رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

روستای شفیع آباد کرمان

لینک این مطلب کپی شد!

روستای شفیع آباد کرمان روستایی ست از توابع بخش شهداد که در کنار جاده نهبندان به شهداد قرار گرفته است و بیشتر به واسطه قلعه و کاروانسرای مشهورش شناخته می‌شود. روستای شفیع آباد از روستاهای شهرستان کرمان به شمار می‌رود. اما روستای شهداد کرمان هم در نزدیکی شفیع آباد قرار دارد.
در روستای شفیع آباد کرمان اولین اکو موزه طبیعی ایران ساخته شده است .این روستا هم با مشارکت مردم به عنوان مرکز اصلی برپایی اکو موزه انتخاب شده است . این روستا فرهنگ، آداب رسوم و پوشش محلی، غذای محلی و صنایع دستی مخصوص به خودرا دارد که این موضوع باعث جذب گردشگران به این منطقه خواهد شد. از سوی دیگر نزدیکی این روستا به کلوت های کویر شهداد باعث شد این روستا را به عنوان مرکز این اکو موزه انتخاب کنند.

روستای شفیع آباد کرمان روستای شفیع آباد کرمان

روستای شفیع ‌آباد خیلی کوچک است، مانند تمام روستاهای کوچک قدیمی استان کرمان . اینجا بافت روستا هنوز همان بافت خشتی و گلی است. سقف خانه‌ها کوتاه و حیاط‌ها پررمزوراز هستند. در بیشترِ خانه‌ها باز است و صدای گاو و گوسفند از داخلشان به گوش می‌رسد.روستای شفیع ‌آباد آخرین روستا در مسیر کلوت و دروازه ورود به کویر لوت ایران است. حس عجیبی را که اینجا خواهید داشت، هیچ‌وقت فواموش نخواهید کرد. اینجا در کویر لوت هستید.

ما معمولا به هر بیابانی که علف نداشته باشد، می‌گوییم کویر ولی اینجا واقعا کویر است؛ شوخی نیست. شما در روستایی هستید که دروازه ورود به کویر لوت ایران است و کمی بعد از این روستا کلوت‌های اعجاب‌انگیز ایران شروع می‌شوند. کلوت‌هایی که هرساله تعداد زیادی گردشگر خارجی را به اینجا می‌کشاند.
در این روستا فقط یک خیابان اصلی وجود دارد که داخلش کوچه‌های زیادی است. نام تمام این کوچه‌ها در روستای شفیع آباد «کلوت» است. شاید به‌خاطر اینکه همین کلوت است که شفیع آباد را از حالت روستایی ساده و معمولی درآورده و تبدیل به منطقه‌ای مهم و جاذب گردشگر کرده ‌است. آن‌قدر مهم که در همین یک خیابان کوتاه، هفت اقامتگاه بوم‌گردی احداث شده است؛ هفت اقامتگاه با توجه به وسعت روستا خیلی زیاد است.

روستای شفیع آباد کرمان روستای شفیع آباد کرمان

اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستای شفیع آباد به‌سبک قدیم روستا ساخته شده‌اند. در حیاط اکثرشان چند درخت نخل به چشم می‌خورد که نمادی از نخل و خرما در منطقه هستند. داخل حیاط بعضی از این اقامتگاه‌ها کپرهایی وجود دارد که نماد زندگی در کویر هستند.
می‌توانید درون کپرها بنشینید و صبحانه یا ناهار محلی بخورید یا می‌توانید روی تخت‌هایی بنشینید که درختان نخل از همه‌طرف احاطه‌شان کرده‌اند و با خوردن غذایی محلی در مکانی کاملا بومی و سنتی، در حس و حال روستاهای کویر ایران غرق شوید.

در زمان‌های گذشته به دلیل سفر با چهارپایان و طولانی شدن مدت سفر، مسافران به مکانی برای رفع خستگی نیاز داشتند. به همین جهت کاروانسراهای زیادی در جاده‌های ارتباطی و اصلی ایران ساخته شدند. کاروانسرای شفیع آباد یادگاری زیبا و ارزشمند از دوران قاجار به شمار می‌آید که در حاشیه کویر و در محوطه‌ای وسیع در روستای شفیع آباد قرار گرفته است. اگر قصد سفر به کویر لوت و دیدن کلوت های شهداد را دارید کاروانسرای شفیع آباد آخرین آبادانی قبل از کویر است. اینجا می‌توانید آرامش را تجربه کنید و با رصد ستارگان و کهکشان راه شیری نهایت لذت را ببرید. آسمان کویر دنیای دیگری است. شما می‌توانید با شبی اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستای شفیع آباد تجربه متفاوتی داشته باشید و یا در حیاط کاروانسرا کمپ کوچکی برپا کنید.

کاروانسرای شفیع آباد با سردر ورودی زیبا و دو برج کوتاه در کنار آن شما را مجذوب خود می‌کند. کاشیکاری‌های سردر مجموعه و ۴ برج دیده‌بانی بر زیبایی مجموعه می‌افزاید. در بالای دروازه ورودی فضایی چند اتاقه دیده می‌شود. قناتی در همین حوالی از سال‌ها پیش حفر شده است که آب قنات با عبور از داخل کاروانسرا طراواتی را برای این سازه قدیمی و گردشگران به همراه می‌آورد. در بازدید از کلوت های شهداد سری به کاروانسرای شفیع آباد بزنید و تاریخ کهن ایران را به نظاره بنشینید.

روستای شفیع آباد کرمان روستای شفیع آباد کرمان

قلعه شفیع آباد

قلعه شفیع آباد که به دوره قاجار برمی‌گردد، در محوطه‌ای پوشیده شده با درختان نخل قرار گرفته است. قلعه شفیع آباد محوطه گسترده‌ای است که با دیوارهای حفاظتی بلندی پوشیده شده است. اتاق‌های داخلی قلعه ساده و کوچک هستند و پنجره‌هایی برای گذر هوا و خنک شدن هوای داخل اتاق‌ها در آن ساخته شده است. برای رسیدن به پشت بان قلعه می‌توانید از راه پله‌هایی استفاده کنید. این راه پله‌ها خیلی باریک‌اند اما ارتفاع هر کدام از پله‌هایش خیلی زیاد نیست.
برج های دیده‌بانی و مراقبتی استوانه‌ای شکل هم در چهار گوشه قلعه قرار گرفته است. از پشت بام بازسازی و ایمن سازی شده قلعه می‌توان چشم‌اندازی گسترده از دشت‌های مسطح پیرامون داشت.
قلعه شفیع آباد کاربری کاروانسرا داشته و آن را با نام کاروانسرای شفیع آباد هم می‌شناسند. ساختار کاروانسراها این بوده است که امنیت کاروان‌ها را در مقابل حمله راهزنان تامین می‌کرده است. به همین دلیل کاروانسراها، به مانند یک قلعه یا دژ نظامی ساخته می‌شده‌اند. پس طبیعی است که گاهی نتوان تفاوتی میان یک قلعه نظامی یا کاروانسرا را تشخیص داد.
قلعه یا کاروانسرای شفیع آباد دارای یک دروازه اصلی و بزرگ است که در بالای آن چند اتاقک و در دو طرف آن دو برج قرار گرفته و نگهبانان در این فضاها، مستقر می‌شده‌اند. در چهار گوشه کاروانسرا هم برج‌های مراقبتی ساخته شده است. تزئینات این مجموعه با آجرکاری است. در کنار قلعه وکاروانسرای شفیع آباد می‌توانید صنایع دستی ساخته شده توسط اهالی بومی روستا را تهیه کنید.

جاهای دیدنی اطراف شفیع آباد

اگر جاده منتهی به کلوت در روستای شفیع آباد را ادامه دهید، بعد از حدود ۶۰ کیلومتر به نهبندان در استان خراسان جنوبی می‌رسید؛ اما اتفاقی جالب و نادر در این منطقه افتاده ‌است و جاده تقریبا ۱۰ کیلومتر بعد از کلوت‌ها، به‌تازگی بر اثر بارندگی‌های ابتدای سال ۹۸ که منجر به سیل‌های گسترده در سطح کشور شدند، تخریب شده و آب زیادی در آنجا جمع شده و باعث به وجود آمدن دریاچه‌ای بزرگ و آبی‌رنگ شده ‌است.
این دریاچه به‌تازگی ایجاد شده و بر ارزش گردشگری این منطقه افزوده ‌است. شاید بگویید دریاچه زیاد دیده‌ایم ولی مطمئنم هیچ‌کجا دریاچه‌ای ندیده‌اید که از وسط جاده رد شده باشد و تیرهای چراغ‌برق در وسطش به چشم بخورند. در واقع اگر همین چراغ‌های برق و آن سیم‌کشی‌های بین شهری نباشند، به‌سختی می‌توان باور کرد که اینجا قبلا جاده بوده ‌است.
این دریاچه در اثر سیل ایجاد شده، ولی اصلا شبیه آن آب گل‌آلودی نیست که از سیل در ذهن دارید. اینجا آب، آبی و شفاف است و گویی سال‌ها اینجا دریاچه بوده ‌است. جالب است که مسئولان از این جاده صرف‌نظر کرده‌ و جاده‌ای دیگری به‌سمت نهبندان ساخته‌اند. اینجا حالا در فهرست مناطق دیدنی تورهای گردشگری قرار دارد. وجود قایق‌هایی که می‌توانید سوار شوید، در سطح دریاچه دور بزنید و شتربانانی که شما را تشویق به شترسواری می‌کنند، این نکته را ثابت می‌کند.

جنگل نبکا

جنگل نبکا در واقع دشتی بزرگ پر از تپه‌های شنی است که رویشان درخت روییده است. این تپه‌های شن برخلاف کلوت‌ها شل و روانند .ظاهرا در اثر بادهای شدید این منطقه از روستای شفیع آباد شن‌ها روی هم جمع می‌شوند و روی درختان را می‌پوشانند.

روستای شفیع آباد کرمان روستای شفیع آباد کرمان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *