رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ تیر ۱۳۹۹

خانه مبشر مقدم

اشتراک گذاری

خانه مبشر مقدم واقع در بخش مرکزی یزد ، محله دارالشفا با شماره ۳۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.قدمت این بنا با توجه به نوع معماری مربوط به دوره قاجار است و به علت نام مالکش، این خانه به نام مبشر مقدم نام گذاری شده است.

معماری خانه مبشر مقدم

این خانه را در پلانی چهار ضلعی و مانند اکثر خانه‌های منطقه کویری، به‌صورت حیاط مرکزی ساخته‌اند که ورودی آن در جهت شمال و سپس راهروئی وجود دارد و درهمان جهت به حیاط ختم می شود. مرکز حیاط حوض دایره‌ای و فضاهای مسکونی و غیره در جهات غرب، شمال و جنوب، در دو طبقه زیرزمین و همکف قرار گرفته‌اند. مصالح بنا شامل خشت و آجر با ملات گل و گچ می‌شود و از تزئینات گل‌بری در ساخت بنا استفاده کرده‌اند.

خانه مبشر مقدم

ضلع جنوبی حیاط به صورت یک ایوان در مرکز وایوانچه هائی در طرفین بوده که با اجرای دیوار جلوی ایوان آن را به یک اتاق تبدیل نموده اند. همچنین پوشش سقف در این بنا به صورت خنچه پوش و ضربی با قوس هلالی می باشد و به طور کلی بنا با مصالح خشت و آجر با ملات گل و گچ ساخته شده است و دارای تزئیناتی به صورت گل بری در ضلع شرقی حیاط می باشد.

چون بنا از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت تاریخی یزد است، حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می نماید. خانه ثبتی «مبشر مقدم» در راستای اجرای طرح حمایت از مالکان بناهای تاریخی و ثبتی، مرمت و ساماندهی می‌شود . مهمترین اقدامات مرمتی بنا شامل مرمت دست‌اندازهای پشت‌بام، اجرای آجر فرش پشت بام، جمع‌آوری دیوارهای فرسوده خشتی و بازسازی مجدد با خشت‌خام طبق وضع اولیه، اجرای شرفی لب بام و اندود کاهگل بدنه دست انداز پشت بام است.

نحوه دسترسی به خانه مبشر مقدم

آدرس : یزد، بافت تاریخی، محله دارالشفاء

خانه مبشر مقدم

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *