رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ مرداد ۱۴۰۱

روستاهای قزوین ( معرفی ۳۹۵ روستای قزوین )

اشتراک گذاری

روستاهای قزوین را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد .در ابتدا با شهرستان قزوین و سپس با ۳۹۵ روستای قزوین آشنا می شویم .شهرستان قزوین یکی از شهرستان‌های استان قزوین ایران است. مرکز این شهرستان، شهر قزوین است. سیردان، رازمیان، معلم‌کلایه، اقبالیه، کوهین و محمودآباد نمونه هایی دیگر مناطق شهری آن هستند.زبان رایج در بین مردم شهر قزوین فارسی با لهجه قزوینی است. به گونه‌ای که ساکنان محله‌های شرقی، جنوبی و مرکزی قزوین که کمتر با صفویان در ارتباط بودند، به زبان فارسی سخن می‌گویند. پس از زبان فارسی، زبان‌های ترکی آذربایجانی و تاتی نیز در بین مردم این شهر رواج دارد. به طوری که ساکنان محله‌هایی که با صفویان در ارتباط بوده‌اند به زبان ترکی آذربایجانی سخن میگویند. همچنین این منطقه، اصلی‌ترین سکونتگاه تات‌های ایران است. زبان‌های دیگری مثل مراغی، کردی، لری، گیلکی و رمانلویی نیز در این شهرستان تکلم می‌شود.

روستاهای قزوین

تقسیمات کشوری

در تقسیمات کشوری جدید ایران که در سال ۱۳۱۶ شکل گرفت، قزوین یکی از شهرستان‌های تابع استان یکم (به مرکزیت تهران) شد. در بیستم مهر ۱۳۲۶ هجری خورشیدی به تصویب هیئت‌وزیران، استان زنجان تشکیل شد و شهرستان قزوین از استان یکم جدا و به استان زنجان ملحق شد. در سال ۱۳۷۳ هجری خورشیدی شهرستان قزوین از استان زنجان جدا شد و به استان تهران پیوست. سپس در سال ۱۳۷۵ هجری خورشیدی استان قزوین تشکیل شد و شهرستان قزوین به استان قزوین پیوست. این شهرستان اکنون مرکز استان قزوین است و از بخش‌ها، شهرها و دهستان‌های زیر تشکیل شده است:

بخش مرکزی شهرستان قزوین
دهستان اقبال شرقی
دهستان اقبال غربی
شهرها: قزوین، اقبالیه و محمودآباد نمونه.

بخش طارم سفلی
دهستان چوقور
دهستان خندان
دهستان کوهگیر
دهستان نیارک
شهرها: سیردان

بخش رودبار الموت شرقی
دهستان الموت بالا
دهستان الموت پائین
دهستان معلم کلایه
شهرها: معلم کلایه

بخش رودبار الموت غربی
دهستان رودبار شهرستان
دهستان رودبار محمدزمانی
دهستان دستجرد (قزوین)
شهرها: رازمیان

بخش کوهین
دهستان ایلات قاقازان شرقی
دهستان ایلات قاقازان غربی
شهرها: کوهین

روستاهای قزوین

روستای علی‌آباد

روستای علی‌آباد (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبار الموت غربی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۷ نفر بوده‌است.ساکنین علی‌آباد به مراغی که از گویش‌های زبان تاتی است، صحبت می‌کنند.

روستای آتان

روستای آتان یکی از زیباترین روستاهای ایران واقع در الموت در استان قزوین می‌باشد که اسلوب ساخت خانه‌های آن جزء میراث حفاظت شده فرهنگی می‌باشد. بافت ساختمانی این روستا پلکانی است بدین ترتیب که حیاط یک خانه سقف خانهٔ پایینی است.امرار معاش مردمان این روستا غالبا از طریق دامداری و کشاورزی می‌باشد. اصولا دامداری و کشاورزی علوفه برای امرار معاش شخصی می‌باشد.در بخش فروش محصولات بیشتر گردو مد نظر بوده‌است و از سالیان دور جزو محصولات اصلی برای فروش محصولات بوده‌است. در سال‌های اخیر باغداری نیز به فعالیت‌های روستا اضافه شده‌است و از محصولات اصلی می‌توان به گیلاس تکدانه اشاره کرد.از مشاهیر آتان می توان به مرحوم جمال کریمی راد وزیر اسبق دادگستری، پروفسور شهاب الدین ابراهیمی آتانی استاد تمام دانشگاه گیلان اشاره کرد.مردم روستای آتان به زبانی شبیه به گیلکی سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

روستای آجر بند

روستای آجر بند یا آجربند یا آجاربند نام روستایی است در شهرستان قزوین و استان قزوین می باشد. این روستا طبق سرشماری سال ۲۰۰۶، ۲۷۰ نفر جمعیت داشته است. زبان مردم این روستا ترکی آذربایجانی با لهجه قزوینی سخن می‌گویند و فاصله روستا تا شهر قزوین حدود ۱۶ کیلومتر است.

روستای آزادرود

روستای آزادرود، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. زبان این روستا تاتی است که تقریبا در تمامی توابع طالقان و توابع الموت و کوهپیایه‌های آبیک مستعمل می‌باشد.این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱ نفر بوده‌ است.

روستای آسیاب برگ

روستای آسیاب برگ،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۰ نفر بوده‌است.

روستای آفتابدر

روستای آفتابدر،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. زبان اهالی روستای آفتابدر تاتی است.این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۹ نفر بوده‌است. امرار معاش مردمان این روستا غالبا از طریق دامداری و کشاورزی میباشد.

روستای آقابابا

روستای آقابابا، روستایی از توابع بخش آقابابا شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۴۳ نفر بوده‌است.

روستای آقاگیر

روستای آقاگیر روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. مردم آقاگیر به زبان تاتی صحبت می‌کنند.این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۲ نفر بوده‌است. این روستادرشرق الموت قرار دارد،وباروستاهای شیرکوه,چاله،اکبرآباد،زردین،همسایه می‌باشد,این روستادر جواررودخانه الموت رود قراردارد,شغل اکثرمردم روستادامداری و کشاورزی می‌باشد؛محصول اصلی این روستاگیلاس می‌باشد.

روستای آق‌دوز

روستای آق‌دوز، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵ نفر بوده‌است.

روستای آلولک

روستای آلولک یا الولک که در زبان محلی الگ گفته می‌شود نام روستایی است در شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۱۹ نفر بوده‌است.الولک بزرگترین روستای کوهپایه قزوین است و همچنین دارای آثار تاریخی همچون سلطان قیس یا سلطان اویس می‌باشد.مردم روستای الولک به زبان تاتی سخن می‌گویند.روستای الولک در ۱۲ کیلومتری شمال شهرستان قزوین قرار دارد.
محصولات کشاورزی
از مهمترین شغل‌ها در این منطقه می‌توان به ترتیب به باغداری، دامداری و کشاورزی نام برد.محصولاتی همچون گیلاس تکدانه آلبالو محلی آلبالو پیوندی، گردو، بادام، انگور، گندم، جو و… که جز اصلی‌ترین محصولات این منطقه می‌باشد معرفی کرد.

روستای آیین، قزوین

روستای آیین، روستایی از توابع بخش رودبار الموت شرقی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان معلم کلایه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳ نفر بوده‌است.

روستای اتان‌رود

روستای اتان‌رود، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹ نفر بوده‌است.

روستای احمدآباد اوفان

روستای احمدآباد اوفان،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۸ نفر بوده‌است.

روستای اربدیان

روستای اربدیان، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبار الموت غربی که در استان قزوین واقع شده است. مردم اربدیان به زبان تاتی سخن می‌گویند.این روستا در دهستان دستجرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۶۶ نفر بوده‌است.

روستای اردبیلک

روستای اردبیلک روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. که در فاصله ۶ کیلومتری شمال شهر قزوین بر روی یک تپه واقع شده‌است. با توجه به آثار باستانی موجود در این روستا، از قبیل قبرها و آثار تمدن که هم‌اکنون تبدیل به تپه‌های باستانی شده‌اند، قدمت سکونت در آن به دوران باستان (ساسانی و قبل از آن) برمی گردد. سکونت گاه‌های باستانی اردبیلک (ساسانی)، شامل «کَشنین» بلا و «کَشنین» پایین، و سکونت گاهی در قسمت شرقی روستا است که در سده‌های اخیر تخریب شده و هم‌اکنون بخشی از باغات سنتی روستا را تشکیل می‌دهد. سکونت گاه دوران اسلامی آن همین مکان فعلی روستا است که با توجه به آثار باقی مانده از دوره‌های قبل، یک دوره تخریب شده و مجدداً خانه‌های فعلی بر روی برخی از آنها بنا شده‌اند.
اردبیلک دارای سه قنات باستانی بوده که دو رشته آن بر اثر بی‌توجهی افراد از بین رفته ولی یکی از آنها در فاصله تقریبی یک کیلومتری شمال روستا باقی مانده‌است، قناتی است که زمان حفر آن مشخص نیست و به «سر چاه‌ها» موسوم است؛ کف قنات از رسوبات ماسه ای انباشته شده و در بعضی قسمت‌ها به یک متر یا بیشتر می‌رسد؛ در سال ۱۳۹۷ شورای اسلامی روستا اقدام به جمع‌آوری همیاری اهالی روستا برای احیا و لایروبی قنات کرده‌است.
اردبیلک دارای مناظر طبیعی صخره ای زیبایی است. صخره دو برادران، تشکیل شده از دو صخره مخروطی شکل به ارتفاع بین ۱۵ الی ۲۰ متر، جلوه زیبایی از قدرت خداوند را به تصویر کشیده‌است؛ همچنین صخره‌های جنوب روستا که در فاصله یک کیلومتری روستا قرار دارند.محصولات عمده اردبیلک از قبیل بادام، انگور، گردو و انواع میوه جات و حبوبات است.
این روستای کوهپایه ای در زمستان دارای آب و هوایی سرد، بهار و پاییزی معتدل و تابستان آن نسبتاً خنک و معتدل است.رودخانه شرقی اردبیلک از چشمه‌های ارتفاعات کوه‌های روستای الولک سرچشمه گرفته و با سیراب کردن باغات مجاور خود در اراضی اردبیلک به سمت قزوین حرکت کرده و در شهر قزوین، موسوم به رودخانه بازار وارد باغات سنتی قزوین می‌شود.این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲۰ نفر بوده‌است.مردم اردبیلک تات بوده و به زبان تاتی صحبت می‌کنند.

روستای اردک

روستای اردک (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان چوقور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۶ نفر بوده‌است.

روستای ارشت

روستای ارشت (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۱۱ نفر بوده‌است.

روستای ارنجک

روستای ارنجک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۳ نفر بوده‌است.

روستای اروس‌آباد

روستای اروس‌آباد ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴۲ نفر بوده‌است.

روستای ازرت

روستای ازرت، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان معلم کلایه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹ نفر بوده‌است.

روستای ازگنین

روستای ازگنین یکی از روستاهای بخش رودبار شهرستان در رشته کوه البرز در شمال شهرستان قزوین به شمار رفته و به دو قسمت ازگنین سفلی و ازگنین علیا تقسیم می‌شود.

روستای ازگنین سفلی

روستای اِزگِنین سفلی (ازگنین پایین) یکی از روستاهای بخش رودبار شهرستان در رشته کوه البرز در شمال شهرستان قزوین به‌شمار می‌رود. رودبار شهرستان و رودبار الموت، منطقه کوهستانی و تاریخی معروف رودبار الموت را تشکیل می‌دهند که طی سال‌های گذشته به دو بخش تقسیم شدند.
این روستا دارای آب و هوای سرد و خشک است. از شمال به کوه‌های مزگت و چاخانی وازشرق با روستای ازگنین علیا (بالا) وازطرف جنوب شرقی باروستای اویرک وازطرف جنوب غربی باروستای وشته وازغرب باروستای هلال آباد وازطرف شمال غربی باروستای کلمین همجوار می‌باشد. (لازم به ذکراست که ازطریق روستای ازگنین بالا وازجهت شرق با روستاهای زرآباد و زواردشت نیز هم‌مرز است)زبان آن‌ها تاتی، دین آن‌ها اسلام و شیعه و کار و پیشه شان، باغداری و دامداری و کشاورزی است.

آب آشامیدنی مردم ازگنین از چشمه چاخانی و از طریق لوله‌کشی تأمین می‌شود.محصولات عمده این روستا، گیلاس و فندق، گردو و آلبالو می‌باشد. (البته میوه‌های دیگر موجود در روستا شاه توت، سیب، گلابی، انگور، بادام، زردآلو، آلوچه وزالزالک نیزهست)
راه دسترسی به این روستا به طول ۶۳ کیلومتر و آسفالته بوده و از میدان مینودر قزوین به روستای رزجرد و از آنجا به رجایی دشت، وشته و روستای ازگنین سفلی(پایین)می‌باشد.این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۲۹ نفر بوده‌است.
وجه تسمیه
«اِسَـگیلَـه / اِزاگیلا» نام نیایشگاه بزرگ مردوک یا خدای بزرگ است. این نام شباهت فراوانی با نام نیایشگاه ایرانی اِزَگین در «اَرَتـَه» دارد که در حماسهٔ سومری «اِنمِـرکار و فرمانروای اَرَته» بازگو شده‌است. آقای «جهانشاه درخشانی» در «آریاییان، مردم کاشی و دیگر ایرانیان» (تهران، ۱۳۸۲، ص ۵۰۷)، اِزَگین را به معنای سنگ لاجورد می‌داند. از سوی دیگر «کاسیان» نیز رنگ آبی را رنگ خداوند به‌شمار می‌آوردند و «کاشـّو / کاسـّو»، نام خدای بزرگ آنان به معنای «رنگ آبی» است. امروزه همچنان واژهٔ «کاس» برای رنگ آبی در گویش‌های محلی بکار می‌رود. نکته قابل توجه در مورد وجه تسمیه نام این روستا وجود معادن کهن مس و همچنین آثار وجود سنگ لاجورد در اطراف این روستا است.

 

روستای ازگنین علیا

روستای ازگنین علیا، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. تاتی زبان رایج در این روستا است.این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۹ نفر بوده‌است.

روستای اسبمرد

روستای اسبمرد یکی از روستاهای استان قزوین در ۴۲ کیلومتری شمال استان است. اسبمردی‌ها به مراغی که از گویش‌های زبان تاتی است، صحبت می‌کنند.این روستا از نظر آب و هوایی، سرد کوهستانی می‌باشد.محصولات عمده این روستا گردو و گیلاس و انگور و آلبالو می‌باشد اما درخت‌های فندق، سیب، توت، سیاه توت و زالزالک و … هم به مقدار زیاد در آن یافت می‌شود.این روستا در فصل بهار آب و هوای کاملاً معتدل و بارانی دارد.موقعیت این روستا از شرق به روستای سوته کش و غرب روستای کش آباد از شمال روستای بولکان و از جنوب روستای الولک می باشد. و تفرج گاه مردم در فصل بهار و تابستان می‌باشد.

روستای آستین‌در سفلی

روستای آستین‌در سفلی (آستین‌در پایین) روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۳۹ نفر بوده است.

روستای آستین‌در علیا

روستای آستین در علیا (آستین‌در بالا) روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۸ نفر بوده است.

روستای آستین‌در وسطی

روستای آستین‌در وسطی روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۴۴ نفر بوده است.

روستای اسدآباد خورین

روستای اسدآباد خورین، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۵۵ نفر بوده‌است.

روستای اسدی

روستای اسدی، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۴ نفر بوده است.

روستای اسفستان

روستای اسفستان،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۰ نفر بوده‌است.

پیشینه نام
نام کنونی روستا، طی دو مرحله با گذشت زمان تغییر کرده و به شکل کنونی درآمده است. مطابق با روایات پیشینیان، به دلیل وجود یک سنگ که تصویر کُرّه اسبی روی آن نقش بسته بوده و در مکانی که مقدس دانسته می‌شود و قدم‌گاه نام دارد، وجود داشته، نام روستا اسبِ پنهان بوده که با گذشت زمان به اسبستان و سپس به اسفستان تغییر کرده است. البته گفته می‌شود که سنگ نامبرده که تصویر کُرّه اسب روی آن بوده، توسط مزدورانی سرقت شده است و گفته می‌شود که این سنگ مربوط به کره‌ی اسب یکی از ائمه بوده که در گذر از آن مکان وضع حمل کرده است.

روستای اسلام‌آباد

روستای اسلام‌آباد روستایی در دهستان ایلات قاقازان غربی بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان۲۷ نفر بوده‌است.

روستای اسماعیل‌آباد

روستای اسماعیل‌آباد (قزوین)، یکی از شهرک‌های کلانشهر قزوین است که در همسایگی شهرک عظیمیه واقع شده این شهرک تا قبل از به وجود آمدن شهرک عظیمیه یک روستا بود که الان به شهرک تبدیل شده و زیر نظر شهرداری قزوین است.این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۵۹ نفر بوده‌است.

روستای آشنستان

روستای آشنستان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۶۸ نفر بوده‌است.زبان مردم روستا مانند روستاهای مجاور خود یعنی کورانه و حمیدآباد ترکی است.

روستای اصطلک

روستای اصطلک،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۵۶ نفر (۱۹ خانوار) بوده‌است.

روستای آقجه قشلاق

روستای آقجه قشلاق روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. نام این روستا از دو کلمه ترکی آقچه(آغچه که تلفظ صحیح و ترکی آن آغجاست) به معنی سکه یا پول خرد و یا احتمالاً منطقه سفید رنگ کوچک و کلمه قشلاق (قیشلاق) به معنی محل گذران سرما در زمستان گرفته شده است.همچنین آغجه (آغجا) در زبان ترکی نام زنانه است و طبق روایات محلی زنی به نام آغجه در گذشته برای گذران زمستان به این منطقه قشلاق می‌کرده است.این روستا در دهستان نیارک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۲ نفر بوده‌است.زبان مردم روستا مانند دیگر روستاهای دهستان نیارک زبان ترکی آذربایجانی بوده و نام خانوادگی اهالی آقاجانی، قربانی، عبدی، شهبازی، فلاح و … است.

روستای اک

روستای اک روستایی است در شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، ۵۰۸۹ نفر جمعیت داشته است.

روستای اکبرآباد

روستای اکبرآباد نام روستایی است در شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا طبق سرشماری سال ۱۳۸۵، ۱۹۱ نفر جمعیت داشته‌است.

روستای اکوجان

روستای اکوجان، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در ۲۳ کیلومتری شهر رازمیان و جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۷، برابر ۲۱۶ خانوار و ۷۸۰ نفر بوده‌است.که عمده اهالی آن را افراد ساکن دائمی تشکیل می‌دهند.عمده فعالیت اهالی روستا باغداری، کشاورزی و دامداری است.
جاذبه‌های گردشگری این روستا عبارتند از:
– دردامنه یکی ازکوه‌های نزدیک روستای آکوجان بنام «بزادشت» از ناحیه رشکین پره، غاری قرار دارد که حاجت خانه خوانده می‌شود. مردم محل شبهای جمعه به این غار می‌روند و به عبادت می‌پردازند. سنگهای بدنه داخل غار تمامی صیقلی شده و برروی آنها نقوشی کنده کاری شده‌است. این غار در فاصله ۷۹ کیلومتری ازشهرقزوین دربخش رودبارشهرستان واقع شده‌است.
– باغات بزرگ فندق و طبیعت زیبا از جاذبه‌های منطقه می‌باشد.
– فندق، محصولات باغی و صنایع دستی از دیگر جاذبه‌های این روستا می‌باشد.
ظرفیتها و زیرساختها: دارای مدرسه ابتدایی، مسجد و مرکز بهداشت، آب، برق، تلفن و راه دسترسی آسفالته ای که البته کوهستانی و پرپیچ و خم و فاقد علایم و خط‌کشی می‌باشد.
این روستا در شمال شرق شهر قزوین در ″۳۵٫۵ ′۳۸°۳۶عرض شمالی و″ ۳۰٫۷ ′ ۸°۵۰ طول خاوری واقع شده‌است، این روستا یکی از روستاهای الموت غربی (رودبار شهرستان) می‌باشد در ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر رازمیان قراردارد.
این روستا از شمال به کوه‌های لانه سر، رشکین خانی، گردنه لکاکش و دره پیام، از شمال غربی به کوه‌های سمند خیندر و گردنه سفید آب و از شرق به دره زایین محدود می‌شود. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۵۵۰متر است.
درآمد اکثر مردم روستای آکوجان از فعالیت‌های دامداری و باغداری تأمین می‌شود. شرایط مساعد اقلیمی و آب فراروان، موجبات رونق باغداری در روستا را فراهم آورده‌است.
محصولات سردرختی این روستا مشتمل بر فندق، گردو و زعال اخته است. آب مورد نیاز باغات روستا از چشمه تأمین می‌شود. گروهی از مردم روستا نیز در بخش خدمات و کارگری اشتغال دارند و در شهرهای اطراف به فعالیت‌های ساختمانی می‌پردازند.
روستای آکوجان در دره‌ای خوش منظره و خوش آب و هوا استقرار یافته‌است. پیرامون روستا را کوه‌های سر به فلک کشیده و دره‌های سرسبز قرار گرفته‌است. باغات انبوه فندق، گردو و ذغال‌اخته و جریان رودهای روان که از کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرند، جلوة دلپذیری به قلمرو و چشم‌اندازهای این روستای کوهستانی بخشیده‌است.
از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستای آکوجان تنوع جانوری و حیات وحش آن است. دره‌ها و کوه‌های پیرامون روستا زیستگاه انواع جانوران و پرندگان مانند شغال، گرگ، روباه، خرگوش، بزکوهی، گراز، خرس، پلنگ و کبک است.
یکی از مراسم‌های جالب در روستای آکوجان، جشن فندق‌چین است. هر سال با فرا رسیدن فصل برداشت فندق از باغات روستا، مردم پس از آئین شکرگزاری، فندق‌چینی را آغاز می‌کنند. بیش از فندق‌چینی مراسم ویژه‌ای با نواختن دهل و سرنا و انجام بازی‌ها و ورزش‌های محلی کشتی و سوارکاری برگزار می‌شود.
غارحاجت خانه آکوجان
دردامنه یکی ازکوه‌های نزدیک روستای آکوجان بنام «بزادشت» از ناحیه رشکین پره، غاری قرار دارد که حاجت خانه خوانده می‌شود. مردم محل شبهای جمعه به این غار می‌روند و به عبادت می‌پردازند. سنگهای بدنه داخل غار تمامی صیقلی شده و برروی آنها نقوشی کنده کاری شده‌است. این غار در فاصله ۷۹ کیلومتری ازشهرقزوین دربخش رودبارشهرستان واقع شده‌است. غار حاجت خانه در ۵ کیلومتری شمال روستا آکوجان قرار دارد. از این غار آثار ظروف سفالی و سکه‌های قدیمی کشف شده‌است و این غار واجد ارزش‌های تاریخی و باستانی است.

روستای الانگان

روستای الانگان، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای آلتین‌کش

روستای آلتین‌کش روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. کلیسا یا آتشکده داخل این روستا ، مسجد تاریخی و جامع و همچنین باغ بزرگ شاهی(شاه باغی) از بناهای تاریخی و طبیعی آن به‌شمار می‌رود .
آلتین‌کُش در زبان ترکی به معنای قصر(کوشک) طلایی است.این روستا در براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۱۳ نفر بوده‌است. زبان مردم این روستا ترکی آذربایجانی است.از جاهای دیدنی این روستا میتوان به امامزاده ابراهیم،شهر زیرزمینی، پل تاریخی (کؤرپو)،درخت چنار کهنسال، کلیسای تاریخی روستا و باغات وسیع انار و زیتون اشاره کرد.

روستای الوندی

روستای الوندی (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۷ نفر بوده‌است.

روستای امام ضامن

روستای امام ضامن (قزوین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای امامزاده محمد

روستای امامزاده محمد (قزوین)، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. ین روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱ نفر بوده‌است.

روستای امشک

روستای امشک،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. آمشک مردمی لر تبار هستند.این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای امیرآباد

روستای امیرآباد (قزوین)،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۸ نفر بوده‌است.

روستای امیرآباد اقبال

روستای امیرآباد اقبال، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۹ نفر بوده‌است.

روستای امین‌آباد

روستای امین‌آباد (قزوین)، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸ نفر بوده‌است.

روستای اندج

روستای اندج،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۹ نفر بوده‌است. محلات : استرو – جور محل – جیر محل – پشکستان – طلا پی – کلا – امامزاده.مردم روستای اندج گویشی شبیه گویش مازندرانی دارند.
دیدنی‌های روستای اندج
روستای اندج یکی از روستاهای هدف گردشگری استان قزوین می باشد. روستای اندج از دو طرف با رودخانه احاطه شده‌است و صخره‌های بسیار زیبایی در دو طرف آن قرار دارد. در یکی از صخره‌ها خانه‌ای با ابعاد کامل در دل سنگ تراشیده شده‌است که به نظر می‌رسد در گذشته با زمین فاصله کمتری داشته‌است اما امروزه به دلیل فرسایش خاک بدون نردبان و امکانات لازم نمی توان وارد آن شد.

روستای انگورازوج

روستای انگورازوج، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. نام این روستا برگرفته از آداب و رسوم قدیمی مردم آن در آویز کردن خوشه های انگور برای تهیه کشمکش است که در واقع از رسوم استان قزوین به حساب می آید و روستا انگورازوج نام گرفته است.این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹ نفر بوده‌است. مردمان روستای انگورازوج به زبان تاتی صحبت می‌کنند.

روستای اواتر

روستای اواتر، روستایی از توابع بخش رودبارالموت شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. اواتر آخرین روستای الموت از شمال شرق است و مردمش به زبان تاتی سخن می‌گویند.این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹ نفر بوده‌است.

روستای اوانک

روستای اوانک (قزوین)، روستایی از توابع بخش رودبارالموت شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵ نفر بوده‌است.تات‌ها ساکنین روستای اوانک هستند. روستای تات‌نشین دیگری با همین نام در طالقان وجود دارد.

روستای اورکن ترک

روستای اورکن ترک، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۲ نفر بوده‌است.

روستای اورکن کرد

روستای اورکن کرد، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۸۷ نفر بوده‌است.

روستای اوزون‌دره

روستای اوزون‌دره، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۸ نفر بوده‌است.

روستای اوه

روستای اوه (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۰ نفر بوده‌است.مردم این روستا به زبان ترکی سخن می‌گویند.

روستای اویرک

روستای اویرک، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. مردم اویرک به مراغی که از گویش‌های زبان تاتی است، سخن می‌گویند.این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۲ نفر بوده‌است.

روستای ایل چوپان

روستای ایل چوپان، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان نیارک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶ نفر بوده‌است. زبان ساکنین روستا ترکی آذربایجانی است و اکثر آنها به امور زراعی و باغداری مشغول هستند. عمده محصولات آنها گندم، گردو، انگور و سیب است.آبشار ایل چوپان (اول‌چوبان) ، آبشاری زیبا و گمنام در نزدیکی روستای ایل چوپان در ۶۲ کیلومتری شمال غربی قزوین واقع شده است و جلوه بسیار جالبی دارد. نام این آبشار شارشار میباشد.

روستای ایلان

روستای ایلان (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷ نفر بوده‌است.

روستای بادمجین

روستای بادمجین نام روستایی است در شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۴۹ نفر بوده است .

روستای باراجین

روستای باراجین نام منطقه‌ای در شمال شهر قزوین می‌باشد که از ابتدای آزادراه قزوین-زنجان شروع شده و تا دامنه‌های البرز غربی امتداد می‌یابد.این منطقه جزو مناطق نمونه گردشگری شهر قزوین می‌باشد.انتهای منطقهٔ باراجین به راهی ختم می‌شود که استان قزوین را به استان گیلان پیوند می‌دهد. این منطقه شامل چندین روستا می‌باشد.از جمله جاذبه‌های طبیعی این منطقه رودخانه ارنزک ، پارک جنگلی باراجین به مساحت ۱۴۰۰ هکتار و قله مردمی می‌باشد .


چند مکان مهم شهر از جمله دانشگاه آزاد قزوین ، امامزاده باراجین ، مجموعه تالارشهر قزوین ، دهکده طبیعت,پیست پرش در آسمان وسورتمه ومجموعه طلاعیه ، سایت پروازی آسمان آبی قزوین ، شهربازی بزرگ دالفک و شهرک تفریحی کاسپین در این محل واقع شده‌است.

 

روستای بازرگاه

روستای بازرگاه، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دستجرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰ نفر بوده‌است.

روستای باغ دشت

روستای باغ دشت (قزوین)،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۰ نفر بوده‌است.زبان مردم باغدشت هم مثل اغلب روستاهای الموت تاتی است و آداب و رسوم مردم نیز در بیشتر زمینه‌ها با آداب و رسوم کل منطقه الموت تفاوت چندانی ندارد.

روستای باغ کلایه

روستای باغ کلایه،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۲ نفر بوده‌است.مردم زبانشان تاتی است و مسلمان شیعه هستند.

روستای باغستان

روستای باغستان (قزوین)، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌است.

روستای بروج

روستای بروج یک منطقهٔ مسکونیکه در استان قزوین در دهستان چوقور واقع شده‌است. بروج ۵۳ نفر جمعیت دارد. مردم این روستا به زبان ترکی آذربایجانی با لهجه طارمی سخن می‌گویند.
بروج در فرهنگ جغرافیایی ایران
ده جزء دهستان طارم سفلی بخش سیردان شهرستان زنجان. ۲۵ کیلومتری جنوب باختر سیردان – ۲ کیلومتری راه مالروی عمومی. کوهستانی، سردسیر. سکنه ۲۷۱ نفر – شیعه-تُرکی. رودخانه چیزه چای. غلات، سیب زمینی – شغل زراعت، گلیم، جاجیم‌بافی راه مالرو.در فرهنگ جغرافیایی ایران نام روستا بَروَچ ذکر شده است‌.مسجد روستای بروج در این روستا فعالیت می‌کند.

روستای بشر

روستای بشر (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۰۰ نفر بوده‌است.

روستای بغل‌دوز علیا

روستای بغل‌دوز علیا یا بَی اولدوز (bey uldoz)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۱ نفر بوده‌است.

روستای بک باغی

روستای بک باغی روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۷ نفر بوده‌است.

روستای بک کندی

روستای بکندی، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱۴ نفر بوده‌است.زبان مردم این روستا ترکی آذربایجانی است. این روستا در فاصله ۴۲ کیلومتری شهر قزوین واقع شده است.تعزیه خوانی در حسینیه بکندی هر ساله در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار می گردد.آب و هوای معتدل و کوهستانی از مزیت های این روستا است.

روستای بلکان

روستای بلکان، روستایی از توابع بخش رودبارشهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دستجرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۳ نفر بوده‌است.

روستای بن زهره

روستای بن زهره، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهگیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۱ نفر بوده‌است.

روستای بندزویار

روستای بندزویار نام روستایی در کشور ایران، استان قزوین، شهرستان قزوین، بخش مرکزی شهرستان قزوین و دهستان اقبال غربی است. این روستا طبق سرشماری سال ۲۰۰۶، ۶۳ نفر جمعیت داشته‌است.

روستای بوجی

روستای بوجی، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. دهی از دهستان طارم سفلی است که در بخش سیروان شهرستان زنجان واقع است و ۶۶ تن سکنه دارد.

روستای بوچینک جدید

روستای بوچینک جدید، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۰ نفر بوده‌است.

روستای بورمانک

روستای بورمانک، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا دارای مناظر منحصر به فردی در منطقه میباشد و رودخانه زیبای بورمانک از آن می‌گذرد.این روستا در دهستان نیارک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌است.

روستای بوزلین

روستای بوزلین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۵ نفر بوده‌است.

روستای بویینک

روستای بویینک،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۶۷ نفر بوده‌است.
فیلم فیلم گاو ساخته داریوش مهرجویی در سال ۱۳۴۸ در این روستا ساخته شده است.

روستای بهرام‌آباد (رودبار)

روستای بهرام آباد روستایی است در استان قزوین است.مردمش همچون دیگر روستاهای الموت به زبان تاتی تکلم می‌کنند.بهرام آباد در طول جغرافیایی ۵۰٫۱۷۹ درجه شرقی و عرض ۳۶٫۵۹۴ درجه شمالی قرار دارد و دارای ۹۵۲ متر ارتفاع از سطح دریا است. بهرام آباد در فاصله ۴۳ کیلومتری شمال شرق قزوین و در کنار رود شاهرود قرار گرفته‌است. از شمال شرق با روستای سالارکیا، از شرق با رازمیان و روستای شهرستان علیا، از جنوب شرق با روستای تاجدره، از جنوب با روستای فلار، از جنوب غرب با روستای انگورازوج و از شمال غرب با روستای دهدوشاب همسایه‌است و وسعت آن ۴۰۷ هکتار است. جمعیت بهرام آباد همچون سایر روستاهای مناطق رودبار الموت شرقی و غربی در گذر زمان به‌طور چشمگیری کاهش یافته و در حال حاضر جمعیت ثابت آن به کمتر از ۵۰ خانوار رسیده‌است. شغل اغلب مردم آن کشاورزی و دامداری است.
مسیر دسترسی
از طریق قزوین-باراجین و جاده بهرام آباد (آسفالته ۴۳ کیلومتر)
از طریق قزوین-جاده الموت-رجایی دشت-رازمیان- (آسفالته ۸۰ کیلومتر)
از طریق قزوین -جاده اسماعیل‌آباد-دستجردسفلی (راه شوسه ۷۰ کیلومتر)
جاذبه‌های طبیعی و تاریخی
مجاور بودن با رود شاهرود سبب شده علاوه بر وجود چشم‌اندازهای طبیعی زیبا، بخش قابل توجهی از اراضی نیز زیر پوشش محصولات زراعی و باغی قرار گیرد. ارتباط بیشتر روستاهای منطقه رودبارالموت غربی به واسطه پل بهرام آباد که بر روی شاهرود قرار دارد برقرار می‌باشد. «تپه باستانی کوشک» در پنج کیلومتری شمال غربی بهرام آباد و در کنار رود شاهرود قرار گرفته‌است. تپه کوشک دارای دو ورودی، یکی از سمت شمال و دیگری سمت شرق می‌باشد. پس از ورود از بخش شمالی سه اتاق وجود دارد که ورودی آن‌ها منحنی شکل می‌باشد. جنس دیوارهای تپه از سنگ و ساروج است. قدمت دقیق این تپه باستانی مشخص نیست، ولی وجود تکه‌های سفال شکسته شده و دیوارهای اطراف تپه گویای این حقیقت است که روزگاری مردمانی در آن می‌زیسته‌اند.
«درهٔ تنگ» دره در چهار کیلومتری غرب بهرام آباد قرار گرفته‌است. در اطراف این دره چندین چشمه وجود دارد و این امر باعث به وجود آمدن منطقه‌ای سرسبز در نزدیکی آن شده‌است، اما آنچه که در تنگ دره خود را بیشتر نمایان می‌کند، وجود حفره‌هایی کاملا˝ طبیعی همچون ردپای اسب، محل نشیمن و تکیه گاه و محل قرار گرفتن عصا است. دیگر اثر طبیعی در یک کیلومتری غرب بهرام آباد درخت چنارکهنسال است که نزد مردمان به «امام درخت» شهرت یافته‌است. قطر این چنارکهنسال ۲ متر می‌باشد و تقریبا˝ نیمی از درخت در گذر زمان از بین رفته‌است. برخی از مردم عقیده دارند یکی از بزرگان دینی در کنار این درخت آرمیده‌است. در دشت کنار این درخت هر ساله مراسم دعای زیارت عاشورا و عزاداری برگزار می‌شود.
از دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بهرام آباد می‌توان به میل چان، حمام قدیمی، کُله رود، چشمه چنارک، چشمه زرین گیس، تپه اسب تاز، گورستان قدیمی، باغستان‌ها و شالیزارها اشاره نمود.
پوشش گیاهی وجانوری
بخش‌های وسیعی از اراضی بهرام آباد زیر پوشش انواع محصولات باغی و زراعی قرار دارد. مهم‌ترین محصولات زراعی بهرام آباد عبارتند از برنج، گندم و جو. قرار داشتن بهرام آباد در کنار رود شاهرود و وجود پمپاژ برای فرستادن آب به مناطق مرتفع موجب شده در حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی زیر پوشش محصولات باغی قرار گیرد.
ارتفاعات بهرام آباد زیستگاه حیوانات وحشی چون پلنگ، بزکوهی، گرگ، کفتار، گراز، روباه، شغال، جوجه تیغی و انواع خزندگان است.

روستای بهرام‌آباد قاقازان

روستای بهرام‌آباد قاقازان، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. فاصله تا مرکز شهرستان ۳۲ کیلومتر میباشد .این روستای داری محصولات عدس و نخود دیم میباشدو دارای رتبه برتردر زمینه کشت گندم و جو دیم میباشد واین روستا دیرینگی اش به اشکانیان می‌رسد.این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۵۶۸ نفر بوده‌است.

روستای بهگانه رود

روستای بهگانه رود، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان نیارک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۳ نفر بوده‌است.

روستای بیدلی

روستای بیدلی،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲ نفر بوده‌است.

روستای پراچان

روستای پراچان (قزوین)، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۹ نفر بوده‌است. دین این روستا اسلام و شیعه می‌باشد. زبان مردم روستا تاتی است.

روستای پرچکوه

روستای پرچکوه، روستایی توریستی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. سرچشمه اصلی چشمه سارهای زیبای خارود از این روستا می‌باشد که در نهایت به رودخانه شاهرود سرازیر می‌شود. دارای آب و هوای سرد و کوهستانی و محصول اصلی این روستای زیبا فندق و زغال اخته می‌باشد.
سر چشمه اصلی خارود ” چشمه مادر” طبق اسناد قدیمی و ثبتی در ملک روستای رشکین واقع است و در همجواری با روستای پرچکو قرار دارد ، آب این روستا طبق سهم نامه قدیمی مابین روستاهای رشکین ، پرچکو ، تلاتر و فشک تقسیم می‌شود و از آب باقی‌مانده پایین دست روستاهای روح اباد و پررود نیز مشمول لطف این چشمه پر برکت می‌شوند. در فصل‌ها بهار چشمه‌های فصلی دیگری از ملک روستای پرچکو به چشمه اصلی جاری می‌شود که تصویر بی بدیل از زیبایی طبیعت است.
این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۰ نفر بوده‌است. مردم این روستا را تات‌ها تشکیل می‌دهند.

روستای پررود

روستای پررود، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بهرام آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۶ نفر بوده‌است. زبان اهالی روستا تاتی و عمده محصول کشاورزیشان زغال اخته و فندق است.

روستای پلنگه

روستای پلنگه، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۷ نفر بوده‌است.

روستای پیج بن

روستای پیج بن، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. همانگونه که از نام روستا پیداست اهالی پیچ بن مانند دیگر الموتی‌ها تات هستند و به زبان تاتی سخن می‌گویند.این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۸ نفر بوده‌است.

روستای تاق‌دره

روستای تاق‌دره، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۹ نفر بوده‌است.

روستای تراتن

روستای تراتن، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۷ نفر بوده‌است.

روستای ترکان

روستای ترکان (قزوین)،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۲ نفر بوده‌است.

روستای تسکین

روستای تسکین (قزوین)، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. زبان اهالی روستا تاتی و عمده محصول کشاورزیشان گندم و جو است.این روستا در دهستان دستجرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵ نفر بوده‌است.

روستای تلاتر

روستای تلاتر، روستایی از توابع بخش الموت غربی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در بخش الموت غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۱ نفر بوده‌است. زبان اهالی روستا تاتی است.
به دلیل قرار گرفتن روستای تلاتر در منطقه کوهستانی الموت غربی، محصولاتی چون گردو، فندق و زغال اخته در این روستا کشت می‌شود.

روستای تنوره

روستای تنوره، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۶ نفر بوده‌است. ساکنین این روستا را تات‌ها تشکیل می‌دهند.

روستای توان (الموت)

روستای توان روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۶ نفر بوده‌است.

روستای توته چال

روستای توته چال، روستایی از توابع بخش رودبارشهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دستجرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶ نفر بوده‌است.

روستای توینان

روستای طوینان، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهگیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۴ نفر بوده‌است.

روستای جم جرد

روستای جم‌جرد، (گم یرد)روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۷ نفر بوده‌است.روستای تاریخی جم جرد در ۳۵ کیلومتری غرب قزوین و در بخش کوهین واقع شده‌است ، فاصله این روستا تا مرکز بخش یعنی شهر کوهین حدود ۵ کیلومتر است.مردم جم جرد به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند و مذهب آنها شیعه است.عدس ، ادویه و غلات مهم‌ترین محصولات روستا هستند.

روستای جنت‌آباد

روستای جنت‌آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار داشته و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۹ نفر بوده‌است.
سقوط هواپیمای مسافربری
پرواز شماره ۷۹۰۸ هواپیمایی کاسپین که از تهران به ایروان در حرکت بود، در نزدیکی روستای جنت‌آباد قزوین سقوط کرده و تمام ۱۶۸ سرنشین آن کشته شده‌اند. این هواپیما از نوع هواپیماهای توپولوف-۱۵۴ ساخت روسیه و متعلق به هواپیمایی کاسپین بوده‌است.

روستای جوتان

روستای جوتان، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۵ نفر بوده‌است. تاتی زبان مردم این روستا است.

روستای جولادک

روستای جولادک،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۴ نفر بوده‌است.جولادکی‌ها به زبان تاتی صحبت می‌کنند.

روستای جولاده

روستای جولاده نام یکی از روستاهای الموت غربی، (بخش رازمیان)، استان قزوین است. از طریق جاده (بارجین) و کیلومتر ده جاده بهرام‌آباد(رودبار شهرستان)، به چهارراه روستایی می‌رسید که جاده سمت چپ، جاده کوهستانی انگورازوج است. بعد از پنج کیلومتر به سمت انگورآزوج(به معنی: انگور و گردو) روستای تاریخی جولاده یا جلفاده قرار دارد. این روستای پنج هزارساله در منطقه مرتفعی نسبت به سه روستای دیگر اطراف خود قرار دارد. ریشه نژادی ساکنین این روستا به مادها که آریایی هستند می‌رسد. زبان و گویش ساکنین مراغی (زبان مردمان تات) است. ساکنین این روستا عمدتا دام‌دار و باغ‌دار هستند. از محصولات باغی این روستا می‌توان به: آلبالو، گیلاس، زردآلو، انگور و گردو اشاره نمود. بیشتر ساکنان به علت نبود امکانات و سختی زندگی در کوهستان در دهه‌های سی و چهل خورشیدی به شهرهای قزوین، رشت، کرج، تهران، مشهد و قم کوچ مهاجرت کردند. در دهه‌های هشتاد و نود خورشیدی با افزایش امکانات مجددا جمعیت روستا رو به افزایش است.

روستای جوینک

روستای جوینک، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا از جهت گردشگری بسیار عالی است. جوینک در حدود ۶۰ کیلومتری شهرستان قزوین در بخش الموت غربی دهستان رجائی درشت واقع شده است آب هوای کوهستانی نسبتا خنک دارد از روستای های همجوار می توان یارود – گرمک – سنبل آباد – شترک-صفرین – هلال آباد – کلمین می باشد . حدود ۲۰۰ خانوار جمعیتی ۴۰۰نفر که بیش از نیمی از آنها مهاجر که در شهرهای قزوین ،کرج ، تهران ، تاکستان ،قم ،وتنکابن سکونت دارد از محسنات افراد مهاجر این است در اکثر ایام مناسبت ها بخصوص نوروز و موقع برداشت محصولات به روستا برمی گردند.زبان مردم محلی تاتی نزدیک به گیلکی می باشد‌.
آثار دیدنی روستای جوینک
۱- درخت چنار کهن سال بیش از ۱۰۰۰ سال دارد در قسمت جنوب روستا واقع شده و طراوت خاصی به روستا می دهد
۲- قبرستان روستا که آثار تاریخی بسیار قدیمی وجود دارد وهمچنین مدفن ۲ شهید بزگوار آقای امامعلی رشوند و حمید زارعی و وروحانی جلیل القدرحجه السلام محسن محمدی می باشد .
۳- امام زاده روستا بنام بی بی سکینه
۴- غار جوینک ویا (اسکول ): وجود یک غار به طول ۳۰ متر به ارتفاع ۵متر داری ۲ عدد ستون
۵- ساختار پلکانی روستا، چشم اندازبسیار زیبا و سر سبز باغات گیلاس ،وگردو ،فندق وغیره
۶- وجود چشمه های جوشان و طبیعی
۷- رودخانه و باغات اطراف آنکه هرساله تعداد زیادی از روستا دیدن می کنند
کشاورزی
ازمهمترین تولیدات روستا انواع گیلاس– البالو – فندق – گردو – شاتوت – توت سفید – انجیر – انار – خرمالو – ازگیل – انگور – و غیره می باشد.براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران سرشماری مرکز آماردر سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۰۰ نفر بوده‌است.

روستای جیردوزان

روستای جیردوزان، روستایی از توابع بخش رودبارشهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دستجرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۵ نفر بوده‌است.

روستای چاریس

روستای چاریس، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷۰ نفر بوده‌است.

روستای چاله

روستای چاله (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. مردم چاله به زبان تاتی تکلم میکنند.این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۷ نفر بوده‌است.

روستای چربین

روستای چربین، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان نیارک قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰ نفر بوده‌ است.

روستای چرشدره

روستای چرشدره، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. تاتی زبان رایج در روستای چرشدره می‌باشد.این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۶ نفر بوده‌است.

روستای چشمه غلامعلی

روستای چشمه غلامعلی، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۹ نفر بوده‌است.

روستای چمن امیرآباد

روستای چمن امیرآباد ، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان چوقور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۹ نفر بوده‌است.

روستای چنارلو

روستای چنارلو،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای چنگال دشت

روستای چنگال دشت، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دستجرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌است.مردم روستای چنگال دشت تات‌زبان هستند.

روستای چوبدر

روستای چوبدر،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.بسیاری از اهالی این روستا به دلیل مشکلات روستانشینی به شهرهای قزوین، الوند، محمودآبادنمونه، تهران و فردیس کرج مهاجرت کرده‌اند و در فصول گرم به زادگاه خود (چوبدر) برمی گردند.

روستای چوبه (قزوین)

روستای چوبه (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۵ نفر بوده‌است.

روستای چوبیندر

روستای چوبیندَر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این ناحیه منفصل شهری جزئی از شهر قزوین است که در جنوب شهر قزوین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۰۸۳ نفر بوده‌است.
زبان بومی : ترکی با لهجه چوبیندری (متاسفانه پژوهش مدونی در زمینه لهجه ی خاص ساکنان این منطقه و واژگان متمایز کننده زبان ترکی بومیان این منطقه از زبان ترکی مناطق دیگر ایران صورت نگرفته است.) بیش از سه چهارم جمعیت را بومیان تشکیل می‌دهند و ما بقی مهاجرانی هستند که بیشتر از استان زنجان و دیگر نواحی استان قزوین به این منطقه مهاجرت نموده اند. اقتصاد این منطقه عمدتاً بر مبنای ساخت‌وساز، باغبانی، دام پروری و کشاورزی است . گرچه این شهر در مقایسه با شهرهای اطراف مثل اقبالیه قدمت و جمعیت بسیار بیشتری دارد واما چوبیندر مدارکی دال برآزاد بون زمینها داردو نداشتن نماینده مقتدر و انقلابی و عدم همدلی بومیان این ناحیه مانع از پیشرفت قابل توجه این نقطه از شهر شده‌است.
از چهره‌های برجسته این شهر می‌توان از پیر غلام اهل بیت حاج میرسیدعلی حسینی، آیت‌الله حاج سید محسن مؤمنی چوبیندری، دکتر محمود رفیعی استاد سابق دانشگاه علامه طباطبایی، منوچهر نوذری صدا پیشه، دوبلور و بازیگر رادیو و تلویزیون، سیدرضا میرکریمی کارگردان سینما و تلویزیون، وحید شفیعی بازیکن تیم ملی فوتسال ایران و مجتبی شفیعی طنزپرداز و بازیگر و از آثار باستانی ثبت شده ملی این ناحیه میتوان حمام باستانی چوبیندر و مسجد جامع چوبیندر که مربوط به دوره قاجار میباشد را نام برد.

روستای چوثر

روستای چوثر، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱ نفر بوده‌است.

روستای چوره سفلی

روستای چوره سفلی،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای چیزه

روستای چیزه، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان چوقور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۰ نفر بوده‌است. روستای چیزه دارای آب و هوای کوهستانی بوده و از جاذبه های آن چشمه های آب معدنی با خاصیت درمانی میباشد.زبان روستا ترکی آذربایجانی میباشد.منبع اصلی درآمد اهالی روستا از طریق کشاورزی و دامپروری میباشد.
روستای چیزه دارای منابع غنی معدنی از جمله معدن استخراج مس میباشد که میبایست با توجه به ملاحظات زیست محیطی فعالیت نماید.متاسفانه در چند سال اخیر و آغاز بهره برداری از معدن مذکور آسیب های جدی (از جمله از بین رفتن چشمه های آب معدنی ،تخریب درختان ،آلودگی صوتی ، عبور و مرور ماشین آلات سنگین جهت انتقال مواد معدنی و…) به اکوسیستم منطقه وارد گردیده است.

روستای حاجی‌آباد

روستای حاجی‌آباد (قزوین)،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۴ نفر بوده‌است.

روستای حسام‌آباد

روستای حسام‌آباد (قزوین)،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است.این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۶ نفر بوده‌است. مردم به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.

روستای حسن‌آباد (رودبارالموت شرقی)

روستای حسن‌آباد روستایی در دهستان الموت پائین بخش رودبارالموت شرقی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵جمعیت این روستا ۳۸ نفر بوده‌است.

روستای حسن‌آباد (رودبارالموت غربی)

روستای حسن‌آباد روستایی در دهستان رودبار محمدزمانی بخش رودبارالموت غربی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵جمعیت این روستا ۴۲۳ نفر (۱۵۲خانوار) بوده‌است.

روستای حسن‌آباد

روستای حسن‌آباد (قزوین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان البرز که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال شرقی قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۵۴ نفر بوده‌است.

روستای حسن آباد اقبال

روستای حسن‌آباد اقبال، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۵ نفر بوده‌است.

روستای حسنخانی

روستای حسنخانی، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهگیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد

روستای حسین‌آباد (قزوین)،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۴۴ نفر بوده‌است. زبان اهالی مانند دیگر روستاهای قاقازان زبان ترکی آذربایجانی با لهجه خاص منطقه است.

روستای حصار

روستای حصار (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. روستای حصار در شمال غربی استان قزوین و جنوب غربی بخش طارم سفلی قرار دارد. روستای حصار از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین است. این روستا با مختصات جغرافیایی ۴۹ درجه و ۷ دقیقه طول شرقی.و ۳۶ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی.در فاصله ۱۲۰ كیلومتری قزوین قرار دارد. از جنوب شرق به كوه‌های بتک و سندان‌داغ و از جنوب به كوه قراول‌داغ (قاراوُل‌داغ) محدود می‌شود. رودخانه درگاه از جنوب این روستا می‌گذرد و به رودخانه اورکن‌چایی می‌ریزد. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۹۹۰ متر است.و از نظر اقلیمی دارای آب و هوای معتدل در تابستان و سرد و خشك در زمستان است.این روستا در یک محدوده کوهستانی استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکزی دارد. به‌ویژه در بافت قدیم روستا. این تمرکز به گونه‌ای است که خانه‌های روستاییان در کنار یکدیگر و چسبیده به هم بنا شده‌اند. خانه‌های جدید از این قاعده مستثنی می‌باشند و نسبتاً پراکنده‌اند. خانه‌های روستاییان متناسب با نوع فعالیت و درآمد افراد احداث گردیده‌اند. نکته جالب توجه درباره خانه‌های این روستا. تزیینات خارجی آن‌ها است، که به صورت ساده و همرنگ طبیعت اطراف خود می‌باشند. مصالح به‌کار رفته در بناهای قدیمی شامل گل، سنگ، خشت و چوب می‌باشد. ولی در ساخت خانه‌های جدید از مصالحی مانند آجر، گچ، سیمان، آهن استفاده شده است. وجود باغ‌های سرسبز و همچنین درخت‌زارهای حاشیه رودخانه درگاه که از جنوب روستا می‌گذرد. به‌ویژه در فصول بهار و تابستان جلوه ویژه‌ای به روستا می‌دهد.
این روستا در دهستان چوقور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۰ نفر بوده‌است. جمعیت روستا در حال حاضر حدود ۷۲۰ نفر است که به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.[۲] مردم روستا به کشاورزی، دامداری، باغداری و قالی بافی با طرح علی آباد (طارم) می‌پردازند. هرساله در این روستا مراسم جشن خرمن در محل امامزاده روستا برگزار می‌شود که اهالی به آن اوجاقلار می‌گویند (به امامزاده و مکان مقدس در ترکی اوجاق گفته می‌شود).[۴] توضیحاتش اشتباهه اوجاقلار اسم ی مکان بسیار زیباست ک کنارش ی رودخونه بزرگ و زمین بزرگ گندم و باغ درخت گردوو فندقه.
غذاهای محلی
غذاهای محلی روستای حصار به دلیل رونق دامداری و در دسترس‌بودن فرآورده‌های دامی مانند گوشت و لبنیات از تنوع زیادی برخوردار است. از جمله این غذاها می‌توان به آبگوشت بزباش، فسنجان، انواع آش به‌ویژه آش دوغ، آش ماست (قاتیق) کباب با گوشت تازه و همچنین انواع پلو و چلوخورشت به همراه ماست و دوغ محلی که سفره مردم این روستای کوهستانی و زیبا را رنگین می‌کنند، اشاره نمود.

روستای حمیدآباد

روستای حمیدآباد (قزوین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است.این روستا در دهستان اقبال شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۳۲ نفر بوده‌است.زبان مردم این روستا ترکی آذری می‌باشد.فاصله این روستا تا شهر قزوین تنها حدود ده کیلومتر است.

روستای خاکینه بالا

روستای خاکینه بالا، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان نیارک قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۱ نفر بوده‌است.

روستای خاکینه پایین

روستای خاکینه پایین، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان نیارک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵ نفر بوده‌است.

روستای خرزان

روستای خرزان روستایی مرتفع واقع در منطقه کوهین استان قزوین است. در این روستا یک کاروانسرا مربوط به دوره قاجار قرار دارد که در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. خرزان بنا به فرهنگ دهخدا به معنی اولین روز بهار است .

روستای خرقان سفلی

روستای خَرَکان سفلی ، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷ نفر بوده‌است.

روستای خرمن سوخته

روستای خرمن سوخته (قزوین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۴۴ نفر بوده‌است.

روستای خسرود

روستای خسرود روستایی در بخش رودبار شهرستان الموت غربی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا واقع در استان قزوین بخش رودبار شهرستان منطقه الموت غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۲ نفر (۱۰۵ خانوار) بوده است.زبان اهالی خسرود ترکی آذری می‌باشد.


جغرافیا
خسرود روستایی است که در ۴۵ کیلومتری شهر قزوین واقع شده است. زمین‌های اطراف خسرود از طرف جنوب کوهستانی است (عرشه کوه) اما شمال آن زمین‌های تپه‌ای است (تپه انیشین). خسرود ۱۳۵۴ متر از سطح دریا بالاتر است و مرتفع‌ترین نقطه آن در نزدیکی عرشه کوه (۲.۴ کیلومتری جنوب خسرود) می‌باشد که ارتفاع آن ۲۳۴۲ متر بالاتر از سطح دریا است.
مناطق اطراف خسرود بیشتر از چمنزارها تشکیل شده است و آب‌ و هوای مدیترانه‌ای در این منطقه غالب است. میانگین دمای سالانه در خسرود ۱۵ درجه سانتی گراد می‌باشد و گرم‌ترین ماه مرداد است که میانگین دما ۲۹ درجه سانتی گراد می‌باشد و سردترین ماه دی است که میانگین دما ۱- درجه سانتی گراد می‌باشد.میانگین بارندگی سالانه در خسرود ۹۸۳ میلی متر است.

 

روستای خشکچال

روستای خشکچال، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. روستای “خشکچال “در درهٔ الموت و به فاصلهٔ ۱۲۰ کیلومتری از شهر قزوین واقع شده‌است. خشکچال از شمال به شهرستان تنکابن از جنوب به روستاهای توان و گازرخان از مشرق به آتان و از مغرب به روستاهای اندج و کوچنان محدود است. این محدوده با مختصات ۳۴–۵۰تا “۲۸ – “۳۶ و ارتفاع حدود ۲۴۰۰متر سطح دریا و در نزدیکی قلعهٔ الموت واقع شده‌است.از نظر تقسیمات کشوری روستای خشکچال تابع شهرستان قزوین، بخش رودبار الموت شرقی واقع شده‌است.
مطالعات باستانشناسی نشان می‌دهد که استان فعلی قزوین در هزارهٔ دوم قبل از میلاد محل سکونت اقوامی بوده که به ساختن ظروف سفالی رنگین نقش دار می‌پرداخته‌اند.
عده‌ای از تاریخ نویسان معتقدند که شاپور ذوا لاکتاف (۳۱۰ ۳۷۱ میلادی) برای جلوگیری از تهاجمات مردم دیلم که در کوه‌های شمالی دشت قزوین سکونت داشته و از دستورهای حکومت مرکزی اطاعت نمی‌کردند، در محل فعلی شهر قزوین قلعهٔ مستحکمی ساخت و نام دهستان الموت که روستای “خشکچال” یکی از آبادیهای آن است از نام قلعهٔ مشهور بنام ” آله آموت ” گرفته شده که به معنای عقاب آشیان است، و چون عقاب در جاهای بلند آشیان می‌کند این قلعه را بدین نام خوانده‌اند و در اثر کثرت استعمال الموت شده‌است.
زمین‌داری و تحول آن
اراضی روستای “خشکچال “که در ارتفاعات کوه الموت واقع شده‌است تا قبل از دههٔ هفتاد در برگیرنده حدود ۱۴ هکتار اراضی آبی و ۲۲۶هکتار اراضی دیم و مرتع بوده‌است. در مصاحبه‌های که از اهالی انجام شد بیان کردن که اراضی این روستا تا دههٔ سی متعلق به خانواده های صفری الموتی دیلمی و کاظمی بوده‌است؛بنابراین در زمان اجرای قانون اصلاحات ارضی، از نظر مالکیت، روستای خشکچال خرده مالک خودکار بوده‌است از دههٔ هفتاد به بعد با انتقال آب از یکی از سرشاخه‌های رودخانهٔ الموت بنام تارولات به روستا، کشاورزان به صورت غیر فنی و سنتی سطح اراضی آبی را به بیش از ۱۵۰هکتار رسانده‌اند. از نظر مردم‌شناسی اهالی الموت خصوصاً اهالی خشکچال مردمانی با خدا، زحمتکش و قانع هستند و به شغل کشاورزی اشتغال دارند.
این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲۰ نفر (۱۷۱خانوار) بوده‌است.زبان رایج در روستای خشکچال تاتی الموتی است.

روستای خنجربلاغ

روستای خنجربلاغ، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۱ نفر بوده‌است.بان اهالی روستا تاتی و عمده محصول کشاورزی آن‌ها فندق و گردو می‌باشد.

روستای خوبان

روستای خوبان روستای کوچکی ست در منطقه الموت که جزو روستاهای الموت پایین محسوب می‌شود.خوبان بر روی شیب‌های دو طرف یک دره واقع شده‌است و به همین دلیل فضایی بسته و محدود دارد. این روستا از شمال به رودخانه شاهرود متصل است و از جنوب شرقی به روستای بالاروچ و از جنوب غربی به روستای پایین روچ و از غرب به روستای کشکدشت و یارفی و از شرق به روستای زوارک منتهی می‌شود.در این روستا حدود ۱۵ خانوار زندگی می‌کنند.

روستای خوبکوه

روستای خوب‌کوه، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای خیرآباد

روستای خیرآباد (قزوین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۲۶ نفر بوده‌است.

روستای دربند

روستای دربند (قزوین)، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۹ نفر بوده‌است. مردم روستا به زبان تاتی صحبت می‌کنند و عمده محصولاتشان گیلاس و فندوق می‍باشد.و راه ارتباطی آن خاکی است. مزار امامزاده هاشم در این روستا قرار دارد.

روستای درک

روستای درک (قزوین)، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. زبان اهالی درک مثل هر روستای دیگری در الموت، تاتی است.این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱ نفر بوده‌است.

روستای دستجرد سفلی

روستای دستجرد سفلی (قزوین)، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دستجرد قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۵ نفر بوده‌است.
مردم دستجرد سفلی تات بوده و به زبان تاتی سخن می‌گویند.

روستای دستجرد علیا

روستای دستجرد علیا روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۴۷ نفر نفر بوده‌است.

روستای دک

روستای دک (قزوین)،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵ نفر بوده‌است.مردم دک به زبان تاتی تکلم می‌کنند،‌ زبانی که در تمام الموت، رودبار،‌ طالقان و فشگلدره رایج است.

روستای دوده تاج

روستای دوده تاج، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای دوده چای

روستای دوده چای، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷۳ نفر بوده‌است.

روستای دودهه

روستای دودهه، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. vوستای دودهه بر سر جاده قدیم قزوین-رشت و در بیست و چهار کیلومتری غرب شهر قزوین در منطقه‌ای نسبتاً کوهستانی و در نزدیکی گردنه کوهین قرار دارد.اطراف روستارا باغات میوه و تاکستان‌های انگور فرا گرفته‌اند.این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹ نفر بوده‌است.زبان مردم روستای دودهه مانند دیگر روستاهای بخش کوهین زبان ترکی آذربایجانی می‌باشد.

روستای دورچاک

روستای دورچاک، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۳۸۱ نفر بوده‌است. عمده مردم روستا به مراغی که از گویش‌های زبان تاتی است سخن می‌گویند.

روستای دورچال

روستای دورچال، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای دولجک‌خان محمدآباد

روستای دولجک‌خان محمدآباد ، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. اهالی این روستا همانند روستاهای قوشچی,مرتضانک و گورخانه, از ایل کلهر می‌باشند.این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۰ نفر بوده‌است.

روستای ده دوشاب

روستای ده دوشاب، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۲ نفر بوده‌است.مردم ده دوشاب مانند دیگر الموتی‌ها تات‌ هستند و زبان‌شان تاتی است.

روستای دهک

روستای دهک (قزوین) روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. مردم روستای دهک تات‌زبان هستند.این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۲ نفر بوده‌است.

روستای دهنه

روستای دهنه (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان چوقور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۲ نفر بوده‌است.

روستای دیزجین

روستای دیزجین، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۲ نفر بوده‌است.

روستای دیکین

روستای دیکین نام دهی است از دهستان رودبار الموت شرقی بخش معلم کلایهٔ شهرستان قزوین. این ده در مسیر قلعه الموت و دریاچه اوان واقع شده‌است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت روستا ۳۳۴ نفر می‌باشد.دیکین یکی از مهم‌ترین روستاهایی است که مردمش به فارسی و مراغی که از گویش‌های زبان تاتی است، سخن می‌گویند.

روستای دینک

روستای دینک (قزوین)، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر بوده‌است.

روستای دینه رود

روستای دینه رود، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷ نفر بوده‌است.دینه‌رودی‌ها تات هستند و به زبان تاتی تکلم می‌کنند.

روستای دینه کوه

روستای دینه کوه،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۷ نفر بوده‌است. اهالی دینه کوه دارای گویش تاتی الموتی هستند.

روستای رامشان

روستای رامشان، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. H.Bاین روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۳ نفر بوده‌است.

روستای رجائی‌دشت

روستای رجائی‌دشت، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۴۸نفر بوده‌است.زبان مردم رجائی‌دشت تاتی است که آن را با گویش اصیلی صحبت می‌کنند.

روستای رزان

روستای رزان (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. دارای چشمه های فراوان آب طبیعی ،رود خانه و آبشار های فراوان است پایین دست محل پوشیده از جنگل با درختان بلوط ،راش،سرو و…می باشد،این روستا با دارا بودن منابع طبیعی فراوان ودرختان خود رو سیب ،سیب ترش،فندق،گلابی(آرموت)ازگیل،زالزالک،گردو،آلوچه جنگلی، باوجود کشاورزی (گندم،سیب زمینی،لوبیا،نخود،عدس،جوویونجه و…)از مناطق محروم و فراموش شده استان می‌باشد چرا که کشاورزان آن با وجود کمبود آب کشاورزی و نبود حداقل امکانات رفاهی همچنان در تلاش برای کشت و رونق کشاورزی استان هستند.باوجود سه کیلومتر جاده خاکی صعب العبور مواصلاتی جاده اصلی به روستا همچنان از مناطق آباد و زیبا و سرسبز محسوب میگردد.این روستا در دهستان چوقور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران سرشماری عمومی نفوس و مسکن درسال۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۱۶ نفر بوده‌است.

روستای رزجرد

روستای رَزجـِرد یکی از روستاهای بخش مرکزی شهر قزوین در استان قزوین است. مردم رزجرد تات زبان هستند و این روستا در زبان محلی ززی‌یَرد (Zeziyard) نامیده می‌شود.این روستا در ابتدای سال هشتاد و پنج با جمعیتی حدود ۱۷۵۷ نفر بوده است .
موقعیت جغرافیایی
این روستا در فاصله ۲۱ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین و در مسیر جاده الموت واقع شده است و به دلیل داشتن آب و هوای مناسب، باغچه‌سراهای تفریحی و کوهستانی بودن؛ پذیرای اهالی قزوین به ویژه در تعطیلات است. گردشگران و بازدیدکنندگان قلعه الموت و دریاچه اوان نیز از این روستا می‌گذرند.


دژها
قلعه سنگرود: این قلعه در زبان محلی به «قاله سنگه رو» (Ghala Sanga Rou) معروف است.
قلعه: دیوارهای قدیمی این قلعه که از خشت و ساروج درست شده اند هنوز پابرجا هستند و احتمالاً یکی از برج های دیده بانی فرقه اسماعیلیه (حسن صباح) می‌‌باشد.
اماکن مذهبی
امامزاده محمد از نوادگان امام حسن مجتبی
امامزاده ابراهیم
مناطق دیدنی
آبشار ورچر (Varchor)
باغچه‌سراهای باباشفیع، غزل، رسپینا، پردیس، آب و آتش و …
کوه یخبند (البته در بین اهالی قزوین به «شجاع الدین» معروف است)
هفت چشمه
چشمه اولی کرو (OliKarou)

 

روستای رشتقون

روستای رشتقون، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۰۸ نفر بوده‌است.

روستای رشکین

روستای رشکین، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در الموت غربی و در منطقه‌ای موسوم به ناحیه که شامل روستاهای رشکین،تلاتر ، پرچکو ، قسطین ، فشک و روح آباد می‌باشد واقع شده‌است که در تاریخ این ناحیه را با نام رشکین پره می شناختند ، از زیباترین مواهب این ناحیه چشمه سار خارود “یا در اصطلاح محلی‌ها چشمه مادر ” است که تامین‌کننده آب کشاورزی و آشامیدنی پنج روستای این منطقه است . سر چشمه خارود در ملک روستای رشکین واقع شده‌است و در فصل بهار جشمه‌های فصلی دیگری به این چشمه سر ریز می‌شوند که در ملک روستای تلاتر واقع شده‌اند .این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۳ نفر (۴۷خانوار) بوده‌است.اهالی رشکین تات بوده و به زبان تاتی صحبت می‌کنند.
آثار تاریخی
قلعه زرد کوه، یاقوت زرد رشکین پرّه
قلعهٔ زرد کندو واقع در الموت غربی_رشکین_بهشت ناحیه می‌باشد که حدود یک و نیم ساعت و در فاصلهٔ ۷۹ کیلومتری از شهر قزوین قرار گرفته‌است.
“قلعهٔ قریه رشکین در حسن کلایه در فاصله یک کیلومتری از چشمه سارهای زیبایی خارود دربالای ضلع شمالی رشکین که آن را زرد کوه نامند قرار دارد، تمام آن از سنگ ساخته شده‌است.
قلعهٔ مزبور دو راهرو می‌باشد که ورودی آن با دریچه‌های که از زمین ارتفاع زیادی دارد می‌باشد و دوطرف راهروها در مجموع دوازده اتاق قرار دارد، سقف تعدادی از اتاق‌های مزبور سالم و پابرجامانده از برج‌های مراقبت قلعه دو برج آن همچنان پابرجاس.
درگذشته اهالی منطقه در داخل قلعه کند و کاوهایی نموده‌اند در نتیجه وسایلی از قبیل خنجر، کارد،حلقه‌های مفرغی و تعدادی ظروف سفالی به دست آمده‌است.

روستای روچ دره

روستای روچ دره، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای روچ سفلی

روستای روچ سفلی (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. تات‌ها ساکنین روستای روچ سفلی هستند که به زبان تاتی سخن می‌گویند.این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۳ نفر بوده‌است.

روستای روچ علیا

روستای روچ علیا یا بالاروچ، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۷ نفر بوده‌است.سکنهٔ الموت به گویش الموتی که گویشی از زبان تاتی است صحبت می‌کنند. تات‌ها ساکنین روستای روچ علیا هستند که به زبان تاتی سخن می‌گویند.

این روستا آبشارها و چشمه‌های متعددی دارد و غرب و شرق این روستا به دو دره عمیق متصل می‌شود. عمق این دره‌ها آنقدر است که رودخانه انتهای دره همچون نخی مارپیچ دیده می‌شود؛ که بعد از این دره‌ها از طرف شرق به روستای ورک و از غرب به روستای پایین روچ می‌رسیم. این سه روستا موازی با هم در سه دامنه قرینه یک کوه قرار گرفته‌اند و شباهت زیادی با هم دارند اما هیچ‌کدام به اندازه بالاروچ از آب فراوان برخوردار نیستند. بالاروچ از شمال با شیب نسبتاً تندی به رودخانه شاهرود می‌رسد و در کنار رودخانه به روستاهای خوبان و زوارک و نسا و سیلیکان می‌رسیم. از سمت جنوب به قلل البرز و در پشت آنها به منطقه طالقان منتهی می‌شود. فاصله تقریبی بالا روچ از قزوین ۱۳۰ کیلومتر است. مرقد امازادگان ایوب و ذکریا هم در این روستا قرار دارد. ضمناً قسمتی از داستان تاریخی عزیز و نگار هم در بالاروچ اتفاق افتاده که کل احمد بالاروچی هم یکی از شخصیتهای این داستان عاشقانه منطقه الموت و طالقان است. بالاروچ روستاییست تقریباً ییلاقی چون زمستانهای سختی دارد. در تابستان جمعیت این روستا به بالای ۱۰۰ خانوار می‌رسد اما در زمستان حدود ۲ خانواده در آن ساکن هستند و همین امر باعث تداخل فرهنگ شهرنشینی در این روستا شده و بافت روستایی و طبیعی این روستا در حال تخریب است.

روستای روح‌آباد

روستای روح‌آباد (قزوین)، روستایی ازغ توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان الموت غربی قرار دارد و، جمعیت غیر دائم فصلی ۹۷ نفر بوده‌است.مردم روح‌آباد از قوم تات هستند و زبان تاتی را با گویش الموتی صحبت می‌کنند.

روستای رودبر

روستای رودبر (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهگیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶ نفر بوده‌است.

روستای روستای شاه تپه

روستای شاه تپه در حدوداً ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهر قزوین که در استان قزوین واقع شده است. به دلیل بارندگی مطلوب در این منطقه کشاورزی در آنجا رونق بسیار دارد. محصول عمده این روستا “عدس ” می‌باشد که سازگاری خوبی با اب و هوای منطقه دارد. همچنین درختان گردو و فندق و گیلاس نیز در این روستا به‌خوبی رشد می‌کنند.
به دلیل بکر بودن منطقه عمده حیات وحش این روستا همچنان به حیات خود در این ناحیه ادامه می‌دهند. حیات وحش این منطقه عمدتاً از حشرات گوناگون؛ پرندگان متنوع و خزندگانی مثل مار و سوسمار و لاک‌پشت و نیز خرگوش و روباه و شغال و در ارتفاعات خرس و پلنگ ایرانی تشکیل شده‌است.

روستای زاجکان سفلی

روستای زاجکان سفلی، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهگیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۲ نفر بوده‌است.

روستای زاجکان علیا

روستای زاجکان علیا، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. زاجکان یا به زبان محلی زکان به محلی گفته می‌شود که در آنجا معادن زاج یا آلونیت واقع شده است. در گذشته به عنوان ماده اولیه تولید زاج مورد استفاده قرار گرفته است. کوههای منطقه زاجکان غنی از آلونیت هستند که در حال حاضر مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرند. یکی از بهترین معادن سرب و روی منطقه در زاجکان واقع است. این معدن در گذشته به صورت زیرزمینی و با امکانات بسیار محدود اما کاملا سیستماتیک مورد استخراج واقعا شده است این معدن در منطقه کوهستانی و سخت واقع شده است که ۵ ماه از سال به شدت سرد و برفی است.
این روستا در دهستان کوهگیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۹ نفر بوده‌است.

روستای زاکان

روستای زاکان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۷ نفر بوده‌است. این روستا محل تولد شاعر پرآوازه عبید زاکانی است.

روستای زرآباد

روستای زر آباد روستایی در شمال شهرستان قزوین و در منطقه الموت بخش رودبار الموت شرقی می‌باشد. این روستا در نزدیکی دریاچه اوان واقع شده است. روستای زر آباد به واسطه داشتن درخت چنار خونبار معروف است. دراطراف زر آباد روستاهای اوان، زواردشت و ازگنین قرار گرفته‌اند.
این روستا در دهستان معلم کلایه قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۹۵ نفر بوده است.

روستای زردچال

روستای زردچال، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۸۶ نفر بوده‌است. عمده محصولات کشاورزی اهالی فندق و زردآلو می‌باشد. شغل بیشتر مردم روستا کشاورزی می‌باشد. فقط یک کیلومتر از راه ارتباطی روستا خاکی است.

روستای زردچین

روستای زردچین، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.

روستای زرشک

روستای زرشک روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. و در فاصله ۱۷ کیلومتری از شهر قزوین قرار دارد.ارای دو دریاچه در منطقه‌ای به نام دریابک با منظره‌ای بسیار زیبا و چشم‌نواز می باشد که به تازگی توجه گردشگران و توریست‌های زیادی را به خود جلب کرده است.این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴ نفر بوده‌است.

این روستا با فاصله حدود ۱۷ کیلومتری از شهرقزوین در شمال شهر قزوین قرار دارد. همچنین از مسیر این روستا می‌توان به منطقه زیبای الموت و استان‌های گیلان شهر رحیم آباد و مازندران شهر تنکابن با فاصله حدود ۱۴۰ کیلومتر دسترسی داشت و از مناطق و روستاهای بکر و زیبا دیدن کرد از دیگر جاذبه‌های این روستا دریاچه‌ای با نام محلی دریا بک و تله کابین و پیست اسکی دو منظوره چمن و برف در دست ساخت نام برد که در طرح توسعه فضاهای گردگشگری توریستی تفریحی استان قزوین مورد توجه ویژه شهرداری قزوین قرار دارد همچنین در ابتدای مسیر این روستا به یکی از بزرگترین پارک جنگلی‌های کشور با نام فدک قرار دارد.

قدمت روستا را می‌توان به بیش از ۹۰۰سال دانست البته در روستا حمامی با معماری قدیمی وجود دارد که ترمیم ان به معماری دوران قاجاریه یا ما قبل ان باز می‌گردد و قدمتی سلجوقی دارد (بر اساس کشف هزار سکه طلا در آن توسط افراد سود جو) که تا حدود سال ۱۳۸۰ مورد استفاده اهالی روستا قرار میگرفت و امروزه مورد بی توجهی واقع شده و در حال حاضر مخروبه شده و نیاز به رسیدگی جدی می‌باشد و به نوعی شناسنامه روستا می‌باشد.این روستا در گذشته نه چندان دور مسیر عبور کاروانهایی از روستاهایی از الموت و اشکورات و روستاهای از گیلان و مازندران بوده و مردم منطقه به مهمان نوازی شهره هستن.
دارای دو امامزاده در قسمت ورودی و ناحیه شمالی روستا می باشد.
محصولات زراعی و باغی:
گندم و جو همچنان کشت اصلی روستاییان روستا می باشد. همچنین گردو، بادام، سیب و اکثر محصولات باغی در این روستا وجود دارد که از مهمترین ویژگی این محصولات ارگانیک بودن آنها به حساب می آید.امروزه اهالی روستای زرشک به زبان فارسی صحبت می‌کنند (زبان مردم روستا در گذشته زرگري بوده است). و روستای کامان در الموت که همجوار این روستا می‌باشد به زبان تاتی تکلم می‌کنند و دیگر روستاهای همجوار اغلب به زبان ترکی صحبت می‌کنند.

روستای زرند

روستای زرند (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان چوقور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۰ نفر بوده‌است.

روستای زرین خانی

روستای زرین‌آباد یا زرین خانی روستایی در دهستان کوهگیر بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۴۱ نفر بوده‌است.

روستای زناسوج

روستای زناسوج یکی از روستاهای استان قزوین است که در چند دهه گذشته جمعیت ان به ۲۵۰ نفر نیز می‌رسیده ‌است اما اکنون با توجه به گسترش شهرنشینی اکثر ساکنان ان به استان‌های تهران و قزوین مهاجرت کرده و در همان‌جا نیز ساکن شده‌اند. زناسوج اکنون به یک روستای پراکنده تبدیل شده و زمین‌های کشاورزیشان در بین خانه‌هایی که به تازگی ساخته شده قرار دارد.زبان این روستا مراغی که از گویش‌های زبان تاتی است، می‌باشد.

در دهه گذشته کشاورزی تبدیل به شغل دوم اهالی زناسوج شده و محصولات کشاورزی آنان گیلاس، آلبالو، گردو، انگور و … می‌باشد؛ و در گذشته به کاشت نخود، لوبیا، عدس، گندم و… مشغول بوده‌اند نام ان به تبعیت از کار بیش از حد زنان روستا زناسوج بوده‌است و در مقطعی از زمان به علت حادثه‌ای که برای عده‌ای از مهمانان (سربازان متجاوز روسیه) رخ داده‌است به مهمان سوز تغییر نام داد.
این حادثه زمانی رخ داد که سربازان قشون روسیه اسب‌های خود را در چراگاهی سر سبز که در نزدیکی ده می‌باشد در منطقهٔ به نام چادرگاه آورده بودند و شب هنگام جهت بازدید به ده می‌روند و هنگام صرف شام ان‌ها را داخل اتاق بزرگی که در داخل ده بوده و برای پذیرایی از مهمان‌ها تدارک دیده شده بوده محبوس می‌کنند و اتاق را به آتش می‌کشند. از بزرگان این روستا می‌شود به افرادی چون حاج یوسف جوکار و علی محمد قدمی وتنی چند نام برد. شامل صحراهایی با نام پسگوران. گل و بنه، آب زندگانی، قصبه و جالیز و باغات لاته سورخچور می توان نام برد است. فرهنگ و پیشینه این روستا در میان روستاهای اطراف بی نظیر است و نمی‌توان مانند آن را یافت.

روستای زواردشت

روستای زواردشت، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان معلم کلایه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۱ نفر بوده‌است.

روستای زوارک

روستای زوارک روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۲ نفر بوده‌است.

مردم
اهالی زوارک از تات‌های اصیل هستند و به زبان باستانی تاتی سخن می‌رانند.

روستای زه‌آباد

روستای زه‌آباد ، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان نیارک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۱ نفر بوده‌است.

روستای زیتک قشلاق

روستای زیتک قشلاق، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۰ نفر (۳۰ خانوار) بوده‌است.

روستای زینبر

روستای زینبر، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای ساربانک

روستای ساربانک، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۴ نفر بوده‌است.

روستای سالارکیا

روستای سالارکیا، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۹ نفر بوده‌است. به دلیل قرار گرفتن روستا در حاشیه شاهرود عمده محصول روستا برنج و شغل اکثر مردم کشاورزی و دامداری می‌باشد.

روستای سپوهین

روستای سپوهین روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۵ نفر بوده‌است.مردم روستای سپوهین به مراغی که از گویش‌های زبان تاتی است، صحبت می‌کنند.

روستای سراج کلایه

روستای سراج کلایه، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در شمال شرقی قزوین دهستان الموت شرقی قرار دارد، از شمال به رشته کوه‌های البرز که مرز بین مازندران والموت می‌باشد، از جنوب به طالقان از شرق به گرمارود و از غرب به روستای زوارک می‌رسد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹ نفر بوده‌است؛ که البته در تابستان جمعیت این روستا به بیش از ۴۰ خانوار می‌رسد. شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی و دامداری می‌باشد ومحصولات اصلی این روستا شامل گرد، فندق، گندم، جوولوبیا، می‌باشد و از یک چشمه آب طبیعی به نام کرمه کٌش (کرم کش) برخوردار است که یکی از بهترین آب‌های منطقه (از لحاظ کیفیت شرب) راشامل می‌شود. تاتی زبان رایج در روستا است

روستای سرخ کوله

روستای سرخ کوله، روستایی از توابع بخش رودبارالموت شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. ساکنین سرخ کوله تات‌زبان هستند.این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹ نفر بوده‌است.

روستای سرخه دزک

روستای سرخه دزک، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. زبان اصلی و مادری مردم تاتی است.این روستا در دهستان معلم کلایه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۰ نفر بوده‌است.

روستای سزنق

روستای روستایی است که در دوران پهلوی و ماقبل آن که روستاها بقولی خان و رییس و دستور دهنده داشتند این روستا خود کفا و خود مختار بوده و کسی به آنجا حکمرانی نمیکرده است.روستای سزنق روستایی است با منطقه مناسب نسبت به دیگر روستاهای اطراف{از نظر صاف بودن}و دارای پتانسیل گردشگری و جمعیتی در ماه محرم و ذخایر آبی بالا در منطقه طارم سفلی است که درصورت کنترل منابع آبی این روستا بصورت آب بند و سد و… میتوان فواید زیادی از این آب اعم از کشاورزی و باغداری و پرورش ماهی و…که در منطقه ای بکر و زیبا است بکار برد.
منازل این روستا اخیرا پلاک گذاری گردیده است.محور های مواصلاتی این روستا ۱-محور خیر آباد ۲-محور لوشان{طارم سفلی}۳-محورچرگر۴-محور والایش که در حال احداث است.سزنق، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. بیشترین زمین های کشاورزی منطقه و منابع آبی را این روستا دارد.
امام زاده و مناطق مذهبی
آستان امامزاده ابراهیم (علیه السلام) در استان قزوین، بخش طارم سفلی، شهر سیردان، دهستان چوقور، روستای سزنق واقع شده است.اين بقعه متبركه در منطقه اي بسيار زيبا و كوهستاني قرار دارد و كاملاً در اثر زلزله تخريب شده است و تا به امروز نسبت به عمران و آبادانی آن هیچ اقدامی به عمل نیامده است لازم به توضيح بوده كه آثار امامزاده در حال از بين رفتن بوده و تا جائیکه جوان هاي محل نمي دانستند محل دقیق امامزاده در كجا قرار دارد.این روستا در دهستان چوقور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۶ نفر بوده‌است.جمعیت این روستا بدلیل نبود امکاناتی اعم از مدرسه و درمانگاه و پست بانک و امکانات رفاهی و… در ۲۰سال اخیر به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است.

روستای سفیدآب

روستای سفیدآب (قزوین)،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبار الموت غربی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا محصولاتی همچون .آلبالو .زردآلو فندوق. گردو گل گاوزبان. انگور .سیب. هلو .گلابی برداشت می کنند.این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۱ نفر بوده‌است.

روستای سفیددر

روستای سفیدروستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. کی آذربایجانی زبان‌رایج در روستای سفیددر است.این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴ نفر بوده‌است.

روستای سفیده‌کش

روستای سفیده‌کش، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر بوده‌است.

روستای سکزناب

روستای سکزناب از روستاهای شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. ساکنان آن پیرو دین اسلامند و به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.مردم این روستا از گروه افشارهای قاسملو می باسند که در زمان شاه عباس صفوی به قزوین کوچانیده شدند، موطن اصلی آنها قفقاز جنوبی می باشد. از جمله نام‌های خانوادگی این روستا می‌توان به درزلو، نصیرلو، برزگر حاجیلو، برزگر نصیرلو، قمشال، بکشلو، فرجی، خوشبین، کریملو و… اشاره کرد. مکان روستا تا به حال چندین مورد بنا به دلایلی دچار تغییر شده‌است و محدوده فعلی آخرین محل جابه جایی می‌باشد.دربارهٔ نام این روستا نیز می‌توان گفت که به معنی «هشت چشمه خالص» است که آب آشامیدنی و در بعضی اوقات آب کشاورزی روستا نیز از آن تأمین می‌شده‌است یا چون این روستا در گذشته‌ها توسط هشت نایب اداره می‌شده به آن سکیزناب گویند.سکزناب جزء آن دست از روستاهایی است که در معرض خطر تخلیه جمعیت ساکن مطلق قرار دارد. این روستا با روستاهای حسن‌آباد سادات، جعفرآباد، حصار، شیزر، حسین‌آباد و… همسایه می‌باشد.
سکزناب دهی است جز دهستان دودانگه سفلی، شهرستان آوج، بخش آبگرم، دارای ۱۵ خانوار سکنه‌است. آب آن از رودخانه خررود و محصول آن غلات و باغات می‌باشد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۱)
ان روستا به دلیل شیوهٔ غلط تقسیم‌بندی زمین به صور ت کشاورزی سنتی مباشد
(مشکلات) این روستا به دلیل قطعه قطعه بودن زمین‌هایش و ممکن نبودن انجام کشت پلانتاژ در آن و در نتیجه نبود شغل مناسب برای ساکنان آن در معرض خطر تخلیه کامل تا چند سال دیگر است. کمبود آب و کشاورزی سنتی باعث کم شدن بهره‌وری زمین و مهاجرت هرچه بیشتر به شهرها شده‌است. انتخاب مسئولین کم سواد و بیسواد و به تبع آن انتخاب دهیار بی‌تجربه و نداشتن دانش کافی برای اداره روستا نیز از دیگر مشکلات این روستا تلقی می‌شود.
یکی از داستان‌هایی که همواره زبانزد عام و خاص روستای سکیزناب می‌باشد ماجرای اختلافی است که بین این روستا و شهر کنونی خرمدشت پیش آمد، در این اختلاف که بر سر منابع آب رخ داد، از شهر خرمدشت اهالی آن به سمت این روستا برای غارت و نابودی آن حمله آوردند که در این هنگام کل این روستا بسیج شده و به مقابله با آنها برخواستند و جلوی پیش روی آنهارو گرفتند و خرمدشتی‌ها با وجود جمعیت چندین برابری کاری از پیش نبردند و با خفت برگشتند، در این میان از فداکاری‌های «براتعلی بکشلو» سخن‌ها بسیار است.

روستای سلطان‌آباد

روستای سلطان‌آباد (قزوین)، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۵ نفربوده‌است.

روستای سلقیه

روستای سلقیه، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷ نفر بوده‌است.

روستای سلیمان‌آباد

روستای سلیمان‌آباد که مردم محلی به آن غوره در هم می گویند در (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. سلیمان آباد (غوره در) توسط سلیمان احمدی آباد شده است و پس از آن جمیعتی از مردمی که به زبان مراغی از شاخه ی زبان تاتی سخن می گویند در آنجا زندگی می کنند ، در امتداد رودخانه الموت رود یا همان شاهرود و در حد فاصل روستای باغدشت و شیرکوه قراردارد. مردم این روستا به مراغی که از گویش‌های زبان تاتی است، صحبت می‌کنند.این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر (۲۰خانوار) بوده‌است.

روستای سماق

روستای سماق (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهگیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۱ نفر بوده‌است.

روستای سنبل‌آباد

روستای سنبل‌آباد (قزوین)، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. سنبل‌آبادی‌ها تات هستند و به زبان باستانی تاتی تکلم می‌کنند.این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰۰ نفر بوده‌است.

روستای سنجانک

روستای سنجانک (قزوین)، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰۷ نفر بوده‌است.

روستای سنگان سفلی

روستای سنگان سفلی (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۶ نفر بوده‌است.

روستای سنگان علیا

روستای سنگان علیا، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۷ نفر بوده‌است.

روستای سوته‌کش

روستای سوته‌کش روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در فصل بهار آب و هوای کاملاً معتدل و بارانی دارد. موقعیت این روستا در کنار روستاهای اسبمرد و کش آباد قرار دارد.این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۸ نفر بوده‌است.مردم روستای سوته‌کش از دیرباز به مراغی که از گویش‌های زبان تاتی است،صحبت می‌کنند.

روستای سوخته‌چنار

روستای سوخته‌چنار، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا از جنوب با روستای بکندی از شرق با روستای حسام آباد(شورجه)و از غرب با اسطلک همسایه است مردم این روستا ایلات غیاثوند و شاخه رویتوند هستند. این روستا مطابق بر گفته پیشینیان و بر اساس کتب تاریخی و ارجاعات ایلات لک غیاثوند قدمتی ما بین سلسله صفویه و قاجاریه اول دارد. به لحاظ آب و هوایی جز مناطق کوهستانی دو فصل متفاوت با زمستانی برفی و سرد و تابستانی خنک و کوهستانی می باشد. ایلات غیاثوند شامل حدودا ۳۰ پارچه آبادی در منطقه کوهین هستند. سرکرده این ایلات زنده یاد غیاث نظام شهردار و زی نفوذ گیلان در زمان نهضت جنگل بود. این منطقه به لحاظ موقعیت استراتژیک از یک طرف در مسیر زنجان و رشت و قزوین واقع گردیده است و یک کریدر ترانزیتی به حساب می آید.این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۹ نفر بوده‌است.

روستای سورشان

روستای سورشان، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان نیارک قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵ نفر بوده‌است.

روستای سوگاه

روستای سوگاه، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۴ نفر بوده‌است.زبان مادری مردم سوگاه تاتی است.

روستای سیاه‌پوش

روستای سیاه‌پوش روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. سیاه‌پوش از قدیمی‌ترین و بزرگترین روستاهای طارم است که در کنار سد سفیدرود قرار دارد. این منطقهٔ بادخیز با آب و هوای خنک و معتدل است.
از آبادی‌های دیگر نزدیک به این روستا می‌توان به کلج، گورخانه، قوشچی، دولجک، سنگان علیا، سنگان سفلی و مرتضی نک اشاره کرد.
نام قدیمی روستای سیاهپوش طارم «خندان» بوده و ناصر خسرو از این روستا حدود ۹۷۰ سال قبل در سفرنامه‌ی خود نام برده و موقعیت دقیق جغرافیایی آن را اینگونه ذکر کرده است : «از خندان تا شمیران سه فرسنگ بیابان است همه سنگلاخ و آن قصبه ولایت طارم است و به کنار شهر قلعه ای بلند بنیادش برسنگ خاره نهاده است». بنا به روایات دلیل تغییر نام این روستا حادثه شهادت «سیدجلال‌الدین اشرف» از نوادگان امام موسی کاظم‌(ع) در این روستا در دوره حکومت امویان است. این واقعه در پی جنگ با ماموران حکومت اموی و در مکانی به نام «شون دشت» رخ می‌دهد. از آن واقعه به بعد، مردم روستا به خاطر نشان دادن عشق خود به فرزندان امامان‌ (ع) سیاه می‌پوشند، و از این‌رو نام روستا برای همیشه از خندان به سیاهپوش تغییر می‌کند. در سال ۱۳۶۹ بر اثر زلزله رودبار، روستای قدیمی سیاهپوش کاملاً تخریب و در محلی نزدیک با فاصله سه کیلومتر روستای جدید دوباره ساخته شد. مکان این روستا تا کنون حداقل سه بار جابجا گشته و آبادی قدیمی موسوم به “آشاغی‌کند” در داخل سد منجیل قرار گرفته است. دومین آبادی یا “یوخاری‌کند” نیز پس از زلزله ۱۳۶۹ رودبار و طارم ویران گردید و روستا به مکان فعلی خود نقل مکان کرد.
سیاهپوش در فرهنگ جغرافیایی ایران
ده جزء دهستان طارم پائین بخش سیردان شهرستان زنجان. ۲۲ کیلومتری شمال شرقی سیردان، ۶ کیلومتری راه شوسه قزوین به رشت. کوهستانی، سردسیر، سکنه ۱۲۷۳، شیعه، تُرکی. رودخانه سنگان، زیتون، غلات، لبنیات، شغل زراعت و گله‌داری، گلیم و جاجیم‌بافی، راه مالرو. معدن گچ دارد، استخراج شده و به اطراف برده می‌شود. مزرعه سمنگان جزء این ده منظور شده است.
این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۹۵ نفر بوده‌است. زبان مردم سیاهپوش ترکی آذربایجانی است و شیعه‌مذهب هستند.
صنعت
آب و هوای مدیترانه‌ای این روستا شرایط را برای رویش درختان زیتون مساعد ساخته است. در حال حاضر روستا دارای چند شرکت کشت و صنعت زیتون است. همچنین کارخانجات روغن کشی و بسته‌بندی بسیاری نیز در محل قرار گرفته‌اند که مشغول به امر استحصال و بسته‌بندی زیتون و روغن زیتون می‌باشند.[نیازمند منبع]نیروگاه بادی سیاهپوش، بزرگترین نیروگاه بادی کشور به ظرفیت ۶۱.۲ مگاوات در روستای سیاهپوش طارم در زمینی به مساحت ۱۷ هکتار احداث شده است.
این روستا در سال ۱۳۶۹ بر اثر زلزله رودبار کاملاً ویران گشت ولی باز در محلی نزدیک به جای اول دوباره ساخته شد.
گردشگری
از مکان‌های دیدنی این روستا می‌توان به باغهای سنتی و انبوه زیتون (در جوار روستا)، سیاهپوش قدیمی “یوخاری کند” که هم‌اکنون می‌توان به عنوان یک محوطه تاریخی از آن یاد کرد، ملاتپه، ساحل سد سفید رود، ییلاق سرسبز سمنگان، قلاع اوغلان قیز و باغ های انجیر مرتضانک اشاره کرد.

روستای سیلکان

روستای سیلکان (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. تاتی زبان مادری اهالی روستای سیلکان است.این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۲ نفر بوده‌است.

روستای سیمیار

روستای سیمیار، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبار الموت غربی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۵ نفر بوده‌است. لازم به توضیح است جمعیت این روستا در نیمه اول سال ۲۵۲ نفر(۱۰۵ خانوار) می‌باشد که به دلیل سرمای شدید،افراد بسیاری در نیمه دوم سال در تهران و شهرهای اطراف سکونت دارند « سرشماری در آبان ماه سال ۱۳۸۵ صورت گرفته‌است »

روستای سیمیاردشت

روستای سیمیاردشت، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین(الموت) که در استان قزوین واقع شده است. زبان اصلی مردم تاتی است.این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶ نفر بوده‌است.

روستای شاه‌قدم

روستای شاه قدم، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای شاه‌وران

روستای شاهوران، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. درنزدیکی آلتین کش میباشد و بیشتر به عنوان قشلاق استفاده میشود . شغل اصلی ساکنین دامداری بوده که اکنون کشاورزی و زیتونکاری نیز بخش اصلی تر درآمد ساکنین را تشکیل میدهد و دارای دو آبریز فصلی مهم میباشد که محل تامین آب اصلی روستا شیزر چای میباشد. آبریز دوم قورو دره میباشد که حدود ۶۵ سال محل تامین آب خانواده اصلی روستا بنام قنبری میباشد. دارای مردمان خونگرم و مهمان نواز که از ایل عشایری بزرگ و قدیمی چموشگزک میباشند و ییلاق آنها منطقه سرسبز و باصفای شامادشت میباشد. با روستاهای آلتین کش از طرف شرق.هندی زمین از طرف شمال و بابا و نهران از سمت جنوب و روستای گیلانکشه از سمت غرب همجوار است.این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۹ نفر (۴۳خانوار) بوده‌است.

روستای شترک

روستای شترک (قزوین)، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷ نفر بوده‌است.اهالی روستای شترک مانند دیگر الموتی‌ها از اقوام تات هستند و به زبان تاتی تکلم می‌کنند.

روستای شریف‌آباد

روستای شریف‌آباد (قزوین) روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. شریف‌آبادی‌ها تات‌زبان هستند.این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر بوده‌است.

روستای شفیع‌آباد (اقبال غربی)

روستای شفیع‌آباد یک روستا در ایران است که در دهستان اقبال غربی شهرستان قزوین واقع شده‌است.این روستا در بخش مرکزی شهرستان قزوین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۰ نفر (۳۵ خانوار) بوده‌است.

روستای شفیع‌آباد

روستای شفیع‌آباد کوهپایه (قزوین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران [[سرشماری عمومی نفوس و مسکن |در سال ۱۴۰۱] جمعیت آن ۵۰۰ نفر بوده‌است.

روستای شنازند

روستای شنازند، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. پروش گل محمدی اولین بار در استان قزوین در روستای شنازند انجام گرفت .باغ های گل سرخ این روستا در فصل بهار زیبنده طبیعت است .این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۹ نفر بوده‌است.

روستای شنگل‌رود

روستای شنگل‌رود، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲ نفر بوده‌است.

روستای شورستان سفلی

روستای شورستان سفلی (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. مردم روستا از دیرباز به زبان تاتی سخن می‌گویند.این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۴ نفر بوده‌است.

روستای شورستان علیا

روستای شورستان علیا (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۶ نفر بوده‌است.
شورستان علیا زبان تاتی را با گویش الموتی صحبت می‌کنند.

روستای شولومه

روستای شولومه، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۱ نفر بوده‌است.

روستای شهرستان سفلی

روستای شهرستان سفلی، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸۹ نفر بوده‌است.
سکنهٔ الموت به گویش الموتی که گویشی از زبان تاتی است صحبت می‌کنند.شهرستان سفلی و شهرستان علیا که با نام شهرستان در طول تاریخ شناخته میشده‌اند از مهمترین شهرهای الموت بوده اند. ابواسحاق صابی از شهرستان در قصبه اشکورجان به عنوان محل استقرار وهسودان بن مرزبان دومین حاکم آل جستان یاد کرده است. جستانیان در اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم میلادی (اواخر قرن دوم تا اوایل سوم هجری) از رودبار در دیلم، بخش کوهستانی گیلان، فرمان می‌راندند. آنان در نواحی کوهستانی رودبار الموت امارتی کوچک و محلی داشتند که تختگاه‌شان بود (و امروزه در استان قزوین واقع است) و وسعت قلمروشان طالقان و سواحل شاهرود و سفیدرود را در بر می‌گرفت.
محصولات کشاورزی
مهم ترین محصول این روستا برنج می باشد. برداشت میوه از جمله گیلاس، آلبالو و گردو نیز از سایر محصولات تولیدی شهرستان سفلی می باشد. برخی از اهالی نیز به دام پروری مشغول می باشند.

روستای شهرستان علیا

روستای شهرستان علیا، روستایی از توابع بخش الموت غربی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. سکنهٔ الموت به گویش الموتی که گویشی از زبان تاتی است صحبت می‌کنند.این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴ نفر بوده‌است.
شهرستان علیا و شهرستان سفلی که با نام شهرستان در طول تاریخ شناخته میشده‌اند از مهمترین شهرهای الموت بوده اند. ابواسحاق صابی از شهرستان در قصبه اشکورجان به عنوان محل استقرار وهسودان بن مرزبان دومین حاکم آل جستان یاد کرده است. جستانیان در اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم میلادی (اواخر قرن دوم تا اوایل سوم هجری) از رودبار در دیلم، بخش کوهستانی گیلان، فرمان می‌راندند.[۵] آنان در نواحی کوهستانی رودبار الموت امارتی کوچک و محلی داشتند که تختگاه‌شان بود (و امروزه در استان قزوین واقع است) و وسعت قلمروشان طالقان و سواحل شاهرود و سفیدرود را در بر می‌گرفت.

روستای شهرک

روستای شهرک (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۳ نفر بوده‌است.زبان مادری اهالی شهرک تاتی است که زبان بومی منطقه تاریخی الموت می‌باشد

روستای شهرک دانش

روستای شهرک دانش (قزوین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای شیخلر

روستای شیخلر (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. جزء دهستان طارم پائین بخش سیردان شهرستان زنجان. ۵۴ کیلومتری جنوب شرق سیردان. کوهستانی، سردسیر، سکنه ۳۵۷، شیعه، تُرکی. چشمه‌سار، غلات، میوه‌جات مخصوصاً سیب، شغل زراعت، راه مالرو، صعب‌العبور. باروت‌سازی در این قریه معمول است.شیخلر در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. کوه گلی بلاغ (گوللو بولاق) به ارتفاع ۱۹۰۷ متر بلندترین نقطه در این منطقه است که در جنوب شیخلر قرار گرفته است. اطراف این ناحیه را چمنزارها فرا گرفته‌اند.میانگین بارش سالانه در این منطقه ۳۷۵ میلی‌متر و میانگین دما ۱۴ درجه سانتی‌گراد است.این روستا در دهستان کوهگیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۵ نفر بوده‌است.

روستای شیداصفهان

روستای شیداصفهان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۵۲ نفر بوده‌است.مردم این روستا اکثرا به زبان ترکی آذربایجانی صحبت میکنند.محصولات این روستا عبارت اندز:کشمش،انگور،چغندر قند،گندم و جو و …. است.

روستای شیرکوه

روستای شیرکوه (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. زبان مردم شیرکوه، مانند بسیاری دیگر از روستاهای الموت تاتی است.این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸ نفر بوده‌است.

روستای شیزر

روستای شیزر (قزوین)، امین جعفری :روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. که نزدیک روستا به آن پرنگین و میونک (ٱجاقلار) میباشد و نزدیک ترین شهر به آن سیردان است.این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری رکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۳۶۲ نفر بوده‌است.

روستای شینقر

روستای شینقر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۲۳ نفر بوده‌است.

روستای صایین کلایه

روستای صایین کلایه روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا از نظر مجاورت میان دو روستای شهرک و ملاکلایه واقع شده‌است.همچنین این روستا میان دو کوه واقع شده که بر جذابیت‌های روستا افزوده است.این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰ نفر بوده‌است.تات‌ها از ساکنین روستای صایین کلایه هستند که زبان‌شان تاتی است.[۱]پیشه اغلب مردم این روستا کشت برنج ، باغداری و گاهاً دامداری است.

روستای صفرین

روستای صفرین یا سفرین يا (سه برين) روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۹ نفر بوده‌است.مانند دیگر روستاهای الموت زبان رایج در صفرین تاتی است.

روستای طاله

روستای طاله، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۱ نفر بوده‌است.

روستای طرازان سفلی

روستای طرازان سفلی، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهگیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۶ نفر بوده‌است.

روستای طرازان علیا

روستای طرازان علیا، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهگیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۲نفر بوده‌است.

روستای طزرکش

روستای طزرکش، (تزرکش) روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در سه کیلومتری شمال شهر کوهین قرار دارد و مردم آن به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۹ نفر بوده‌است.

روستای طهمورث‌آباد

روستای طهمورث‌آباد ، روستایی از توابع بخش رودبارشهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دستجرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۹ نفر بوده‌است.

روستای طیاندشت

روستای طیاندشت، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دستجرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۵ نفر بوده‌است.زبان اهالی روستا تاتی و عمده محصول کشاورزیشان گندم و جو است.

روستای عباس‌آباد

روستای عباس‌آباد (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان چوقور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۵ نفر بوده‌است.

روستای عباسک

روستای عباسک یک روستا در ایران است که در دهستان رودبار محمد زمانی در شهرستان قزوین واقع شده‌است.این روستا در بخش رودبار الموت غربی قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۶ نفر بوده‌است.

روستای عبدل‌آباد

روستای عبدل‌آباد (قزوین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. مردم این روستا به زبان ترکی آذربایجانی با لهجه محلی صحبت می‌کنند و غار سنگی آن از جمله جاهای دیدنی عبدل آباد است.این روستا در دهستان اقبال شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۶۱ نفر بوده‌است.

روستای علندر

روستای علندر، روستایی از توابع بخش رودبارشهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دستجرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰ نفر بوده‌است.

روستای علین

روستای علین، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷ نفر بوده‌است.

روستای عمقین

روستای روستای عمقین یکی از روستاهای خوش آب و هوا واقع در ارتفاعات بخش طارم سفلی از استان قزوین می‌باشد.زبان مردم این روستا ترکی آذربایجانی می‌باشد. این روستا از اطراف به روستاهای سیردان حسن آباد ماهین و ارتفاعات شامادشت محدود می‌شود. مردم این روستا کشاورز باغدار زنبوردار و دامدار می‌باشند. از محصولات باغی روستا می‌توان گردو فندق سیب گلابی گیلاس آلو زرد آلو گوجه سبز آلبالو را نام برد. یکی از بهترین عسلهای منطقه با تقاضای بالا در مزرعه‌ای با نام وکینسود در این روستا به عمل میاید. پوشش گیاهی کوههای اطراف شامل موارد زیادی از گیاهان داروئی و خوراکی و درختچه‌های بلوط می‌باشد. گیاه گون که برای تهیه کتیرا استفاده می‌شود و نیز آویشن کهلیگ اوتو و هچنین سبزیجاتی چون تره کوهی ، در این کوهها به وفور یافت می‌شود. این گیاه‌ها نقش اصلی را در تولید بهترین عسل‌ها در این منطقه دارند. در کوهستانهای منطقه جانورانی نظیر کبک گراز پلنگ ایرانی گرگ خرس قهوه‌ای شاهین هما روباه لاک‌پشت قلندر کبک‌ها در منطقه فراهم آورده‌است. محل خانه‌های روستائی بدلیل سیلی که در قرن اخیر در منطقه جاری شده‌است یک بار تخریب شده و به محل کنونی که در مکان مرتفع تر و امن تری قرار دارد منتقل کردند.همچنین این روستا در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران بوده است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵۰ نفر بوده‌است.

روستای عمند

روستای عمند ، روستایی است از توابع بخش طارم‌سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار داشته و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۸ نفر بوده‌است.

روستای عنبقین

روستای عنبقین، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۰ نفر بوده‌است.

روستای غلام‌آباد

روستای غلام‌آباد (قزوین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای غنچه خوران

روستای غنچه خوران، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان نیارک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۸ نفر بوده‌است.

روستای فارسیان

روستای فارسیان روستایی از توابع شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار داشته و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۷۳ نفر بوده‌است.این روستا یکی از روستاهای پر جمعیت استان می‌باشد که به زبان فارسی تکلم دارند. که همین امر دلیلی بر نامگذاری این روستا بر این نام شده‌است.

روستای فانفین

روستای فانفین، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی بخش الموت غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۳ نفر بوده‌است. مردم فانفین بر خلاف بیشتر روستاهای الموت به زبان فارسی صحبت می‌کنند.

روستای فشک

روستای فشک روستایی است در دهستان رودبار در بخش رودبار شهرستان از شهرستان قزوین در استان قزوین. جمعیت روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، ۳۷۲ نفر اعلام شده‌است[۱].علیرغم لوله کشی بهداشتی آب آشامیدنی از اول انقلاب اسلامی و آب فراوان چشمه ساران خارود و حق قانونی و طبیعی این روستا از آب سالم ،متأسفانه از مشکلات بی آبی رنج میبرد وحتی برای آشامیدن آب هم با مشکل روبرو هستند و باید مقامات مربوطه فکری بحال این مردم زحمت کش بکنند.

روستای فطر

روستای فطر (قزوین)، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۷ نفر بوده‌است.

روستای فلار

روستای فلار، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۳ نفر بوده‌است.

روستای فیشان

روستای فیشان،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۳ نفر بوده‌است.
مردم فیشان همانند دیگر الموتی‌ها از قوم تات هستند و زبان‌شان تاتی است.

روستای فیله ورین

روستای فیله ورین، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. روستای فیله‌ورین (پیله‌ورین)، در شمال غربی استان قزوین و در فاصله ۳۳ کیلومتری روستای نیارک، مرکز دهستان نیارک ، در جنوب بخش طارم سفلی قرار دارد. فاصله روستا تا شهر قزوین از طریق جاده نیارک، حدود ۱۵۰ کیلومتر و از طریق اتوبان قزوین-زنجان ۱۲۴ کیلومتر است. روستای فیله‌ورین در منطقه‌ای کوهستانی و در دامنه کوه واقع شده و دارای معماری پلکانی که خاص نواحی مرتفع و شیب دار است، می‌باشد. رودخانه نسبتاً پرآبی به نام اؤرکن چایی که از ارتفاعات روستای انجیلین سرچشمه گرفته ، با گذر از این روستا، زمین های پایین دست را سیراب نموده و نهایتاً در نزدیکی لوشان به رودخانه شاهرود می‌ریزد. کوهستان های این روستا محل رویش گیاهان دارویی مختلف و فراوان در فصل بهار است و محیطی مناسب برای دامداری پدید آورده است.این روستا در دهستان نیارک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر بوده‌است.مردم روستای فیله‌ورین به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌‌کنند و شغل آنها عمدتاً کشاورزی، باغداری، دامداری و قالی بافی است.
مردم روستا مسلمان شیعه هستند. در این روستا بقعه امامزاده‌ای موسوم به امامزاده عبدالله که در بین مردم محلی به شاهزاده عبدالله شهرت دارد، واقع شده است. اين بقعه داراي ضريحي فلزي و در آمد دار بوده و درسال دو بارغباروبي مي گرددو گنبدي دوپوش از جنس ايزوگام پوشيده است و داراي مساحتي به متراژ۱۰۰ متر بوده و سرويس هاي تازه سازي به متراژ ۸ متر مردانه و زنانه دارد و در حالحاضر در حال ساخت زائرسرا در قسمتي مي باشد كه نيمه كاره بوده و به متراژ ۵۰ مترمي باشد و لازم به اعتبار دارد. بقعه شامل دو اتاق تو در توست که مرقد امامزاده در اتاق دوّم قرار گرفته و ابعاد آن ۵×۶ متر است و در وسط آن ضریح آهنى به ابعاد ۲×۲۰/۱ متر قرار دارد. کف و دیوارهاى داخل و خارج بقعه با سنگ مرمر تزیین شده و بر روى بقعه نیز گنبدى به شکل کلاه خودى به قطر ۲ و ارتفاع ۳ متر است که در ساقه آن ۸ پنجره جهت نورگیرى تعبیه شده است.

روستای قارخون

روستای قارخون (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان چوقور قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۶ نفر بوده‌است.

روستای قانشاربلاغ

روستای قانشاربلاغ، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵ نفر بوده‌است.عموماً ساکنان این روستا به زبان‌های لکی و فارسی صحبت می‌کنند.

روستای قره چم

روستای قره چم، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۵ نفر بوده‌است.

روستای قره دولو

روستای قره دولو، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهگیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۴ نفر بوده‌است.

روستای قزل‌دره

روستای قزل دره، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۰ نفر بوده‌است.

روستای قسطین ناحیه

روستای قسطین ناحیه، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۹ نفر بوده‌است.

روستای قسطین‌رود

روستای قسطین‌رود، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. مردم قسطین‌رود زبان تاتی را با لهجه اصیل صحبت می‌کنند.روستای قسطین رود براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۳ نفر بوده‌است.

روستای قسطین‌لار

روستای قسطین‌لار، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. مساحت این روستا ۱۵۰۳.۵ هکتار می‌باشد، که ۹۵۶.۵ هکتار از اراضی جزء منابع ملی و ۵۴۷ هکتار جزو مستحدثات و مستثنیات می‌باشد. حداقل ارتفاع روستا از سطح دریا ۱۵۰۰ متر و حداکثر ارتفاع آن ۲۵۴۸ متر و ارتفاع متوسط آن ۱۷۵۰ متر می‌باشد. زبان ساکنین قسطین لار فارسی[۲]بوده و نام خانوادگی اکثر اهالی روستا نیز فارسی می‌باشد و به همین علت با روستاهای تات زبان الموت و تُرک زبان دهستان اقبال‌شرقی تفاوت‌های زبانی و قومی زیادی دارند،امّا لهجه مردم روستا تاحدودی متفاوت از لهجه قزوینی است. دین اهالی اسلام و پیرو مذهب شیعه می‌باشند، روستا به شکل مجتمع بوده و دامداری ساکن شغل غالب اهالی روستا می‌باشد.
زمین‌شناسی
منطقه قسطین لار از نظر تقسیمات و زون بندی زمین‌شناسی ایران، در زون البرز-آذربایجان قرار دارد که خود جزئی از کوه‌های البرز غربی است. این زون شامل سنگ‌های باسن پرکامبرین تا عهد حاضر می‌باشد. اما عمده سنگ‌های این منطقه را سنگ‌های سازند کرج تشکیل می دهند که نسبت به سایر سازندها گسترش بیشتری دارند و توالی آن‌ها تشکیل شده از گدازه‌ها و توفهای متنوع همراه مقادیر کمتری از آگلومراکنگلومرا و ماسه سنگهاو ماد ستونهای آهکی. سنگ‌های سازند کرج با یک ناپیوستگی مشخص بر روی سنگ‌های قدیمی تر قرار می‌گیرند.
محصولات
محصولات عمده این روستا گیلاس، فندق، گردو، آلبالو و انگور است.مطابق لیست فلوراستیک کلیه گونه‌های صنعتی و دارویی مشخص شده‌اند که گونه‌های مهم آن عبارتند از : دارویی : ورک – کما – آویشن – شیرازی – میخک – بومادران – خرگوشک و صنعنی : کما – گون ، خوراکی : زالزالک(یمیشان) دارای میوه خوراکی.این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۲ نفر بوده‌است. فارسها جمعیت روستا را تشکیل میدهند.

روستای قلالو

روستای قلالو، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۳ نفر بوده‌است.

روستای قلعه

روستای قلعه (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهگیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر بوده‌است.

روستای قلعه هاشم خان

روستای قلعه هاشم خان قصبه ای است جزء دهستان رامند بخش بوئین شهرستان قزوین، واقع در ۲۴ هزار گزی باختر بوئین و ۱۸ هزار گزی راه عمومی، این ده در جلگه واقع و معتدل است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸۵ نفر بوده‌است. آب آن از قنات و زه آب خررود و محصولات آن غلات، چغندر قند، بادام، انگور و شغل اهالی زراعت و گلیم و جاجیم بافی است.

روستای قوشچی

روستای قوشچی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین است که این بخش از شمال به استان گیلان، از جنوب و غرب با استان زنجان همجوار است. محصولات کشاورزی آن اغلب به صورت باغی بوده، زیتون و انار از عمده محصولات اقتصادی این روستا می‌باشد. مالکیت املاک در این روستا از ابتدا به صورت خرده مالکی بوده و آثاری از ارباب رعیتی در این روستا دیده نمی‌شود. این روستا در حال حاضر دارای بیش از ۸۰خانوار ساکن است که به زبان ترکی آذربایجانی صحبت میکنند و مهاجرت اغلب خانوارهای مهاجر روستا نیز که اغلب در دهه ۵۰ و ۶۰ به خصوص با رونق صنایع اتفاق افتاده به استان‌های تهران، گیلان و قزوین بوده‌است. اغلب اهالی این روستا که در شهرها ساکن هستند، برای برداشت محصول به خصوص در فصول تابستان و پاییز به روستا مراجعت می‌کنند؛ و نام خانوادگی و شهرت بیش از ۹۹ درصد اهالی این روستا “کلهر” بوده و بسیاری از این اهالی نیز نسبت خویشاوندی داشته و ارتباط اجتماعی و معاشرتی خوبی نیز با یکدیگر دارند. از آن جائی که شغل اهالی این روستا دامداری و کشاورزی بوده لذا علاوه بر کشت غلات و باغات، اغلب اهالی این روستا کوچ‌نشین هستند و در بهار و تابستان به ییلاقات کوچ می‌کنند؛ و در زمستان و پائیز نیز این روستا قشلاق آنان است که”ساختمان” ،”فردوس ” و”دربند” و کمی قبل تر “حاجتگاه”نام‌های محلی ییلاقات ساکنین این روستا است. بنا به گفته پیشینیان و سالمندان روستا چهار برادر که از استان کرمانشاهان به این دیار آمده بودند بنیانگذار این روستا بوده و البته تعداد محدودی نیزدر این رهگذر به آنان پیوستند. شایان ذکر است اکثر اهالی این روستا با دیپلماسی ملایم و روابط اجتماعی توأم با تعامل در اکثر ارگان‌های دولتی به خصوص در شهرستان قزوین اشتغال دارند. بیش از ۵ دهه قبل در این روستا صنعت فراروری زیتون و استحصال روغن زیتون در این روستا فعال گردید. به علاوه اینکه آسیاب این روستا نیز قدمت ۷۰ ساله داشته و اغلب روستاهای مجاور برای فراوری قوت خود به این روستا مراجعه می‌نمودند. همچنین این روستا دارای حمام عمومی قدیمی می‌باشد. از آنجائیکه اهالی این روستا اغلب مردمی سخت کوش و زحمت کش بوده و هستند، لذا اکثر جوانان آن به خصوص از دهه ۵۰ به بعد در امر تحصیل کوشا بوده و الحمدا.. به درجات خوبی هم نائل گردیده‌اند. گویش مردم این روستا به زبان ترکی آذری بوده و تا حدود زیادی نیز سنت‌های اجتماعی آنان دگرگون شده و دستخوش تحول جامعه صنعتی قرار گرفته‌است، اما با این وجود برخی رسوم همانند کوچ نشینی و جشن برداشت میوه و نوروز باستانی در روستا را حفظ نموده‌اند. توسعه فیزیکی روستا به دلیل محصور بودن و قرار گرفتن در دامنه کوه دشوار اما شدنی می‌باشد. انشاا.. به زودی تصاویر جذاب و دیدنی از این روستا جهت بازدید علاقه مندان قرار گرفت. از جمله برجستگی‌های اقلیمی ای روستا هوای معتدل آن و وجود چشمه آب معدنی در محدوده جنوبی آن است که برای رفع عفونت‌ها و سنگ کلیه بسیار سودمند است که مردم اهالی کلهر آن را کسمبعین تلفظ می‌کنند، و از آثار تاریخی ییلاقات قوشچی می‌توان به اوقلان قلعه، قز قلعه و اوشاق قلعه اشاره نمود که نماد ایل کلهر می‌باشند و مهد تمدن ساسانیان تا دوره مغول بوده‌است. از ارتفاعات زراعی به کوهستان چیچکلی، تمهلیک، آشاقی بیبار و حاجتگاه در ییلاقات می‌باشد. همچنین این روستا در بین ایل کلهر، به عنوان “پایتخت ایل کلهر طارم سفلی” معروف است .

پیشینه تاریخی
مردمان این روستاپس از گسترش جمعیت ایل کلهر ساکن در روستای گورخانه، به این روستا به صورت تدریجی کوچ نمودند. در ابتدا اهالی این روستا در محله‌ای متروکه واقع در پشت روستای کنونی، ساکن شدند، که پس از گذر زمان به دلیل افزایش جمعیت و روی آوردن اهالی به کار کشاورزی به محل روستای کنونی نقل مکان نمودند. سپس اهالی در این روستا اقدام به ساخت حمام قدیمی عمومی به شکل سقف گنبدی نمودند و آسیابی نیز ساخته شد تا محصولاتی نظیر گندم را به آرد تبدیل نماید.

گونه‌های زیست‌بومی
جانداران موجود در حیات وحش قشلاقی این روستا عبارتند از: گرگ، روباه، شغال، خرگوش صحرایی، جوجه تیغی و گراز. همچنین در ارتفاعات نیمه ییلاقی و ییلاقی این روستا برخی پستانداران بزرگ وجود دارد که از دیرباز در این نواحی به‌طور خاص زندگی می‌کنن، که عبارتند از: پلنگ ایرانی، بزکوهی، گرگ، خرس و گراز. در بلندی‌های قشلاقی اطراف روستا در ایام نوروز به وفور قارچ دنبلان یافت می‌گردد، که یکی از کمیاب‌ترین خوراکی‌های مقوی وحشی می‌باشد. همچنین در دامنه‌های تپه‌های اطراف باغات و روستا در مکان‌های خاص گیاه گشنیز وحشی در اوایل فصل بهار می‌روید که مردمان این روستا از آن به عنوان سبزی در سفره‌ها استفاده می‌کنند. در جنگل‌های ییلاقی روستای قوشچی طبیعتی پر از نعمتهای الهی خوراکی وجود دارد که همیشه اشتیاق افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. در این جنگلها درختان آلوچه، ازگیل، زالزالک و زرشک به صورت وحشی به وفور یافت می‌گردد.

مناظر طبیعی
مناظر تفریحی و دیدنی این محل بسیار است. از جمله به چشمهٔ آب معدنی کسمبعین می‌توان اشاره کرد که همیشه میزبان مسافران بسیاری حتی از شهرها و استان‌های دیگر می‌باشد. از دیگر طبیعت‌های سرسبز این روستا می‌توان «دربند» را نام برد که زیستگاه جانداران و گیاهان و حتی درختان کاشته شده ایل کلهر می‌باشد. چشمهٔ آق بولاق، قره کوول و قلاع فردوس از مناظز طبیعی در ناحیه ییلاقی این روستا می‌باشند

روستای قیطول

روستای قیطول (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۴ نفر بوده‌است.زبان مردم قیطول ترکی آذربایجانی است. مهمترین محصولات کشاورزی این روستا عبارتند از برنج[۳]،زیتون و پیاز.

روستای کارنده چال

روستای کارنده چال،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت غربی که در استان قزوین واقع شده است. زبان اهالی کارنده چال مثل هر روستای دیگری در الموت، تاتی است.این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۰ نفر بوده‌است.

روستای کافرکش

روستای کافرکش،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. کافرکش در شمال شرقی استان قزوین و حدفاصل دو استان قزوین و البرز در منطقه ای کوهستانی قرار دارد.این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳ نفر بوده‌است. مردم روستای کافرکش به زبان ترکی سخن می‌گویند.

روستای کاکوهستان

روستای کاکوهستان، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. زبان مردم کاکوهستان لکی است و مردم این روستا شیعه هستند.این روستا در دهستان دستجرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۳ نفر بوده‌است.

روستای کامان

روستای کامان روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۴ نفر بوده‌است.مردم روستاهای کامان و زرشک به زبان تاتی تکلم می‌کنند.

روستای کتکان

روستای کتکان، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۲ نفر بوده‌است. کتکان از روستاهای خوش اب وهوا هست که مورد بازید گردشگرها می‌باشد و از محصولات مهم این روستا برنج است. مردم روستا به زبان فارسی تکلم می‌کنند.

روستای کته پشت

روستای کته پشت، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای کردانده

روستای کردانده، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در ناحیه کوهستانی و در شمالی ترین قسمت استان قزوین قرار دارد و معماری آن پلکانی است. اکثر اهالی بومی و تعدادی ناچیز مهاجرند.این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۸ نفر بوده‌است. مردم این روستا به زبان ترکی سخن می‌گویند.

روستای کش‌آباد سفلی

روستای کش‌آباد، روستایی است از دهستان رودبار بخش معلم کلایه در استان قزوین ایران. آب آن از چشمه است و عمده محصول آن گردو می‌باشد . در قدیم شغل مردم زراعت و دامداری بوده‌است. این روستا از دو بخش کش آباد سفلی و کش آباد علیا تشکیل شده‌است. ساکنین روستای کش‌آباد سفلی مانند مردم کش‌آباد علیا به مراغی که از گویش‌های زبان تاتی است، صحبت می‌کنند.این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴ نفر بوده‌است.

روستای کش‌آباد علیا

روستای کش‌آباد علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. مردم این روستا به مراغی که از گویش‌های زبان تاتی است، سخن می‌گویند.این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۹ نفر بوده‌است.

روستای کش‌رود

روستای کش‌رود روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. روستای تات‌زبان دیگری با همین نام در طالقان وجود دارد که حدود ۱۰۰ نفر جمعیت دارد.این روستا در دهستان دستجرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹ نفر بوده‌است.

روستای کشک دشت

روستای کشک دشت،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. مردم کشک دشت به زبان تاتی صحبت می‌کنند.این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۲ نفر بوده‌است.

روستای کشکور

روستای کشکور (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۰ نفر بوده‌است.

روستای ککجین

روستای ککجین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۷ نفر بوده‌است.

روستای ککجین دره

روستای ککجین دره، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸ نفر بوده‌است.

روستای کلان

روستای کلان (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳ نفر بوده‌است.کلانی‌ها تاتی را با گویش زیبای الموتی صحبت می‌کنند.

روستای کلایه (رودبار الموت)

روستای کلایه روستایی در دهستان الموت پائین، بخش رودبار الموت شرقی، شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. در سرشماری ۱۳۸۵ این روستا ۲۶۹ نفر جمعیت (۱۰۳خانوار) داشته است.

روستای کلایه (الموت غربی)

روستای کلایه روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹ نفر (۹ خانوار) بوده‌است.اهالی روستای کلایه از قوم تات هستند و به زبان تاتی سخن می‌گویند.

روستای کلج

روستای کلج روستایی است از توابع دهستان خندان است که در بخش طارم سفلی، شهرستان قزوین واقع است.روستای کلج در شمال غربی استان قزوین و در نزدیکی استان‌های زنجان و گیلان قرار دارد.این روستا در بخش طارم سفلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۲۴ نفر بوده‌ است.زبان مردم این روستا ترکی آذربایجانی با لهجه خاص طارم است.
جاهای دیدنی
خانه بزرگ معتمدی که ترکیبی است از صخره‌های طبیعی و مصالح دستی با قدمت بیش از ۳۰۰ سال با آینه کاری و منبت کاری و نقاشی‌های قدیمی، گنبدخانه‌های تاریخی روستا که متعلق به دوران اسلامی، چهارطاقی‌های داخل روستا، قلعه تاریخی امرا،قلعه تاریخی کوز و قبرستان تاریخی کلج از مکان‌های تاریخی روستای کلج محسوب‌ میشوند. باغات وسیع زیتون و منطقه دربند کلج نیز از جاذبه‌های طبیعی روستا به حساب می‌آیند. قلعه تاریخی کنگر (شمیران، قیز قلعه‌سی) مربوط به دوره قبل از اسلام و کنگریان نیز در نزدیکی کلج قرار دارند.مسجد جامع کلج، مسجد سیدالشهدا و مسجد حضرت ابوالفضل در این روستا فعالیت می‌کنند.روستای کلج از بزرگترین تولیدکنندگان زیتون در ایران محسوب میشود.

روستای کلمین

روستای کلمین، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. کلمینی‌ها مانند اهالی روستاهای اطراف تات هستند و به زبان تاتی صحبت می‌کنند.این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۳ نفر بوده‌ است.

روستای کله‌کوب

روستای کله‌کوب، روستایی از توابع بخش رودبارشهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دستجرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱ نفر بوده‌ است.

روستای کلین

روستای کلین (قزوین)، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. فارسی زبان اصلی مردم روستای کلین است.این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۲ نفر بوده‌ است.

روستای کمال‌آباد

روستای کمال‌آباد (قزوین)، روستایی از توابع بخش رودبار، شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹ نفر بوده‌ است.

روستای کندان سر

روستای کندان سر روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. اهالی کندان سر تات هستند و زبان تاتی به سخن می‌گویند.این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۱ نفر بوده‌ است.

روستای کنگرین

روستای کنگرین، روستایی از توابع بخش رودبارشهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دستجرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶ نفر بوده‌ است.

روستای کوچنان

روستای روستای کوچنان واقع در بخش الموت استان قزوین در ۱۰ کیلومتری شهر معلم کلایه مرکز بخش الموت قرار گرفته‌است. کوچنان دارای آب و هوای کوهستانی می‌باشد. جمعیت این روستا طبق آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۴۴۵ نفر می باشد. [۱] اهالی روستا احتمال مي‌دهند، واژه کوچنان شاید از تركيب «کوه آنچنانی» به معنی «کوه‌ بسیار بزرگ» ساخته شده باشد.
پیشینه تاریخی روستا
در كوچنان و حوالی اين روستا، آثاری مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد كشف شده است. اين اكتشاف‌ها، از وجود انسان در اين ناحيه مرتفع در هزاره‌هاي كهن حكايت مي‌كند.
اقلیم و زیست بوم
اين روستا دارای كوه های بلند با شيب نسبتاً تندی است كه از سه طرف روستا را احاطه كرده است؛ شمال ، شرق و غرب. با وجود كوه‌های بلند روستا در انتهای دره دارای شيب بسيار تندی است و كوچنان فقط از سمت جنوب به روستاهای ديگر، معلم كلايه و قزوين راه دارد. بعد از پشت سر قرار دادن كوه های شمالی كوچنان میتوان به جنگل های دوهزار و سه هزار تنكابن(مازندران) رسيد.
وجود اين كوه‌های ستبر منظره بسيار زيبا و جالبی را برای روستا ايجاد كرده است طبیعتی وحشی و دست نخورده و منحصر بفرد آن چشمان هر بیننده ای را نوازش میدهد این کوه های برای اهالی آن بسیار ارزشمند و قابل احترام بوده و هر کدام نام مخصوص به خود را دارند مانندخرم بَر, گاسار , دل دل , لانه سر ,کوه خاس و بزُکش از آن جمله اند.
از اين كوه‌ها چشمه‌هاي فراواني به طرف روستا سرازير مي‌شود که آبی بسیار سرد و گوارا دارند چشمه‌هاي زيباي كوچنان، آب مورد نياز روستاهاي اطراف و معلم كلايه را نيز تامين مي كند.
چشمه‌های اين ناحيه، داراي خواص معدني فوق‌العاده ای هستند ومزه ای بی نظیر دارند. از مهم ترين اين چشمه‌ها می توان به چشمه‌ وُقل ،چشمه گُنگ , هفت چشمه,چشمه گَرسرِک,چشمه های گِری چال پایین و بالا,چشمه دیو خانی,چشمه دل دل و چشمه دوبرادر ,چشمه كنگرين …را نام برد و از شاخص ترين رود خانه‌ها مي توان کوچنان رود, الموت رود،طالقان رود و شاهرود را نام برد كه با آب اين چشمه‌ها خروشان‌تر مي‌شوند.
همچنین وجود چندین آبشار با نام های آبشار لِویشکادَر , چُری سَر و سه آبشار زیبای عُثکمان لات را نام برد که زیبایی کم نظیری را به این منطق داده اند.
پوشش گياهی اطراف روستا زيباي خاصي به آن بخشيده است. در حاشيه كوه‌ها درختان كاج، سوزني برگ، ون، گون، زرشك، زيره و … جلوه‌گری مي‌كند و در اطراف آن حيوانات وحشی زندگی آرامی دارند.به دلیل آنکه بعد از روستای کوچنان روستای دیگری قرار ندارد وجود و تنوع حیوانات وحشی آن مانند: بزکوهی , پلنگ ,عقاب ,خرس ,کبک , روباه , خرگوش کوهی …بسیار زیاد است.
همچنین این روستا دارای مکانهای گردشی و تفریحی بسیار زیبا از جمله منطقه تارولات و باغستان بزرگ پرندج و قسمت معروفی از آن به نام گُنگ است.
رودخانه زیبای کوچنان رود محل پرورش ماهی قزل آلای معروف الموت می‌باشد.
مطالعات قوم شناختی
اهالي اين روستا از چند طايفه به نام‌هاي شمسی، یوسفی، کوچنانی، دائمی، علیخانی، مومنی، زارعی، جعفری، داودی، روزبه، معصومی و محمدی تشكيل شده‌اند. مردم كوچنان خونگرم، مهمان نواز و سخت کوش هستند.
مردم اين روستا دارای فرهنگ غنی ايرانی هستند با جشن ها و سنت های مخصوص به خود همچون جشن فندق، جشن چیدن گیلاس و گردو، شب چله وغیره.
زبان مردم تاتی است و در این گویش با اهالی طالقان، حصارخروان، خیارج و تاکستان شریک هستند. اهالي كوچنان، ارادت خاصي به امام علی(ع) و اهل بيت(س) دارند و مانند تمام منطق الموت از قدیمیترین شیعیان تاریخ ایران (اثنی عشری,اسماعیلیه) به شمار میایند.
دسته‌ های عزاداری سالار شهيدان كربلا در در ماه محرم، به روستاهاي همجوار يعنی اندج و دِک هم ميروند و متقابلا از سوگواران روستاهاي اطراف استقبال مي‌كنند. در روز عاشورا، مراسم با آتش زدن خيمه‌های نمادين حضرت اباعبدالله(ع) بر مظلوميت حسين(ع) اشک ميريزند و در غروب عاشورا برای آن بزرگوار مراسم شام غريبان برگزار مي كنند.
كوچنان به چهار بخش تقسيم شده كه به گويش محلي «بالامحله، وسط محله، پايين محله و كش محله» خوانده مي‌شود. به دليل قرار گرفتن قسمتي از روستا در شيب دامنه كوه آن را كَش محله ميخوانند.
این روستا دارای سه امامزاده است: ۱- امامزاده اسماعیل (ع) ۲- امامزاده علی اکبر (ع) ۳- امامزاده عقیل

روستای کورانه

روستای کورانه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۵۱ نفر بوده‌ است.

روستای کوشک

روستای کوشک (قزوین)،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. تات‌ها ساکنین روستای کوشک هستند و به زبان تاتی تکلم می‌کنند.این روستا در روستای معلم کلایه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۷ نفر بوده‌ است.

روستای کوشکدر

روستای کوشکدر، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. زبان اصلی روستا فارسی است.این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌ است.

روستای کوشکک

روستای کوشکک (قزوین)، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۶ نفر بوده‌ است.

روستای کوهگیر سفلی

روستای کوهگیر سفلی، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهگیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۹۵ نفر بوده‌ است.

روستای کوهگیر علیا

روستای کوهگیر علیا، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهگیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۵ نفر بوده‌ است.

روستای کیاکلایه علیا

روستای کیاکلایه علیا، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰ نفر بوده‌ است.
زبان اهالی روستا تاتی و عمده محصولات کشاورزیشان گیلاس و هلو است.

روستای کیخنان

روستای کیخنان، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۵ نفر بوده‌ است.مردم این روستا به زبان ترکی آذربایجانی سخن میگویند و عمده محصولات آن گندم،جو،عدس و نخود است.روستای کیخنان در بیست و شش کیلومتری جاده قزوین-رشت قرار دارد.

روستای گابری

روستای گابری، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶ نفر بوده‌ است.

روستای گرکین

روستای گرکین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در کوهستان های شمالی استان قزوین قرار دارد.ده جزء دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان قزوین. ۱۶ کیلومتری قزوین، سکنه ۲۴۸، شیعه، ترکی. چشمه در بهار از رود محلی، غلات دیمی، انگور، بادام، بنشن. شغل زراعت، گلیم، جاجیم، جوراب بافی. راه تا اروس‌آباد ۸ کیلومتری ده فرعی است، ماشین می‌توان برد.این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۰ نفر بوده‌ است.

روستای گرمارود

روستای گرمارود (قزوین)،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۲ نفر بوده‌ است.اهالی گرمارود تات هستند و به زبان تاتی سخن می‌رانند.

روستای گرمارود سفلی

روستای گرمارود سفلی،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان معلم کلایه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۴ نفر بوده‌ است.
اهالی روستای گرمارود سفلی به مراغی که از گویش‌های زبان تاتی است، سخن می‌رانند.

روستای گرمارود علیا

روستای گرمارود علیا،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. زبان رایج در گرمارود علیا تاتی است.این روستا در دهستان معلم کلایه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۴ نفر بوده‌ است.

روستای گرمک

روستای گرمک (قزوین)، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۹ نفر بوده‌ است.
اهالی روستای گرمک زبان تاتی را با لهجه اصیلی صحبت می‌کنند.

روستای گزنه

روستای گزنه (قزوین)، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۷ نفر بوده‌ است.

روستای گشنه‌رود

روستای روستای گشنه رود Gashnerud (گنجه رود قدیم)که از آب و هوای کوهستانی برخوردار است .زمستانهای سرد و تابستانهای شرجی برخوردار است.مردم این روستا خونگرم و مهمان نواز هستندک اغلب ب صورت لکی و تاتی صحبت میکنند.بزرگترین طایفه این روستاخاندان حسنی میباشد.به خاطر آب و هوای چهار فصلی که دارد اکثر مرکبات آنجا ب بار مینشیند.ب خاطر تابستان‌های گرم مرغوبترین برنج در روستا کشت می‌شود.این روستا در سال ۱۳۶۹ در زلزله منجیل و رودبار آسیب جدی دید و ب کلی ویران گردید که بنا به دستور اداره میراث فرهنگی و گردشگری ویرانه‌ها دست نزده باقی مانده‌است .تعدادکشته‌های این روستا ب هفتاد تن رسید.
گشنه‌رود، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. زبان اهالی این روستا تاتی می‌باشد که مردم این روستا بسیار خونگرم و مهمان‌نوازند.این روستا در دهستان دستجرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۷ نفر بوده‌ است.

روستای گورخانه

روستای گورخانه (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۸ نفر بوده‌ است.. اهالی این روستا از ایل کلهر (طایفه تُرک تبار کَلفیر و متفاوت از کلهرهای غرب کشور) بوده و با یکدیگر نسبت‌های فامیلی دارند. زبان مردم روستای گورخانه مانند دیگر روستاهای بخش طارم سفلی، زبان ترکی آذربایجانی است.
پیشینه تاریخی
پس از مهاجرت افراد طایفه کَلفیر (کلهر) که دسته ای از ایل بزرگ کنگرلو[۲] هستند؛ به منطقه طارم، این روستا به عنوان اولین جایگاه زندگی آنان قرار گرفت که رفته رفته با گسترش جمعیت ایل،اغلب آنان به مناطق خریداری شدی خود که هم‌اکنون روستاهای قوشچی، مرتضانک و دلجک نام دارند، منزل گزیدند. این روستا دارای دو محله متروکه قدیمی در خود است که نشان دهنده تاریخ ایل کلهر می‌باشد . هم چنین قبرستان این روستا قدیمی‌ترین قبرستان ایل کلهر است.
مناظر طبیعی
کوه قر ه داغ در بالای این روستا قرار گرفته و به عنوان نماد این روستا می‌باشد .از دیگر مناظر تفریحی این روستا, منطقه سنگور است که پایین این ناحیه باغ‌های گسترده زیتون اهالی ایل کلهر قرار گرفته و نواحی بالایی آن به صورت کوهستانی و دست نخورده باقی مانده است که جایگاه زندگی بزهای کوهی بسیاری می‌باشد که در فصل سرما به این ارتفاعات می آیند.دشت قمیشلر از جمله مناظر تفر یحی این روستا می‌باشد که دارای چشمهٔ بهاری است.در این دشت و تپه‌های متصل به آن قارچ دنبلان, در اوایل بهار به وفور یافت می گردد که سالانه مردمان ایل کلهر برای پیدا کردن این ماده مقوی به این ناحیه می آیند.از جمله دیگر طبیعت‌های سرسبز این روستا که می‌توان نام برد عبارتند از:چشمه آب معدنی کسمبعین در ارتفاعات نیمه ییلاقی, دربند سنگور, حاجتگاه در مناطق ییلاقی, طبیعت آشاقی بیبار در ییلاقات ایل کلهر, ییلاق ساختمان, ییلاق فردوس و سه قلعهٔ آن.

روستای گونج

روستای گونج، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان نیارک قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۸ نفر بوده‌ است.

روستای لات

روستای لات (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبار الموت غربی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان دستجرد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۵ نفر بوده‌ است.

روستای لطر

روستای لطر، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. تاتی زبان اصلی روستای لطر است.این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۷ نفر بوده‌ است.

روستای مارکین

روستای مارکین، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۰ نفر بوده‌ است.

روستای ماهین

روستای ماهین، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. سه تیره مهم آن سادات ماهینی اشتری ماهینی و سلمان ماهینی هستند.این روستا در دهستان چوقور قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۰ نفر بوده‌ است.این روستا در نزدیکی معدن بزرگ مس طارم قرار دارد.زبان مردم ماهین ترکی آذربایجانی است.
جاهای دیدنی
از جاهای دیدنی این روستا می‌توان به آبشارهای دوقلوی دربند به ارتفاع سی و چهل متر، چشمه آب معدنی سرد، چشمه لله بولاغی و شکارگاه سید داشی که در آن گله‌های گوزن، آهو و میش به وفور یافت می‌شوند، اشاره نمود.

روستای محمدآباد

روستای محمدآباد (قزوین)، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۹ نفر بوده‌ است.زبان مردم این دیار تاتی است.

روستای محمدده

روستای محمدده، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۲ نفر بوده‌ است.

روستای محمودآباد

روستای محمودآباد (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۷ نفر بوده‌ است.

روستای محمودآباد علم‌خانی

روستای محمودآباد علم‌خانی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۶۳ نفر بوده‌ است.

روستای مدان

روستای مدان یک روستا در ایران است که در بخش رودبار الموت شرقی شهرستان قزوین در استان قزوین واقع شده‌است.این روستا در دهستان الموت پائین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۵نفر بوده‌ است. مردم روستای مدان به زبان ترکی سخن می‌گویند.

روستای مرادآباد

روستای مرادآباد روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبار الموت غربی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵ نفر بوده‌ است.

روستای مرتضی نک

روستای مرتضی نک، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۴ نفر بوده‌ است. اما با گسترش جمعیت این روستا بر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا به حدود سیصد و نود با صد و سی خانوار رسیده است.در ابتدا روستا در فاصله پنج کیلومتری مکان فعلی خود در کنار دره ای سر سبز و زیبا قرار داشت که اهالی آب شرب خود را از چشمه های فصلی و داعمی اطراف دره تامین می کردند . نزدیکترین روستا از شمال روستای سیاه پوش و از جنوب روستای قوشچی با نسبت فامیلی یکسان “کلهر” بوده است . پس از زلزله ویرانگر سال ۱۳۶۹ که بسیاری از خانه های روستایی تا صد درصد تخریب و باعث تلفات سنگین به اهالی شده بود با مساعدت دولت و اعطای وام و زمین مناسب به اهالی روستا . روستای فعلی ایجاد و از امکانات مناسبی نیز بهره مند گردید .با توجه به بادگیر بودن روستای فعلی تعداد زیادی نیروگاه بادی در اطراف روستا مشغول به تولید برق می باشد .

روستای مرتضی‌آباد

روستای مرتضی‌آباد (قزوین)، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲ نفر بوده‌ است.

روستای مردانچال

روستای مردانچال،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای مزرعه اسماعیل‌آباد

روستای مزرعه اسماعیل آباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده است .

روستای مزرعه پرسه‌ای

روستای مزرعه پرسه‌ای، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱ نفر بوده‌ است.

روستای مزرعه سفلی

روستای مزرعه سفلی (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان معلم کلایه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳ نفر بوده‌ است.

روستای مزرعه عشرکار

روستای مزرعه عشرکار، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال شرقی قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌ است.

روستای مزرعه علیا

روستای مزرعه علیا (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان معلم کلایه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸ نفر بوده‌ است.

روستای مزرعه کتیرایی

روستای مزرعه کتیرایی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، وجود روستا اشاره شده است ولی جمعیت آن گزارش نشده است.

روستای مزرعه میان چال

روستای مزرعه میان چال، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال شرقی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، وجود روستا اشاره شده است ولی جمعیت آن گزارش نشده است.

روستای مسعودآباد

روستای گازرخان (مسعودآباد)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت بالا قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۷ نفر بوده‌ است.
در فاصله ۱۶ کیلومتری شهر معلم کلایه و ۱۱۰ کیلومتری مرکز شهرستان واقع شده‌است.این روستا از شمال شرقی به کوه معروف الموت و از شرق به کوه هودکان و از غرب به تپه لیز و از شمال به شاتان کوه محدود می‌شود.اکثر درآمد مردم از فعالیتهای زراعی و دامپروری تشکیل می‌شود و تعدادی از مردم نیز به کار جاجیم بافی و گلیم بافی و کارهای خدماتی اشتغال دارند.مردم مسعودآباد به زبان تاتی صحبت می‌کنند.

روستای مشکین‌آباد

روستای مشکین آباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۰ نفر بوده‌ است.

روستای مصطفی‌لو

روستای مصطفی‌لو (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۲ نفر بوده‌ است.

روستای معلم‌خانی بالا

روستای معلم‌خانی بالا، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲ نفر بوده‌ است.

روستای مقانک

روستای مقانک (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان چوقور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۱ نفر بوده‌ است.

روستای ملاعلی

روستای ملاعلی (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. قدمت این روستا با توجه به گبر‌های (آرامگاه‌های زرتشتیان) کشف شده در آن به دوران پیش از اسلام برمیگردد چاپار خانه که ۲۵۰۰ سال قبل و در زمان هخامنشیان تاسیس شد، منطقه چاپارخانه ملاعلی هنوز به این نام و در زبان محلی چپرخانه در فاصله ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ متری از محل فعلی روستا قرار دارد.قدیمی ترین عکسهای به جای مانده از روستا مربوط به بیشتر از یکصد سال و در زمان اواخر حکومت قاجار و خیمه احمد شاه و همراهان در این روستا هست. موقعیت این روستا در ۶۵ کیلومتری جاده قزوین رشت می باشد. آب و هوای این منطقه مدیترانه‌ای است میانگین دمای آن ۵c- الی ۳۰c می‌باشد.دلیل معتدل و کوهستانی بودن این منطقه بیشتر محصولات کشاورزی را تولید میشود.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌ است.

روستای ملاکلایه

روستای ملاکلایه یکی از روستاهای بخش رودبار الموت شرقی در رشته کوه البرز در شمال شهرستان قزوین به شمار می‌رود. رودبار شهرستان و رودبار الموت، منطقه کوهستانی و تاریخی معروف رودبار الموت (قزوین) را تشکیل می‌دهند که طی سال‌های گذشته به دو بخش تقسیم شدند.روستای ملاکلایه در ۱۰ کیلومتری معلم کلایه قرار دارد و آب و هوای آن گرم و خشک است. از غرب به روستای صائین کلایه، از شمال غربی به روستای خشکچال و از جنوب شرقی به معلم کلایه و از شرق به کندانسر منتهی می‌شود. رودخانه اندج رود در جنوب این روستا قرار دارد.میلک ۲۱ خانوار دارد که تعداد زیادی از آن‌ها به قزوین مهاجرت کرده‌اند و اغلب در فصلهای کاشت، داشت و برداشت برنج و همچنین برداشت گیلاس در ماه خرداد به ملاکلایه بازمی‌گردند.آب آشامیدنی و کشاورزی مردم ملاکلایه از چشمه و از طریق لوله‌کشی تأمین می‌شود.عمده محصول این روستا برنج و عمده میوه تولیدی این روستا در حال حاضر گیلاس است. در قدیم مقدار معتنابهی گردو، انگور، قیصی و … در این روستا تولید می‌شده.

روستای موشقین

موشقین،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبار الموت غربی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان بهرام آباد و ۳۴ کیلومتری شهر رازمیان قرار دارد. مردم این روستا به مراغی که از گویش‌های زبان تاتی است، سخن می‌گویند. فعالیت مردم این روستا کشاورزی و پرورش دام (برای مصرف خود) می‌باشد و عمده محصولات کشاورزی آن‌ها گیلاس، آلبالو و انگور می‌باشد . البته در گذشته کشاورزی شامل محصولات بسیار متنوع تری بوده‌است ولی همچنان پرورش دام برای مصرف شخصی (ولی بیشتر از امروز) بوده‌است.ورتوان و زناسوج از روستاهای مجاور این روستا می‌باشند.این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۳ نفر بوده‌ است.

روستای موملی قشلاق

روستای موملی قشلاق، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌ است.

روستای مهدی‌آباد بزرگ

روستای مهدی‌آباد بزرگ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۵۹ نفر بوده‌ است.

روستای میان‌بر

روستای میان بر (قزوین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۴ نفر بوده‌ است.

روستای میانج

روستای میانج (قزوین)، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۷ نفر بوده‌ است.

روستای میرخواند سفلی

روستای میرخواند سفلی، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۸ نفر بوده‌ است.

روستای میرخواند علیا

روستای میرخوند علیا واقع در منطقه طارم سفلی می باشد،این روستا دروازه ی ورود به بخش طارم سفلی می باشد که دارای آب و هوایی بسیار مطلوب و معتدل می باشد که به زیتون بسیار خوب آن معروف است.محصولات این روستا شامل زیتون و پیاز می‌باشد .بیشتر اهالی روستا به کشاورزی، باغداری و راننده کامیون اشتغال دارند.

روستای میزوج

روستای میزوج، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۵ نفر بوده‌ است.

روستای میلک

روستای میلَک (Milak)روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبار الموت غربی که در استان قزوین واقع شده است. رودبار شهرستان و رودبار الموت، منطقه کوهستانی و تاریخی معروف رودبار الموت (قزوین) را تشکیل می‌دهند که طی سال‌های گذشته به دو بخش تقسیم شدند. مردم روستای میلک دیلمی هستند و به گویش دیلمی تکلم می‌کنند.
همسایگان
روستای میلک در ۱۷ کیلومتری شمال غربی رازمیان قرار دارد و از جنوب به روستای ورگیل، از شمال شرقی به روستاهای هیر و ویار و از شمال غربی به تلاتر و چهارناحیه و از جنوب غربی به دورچال و پررود منتهی می‌شود. اَنارَت دشت سبز و ییلاقی دامداران منطقه در کوه‌های شمال میلک قرار دارد و پس از آن سلسله جبال اِزناچاک واقع است که دامداران و چارواداران پس از پیمودن مسیری طولانی و گذشتن از کوهستان این منطقه به رحیم آباد می‌رسیدند.
آب و هوای آن سرد و خشک است.رودخانه پیلارود از جنوب غربی و دره ویداربن در شمال غربی و دره‌های اسکول‌سر در شمال شرقی این روستا قرار دارند. پیلارود واژه‌ای تاتی و بمعنای رود بزرگ است.
قلعه تاریخی «اسکول‌سر» [(اُسکُول= غار)+ (سر=بالا) = اضافه مقلوب به معنای بالای غار] در شمال شرقی آبادی از قلعه‌های ناشناخته یاران حسن صباح به‌شمار می‌رود.
امامزاده اسماعیل در این روستا قرار دارد که گنبد سفید آن در تمامی منطقه شهره عام و خاص بود. متأسفانه این بنا سال ۱۳۷۵ به دلایل نامعلومی مورد مرمت قرار گرفت و ساختمان کنونی آن فاقد جذابیت تاریخی بنای پیشین است.
میلک ۳۰۲ خانوار دارد که تعداد زیادی از آن‌ها به قزوین مهاجرت کرده‌اند و اغلب در فصل فندق چین در ماه شهریور به میلِک بازمی‌گردند. کار و پیشه‌شان، باغداری و دامداری و کشاورزی است.
میوه‌های این روستا، فندق، زغال اخته و گردو است. آب آشامیدنی و کشاورزی مردم میلِک از چشمه و از طریق لوله‌کشی تأمین می‌شود.
سرشناسان
(شیخ امین صفی خانی)از بزرگان منطقه الموت غربی که سالیان درازی به تبلیغ معارف و ترویج شعائر دینی در منطقه مشغول بود .نام ایشان در کتاب بزرگان قزوین ،نوشته آقای صمدی وارد شده. یوسف علیخانی، نویسنده در روستای میلک به دنیا آمده‌است.

روستای مینودشت

روستای مینودشت یا شترخان روستایی از توابع بخش رودبار الموت شرقی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. تات‌ها از ساکنین روستا مینودشت هستند که به تاتی صحبت می‌کنند.این روستا در دهستان الموت بالا قرار داشته و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۰ نفر بوده‌ است.

رودخانه کم آب گزارود از میان آن می‌گذرد و به الموت رود می ریزد. این روستا در جنوب روستای گازرخان و غرب روستای لامان قرار دارد. دارای جاده آسفالته است که آن را به قزوین متصل می‌کند. روستاییان به کشاورزی و دامپروری می‌پردازند. از جمله محصولات آن می‌توان برنج، گندم، سیب، آلبالو، گیلاس، فندق و گردو را نام برد.

روستای میمونک

روستای میونک، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا به جهت قرارگیری مابین دو استان زنجان و قزوین به میونک نام دارد که از قدیم به اشتباه میمونک نام گرفته است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴ نفر بوده‌ است.روستای میونک (اوجاقلار) در ۱۵۵ کیلومتری استان قزوین و ۵۷ کیلومتری شهر منجیل قرار دارد و مسیر ارتباطی این روستا ابتدا از شهر گیلوان سپس به جاده آلتین کش منتهی میگردد و به سمت روستای شیزر و دیزجین ختم میشود. این روستا به جهت قرارگیری از سمت غرب و جنوب غربی به روستای شیزر و دیزجین، شمال شرقی به روستای بابا و از قسمت جنوب شرقی به روستای چوبه در مختصات قرار دارد.
کیفیت سطحی جاده از شهر آلتین کش تا روستای بابا از روکش آسفالت(درجه ۲) برخوردار می باشد اما در ادامه مسیر جاده خاکی کوهستانی میباشد.

پوشش گیاهی
پوشش گیاهی کوههای اطراف شامل موارد زیادی از گیاهان داروئی و خوراکی می‌باشد. گیاه گون که برای تهیه کتیرا استفاده می‌شود و نیز آویشن (کهلیگ اوتو) و ( تنگز ) و هچنین سبزیجاتی چون تره کوهی ، کنگر ، سیرک ، والک، چای کوهی(توکلوجه) و غازیاغی در این کوهها به وفور یافت می‌شود.برداشت بی رویه بعضی از اهالی روستا( به منظور کسب درآمد ) از این گیاهان باعث کاهش و یا تخریب پوشش گیاهی اطراف روستا شده است. این گیاه‌ها به دلیل استفاده های گوناگون در پخت و پز و دمنوش و خواص های دارویی فراوانی که دارند نقش اصلی را در جذب ساکنان مناطق شهری به روستا در این منطقه ایفا میکنند.
کوهستانی بودن منطقه شرایط مناسبی برای زندگی جاندارانی مانند کبک ، گراز ، بز کوهی ، پلنگ ، گرگ ، خرس قهوه‌ای ، شاهین ، عقاب ، روباه ، شغال، لاک‌پشت، جوجه تیغی(تشی)، انواع مار ، خرگوش و … در منطقه فراهم آورده‌ است.این روستا جزو بخش طارم سفلی به مرکزیت سیردان و دهستان خندان می باشد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ ،تعداد ۱۲ خانوار در این روستا ثبت گردیده و جمعیت آن ۳۴ نفر بوده‌است.
سکونت عمده اهالی این روستا بیشتر به صورت فصلی و موقت است که در فصل های بهار ، تابستان و ابتدای پائیز می باشد و پس از پایان برداشت میوه و دیگر محصولات به محل سکونت شهری خود نقل مکان می کنند. روستای اوجاق‌لار به تازگی روزها رنگ‌ آبادانی و مهاجرت شهر به روستا را به خودت گرفته است.در این روستا علاوه بر زبان ترکی آذربایجانی که زبان اصلی مردم است زبان زرگری نیز به عنوان زبان دوم رواج دارد.در قدیم الایام شغل اصلی اهالی مارگیری بود. کنیه مارگیران در استان قزوین منسوب به این روستا می‌باشد. طبق آخرین آمار جمعیت این روستا به ۱۳ خانوار رسیده است.


یکی از آثار ملی این روستا تپه چراغخانه می باشد. این اثر در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۷۲۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اما متاسفانه در سال های اخیر به دلیل باستانی بودن این تپه مورد تخریب واقع گردیده است.

میونک

روستای نارنده

روستای نارنده، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. دارای باغهای زیبا کوهستانهای مرتفع دره ها چشمه های آب رودخانه و آثار باستانی زیادی میباشد در زلزله ۱۳۶۹ منجیل تقریبا ۸۵درصد روستا تخریب شد محصول اصلی آن سماق میباشد که تنها تولیدکننده استان نیز هست دارای آب آشامیدنی سالم برق مسجد وخدمات سیگنال آنتن دهی مخابراتی میباشد جهت.زبان مردم نارنده ترکی آذربایجانی و زبان لکی میباشد که توسط ایل محمد بیگی که اصالتاً لک هستند تلکم میشود.
این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۷ نفر بوده‌ است.

روستای ناصرآباد

روستای ناصرآباد (قزوین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۰۰۰ نفر بوده‌ است.

روستای ناصری

روستای ناصری (قزوین)، روستایی از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای نجف‌آباد

روستای نجف‌آباد (قزوین)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۴۸ نفر بوده‌ است.

روستای نجم‌آباد

روستای نجم‌آباد (قزوین)، روستایی در بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲۱ نفر بوده‌ است.

روستای نرمیلات

روستای نرمیلات، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰ نفر بوده‌ است.رمیلاتی‌ها به زبان تاتی صحبت می‌کنند.

روستای نسا

روستای نسا (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. تاتی زبان ساکنین روستای نسا است.این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶ نفر بوده‌ است.

روستای نصیرآباد

روستای نصیرآباد (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۰ نفر بوده‌ است.

روستای نظام‌آباد

روستای نظام‌آباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۴۷۴ نفر بوده‌ است.

روستای نمکین

روستای نمکین، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶ نفر بوده‌ است.

روستای نوروزآباد

روستای نوروزآباد، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶ نفر بوده‌ است.

روستای نهران

روستای نهران (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. از محصولات اصلی این روستا زیتون و گیلاس می‌باشد.این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۱ نفر بوده‌ است.اهالی نهران به ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.

روستای نیارک

روستای نیارک روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. زبان مردم روستای نیارک ترکی آذربایجانی است. این روستا همچنین بزرگترین روستا در بخش طارم سفلی می‌باشد.این روستا در بخش طارم سفلی قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۶۰ نفر بوده‌ است.زبان تمامی مردم روستای نیارک ترکی آذربایجانی بوده و از اهالی بومی و قدیمی منطقه به شمار می‌آیند.
جاهای دیدنی
کوه اژدها داشی
تپه سلجوقی نارین‌قلعه: (این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۱۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است).
بقعه امامزادگان طاهر و نوح
آبشار چورچور
کوه نقار خانه(ناقارخانه)
چنار کهنسال محله آرالیق
باغات قور قشلاقی
چشمه عباس بولاغی
چشمه گوهر
چشمه باش‌بولاق
محصولات
گندم قرمز رنگ مهم‌ترین محصول روستاست و از بزرگترین تولیدکنندگان گندم در منطقه طارم است. عدس، نخود، جو، گوجه فرنگی، خیار و… نیز به وفور در روستا کشت می‌شوند.گردو ، گیلاس ، گلابی ، آلبالو ، سیب ، آلو‌قطره‌طلایی و آلوچه نیز از اصلی‌ترین محصولات باغی روستا هستند ، همچنین در زمینه پرورش دام سبک نیز فعال می‌باشد.
این روستا دارای خانه بهداشت، داروخانه، جاده آسفالته، برق، آب لوله کشی، مخابرات، گاز و مدرسه ابتدایی مختلط، مدرسه دبیرستان دخترانه، اورژانس، زمین چمن فوتبال، دو نانوایی،پد فرود بالگرد٫ دهیاری و پاسگاه است. نیارک اولین روستای بخش طارم سفلی بود که به آن لوله کشی گاز صورت گرفت.همچنین چهار مسجد از جمله مسجد جامع، مسجدسید الشهدا محله‌ی قاقالار، مسجد جلوخانی و مسجد محله نارین‌قالا دیبی در روستا فعالیت می‌کنند.

روستای نیاق

روستای نیاق، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در ۱۱ کیلومتری شمال شهر قزوین و دارای دسترسی محلی از اتوبان قزوین-زنجان می باشد. بنا بر روایات اهالی وجه تسمیه نام این روستا در زمان های کهن نه یاغ بوده که اشاره به نه برادر یاغی داشته که در این روستا سکنی گزیده اند. در طول زمان این نام دستخوش تغییرات شده و به شکل امروزی نیاق درآمده است.این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۶ نفر بوده‌ است.نیاق یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان قزوین در شمال استان قزوین است و در ۱۵ کیلومتری شمال‌ این شهر و در امتداد جاده ای که بعد از دانشگاه بین المللی امام خمینی واقع شده است، قرار دارد. این روستا در دامنه کوه های به هم پیوسته و در دو طرف دره قرار گرفته و خانه‌های قدیمی آن عموماً با سنگ و خشت ساخته شده است. در ضلع غربی روستا سلسله کوه هایی معروف به ایوان نیاق قرار دارد و در قسمت شرقی آن باغات و معدن بزرگ گل سفید نیاق واقع شده است. از میان روستا رودخانه ای عبور می کند که به سمت شهر قزوین جاری است و سبب رونق کشاورزی در این محل شده است.
محصولات کشاورزی
نیاق یکی از مراکز مهم کشت انگور در استان قزوین است. انواع انگورهای بی دانه، یاقوتی، چفته، میش مستان، یزن دایی، عسکری و … در باغستان سنتی نیاق کشت می شود و این موضوع سبب شده است که محصولات فرعی فرآوری شده از انگور شامل شیره انگور و کشمش این روستا با پیشینه ای کهن و با کیفیت در میان مردم استان زبانزد باشد. اگر چه انگور مهم ترین محصول کشاورزی روستا می‌باشد، با این حال سایر محصولات کشاورزی از جمله پسته، گردو، شاتوت و بادام نیز به طور گسترده در این منطقه کشت می گردد.
جاذبه‌های دیدنی
ایوان نیاق در قسمت غربی روستای نیاق قزوین قرار دارد و در اصل یک پدیده طبیعی متعلق به دوره دوم زمین شناسی است. این پدیده بر بالای کوهی مشرف به روستا دیواره صخره ای نسبتا مرتفعی وجود دارد که رو به شرق گسترش یافته ونیم طاقی طبیعی از سنگ به ارتفاع تقریبا ۱۰ متر بر روی آن قرار دارد. این صخره در طول تاریخ به عنوان یک قلعه طبیعی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است و به همین خاطر در بین محلی ها به قلعه نیاق نیز شهرت دارد. در زیر این نیم طاق دو حفره بزرگ بر اثر عوامل طبیعی پدید آمده و در داخل این حفره ها حوضچه های مستطیل شکل با ابعاد چهار در دو توسط ساکنان احتمالی گذشته آن ساخته شده است. احتمالا از این حوضچه ها در فصول کم باران برای ذخیره آب استفاده می شده است.راه صعود به بالای ایوان از قسمت دامنه جنوبی دشوار است اما از قسمت دامنه شمالی و پشت آن که دارای شیب ملایم تری است صعود آسانتر است.
در مورد ایوان سنگی نیاق و علت وجودی آثار موجود در آن داستان ها و افسانه های زیادی گفته شده است. در قسمت فوقانی و بر روی طاق ایوان استوانه هایی در زمین حفر شده است که شبیه سیلوهایی برای نگه داری مواد غذایی به نظر می رسد، همچنین حوضچه ای نیز در داخل طاق برای ذخیره آب وجود دارد با این شواهد برخی از ساکنان معتقدند که برادران یاغی در این قلعه تاریخی سکنی داشته اند. از بالای ایوان دورنمای کاملی از محیط اطراف قابل مشاهده است. در این مورد روایاتی دیگری نقل می شود که بیشتر جنبه مذهبی دارد و سابقه تاریخی کهن این محل را در استان قزوین نشان می دهد. حتی بعضی از حفاری ها قدمت عناصر دست ساز آن را به دوره هخامنشی نسبت می دهند. عده ای دیگر بر این باورند که روزگاری برفراز این کوه ، قصری وجود داشته که محمد حنفیه از نوادگان امام اول شیعیان آن را ساخته و امروز جز تکه های سفال چیزی از آن باقی نمانده است.
وقتی از سمت مقابل به کوه نگاه می کنید حفره های زیادی در سراسر کوه مشاهده می کنید که انگار صورتک هایی شبیه اجنه و ارواح هستند و به همین دلیل به آن « ایوان دیو» هم گفته اند. بنا به افسانه های محلی اجنه و دیوها به هنگام شب به داخل حفره های ایوان می خزند.
از دیگر جاذبه های طبیعی و تاریخی روستا می توان به بند (سد)، چشمه درخت توت، آسیاب و حمام تاریخی (که به ثبت ملی رسیده اند) می توان اشاره کرد. این روستا هر ساله در عید نوروز و فصل تابستان پذیرای گردشگران زیادی می‌باشد.

روستای وثوق‌آباد

روستای وثوق‌آباد ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵۲ نفر بوده‌ است.یکی از افراد سرشناس که زاده این دهستان می باشد آقای امیرحسین محمودی نوازنده چیره دست ویولون و رهبر ارکستر فریدون آسرایی خواننده مشهور کشور می باشد.

روستای وربن (الموت)

روستای وربن (قزوین)، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. در نیمه شمالی الموت، در دامنه کوه خشچال، در فاصله ۸۰ کیلومتری و بعد از دریاچه اوان در مسیر راه خشچال قرار دارد.این روستا در دهستان معلم کلایه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۹ نفر بوده‌ است.
این روستا که بیش از هفتصد سال قدمت دارد، در دامنه کوه واقع شده‌است و اثار بجا مانده از لغزش زمین نشان دهنده وجود مناطق مسکونی بالاتر از مکان فعلی روستا را دارد. این روستا پوشیده از انواع گونه‌های درختی دست کاشت بوده ولی تنوع گیاهی اطاف ان بی نظیر است و حیات وحش ان قابل توجه می‌باشد
تلفظ درست نام این روستا warbon به معنای پای کوه می‌باشد (ور — کناره کوه))(بن — زیر) این اسم احتمالاً با شهر وربن (به آلمانی: Werben) در ایالت زاکسن-آنهالت که در کشور آلمان واقع شده‌است اشتباه گرفته شده‌است.زبان اصلی مردم این روستا زبان تاتی است که به وفور در روستاهای اطراف و منطقه تاکستان قزوین تکلم می‌شود.

روستای ورتوان

روستای ورتوان، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۹ نفر بوده‌ است.هالی ورتوان به مراغی که از گویش‌های زبان تاتی است، سخن می‌رانند.

روستای ورک (الموت)

روستای ورک روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۳۲ نفر بوده‌ است.اهالی ورک به زبان تاتی صحبت می‌کنند. گویش تاتی روستای ورک از دیگر روستاهای همجوار اصیل‌تر مانده‌است.

روستای ورکرود

روستای ورکرود، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰ نفر بوده‌ است.

روستای ورگیل

روستای ورگیل، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۸ نفر بوده‌است. تاتی زبان مردم ورگیل است.

روستای وشته

روستای وشته (قزوین)، روستایی از توابع بخش الموت غربی شهرستان قزوین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در الموت غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۸ نفر بوده‌ است. نیمی از مردم روستا به مراغی که از گویش‌های زبان تاتی است، صحبت می‌کنند و از عمده درآمد روستا کشاورزی، باغداری و دامداری است. بیشتر اهالی این روستا در بازار چوب تهران و صنایع چوب مشغول به کار هستند حدود نیمی از جمعیت روستا تبعیدی ها و مهاجران هستند و اصیل های منطقه الموت تات زبان هستند.امامزاده ای مقدس در این روستا وجود دارد در مکانی به نام پاتخانی؛ اصطلاحاً احالی روستا به ان پاتخانی لو هم میگویند. قدمت بنا ی این امامزاده به سال ۱۸۹۶ برمیگردد که توسط معماران المانی بنا شد.این روستا سه شهید نیز دارد.از طبیعت بکرو زیبای ان به کوه آسمان کلو، دره دربند و صخره ماهی تَله اشاره کرد.

روستای وناش بالا

روستای وناش بالا،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۳ نفر بوده‌ است.
اهالی روستای وناش بالا هنوز به زبان تاتی سخن می‌گویند.

روستای وناش پایین

روستای وناش پایین، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. تات‌ها ساکنین این روستا هستند که به زبان تاتی صحبت می‌کنند.این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴ نفر بوده‌ است.

روستای ونگین

روستای ونگین، روستایی از توابع بخش طارم سفلی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان نیارک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳۶ نفر بوده‌است.زبان مردم ونگین ترکی آذربایجانی و از ایل افشار هستند.

روستای ویکان

روستای ویکان، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲ نفر بوده‌است.اکثر ویکانی‌ها سادات هستند و به زبان تاتی گپ می‌زنند

روستای هادی‌آباد

روستای هادی‌آباد (قزوین)، روستایی از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۸۸ نفر بوده‌ است.

روستای هاشاکلایه

روستای هاشاکلایه، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲ نفر بوده‌ است.

روستای هرانک

روستای هرانک،روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. زبان مردم هرانک ترکی آذربایجانی است.این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۴ نفر بوده‌ است.

روستای هریان

روستای هریان (قزوین)، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۶ نفر بوده‌ است.

روستای هریف

روستای هریف، روستایی از توابع بخش رودبار الموت غربی شهرستان قزوین در استان قزوین واقع شده است . مردم روستای هریف فارس زبان هستند.این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۱ نفر بوده‌ است.
گیلاس، خرمالو، آلبالو، گردو، برنج، فندق، گندم، البته درختان میوه متنوع در روستای هریف وجود دارد از جمله آلو، زردآلو، گلابی، توت، و درختچه‌های خود روی برتوت.

روستای هلارود

روستای هلارود، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار شهرستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۴ نفر بوده‌ است.اهالی روستای هلارود به مراغی که از گویش‌های زبان تاتی است، سخن می‌گویند.

روستای هلال‌آباد

روستای هلال‌آباد (قزوین)، روستایی از توابع بخش رودبار که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۸ نفر بوده‌ است. زبان این مردم تاتی است.

روستای همت‌آباد

روستای همت‌آباد (قزوین)، روستایی از توابع بخش مرکزی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان اقبال غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲۰ نفر بوده‌ است.

روستای هندی زمین

روستای هندی زمین، روستایی از توابع بخش طارم سفلی که در استان قزوین واقع شده است. روستای هندی زمین از مراکز عمده تولید برنج در استان قزوین و بخش طارم سفلی است، که مردم آن به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.[۲] در حال حاضر عملیات گاز رسانی به روستای هندی زمین در دست انجام است.این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۲ نفر بوده‌ است.

روستای هنیز

روستای هنیز، روستایی از توابع بخش رودبار الموت شرقی که در استان قزوین واقع شده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۸ نفر بوده‌ است.زبان مردم هنیز تاتی است.

روستای هیر

روستای هیر بزرگترین روستای بخش الموت غربی شهرستان قزوین واقع در استان قزوین در ایران. رودخانه ی «نینه رود» آن را سیراب می‌سازد. دارای معدن زغال سنگ می‌باشد. هیر روستاهی کوهستانی و سردسیر است. مردم این روستا به زبان تاتی[۱] (پهلوی) با گویش الموتی صحبت می‌کنند.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲۶ نفر بوده‌ است.
جغرافیای عمومی
هیر روستایی در ۶۵ کیلومتری شمال قزوین قرار دارد. در لغت‌نامه دهخدا هیر، به مفهوم آتش معنی شده و روستای هیر، روستای زیبا با اقلیمی خوش و دارای رودخانه‌ای زیبا به نام نینه رود شرح داده شده‌است. روستای هیر در کنار کوهی سنگی به نام «لتر تله» قرار دارد. «تله» در زبان محلی این روستا به معنی صخره می‌باشد. باغستانهای زیبا و سرسبز نیز چون نگینی آن را در بر گرفته‌است. این روستا در شمال استان قزوین در بخش رودبار الموت غربی و در بین کوه‌های مرتفع البرز واقع است . روستای هیر با روستاهای ویار، دربند، سوگاه، زردچال، لتر، پراچان، قسطین، میلک، ورگیل و چهارناحیه همسایه بوده و از شمال با ناحیه اشکورات استان گیلان همجوار است. جاده آن آسفالته بوده و از شمال شهر قزوین بعد از گذشتن از مناطق باراجین، زرشک، فلار، بهرام آباد، رازمیان و زردچال به روستای هیر می‌رسد و از آنجا نیز به رحیم آباد و رودسر منتهی می‌شود. مطابق آمارهای رسمی دهه ۴۰ شمسی، هیر بزرگترین و پرجمعیت‌ترین روستای منطقه الموت بوده که طی چند دهه اخیر حدود نیمی از جمعیت ۳۵۰۰ نفری آن به قزوین مهاجرت نموده‌اند.
“وگل” چشمه‌ای جوشان و دارای آبی گوارا و مفید و فوق العاده سبک و بی‌نظیر است که آب آن با برند ” وگل ” و به صوررت بسته‌بندی به سراسر ایران ارسال می‌شود . چشمه “وگل ” سرمنشا رودخانه نینه رود است . نینه رود رودی خروشان با آبی گوارا و خنک در طول قرون همواره مورد تمجید مورخین قرار داشته و از آن به عنوان رود شفابخش یاد شده‌است. این رودخانه از چشمه وَگُل در ۷ کیلومتری شمال هیر و در مجاورت روستای ویار سرچشمه می‌گیرد.


تاریخ و پیشینه
هیر را آتش معنا کرده‌اند. قدمت این روستا به روایتی به دوران پیش از اسلام بر می‌گردد. زمانی که آتش در فرهنگ ایران باستان جایگاهی ویژه داشت. آثار تاریخی زیادی در گذشته در این روستا موجود بوده که متأسفانه به علت عدم توجه مسئولان امروزه اکثر آن‌ها یا به سرقت رفته‌اند یا از بین رفته‌اند.


مسیر دسترسی
راه دسترسی از سمت قزوین، جاده باراجین سپس جاده بهرام آباد به رازمیان، روستای هیر.
محصولات کشاورزی
عمده محصولات کشاورزی این روستا عبارتند از:فندق، گردو، زغال اخته، زالزالک و ریواس.
روستای هیر در استان قزوین بزرگترین تولیدکننده زغال اخته در بین روستاهای ایران می‌باشد.زغال اخته این روستا از مرغوبترین زغال اخته‌ها نیز در کشور است[نیازمند منبع]. در سالی که محصول این روستا پربار باشد از باغات این روستا بالغ بر ۲۰۰ تن زغال اخته به سراسر کشور صادر می‌شود.[نیازمند منبع] فندق و گردوی هیر نیز از جمله محصولات باغی مرغوب کشور می‌باشد . به‌طوری‌که گردوی این منطقه دارای روغن فراوان و بسیار خوشطعم است .[نیازمند منبع] همچنین درخت گردوی کهنسالی در روستای هیر قرار دارد که از سالخوردگان روستا نقل شده در گذشته بالغ بر ۲۰۰ هزار گردو از این درخت برداشت می‌شده‌است.
مکانهای دیدنی
صخره زیبای روستای هیر (لتر تله)
هیر، تولیدکننده مرغوب‌ترین زغال اخته ایران
امامزاده ی روستای هیر (شاه رشید)


درخت کهن گردو، هیر، الموت
۱- رودخانه زیبا و خروشان نینه رود با آبی سرد و گوارا در فصل تابستان
۲- چشم‌انداز زیبای کوه سنگی معروف به «لترتله» و غار زیبای «اسکول» در مرکز کوه
۳- باغات سنتی مناطق «دارستان» و «پیشتین» (دارای هوای خنک در طول سال)
۴- چشمه «وَگُل» در فاصله ۷ کیلومتری شمال روستا. آب گوارای این چشمه را امروزه می‌توانید در داخل بطری «آب معدنی طبیعی وگل » تهیه کنید.
۵- گورستان قدیمی روستا برجای مانده از دوران زرتشت
۶- امامزاده «شاه رشید»
۷- غار تاریخی «ملک شاه بر روی کوهی در جنوب شرقی روستا و مرز روستای «دربند»
۸- صحرای «شنگل» و «لیرم» و «انارت»
۹- کوه صخره‌ای سرکه (به زبان محلی سرکه‌ای تله)
۱۰- باغهای جوان گِل کِند
۱۱- خانه‌های گلی و سنتی در منطقهٔ قلعهٔ روستا که قدمتی بالغ بر ۵۰۰ سال دارند
۱۲- مجموعه توریستی و گردشگری طلاسر در مجاورت رودخانه نینه رود و مزارع پرورش ماهی قزل آلا


جشن زغال اخته
جشن زغال اخته، جشن شکرگزاری است که در روستا هیر از توابع رودبار شهرستان استان قزوین برپا می‌شود که شامل موسیقی و آواهای محلی، بازی‌های سنتی و توزیع محصول زغال اخته می‌باشد و هرساله مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد. محصول زغال اخته در استان قزوین با سطح زیرکشت ۸۵۰ هکتار رتبه نخست را در کشور دارد. زغال اخته یکی از محصولات ناشناخته باغبانی کشور است که مانند هر محصول دیگر باغبانی دارای مزیت‌های متفاوت از قبیل ارزش غذایی و دارویی متنوع، ارزآوری، صادراتی و سودآوری برای باغداران است.

روستای یارفی

روستای یارفی، روستایی است از روستاهای قزوین از توابع بخش رودبارالموت که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان الموت پایین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸ نفر بوده‌ است.

روستای یارود

روستای یارود، روستایی از توابع بخش رودبار که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۹۰ نفر بوده‌ است.

روستای یاکند علی‌آباد

روستای یاکند علی‌آباد ، روستایی از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای یرک

روستای یرک، روستایی از توابع بخش طالقان شهرستان طالقان که در استان البرز واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌طالقان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۷ نفر بوده‌ است.مردم یرک از تات‌های اصیل هستند و به زبان تاتی سخن می‌گویند.

روستای یل‌آباد

روستای یل‌آباد (قزوین)، روستایی از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳۷ نفر بوده‌ است.زبان اهالی روستا ترکی آذربایجانی است.
جاهای دیدنی
زاغه‌های تاریخی روستا
قلعه تاریخی
بنای امام زاده موسی ابن عباس ابن علی (ع)
چشمه علی بولاغی

روستای یله‌گنبد

روستای یله‌گنبد، روستایی از توابع بخش کوهین که در استان قزوین واقع شده است. اين روستای کوهستانی از توابع بخش کوهین با مختصات جغرافيايي ۴۹ درجه و ۴۲ دقيقه طول شرقي و ۳۶ درجه و ۲۵ دقيقه عرض شمالي در فاصله۱۰ کيلومتري جاده قزوين –رشت و در غرب استان قزوین قراردارد.[۲] دو کوه ق‍َشَم بولاغی و قاطار قوزلوق روستای یله گنبد را احاطه کرده‌اند.
قدمت یله‌گنبد دست‌کم به دوره سلجوقی باز می‌گردد و مکانهای قدیمی روستا در مناطقی موسوم به کهنه کَند و قارابولاق قابل مشاهده است.
این روستا در دهستان ایلات قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۸ نفر بوده‌ است. مردم روستای یله‌گنبد به ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند. درآمد اکثر مردم این روستا از طریق فعالیت‌های زراعی، دامداری و باغداری تأمین می‌گردد. بخش کوچکی از اراضی روستا، به كشت آبی اختصاص دارد و بقیه به‌صورت دیم كشت می‌شود.
جاهای دیدنی
بنای یله‌گنبد

روستای یمقان

روستای یمقان، روستایی از توابع بخش طارم سفلی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان چوقور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۱ نفر بوده‌ است.

روستای یوج

روستای یوج (قزوین)، روستایی از توابع بخش رودبار که در استان قزوین واقع شده است. اهالی یوج به مراغی که از گویش‌های زبان تاتی است، صحبت می‌کنند.این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۳ نفر بوده‌ است.

روستای یوزباشی چای

روستای یوزباشی چای، روستایی از توابع بخش طارم سفلی که در استان قزوین واقع شده است. این روستا در دهستان کوهگیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷۱ نفر بوده‌ است. زبان اهالی روستا ترکی آذربایجانی است.این روستا قطب تولید زغال اخته در استان قزوین و از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول در ایران محسوب می‌شود.

           
 

نظر کاربران :

  • محمدرضا شیرین

    با سلام
    ضمن تشکر خواستم عرض کنم نام روستای هزارجلفا و روستای حصارخراوان رو ثبت نکردید، به نظر می آید به اهالی این دو روستا کم لطفی شده است
    اسم دو روستای دیگر رو ندیدم، انجیلاق، زاغه

    ۲۵ بهمن, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • فردین مالمیر چگینی

    فردین مالمیر
    با سلام
    روستای بهرام آباد طارم سفلی دهستان خندان نزدیک قلعه سمیران راثبت نکرده اید، لطفا بازنگری شود با تشکر

    ۵ تیر, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *