رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ تیر ۱۳۹۹

روستای کنگ طرقبه

لینک این مطلب کپی شد!

روستای کنگ طرقبه ، روستایی از توابع بخش طرقبه شهرستان طرقبه شاندیز که در استان خراسان رضوی می باشد . روستای پلکانی کنگ در ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و ۲۹ کیلومتری مشهد قرار دارد و آخرین روستا در محور دره رودخانه کنگ می‌باشد که از طریق یک جاده آسفالته به روستای نغندر و سپس شهر طرقبه و از آنجا به شهر مشهد مرتبط می‌شود و ماسوله‌ای دیگر را از دوران قبل از اسلام به نمایش می‌گذارد.

روستای کنگ به دلیل چشم اندازهای کوهستانی زیبا و وجود چشمه ها و درختان گوناگون بر دامنه کوهپایه های آن، بسیار مورد علاقه کوهنوردان می باشد. به دلیل استقرار سکونت گاه های آن بر روی کوهپایه ، با عنوان روستایی پلکانی و ماسوله ای خراسان شناخته شده که این موضوع نقش بسزایی در جذب توریسم خارجی داشته است.

روستای کنگ طرقبه

قبرستان تاریخی روستای کنگ

قبرستان کنگ مربوط به اواخر دوره صفوی -اواخر دوره قاجار است و در شهرستان مشهد، بخش طرقبه، روستای کنگ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۹۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. . این قبرستان روی تپه‌ای بنا شده و سنگ قبرهای باارزشی را در خود جای داده است.
گورستان کنگ که بر روی تپه مشرف به روستا واقع شده ، دارای سنگ قبرهای با ارزشی است و به عنوان یکی دیگر از جاذبه های تاریخی این روستا شناخته می شود.

یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای تاریخی کنگ، قبرستان این روستا میباشد که مکانی بسیار جالب و دیدنی است.قبرستان کنگ روی تپه بنا شده است و سنگ قبرهای با ارزشی دارد. روی هر قبر، دو سنگ قبر قلوه‌ای ‌شکل قرار داده شده است. تاریخ حک شده بر روی قبرها بیشتر به هجری قمری است و علامت مخصوصی برای هر فرد فوت ‌شده به اشکال گوناگون از جمله شانه و صورت و … حکاکی شده است.

اکثر سنگ قبرها از جنس شیست است یک سنگ دگرگونی مسطح که لایه لایه و ورق مانند و تقریبا موازی است. دو سنگ قبر قلوه‌ای شکل، بر روی هر قبر، به چشم می‌خورد و با توجه به موقعیت، سن و جنس متوفی، علامت خاصی به شکل‌های گوناگون همچون شانه، صورت و … بر روی آنها دیده می‌شود.
در دل این منطقه تاریخی، رودخانه پرآب کنگ در کنار درختان میوه ، چشم انداز بی نظیری را ایجاد کرده و ارتفاعات، باغ سرسبز و حاشیه رودخانه یکی از مهمترین ظرفیت های این منطقه محسوب می شود و این منطقه به درختان میوه اش معروف است. چشم انداز این باغ ها در فصول بهار، تابستان و پاییز بسیار تماشایی است و باعث جذب گردشگران بسیاری در طول سال می شود. روستای کنگ جزئی از بخش طرقبه است و برای رسیدن به آن باید راه آسفالته طرقبه – نغندر را پشت سر گذاشت.

 جاذبه های تاریخی روسنای کنگ جاذبه های تاریخی روسنای کنگ

مزار شیخ عبدالله‌

مزار شیخ عبدالله از مکان‌های مهم مذهبی روستای کنگ در طرقبه است. شیخ عبدالله یکی از عرفای این دیار بود که در سال ۱۲۶۶ هجری قمری متولد شد و به تحصیل علم و دانش در مشهد، قم و عتبات عالیات پرداخت. وی در کنگ چشم از دنیا فروبست. مراز این عارف برای مردم محلی از قداست زیادی برخوردار است و در فاصله دو کیلومتری از روستا قرار دارد.

رباط پای کوه کنگ یا رباط شاه عباسی

رباط شاه عباسی در زیر زمین و با کندن ساخته شده است. سقف این رباط هم تراز با شیب دامنه‌ی کوه می‌باشد و بنا به گفته‌ی مردم روستا، در گذشته راه قدیم نیشابور به مشهد از کنار این رباط می‌گذشته است.

رباط به ساختمان‌های کنار راه و به ویژه بیرون از شهر و آبادی گفته می‌شود که کاروانیان برای استراحت از آن استفاده می‌کردند. در روستای کنگ نیز نمونه‌ای از این ساختمان‌ها وجود دارد که با عنوان رباط پای کوه کنگ یا رباط شاه عباسی شناخته می‌شود. این رباط در انتهای دره کنگ قرار گرفته و بر روی دامنه‌ای مشرف به رودخانه کنگ واقع شده است.
رباط شاه عباسی را در زیر زمین و با کندن آن ساخته‌اند و سقف آن را هم تراز با شیب دامنه کوه در نظر گرفته‌اند. بنا به گفته مردم روستا، در گذشته راه قدیم نیشابور به مشهد از کنار این رباط می‌گذشته است.هم از سمت دره و هم از سمت کوهستان می‌توان به این رباط دسترسی پیدا کرد. در هر صورت حدود یک ساعت و نیم پیاده‌روی لازم است تا از روستای کنگ به رباط برسید.

مسجد و تکیه تاریخی

بناهایی با ۱۵۰ سال قدمت که اهمیت زیادی برای مردم روستا دارند. در گذشته دو تکیه در روستا وجود داشته که یکی از آنها در اثر آتش سوزی از بین رفته است.

 جاذبه های تاریخی روسنای کنگ جاذبه های تاریخی روسنای کنگ

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *