جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد جامع مکی زاهدان

تاریخ بروزرسانی :
۵ بهمن ۱۴۰۱

مسجد جامع مکی زاهدان با قدمتی که به سال ۱۳۵۳ می‌رسد، توسط مولانا عبدالعزیز ملازاده احداث شده است. امروزه از جاهای دیدنی زاهدان به شمار می‌آید. با ۳۲۰۰۰ متر مربع زیر بنا، این مسجد دارای چهار مناره به ارتفاع ۹۲ متر و ۵۲ گنبد است. که ارتفاع گنبد مرکزی آن به ۴۶ متر می‌رسد. از مسجد مکی زاهدان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان اسلام و مشهورترین مسجد اهل سنت یاد می‌شود. نمای بیرونی مسجد به مسجد سلطان احمد در ترکیه و فضای داخلی آن به مسجد النبی در مدینه شباهت دارد.

مسجد «مكی» نماد اتحاد و همگرایی قومی با معماری جذاب و متفاوت، سالانه پذیرای بیش از ۸ هزار گردشگر داخلی و خارجی از کشورهای استرالیا، عمان، امارات، کانادا، هلند، دانمارک، پاکستان و افغانستان بوده و به‌عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان سیستان‌وبلوچستان معرفی شده است.

%name مسجد جامع مکی زاهدان

نمای بیرونی مسجد مکی بسیار به مسجد سلطان احمد ترکیه نزدیک است و فضای داخلی آن نیز به مسجد النبی در مدینه شباهت دارد. در سال ۷۰ مرحله اول توسعه مسجد در سه طبقه زیرزمین، همکف و طبقه اول شروع شد و نزدیک به ۲۰ سال طول کشید. در سال ۱۳۹۰ با نقشه و معماری متفاوت مرحله بعدی توسعه شروع شد و هم اکنون نمای بیرونی و داخلی در حال انجام است.مردم بومی داوطلبانه و بدون دریافت دستمزد در ساخت این بنا همکاری کرده‌اند، و همهٔ هزینه‌های ساخت و نگهداری آن توسط کمک های مردمی تامین شده است با این باور که مسجد را مردم نماز گزار باید بسازند. نماز جمعه از سال ۱۳۶۵ در مسجد مکی برگزار می‌شود.

وجه تسمیه مسجد مکی

امام جمعۀ اهل‌سنت زاهدان دربارۀ اینکه چگونه نام «مکی» برای این مسجد باشکوه انتخاب شده می‌گوید: زمانی‌كه این مسجد در حال ساخت بود، تصمیم گرفته شد که منزل حضرت مولانا [عبدالعزیز] رحمه‌الله از کنار مسجد نور در خیابان فعلی رزمجومقدم، به مكانی نزدیك مدرسه منتقل شود. در مكانی كه هم‌اكنون مسجد «مدنی» واقع است یکی از مقتدیان و ارادتمندان حضرت مولانا قطعه زمینی را برای بنای مسجد و زمینی را برای بنای منزل در اختیار ایشان گذاشت.

حضرت مولانا مسجدی را آنجا ساخت و نام آن را مسجد «مدنی» گذاشت و این مسجد را مسجد «مکّی» نامید. در واقع نامگذاری این دو مسجد با الهام از نام دو شهر مقدس مكّه و مدینه انجام گرفت. تعلق خاطری كه حضرت مولانا عبدالعزیز با حرمین شریفین داشت باعث انتخاب این نام‌ها برای این دو مسجد شد.

مسجد جامع مکی4 مسجد جامع مکی زاهدان

نحوه دسترسی به مسجد جامع مکی زاهدان

آدرس : استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان خیام

%name مسجد جامع مکی زاهدان

مسجد جامع مکی2 مسجد جامع مکی زاهدان

مسجد جامع مکی3 مسجد جامع مکی زاهدان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد