جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نقشه و راهنمای متروی تبریز

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ خرداد ۱۳۹۶

ر تبریز است که مطالعات آن در سال ۱۳۸۰ و عملیات اجرایی نیز از سال ۱۳۸۴ خورشیدی آغاز شده و در سال ۱۳۹۴ بخشی از آن به بهره‌برداری رسید. پیشنهاد اولیهٔ احداث مترو در تبریز در سال ۱۳۶۹ مطرح شده بود که بنا به دلایلی، تا سال ۱۳۷۹ منتفی ماند. متروی تبریز از ۵ خط (شامل ۴ خط اصلی و ۱ خط حومه) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر تشکیل شده‌است. بخشی از این مجموعه شامل تراموا به طول کلی ۵۰ کیلومتر خواهد بود که مطالعات آن از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است.

در حال حاضر فاز اول و دوم خط ۱ متروی تبریز بطول ۱۱ کیلومتر از ایستگاه ائل‌گلی تا ایستگاه میدان ساعت در حال بهره‌برداری است.

تبریز یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهربزرگ‌ترین شهر منطقه شمال‌غرب کشور بوده و قطب اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و نظامی این منطقه شناخته می‌شود. تبریز به دلیل جای دادن بسیاری از کارخانه‌های مادر و بزرگ صنعتی در خود و نیز وجود بیش از ۶۰۰ شرکت قطعه‌ساز در آن، دومین شهر آلوده و نیز دومین شهر صنعتی در ایران پس از تهران به‌شمار رفته و به دلیل صنعتی‌بودن، یکی از مهم‌ترین شهرهای مهاجرپذیر کشور محسوب می‌شود همچنین این شهر رتبه دوم برج سازی را در بین شهرهای ایران داردجمعیت تبریز در سال ۱۳۹۰ خورشیدی بالغ بر ۲٫۲۴۳٫۵۲۱ نفر می باشد.شهر تبریز، به دلیل جذب سرمایه‌های کلان بخش خصوصی، به عنوان مهد سرمایه گذاری ایران شناخته می‌شود؛ آنچنان که به مدت پنج سال متوالی، دارنده رتبه نخست جذب سرمایه در بین شهرهای ایران است.

با عنایت به اولویت اول سازمان قطار شهری تبریز در پیشبرد عملیات اجرایی خط یک، که با بهره برداری فاز به فاز آن در ماههای اخیر، زحمات چندین ساله فرزندان تلاشگر عرصه سازندگی به صورت گام به گام به ثمر می نشیند و همراهیها و مساعدتهای شهروندان فهیم، نتایج خود را آشکار می سازد. همزمان وبه موازات پروژه ی طرح وساخت خط ۲ نیز به عنوان طولانی ترین خط قطار شهری تبریز، از شبکه خطوط ریلی درونشهری تبریز با ۴/۲۲ کیلومتر طول وبا ۲۰ ایستگاه در حال اجرا می باشد. بدین منظور با مدیر پروژه خط دو، جناب آقای مهندس بخشی، در خصوص فرآیند پروژه به گفتگو می نشینیم؛

این پروژه ی عظیم از غربی ترین نقطه شهر تبریز (غرب منطقه قراملک) شروع وپس از عبور از نقاط پرتراکم وکانون های مهم سفرهای درون شهری شامل قراملک- شهرک امام- خیابان آخونی- منطقه بازار مرکزی – خیابان عباسی- شهرک باغمیشه – دانشگاه آزاد اسلامی- نمایشگاه بین المللی، در نهایت تا شرقی ترین نقطه ی شهر در شرق میدان بسیج ادامه می یابد.

اجرای این پروژه مطابق برنامه های پیش بینی شده از چندین جبهه کاری ادامه یافته وبا تدابیر به عمل آمده تلاش می شود تا به حداقل رساندن مشکلات برای شهروندان عزیز و اجتباب از دوباره کاریها، عملیات اجرایی پروژه تداوم یابد. براین اساس تاکنون علاوه بر حفاری حدود ۱۳% از تونل مسیر عملیات اجرایی، ۶ ایستگاه نیز فعال بوده و در آینده ی بسیار نزدیک با تمهید مقدمات لازم، عملیات اجرایی سه ایستگاه دیگر شامل ایستگاه شماره ۴، در تقاطع آذربایجان- آخونی، ایستگاه شماره۵، در خیابان قدس( روبروی بیمارستان امیرالمومنین) و ایستگاه ۸ در خیابان جمهوری اسلامی( روبروی استانداری) آغاز خواهد شد. بدیهی است نقش شهروندان عزیز در تحمل زحمات و محدودیتهای ایجاد شده، ناشی از اجرای این پروژه ی عظیم همچون گذشته در پیشبرد آن تعیین کننده و راهگشا بوده وبهترین مشوق برای تلاشگران بی ادعای این عرصه خواهد بود.
متروی تبریز نقشه و راهنمای متروی تبریز

متروی تبریز1 نقشه و راهنمای متروی تبریز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 5 میانگین: 4.2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *