رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ فروردین ۱۴۰۲

عمارت ایل گلی تبریز

لینک این مطلب کپی شد!

عمارت ایل گلی تبریز (شاه گلی) از جاذبه های گردشگری زیبای تبریز است که در جنوب شرقی تبریز بر دامنه تپه ای واقع شده است . در وسط استخر ائل گلی بنایی به شکل هشت ضلعی و دو طبقه وجود دارد که با نام کاخ ائل گلی شناخته می‌شود. این بنا در حال حاضر به‌عنوان رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته ساختار فعلی این بنا همان ساختار اولیه‌اش نیست. کاخ ائل گلی در ابتدا خشتی بود و سپس در سال ۱۳۴۶ تخریب و ساختمان جدید جایگزین آن شد. هشتمین پسر عباس میرزا، با نام قهرمان میرزا، این بنا را گسترش داد و تبدیل به گردشگاه سلطنتی برای درباریان قاجار کرد.در دوران انقلاب مردم این مکان را آتش زدند، سپس نامش را تغییر دادند و مجددا بازسازی کردند.

مسیری در وسط استخر ائل گلی وجود دارد که انتهای آن به این بنا متصل می‌شود . در واقع امارت مذکور در وسط استخر و به صورت شبه جزیره قرار گرفته است که بر حس و حال جالب آن می‌افزاید. در حال حاضر در این استخر قایقرانی هم انجام می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

ائل گلی عمارت ایل گلی تبریز

تاریخچه عمارت

شاه گولی اصطلاحی ترکی و در اصل به معنی «استخر شاه» می باشد. در واقع کاخی زیبا در بین استخری بزرگ همچون جزیره ای کوچک قرار گرفته است و منظره ای بسیار زیبا را در ذهن تداعی می کند. ساخت اولیه بنای این استخر را به زمان پادشاهان آق قویونلو و توسعه آن را به دوران صفویه نسبت داده شده است. ساخت آن بعد ها به شکل استراحتگاه شاهی و زیبا به دستور قهرمان میرزا، پسر هشتم عباس میرزا، هنگام حکومت در تبریز صورت گرفت که به تعمیر اساسی این استخر ۲۰۰×۲۰۰ متری همت گماشت و کاخ ۲ طبقه زیبایی در وسط آن بنا کرد.

از وسط ساحل شرقی استخر تا محل عمارت معبری احداث نمود و در دامنه کوه بلند شرقی استخر سکوها و پله ‎هایی عریض و مرتبی درآورد. در قسمت های مختلف آن به فاصله معیّن جوی ها و آبشارهایی ایجاد کرد و تصمیم گرفت که این بنا را کاخ ییلاقی خود قرار دهد. ولی در نیمه ی کار بود که درگذشت. فرزندان او این اتفاق را به فال بد گرفتند و عمارت متروک ماند و از آن به بعد، استخر شاه برای ذخیره کردن آب جهت آبیاری مزارع و باغ های شهر در تابستان ها مورد استفاده قرار می گرفت.

برای آشنایی بیشتر با تبریز پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در تبریز را مطالعه بفرمایید.

بازسازی عمارت

به هر حال عمارت ایل گلی تبریز بارها و بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت تا اینکه در تاریخ ۱۳۰۹ به تملک شهرداری تبریز در آمده مورد بازسازی قرار گرفت. با ساخت بنایی جدید بر محل عمارت مخروب قدیمی در وسط استخر همت گماشت. مجدد در سال ۱۳۶۷ با زیباسازی اطراف آن با فضای سبز و با کاشت گل به زیبایی آن افزوده و با امکانات تفریحی و سرگرمی به یک مجموعه پر طرفدار و شلوغ در آمده که هر مسافری به شهر تبریز را برای یکبار هم که هست به سوی خود جذب می نماید.

elgoli2 عمارت ایل گلی تبریز

دریاچه ائل گلی

ایل گلی استخری بزرگ به شکل مربع به مساحت ۵۴ هزار و ۶۷۵ متر مربع است. در جنوب آن تپه ای وجود دارد که آنرا از بالا تا پایین، همسطح استخر، پله بندی کرده و نهر آبی از آن به سمت پایین روان است. آب دریاچه ائل گلی توسط یکی از رودخانه‌های لیقوان که از نزدیکی روستای چاوان می‌گذرد. تأمین و به‌شکل جویباری از سمت جنوب شرقی دریاچه وارد آن می‌شود. در فصل زمستان آب دریاچه یخ می‌زند و نمای متفاوتی به محیط اطرافش می‌بخشد. در این مدت ماهی‌هایی که در آب آن زندگی می‌کنند، نمی‌توانند به بخش بالایی آب برسند و در نتیجه روند رشدشان آرام‌تر می‌شود.

مقابل دریاچه ائل گلی نیز تپه نسبتا بزرگی وجود دارد که کاملا درخت‌کاری شده و زیبایی قابل توجهی دارد. اصلی‌ترین مورد که توجهات را در فصل بهار و تابستان در این پارک جلب می‌کند. گل‌کاری‌های زیبایی است که در بخش‌های مختلف پارک دیده می‌شود.

elgoli1 عمارت ایل گلی تبریز

امکانات ائل گلی

همان طور که گفته شد، ائل گلی مکانی تفریحی است که امکانات لازم نیز برای آن در نظر گرفته شده است. در یکی از ورودی‌های این پارک (در بخش خارجی) غذاخوری‌های بسیاری وجود دارند که اغلب‌شان نیز محیط باصفایی دارند. در کاخ ائل گلی که اکنون به‌عنوان تالار مورد استفاده قرار می‌گیرد. گردشگران می‌توانند غذاهای مورد نظرشان را میل کنند.در حال حاضر هتل‌های زیادی در اطراف این پارک ساخته شده‌اند که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها هتل پنج ستاره پارس ائل گلی است. این هتل ۱۷ طبقه، دارای رستوران گردان است. وجود هتل‌های مختلف در اطراف این پارک باعث شده که ائل گلی تبدیل به مکانی شناخته شده و جهانی شود. مسافران زیادی به گردش در آن بپردازند.

البته سازه ۱۷ طبقه هتل پارس در حریم این باغ تاریخی واقع و ارتفاع آن باعث تخریب خط منظر این باغ شده است. این مورد در بسیاری از بافت‌ها و بناهای تاریخی ایران انجام می‌شود و باعث خدشه‌دار شدن اصالت و ارزش آن مکان تاریخی می‌شود که این مورد نیز در عدم ثبت تاریخی اثر در یونسکو تاثیر دارد.

elgoli3 عمارت ایل گلی تبریز

از دیگر امکانات تفریحی و رفاهی ائل گلی می‌توان به قایق‌سواری، مینی‌گلف، مسیر مخصوص دوچرخه‌سواری، فضای مخصوص کمپ، غرفه‌های فروش خوراکی و درشکه سواری اشاره کرد. مجموعه ورزشی سایمان نیز که در نزدیکی هتل پارس قرار دارد. میزبان یکی از استانداردترین و بزرگ‌ترین زمین‌های اسکیت خاورمیانه است. امکانات ورزشی در رشته‌های بیلیارد، سنگ‌نوردی، دارت و… و امکانات رفاهی نظیر کافی‌شاپ، فروشگاه و… دارد.
تالار اندیشه از دیگر بخش‌های ائل گلی است که با ظرفیت ۳۳۰ نفر، مجهز به سیستم‌های صوتی و تصویری پیشرفته است. همایش‌‌ها و برنامه‌های فرهنگی و علمی در آن برگزار می‌شود.

اولین اینترنت پارک کشور در ایل گلی تبریز

به کمک کارشناسان سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری تبریز، سرویس اینترنت بی سیم برای استفاده گردشگران و شهروندان تبریزی در پارک ائل گلی برقرار گردید. به گزارش روابط عمومی سازمان، براساس پیشنهادی از سوی مدیریت گردشگری شهرداری تیریز و جهت سهولت برقراری ارتباطات اینترنتی گردشگران در تبریز، معاونت فنی سازمان آمار و فناوری اطلاعات اقدام به بسترسازی برای ایجاد این سرویس نمود. در مدت ۱۰ روز دو فرستنده، هرکدام با پوششی به شعاع ۳۰۰ متر کروی در ضلع شرقی و جنوبی ایلگلی نصب گردید.

اولین کیوسک اطلاع رسانی و گردشگری مبتنی بر وب در کشور

اولین مرکز اطلاع رسانی هوشمند کشور در مجموعه تاریخی و تفریحی ایل گلی بنا شده است. این مرکز شامل ۴ دستگاه کیوسک اطلاع رسانی است که در اتاقک شیشه ای ویژه ای قرار گرفته است. اطلاعات مختلفی از جمله تاریخچه و توضیحاتی در مورد مجموعه باستانی ایل گلی و اطلاعات گردشگری شهر تبریز مثل مراکز تجاری. بازارها، مراکز تفریحی، پارک ها، موزه ها، مراکز اقامتی و برخی موارد دیگر را در اختیار گردشگران و علاقه‌مندان قرار می دهد. همچنین با توجه به اینکه اطلاعات این مرکز بر اساس وب می باشد. امکان دسترسی گردشگران از طریق اینترنت نیز به این وب سایت فراهم شده است.

نحوه دسترسی به عمارت ایل گلی تبریز

اگر به تبریز سفر کردید غروب ایل گلی را به هیچ عنوان از دست ندهید. ایل گلی به عنوان یک تفرجگاه زیبای تابستانی همواره می تواند در برنامه سفر و گردش شما باشد.

آدرس : تبریز، آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز، ایستگاه مترو ائل گلی

elgolyy عمارت ایل گلی تبریز

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    بسيار زيبا وديدني است البته مي توانيد تو درياچه قايق سواري هم كنيد

    ۲۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    تماشاي اين عمارت در هر فصلي از سال زيبايي و جذابيت خاصي داره مخصوصا بهار و منظره برفي رويا گونه اي داره

    ۱۲ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • پریسا جهانیان

    هتل پارس ائل گلی تبریز که جنب این پارک قرار داره یکی از هتل های بسیار خوب این شهر است . اگر کسی دوست داشته باشه در نزدیکی این پارک اقامت کنه، این هتل بهترین پیشنهاد هست

    ۲۴ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *