رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

تکیه آغاباشی تخت فولاد اصفهان

اشتراک گذاری

تخت فولاد اصفهان با نام وادی السلام ثانی، دومین قبرستان جهان تشیع آرامگاه بیش از ۲ هزار عالم، فقیه و مجتهد، شاعر، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی و همچنین سایت موزه ای گردشگری برای طالبان فرهنگ و معرفت است.تکیه آغا باشی مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، غرب تخت فولاد، شرق تکیه خاتون آبادی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۹۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تکیه آغاباشی تخت فولاد اصفهان

در خیابان واله اصفهان ودر کنار تکیه‌های میرفندرسکی و سیدالعراقین و قبرستان عمومی تخت فولاد (از قبرستان‌های معروف و تاریخی اصفهان) ،اگرقدم‌زنان به اواسط این خیابان بروید ،در جوار تکیه خاتون‌آبادی، با تکیه آغاباشی روبه‌رو می‌شوید که در عین سادگی، زیبایی منحصربه‌فردی دارد.
برای ورود به این تکیه باید از دری چوبی و کوچک گذر کنید که البته این درِ کوچک تاریخی، مدت‌های زیادی است که بسته شده‌است و برای وارد شدن به تکیه تاریخی آغاباشی باید از تکیه خاتون‌آبادی بگذرید.

این دو تکیه مهم تخت فولاد، به‌وسیله دالانی طویل و تاریک به هم راه پیدا کرده‌است. گفته می‌شود میرزا سلیمان آغاباشی، به‌خاطر ارادتی که به آیت‌الله خاتون‌آبادی داشت، این تکیه را در این محل بنا کرد.

تکیه آغاباشی از تکایای به‌جامانده از دوران قاجار در قبرستان تخت فولاد است. این تکیه منسوب به میرزا سلیمان آغاباشی از بستگان ظل‌السلطان قاجار، حاکم اصفهان در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار است. میرزا سلیمان از خواجه‌سرایان دربار و از سرسپردگان عرفای نعمت اللهی بوده‌است.این خاندان از معروف‌ترین سلسله‌های تصوف در ایران بودند که به‌ واسطه شاه سید نورالدین نعمت الله ولی به نام صوفیان نعمت اللهی خوانده می‌شوند. آن‌ها در اواخر حکومت کریم‌خان زند برای تجدید حیات این سلسله به ایران آمدند.

تکیه آغاباشی تخت فولاد اصفهان تکیه آغاباشی تخت فولاد اصفهان

میرزا سلیمان این تکیه را برای خلوت عارفان و صوفیان و درویشان نعمت اللهی بنا کرد و پس‌از مرگ نیز در این مکان به خاک سپرده‌شد. آغا باشی از خواجه سرایان دستگاه ظل السلطان و خود مردی عارف پیشه و صوفی مسلک و نتیک نهاد بوده و نسبت به علما و همچنین مشایخ صوفیه اظهار ارادت مینموده وبه ویژه با آقایان علما خاتون آبادی پا قلعه محشور و مأنوس بوده است. پس از وفات میر اسماعیل خاتون آبادی معروف به صابر علیشاه جهت او در جنب تکیه خاتون آبادی تکیه ای بنا کرد که شامل دو قسمت است: قسمت جنوبی بقعه و سرداب تکیه که ضمن راه ورود از تکیه خاتون آبادی و ورود به تکیه سید العراقین از قسمت جنوبی آن و مقابل دو باب اطاق است که یکی از آنها سرایدار تکیه که او نیز درویش است ساکن میباشدت قسمت شمالی سرداب که خود نیز تکیه ای مستقل و محل دفن جمعی کثیر از صوفیان و دراویش نعمت اللهی و وابستگان به آقایان خاتون آبادی میباشد .

تکیه آغاباشی تخت فولاد اصفهان تکیه آغاباشی تخت فولاد اصفهان

در وسط دو تکیه ساختمانی است دو طبقه شامل سرداب و بالا خانه ودر سرداب نامبرده عده ای از آقایان مدفون میباشند بانی بقعه و سرداب عبدالحسین میر پنجه جر قویه ای است که از مریدان این خاندان و سر سپردگان مشایخ این سلسله بوده است.این تکیه از بنایی چهارگوش، سرداب، حیاطی بزرگ، اتاقک‌های دورتادور ایوان تکیه، سنگابی زیبا و بالاخانه تشکیل شده‌است. ساختمان وسط تکیه، سرداب و بالاخانه را میرزا عبدالحسین میرپنجه، یکی از فرماندهان قشون ظل‌السلطان، ساخته و خود او بعداز مرگ در سرداب دفن شده‌است.

بعداز خروج از دالان جالب و هیجان‌انگیز تکیه، به حیاطی بزرگ می‌رسید که با اتاقک‌های زیاد شکل گرفته و با پنجره‌های هلالی‌شکل تزیین شده‌ است.
حیاط تکیه به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده‌ و اکنون در حال تعمیر و مرمت است. مقبره میرزا سلیمان آغاباشی در تکیه شمالی قرار گرفته ‌است. اتاق‌ها در دو طبقه بنا شده و دو طرف حیاط قرار گرفته ‌است.
درمجموع، بنای این تکیه به‌شیوه «کاخ‌سازی» است و دورتادور آن محصور است.

تکیه آغاباشی تخت فولاد اصفهان تکیه آغاباشی تخت فولاد اصفهان
تکیه آغاباشی تخت فولاد اصفهان تکیه آغاباشی تخت فولاد اصفهان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *