جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در تبریز ، شهر اولین ها

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ اسفند ۱۴۰۱

سیری در تبریز قصد دارد شما را با شهری که لقب های زیادی چون شهر اولین‌ها، شهر بدون گدا، شهر زیرگذرها و روگذرها، پایتخت گردشگری اسلامی در سال ۲۰۱۸، امن‌ترین شهر ایران،سالم‌ترین شهر ایران،مهد سرمایه‌گذاری ایران،دومین شهر صنعتی ایران، دومین شهر دانشگاهی ایران، دومین شهر بلندمرتبه‌ساز ایران،دومین قطب علوم پزشکی ایران،دومین شهر در جذب گردشگر سلامت در ایران، شهر شکلاتی ایران،قطب خودروسازی ایران،قطب قطعه‌سازی ایران، قطب تولید موتور دیزل خاورمیانه،شهر جهانی بافت فرش و یکی از مهم‌ترین شهرهای مهاجرپذیر ایران آشنا کند.

تبریز 1 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

معرفی شهر تبریز

شهر تبریز دارای قدمتی بیش از ۳۵۰۰ سال است که به عنوان بزرگترین شهر شمال غرب کشور و سومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران و مشهد شناخته شده است. این شهر زیبا علاوه بر ارزش خاص در زمینه های صنعتی، اقتصادی، هنری دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است.
تبریز با اینکه در طول تاریخ دچار فراز و نشیب های زیادی شده است اما همواره توانسته با صلابت خود را حفظ کند. از نظر موقعیت جغرافیایی، تبریز در غرب استان آذربایجان شرقی واقع شده و از سمت شمال به کوه‌ های پکه‌ چین و عون بن علی، از سمت شمال ‌شرق به کوه‌ های گوزنی و بابا باغی، از سمت شرق به گردنه پایان و از سمت جنوب به دامنه ‌های رشته‌ کوه سهند محدود می شود، شهری کاملا کوهستانی محصور در میان کوه های زیبا همینجاست. پس حتما در برنامه های سفرتان تبریز را نیز در اولویت قرار دهید و شاهد این جاذبه های طبیعی و تاریخی بی نظیر این شهر باشید.
از دید تاریخی در دوره ساسانی منطقه آذربایجان به نام آذرآبادگان، یا سرزمین آتش شناخته می‌شده است و دلیل آن میزبانی از آتشکده‌های بزرگ دوران ساسانی، مخصوصا آتشکده آذرگشسب بوده است.

تبریز 2 800x533 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

جاذبه های گردشگری تبریز

ائل‌گلی تبریز

این تفرجگاه زیبا در جنوب شرقی تبریز قرار دارد و تعداد زیادی از گردشگران را به خود جلب می‌کند. در میان استخر این مجموعه عمارت «کلاه فرنگی» نشسته که امروزه به‌عنوان رستوران از آن استفاده می‌شود. این مکان در دوره‌ی «آق‌قویونلوها» پایه‌گذاری شده و بعداً در دوره‌ی «صفویه» گسترش یافته است. در دوران معاصر هم با اضافه شدن تفریحات جدید و ساخت هتل‌ بر جذابیت آن افزوده شده است.
وقت بازدید از ایل‌گلی یا «شاه گلی» می‌توانید از پیاده‌روی در میان درختان و گل‌ها لذت ببرید، روی دریاچه قایق‌سواری کنید، در رستوران‌ها و کافه‌های داخل و اطراف ایل‌گلی «کوفته تبریزی» و «کباب» بخورید، و به مجموعه‌ی «سورتمه‌سواری» تبریز در جنوب شاه‌گلی بروید و کمی آدرنالین به رگ‌های‌تان ترشح کنید!
آدرس: جنوب شرقی شهر قرار گرفته و ۷ کیلومتر با مرکز شهر فاصله

ایل گلی سیری در تبریز ، شهر اولین ها

بازار تبریز

اگر دوست دارید حال‌و‌هوای یک بازار سنتی را تجربه کنید و یکی از زیباترین دیدنی‌های تبریز را ببینید، بی‌برو‌برگرد، پیشنهادمان، بازار قدیمی تبریز است. این بازار «بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان» است که به قسمت‌های مختلفی تقسیم شده و در میان آن‌ها، بازار فرش‌فروشان بیش‌ترین جذابیت را دارد. اگر به دیدن بازار بزرگ تبریز می‌روید، توصیه می‌کنیم حتماً از تیمچه‌ی «مظفریه» با سقف بلند و معماری جالبش دیدن کنید.
آدرس: تبریز – خیابان جمهوری

بازار تبریز 800x600 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

مسجد کبود

مثل بیش‌تر شهرهای تاریخی ایران، در بین جاهای دیدنی تبریز ، مسجدها از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. در این میان، «مسجد کبود» یا مسجد جهانشاه با کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و معماری منحصربه‌فردش از خاص‌ترین مسجدهای ایران و از معروف‌ترین جاهای دیدنی تبریز است. این مسجد که در سال ۸۷۰ هجری قمری و توسط «سطان جهان‌شاه» از سلسله‌ی «قره‌قویونلوها» بنا شد، با وجود گذر زمان و صدمه دیدن کاشی‌کاری‌هایش، همچنان هر بیننده‌‌‌ای را متحیر و مبهوت می‌کند. رنگ خاص کاشی‌های کبودش در کاشی‌کاری ایرانی کم‌نظیر است.
آدرس: خیابان امام خمینی، روبروی کوچه صدر

مسجد کبود سیری در تبریز ، شهر اولین ها

موزه‌ی آذربایجان

موزه‌‌ آذربایجان پس از موزه‌ی «ملی تهران»، به‌عنوان دومین موزه‌ی باستان‌شناسی ایران و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تبریز شناخته می‌شود. این موزه در کنار مسجد کبود قرار گرفته و بنابراین بهتر است اگر به دیدن مسجد کبود می‌روید، بازدید از این موزه را هم در برنامه‌‌تان بگنجانید. در ۳ طبقه‌ی آن بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه از آثار پیش از تاریخ، پیش از اسلام و پس از اسلام به نمایش درآمده است. مجسمه‌های غول‌پیکر، اسناد تاریخی دوران باستان و اشیای قبل از تاریخ از آثار ویژه‌ی این موزه هستند که شما را شگفت‌زده می‌کنند. همین‌طور در این موزه، مجموعه‌ای از آثار تجسمی تبریز نگهداری می‌شود که در نوع خود منحصربه‌فرد است.

موزه آذربایجان سیری در تبریز ، شهر اولین ها

ارگ علیشاه

«ارگ علیشاه» یا «ارگ تبریز» ابتدا در سده‌ی هشتم هجری و با هدف ساخت مسجد علیشاه بنا شد، ولی در این دوران به‌صورت ناتمام رها شد. در سال‌های بعد و تا پایان دوره‌ی «قاجاریه» با اضافه شدن قسمت‌های جدید به آن، از این بنا به‌عنوان «دژ نظامی» استفاده شد و نقطه‌ی تمرکز دفاع تبریز در جنگ‌های ایران و روسیه هم بود.
متاسفانه بخش‌های زیادی از این بنا در حمله‌ی روس‌ها و بخش‌هایی دیگر در دوره‌ی «پهلوی اول» به بهانه‌ی ایجاد فضای سبز تخریب شد، ولی عظمت دیوارها و طاق‌های این بنای تاریخی همچنان می‌تواند هر بیننده‌ای را به حیرت وادارد. این مکان دیدنی تبریز در تقاطع خیابان امام خمینی (ره) و خیابان فردوسی  قرار گرفته است.
آدرس : مرکز شهر تبریز – ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی

ارگ علیشاه 800x600 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

خانه‌ی مشروطه

اگر به تاریخ و به‌خصوص دوران «مشروطه» علاقه دارید، حتماً از دیدن موزه‌ و خانه‌ تاریخی مشروطه لذت خواهید برد. خانه‌ی مشروطه که زمانی منزل «حاج مهدی کوزه‌کنانی» بوده، یکی از معروف‌ترین و پرافتخارترین مکان‌های دیدنی تبریز است. این خانه محل هم‌فکری و اتخاذ تصمیم‌های مهم سران مشروطه مانند «ستارخان» و «باقرخان» بوده و حالا تبدیل به موزه‌ی مشروطه شده است و آثار مربوط به این دوران مانند تندیس سران مشروطه، سندها و مکاتبات تاریخی‌ای مثل فرمان مشروطیت را در خود جای داده است.
آدرس: محله راسته کوچه در غرب بازار تبریز و روبروی مسجد جامع

خانه مشروطه سیری در تبریز ، شهر اولین ها

مقبره‌ الشعرا

«مقبره‌ الشعرا» یکی از مناطق دیدنی تبریز با معماری مدرن است. این مکان در محله‌ی «سرخاب» تبریز قرار گرفته و از آن با عنوان «گورستان‌های تاریخی» تبریز هم یاد می‌شود. بر طبق اسناد، این قبرستان از حدود قرن هشتم هجری استفاده می‌شده و در گذشته با نام‌هایی مانند «قبرستان سرخاب» و «حظیره‌ الشعرا» هم شناخته می‌شده است. این قبرستان پس از زلزله‌های قرن ۱۲ هجری قمری متروک شد، ولی در دوران معاصر با توجه به اهمیت بالا و شاعران و عرفای بسیاری که در آن به خاک سپرده شده‌اند، مورد توجه قرار گرفت.
در دهه‌ی ۵۰ با برگزاری مسابقه‌ای، طرح بنای امروزی آن انتخاب شد. در این بنا بیش از۴۰۰ تن از شاعران، عرفا و بزرگان اهل ایران و برخی از کشورهای همسایه‌ی ایران دفن شده‌اند. مقبره الشعرا در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده است.

مقبره الشعرا سیری در تبریز ، شهر اولین ها

موزه‌ی استاد شهریار

وقتی بحث از بزرگان و شاعران آذربایجان به میان می‌آید، استاد «شهریار» اولین نامی‌ست که به ذهن می‌آید. موزه‌ی استاد شهریار قبلاً محل زندگی «محمدحسین شهریار» بوده است که در محله‌ی «مقصودیه‌ی» تبریز قرار دارد. این خانه پس از فوت استاد به موزه‌ای برای بزرگداشتش تبدیل شده و شیفتگان شعر و ادب را به سوی خود می‌خواند. در این موزه می‌توانید از آثار و لوازم شخصی استاد شهریار مانند کتاب‌ها، دست‌خط‌ها و یادبودهای مختلفش دیدن کنید، همین‌طور می‌توانید با خیال راحت بنشینید و در دفتر یادبود استاد هرچه دل تنگ‌تان می‌خواهد، بنویسید.

موزه شهریار سیری در تبریز ، شهر اولین ها

تله‌کابین و تفرجگاه عون‌بن‌علی

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، تفرجگاه و تله‌کابین عون‌بن‌علی تبریز را فراموش نکنید. عون‌بن‌علی که با نام‌های «عینالی» و «عینال-زینال» هم شناخته می‌شود، نام کوه و آرامگاهی در شمال تبریز است. طی سال‌های گذشته با ساخت تله‌کابین، آبشار مصنوعی، رستوران و کافه و درخت‌کاری، تفرجگاه عون‌بن‌علی به محلی مناسب برای گردش، تفریح و ورزش تبدیل شده است. با سوار شدن بر تله‌کابین و رفتن به قله‌ی کوه به‌خوبی بر شهر تبریز و اطراف آن احاطه خواهید داشت و می‌توانید علاوه بر دیدن منظره‌های دیدنی دورنمای این شهر، از خدمات رستوران‌ها و کافه‌های بالای کوه هم لذت ببرید.
آدرس: شمال شهر تبریز

عون بن علی 800x600 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

جنگل ارسباران تبریز

جاهای دیدنی تبریز، تنها به بناهای سنتی، خانه‌های تاریخی و موزه‌های تماشایی ختم نمی‌شوند. جنگل ارسباران در شهر زیبای تبریز را می‌توان یکی از تکه‌های بهشت ایران دانست که در این شهر خودنمایی می‌کند. جنگل زیبای ارسباران، شاهکار طبیعت است که با سرسبزی و زیبایی بی حد و اندازه‌اش، عده زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به خودش جذب کرده است.
این جنگل تاریخی و پر رمز و راز، زیستگاه انواع حیوانات نادر نیز به شمار می‌رود. جایی که می‌توانید تنوع جالبی از حیوانات و پرندگان را ببینید که به دلیل اهمیت هر یک، برخی شکارچیان به کشتار و صید آن‌ها روی آوردند و همین مساله باعث شد که در سال ۱۳۵۰ به عنوان منطقه حفاظت شده تعیین شود. حیواناتی که زیستگاه آن‌ها جنگل تاریخی ارسباران است شامل روباه، گرگ، خرس قهوه ای، شغال و… و پرنده‌هایی مثل عقاب، شاهین، کبک و.. است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، در میان جنگل‌های ارسباران، بناهای ارزشمند تاریخی همچون قلعه بابک، دژ طوماسیاش و کلیسایی قدیمی نیز وجود دارد که در میات طبیعت‌گردی و جنگل‌گردی ماجراجویانه‌تان می‌توانید از آن بازدید کنید.
آدرس : تبریز، جاده تبریز به اهر، مسیر اهر به کلیبر، جنگل ارسباران.

ارسباران سیری در تبریز ، شهر اولین ها

عمارت شهرداری تبریز

یکی از محبوب‌ترین، زیباترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی تبریز، عمارت شهرداری است که جزو اولین شهرداری‌های ایران به شمار می‌رفته. این باغ عمارت زیبا و دیدنی، به سبک معماری آلمانی (پیش از جنگ جهانی دوم)، در مرکز شهر تبریز و در میدان ساعت، تقاطع خیابان امام خمینی (ره) و ارتش قرار گرفته است. عمارت شهرداری ، ساختمانی تماشایی با سه طبقه است که بین سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ ساخته شده است. یکی از درخشان‌ترین بخش‌های این عمارت، برج ساعت آن است که با ارتفاع ۳۰ متر بر بالای عمارت قرار گرفته و طنین زنگ ساعت، هر ۱۵ دقیقه یکبار در شهر می‌پیچد.
ساختمان این عمارت تاریخی حالتی U شکل دارد و اگر از بالا به آن نگاه کنید، شبیه به یک عقاب است که بال‌هایش را باز کرده!
مصالحی که در ساخت عمارت به کار رفته و در نمای بیرونی آن به خوبی دیده می‌شود، شامل آجر، ملات ماسه و آهک است. این باغ عمارت دارای تالارهای مختلفی نظیر تالار دوربین‌های قدیمی، تالار دفاع مقدس، چاپ و نشر، فرش، هنرهای معاصر، خط و خوشنویسی، تالار حکمت و چندین تالار دیگر است که انواع اشیای قیمتی، اسناد و دستخط‌ها، سفرنامه‌های تبریز، تجهیزات و وسایل قدیمی و … در آن نگهداری می‌شود و بسیار تماشایی است.
آدرس : تبریز، خیابان امام خمینی، میدان ساعت، ساختمان شهرداری.

عمارت شهرداری 1 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

خیابان تربیت

یکی از جذاب‌ترین و شاید متفاوت‌ترین جاهای دیدنی تبریز، خیابان تربیت تبریز-پیاده راه تربیت است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، خیابان‌ها در گسترش شهرها و پیش از آن در شکل‌گیری آن‌ها، همیشه نقش مهم و موثری داشته‌اند. خیابان تربیت تبریز، یکی از این خیابان‌های مهم و تاریخی است که حالا با نام پیاده راه تربیت نیز شناخته می‌شود.
خیابان زیبای تربیت در گذشته در حد فاصل دروازه نوبر و دیک باشی گسترده شد و یکی از مهم‌ترین خیابان‌هایی تلقی می‌شد که میدان ساعت را به بازار متصل می‌کرد.
این خیابان و پیاده راه بی‌نظیر که امروز با سنگفرش پوشیده شده، در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و به همین دلیل در طول تاریخ از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. آنچه در خیابان تربیت می‌بینید، مجسمه‌های زیبا، نورپردازی‌های خیره کننده، مبلمان شهری جذاب، گل‌کاری و باغچه‌های سرسبز و مراکز خرید است. این خیابان آنچنان جاذبه‌ای دارد که کسی را پیدا نمی‌کنید که به تبریز سفر کرده و خیابان تربیت-پیاده راه تربیت را از نزدیک ندیده باشد. بسیاری از خانه‌های تاریخی و بناهای ارزشمند قدیمی مانند خانه «شاهزاده ضیاءالدوله امان‌الله میرزا» ، بازارهایی مانند بازار «شیشه‌گر خانه» و کوچه‌های تاریخی مشهوری همچون کوچه «انجمن» و «پناهی» در پیاده راه تربیت قرار دارند. در این خیابان تماشایی که حالا چند سالیست برای تردد خودرو بسته شده و به یک پیاده راه جذاب و رویایی تبدیل شده است، می‌توانید تاریخ را نفس بکشید و در میان سنگفرش‌های آن ردی از گذشته را بیابید.
آدرس : تبریز، میدان ساعت، خیابان تربیت.

خیابان تربیت سیری در تبریز ، شهر اولین ها

مدرسه رشدیه

مدرسه تاریخی رشدیه، یکی از تاریخی‌ترین بناهای این شهر است که به دست میرزا حسن رشدیه، پدر آموزش نوین و بنیانگذار مدارس به سبک جدید در تبریز ساخته شد. میرزا حسن، در سال ۱۳۰۱ هجری قمری، اقدام به ساخت مدرسه رشدیه به سبک نوین کرد که در آن زمان تحول چشمگیری را در سیستم آموزشی تبریز به وجود آورد. بنای اولیه مدرسه رشدیه در محله ششگلان تبریز ساخته شد اما ۱۰ سال بعد به دلیل تخریب بنا، مدرسه، بار دیگر در کوی جبه خانه بنا شد و در سال ۱۳۲۹ هجری قمری به مکان امروزی خود در خیابان ارتش جنوبی انتقال یافت.
قدمت بنای فعلی مدرسه به دوران پهلوی اول باز می‌گردد و دارای ساختمانی دو طبقه و مزین به آجرکاری‌های زیباست. حیاط بزرگ مدرسه نیز بسیار دیدنی است و درختکاری‌های آن زیبایی خاصی را فضا بخشیده. در حیاط مدرسه، مجسمه میرزا حسن رشدیه نیز به چشم می‌خورد که به با هنرمندی ساخته شده است.
آدرس : تبریز، خی‍‍اب‍‍ان ارتش جن‍وب‍‍ی، مجاورت بنای مرکز اسناد شمال غرب کشور.

رشدیه سیری در تبریز ، شهر اولین ها

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی تبریز می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای تبریز

روستای دستکند حیله ور

در هر گوشه و کناری از شهر آذربایجان، مکان های دیدنی و زیبایی را مشاهده می کنید. در این میان، روستای دستکند حیله ور تبریز یکی از شگفت انگیزترین و معروف ترین روستاها و جاهای دیدنی تبریز محسوب می شود. روستای دستکند در نزدیکی روستای کندوان واقع شده است و کمتر از کندوان شگفتی ندارد. بر اساس نظر پژوهشگران زندگی در روستای دستکند آغازی برای زندگی در دل صخره ها و روستاهای زیرزمینی است.
روستای دستکند حیله ور، با معماری فوق العاده، ابهامات بسیاری را برای پژوهشگران به وجود آورده است. روستایی مجهول و شگفت انگیز با خانه هایی که در دل زمین حفاری شده اند!
آدرس: آذربایجان شرقی- ۴۴ کیلومتری تبریز- ۱۸ کیلومتری شهر اسکو

روستای حیله ور 800x533 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

روستای کندوان

شاید نام روستای کندوان بارها به گوشتان خورده باشد. روستای معروف کندوان را می توان جزو سه روستای صخره ای جهان و تنها روستای صخره ای دانست که همچنان زندگی در آن جریان دارد. این روستا قدمتی برابر با ۷ هزار سال دارد و در دل کوه بنا شده است.این روستای عجیب از خنک ترین جاهای دیدنی تبریز محسوب می شود. ساختار کندویی شکل و کله قندی خانه ها سبب شهرت جهانی روستای کندوان شده است.
فراموش نکنید در سفرتان به این شهر حتماً از روستای کندوان دیدن کنید. اگر هم قصد اقامت در خانه های قدیمی و در دل کوه به سرتان زد، می توانید هتل پنج ستاره لاله کندوان را برای اقامت انتخاب کنید.
آدرس : آذربایجان شرقی- شهر اسکو- خیابان چایکنار- بعد از شهر اسفنجان-جاده سمت چپ دوراهی

روستای کندوان 800x533 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

روستای لیقوان

در دامنه کوه های سهند و دره ای زیبا و بکر، روستایی قدیمی واقع شده است. این روستا با نام روستای لیقوان مشهور است. روستای لیقوان که آوازه پنیرهایش به همه جا رسیده، یکی از بزرگ ترین و پرجمعیت ترین روستاهای آذربایجان شرقی محسوب می شود.چشمه های آب گرم، آب و هوای فوق العاده و پوشش گیاهی بی نظیر این روستا سبب شده است آن را دره بهشت نام گذاری کنند. روستای لیقوان، به دلیل شرایط جغرافیایی خاص، بیشتر محل زندگی عشایر و ایلات است.
خانه های روستای لیقوان روی صخره های حاشیه زمین بنا شده و حالت پلکانی دارند. اگر علاقه مندید تا در سفرتان به تبریز سری به این روستای زیبا بزنید پیشنهاد می کنیم نسبت به رزرو هتل ائل گلی اقدام کنید. چرا که این هتل فاصله ای کمتر از ۴۰ دقیقه با روستا لیقوان تبریز دارد.
آدرس : آذربایجان شرقی- بعد از شهر باسمنج و روستای هروی بیروق

روستای لیقوان 800x533 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

روستای خشکناب

از دیگر روستاهای معروف شهر تبریز می توان به روستای خشکناب اشاره کرد. این روستا زمانی محل زنگی شاعر نامی، سید محمدحسین بهجت تبریزی، متخلص به شهریار بوده است. روستای خشکناب نیز به دلیل داشتن معماری متفاوت، مشهور است. روستایی شیب دار در دل دامنه های کوه بزقوش که آب و هوایی خنک و دلپذیر دارد. دیدن طبیعت بکر اطراف این روستا و گشت و گذار در آن را فراموش نکنید.
آدرس : آذربایجان شرقی- بستان آباد-۲۳ کیلومتری شهر تیکمه داش

روستای خشکناب سیری در تبریز ، شهر اولین ها

روستای چراغیل

روستای چراغیل از دیگر مکان های گردشگری و دیدنی شهر تبریز است که کمتر کسی آن را می شناسد. این روستا در دل حفره های کوه های آذربایجان قرار دارد. روستای چراغیل از نظر زمین شناسی در امتداد روستای کندوان واقع است.قدمت این روستا به سه دوره تاریخی مختلف بازمی گردد:
خانه های سنگی این روستا که مربوط دوران پیش از میلاد مسیح می باشند.
خانه های ابزارسازی خشتی که در کنار کوه وجود دارند و مربوط به زمان بعد از میلاد مسیح هستند.
و خانه های بتنی جدید که در طرف دیگر کوه واقع شده اند.
این روستا در تمام فصول سال دیدنی است و انواع گیاهان دارویی در کوه های اطراف روستای چراغیل به چشم می خورد.
آدرس : آذربایجان شرقی- ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی آذرشهر

روستای چراغیل 800x532 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

روستای زنوزق

روستای زنوزق تبریز یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین روستاهای پلکانی ایران است. این روستا که قدمتی برابر با دوران صفویه دارد، بین کوه ها محصور شده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که قدمت روستای زنوزق به دوران میتراییسم بازمی گردد. روستای زنوزق از روستاهای سردسیر ایران محسوب می شود که ده ها چشمه جوشان و منحصر به فرد در اطراف خود دارد. روستای زنوزق به صورت خانه های پلکانی و کاملاً متراکم ساخته شده است.از شگفتی ها و زیبایی های روستای زنوزق می توان به در و پنجره های رنگی و سنگ فرش مرتب آن اشاره کرد..
آدرس : آذربایجان شرقی- شهرستان مرند- دهستان زنوزق- روستای زنوزق

روستای زنوزق سیری در تبریز ، شهر اولین ها

غذاهای محلی تبریز

کوفته تبریزی

غذای معروف تبریز، کوفته تبریز را که همه ما می‌شناسیم. شاید بتوان گفت اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین غذای این شهر است. خوشمزه‌ترین کوفته در میان تمام کوفته‌هایی که می‌شود پخت؛ البته همین مزه خوب نیز به راحتی به دست نمی‌آید. پختن کوفته تبریزی به همین راحتی‌ها نیست و فوت کوزه‌گری مخصوص به خودش را دارد.
برای پختن کوفته تبریزی به گوشت چرخ‌کرده و لپه و سبزیجات به همراه آلو، زرشک، گردو و پیاز، نیاز دارید. اگر می‌خواهید در تبریز یک کوفته تبریزی عالی نوش جان کنید، ما به شما کوفته‌های تبریزی رستوران دلستان را پیشنهاد می‌کنیم. با این کار دیگر دردسر پختن این غذای سخت را به جان نخریده و در عین حال مزه بی‌نظیر آن را نیز تجربه می‌کنید.

کوفته 800x414 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

دلمه برگ مو

یکی دیگر از غذاهای سنتی تبریز که در خانه هرکسی ممکن است پیدا شود، دلمه برگ مو است. حتماً شما هم قبول دارید که امتحان کردن دلمه برگ مو  از دست یک تبریزی اصیل با آن دلمه‌ای که خودتان در خانه درست می‌کنید، از زمین تا آسمان متفاوت است.دلمه برگ مو نیز غذای سختی است که برای پختن آن زحمت فراوانی کشیده می‌شود، مخصوصاً در هنگام پیچیدن دلمه‌ها باید دقت و ظرافت خاصی داشته باشید.
برای پختن دلمه برگ مو از گوشت چرخ‌کرده، برنج و سبزیجات مخصوص و البته ادویه‌های لازم استفاده می‌شود.مواد داخل دلمه سلیقه‌ای است و عده‌ای ممکن است موادی مانند، زرشک و بادام نیز اضافه کنند. خوشمزه‌تر بودن دلمه‌های تبریز به علت استفاده از سبزیجات محلی تبریز، مانند شوید، تره و مرزه کوهی است.

دلمه 800x414 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

خورش هویج

خورش هویج از آن غذاهای سنتی تبریز که ممکن است مطابق میل هر سلیقه‌ای نباشد. همانطور که از نام آن معلوم است، در این خورش مقدار فراوانی هویج وجود دارد.همین موضوع باعث می‌شود که این غذا، غذایی شیرین باشد. اگر طرفدار مزه شیرین هستید، حتماً این خورش را امتحان کنید. پختن این غذای تبریزی استثناً کاری ندارد.
ابتدا باید هویج را به اندازه لازم تفت دهید و بعد از آن گوشت یا مرغ و آلوی از قبل خیس خورده را به آن اضافه کنید. برای بهتر شدن طعم غذا می‌توانید مقداری زغفران و چوب دارچین به خورش اضافه کنید. از طرفی دیگر می‌توانید با کم یا زیاد کردن مقدار آلو، خورش‌تان را شیرین یا ترش کنید.

خورش هویج 1 800x414 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

کوکو لوبیا سبز

کوکوی لوبیا سبز، غذایی جدید و در عین حال خوشمزه است که می‌تواند شامی سبک باشد و یا گوشه‌ای از سفره رنگارنگ‌تان را در مهمانی‌ها به خود اختصاص دهد. علاوه بر مزه خوب و شکل زیبایی که این غذا دارد، خیلی هم زود آماده می‌شود و برای روزهایی که زمان ندارید، بهترین انتخاب است.برای پختن این غذا باید لوبیا سبز را به همراه هویج و سیب زمینی آب پز کنید. بعد از پختن مواد، تخم مرغ را به آن‌ها اضافه می‌کنید. حالا نوبت به این رسیده که به سلیقه خود کوکو را مزه‌ دار کنید.
برای مزه‌ دار کردن، می‌توانید از زرشک، پیاز داغ، زعفران و نمک و زردچوبه استفاده کنید. دیگر الان وقت آن است که کوکو را سرخ کرده و نوش جان کنید.

کوکو لوبیا 800x414 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

قورما شورباسی یا تره شورباسی

تبریزی‌ها حتی آبگوشت را هم با خلاقیت‌شان از آن خود کرده‌اند. قورما شورباسی در واقع نوعی آبگوشت است که در انتهای زمان پخت به آن تره و تخم مرغ اضافه می‌کند و یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی تبریز است.
داشتن چند نان سنگک داغ و پیاز و سبزی خوردن در کنار این غذا بسیار واجب است. این ترکیب یک وعده غذایی بی‌نظیر را برایتان خلق خواهد کرد. در پختن این غذا هم مانند آبگوشت، باید گوشت و پیاز و حبوبات استفاده کنید.

قورما شورباسی سیری در تبریز ، شهر اولین ها

قیقاناخ یا خاگینه

قیقاناخ، دسر مخصوص تبریزی‌ها و یکی از غذاهای سنتی تبریز است. این غذا به راحتی پخته می‌شود و می‌توانید در روزی تعطیل خودتان را مهمان یک صبحانه یا حتی عصرانه تبریزی کنید.خاگینه غذایی مقوی برای خانم‌ها بعد از زایمان یا برای افراد مبتلا به کم‌خونی و ضعف شدید است. تبریزی‌ها در پختن این غذا از سبزیجات معطر و محلی تبریز استفاده می‌کنند و به همین دلیل، این غذا در تبریز رنگ و بویی دیگر دارد.
برای پختن این غذا باید تخم مرغ را با ماست، آرد و کره مخلوط کرده و بعد این ترکیب را سرخ کنید. در نهایت وقتی که این مواد پخته شد، شهدی را که از حل کردن شکر و آب تهیه کرده‌اید، روی آن بریزید. توجه داشته باشید که تا خاگینه داغ است باید شهد را اضافه کنید.

قایقاناخ سیری در تبریز ، شهر اولین ها

هتل های تبریز

هتل پارس ائل گلی

این هتل را می‌توان یکی از بهترین هتل های تبریز دانست.هتل ۵ ستاره پارس ائل گلی جزو لوکس ترین هتل های تبریز است. هتل پارس فعالیت خود را در سال ۱۳۸۰ آغاز کرده و در زمینه هتل‌داری تجربه بسیاری دارد. هتل پارس در بام زیبای شهر تبریز و داخل یک برج بسیار زیبای ۱۷طبقه قرار دارد. پس می‌توانید انتظار چشم‌اندازی زیبا را از پنجره اتاق خود داشته باشید. هتل پارس ائل گلی با ۱۷۸ باب اتاق از مسافران خود پذیرایی می‌کند. به همین خاطر معمولاً امکان یافتن اتاق خالی در آن وجود دارد.
توجه داشته باشید که این هتل کمی از مرکز شهر دورتر است و همین مسئله آرامش اقامت شما را افزایش می‌دهد. با وجود این، امکان دسترسی راحت به اکثر جاذبه‌های گردشگری تبریز به‌راحتی وجود دارد.
آدرس: تبریز، جاده ائل گلی، مشرف به پارک ائل گلی

هتل پارس ائلگلی تبریز سیری در تبریز ، شهر اولین ها

هتل بین المللی گسترش

گاهی برخی از هتل‌ها با وجود آنکه ۴ستاره هستند، امکاناتی در حد هتل‌های ۵ستاره را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. هتل بین‌المللی گسترش تبریز دقیقاً جزو همین هتل‌ها به حساب می‌آید. هتل گسترش چندین سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است و در سال ۱۳۹۵ یک بار به‌صورت کامل تمامی بخش‌های هتل را بازسازی کرد. پس می‌توانید انتظار داشته باشید که فضای داخلی و خارجی هتل کاملاً نوساز و زیبا باشد. این هتل ۱۱طبقه دارای ۱۴۵باب اتاق و سوئیت متنوع و با امکانات مختلف است.
یکی از نقاط قوت مهم هتل گسترش، دسترسی ساده آن به اکثر جاهای دیدنی تبریز است. پس می‌توانید اقامتی آرام و لوکس را با هزینه‌ای کمتر از هتل‌های ۵ستاره تجربه کنید و از دسترسی راحت آن نیز لذت ببرید.
آدرس: تبریز، چهار راه آب رسان

هتل گسترش 800x563 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

هتل بین المللی شهریار

در تهیه لیست بهترین هتل های تبریز، نام هتل بین‌المللی شهریار به چشم می‌خورد. این هتل در یکی از بهترین و معروف‌ترین مناطق تبریز، یعنی همان ائل گلی یا بلوار شهید باکری قرار دارد. اگر به تبریز سفر کرده باشید، حتماً می‌دانید که ائل گلی خوش‌آب‌وهواترین منطقه تبریز به حساب می‌آید. همچنین مناظر زیبایی در این منطقه انتظار شما را می‌کشند. هتل شهریار فعالیت خود را در سال ۱۳۸۶ آغاز کرد و در سال ۱۳۹۶ تمامی بخش‌های هتل را به‌صورت کامل بازسازی نمود. به همین خاطر در حال حاضر فضای داخلی هتل، فضایی کاملاً مدرن و امروزی است.
این هتل امکان دسترسی ساده به مکان‌های دیدنی تبریز همانند بازار سنتی یا گردشگاه ائل گلی را دارد. پرسنل هتل کاملاً آموزش‌دیده هستند و اقامتی آرام و عالی را برای شما به ارمغان می‌آورند. این هتل ۱۰طبقه است و با ۲۰۲باب اتاق از مهمانان خود پذیرایی می‌کند.
آدرس: تبریز، ابتدای بلوار ائل گلی

هتل شهریار تبریز 800x563 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

هتل پتروشیمی

هتل مذکور یکی از شیک ترین هتل های تبریز است. این هتل ۴ ستاره در یکی از خوش‌آب‌وهواترین مناطق تبریز یعنی بلوار استاد شهریار قرار دارد. جالب است بدانید این هتل فعالیت خود را از سال ۱۳۷۸ آغاز کرده و یک بار به‌صورت کامل در سال ۱۳۹۷ بازسازی شده است. پس می‌توانید انتظار پرسنلی باتجربه و فضایی مدرن و امروزی را داشته باشید. هتل پتروشیمی در فضایی به وسعت ۲۴هزار مترمربع قرار دارد و دارای ۵طبقه است. با وجود این، با ۲۶باب اتاق از مسافران خود پذیرایی می‌کند. پس با یک محاسبه ساده متوجه خواهید شد که واحدهای اقامتی این هتل فضایی بسیار بزرگ را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهند.
آدرس: تبريز، بلوار استاد شهريار، مجتمع رفاهی پتروشیمی تبریز

هتل پتروشیمی سیری در تبریز ، شهر اولین ها

هتل لاله پارک

لاله پارک هتل است که همیشه در لیست بهترین هتل های این شهر قرار دارد. این هتل ۵ ستاره در بزرگراه پاسداران تبریز واقع شده و فعالیت خود را در سال ۱۳۹۵ آغاز کرده است. به همین خاطر هم فضای بیرونی و هم فضای داخلی هتل کاملاً مدرن و امروزی است. هتل لاله یک برج ۱۴طبقه است و با ۲۲۰ باب اتاق و سوئیت از مسافران خود پذیرایی می‌کند. این هتل در نزدیکی محدوده ائل گلی قرار دارد و مسافران از آب‌وهوای عالی لذت خواهند برد. فضای اطراف هتل بسیار آرام است و مسافران از سکوت محض بهره‌مند می‌شوند. در این هتل انواع امکانات رفاهی و خدماتی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.
بعد از استراحت در هتل می‌توانید خودتان را در کافی شاپ روژه که از جدیدترین کافه های تبریز به حساب می‌آید و در نزدیکی هتل لاله پارک قرار دارد، میهمان کنید.
آدرس: تبریز، اتوبان پاسداران، میدان شهید فهمیده، کنار مرکز خرید لاله پارک

%name سیری در تبریز ، شهر اولین ها

هتل آزادی

هتل آزادی تبریز یک هتل نسبتاً کوچک است؛ اما یک کتاب را نباید از روی جلد آن قضاوت کرد! این هتل یکی از بهترین هتل های تبریز به حساب می‌آید و دارای ۴ ستاره است. به همین خاطر باید انتظار اقامتی آرام و لذت‌بخش را در این هتل داشته باشید. هتل آزادی فقط ۴ طبقه دارد و با ۴۳ باب اتاق از مسافران خود پذیرایی می‌کند. این هتل فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ آغاز کرده است. پس فضای داخلی و نمای بیرونی آن کاملاً مدرن و امروزی است. این هتل در نزدیکی ایستگاه مترو و اتوبوس و برخی از جاهای دیدنی مهم تبریز قرار دارد. پس می‌توانید با پای پیاده و بدون نیاز به خودرو از این هتل خودتان را به جاهای مختلف این شهر برسانید.
آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی، حدفاصل چهارراه باغ گلستان و چهارراه شریعتی

هتل آزادی تبریز 800x641 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

سوغات تبریز

نوقا

اگر طرفدار پر و پا قرص گز محسوب می‌شوید، نوقا یا بهتر است بگویی لوکاست یکی از سوغاتی‌های خوشمزه تبریز به شمار می‌آید که همرا با عطر دلنشین خود، اشتهای شما را بر می‌انگیزد.در تبریز، نوقا را معمولا از ترکیب سفیده تخم مرغ، عسل یا شکر، وانیل، گردو، پودر شکر و …، درست می‌کنند البته در سال‌ها اخیر در بعضی از مدل‌های نوقا از نان میکادو نیز استفاده می‌شود.نوقا بخشی از فرهنگ تبریزی‌هاست و جایگاه ویژه‌ای بر سر سفره‌ی این مردمان و مخصوصا به هنگام شادی و سرور دارد.

نوقا سیری در تبریز ، شهر اولین ها

قرابیه

قرابیه یک سوغاتی تبریزی اصیل است که با توجه به مواد اولیه به کار رفته در آن، جزء شیرینی‌های بسیار گران‌ قیمت محسوب می‌شود. این شیرینی بسیار لذیذ از موادی مانند: آرد، وانیل، تخم‌مرغ و …، درست می‌شود که روی آن در مدل کاملا سنتی مملو از مغر‌ پسته و بادام است.این شیرینی جایگاه ویژه‌ای در خانواده‌های تبریزی دارد و معمولا برای مهمانانی سرو می‌سود که از جایگاه ویژه‌ای برخورداراند!
قرابیه تبریز در انواع مختلفی مانند نارگیلی، شکلاتی، گردویی، پسته‌ای و …، یافت می‌شود اما توصیه ما به شما عزیزان قرابیه‌ی سنتی و اصیل پسته‌ای است. این محصول یکی از بهترین سوغاتی های تبریز است.

قرابیه 1 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

باقلوا

این شیرینی اصلی‌ترین سوغاتی تبریز است که حتما باید خریداری شود. مگر می‌شود به تبریز سفر کرد و از این شیرینی خوش عطر و طعم، بدون باقلوا بازگشت. شیرینی باقلوا در کشورهای دیگری نیز مانند ترکیه و لبنان نیز یافت می‌شود اما آنچه در تبریز یافت چیز دیگری‌ست و در طعم همتا ندارد.در ترکیه عموما باقلوا را از خمیر بسیار نازکی به نام یوفکا تهیه می‌شود و مخلوطی از کره، ترکیبی از آب و شکر و مغزهای مختلفی مانند مغز گردو را در لابه لای آن می‌ریزند و رول می‌کنند.
اما در تبریز این شیوه فرق می‌کند و نوع سرو این سوغات تبریز به صورت اشکال مربعی، لوزی و لوله‌ای است. این محصول یکی از بهترین سوغاتی های تبریز است.

باقلوا 1 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

اریس

اگر سراغ‌ شیرین‌ترین سوغاتی تبریز را می‌گیرید، باید بگوییم اریس همان شیرینی محبوب شماست.این شیرینی خوش عطر ترکیبی از شیر، شکر، وانیل، پسته، کاکائو و …، تهیه می‌شود و انواع مختلفی به نام تسبیحی و کاکائویی دارد. اریس آنقدر شیرین و قندی است که با چای خورده می‌شود. این محصول یکی از بهترین سوغاتی های تبریز است. البته نوع دیگری از این شیرینی تحت عنوان اریس شیری کشی نیز وجود دارد که در دو طعم پسته‌ای و وانیلی تهیه می‌شود.

%name سیری در تبریز ، شهر اولین ها

باسلوق

از دیگر سوغاتی‌های تبریز، باسلوق یا همان راحت الحلقوم خودمان است. باسلوق دارای بافتی لطیف است که همچون قند در درهان آب می‌شود. در همسایگی ایران و درست در ترکیه این شیرینی خوشمزه با نام لوکوم شناخته می‌شود و کمی با نوع تبریزی آن متفاوت است. ژلاتین، آب، گلاب، آرد و شکر مواد اولیه تهیه راحت الحلقوم است. این شیرینی بسیار لذیذ علاوه بر آنکه سوغات تبریز است، جایگاه ویژه‌ای در آجیل شب یلدا دارد.

 e1679032421485 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

حلوا بَزَرَک

همانطور که اشاره کرده‌ایم، تبریز مهد شیرینی‌های قندی و بسیار خوشمزه است. حلوای بزرک نیز یکی دیگر از سوغاتی‌های تبریز است و از دانه‌های روغنی به همین نام درست می‌شود. این حلوای قندی به رنگ سبز تیره است و به دلیل خواص بسیارش علاوه بر شیرنی‌فروشی‌ها، در عطاری‌های شهر به عنوان دوایی برای استخوان درد نیز یافت می‌شود. این محصول یکی از بهترین سوغاتی های تبریز است.

حلوابزرک 800x533 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

پنیر لیقوان تبریزی

این پنیر خوشمزه به عنوان مشهورترین سوغاتی تبریز شناخته می‌شود و در تمامی فروشگاه‌های شهر می‌توانید این محصول را خریداری کنید.

پنیر لیقوان 800x400 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

صنایع دستی تبریز

فرش و قالی

قالی ایران، در سطح جهانی شهرت بسیاری دارد ولی از میان شهرهای ایران قالی تبریز شناخته شده تر می باشد، بطوری که به تبریز لقب شهر جهانی صنایع دستی و بافت فرش داده شده است. قالی بافی یکی از صنایع دستی استان آذربایجان شرقی می باشد که قدمتش به دوران سلجوقیان و ایلخانیان باز می گردد، پس از دوران تکاملی آن همزمان با تیموریان و بعد به دوران صفویان می رسد.
در زمان صفویان طرح هایی چون گل و بوته، سجاده ای، حیوانات، لچک و ترنج، مخصوصاً نقش گل شاه عباسی رواج یافت و برای بافت از نخ های ابریشمی استفاده میشد که باعث ظرافت خاص قالیان شده و آثار نفیسی را به ارمغان آورده است. بسیاری از این آثار ارزشمند که از گذشته بجا مانده است را میتوان در موزه های مشهور دنیا بازدید کرد.
هنرمندان آذربایجانی نقش به سزایی در احیاء و حفظ قالی بافی در ایران داشتند. بافت قالی همچنان در بسیاری از روستاها و شهرهای استان آذربایجان رواج دارد. علاوه بر اینکه این آثار ارزشمند به بازارهای داخلی هم عرضه می شوند، بخش مهمی از صادرات ایران نیز به قالیچه ها و قالی تبریز اختصاص دارد. پیشنهاد می کنیم برای خرید و بازدید از این فرش ها و تابلو فرش های زیبا به بازار مظفریه تبریز مراجعه کنید.

فرش تبریز سیری در تبریز ، شهر اولین ها

ورنی بافی

این هنر یکی دیگر از صنایع دستی استان آذربایجان شرقی می باشد که متعلق به عشایر این استان است. نام دیگر ورنی بافی، به زبان آذری سوماک نامیده می شود. ورنی بافی نوعی فرش بدون پرز و یا گلیم است که یک رو دارد، در واقع ورنی نه گلیم و نه فرش است. این هنر زیبا به دلیل اینکه هم ظرافت فرش را دارد و هم سادگی و سبکی گلیم، طرفداران زیادی پیدا کرده است. این زیرانداز به روش پود چینی (گذراندن پود اصلی از تار و پیچاندن نخ به دور نخ های تار) بافته می شود.
استادان قالی بافی قدمت این هنر با ارزش را به چند صد سال پیش تخمین زده اند امّا به طور دقیق نمی توان تاریخ و دوران مشخصی را برای بروز این هنر پیدا کرد. این زیرانداز زیبا در مناطق اهر و ارسباران، توسط زنان عشایر آن منطقه بافته می شود و به همین دلیل شهرت آن به عنوان ورنی بافی عشایر است.

ورنی بافی 1 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

چرم تبریز

چرم پیشینه ی پرآوازه ای در کشور ایران دارد، در شهر تبریز تولیدکنندگان بسیاری مشغول به این حرفه هستند. از جمله مهمترین فرآورده های ساخته شده از چرم در این استان کفش است. کفش چرم تبریز جایگاه بالایی در ایران و حتی خارج از آن دارد و بعنوان یک برند با کیفیت شناخته شده است. پیشنهاد میکنیم با خرید کیف و کفش یا دیگر فرآورده های چرمی تولید شده تبریز، قسمتی از هنر و صنایع دستی تبریز را به همراه خود داشته باشید. برای تهیه محصولات چرمی دست دوز تبریز بهتر است به بازار کفش در بازار تاریخی تبریز سری بزنید.

چرم تبریز سیری در تبریز ، شهر اولین ها

گلیم بافی

یکی دیگر از صنایع دستی محبوب شهر تبریز گلیم بافی است که رواج بسیاری در این منطقه و آذربایجان دارد. گلیم در دسته ی صنایع زیرانداز محسوب شده و از پشم گوسفندان، ابریشم و موی بز بافته می شود. معروف ترین گلیمی که در تبریز به چشم می خورد گلیم شاهسون است. مشخصه ظاهری گلیم شاهسون، وجود نگاره های بزرگ و برجسته است که با نوارهای باریک و پیچیده از هم جدا شده اند و رنگ های ملایمی مخصوصاً صورتی، سبز، درصد کمی قهوه ای و آبی تیره به چشم می خورد.
با نگاه به گلیم های خطه آذربایجان، میتوان فهمید تفاوت بسیاری از لحاظ ظاهر در گلیم های بافته شده اقوام مختلفش است. گلیم دورو یا ساده و گلیم سوماک که «ورنی» هم به آن می گویند دو نوع گلیم است که در تبریز عرضه می شود. گلیم در ابتدا به منظور روانداز، زیرانداز، کف پوش و .. استفاده می شد، امّا اکنون بعنوان یک پوشش مدرن در خانه ها استفاده می شود.

گلیم بافی 1 520x800 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

سفال و سرامیک

محصولات سفالی و سرامیک (به سفال سفید معروف است) یکی از صنایع دستی رایج در شهر تبریز است علاوه بر تولید در تبریز، کارگاه های تولید آن در شهر زنور هم قرار دارد. همچنین در شبستر، سفال گری قدمت طولانی دارد و در تبریز میتوان این آثار ارزشمند را یافت. سفال و سرامیک تبریز از نوعی خاک مرغوب تولید می شوند. برای بازدید از آثار سفالی میتوانید به موزه ی سفال تبریز مراجعه کنید، این موزه خانه علوی است جایی که شما میتوانید در کنار بازدید یک اثر تاریخی زیبا، این سفال های هنرمندانه را نیز ببینید. حتماً بعنوان یادگاری و سوغات در سفر به شهر تبریز سفال های زیبایش را به ارمغان ببرید. همچنین مجسمه های سفالی ساخته را میتوانید در موزه مشروطه تبریز بازدید کنید.

سفال و سرامیک سیری در تبریز ، شهر اولین ها
از دیگر صنایع دستی تبریز می توان به قلمزنی،سبد بافی ،ترام سنگ تبریز، منبت کاری ،نقره سازی و نقره کوبی و… اشاره کرد.

رستوران های تبریز

رستوران شازده تبریز

این رستوران یکی از معروف‌ترین رستوران ‌های تبریز است که با سرو غذاهای سنتی تبریز و فضایی زیبا و منحصربه‌فرد جایگاه ویژه‌ای در میان تبریزی‌ها دارد. رستورانی که در داخل یکی از حجره‌های بازار واقع شده است. با طراحی و تزیینات داخلی بی‌نظیر مانند لوستری قدیمی، عکس‌های قدیمی روی دیوار. بشقاب‌های دیوارکوب (ساخته کوزه‌گر معروف شهر، مرحوم آقای قابچی) و قالیچه‌های ابریشمی نظر مشتریان را در بدو ورود جلب می‌کند. تمام ظروف استفاده شده در رستوران شازده مسی هستند.
از بهترین غذاهای سرو شده در رستوران شازده، می‌توان به فیله کباب، کباب برگ، کباب شیشلیک، ماهی قزال‌آلا، کوفته تبریزی و دیزی اشاره کرد؛ البته در منوی رستوران انواع کباب، انواع خورشت و مخافاتی چون سبزی و ماست نیز به چشم می‌خورد. تمام غذاهای رستوران شازده با برنج ایرانی سرو می‌شوند.
آدرس: تبریز، بازار سرپوشیده تبریز، بازار صادقیه، اول دلاله‌زن کوچک

رستوران شازده 640x800 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

رستوران حاج علی

این رستوران از قدیمی‌ترین رستوران‌های این شهر است که قدمت آن به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد. رستوران قدیمی حاج علی در دل بازار تبریز واقع شده است و غذاهای سنتی ایرانی را با بهترین کیفیت سرو می‌کند. رستوران حاج علی مناسب گردشگرانی است که قصد دارند پس از بازدید از بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده‌ جهان، در رستورانی در همان نزدیکی دلی از عزا دربیاورند. در رستوران حاج علی تبریز، تنها وعده ناهار (تا ساعت ۱۴:۳۰) سرو می‌شود. این رستوران بسیار شلوغ است و گاهی برای صرف غذا، صف‌های طویلی جلوی آن به چشم می‌خورد.
رستوران توسط فردی به همین نام تاسیس شده و در حال حاضر، مدیریت آن بر عهده پسر وی است. گفته می‌شود مرحوم تختی در زمان سفر به روسیه همراه با تیم ملی کشتی در رستوران حاج علی تبریز غذا خورده است. چلو کباب قلوه‌ای، چلو کباب برگ با کوبیده، چلو کباب برگ معمولی، چلو کباب کوبیده و چلو جوجه کباب از جمله غذاهای منوی این رستوران است که همراه با دوغ، نوشابه و سوپ رایگان سرو می‌شوند. رستوران حاج علی از زمان تاسیس تا به امروز، طراحی ساده داخلی خود را حفظ کرده است؛ پس اگر به‌دنبال رستورانی شیک و مجلل هستید، به این گزینه فکر نکنید.
آدرس: تبریز، بازار سرپوشیده تبریز، بازار کلاه‌دوزان (بورکچی بازار)

رستوران حاج علی 800x585 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

رستوران حاج مجید چلوپز

رستوران قدیمی حاج مجید یکی دیگر از رستوران‌های تبریز است که فعالیت خود را از سال ۱۳۵۲ آغاز کرد. این رستوران توسط فردی به نام حاج مجید یا حاج مجید تویوخچی (حاج مجید مرغ‌فروش) تاسیس شده است. چلو مرغ تنها غذایی است که از آن زمان تا به امروز در آن سرو می‌شود. پس اگر به این غذا علاقه دارید، به رستوران حاج مجید تبریز بروید تا بهترین چلو مرغ عمر خود را با طعمی ناب نوش جان کنید. به‌علاوه قیمت غذای این رستوران به نسبت کیفیت آن بسیار مناسب است.
فضای رستوران حاج مجید بسیار ساده و نوستالژیک است. در این رستوران در ابتدا برای شما سوپ سرو می‌شود. سپس می‌توانید ران یا سینه مرغ را به‌همراه چلو و نوشیدنی (دوغ یا نوشابه) سفارش دهید.
آدرس: تبریز، خیابان تربیت، جنب مسجد امام حسن (ع)، طبقه دوم پاساژ تربیت

چلوپز سیری در تبریز ، شهر اولین ها

رستوران قرآنی

رستوران اصیل قرآنی با بیش از ۱۰۰ سال قدمت از قدیمی‌ترین چلو کبابی‌های تبریز در دل بازار و مرکز شهر به شمار می‌رود. از گذشته تا به امروز غذاهای باکیفیتی را برای وعده ناهار در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. رستورانی با فضایی بسیار سنتی و نوستالژیک که طعم کباب‌های آن بسیار لذیذ است.
نام رستوران قرآنی از نام مالک آن، «مشهدی میرآقا قرآنی» گرفته شده است و وجود عکس‌ها و دخل قدیمی به‌همراه قیمت عباسی غذاها در منو، از مشخصه‌های منحصربه‌فرد آن به حساب می‌آید. منوی رستوران شامل کباب سلطانی، کباب برگ، کباب کوبیده و سایر موارد می‌شود.
آدرس: تبریز، (خیابان جمهوری اسلامی، پاساژ کیان یک، طبقه دوم

رستوران قرآنی 800x724 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

رستوران ایمانی سردرود

رستوران مذکور در سردرود در فاصله ۲۰ دقیقه‌ای مرکز شهر تبریز قرار دارد. رستورانی که با سرو غذاهای باکیفیت، محبوبیت بسیاری در بین تبریزی‌ها و گردشگران از آن خود کرده است. بسیاری این رستوران را بهترین دیزی‌سرای تبریز می‌دانند. هرچند منوی آن شامل گزینه‌های دیگری چون چلو شیشلیک، چلو جوجه کباب، چلو بختیاری، چلو برگ مخصوص، چلو گردن مخصوص، چلو فیله کباب، چلو ماهی قزل‌آلا، چلو کوبیده، چلو ماهیچه، چلو برگ معمولی و غذاهای دیگر نیز می‌شود.
بوفه‌ سلف سرویس رستوران ایمانی شامل انواع آش، سوپ، پیش‌غذا و دسر و سالاد رایگان است و شما فقط باید هزینه غذای اصلی را بپردازید. از امکانات رستوران ایمانی می‌توان به تحویل در محل، صندلی کودک، پارکینگ، جایگاه ویژه، بیرون‌بر، تلویزیون، فضای باز، رزرو تلفنی و لژ خانوادگی اشاره کرد.
رستوران ایمانی دو شعبه نزدیک به هم با دکوراسیونی متفاوت (سنتی و کلاسیک) در یک خیابان در سردرود دارد. شعبه کلاسیک رستوران ایمانی در زمره سه رستوران برتر تبریز از نظر لوکس بودن قرار می‌گیرد و غذاها را در حجم زیاد برای مشتریان سرو می‌کند. تمام غذاهای طبخ شده در رستوران ایمانی با مواد اولیه تازه و با کیفیت تهیه می‌شوند.
آدرس شعبه کلاسیک: سردرود، میدان امام حسین، رو‌به‌روی باغچه سنتی ایمانی
آدرس شعبه کاخ: سردرود، میدان امام حسین، خیابان نوید

رستوران ایمانی 800x633 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

چلو کبابی مهران

این رستوران از کبابی‌های خوب و مشهور تبریز است که در سال ۱۳۶۲ تاسیس شده است. اگر از طرفداران کباب هستید، رفتن به این رستوران را در برنامه خود بگنجانید؛ زیرا رستوران مهران از جمله رستوران‌هایی است که از نظر تبریزی‌ها بهترین کباب‌های این شهر را طبخ می‌کند. توجه داشته باشید که در این چلو کبابی فقط وعده ناهار سرو می‌شود. از گزینه‌های موجود در منوی چلو کبابی مهران می‌توان چلو کباب برگ مخصوص، چلو کباب برگ نیمه‌مخصوص، چلو کباب کوبیده، چلو جوجه کباب مخصوص، سوپ و نوشابه را نام برد.
آدرس: تبریز، دروازه تهران، سه راه ولیعصر، رو‌به‌روی پمپ بنزین

رستوران مهران 800x533 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

رستوران اجاق

در رستوران اجاق تبریز هیچ آشپزخانه‌ای وجود ندارد و تمام غذاها (گوشت قرمز یا سفید) توسط مهمانان یا کادر رستوران سر میز کباب، سرخ یا گریل می‌شوند. این رستوران مناسب خانواده‌ها یا جمع‌های دوستانه‌ای است که به‌دنبال تفریح و سرگرمی در رستوران هستند. در رستوران اجاق، مهمانان می‌توانند تازگی و کیفیت مواد اولیه را به چشم خود ببینند و میزان و درجه‌ پخت انواع گوشت را تعیین کنند؛ علاوه بر این، غذا به‌صورت داغ برای مهمانان سرو می‌شود.
آدرس: تبریز، وليعصر، همافر به‌سمت نگين پارک، نرسيده به چهارراه نگين پارک

رستوران اجاق 800x600 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

رستوران گازماخ

رستوران مذکور یکی از رستوران‌های سنتی تبریز است که در منوی آن چند گزینه فست‌فود نیز وجود دارد. گازماخ در زبان ترکی به‌معنای ته‌دیگ است. دلیل نامگذاری این رستوران به نام گازماخ این است که تمام غذاها به‌همراه ته‌دیگ نان لواش سرو می‌شوند. رستوران گازماخ با فضایی آرام و مدرن، غذاهای باکیفیتی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد؛ به‌علاوه، تمام غذاهای رستوران به شکلی زیبا و هنرمندانه در ظروف چینی تزیین شده سرو می‌شوند.
چلو کوبیده، چلو جوجه، کباب تابه‌ای، باقالی پلو ماهیچه با گازماخ، چلو ماهیچه با گازماخ، کباب تابه‌ای با گازماخ، ته‌چین مرغ، خورشت قرمه سبزی، فسنجان مرغ، خورشت قیمه بادمجان، خورشت هویج، کشک بادمجان، کوفته تبریزی، چلو سلطانی، چلو شیشلیک، چلو برگ، چلو بختیاری و چلو ماهی قزل‌آلا از جمله گزینه‌های موجود در رستوران گازماخ هستند. کباب تابه‌ای‌ این رستوران با طعمی بسیار لذیذ از محبوب‌ترین غذاهای این رستوران به شمار می‌آید و در زمره سه کباب تابه‌ای برتر تبریز قرار دارد.
آدرس: تبریز، کوی ولیعصر، انتهای خیابان شریعتی شمالی، ضلع شمالی میدان بهارستان، نبش ۱۰ متری مقدم

رستوران گازماخ 1 800x533 سیری در تبریز ، شهر اولین ها

بهترین زمان سفر به تبریز

تابستان‌های تبریز بسیار خنک و دل‌پذیر است. اما زمستان‌های دیار ستارخان و باقرخان واقعا سرد و جانسوز بوده و در حدود ۵ (از آبان تا اسفند) طول می‌کشد و در ماه‌های آذر، دی و بهمن (مخصوصا دی ماه) به اوج خود می‌رسد و تا اواخر اسفند ادامه پیدا کند. تبریز در این ماه‌ها روزهای یخبندان متعددی دارد و تعداد این روز در ماه‌های ذکر شده به‌ترتیب ۹، ۲۴، ۲۹ و ۱۳ روز است.
طبق آمار مرتبط با اقلیم این شهر دمای هوای تبریز از ۱۰ تیر تا ۱۰ مرداد به بیشترین میزان خود می‌رسد و متوسط دمای این شهر در این موقع از سال به ۲۴٫۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. سردترین زمان این شهر هم از ۱۰ بهمن تا ۱۰ دی است و متوسط دما در این موقع منفی ۰٫۹ درجه سانتی‌گراد است؛ بنابراین سفر به تبریز در فصل پاییز و زمستان چندان توصیه نمی‌شود. به‌طور کلی بهترین زمان سفر به تبریز از اوایل تیر تا اوایل شهریور است. متوسط دمای هوا در این زمان ۲۴ درجه سانتی‌گراد است. میزان متوسط حداقل دمای تبریز در این ماه‌ها تقریبا ۱۶٫۵ درجه و متوسط میزان حداکثر دمای تبریز ۲۹٫۵ درجه سانتی‌گراد است.
اگر می‌خواهید در فصل بهار به این شهر سفر کنید، بهتر است در اواخر خرداد به این شهر سفر کنید، متوسط دمای تبریز در این ماه تقریبا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است و حداقل و حداکثر دما به‌ترتیب ۱۲٫۷ و ۲۷٫۷ است.

تبریز سیری در تبریز ، شهر اولین ها

روش های سفر به تبریز

سفر به تبریز با خودروی شخصی

فاصله تهران تا تبریز حدود ۶۳۱ کیلومتر است. زمان طی کردن این مسیر بستگی به وسیله نقلیه انتخابی شما دارد. در صورتی که با ماشین شخصی به سفر می‎روید، باید بزرگ‌راه تهران-کرج را در پیش بگیرید و مسیر خود را به سمت قزوین، تاکستان، ابهر و زنجان ادامه دهید. سپس اتوبان زنجان-تبریز را تا رسیدن به مقصد دنبال کنید. طی کردن این مسیر حدود ۶ ساعت زمان می‌برد.

سفر به تبریز با اتوبوس

ارزان‌ترین راه رسیدن به تبریز، سفر با اتوبوس است. اگر قصد سفر با اتوبوس را دارید، باید ابتدا بلیط اتوبوس تهران-تبریز را خریداری نمایید. هزینه بلیط با توجه به نوع اتوبوس انتخابی، معمولی یا وی‌آی‌پی، متفاوت است. در صورت سفر با اتوبوس، اگر شرایط جوی هوا و وضعیت جاده‌ها مساعد باشد و اتوبوس توقف زیادی نداشته باشد، حدود ۷.۵ تا ۸ ساعت در راه خواهید بود.
اتوبوس‌های تهران تبریز از یکی از ۳ پایانه جنوب، غرب و پایانه بیهقی، سفر خود را آغاز می‌کنند و در نهایت به ترمینال مرکزی تبریز می‌روند. شما می‌توانید نزدیک‌ترین پایانه به محل زندگی خود را انتخاب کرده و سفر را از آن‌جا آغاز کنید. ساعات حرکت اتوبوس از ۶ صبح شروع شده و تا ۱۲ شب ادامه دارد و تقریبا هر نیم ساعت یک بار یک اتوبوس از یکی از ترمینال‌ها به سمت تبریز حرکت می‌کند. سفر با اتوبوس شاید کمی خسته‌کننده باشد، اما از لحاظ اقتصادی مقرون بصرفه است.

سفر با قطار

سفرکردن به تبریز با قطار کمی طولانی‌تر از اتوبوس است، اما بسیاری از مسافران قطار را به دلیل راحتی و ایمنی بیشتر آن انتخاب می‏کنند. ایستگاه قطار تهران-تبریز در غرب شهر تهران قرار دارد و فاصله چندانی با مرکز شهر ندارد. مسیر ریلی تهران-تبریز شامل ۱۹ نوع قطار است که بسته به درجه‌ای که دارند، امکانات و سرویس‌دهی متفاوتی را در اختیار مسافران قرار می‏‎دهند.
شما می‌توانید بسته به سلیقه و البته بودجه‌ای که در اختیار دارید، قطارهای درجه یک، دو، سه، قطارهای لوکس، قطار سریع‌السیر و … را برای سفر به تبریز انتخاب نمایید. قیمت بلیط با توجه به نوع قطاری که انتخاب می‎کنید، متفاوت است. سفر با قطارهای معمولی حدود ۱۳ ساعت طول می‌کشد، اما اگر بلیط قطارهای سریع‌السیر را تهیه نمایید در عرض ۶ ساعت از تهران به تبریز خواهید رسید.
قطار تهران-تبریز پس از توقف در ایستگاه‌های کرج، آبیک، قزوین، تاکستان، خرمدره، سلطانیه، زنجان، هشترود، مراغه، بناب و عجب شیر، در نهایت به ایستگاه راه‌آهن تبریز رسیده و مسافران خود را پیاده می‌کند. ایستگاه ‌راه‌آهن تبریز حدود ۹ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. مسافران می‌توانند به راحتی با استفاده از یک تاکسی از ایستگاه قطار به محل اقامت خود در تبریز بروند.

سفر به تبریز با هواپیما

استفاده از هواپیما یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین راه‌های سفر به تبریز است. مسیر هوایی تهران-تبریز یکی از پرترددترین مسیرهای داخلی کشور است که پروازهای آن از فرودگاه مهرآباد تهران به سمت فرودگاه بین‌المللی تبریز انجام می‌شود. فاصله هوایی دو شهر ۵۲۸ کیلومتر می‌باشد و پرواز نیز حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. شرکت‌های هواپیمایی متعددی چون ایرلاین کاسپین، ایران ایر، ایران ایر تور، معراج، آتا، آسمان و قشم پروازهای این مسیر را برعهده دارند.
فرودگاه بین‌المللی تبریز، که با نام فرودگاه شهید مدنی شناخته می‌شود، یکی از پرترددترین و شلوغ‌ترین فرودگاه شمال غربی کشور است که در میدان بزرگ آذربایجان، بلوار شهید بابایی قرار دارد. اگر با هواپیما به تبریز سفر می‌کنید، نگران حمل‎ونقل از فرودگاه تا مرکز شهر نباشید. اتوبوس‌های فرودگاه مسافران را تا بازار تبریز هدایت می‌کنند. علاوه بر این بخش تاکسی‌رانی فرودگاه نیز به صورت ۲۴ ساعته فعال بوده و خدمات خود را به مسافران ارائه می‌دهد.

محبوبیت گردشگری تبریز چیست ؟

از مهمترین شهرهای آذری زبان ایران، بازار تبریز، شاعر معاصر شهریار، روستای کندوان و پارک ائل گلی

آثار ثبت شده در یونسکو تبریز کدامند؟

بازار قدیمی تبریز، وقف نامه ربع رشیدی، روستای کندوان

بهترین زمان سفر به تبریز چه موقع است؟

از فروردین تا مهرماه با توجه به میانگین دما، برای سفر مناسب تر است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن

    در دوران قاجار تبریز ولیعهد نشین بوده وچون قاجارها اصالتا ترک زبان بودند اهمیت خاصی به این شهر می‌دادند.

    ۱۶ فروردین, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • سحر رحیمی

    شهر اولین ها مسجدسلیمان هست

    ۲ فروردین, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • مهدی زرین

    تبریزامن ترین وزیباترین شهر دنیا

    ۲۹ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • آریو

    تبریز شهر بسیار زیبا و توسعه یافته ای است همانطور که از طرف سازمان یونسکو هم توسعه یافته ترین شهر ایران انتخاب شده بود ، تبریز اینجاش خیلی خوبه که یه سمت تبریز مجلل و لوکس و توسعه یافته است و از طرفی هم در سمت دیگه شهر هم اماکن تاریخی ( عمدتا قاجار و صفویان) و بسیار با اصالت است از مساجد تاریخی گرفته تا موزه ها که قدمت چندین هزار ساله دارند ، شهر بسیار تمیز و معروف به شهر اولین ها ، فقط بازار سرپوشیده اش که بزرگترین بازار جهان است به همه چیز می ارزه ، سفر خوبی داشته باشید 🇮🇷❤️

    یاشاسین تبریز ، یاشاسین ایران

    ۲۹ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
    • آتا تبریزی

      جایزه را دادیم به شما فقط با شهرهای همطراز خودتان رقابت کنید

      ۳۱ فروردین, ۱۴۰۲
  • یعقوب راننده

    آفرین به تبریز با این همه ظرفیت
    واقعا” شهر تمیز و امنی هستش البته خیلی مدرن
    یاشاسین قوجا تبریز

    ۲۸ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • امید پرتوی

    تبریز فوق العاده زیباست ، پارسال رفته بودم خیلی خوش گذشت پیشنهاد میکنم حتمن تو برنامه سفرتون باشه

    ۲۸ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • حمزه غفاری

    سلام بر مردم ایران ،سلام بر مردم آذربایجان ، سلام بر مردم تبریز ،سلام بر مردم زادگاه خودم روستای آلان. من تا دیپلم در روستای خودم درس خوندم. لیسانس از دانشگاه فردوسی مشهد و فوق لیسانس از دانشگاه تربیت مدرس تهران گرفتم.کرج ساکنم و تهران شاغلم. من یک گلایه از هموطنان غیر آذربایجانی که زبان ترکی بلد نیستند و برای تفریح و گردش به آذربایجان خصوصا تبریز مسافرت می کنند، شنیده ام که می گویند ” ما که تبریز می رویم و زبان ترکی بلد نیستیم صحبت کنیم و فارسی صحبت می کنیم مردم آدربایجان خصوصا تبریزیها ما را تحویل نمی گیرند و حتی آدرس هم بپرسیم با بی احترامی جواب می دهند و حتی خوب راهنمایی نمی کنند” . حالا نمی دانم این حرف تا چه حد صحیح است یا نه ولی به یک الگوی ذهنی غیر آذریها تبدیل شده است .امیدوارم مردم شریف ، خونگرم و مهمان نواز آذربایجان خصوصا تبریزی‌های عزیز با احترام و مهمان نوازی بی نظیر از مسافرانی که از سایر استان‌ها به استان ما مسافرت می کنند، این ذهنیت را پاک کرده و استان آذربایجان خصوصا تبریز را به قطب گردشگری تبدیل کنند. یاشاسین ایران، یاشاسین آذربایجان، یاشاسین تبریز .

    ۲۸ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • مهدی دادی

    سلام خسته نباشید خیلی کامل و زیبا شهر زیبای منو توصیف کردین دستتون درد نکنه

    ۲۸ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • محمد ر

    من نمی دوانم دقیقا تبریز شهر کدوم اولین ها هست !اتش نشانی سیکلین آبادان سال تاسیسش ۱۳۰۶هست تابلو هم هست عکس های زمان رضاخان هم هست !!ولی می گند اتش نشانی تبریز اولین آتش نشانی ایران در سال ۱۳۲۴!!!

    ۲۸ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
    • Artr

      تبریز رو به دلایل زیر اولین شهر میگن:
      ۱..در پی تلاش‌های قاسم‌خان والی، تبریز نخستین شهری بود که در سال ۱۲۹۶یا ۱۲۱ شمسی برای اولین بار در ایران به تجهیزات و سازمان آتش‌نشانی مجهز شد
      ۲.شهرداری تبریز نخستین شهرداری ایران یا به اصطلاح آن روز (بلدیه) ایران بود که در سال ۱۲۸۷ تاسیس شد
      ۳.در سال ۱۲۸۰ شمسی نخستین تراموا (قطار شهری) کشور راه‌اندازی شد
      ۴.«کافه خورشید» نخستین کافه و رستوران به سبک امروزی در ایران است که توسط «آقابیگ ایستگاهی» از مبارزان مشروطه در محله پاشاژ تبریز تاسیس شد
      ۵.نخستین هتل به سبک امروزی در سال ۱۲۸۲ شمسی توسط میرزا اسحق خان معزالدوله با نام «مهمان‌خانه نظافت» در جوار پل قاری تاسیس شد.
      ۶.همچنین نخستین رستوران ایران نیز در محل این هتل افتتاح شد.
      ۷..‌‌‌…

      ۲۹ اسفند, ۱۴۰۱
    • علی

      تو گوگل سرچ کن میفهمی

      ۲۹ اسفند, ۱۴۰۱
    • علی

      آقا محمد عزیز، ناراحت نشو
      حالا آتش‌نشانی اولی مال ابادان شما
      یاشاسین آبادان ایران
      اما آذربایجان بزرگ ایران اسلامی (باکو تا اصفهان) و جهانشهر تبریز آذربایجان حقیقتا چیز دیگریست
      یاشاسین آذربایجان بزرگ ایران اسلامی

      ۱ فروردین, ۱۴۰۲
    • وحید

      عزیزم برج یانقین،اولین آتش نشانی ایران در تاریخ ۱۲۲۱ و در دوره قاجاریه افتتاح شده است.یکم تحقیق کنین متوجه میشیم.

      ۱ فروردین, ۱۴۰۲
    • داریوش اصفهانی

      اولین آتش‌ نشانی در تبریز در سال ۱۲۲۱ هجری شمسی هنگامی که نیروهای روسی در تبریز مستقر بودند، ساخته شد.

      ۲ فروردین, ۱۴۰۲
    • مجتبی

      داداش فقط به خاطر آتش نشانی اش نیست که میگن شهر اولین ها با یه جستجوی ساده میتونی ده ها دلیل شهر اولین ها بودن تبریز را ببینی

      ۲۶ مرداد, ۱۴۰۲
  • یوسف

    یاشاسین گوزل تبریزیم

    ۲۷ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • یوسف

    یاشاسین گوزل تبریریم

    ۲۷ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • بیداردل

    عالی بود اهل تبریز هستم ولی چنان جذاب نوشتید که علاقمند شدم حتما شهرمان دوباره را از دید شما ببینم. دهه پنجاه تا شصت، قبل از بعضی مهاجرت ها شهری بسیار با فرهنگ و جذاب بود.

    ۲۷ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
    • Karim

      واقعا خیلی شهر دوست داشتنی است
      یاشاسین آذربایجان

      ۲۹ اسفند, ۱۴۰۱

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد