رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

عمارت شهرداری تبریز ، نخستین بلدیه ایران با معماری آلمانی

اشتراک گذاری

عمارت شهرداری تبریز یکی از بناهای زیبا و مستحکم و دیدنی شهر تبریز است. ساخت این عمارت از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ خورشیدی و به دستور رضاشاه پهلوی در محل گورستان متروک و مخروبه کوی نوبر با نظارت مهندسان آلمانی انجام شد. در مرکزی‌ترین نقطه شهر تبریز و در میدان شهرداری یا ساعت (مردم تبریز به این میدان ساحات قاباغی می گویند) این شهر واقع شده ‌است. این میدان در تقاطع خیابان ارتش جنوبی و امام خمینی قرار دارد. وجه تسمیه این میدان به سبب شهرت ساعت تعبیه شده بر روی عمارت شهرداری است.

saat1 عمارت شهرداری تبریز

برای آشنایی بیشتر با تبریز ، پیشنهاد می کنیم به صفحه جاهای دیدنی تبریز مراجعه بفرمایید.

کاربری عمارت شهرداری تبریز

عمارت شهرداری تبریز از ابتدای احداث تا به حال، به عنوان ساختمان شهرداری شهر تبریز مورد استفاده قرار گرفته ‌است. امروزه با تقسیم شهر تبریز به ده منطقه، این بنا به عنوان شهرداری مرکزی شهر تبریز محسوب می‌ شود. البته امروزه نیز، اکثر امور عمرانی و اداری شهرداری تبریز در این تالار و عمارت متمرکز شده ‌است.حتی به‌دلیل اهمیت این بنا، شهردار كلان شهر تبريز نیز برخی از ملاقات‌های رسمی، ديپلماتیک را با مقامات عالی رتبه در محل كاخ مذكور انجام می‌دهد.

علاوه بر آن، نخستین موزه شهر و شهرداری‌های كشور، شورای اسلامی شهر تبريز در بخشی از ساختمان مذكور مستقر بوده و جلسات رسمی شورا در محل آمفی‌تئاتر موجود در ساختمان تشكيل می‌شود. در بالای کاخ شهرداری تبریز برج ساعتی باشکوه و چهاربعدی که از چهارسوی شهر قابل رویت است خودنمایی می کند .این برج ساعت علاوه بر شکوه خاصی که به میدان شهرداری می دهد هر ربع ساعت زمانسنجی و وقت شناسی را به مردم این شهر گوشزد می کند.

عمارت شهرداری تبریز

معماری عمارت شهرداری تبریز

بنای U شکل عمارت شهرداری تبریز در سه طبقه با زیربنای ۶۵۰۰ مترمربع احداث و نمای خارجی آن از سنگ تراشیده‌ شده‌ است. نقشه هوایی عمارت شبیه به‌ طرح یک عقاب در حال پرواز است که با نمونه ساختمان‌های کشور آلمان، قبل از جنگ جهانی دوم مطابقت دارد. دیوارهای این بنا عموما از جنس آجر و ملات ماسه و آهک بوده و نمای آن‌ها در قسمت شمال و شرق (معابر اصلی شهر) سنگی و نمای جنوبی و غربی آن ترکیبی از آجر و سنگ است.

البته کلیه دیوارها در جهت طولی و عرضی دارای کلاهک آهنی هستند. سنگ‌های حجاری‌شده نما در قاب پنجره‌ها و نیز در قسمت رخ بام از زیباترین موارد تزئینی به کار رفته در معماری این عمارت باشکوه است. البته این شیوه معماری در سایر بناهای تاریخی شهر تبریز نیز مشهود است. از جمله سایر ویژگی‌های این بنا وجود یک ورودی تشریفاتی در قسمت مشرف به میدان و چندین ورودی متعارف در بخش محوطه است.

نمای زیبا و هماهنگی بسیار خوب برج ساعت در محور اصلی و مرکزی بنا با کل عمارت جز شاخصه‌‌های اصلی این مجموعه محسوب می‌شود. این زیبایی منحصربه‌فرد حتی از فاصله دور نیز نظر رهگذران را به خود جلب می‌کند.

عمارت شهرداری تبریز

موزه عمارت شهرداری تبریز

در سال ۱۳۸۶ عمارت شهرداری تبریز، به مناسبت بزرگداشت يكصدمین سال تاسیس اولین انجمن شهر و بلديه ايران در تبريز، با صرف هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و صد میلیون ریال به نخستین موزه شهر و شهرداری‌های كشور تبديل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در این موزه، تالارهای مختلفی نظیر تالار دوربین‌های قدیمی، تالار دفاع مقدس، چاپ و نشر، فرش، هنرهای معاصر، خط و خوشنویسی، تالار حکمت و چندین تالار دیگر قرار دارند.

عمارت شهرداری تبریز

تالار اسناد

در داخل هر یک از این تالارها یادگارهای ارزشمندی از قبیل اشیا، آثار و اسناد قدیمی مربوط به بلدیه تبریز، هدایای مقام‌ها و شخصیت‌های خارجی به شهرداران، کتب خطی و آثار هنری، اسناد اداری و مالی، جام‌های قهرمانی باشگاه شهرداری تبریز، چینی آلات، سفرنامه‌های نوشته شده درباره تبریز، تجهیزات، امکانات و اسناد مربوطه به شهر نخستین‌ها با همکاری شهرداری تبریز و برخی از شهروندان تبریزی جمع آوری و در معرض دید قرار گرفته‌است.

عمارت شهرداری تبریز

تالار فرش

یکی از مهم‌ترین و بارزش‌ترین این تالارها، تالار فرش است. در این تالار، گنجینه‌ای بی‌نظیر و ارزشمند از فرش‌ها و قالی‌هایی با قدمت ۱۱۰ سال به نمایش گذاشته شده‌اند. ۱۲ تخته فرش موجود در این مجموعه مربوط به فرش‌هایی است که از زمان تاسیس عمارت شهرداری تبریز تا سال ۱۳۲۰ به دستور ارفع‌الملک جلیلی بافته شده و به اتمام رسیده ‌است.

عمارت شهرداری تبریز

تالار دوربین های قدیمی

یکی دیگر از تالارهای جالب این موزه، تالار دوربین‌های قدیمی است. در این تالار، تاریخچه و روند تکوین و شکل‌گیری دوربین‌های نسل قدیم در دوران مختلف در معرض دید عموم قرار دارد.

عمارت شهرداری تبریز

تالار صدا

این قسمت، کلکسیون خصوصی و شخصی یکی از هنرمندان تبریز به نام حسین ساجدی است که در آن انواع مختلفی از ساز‌های کلاسیک، ملی و محلی در معرض نمایش قرار می‌گیرند. شما در این تالار از سه تار و تار ایرانی و آذربایجانی گرفته تا نی‌انبان و دوتار خراسانی و جنوبی را مشاهده خواهید کرد. ساز‌های آیینی و مذهبی، رادیو و تلفن‌های قدیمی از دیگر اشیاء موجود در تالار صدا هستند.

عمارت شهرداری تبریز

تالار شهدا

این بخش از موزه شهرداری تبریز به نمایش مدارک، عکس‌ها و دست‌نویس‌های شهدای تبریزی و سندهایی از پایداری و ایستادگی مردم آذربایجان در جنگ ۸ ساله‌ی ایران و عراق اختصاص یافته است.

عمارت شهرداری تبریز

تالار حکمت

در تالار حکمت نیز به ارائه‌ی عکس‌ها و معرفی آثار سه علامه‌ی نامی تبریز علامه امینی، علامه طباطبایی و علامه جعفری که در حوزه‌های عرفان، حکمت و فلسفه فعالیت داشتند، پرداخته شده است.

عمارت شهرداری تبریز

تالار صنعت چاپ

در این قسمت، نخستین ابزار آلات چاپ به نمایش گذاشته شده‌اند که هدف از آن معرفی شهر تبریز به عنوان مهد چاپ ایران بوده است.

عمارت شهرداری تبریز

تالار تاریخ اطفائیه(آتش‌نشانی)

از آنجا که اولین سازمان آتش‌نشانی نیز در تبریز تأسیس شد، در این قسمت نمونه‌هایی از ماشین‌های آتش‌نشانی و اولین “پمپ ‌آتش خاموش کن” نگهداری می‌شوند.
این موزه شامل تالارهای دیگری مانند تالار قدیمی‌ترین قفل‌های تاریخ، تالار هنرهای معاصر، تالار کفش، تالار فانوس، تالار خط و خوشنویسی و… است.

عمارت شهرداری تبریز

نحوه دسترسی به عمارت شهرداری تبریز

آدرس: آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام، میدان ساعت

برای دسترسی به این مکان می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. سریع‌ترین راه استفاده از اتوبوس تندرو (BRT) است. اتوبوس تندرو شریعتی-آبرسان نیز شما را به عمارت شهرداری می‌رسانند. در ضمن دو پایانه مهم اتوبوس‌رانی تبریز در نزدیکی این مکان قرار دارند و غالب اتوبوس‌های شهری سرانجام به این پایانه‌ها وارد می‌شوند. همچنین اگر قصد استفاده از مترو را دارید، در ایستگاه میدان ساعت پیاده شوید. تاکسی و خودروی شخصی دیگر گزینه‌ها هستند.

در نظر داشته باشید که به‌دلیل کمبود فضای پارک، شاید ناچار شوید ماشین خود را در فاصله دورتری پارک کنید. البته چند پارکینگ عمومی در نزدیکی عمارت وجود دارند که می‌توانید پس از پارک ماشین، پیاده از آن‌ها به کاخ شهرداری برسید.

saat3 عمارت شهرداری تبریز

عمارت شهرداری عمارت شهرداری تبریز

عمارت شهرداری عمارت شهرداری تبریز

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    اين موزه اولين موزه شهرداري در ايران و بعد از چين دومين موزه شهرداري در آسيا است

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    موره شهر تبریز، شامل تالارهای مختلفی چون تالار دوربین‌های قدیمی، تالار دفاع مقدس، چاپ و نشر، فرش، هنرهای معاصر، خط و خوشنویسی، تالار حکمت و چندین تالار دیگر است.

    ۳ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    زيبا جذاب ساعتي كه در برج قرار داره فقط ۲ تا از ساعت در كل جهان موجوداست كه جذابيت اين بنا را چندين برابر مي كنه

    ۲۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *