رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی بندرانزلی ( ۲۰ جاذبه گردشگری )

تاریخ بروزرسانی :
۵ دی ۱۴۰۱

جاهای دیدنی بندر انزلی را در یک مطلب جمع آوری کرده ایم . بندرانزلی که دومین شهر پر جمعیت استان گیلان است یکی از بنادر مهم و دیدنی ایران می باشد. تالابهای انزلی ، نیلوفرهای آبی ، موج شکن ها و بلوار ساحلی از جمله جاهای دیدنی بندرانزلی برای گردشگران داخلی و خارجی می باشد. بندر انزلی در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر رشت قرار دارد و از اولین شهرهای ایران است که به‌دلیل ورود مهاجران ارمنی و اروپایی که از جنگ جهانی گریخته بودند با فرهنگ غربی آشنا شد. علاوه بر این، بندر انزلی به دلیل نزدیکی به کشورهای شمالی و نیز مسیرهای ارتباطی به اروپا از طریق رود ولگا و دریای سیاه از جنبه اقتصادی و استراتژیک نیز برای ایران حائز اهمیت است.

 جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )
حتی به عقیده برخی بندر انزلی اولین و بزرگترین بندر ایران در سواحل دریای مازندران است که به دلیل موقعیت بندرگاهی و پرباران بودن، اروپای کوچک نامیده می‌شود. شهر پرباران و جلگه‌ای انزلی با وجود تالاب و سرسبزی همیشگی‌اش به اروپای شمال ایران هم معروف است. جایی که در هر فصلی به آن سفر کنید، سرسبزی و زیبایی آن را احساس خواهید کرد. در ادامه با جاهای دیدنی بندرانزلی آشنا خواهیم شد.

-انزلی-1 جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

تالاب انزلی از مهمترین جاهای دیدنی بندرانزلی 

تالاب یا مرداب انزلی یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی استان گیلان است که در جنوب غربی شهر انزلی قرار دارد. این تالاب در عین حال یکی از مهم‌ترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود که در فهرست تالاب‌های بین‌المللی نیز به ثبت رسیده است.تالاب بین‌المللی انزلی محل تخم‌ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است. در میانه تالاب جزایر زیبایی وجود دارد و دو شهر زیبای بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار دارند. وسعت این تالاب فصول زمستان و بهار به علت افزایش بارندگی به حدود ۱۲۰ کیلومترمربع می‌رسد و در تابستان و پاییز به حدود ۸۰ کیلومتر تقلیل می‌باید.همچنین، این‌ تالاب به دلیل وجود لاله‌ مرداب و نیلوفر‌های آبی که در تمام تالاب وجود دارند و منظره‌ای بی‌نظیر به وجود آورده‌اند، مقصدی منحصربه‌فرد برای گردشگری طبیعت است.
مرداب انزلی با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی، صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد که بخش اعظم آن در منطقه حفاظت‌شده سرخانکل از آنان محافظت می‌شود. تالاب انزلی با تالاب کوشیرو در پارک ملی کوشیرو شیتسوگن پیوند خواهرخواندگی دارد. قایق‌سواری بر پهنه مرداب یکی از مفرح‌ترین لحظات سفر به بندر انزلی است.

-انزلی-2 جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

آدرس: استان گیلان، انزلی، خیابان تکاوران، پل هوایی، تعاونی نیزار
ساعت بازدید: تماشای تالاب در هر ساعتی از روز امکان‌پذیر است اما برای قایق‌سواری یا سایر تفریحات از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر امکان استفاده وجود دارد.

-انزلی جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

پناهگاه حیات وحش سرخانکل

تالاب سرخانکل (منطقه حفاظت‌شده سرخانکل) بخشی از مجموعه تالاب انزلی است، که در بخش میانی آن واقع‌ شده است. از آنجایی‌ که نبض گردشگری تالاب در انتهای این منطقه می‌تپد خواه‌ناخواه سرخانکل به‌عنوان تنها مسیر رسیدن به نیلوفرهای آبی است. پرندگان مهاجر نظیر قو، غاز، چنگر و انواع مرغابی‌ها، طاووسک، یلوه، کاکایی نیز در این منطقه زمستان گذرانی می‌نمایند. سرخانکل پوشیده از آزولا، سه کوله خیز، لاله تالابی و نیزار است که گونه غالب گیاهی آن را نی و لوئی تشکیل می‌دهد. منطقه رویش گل‌های نیلوفر آبی یکی از مکان‌های اصلی تخم‌گذاری و جوجه‌آوری پرستوهای دریایی در تالاب انزلی محسوب می‌شود.

-حیات-وحش-سرخانکل جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

پناهگاه حیات وحش سرخانکل در غرب سلکه واقع شده که از طرف شمال به کانال ماهروزه و از طرف جنوب به روستاهای هندخاله، سیاه درویشان و از طرف شرق به رودخانه هندخاله و از طرف غرب به رودخانه تازه بکنده محدود می‌شود.از حیات وحش پناهگاه حیات وحش سرخانکل می‌توان به پرندگان مهاجر نظیر قو، غاز، چنگر و انواع مرغابی‌ها، طاووسک، یلوه، کاکایی و ماهی‌های بومی مانند سوف، هشترخان، کپور، سیم، شوک (اردک ماهی) و ماهیان مهاجر از قبیل ماهی سفید، سفید کولی و سیاه کولی اشاره کرد.از آنجایی‌که این منطقه بخشی از تالاب انزلی محسوب می‌شود و در بخش میانی آن واقع شده و برای رسیدن به نیلوفرهای آبی باید از این مسیر عبور کرد، عبور مداوم قایق‌ها از این منطقه باعث نا‌امنی تالاب برای پرندگان و نیز آلودگی آن شده است.

-حیات-وحش-سرخانکل1 جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

آدرس:
ایران، گیلان، بندر انزلی، تالاب انزلی
ساعت بازدید: در ساعت کاری قایق‌های تالاب انزلی

-حیات-وحش-سرخانکل2 جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

بلوار ساحلی بندر انزلی

بلوار ساحلی قدس بندر انزلی که به بوستان ساحلی انزلی یا بلوار ساحلی بندر انزلی نیز معروف است. یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر انزلی محسوب می‌شود.این بلوار از قدمت بالایی نیز برخوردار است و اولین پارک به سبک اروپایی و نوین در ایران محسوب می‌شود. این بلوار با چشم‌اندازی زیبا به تاسیسات بندری و دریای خزر و ورودی تالاب بین‌المللی انزلی فضایی چشم‌نواز و دل‌انگیز را برای گردشگران فراهم ساخته است.

-ساحلی-1 جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

از آنجایی‌که بندر انزلی از سالیان دور با روسیه تزاری هم‌مرز بوده و رفت‌وآمدهای بسیاری بین شهرهای هم‌مرز با انزلی صورت می‌گرفته، حال‌وهوایی اروپایی داشته که نشانه‌های آن را در معماری شهر می‌توان مشاهده کرد. از بوستان بلوار ساحلی بندر انزلی می‌توان آمدوشد کشتی‌ها در اسکله‌های بندر، رقص نرم امواج در کناره موج شکن، پرواز پرندگان بر فراز خزر، تلالوی نور خورشید روی امواج سبز غلطان و قایق‌های موتوری تندرو را مشاهده کرد. مجسمه زیبای شیر، پلکان‌های خوش‌ساخت، آلاچیق و حوضچه‌هایی با فواره‌های بلند در میان درختان کاج و مرکبات، درختچه‌های تزئینی، شمشادهای سرسبز و گل‌ها و سبزه‌ها، گلدان‌های سپید بزرگ پر از گل‌های رنگارنگ بر زیبایی این بوستان ساحلی انزلی می‌افزاید.
آدرس: ایران، گیلان، بندر انزلی
ساعت بازدید: محدودیت زمانی ندارد

-ساحلی جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

حافظیه انزلی

در بلوار ساحلی انزلی و در کنار بنای شهرداری، بنایی سفیدرنگ شبیه حافظیه شیراز قرار دارد. این بنا در سال ۱۳۱۱ به سفارش شهرداری و توسط گروهی از مهندسان آلمانی احداث شده است. پیش‌ از این، حافظیه انزلی مکان برگزاری کنسرت‌های موسیقی بوده و هنوز هم به دلیل شباهتی که با حافظیه دارد به همین نام خوانده می‌شود. اکنون از این محل در کنار جذابیت گردشگری به‌عنوان مکان برگزاری نمایشگاه‌های کوچک نقاشی و صنایع‌دستی استفاده می‌شود.

-انزلی-1 جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

عزيز طويلی محقق و نويسنده تاريخ انزلی نوشته است:

با بررسی‌های انجام گرفته، کار ساخت حافظيه شيراز كه شبيه محل ترنم موزيک انزلی، ولی بزرگ‌تر از آن است، از سال ۱۳۱۳ شروع و در سال ۱۳۱۶ پايان يافته است و اين می‌رساند كه نه تنها محل ترنم موزيک را از حافظيه شيراز اقتباس نكرده اند، بلكه احتمال دارد حافظيه شيراز را از روی بنای محل ترنم موزيک انزلی ساخته باشند.این بنا به منظور ترنم موسیقی ساخته شده است. حافظیه بندر انزلی با شماره ۱۵۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسيده است.

آدرس: استان گیلان، بندر انزلی، بلوار ساحلی انزلی، مجاورت بنای شهرداری
ساعت بازدید: محدودیت زمانی ندارد

 

-انزلی جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

پل های انزلی

در گذشته که غازیان و انزلی دو شهر جدا از هم بودند، رفت‌وآمد بین آن دو از طریق قایق انجام می‌شد. در سال ۱۳۱۴ ساخت پل‌های انزلی و غازیان به‌منظور اتصال این دو مکان آغاز شد. پل تاریخی غازیان یکی از دو پل مهم شهر انزلی است و زمان ساخت آن به دوره پهلوی می‌رسد. این پل روی رودخانه انزلی، بین غازیان و میان پشته و در مسیر ارتباطی تهران – رشت قرار دارد. پل غازیان در زمان خود از معدود پل‌های پیشرفته جهان در نوع خود بوده و بر همین اساس، جزو پل‌های تاریخی ایران به ثبت رسیده‌ است. پل‌ انزلی نیز دیگر پل ارتباطی این شهر است که بندر انزلی را به غازیان به‌صورت زمینی متصل می‌کند. این پل با استفاده از بتون مسلح ساخته شده است. کار ساخت این پل از اواخر تیرماه ۱۳۱۴ آغاز شد و در هفتم آذر ماه ۱۳۱۸ به‌طور رسمی مورد استفاده قرار گرفت.

-انزلی-1 جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )
آدرس: گیلان، بندر انزلی
ساعت بازدید: محدودیت زمانی ندارد

-انزلی جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

آکواریوم انزلی

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی انزلی آکواریوم آن است. این جاذبه دیدنی با ۴۰ متر تونل زیر آب دارای ۴۰ آکواریوم مختلف است که بزرگ‌ترین و کامل‌ترین آکواریوم مصنوعی در ایران هم به شمار می‌رود. این مجموعه که در دو طبقه ساخته شده دارای بیش از ۲۰۰ گونه مختلف آبزیان، بیش از ۵۰۰۰ هزار خزنده، آبزی و پرنده است.از دیگر امکانات این مجموعه می‌توان به شهربازی سرپوشیده گیم لند با بازی‌های مدرن، لونا پارک و بولینگ اشاره کرد. رستوران و کافی‌شاپ گرندشف هم از دیگر بخش‌های آن هستند.

آدرس: استان گیلان، منطقه آزاد انزلی، فاز تجارت و گردشگری
ساعت بازدید: ۱۲ ظهر تا ۸ شب

-انزلی جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

کاخ موزه نظامی انزلی

این عمارت زیبا با پنجره‌های بزرگ از شمال به خزر و چشم‌انداز زیبای آن و از سمت جنوب به سرسبزی و زیبایی یک باغ پرطراوت آغوش گشوده است. گرچه این موزه نام نظامی را بر خود دارد، اما بنای زیبا و اشیای ظریف و هنرمندانه آن بر وجهه خشک و نظامی سلاح‌های موجود در آن چیرگی دارد. کاخ موزه نظامی همچون قوی سپیدی در باغ دلگشایی ماوا گزیده و عطر بهارنارنج‌هایش مشام هر دیدارکننده‌ای را نوازش می‌دهد. ساخت بنای کاخ میان پشته به دستور رضاخان و به‌دست مهندسان ایرانی در سال ‪ ۱۳۰۸‬آغاز شد و پس از دو سال به پایان رسید.امروزه از جاهای دیدنی بندرانزلی می باشد.

آدرس: گیلان، بندر انزلی، بین دو پل انزلی و پل غازیان
ساعت بازدید: برای بازدید از این کاخ می‌توانید از ساعت ۸ الی ۱۳ و بعد از ظهرها از ساعت ۱۵ الی ۱۸ مراجعه کنید

-موزه-نظامی جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

دهکده ساحلی بندر انزلی

دهکده ساحلی بندر انزلی بزرگ‌ترین باغ شهر ایران است. این شهرک در منطقه غازیان انزلی بین محله شالیور و بی‌بی حوریه غازیان واقع‌شده و از هنگام ساخت آن در سال ۴۸ توسط مرحوم فرهنگی تاکنون باوجود ایجاد شهرک‌های توریستی فراوان در استان گیلان و مازندران هنوز از زیباترین شهرک‌های گردشگری ایران است. در دهکده ساحلی فضای سبز اهمیت ویژه‌ای دارد، به گونه‌ای که ویلاهای این شهرک در حدود ۲۰ درصد مساحت زمین را به خود اختصاص داده است. شهرک ساحلی بندر انزلی (دهکده ساحلی بندر انزلی) دارای امکانات رفاهی همچون رستوران، فروشگاه، پارک، مسجد، منطقه شنای برادران و خواهران، زمین‌های ورزشی، ویلاهای ساحلی، آلاچیق و… است.

آدرس: گیلان، بندر انزلی، غازیان، بین محله شالیور و بی‌بی حوریه
ساعت بازدید: محدودیت زمانی ندارد

-ساحلی جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

کلبه وحشت انزلی

در یکی از روستاهای نزدیک به انزلی به اسم هفت دغنان یک عمارت قدیمی وجود دارد که متعلق به یکی از ثروتمندان منطقه به نام عزت الملوک ساسانی بوده است.افسانه‌های زیادی در مورد کلبه وحشت انزلی وجود دارد اما کسی اطلاعی ندارد که این کلبه دقیقاً کجاست و برخی عقیده‌ دارند که این عمارت قدیمی همان کلبه وحشت است که در سال‌های اخیر هم به دلیل مرمت نشدن و عدم رسیدگی در حال تخریب است.
آدرس: استان گیلان، بندر انزلی، روستای بهمبر، منطقه هفت دغنان
ساعت بازدید: محدودیت زمانی ندارد

-وحشت جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

برج ساعت انزلی از جاهای دیدنی بندرانزلی

برج ساعت که یکی از قدیمی‌ترین بناها و از جاهای دیدنی بندرانزلی است و هنوز نیز به درستی ساعت را نمایش می‌دهد، پشت بازار سپه و میدان انزلی واقع شده است. این برج به دستور خسرو خان گرجی، حاکم ناصرالدین‌شاه در انزلی در سال ۱۱۹۴ شمسی ساخته‌شده است.برج ساعت که با نام مناره انزلی نیز خوانده می‌شود، در گذشته نوعی فانوس دریایی بود. کارکرد این مناره به صورتی بود که در شب با روشن کردن منطقه باعث ایجاد مسیر برای کشتی‌ها در دریا می‌شد. به‌همین دلیل در گذشته روی این مناره‌ها چراغ‌هایی نصب می‌شد. این بنا در پشت بازار سپه و میدان انزلی واقع شده و در سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۱۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: استان گیلان، بندر انزلی، مطهری، بازار بزرگ سپه، خیابان سپه، بین سی‌متری پاسداران و خیابان قاآنی شمالی ۳
ساعت بازدید: بدون محدودیت زمانی

-ساعت جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

روستای اشپلا

روستای اشپلا در نزدیکی تالاب انزلی قرار دارد. روستایی خوش آب و هوا که دارای برکه و محل بزرگی است که در گذشته استخر پرورش ماهی بوده است. این روستا پاتوق افراد محلی برای پیک نیک‌های آخر هفته و همچنین ماهیگیری است.
آدرس: ایران، گیلان، بندر انزلی، کنار تالاب انزلی
ساعت بازدید: محدودیت زمانی ندارد

-اشپلا جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

موج شکن انزلی

موج شکن انزلی نام موج شکنی است که در بندر انزلی قرار دارد. طول این موج شکن ۵۲۰ متر و کار ساخت آن در سال ۱۹۱۴ میلادی (۱۲۹۳ شمسی) به پایان رسیده است. قبل از احداث این موج‌شکن انزلی و غازیان، کانال بین انزلی و غازیان همانند خلیجی بود که کشتی‌های تجارتی به منظور تخلیه و بارگیری یا مصون ماندن از امواج و توفان دریا در آنجا پناه آورده به اسکله‌ها پهلو گرفته یا روی لنگری می‌ایستادند. اما امواج دریا، تا داخل کانال را می‌کوبید و به شناورهای مستقر در خلیج آسیب می‌رساند. از اینرو، نیاز به احداث موج شکن‌ها احساس شد و در نتیجه، قرارداد این بنای عظیم که از شاهکارهای معماری درنوع خود است، در سال ۱۲۷۴ خورشیدی (۱۸۹۵ میلادی) بین دولت ایران و کمپانی (احداث راه انزلی – قزوین) منعقد شد.

موج‌شکن انزلی که روزگاری برای جلوگیری از آسیب رساندن موج‌های دریا به کشتی‌ها و قایق‌ها ساخته شده بود، اکنون به محلی برای تفریح بدل شده است. تقریبا هر بازدیدکننده از انزلی، یک عکس یادگاری در کنار موج‌شکن دارد. گردش روی موج‌شکن بندر انزلی و تماشای منظره دریا و کانال و ساحل انزلی و بلوار ساحلی انزلی از فراز آن، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای هر گردشگری خواهد ساخت.امروزه موج شکن از جاهای دیدنی بندرانزلی می باشد.

-شکن جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

مجموعه مارینا کاسپین

مارینا سنتر کاسپین در بندر انزلی اولین مارینای شمال کشور همچنین حرفه‌ای‌ترین و به‌روزترین آن‌هاست. مارینا در واقع یک مجموعه ورزشی و گردشگری دریایی برای نگهداری قایق‌ها در محیطی امن است. ضمن اینکه انواع ورزش و تفریحات آبی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.این مجموعه در کنار سرویس‌دهی به شناورها دارای امکانات رفاهی و خدماتی مثل فروش تخصصی شناورهای تفریحی، انواع رستوران، کافی‌شاپ و استراحتگاه‌های ساحلی، فروشگاه لوازم و تجهیزات دریایی، کلوپ تفریحات دریایی، مدرسه بادبانی و… است.
آدرس: استان گیلان، منطقه آزاد انزلی، مارینا کاسپین
ساعت بازدید: ۱۲ الی ۲۲

 جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان

کشتی مسافرتی-تفریحی میرزا کوچک خان که در سال ۱۹۷۱ میلادی در ژاپن ساخته‌ شده دارای پنج طبقه، ۷۴ متر طول، ۱۲ متر عرض. ۲۰ متر ارتفاع و ۲۷ کابین درجه‌یک و دو، با گنجایش حدود ۲۵۰ مسافر است. این کشتی می‌تواند بین استان‌های ساحلی و خارجی تردد کند و مرکز اقامتی آن در حد هتل چهار ستاره است. کشتی مسافری-تفریحی میرزا کوچک خان با امکانات و تجهیزات اقامتی و پذیرایی مناسب میزبان میهمانان علاقه‌مند به تجربه شبی به‌یادماندنی در دریای خزر است.

-میرزا-کوچک-خان جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )
آدرس: گیلان، بندر انزلی
ساعت بازدید: محدودیت زمانی ندارد

-میرزا جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

گورستان لهستانی بندر انزلی

در جریان جنگ جهانی، لهستانی‌های زیادی از مرزهای شمال کشور به ایران مهاجرت کردند. تا از آتش جنگ در امان بمانند. این افراد که بیشتر در رشت و انزلی ساکن شده بودند، پس از مرگ در همین‌جا دفن شدند. گورستان لهستانی‌ها که ۶۳۹ مهاجر در آن به خاک سپرده‌ شده‌اند. دومین گورستان بزرگ لهستانی‌ها در ایران است.
آدرس: ایران، استان گیلان،‌ بندر انزلی
ساعت بازدید: بازدید از مجموعه از صبح تا بعد از ظهر امکان‌پذیر است.

-لهستانی جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

بقعه بی بی حوریه از جاهای دیدنی بندرانزلی

یکی از اماکن مقدس و از جاهای دیدنی بندرانزلی، بقعه بی‌بی حوریه است که از خواهران امام رضا و دختران امام موسی کاظم است. این بقعه در روستای شالور و نزدیک به غازیان، در مسیر رشت به انزلی قرار دارد که با سفر به انزلی می‌توانید سری به آنجا بزنید.
آدرس: استان گیلان، بندر انزلی
ساعت بازدید: محدودیت زمانی ندارد

-بی-حوریه جاهای دیدنی بندرانزلی ( 20 جاذبه گردشگری )

مهمترین جاذبه گردشگری بندرانزلی کدام است؟

تالاب یا مرداب انزلی به دلیل وجود لاله‌ مرداب و نیلوفر‌های آبی که در تمام تالاب وجود دارند و منظره‌ای بی‌نظیر به وجود آورده‌اند، مقصدی منحصربه‌فرد برای گردشگری طبیعت است.

جاهای دیدنی بندرانزلی در بهار و تابستان کدامند ؟

در بهار و تابستان رفتن به تالاب انزلی، گشت و گذار در بلوار ساحلی، دهکده ساحلی، مارینای کاسپین و… از جمله بهترین گزینه‌ها هستند.

کاربری فعلی موج شکن بندرانزلی چیست ؟

موج‌شکن انزلی که روزگاری برای جلوگیری از آسیب رساندن موج‌های دریا به کشتی‌ها و قایق‌ها ساخته شده بود، اکنون به محلی برای تفریح بدل شده است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *