رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ بهمن ۱۳۹۸

دشت گرچال تهران

لینک این مطلب کپی شد!

یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران که می توان آخر هفته ها از شلوغی و سرو صدا و آلودگی هوا به آنحا پناه برد دشت گرچال یا همان دشت هویج است. اغلب مردم به دنبال لحظه ای آسایش و سکوت به ویژه در دل طبیعت هستند . این آرزوی اغلب کلان شهر نشینان می باشد. استان تهران به دلیل شرایط جغرافیایی خاص خود، مناطقی را در دل خود جای داده است که می توان در کنار زندگی شهر نشینی لحظاتی را در دل طبیعت و در آرامش گذراند. در سال های دور این منطقه خوش آب و هوا محل کشت “هویج” بوده است. به دلیل کشت و کاشت “هویج” در این منطقه کم کم این دشت به “دشت هویج” شناخته شده در صورتی که نام اصلی آن “دشت گرچال” می باشد. “گرچال” نیز به معنی جایگاه آتش که گذشته تا کنون به اسم این شناخته می شود، شاید به دلیل گرم بودن هوای این منطقه نسبت به دیگر کوه ها و مناطق اطراف این دشت را دشت “گرچال” نام گذاری کرده اند.

دشت گرچال تهران دشت گرچال تهران

موقعیت

“دشت هویج” یا همان “دشت گرچال” یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق کشور و استان “تهران” می باشد. این دشت در البرز مرکزی، بخش لواسانات شهرستان “شمیران” در استان “تهران” قرار دارد. در نزدیکی “لواسان” تهران روستایی به نام “افجه” قرار دارد. کمی بالاتر از روستای “افجه” دشتی سرسبز و رویایی به نام “دشت هویج” خود نمایی می کند.برای رفتن به این دشت زیبا بهترین مسیر پیش رو، رفتن به “لواسان” از سمت “لشگرک” و بعد از آن به روستای “افجه” می باشد.

دشت گرچال تهران دشت گرچال تهران

آبشار پسچویک

در سفر به منطقه لواسان به ویژه دشت هویج اولین جاذبه زیبا و حیرت انگیزی که چشم شما را به خود خیره می کند، آبشاری زیبا و مرتفع به نام آبشار پسچوبک  می باشد. آبشاری به ارتفاع ۱۵ متر که در ۵ کیلومتری روستای “افجه” در دل دشت زیبای ” گرچال” قرار گرفته است. آبشاری پر آب که در کنار چشمه های گوارای این منطقه قرار گرفته است. آبشاری در میان درختان زیبا و سر به فلک کشیده و با چشم اندازی رویایی از دشت “گرچال” که خستگی و شلوغی شهر نشینی را از تن هر انسانی بیرون می کند.

دشت گرچال تهران دشت گرچال تهران

راه شاه عباسی

منطقه “دشت هویج” در زمان “صفویه” از شکارگاه های اصلی پادشاهان و همچنین مسیر ارتباطی بین این دشت به “دشت لار” بوده است. راهی کوهستانی و زیبا و البته باریک این منطقه را به “دشت لار” و همچنین دریاچه “لار” می رسانده است. مسیری که برخی از قسمت های آن با سنگ فرش هایی که در زمان “صفویه” ساخته شده است، پوشیده شده. در برخی مناطق می توان کاروانسراهایی را که از زمان “صفویه” به یادگار مانده اند را مشاهده کرد.
دشت گرچال تهران دشت گرچال تهران
در مسیر رسیدن به دشت “گرچال” می توانید در میان درختان میوه و هوای پاک این منطقه قدم بزنید و دنیایی از زیبایی ها را در کنار همدیگر به نظاره بنشینید. اگر از دشت “گرچال” به سمت ارتفاعات راهی شوید می توانید مناطق زیبایی چون آبشار”چرند” و دشت “سبوستان” را با تمام زیبایی هایش به نظاره بنشینید. در قسمتی از این دشت و میانه سرسبزی آن می توانید جاذبه های کم نظیری همچون چنار کهنسال و سقا خانه حضرت ابوالفضل را تجربه کرد.
قلعه “ساکا

قلعه ساکا

این قلعه کهن که در ارتفاعاتی به نام “امامه”  قرار گرفته است، یادگاری از قرن دوم هجری می باشد. تا اواخر دوران صفویه این قلعه مورد استفاده قرار می گرفته و نزدیک به یک قرن است که کاربری خاصی ندارد. قلعه ای با معماری منحصر به فرد خود که از خشت و گل ساخته شده است و با سفال هایی رنگی تزئین شده است.

دشت گرچال تهران دشت گرچال تهران

غار موزه وزیری

در کنار دشت زیبای “گرچال” و پس از گذشتن از این دشت، به روستای “کند علیا” می رسیم. در کنار این روستای باستاتی غار موزه ای کهن به نام غار موزه وزیری  به چشم می خورد. موزه ای طبیعی در دل کوه. با گذشتن از ورودی چوبی آن که به شکل دهان “شیر” ساخته شده است. غاری زیبا که به دست هنرمند فقید “استاد ناصر هوشمند وزیری” مجسمه ساز کم نظیر دوران خود ساخته شده است. درون این غار می توان انواع مجسمه ها و تندیس های بزرگان و حتی برخی از حیوانات را که با هنرمندی بسیار ساخته شده است به نظاره نشست.

دشت گرچال تهران دشت گرچال تهران

طبیعت کم نظیر دشت “گرچال” یا همان دشت “هویج” در نزدیکی شهر “تهران” باعث شده که در ایام تعطیلی بسیاری از مردم را به خود جذب کند. و دور از هیاهوی شهری ساعاتی را در دل طبیعت به آرامی و با آرامش بگذرانند. بهترین فصل برای رفتن به این دشت زیبا از اوایل بهار تا اواسط فصل پاییز می باشد. گونه های مختلف گیاهان به ویژه درختان میوه و باغ های “گیلاس” این دشت زیبایی دوچندانی را به این طبیعت می دهد.

دشت گرچال تهران دشت گرچال تهران

 

 

دشت گرچال تهران دشت گرچال تهران

 

دشت گرچال تهران دشت گرچال تهران

 

دشت گرچال تهران دشت گرچال تهران

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *