستای کام

کام،روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . روستای کام از چشم‌انداز زیبایی برخوردار است و یکی از زیباترین و بکرترین طبیعت منطقه نور می‌باشد.این روستا از جنوب با رشته کوه البرز مرکزی و روستای بطاهرکلا، از شرق با کوه گچ کوه و روستای کمرود، از شمال با منطقه خاص و روستای یاسل، از غرب با روستای خجیرکلا همسایه است. ۳۶٫۱۶۰۷۱۵°شمالی ۵۱٫۷۱۵۴۰۴°شرقی
این روستا در نزدیکی روستای اوزکلا دهستان شیخ فضل‌الله نوری و روستای یوش زادگاه نیما یوشیج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۶ نفر ساکن بوده و بقیه اهالی فقط به صورت ییلاقی در این روستا سکونت دارند.

روستای کپعلیا

کپعلیا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴ نفر بوده‌است.

روستای کچلده

کچلده، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۶ نفر بوده‌است.

روستای کدیرسر

کدیرسر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران می باشد. کدیرسر روستایی با چشم اندازی بسیار زیبا در رده ۵ روستای نخست از نظر زیبایی شناختی میباشد .این روستا اکنون بالغ بر ۸۰ خانوار جمعیت دارد که در سال ۹۸ یک مسجد بسیار مجلل به همکاری آقای محمد علی انصاری و کمک اهالی روستا بنا شد ، تنوع بسیار نادر گونه های جانوری نیز در این منطقه توجه گردش گران را به خود جلب نموده است.
این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱ نفر بوده‌است.

روستای کرات‌کتی

کرات کتی، روستایی از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱۲ نفر بوده‌است.

روستای کرچی

کرچی، روستایی از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان لاویج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۵ نفر بوده‌است.

روستای کردآباد

کردآباد، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۹۰ نفر بوده‌است.

روستای کردمحله

کردمحله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۰ نفر بوده‌است.

روستای کرسی

کرسی، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان تتارستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۶ نفر بوده‌است .مردم روستا به زبان مازندرانی یا زبان تبری سخن می‌گویند. مردم روستا به کرسی‌چی مشهورند.
روستای کرسی به دو محله به نام‌های کیامحله و اسحاق‌محله تقسیم می‌شود که کیامحله قسمت شرقی و بالادست روستا است و اسحاق‌محله قسمت غربی و پایین‌دست روستا را شامل می‌شود. همچنین در قسمت مرکزی روستا به نام حموم سره شهرت دارد.
‏شامل آب و هوای معتدل کوهستانی و آب و هوای سرد کوهستانی است. دوری از دریا و افزایش تدریجی ارتفاع در اراضی جلگه‌ای، تغییرات خاصی را در آب و هوای این روستا پدیدآورده است. به‌طوری‌که در ارتفاعات ۱٬۸۰۰ تا ۳٬۰۰۰ متری، آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان‌های سرد و یخ‌بندان طولانی و تابستان‌های کوتاه و معتدل وجود دارد. در ارتفاعات بالای ۳٬۰۰۰ متر که دمای هوا به شدت پایین می‌آید، دارای زمستان‌های سرد همراه با یخ‌بندان طولانی و تابستان‌ها کوتاه و خشک است.

روستای کلا

کلا، روستایی است بسیار خوش و آب و هوا از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران ایران.
همچنین دارای زیارتگاهی است که منتسب به “محمدبن بکر ابن علی (ع) ، میباشد که هر ساله میزبان زائرانی از سراسر استان مازندران و شهرهای دیگر میباشد
این روستا در دهستان تتارستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲ نفر بوده‌است. اکثرا جوانان و خانواده های این روستا به علت نبود شرایط زندگی رفاهی مناسب و ادامه تحصیل و عدم بهرمنده ای از امکانات روز کشور و همچنین عدم کسب درآمد و همچنین به علت شرایط سخت کوهستانی در فصل سرما و سرمای شدید و گاهی قطع شدن تنها مسیر عبوری به علت بارش نزولات آسمانی و نبود مسیرهای های هموار ارتباطی داخل روستا و … به سمت تهران و سایر شهرهای بزرگ مانند: آمل کوچ نموده اند، و اکثرا به شغل های : کفاشی و خیاطی و بنایی و خوشخواب دوزی و لحاف دوزی و شغل دولتی و…اشتغال ورزیده اند.

روستای کلاک سفلی

کلاک سفلی، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اوزرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۴ نفر بوده‌است.

روستای کلاک علیا

کلاک علیا، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اوزرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۱ نفر بوده‌است.

روستای کلاونگاه

کلاونگاه، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اوزرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۱۵۳ نفر بوده‌است. همچنین این روستا با ارتفاع ۲۸۵۰ متر از سطح دریا بلندترین روستای استان مازندران می‌باشد.
در اثر شکسته شدن سد خاکی در منطقه دیماردنی در روستای کلاونگاه، پساب کارخانه سرب دماوند (دونای سابق) که طی سالیان طولانی به دریاچه و زمین‌های اطراف تخلیه می‌شد به زمین‌های کشاورزی، اراضی مرتعی و دشت‌های حاشیه روستا سرازیر شده و آنها را آلوده کرده‌است.

روستای کلیک

کلیک،روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۶ نفر بوده‌است.

روستای کلین‌خونی

کلین خونی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۴ نفر بوده‌است.

روستای کمربن

کمربن،روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اوزرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۳ نفر بوده‌است.

روستای کمررود

کمررود،روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در جنوب باختری بلده و از بزرگ‌ترین روستاهای پیرامونی آن است. این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۳ نفر بوده‌است.

روستای کنس‌پا

کنس پا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۲ نفر بوده‌است.

روستای کیاب‌سر

کیاب سر، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۵ نفر بوده‌است.

روستای کیاکلا

کیاکلا، روستایی از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان لاویج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۷۳ نفر بوده‌است.

کیاکلا روستاهای نور ( 179 روستای نور )

روستای گزناسرا

گزناسرا، روستایی است از توابع شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در منطقه نور استان مازندران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن حدود ۳۰۰۰ خانوار بوده‌است.لازم به ذکر است که این روستا به علت سرمای زیاد هوا و بسته شدن راه آن، در زمستان خالی از سکنه می‌شود.نام روستا در بر گیرنده دو کلمه گزنا که تغییر یافته واژه گزمه می باشد و کلمه سرا که همان منزل یا خانه معنی می‌دهد، است. که به دلیل ماهیت نظامی و موقعیت استراتژیک آن بوده است، البته به دلیل شباهت با نام نوعی گیاه وحشی (گزنه) گاهی با آن اشتباه گرفته می شود.[نیازمند منبع]
این روستا ۳ همسایه در کنار خود دارد روستای تورانکلا (ترینکلا) روستای کنگچال (کنگل چال) روستای نوجمه.

روستای گلندرود

گَلَندرود، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیّت آن ۱۵۰ نفر بوده‌است.

گلندرود روستاهای نور ( 179 روستای نور )

روستای گندیاب بالا

گندیاب بالا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۴۹ نفر بوده‌است.

روستای گندیاب پائین

اين روستا در حال حاضر با نام گنج ياب پایین ناميده ميشود ، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۴۵ نفر بوده‌است.

روستای گیلان‌ده

گیلان‌ده (نور)، روستایی از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۱ نفر بوده‌است.

روستای لاسکوتی

لاسکوتی، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰ نفر بوده‌است.

روستای لزیر

لزیر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۰ نفر بوده‌است.

روستای لسفیجان

لسفیجان روستایی است در شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است . این روستا در بخش چمستان این شهرستان قرار گرفته است

روستای لشکنار

لشکنار، روستایی است از توابع شهرستان نوشهر در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۲ نفر بوده‌است.

روستای مرتع گهان لا

مرتع گهان لا، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای مرچ

مرچ،روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۷ نفر بوده‌است.

روستای مرداب

مرداب، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۲ نفر بوده‌است.

روستای مرزنده

مرزنده (به انگلیسی: Marzandeh)، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۶ نفر بوده‌است.

روستای مزید

مزید، روستایی است از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۴ نفر بوده‌است.

روستای معصوم‌آباد

معصوم آباد، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۳۵ نفر بوده‌است.

روستای مغان‌ده

مغان ده، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲۲ نفر بوده‌است.

روستای ملاکلا

ملاکلا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان لاویج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۷ نفر بوده‌است.

روستای ملامحله

ملامحله، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان لاویج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۱ نفر بوده‌است.

روستای میان‌رودبار

میان رودبار، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۲ نفر بوده‌است.

روستای میرنا

میرنا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۰ نفر بوده‌است.

روستای میناک

میناک، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . روستای میناک در البرز مرکزی در میانه جاده‌ای آسفالته شرقی-غربی به طول ۱۱۰ کیلومتر که از چهل کیلومتری آمل در جاده هراز تا پل زنگوله در جاده کندوان کشیده شده‌است قرار دارد. اوزرود یکی از دو سرشاخه اصلی رود هراز از پایین دست و جنوب این روستا می‌گذرد.که زمستان سرد و بارانی(همراه با برف) و تابستان گرم و نسبتا مرطوب دارد.
این روستا در دهستان اوزرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۷ نفربوده‌است.

روستای ناپلار

ناپلار، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای ناتل

ناتل، روستائیست از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر بوده‌است.
ارگ ناتل قدمت حدود ۲۵۰۰ ساله دارد. ارگ تاریخی ناتل، امام زاده شاهزاده رضا کیا سلطان، بقعه ابو عبدالله ناتلی به عنوان استاد ریاضی ابوعلی سینا از جاذبه تاریخی این روستا است.

روستای ناحیه

ناحیه (نایه)، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در ۴۰ کیلومتری شرق جاده کرج چالوس واقع است و از آبادی‌های مشهور نور به‌شمار می‌رود.این روستا در دهستان اوزرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر بوده‌است.[۱]

روستای نانواکلا

نانواکلا، روستایی بسيار زيبا است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۸ نفر بوده‌است.

روستای نچ

نج،روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا بزرگترین روستا در بخش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۱ نفر بوده‌است.

روستای نرگس‌کتی

نرگس کتی، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۷ نفر بوده‌است.

روستای نسن

نسن، روستایی از توابع دهستان اوزرود، بخش بلده، شهرستان نور، استان مازندران است. نسن در جنوب غربی شهرستان نور و شمال استان تهران (همسایگی کوه‌های دیزین) خط مرزی دو استان را می‌سازد.روستای باستانی نسن در کنار قله بلند البرز مرکزی، آزادکوه است. روستا در بستر آبرفتی دو رودخانه لابشم و آزادکوه قرار دارد، و سرسبز و پرآب با آب و هوای کوهستانی‌ست. نسن از شمال به کوه‌های کجور، از غرب و شرق به کوه‌های نور، از جنوب به کوه‌های دیزین استان تهران می‌رسد. در کل هفت منطقه کوهستانی لابشم، وازن، مرنجی، بیروش، سوتک، لشک و کلیگنو محدوده‌ای بیش از ۵۰ کیلومتر مربع را شامل می‌شود.
این منطقه به علّت سرد سیر بودن از قدیم «نسم» خوانده می‌شد، در زبان طبری (مازندرانی) به جایی که سرد و سایه بوده و به خوبی در معرض آفتاب قرار نداشته باشد، «نِسِم» گویند، که به مرور زمان به نسن تغییر یافته‌است. در کتاب تاریخ مازندران نوشته رابینو انگلیسی به اشتباه «نس» نامیده شده‌است.
هوای نسن متأثر از کوه‌ها و زمین‌های سرسبز با چشمه‌های آب سرد و گوارا محیط بسیار مناسبی را در فصل بهار و تابستان فراهم ساخته و همچنین کوه‌های پر برف آن در زمستان دیدنی است.
آب و هوای روستا سرد کوهستانی با دو اقلیم متفاوت جوی۱) دره آزاد کوه با اقلیم استپی سرد و مجموع ماه‌های یخبندان آن از ۴ تا ۸ ماه در سال و درجه حرارت (۳۰ ـ) تا (۱۵+) درجه در طول سال است. ۲) دره لابشم با اقلیم آکزریک سرد در قسمت شمالی نسن یعنی کوه‌های خرتاب (ختو) و مجموع ماه‌های یخبندان از ۳ تا ۵ ماه در سال دمای (۱۰ ـ) تا (۲۰+) درجه در طول سال است.
بادهای موجود بیشتر به صورت دره‌ای است و در مجموع دارای دو جریان هوای اصلی (باد) است.

۱) جریان هوای شرقی و شمال شرقی (از سمت کوه‌های کجور) این جریان که از سیبری سرچشمه می‌گیرد، توده هوای سرد را وارد نسن می‌نماید این توده هوا بیشتر در زمستان مؤثر است.

۲) جریان هوای غربی و جنوب غربی که از سمت لابشم و آزادکوه وارد نسن می‌شود این جریان هوا از مدیترانه و اروپا سرچشمه می‌گیرد و دارای رطوبت بالایی است و بیشتر در بهار و تابستان جریان باران زا را به منطقه می‌آورد.

کوه‌ها و دره‌ها
کوه‌های نسن جزء بخش مرکزی رشته کوه البرز است این کوه‌ها همچون حلقه‌های زنجیر به صورت شرقی- غربی به همدیگر بافته شده‌اند و دره اصلی آن در جهت شرقی- غربی تشکیل گردیده‌است. این کوه‌ها در نتیجه کوهزایی دوران سوم زمین‌شناسی به نام کوهزایی آلپی به شکل کنونی درآمده‌اند.

مرتفع‌ترین کوه نسن آزادکوه (ازال کوه) نام دارد که با ارتفاعی قریب به ۴۳۵۵ متر (۱۴۲۸۸ پا) در این روستا استوار است.

دوازدهمین کوه مرتفع ایران با ۴۳۵۲ متر ارتفاع در جنوب نسن بلندترین قله دره نور محسوب می‌شود این کوه جز منطقه کوهستانی بیروش و ارتفاع آن از نسن ۱۷۵۰ متر است. شکل و ساختار کوه استثنایی و بسیار با صلابت است قله به‌طور کلی صخره‌ای و از جنس آهک است. این کوه بر اثر فشار صفحات جنوبی و در نهایت دشت تهران به این شکل درآمده و هر ساله به علت این فشار بر ارتفاع آن افزوده می‌گردد.

صخره قله آن از جنس آهک بوده و در دامنه‌های پایین‌تر ماسه سنگ، شیل و سنگ‌های آذرین دیده می‌شود. صعود به قله از روبرو بسیار مشکل و تاکنون کسی موفق به این کار نشده‌است، در سال‌های گذشته گروهی دست به این کار زدند که با سقوط یکی از کوه نوردان و صدمه دیدن او

فرسایش اواخر دوران سوم و چهارم زمین‌شناسی عوارض گسترده‌ای در این مناطق به وجود آورده، و آن را شکل بخشید.

بعلت وجود گسل‌های اطراف آن و فشار صفحه فلات ایران به سمت شمال و شمالشرق دایماً کوه‌ها در حال ارتفاع گرفتن هستند و هر سال به ارتفاع آن‌ها افزوده می‌شود، مثلاً فرا دیواره گسل نسن از طرف صفحه جنوبی به صفحه فرو دیواره (شمالی) فشار وارد می‌نماید و هر ساله کوه‌های شمالی نسن یعنی بقدی- تلارنو- کاکرون و پلنگ دره در حال افزایش ارتفاع می‌باشند.

کوه‌های با امتداد شرقی- غربی از لحاظ سن زمین‌شناسی و تشکیل، مسن‌تر از کوه‌های دارای امتداد شمالی ـ جنوبی هستند یعنی ارتفاعات کاکرون، بقدی، اولج، پلنگ دره از کوه‌های آزادکوه، سوتک، کافرنو، لشگ و… پیرترند. نسن دارای هفت منطقه کوهستانی با مشخصات زیر است محدوده کوه‌های آن در بخش شمال روستا از کوه‌های لا بشم به صورت شرقی – غربی شروع و به سمت جنوب تا کوه‌های آزادکوه و سوتک گسترش پیدا می‌کند، در واقع بیشتر وسعت آن به صورت شمالی ـ جنوبی است حدود و تعداد کوه‌ها و دره‌ها در ادامه آمده‌است. گستره این ارتفاعات از لحاظ مساحت در دره کم‌نظیر و از همه روستاها بیشتر است و گستره وسیعی را دربرگیرد که در گذشته و حال محل مناسبی برای فعالیت‌های دامداری و دامپروری فراهم نموده استی. کوهستان نسن با ارتفاع بالا در واقع بام کوه‌های منطقه است با قلل متعدد و فراوان به شرح جدول زیر: منطقه نسن از دو دره اصلی و یک گستره فرعی بنام‌های ۱)دره آزادکوه ۲)دره لابشم ۳) گستره سوتک، تشکیل گردیده است. دره‌های مذکور در محل روستا به هم می‌رسند و آب دو رودخانه از طریق اوزرود به رود هراز می‌ریزد. گستره سوتک هم که حدود ۳۷۰۰ متر ارتفاع دارد در قسمت جنوبی کوه‌های نسن و قسمت جنوب غربی آزادکوه قرار دارد و آب چشمه‌های آن به سمت رود کرج رفته و به سد امیرکبیر می‌ریزد در واقع نسن دارای دو حوزه آبریز هراز و کرج است.راساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۱۸۲ نفر بوده‌است.

روستای نصرت‌آباد

نصرت آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹۷ نفر بوده‌است.

روستای نعمت‌آباد

نعمت آباد، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۵۹ نفر بوده‌است.

روستای نیکنام‌ده

نیکنام ده، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اوزرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌است.

نیکنام ده روستاهای نور ( 179 روستای نور )

روستای واتاشن

واتاشن، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳ نفر بوده‌است.

روستای وازتنگه

وازتنگه، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۵ نفر بوده‌است.

روستای واز سفلی

وازسفلی، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۴ نفر بوده‌است.

روستای واز علیا

وازعلیا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌رستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۶۵ نفر بوده‌است.

روستای وازک

وازک روستایی است در شهرستان نور (یکی از شهرستان های استان مازندران) و در بخش میانبند واقع شده است.این روستا از نظر وسعت پس از روستای پیمد دومین روستای وسیع بخش میانبند است.این روستا در آخرین سر شماری مرکز ملی آمار ایران در سال۱۳۹۶ دارای ۲۳۳ نفر جمعیت می باشد.

روستای ورازان

ورازان، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰۶ نفر بوده‌است.

روستای ورازده سفلی

ورازده سفلی، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶۰ نفر بوده‌است.

روستای ورازده علیا

ورازده علیا، روستایی از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است . پس از طی ده کیلومتر بعد از شهرچمستان به روستای زیبا و سرسبز جنگلی ورزاده می رسیم. ورازده از شمال به روستای بلویچ،خطیب کلا،رم شی و از جنوب به جنگل انبوه حاشیه ی روستا،از غرب به اراضی کشاورزی و جنگل و از شرق به روستای دارکلا منتهی میشود. این روستا از دوبخش تشکیل شده است: [ورازده علیا] [ورازده سفلی] رودخانه ی میان‌رود با عبور از میان دشت سرسبز و جنگل های انبوه مسیر پرپیچ و خمی را طی میکند و جلوه و زیبایی بی نظیری را به روستای ورازده میدهد. یک پل سیمانی که بر روی رودخانه ی میانرود احداث شده ورازده سفلی را به علیا متصل میکند. شغل مردم این روستا کشاورزی،دامداری،ویلا سازی و بلوک زنی است.این روستا در دهستان میان‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۸ نفر بوده‌است.

روستای ولاشید

ولاشید، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان تتارستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۲ نفر بوده‌است.
همچنین دو پل تاریخی به نام های ریکا پل و کیجا پل که مربوط به دوره قاجار میباشد در این روستا قرار دارد.

روستای ولیرکان

ولیرکان، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۰ نفر بوده‌است.

روستای هردورود

هردورود، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان ناتل‌کنار علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۳ نفر بوده‌است.

روستای هلوپشته

هلوپشته، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۹ نفر بوده‌است.

روستای هم‌صفا

هم صفا، روستایی است از توابع بخش چمستان شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌رود (نور) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۴ نفر بوده‌است.

روستای هندومرز

هندومرز، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان میان‌بند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۳ نفر بوده‌است.

روستای یاسل

یاسل، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷ نفر بوده‌است.

روستای یال‌رود

یالرود، روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . در گذشته دهستان یالرود یکی از نه۹ تقسیم شهرستان نور که شامل هفده روستا میشد تعدادی از ملکان و اسپهبدان پادوسبانی رویان در این محل سکونت و حکومت میکردند که آخرین آنها اسفندیاربن کاووس بن کیومرث در یک مقبره قدیمی که بالغ بر ۵۵۰ سال قدمت دارد در این محل جای دارد ، یالرود در گذشته ساکنانی داشت که هر دوازده ماه سال در این محل زندگی میکردند ولی در سالها و دهه های اخیر تبدیل به یک محل خوش آب و هوا در تابستان تبدیل شده و در دیگر ماههای سال تقریبا فاقد سکنه یا خیلی کم جمعیت است.
این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۱ نفر بوده‌است.

روستای یوش

یوش روستایی است از روستاهای نور از توابع بخش بلده که در استان مازندران واقع شده است . این روستا به دلیل آن که زادگاه نیما یوشیج پدر شعر نو فارسی است،شهرت یافته‌است. روستای یوش در البرز مرکزی در میانه جاده‌ای آسفالته شرقی-غربی به طول ۱۱۰ کیلومتر (از چهل کیلومتری آمل در جاده هراز تا پل زنگوله در جاده کندوان) واقع شده‌است. اوزرود یکی از دو سرشاخه اصلی رود هراز از پایین دست و جنوب این روستا می‌گذرد. اقتصاد این روستا از دامداری، باغداری و پرورش زنبور عسل می‌گذرد و محصولات عمده آن شیر، سرشیر، پنیر، کره، ماست، قره قروت، گردو، زردآلو، گیلاس، فندق، سیب، آلو، لواشک و عسل می‌باشد.
محدوده تاریخی کجور از شمال به دریای مازندران از غرب به رود چالوس از شرق به سولده (نور) و از جنوب به دره نور محدود می‌شود.منطقه کجور به همراه کلارستاق، لنگا، تنکابن، سختسر و هوسم بخشی از رویان کهن بود که بعدها رسمتدار نام گرفت. رویان کهن از نواحی غربی طبرستان محسوب می‌شده‌است.
این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱۵۴ نفربوده‌است.مردم این روستا به زبان مازندرانی سخن می‌گویند.

یوش روستاهای نور ( 179 روستای نور )

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حمزه تقی نتاج

    لطفا تصویر روستای باصفای سوردار را عوض کنید، چون این تصویر سوردار نیست
    اگر عکسی خواستید امر بفرمایید تا تقدیم کنم

    ۱۱ دی, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
    • اسلوب

      لطفا ایمیل فرمایید info@seeiran.ir

      ۱۲ دی, ۱۴۰۱

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *