رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ اسفند ۱۴۰۰

گوهر تراشی، هنری مغفول مانده در آذربایجان غربی

اشتراک گذاری

رشته تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی یا به اختصار گوهر تراشی یکی از هنرها و صنایع قدیمی در جای جای کشورمان است که در سال‌های اخیر با استقبال مردم از این هنر روبه رو شده ایم.اخیرا با توجه به روی آوردن مردم به استفاده از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی به عنوان زیورآلات و تزئینی و هم جنبه درمانی و نیز رویکرد ایجاد اشتغال، این هنر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

گوهر تراشی

 

تراش سنگ‌های قیمتی شغلی پردرآمد و آسان که مغفول مانده است

علی قربانی جواهرساز جوان ارومیه ای در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه ترش سنگ های قیمتی شغلی پردرآمد و در آسان است که مورد غفلت قرار گرفته است، اظهار کرد: طی تفاهم نامه ای که با اداره کل فنی و حرفه ای آذربایجان غربی منعقد کرده ایم، این آمادگی را داریم که کارگاه آموزشی تراش سنگ های قیمتی را در استان برای علاقه مندان دائر کنیم، چرا که شغلی پردرآمد و از طرف دیگر آسان است.

وی مدت زمان این دوره آموزشی را بین ۱۰ تا ۱۵ روز و در مجموع ۱۲۰ ساعت عنوان کرد و ادامه داد: ۱۰۰ ساعت به آموزش تراش سنگ و ۲۰ ساعت نیز به نحوه برندسازی، تبلیغ، کارآفرینی و بازاریابی اختصاص می‌یابد.

این هنرمند اضافه کرد: بعد از پایان این دوره آموزشی، افرادی که علاقه مند برای تداوم همکاری با مجموعه ما هستند در یک آزمون شرکت می کنند در صورت دریافت امتیاز کافی می‌توانند، فعالیت‌شان را آغاز کنند و صاحب درآمدی خوب و روبه افزایش شوند.

وی سود خالص این کسب و کار را به صورت میانگین بین ۶ تا ۸ میلیون تومان عنوان کرد و بیان داشت: سرمایه موردنیاز برای فعالیت در این عرصه ۱۰ میلیون تومان است، که با هزینه آموزش در مجموع ۱۲ تومان برآورد می‌شود.

قربانی با بیان اینکه مواد اولیه و سنگ موردنیاز را در اختیار افراد قرار می‌دهیم، از طرف دیگر آموزش‌های لازم به آنها ارائه می‌شود تا در مواقعی که به دامان طبیعت رفته‌اند بتوانند سنگ های قیمتی و قابل استفاده را تشخیص دهند، اظهار کرد: از ۱۸۸ نوع عقیق ۷۰ درصد آن در استان ما وجود دارد، که حتی مجاور سد شهرچایی مملوء از این سنگ‌ها است، ولی از تولیدی ما نیز می‌توانند تهیه کنند.

این جواهرساز با بیان اینکه علاقه مندان بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی و جنسیت و بدون هیچ گونه پیش نیازی می‌توانند در این دوره آموزشی شرکت کنند، بیان کرد: این هنر آلودگی محیطی ندارد، ولی با توجه به استفاده یک دستگاه دینام رومیزی، احتمال آلودگی صوتی وجود دارد، اما برای آن یک میز تهیه کرده‌ایم، که صدا را به حداقل می‌رساند.

این کارآفرین با اشاره به اینکه فضای فیزیکی نیم متر تا یک مترمربع برای فعالیت در این زمینه کافی است، اضافه کرد: بنابراین فضای فیزیکی گسترده‌ای نیز موردنیاز نیست.

وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون ۴۵ نفر زن سرپرست خانوار در این دوره‌های آموزشی شرکت کرده‌اند، بیان کرد: جا دارد که برای ارتقای این جمعیت اهتمام شود، به ویژه اینکه در استان ما ظرفیت کافی وجود دارد.

 

 

فرآوری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در کشور کم رونق است

 

پریسا عابدپور، معاون امور معادن وصنایع معدنی سازمان صنعت، معدن وتجارت استان در گفت و گو با ایسنا، گفت: در حال حاضر ۵۰۳ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با ذخیره قطعی بیش از ۱۱۳۸ میلیون تن و حجم سرمایه گذاری بیش از ۴۷۴۵ میلیارد ریال وجود دارد.

وی با بیان اینکه معادن فوق زمینه اشتغال مستقیم را برای ۵۱۷۹ نفر فراهم کرده‌اند، اضافه کرد: یک کارگروه برای مدیریت بازار و فعالیت های مرتبط با سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی تشکیل داده ایم که امیدوار هستیم منشاء تحولات بسیاری باشد، به ویژه اینکه در ترکیه برای این عرصه بازار خوبی وجود دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: واردات سنگ های تراش خورده از کشورهای دیگر از دلایل کم رونق شدن فرآوری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در کشور است.

ضرورت برگزاری نمایشگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در استان

جلیل جباری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در در جلسه کارگروه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، اظهار کرد: برای نشان دادن ظرفیت‌های استان در حوزه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی نیاز است، نمایشگاه تخصصی منطقه‌ای این نوع تولیدات در استان برگزار شود.

وی ادامه داد: آذربایجان غربی به دلیل برخورداری از معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی ظرفیت بالایی برای فرآوری این نوع سنگ‌ها دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: این اداره‌کل در حیطه وظایف خود سعی کرده است با راه‌اندازی کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در خوی و ارومیه از ظرفیت‌های استان برای فرآوری این نوع سنگ‌ها در حوزه صنایع‌دستی بهره‌برداری کند.

وی ادامه داد: همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان و دانشگاه ارومیه با هدف استفاده از استادکاران برای آموزش جوانان در رشته تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی امضا شده است.

جباری تصریح کرد: امسال ۱۰۰ نفر در کارگاه‌های آموزشی صنایع‌دستی برگزار شده توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان شرکت کرده‌اند همچنین امسال ۱۴ پروانه حجاری و فیروزه‌کوبی در استان صادر شده است.

وی گفت: این اداره‌کل آمادگی دارد در راستای حمایت از صنعتگران این رشته و فعالان صنایع‌دستی فضا و مکان مورد نیاز برای فروش تولیدات و آثار سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی را تامین کند.

به گزارش ایسنا؛ آذربایجان غربی دارای طبیعت بکر و دست نخورده ای است به طوری که از جمله آن می‌توان به ذخایر معدنی شامل سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی اشاره کرد و زیبایی و تنوع رنگ از مهمترین برجستگی آنهاست.بنابراین می توان در این عرصه به سهولت اشتغال زایی کرد، البته به شرط اینکه اراده کافی در این ارتباط بین مسئولان وجود داشته باشد و افراد علاقه مند نیز برای آموزش اهتمام کنند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *