رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ آذر ۱۴۰۰

کاروانسرای نصرت آباد زاهدان

لینک این مطلب کپی شد!

کاروانسرای نصرت‌آباد زاهدان مربوط به دوره صفوی است که در شهرستان زاهدان، حدود ۴ کیلومتری شمال غرب نصرت‌آباد واقع شده است. مصالح اصلی بنا از خشت و گل بوده و تزئینات آن غالبا ساده و مختصر است. این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۵۵۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.کاروانسرای نصرت آباد زاهدان در جاده زاهدان به شهر بم در نزدیکی شهرستان نصرت آباد در دامنه جنوبی یکی از کوه های کویر لوت واقع شده است. این بنا براساس نظر کارشناسان مربوط به دوره صفوی می باشد که مهم ترین ویژگی آن قرینه سازی بنا و چهار ایوانی بودن آن است.

-آباد-1 کاروانسرای نصرت آباد زاهدان

معماری بنا

مصالحی که برای ساخت کاروانسرای نصرت آباد زاهدان استفاده کرده اند، خشت و گل است؛ ضمن اینکه تزئینات بنا ساده و مختصر می باشد. یک حصار گرداگرد کاروانسرا به ارتفاع ۵/۷ متر و عرض ۵/۱ متر را احاطه کرده است. این کاروانسرا دارای هفت برج مدور دیدبانی می باشد که چهار برج در راس اضلاع اصلی بنا و یک برج در بین دو برج اضلاع شمال شرقی و غربی کاروانسرای نصرت آباد زاهدان وجود دارد.ساختار تمام برج ها مدور می باشد که قطر آنها بین ۹ تا ۱۰ متر است.

ورودی بنا

ورودی اصلی کاروانسرای نصرت آباد زاهدان در مرکز ضلع جنوبی با عرضی برابر با ۵.۳ متر قرار گرفته که حیاط اصلی بنا نیز بعد از اتاقک نگهبانی قابل دسترسی می باشد. این بنا با وسعتی برابر با ۴۰۰/۷ مترمربع پلانی تقریباً مربع شکل دارد و حیاط آن نیز مربع می باشد. حجره ها و اتاق ها در گرداگرد آن قرار گرفته اند. همانطور که گفته شد هفت برج مدور دیده بانی در حصار کاروانسرا جای گرفته است.کاروانسرای نصرت آباد زاهدان ۶۰ حجره دارد که در هر ضلع حدوداً ۱۵ اتاق و ۲۳ طاقنما با عمق ۱۱۰ و عرض ۱۸۰ سانتی متر درون نمای داخلی حصار اصلی احداث گشته که چهار ایوان نیز در مرکز اضلاع آن وجود دارد. این طاق نماها علاوه بر مستحکم سازی حصار، محل مناسبی برای تردد نگهبانان ایجاد بوده است.

-آباد-2 کاروانسرای نصرت آباد زاهدان

در بین طاق نماها و همچنین در قسمت فوقانی حصار در فاصله های معین، تیرکش هایی به شکل مستطیل کشیده و کم عرض ساخته شده است .که از آن ها برای دیده بانی و در مواقع ضروری جهت تیراندازی به دشمن استفاده می کرده اند.
مصالح به کار رفته شده در ساخت کاروانسرای نصرت آباد استان سیستان و بلوچستان، خشت خام ۴ * ۱۸ * ۱۸ سانتی متر و ۵ * ۲۸ * ۲۸ سانتی متر و علاوه بر آن چینه است. در بالای نمای حصار یک ردیف تزئینات خشتی زیگزاگ و مثلث شکل مشاهده می شود. نکته جالب توجه بنا تزئینات ضلع شمالی آن با خشتهای بزرگ با طرح تیغ ماهی است.

نحوه دسترسی

آدرس :استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، ۴ کیلومتری شمال‌ غرب نصرت آباد

-آباد-3 کاروانسرای نصرت آباد زاهدان
-آباد-4 کاروانسرای نصرت آباد زاهدان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *