جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در اصفهان ، نصف جهان

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ اسفند ۱۴۰۱

با سیری در اصفهان می خواهیم با این شهر زیبا و تاریخی و مردمان خونگرمش بیشتر آشنا شویم. شهر اصفهان با وسعت ۲۲۰کیلومتر مربع در فاصله ۴۳۵ کیلومتری پایتخت ایران قرار گرفته است . این شهر با جمعیت حدود ۳ میلیون نفر سومین شهر پرجمعیت ایران است . وجود آثار تاریخی متعدد در این شهر باعث شد تا در سال ۲۰۰۶ این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود و سالانه مسافران زیادی از داخل و خارج کشور به آن سفر کنند .
%name سیری در اصفهان ، نصف جهان

معرفی شهر اصفهان

این شهر بر روی دشتی هموار و در فاصله ۱۵۷۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و عامل پیدایش آن زاینده رود است . این استان به ۱۴ منطقه تقسیم می شود و مرز های آن از غرب به سمت خمینی شهر و نجف آباد، از جنوب کوه صفه و سپاهان شهر، از سمت شمال به شاهین شهر و از شرق نیز به دشت سگزی منتهی می گردد. آب و هوای شهر اصفهان با توجه به قرار گرفتن آن در منطقه نیمه بیابانی معتدل و خشک است و شما در مناطق شمالی و شرقی آب و هوای کویری و هرچه به سمت جنوب حرکت می کنید آب و هوای خنک تری را تجربه می کنید .
بنیانگذار شهر اصفهان فردی به نام تهمورث سومین پادشاه سلسله پیشدادیان بود. شهر اصفهان در بیشتر دوره های تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و اغلب به عنوان مرکز حکومت یا یک شهر مهم از لحاظ سیاسی یا اقتصادی به شمار می رفت که از جمله مهمترین دوره های حکومتی که می توان از اهمیت اصفهان در آنها نام برد، دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان، سلجوقیان، صفویان، قاجاریان و پهلوی نام برد. در زمان های گذشته به دلیل اینکه این شهر محلی برای گردهمایی سپاه ایران به شمار می رفت، به آن اسپهان گفته می شد که بعدها نام این شهر کم کم به اصفهان مشهور شد.

شهر اصفهان 1 سیری در اصفهان ، نصف جهان

جاذبه های گردشگری اصفهان

میدان نقش جهان

همان نقطه‌ی اصفهان است که مجموعه‌ای از روایت‌های تاریخی را در ذهن خود ثبت و ضبط کرده. از میان جاهای دیدنی اصفهان این میدان آوای بلند شادی‌ها، جنگ‌ها، رژه‌ی قشون‌ها و حتی تک تک صحنه‌های بازی چوگانی که در طول تاریخ اتفاق افتاده است را به خاطر دارد. میدانی که تیموریان در مرکز شهر بنا کردند در ایام حکمرانی شاه عباس اول گسترش پیدا کرد و رفته رفته در طول ایام مختلف به این عظمت و شکوه رسید.
فصل پاییزِ این میدان یکی از زیباترین تصاویری‌ست که می‌تواند در ذهنتان ثبت شود. اگر دوست دارید از جاهای دیدنی اصفهان در پاییز دیدن کنید، حتما به میدان نقش جهان بروید و در آفتابِ ملایمش، کنار حوض زلال میدان بنشینید و خودتان را به دیدن رنگ‌ها و صداها مهمان کنید.
آدرس:‌ میدان امام حسین (ع) – خیابان سپاه

میدان نقش جهان سیری در اصفهان ، نصف جهان

مسجد شیخ لطف الله

از معروف‌ترین جاهای دیدنی اصفهان است که جزئیاتی شگفت‌انگیز دارد. این مسجد می‌تواند تا مدت‌ها شما را شگفت‌زده نگه‌دارد.مسجدی که بدون مناره و صحن برای درباریان بنا شده بود در طی ساعات روز رنگ‌های متفاوتی بر تن خود می‌بیند. خاکی، صورتی و خاکستری این رنگ‌ها هستند. مسجد شیخ لطف الله در ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۰۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و پس از آن تمبر مشترکی با نقش این بنا از چین منتشر شده است تا شهرت این اثر را جهانی‌تر کند. گنبد این مسجد را مدورترین گنبد در میان مساجد جهان می‌دانند. تزئینات داخلی، طرح و رنگ کاشی‌ها اوج زیبایی معماری ایرانی _اسلامی را به نمایش می‌گذارد.
آدرس: میدان امام اصفهان

مسجد شیخ لطف اله سیری در اصفهان ، نصف جهان

پل خواجو

این اثر زیبا در ایام حکومت شاه عباس دوم بنا شد و آن‌را یکی از شگفتی‌های معماری روزگار خود می‌دانند. پل خواجو با طرحی متقارن به روی رودخانه‌ی زاینده رود ساخته شد. این اثر عملکردهایی مانند سد و تنظیم جریان آب داشته است و در طی تاریخ سالم و استوار مانده.
پل خواجو اصفهان در ۱۵ دی ۱۳۱۰ از مکان های دیدنی اصفهان ، ثبت ملی شد تا ارزش تاریخی این بنا برای همیشه حفظ شود. درست در قسمت میانی این پل ساختمانی کوچک با تزئیناتی ساده اما در خور خاندان سلطنتی بنا شد تا خانواده‌ی شاه بتوانند از آن استفاده کنند. منظره‌ی زاینده رود از فراز این پل پر آرامش و حال خوش است. انعکاس تصویر آسمان و پل در دل رودخانه حس خوبی است که شما را در بر می‌گیرد. به ویژه اگر در زمان غروب خورشید به بازدید از این مکان بپردازید، می‌توانید یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی اصفهان را پیش رویتان ببینید.
آدرس:‌ انتهای جنوبی چهارباغ خواجو و در انتهای شرقی خیابان کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی

پل خواج. سیری در اصفهان ، نصف جهان

سی و سه پل

این پل در تصویر کردن این شهر یکی از نمادهای اصلی محسوب می‌شود. در میان جاهای دیدنی اصفهان سی و سه پل را می‌توان یکی از مهم‌ترین‌ها دانست. پلی تاریخی که امروز پایه‌هایش در حال تخریب است و هیبت زایش زاینده رودش را از دست داده اما هنوز زیبا و شگفت‌ انگیز است.
این پل در زمان حکومت شاه عباس و توسط الله‌وردی‌خان ساخته شد تا نمادی ابدی برای اصفهان باشد. سی و سه پل در طول تاریخ میزبان بسیاری از جشن‌ها و حوادث مهم بوده. جشن‌هایی مانند: آب پاشان، نوروز و خاج شویان که مردم بسیاری را برای همدلی و شادی گرادگر هم می‌آورد
سی و سه پل با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، یکی از شگفتی‌های معماری روزگاران بوده و درباره‌‌ی آن نظرات مختلفی وجود دارد. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. به تماشای سی و سه پل بروید و از زیبایی آن خصوصا در شب‌ها که نورپردازی‌ها به کمک تکمیل شکوه آن می‌آیند بروید و خاطره‌ای فراموش نشدنی بسازید.
آدرس: در فاصله‌‎ی ۱۸۰۰ متری از پل خواجو

سی و سه پل سیری در اصفهان ، نصف جهان

کاخ چهل ستون

این کاخ در زمان شاه عباس اول بنا شد و در دوره‌ی شاه عباس دوم تکمیل و افتتاح شد. این بنا مانند بسیاری دیگر از آثار تاریخی ایران برای به رخ کشیدن قدرت و جلال حکومت وقت ساخته شد و زیبایی‌های آن آنقدر بی‌شمار است که از آن بهشتی در قلب اصفهان ساخت.در میان جاهای دیدنی اصفهان، باغ نقش عمده‌ای دارند و باغی که کاخ چهل ستون را محصور کرده از این قاعده جدا نیست. این اثر باشکوه در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ۱۰۸ به ثبت ملی رسید.
کاشی‌کاری‌ها، نقاشی و آینه کاری چهل ستون در نوع بی‌نظیر و ستایش برانگیز است. این کاخ ۲۰ ستون بلند دارد که با خودنمایی در آب حوض پیش‌ رویش این عدد دوبرابر می‌شود. البته در خصوص این نام‌گذاری چیز دیگری بیان می‌شود و آن نقش عدد چهل در بزرگ‌نمایی و شکوه‌مندی ادبیات پارسی است.
آدرس:‌ میدان امام حسین – خیابان استانداری

چهلستون سیری در اصفهان ، نصف جهان

مدرسه چهار باغ

این مدرسه که نام خود را از چهار ایوانش می‌گیرد یکی حیرت‌انگیز ترین جاهای دیدنی اصفهان می‌دانند و گردشگران بسیاری در خصوص ویژگی‌های انحصاری آن سخن گفته‌اند. این بنا که به مدرسه مادر شاه و مدرسه سلطان حسین نیز مشهور است آخرین بنایی است که در عصر حکومت صفوی ساخته شد. چهار باغ یکی از مدارس ویژه‌ی علوم دینی بوده که با پشتوانه‌ی مالی فراون به تربیت و تحصیلی طلاب اختصاص پیدا کرده بود. این بنا با تمام ویژگی‌های چشم‌گیرش زیبایی تمام و کمالی دارد.
از گره چینی‌ها و کاشی‌کاری‌ها تا تمام طرح و نقشی که در تزئینات بیرونی و داخلی ساختمان و حجره‌های آن انجام شده است تا تصویری ماندگار بسازد. مدرسه چهارباغ پس از شهریور ۱۳۲۰ بازگشایی شد و در ۱۳۲۳ش به جای کتابخانه قدیمی آن کتابخانه‌ای به نام کتابخانه فرهنگ ساخته شد.
پس از پیروزی انقلاب، نام مدرسه چهارباغ و کتابخانه آن به «مدرسه علمیه امام جعفرصادق» و «کتابخانه عمومی امام جعفرصادق» تغییر یافت. این مدرسه هم اکنون از مدارس طلبه نشین حوزه علمیه اصفهان است.
آدرس:‌ خیابان چهارباغ – مدرسه چهارباغ

مدرسه چهارباغ سیری در اصفهان ، نصف جهان

عمارت هشت بهشت

بنای گسترده و وسیعی که در آغاز یکی از حیرت‌انگیزترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شد با دستور شاه اسماعیل بنا شد. هشت بهشت در ادامه‌ی راه و گذر زمان تغییرات فراوانی کرد و بخش‌هایی به آن افزوده و یا از آن کاسته شد. این اثر که شگفتی را برای سیاحان خارجی تمام کرده بود یکی از آثار خاص صفوی محسوب می‌شود. در میانه‌ی باغ کوشکی زیبا و اشرافی بنا شد تا چشم‌اندازی رویایی مقابلش قرار بگیرد. عمارت هشت بهشت در تاریخ ۲۲آذر ۱۳۱۳ در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.
درهای کاخ هشت بهشت اصفهان را صفویان گشودند و آن را زینت دادند اما در عصر قاجار آنقدر دستخوش تغییر شد و از زیبایی و تزئیناش کم کردند که آن تصویر رویایی را کمی درهم شکستند. اگر به اصفهان سفر می‌کنید حتما هشت بهشت را ببینید، در زیبایی وسیع آن قدم بزنید و نفسی تازه کنید.
آدرس:‌ خیابان چهارباغ اصفهانی

هشت بهشت سیری در اصفهان ، نصف جهان

منارجنبان

این منار را می‌توان در لیست عجایب جاهای دیدنی اصفهان قرار دارد. بنای شگفت انگیزی که شکلی ساده دارد اما ویژگی خاص آن این است که در جای تکان می‌خورد! این اثر که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد محل دفن عارفی به نام «عمو عبدالله کارلادانی» است.
هر یک از این دو مناره دارای پهنای نه متری و بلندای هفده متری هستند و بر بلندای آن‌ها کاشی‌های کوچک آب فیروزه‌‎ای و لاجوردی قرار گرفته‌اند که صمیمت را بیشتر می‌کند. منارجنبان در کیلومتر ۶ جاده اصفهان به نجف آباد قرار گرفته است. بدون دیدن این اثر شگفت‌انگیز اصفهان را ترک نکنید.
آدرس:‌ بلوار آتشگاه – محله کارلادان

منار جنبان سیری در اصفهان ، نصف جهان

مسجد امام

مسجد امام اصفهان که آن‌را مسجد شاه نیز می‌‌خوانند یکی از برجسته‌ترین آثار معماری ایرانی-اسلامی است. این بنای پرشکوه در ایام صفوی و به‌دستور شاه عباس ساخته شد تا هدیه‌ای باشد به روح شاه طهماسب. معمار مهندس آن استاد علی‌اکبر اصفهانی و ناظر ساختمان محب‌علی بیک الله بوده‌اند؛ و خوشنویسانی چون علیرضا عباسی، عبدالباقی تبریزی، محمد رضا امامی، محمد صالح امامی در آن کتیبه نگاری کرده‌اند.
این اثر از جهت کاشی‌کاری، تزئینات داخلی و آثار نجاری بسیار پر اهمیت است. مسجد امام در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است و همچنین در کنار مجموعه‌ی میدان نقش جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
آدرس: میدان نقش جهان

میجد امام سیری در اصفهان ، نصف جهان

چهار باغ عباسی

در شهر اصفهان چهارباغ‌های بسیاری وجود داشته که از زیباترین آن‌ها همین چهارباغ عباسی است. خیابانی که سراسر آن‌را درختان سبز و زیبا در برگرفته‌اند. چهارباغ عباسی از سی و سه پل و شروع می‌شود به سمت شمال شهر می‌رود. در دوره‌های بعد چهار باغ دیگری ایجاد شد که آن‌را چهارباغ پایین می‌نامند. این مسیر به سمت جنوب شهر اصفهان می‌رود و سی و سه پل نقطه اتصال این دو مسیر زیبا است.
گرچه که در روزگار قاجار چهارباغ عباسی آسیب دید و بعضی از درختان آن‌را قطع کردند اما هنوز هم این مسیر یکی از بهترین مکان‌های دیدنی اصفهان و یک انتخاب عالی برای پیاده روی در طول شهر است. از سایه‌سار درختان عبور کنید و به تاریخی فکر کنید که در این مسیر جریان داشته است.
آدرس: خیابان چهارباغ

چهارباغ 1 سیری در اصفهان ، نصف جهان

کاخ عالی قاپو

تالار موسیقی عالی قاپو را نمی‌توان با هیچ یک از جاهای دیدنی اصفهان مقایسه کرد. این بنای شش طبقه که درست در مقابل مسجد شیخ لطف‌الله و همزمان با آن بنا شد پر از زیبایی‌های چشمگیر است. این زیبایی از همان ورودی ساختمان آغاز می‌شود و تا بلندای آن ادامه دارد.
کاخ عالی قاپو در روزگار پس از صفوی و جنگ‌ها آسیب فراوان دید اما جلال ناتمامش همچنان خیره کننده است.
آدرس:‌ میدان نقش جهان

عالی قاپو سیری در اصفهان ، نصف جهان

موزه کلیسای وانک

کلیسای وانک یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که آوازه‌ی آن با تاریخ شهر پیوند خورده است. کلیسایی که در زمان شاه عباس دوم برای استقرار ارامنه در شهر بنا شد، قلب تپنده‌ای است برای محله‌ جلفا . کلیسای وانک ترکیبی از معماری ارمنی اسلامی است که گنبدی برفراز آن خودنمایی می‌کند. سراسر کلیسا پر از زیبایی‌های سیراب کننده‌ای که از دیدن‌ هر کدام از آن‌ها چشم‌هایتان برق می‌زند. از معماری بنا تا ریزترین تزئینات آن. نقاشی‌هایی که سرتان را به عقب می‌راند تا سیر داستانی آن را پیگیری کنید.
این بنا که در حال حاضر نیز فعال است و مرکزی است برای عبادت و انجام اعمال مذهبی، در کنار خود موزه‌ای با شکوه دارد. در موزه کلیسای وانک اصفهان آثار بسیار با ارزشی نگهداری می‌شود که هر کدام راوی تاریخی طولانی است. شاید یکی از معروف‌ترین این آثار تارمویی است که بر روی آن جمله‌ای از تورات نقش بسته است و می‌توانید با کمک میکروسکوپ آن‌را ببینید. از زیبایی این مجموعه هرآنچه نوشته بشود کم است. باید به اصفهان رفت و وانک را از نزدیک لمس کرد. در گردش جلفا کافه‌های معروف و خاص آن را فراموش نکنید.
آدرس:‌ محله جلفا – کوچه کلیسا وانک

کلیسای وانک سیری در اصفهان ، نصف جهان

خانه جواهری

در بین جاهای دیدنی اصفهان، خانه‌های تاریخی همیشه اهمیت بسیاری دارند. بازدید از خانه‌های تاریخی، بخش بزرگی از سفرتان به اصفهان را تشکیل می‌دهند. خانه جواهری از جمله قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی اصفهان به حساب می‌آید. این خانه در خیابان ابن سینا اصفهان جا خوش کرده است. خانه جواهری را در سال ۱۳۸۶ به کارگاه هنر و صنایع‌دستی اصفهان تبدیل کردند. فرم کلی این خانه به شکل مربع است. در هر گوشه از حیاط آن، گلدان‌های سفالی و گل‌های شمعدانی قرار داده‌اند. این بنای دوطبقه دارای تزئینات و معماری بسیار زیبا و بی‌نظیری است. وقتی که وارد حیاط خانه جواهری می‌شوید، به یاد روزهای خوش گذشته در خانه مادربزرگتان می‌افتید.
این خانه دارای شیشه‌های رنگی و درب‌های ارسی است. همچنین حوض لاجوردی زیبا در میان حیاط خانه خودنمایی می‌کند. از همه زیبایی معماری و تزئینات آن که بگذریم، باید بدانید که در این خانه زیبا، می‌توانید با صنایع‌دستی اصفهان بیشتر آشنا شوید. همچنین اگر به‌دنبال خرید سوغات اصفهان هستید، می‌توانید روی خانه جواهری حساب کنید. بازدید از این خانه رایگان است. پس بازدید از ان را حتماً در برنامه سفرتان قرار دهید.
آدرس: اصفهان، خیابان ابن سینا

خانه جواهری سیری در اصفهان ، نصف جهان

باغ پرندگان

باغ پرندگان از جمله خاص‌ترین جاهای دیدنی اصفهان به حساب می‌آید. این باغ در خیابان الفت قرار دارد. در شهرهای مختلف کشورمان، باغ‌های مختلفی با نام باغ پرندگان وجود دارند. پرندگان موجوداتی بسیار زیبا هستند. هر پرنده یک بوم نقاشی است. برخی پرندگان رنگ‌هایی بسیار خاص دارند که مثال آن را در طبیعت ندیده‌اید. اگر به تماشای این حیوانات زیبا و مخلوقات خاص خداوند علاقه‌مند هستید، بهتر است سری به باغ پرندگان اصفهان بزنید. این باغ در سال ۱۳۷۵ به بهره‌برداری رسیده است.
باغ پرندگان اصفهان در زمینی به مساحت ۵۵هزار مترمربع قرار دارد. مساحت داخلی که زیر توری قرار گرفته است، به حدود ۱۷هزار مترمربع می‌رسد. مساحت توری نیز به‌صورت کامل حدود ۴۰هزار مترمربع است. در این باغ از ۱۶ ستون متحرک استفاده کرده‌اند که هر کدام حدود ۳۲متر ارتفاع دارند. به این ترتیب پرندگان لازم نیست تا در قفس باشند. این توری بزرگ از خروج آن‌ها جلوگیری می‌کند. در عین حال پرندگان را در قفس‌های کوچک قرار نمی‌دهند که آزار ببینند.
آدرس: اصفهان، خیابان الفت، مجموعه ناژوان، کنار ساحل زاینده رود

باغ پرندگان سیری در اصفهان ، نصف جهان

خانه مشیر الملک اصفهان

این خانه متعلق به خاندان مشیرانصاری از مستوفیان و منشیان دربار صفویه است که مانند بسیاری از خانه‌‌های اشرافی زمان خود ساخته شد. در آجر به آجر این بنا روح صمیمی و گرم معماری ایرانی دمیده شده است. این اثر در ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
در خانه‌ مشیر الملک اصفهان همان حس وحال خوب خانه‌های قدیمی ایرانی جاری است. تزئینات داخلی آن نیز به زیبایی و شکوه یک اثر اشرافی است که گردشگران را غرق لذت می‌کند. حیات دلباز، حوض آبی، باغچه‌ها از دیگر زیبایی‌های چشمگیر بنا است. پنجره‌های ارسی که با شیشه‌های رنگارنگ تزئین شده‌اند در ساعات پرنور روز رنگارنگ‌ترین جلوه را به خانه می‌بخشد. اگر دلتان می‌خواهد یکی از زیباترین و آرامش‌بخش‌ترین دیدنی‌های اصفهان را ببینید، حتما به این خانه سری بزنید.
آدرس:‌ خیابان هاتف – خیابان مشیر – ابتدای کوچه هارونیه

خانه مشیرالملک سیری در اصفهان ، نصف جهان

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی اصفهان می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای اصفهان

روستای ابیانه روستای سرخ ایران

این روستا به قدری زیباست که گویی نقاشی چیره‌دست آن را خلق کرده‌ و سرخی رنگش را از خاک این منطقه به امانت گرفته‌ است. معماری خانه‌های ابیانه، رنگ و لعابی از دوران سلجوقی، صفوی و قاجار به ارث برده‌اند و با پنجره‌های ارسی، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کنند. قدم‌زدن در کوچه پس کوچه‌های ابیانه و دیدن روسری‌های سفید با گل‌های رنگین زنان و لباس سنتی مردان، رویایی است. همچنین می‌توانید با کرایه لباس‌های سنتی، تصاویر زیبایی از خودتان بیندازید. اگر هم دلتان خواست از مردم آن عکسی داشته باشید، اول اجازه بگیرید.
روستای ابیانه جاذبه‌های زیادی مثل آتشکده هارپاک، زیارتگاه هینزا، زیارتگاه شاهزاده یحیی و شاهزاده عیسی، مسجد پرزله، یوسمون و حاجتگاه، موزه مردم‌شناسی، چشمه‌ها، قلعه‌ها، حمام و آب‌انبار دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید. لواشک، گردو، بادام، سیب و آلو، لبنیات، انواع زیورآلات دست‌ساز، قالی‌های رنگارنگ، آویزهای تزیینی دیواری و گیوه از سوغاتی‌های ابیانه هستند. برای اقامت، هتل ابیانه، هتل هارپاک، هتل یوسمون و خانه روستاییان، مکان مناسبی برایتان خواهد بود. فصل بهار، تابستان و پاییزهای این عضو از زیباترین روستاهای اطراف اصفهان، برای گشت‌وگذار بسیار دیدنی‌تر است.
آدرس : استان اصفهان، شهرستان نطنز، روستای ابیانه

روستای ابیانه سیری در اصفهان ، نصف جهان

روستای هونجان

روستای هونجان، در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب مرکز استان، ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا و بر دامنه شرقی ارتفاعات کوه های زاگرس مرکزی قرار دارد. این روستا در میان زیباترین روستاهای اطراف اصفهان، مملو از جاذبه‌هایی بکر است که هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. در روستای هونجان، تفرجگاه باصفایی به نام زرچشمه وجود دارد که از جوشش چشمه‌ای به همین نام، پدید آمده‌ و منظره زیبایی به نمایش می‌گذارد. رصد ستارگان در آسمان، قلعه تاریخی ۳۷۰ ساله لطفعلی خان بیک، خانه تاریخی احتشامی، چشمه آب معدنی آبکا، چشمه ماش، بقایای قلعه غازیان، از جاذبه‌های دیدنی این روستا هستند.
فصل بهار و تابستان، بهترین زمان برای سفر به روستای هونجان محسوب می‌شود. این روستا در فصل بهار و تابستان میزبان حدود ۳۷۰ خانوار از عشایر است که تماشای آیین محلی آن‌ها به‌ویژه مراسم عروسی با رقص و پایکوبی، برای شما دلچسب خواهد بود. محرم نیز در فرهنگ مردم روستای هونجان، جایگاه ویژه‌ای دارد. روستاییان هونجان به عشق امام حسین (ع)، تعزیه‌خوانی و نوحه‌خوانی باشکوهی اجرا کرده و با توزیع نذورات آن را به پایان می‌رسانند. اگر علاقه‌مند شدید در میان روستاهای زیبای اطراف اصفهان، چند روزی را در هونجان سپری کنید، اقامتگاه بومگردی بایرام، محل مناسبی برای رفاه شما فراهم کرده‌ است.
آدرس: استان اصفهان، شهرستان شهرضا، بخش مرکزی، دهستان اسفرجان، روستای هونجان

روستای هونجان سیری در اصفهان ، نصف جهان

روستای کرد علیا

این روستا، نه تنها از زیباترین روستاهای اطراف اصفهان است، بلکه اگر به جاذبه‌های تاریخی و ماجراجویانه علاقه داشته باشید، بهترین مقصد برای شما خواهد بود. حدود ۵ سال پیش به طور اتفاقی در این منطقه، شهر زیرزمینی ۲۰۰۰ ساله‌ای از دوران اشکانیان کشف شد. این شهر تاریخی، با مساحت ۲۰ هزار مترمربع، از جالب‌ترین و خاص‌ترین شهرهای زیرزمینی جهان به شمار می‌رود. شهر زیرزمینی کرد علیا، در دو طبقه و عمق ۸ متری زمین، برای اهداف نظامی و امنیتی ساخته شده است. بازدید از بخش‌های مختلف آن نظیر ۸۰ در ورودی، ۸۰ حلقه چاه عمیق، اتاقک‌ها و دالان‌های تودرتو هر گردشگری را به وجد می‌آورد.
در اطراف روستای کرد علیا و در ارتفاعات دالانکوه، آبشار کرد علیا قرار دارد. این آبشار در فصل‌ بهار، به محض ذوب‌شدن برف‌ها، سیراب شده و سقوط باشکوه هزاران رشته آب را به نمایش می‌گذارد. به‌علاوه با دشت لاله‌های واژگون که با رنگ سرخ از هر مسافری دلبری می‌کنند، می‌توانید شاهد نقاشی زیبای خداوند باشید. چشمه و سد شاهی کرد علیا نیز از جاذبه‌های تفریحی دیگر این روستا هستند. اگر قصد سفر به کرد علیا داشتید، بهتر است در فصل بهار و پاییز اقدام کنید.
آدرس: استان اصفهان، شهرستان تیران و کرون، بخش کرون، دهستان کرون علیا، روستای کرد علیا

 کردعلیا e1678684135810 سیری در اصفهان ، نصف جهان

روستای قهی

برای کسانی که زیبایی‌ها را در چیزهای قدیمی و تاریخی پیدا می‌کنند، از میان زیباترین روستاهای اطراف اصفهان، باید روستای قهی را نام ببریم. فاصله این روستا تا مرکز استان اصفهان، ۸۸ کیلومتر است و قدمت آن به دوران پیش از اسلام برمی‌گردد. پیشه آبا و اجدادی مردم روستای قهی تا ۵۰ سال قبل، شترداری بوده ولی امروزه به دلیل توسعه اتومبیل‌رانی، فراموش شده است. روستای قهی، اقلیمی بیابانی دارد و بهتر است در اوایل بهار و فصل پاییز به آن سفر کنید. دو اقامتگاه‌ بومگردی نیز در این روستا هستند که می‌توانند مکان مناسبی برای استراحت و اسکان شما باشند.
در گوشه گوشه روستای قهی، خانه‌های قلعه‌ای اشرافی با معماری دوران صفوی و قاجار به چشم می‌خورد. عمده مصالح به‌کار رفته در این خانه‌ها از چوب و گل بوده و وجود شیشه‌های رنگی، گچ‌بری‌ها، ظریف‌کاری‌ها و نقاشی‌های بسیار در معماری این روستا، نشان از هنر استادان اصفهانی دارد. شما می‌توانید علاوه‌بر تماشای زیبایی‌های بصری روستای قهی، از مسجد جامع آن که در سال‌های دور محل عبادت زرتشتیان بوده است هم دیدن کنید. امامزاده عبدالواحد، قلعه خان آباد، حمام، آب‌انبار، کاروانسرا، حسینیه، امامزاده پیر شمس‌الدین و آتشگاه، جاذبه‌های دیگر این عضو از زیباترین روستاهای اصفهان هستند.
آدرس : استان اصفهان، شهرستان اصفهان، بخش جلگه، دهستان امامزاده عبدالعزیز

روستای قهی سیری در اصفهان ، نصف جهان

روستای طامه

اگر از بین زیباترین روستاهای اطراف اصفهان به دنبال یک منطقه بکر و دست‌نخورده هستید، روستای طامه را به شما توصیه می‌کنیم. این روستا از مرکز استان اصفهان، ۱۳۰ کیلومتر فاصله دارد. آب‌وهوای کوهستانی این منطقه در تابستان، خنک و دلپذیر بوده و در فصل بهار در ابر و مه شناور است. پوشش گیاهی گوناگون و گیاهان دارویی همچون کتیرا، آزرونه، خاکشیر و خشخاش کوهی در این روستا خودنمایی می‌کنند. روستای طامه نطنز، بافت سنتی خود را حفظ کرده است و دیدن خانه‌های گلی و قدیمی آن حس آرامش و رهایی به شما می‌دهد.
همسایگی این روستا با دامنه کوه‌‌های کرکس، فرصت خوبی برای عاشقان کوه‌نوردی فراهم می‌کند تا پوتین‌های خود را بپوشند و دل به کوه بزنند. اگر هم علاقه‌ای به صعود ندارید، می‌توانید در ارتفاعات کم بساط پهن کنید و از ترکیب فضای باصفا و صدای طنین‌انداز چشمه‌های اطراف لذت ببرید. چشمه دلاوون و لاگله، چشمه خواجه فاضل، امام‌زاده سیدفاضل طامه، بقعه‌ دوره تیموری از جاذبه‌های دیدنی طامه هستند. وجود دو دره زیبا به نام پاپول و پاکدار که آبشار طامه نطنز و چشمه‌های متنوعی در دل خود جای داده‌اند، کافی است تا روستای طامه، یکی از زیباترین روستاهای اصفهان باشد.
آدرس: استان اصفهان، شهرستان نطنز، روستای طامه

روستای طامه سیری در اصفهان ، نصف جهان

روستای چغیورت

به عنوان یکی دیگر از زیباترین روستاهای اطراف اصفهان، روستای چغیورت را باید نام برد که هرچه از زیبایی‌های آن بگوییم، باز هم کم است. روستای چغیورت، در فاصله ۱۳ کیلومتری از مرکز شهرستان فریدون‌شهر قرار دارد. گرجی‌های دوران صفوی، بنیان‌گذار این روستا هستند ولی اقوام ترک، لر و بختیاری نیز در روستای چغیورت سکونت دارند. وجود دشتهای سرسبز به ویژه در فصل بهار و تابستان، چشمه‌های جوشان، کوه‌های برفی، انواع گیاهان دارویی، گردشگران زیادی را به این روستا می‌کشاند.
از روستای چغیورت تا آبشار پونه زار، راه زیادی نیست. ارتفاع این آبشار ۷۵ متر بوده و دیواره‌های پر از خزه، زیبایی متفاوت و دیدنی به آن بخشیده است. آبشار پونه زار، در تمام فصول سال به غیر از زمستان پر از آب است. اسکان چند ساعته با خانواده در کنار این آبشار و تماشای آب‌هایی که از ارتفاعات بلند آن به سمت زمین سرازیر می‌شوند، برایتان جذاب خواهد بود. از بین زیباترین روستاهای اطراف اصفهان، علاقه‌مندان به ورزش اسکی هم می‌توانند سری به پیست اسکی فریدونشهر در ارتفاعات گردنه روستای چغیورت بزنند. غار پیرهشتاد و غار دالان داغی، از جاذبه‌های دیگر این عضو از زیباترین روستاهای اطراف اصفهان هستند.
آدرس : استان اصفهان، شهرستان فریدونشهر، روستای چغیورت

روستای چغیورت سیری در اصفهان ، نصف جهان

روستای آبملخ

روستایی است باصفا که در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شهر اصفهان و ۶۰ کیلومتری جنوب شهر سمیرم قرار دارد. شهرت روستای آبملخ، یکی‌دیگر از زیباترین روستاهای اطراف اصفهان، به آبشار آن است. ایران کم آبشار تماشایی ندارد، اما هیچکدام از آن‌ها به پای آبشار آبملخ نمی‌رسند. وجه تسمیه این آبشار به خاصیت آفت‌کشی آب آن و از میان‌بردن ملخ‌ها برمی‌گردد. سال‌‌ها پیش، تکه سنگ بزرگی از کوه در این منطقه سقوط کرده‌ و مسیر رودخانه ماربر را مسدود می‌کند. اما آب با قدرت شگفت‌انگیز خود این مانع را به شکل تونلی به طول ۸۰ متر حفر کرده و چنین شاهکاری پدید می‌آید.
روستای آبملخ، به ترسناک‌ترین روستای اصفهان نیز شناخته می‌شود. پشت آبشار دلربای آبملخ، پرتگاه خطرناکی وجود دارد که جان چندین نفر را تا کنون گرفته است. حتی ذره‌ای هم به این فکر نکنید که توانایی و مهارت کافی برای عبور از این پرتگاه خطرناک را دارید. سعی کنید تا جای ممکن از مکان‌های امن بازدید و عبور کنید تا خاطره تلخی برای خود و همراهانتان به وجود نیاورید. بهترین زمان سفر به روستای آبملخ، فصل بهار و تابستان است.
آدرس : استان اصفهان، شهرستان سمیرم، روستای آبملخ

آبملخ سیری در اصفهان ، نصف جهان

غذاهای محلی اصفهان

بریان یا بریونی معروف

بریان یکی از غذاهای قدیمی اصفهان است. اگر بنا باشد تنها یک غذای مهم و معروف را از اصفهانی‌ها بخواهید که مخصوص آن‌ها باشد، بریون اولین گزینه‌ای است که به زبان می‌آید. بریان غذایی شبیه به همبرگر است که از ترکیب گوشت گردن، جگر سفید، ادویه مخصوص اصفهانی، پیاز، نمک، زردچوبه و دارچین تهیه می‌شود. برای تزیین آن هم می‌توانید از دارچین، گردو، خلال بادام و پسته و یا کنجد استفاده کنید. ترکیب بریون با نان سنگک و سبزی، طعم فوق‌العاده به یاد ماندنی‌ای در زیر زبانتان به‌جای می‌گذارد.

بریانی سیری در اصفهان ، نصف جهان

کاله جوش یا کله جوش

کله جوش را احتمالاً تمام قدیمی‌ها و مادربزرگ‌ها بشناسند. یک غذای ساده و راحت و البته مقوی که در سفره همه ایرانی‌ها پیدا می‌شود. ریشه کله‌جوش به اصفهان برمی‌گردد. این غذا ترکیبی از نعنا، پیاز، گردو، روغن، نمک، فلفل و سایر ادویه است. در آن نان سنگک را تکه‌تکه کرده و نوش جان کنید.

%name سیری در اصفهان ، نصف جهان

حلیم بادمجان

ریشه حلیم بادمجان‌هایی که در سراسر ایران طبخ می‌شود، به اصفهان برمی‌گردد. این غذا از موادی مانند برنج، لوبیا سفید، گوشت، بادمجان، نعنا، پیاز، کشک، نمک و فلفل درست می‌شده است. معمولاً اصفهانی‌ها برای اینکه حسابی حلیم کش بیاید، از گوشت گردن داخل آن استفاده می‌کنند.

حلیم بادمجان سیری در اصفهان ، نصف جهان

قیمه ریزه نخودچی

این قیمه ترکیبی از گوشت و آرد نخودچی به همراه پیاز و نعنا خشک و انواع ادویه‌ها است. شما می‌توانید بعد از اینکه حسابی آن‌ها را سرخ کردید، بگذارید تا با مایع رب و پیازداغ پخته شوند و با نان یا برنج میل کنید.

قیمه ریزه سیری در اصفهان ، نصف جهان

یخنی لوبیا یا گوشت لوبیا

غذای خوشمزه دیگری است که در میان اصفهانی‌ها با عنان گوشدالوبیا معروف است و از نظر ظاهری که نگاه کنید، شبیه به حلیم به نظر می‌رسد. مواد به کار رفته در این غذا، لوبیا، گوشت، تره، جعفری، شنبلیله، لوبیا سفید، برنج، پیاز و ادویه است. یخنی لوبیا را با ترشی، سبزی و نان تازه سرو می‌کنند.

یخنی گوشت سیری در اصفهان ، نصف جهان

کباب زردک

اصفهانی‌ها یک غذای اصیل و سنتی دارند که به کباب زردک معروف است. این غذا ظاهری شبیه به املت دارد اما شیرین‌تر بوده و در ترکیبات آن از گوشت چرخ‌کرده، پیاز، زردک یا هویج، آرد نخودچی و ادویه مخصوص اصفهانی استفاده شده است. در نهایت آن را مانند کتلت یا کوکو در روغن سرخ می‌کنند. سپس برای ملس شدن طعم آن نیز ترکیبی از سرکه و شیره به آن اضافه می‌کنند که فوق‌العاده خوشمزه می‌شود.

کباب مشتی زردک سیری در اصفهان ، نصف جهان

آش سماق

یکی دیگر از آش‌های خوش طعم اصفهانی آش سماق است. این آش را با آرد یا برنج نیم‌پز درست می‌کنند. به این ترتیب ابتدا برنج را پخته و سپس به آن سبزی آش اضافه می‌کنند. در نهایت گوشت چرخ‌کرده، پیاز و ادویه را با هم مخلوط کرده و کوفته‌های کوچکی از آن درمی‌آورند. سپس سماق را که قبل از آن در ظرفی ریخته و خیساندند، به آن اضافه می‌کنند تا جا بیفتد.

آش سماق سیری در اصفهان ، نصف جهان

خورش ماست

این یک دسر بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که با یکبار خوردن می‌توانید شیفته آن شوید. خورش ماست یک دسر مقوی بوده و ترکیبی از گوشت گردن، ماست چکیده، نمک، شکر، آب، گلاب، زردچوبه است و برای تزیین آن از خلال بادام و پسته استفاده می‌شود. به این ترتیب که ماست و شکر را روی حرارت می‌گذارند، سپس گوشت گردن را که قبلاً حسابی کوبیده‌اند، به آن اضافه می‌کنند. در نهایت زعفران و گلاب را هم به این ترکیب اضافه می‌کنند. برای اینکه دسر خوشمزه شود، این دسر را روز قبل از مهمانی درست کرده و ۲۴ ساعت در یخچال می‌گذارند.

%name سیری در اصفهان ، نصف جهان

هتل های اصفهان

هتل عباسی اصفهان

این هتل در میدان انقلاب، خیابان گلدسته قرار دارد. یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های این شهر و از بزرگترین هتل‌های کشور است که ابتدا به شکل کاروانسرا و به دست شاه سلطان حسین صفوی ساخته شد. بعد از ساخت به مادر شاه پیشکش کردند. هتل زیبای عباسی که در بافت تاریخی شهر واقع شده اهمیت زیادی بین گردشگران دارد. دارای معماری ایرانی و سنتی به سبک قرن ۱۸ است که در سال ۱۳۵۱ بعد از بازسازی به یک هتل ۵ ستاره زیبا تغییر کاربری داد.
این هتل دارای امکاناتی مثل ۲۲۵ اتاق و واحد اقامتی، ۴ تالار پذیرایی، کافه و رستوران، استخر با تعرفه هتل، پارکینگ سرپوشیده و روباز، اینترنت رایگان، آژانس مسافرتی، کتابخانه، اتاق چمدان، چایخانه، مرکز خرید، تاکسی سرویس، صندوق امانات و بسیاری موارد دیگر است.
آدرس:اصفهان خیابان چهارباغ عباسی – خیابان آمادگاه

هتل عباسی سیری در اصفهان ، نصف جهان

هتل کوثر اصفهان

یکی دیگر از بهترین هتل های اصفهان که روبه‌رو سی و سه پل قرار دارد هتل کوثر اصفهان یا هتل کوروش سابق است. این هتل از ۷ طبقه با ۲۲۵ اتاق متنوع شامل اتاق تک نفره، دو نفره، سوئیت کوچک و رویال سوئیت تشکیل شده که دارای امکاناتی مثل پارکینگ، اینترنت رایگان، رستوران، استخر با تعرفه هتل، فضای سبز، آتلیه، سالن ورزشی، خدمات تور، خشکشویی، جکوزی و سالن ماساژ، صرافی و آرایشگاه است.
آدرس: اصفهان سی و سه پل – بلوار ملت

هتل کوثر سیری در اصفهان ، نصف جهان

هتل پیروزی اصفهان

یکی از بهترین هتل‌های ۴ ستاره نصف جهان هتل پیروزی می باشد. که به دلیل قرارگیری در نزدیکی باغ و عمارت چهلستون، نقش جهان، بازار بزرگ، عالی قاپو، زاینده رود و جاذبه‌های دیگر در بین گردشگران مطرح است. این هتل تلفیقی از معماری مدرن و سنتی دارد و از ۵ طبقه با ۹۶ اتاق و سوئیت رویال تشکیل شده است. دارای امکاناتی مثل رستوران، پارکینگ، اتاق سیگار، اینترنت رایگان در لابی، گشت نیمروزی، آژانس مسافرتی، ترانسفر، فروشگاه و کافی شاپ است.
آدرس: اصفهان میدان امام حسین – ابتدای چهارباغ پایین

هتل پیروزی سیری در اصفهان ، نصف جهان

هتل آسمان اصفهان

یکی دیگر از هتل‌های ۴ ستاره و معروف این شهر هتل آسمان است. که در خیابان مطهری، روبه‌رو پل فلزی قرار دارد و به دلیل چشم‌انداز ۳۶۰ درجه از اصفهان و زاینده رود به هتل آسمان نامگذاری شده است. این هتل در ۱۳ طبقه با ۹۳ اتاق و دارای امکاناتی مثل اتاق‌های متنوع، خدمات برای معلولان، سونا و جکوزی، پارکینگ، استخر و بسیاری موارد دیگر است. اگر قصد اقامت در نزدیکی جاذبه‌های تاریخی مثل پل خواجو، میدان نقش جهان و محله جلفا را دارید هتل آسمان بهترین گزینه است.
آدرس: اصفهان پل فلزی – خيابان مطهری

هتل آسمان سیری در اصفهان ، نصف جهان

هتل عالی قاپو اصفهان

از دیگر هتل‌های معروف و قدیمی اصفهان هتل عالی قاپو است که معماری مجلل و زیبایی دارد و در نزدیکی جاذبه‌های تاریخی مثل کاخ‌های سنتی، میدان نقش جهان، سی و سه پل و دیگر جاذبه‌ها واقع شده است. این هتل از ۴ طبقه با ۱۰۶ اتاق تشکیل شده و دارای امکاناتی مثل رستوران و کافی شاپ، پارکینگ، اینترنت، استخر طبق تعرفه هتل، تاکسی سرویس، کافی نت، فضای سبز، جکوزی و صرافی است‌.
آدرس: اصفهان خیابان شمس آبادی – انتهای خیابان عباس آباد – خیابان چهارباغ عباسی – سمت چپ

%name سیری در اصفهان ، نصف جهان

هتل سفیر اصفهان

یک هتل ۴ ستاره است و یکی از بهترین هتل‌ های اصفهان محسوب می‌شود که در خیابان چهارباغ و روبه‌رو هتل عباسی قرار دارد. از ۶ طبقه با ۱۰۰ اتاق متنوع و سوئیت تشکیل شده است. دارای امکاناتی مثل رستوران، کافی شاپ، پارکینگ، استخر، تاکسی سرویس. ترانسفر رفت و برگشت، خودپرداز، صندوق امانات، کرایه اتومبیل و صرافی است. این هتل به دلیل نزدیکی به جاذبه‌های اصلی شهر و دسترسی آسان به مناطق اصلی از جمله هتل‌های محبوب بین گردشگران است.
آدرس: اصفهان خيابان چهارباغ عباسی – خيابان آمادگاه

هتل سفیر سیری در اصفهان ، نصف جهان

سوغات اصفهان

گز اصفهان

اصلی ترین، معروف ترین و خوشمزه ترین سوغات خوراکی اصفهان، گز است. گز این شیرینی بسیار لذیذ، دارای انواع مختلفی است که براساس میزان مغز پسته و یا مغزیجات دیگری که در آن به کار رفته است دسته بندی می شوند و درصد مغز به کار رفته در گز را نشان می دهد. انواع دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از:گز شکلاتی، گز آردی ، گز سکه ای ، گز کم کالری ، گز پرو بیوتیک، گز خرمایی ، سوهان گزی ، گز لقمه ای. گز بدون قند، گز برشی و گز انگشت پیچ .

گز سیری در اصفهان ، نصف جهان

پولکی اصفهان

سوغات اصفهان که طعمی فوق العاده دارد و در بین مسافران بسیار شناخته شده است. سبک و براق است و مردم دوست دارند در کنار چای صرف کنند.پولکی اصفهان شبیه پولک های نازک زرد یا قرمز است و به همین دلیل به نام پولکی معروف شده‌اند. مواد اولیه آن شکر، آب و سرکه سفید است. در طعم های مختلف نعنا، نارگیل، عسل، زنجبیل، لیمو عمانی، پسته، کاکائو و… تهیه می شود.

پولکی سیری در اصفهان ، نصف جهان

سوهان عسلی اصفهان

اگر به دنبال شیرینی صددرصد اصفهانی هستید، به جای سوهان معمولی که معمولا سوغات قم محسوب می شوند، بهتر است سراغ سوهان عسلی که سوغات اصفهان است، بروید.سوهان عسلی اصفهان با عسل، شکر، گلاب، پسته و بادام، زعفران و آب درست می شود. یک شیرینی مرسوم است که همراه با نوشیدنی گرم مانند چای صرف می شود.

سوهان عسلی سیری در اصفهان ، نصف جهان

جوز قندی

جوز قندی از گران ترین سوغات خوراکی اصفهان محسوب می شود. برای تهیه آن از میوه محلی به نام آلاگ که نوعی هلو است و طعمی ترش و شیرین دارد، استفاده می شود.جوز قندی بسیار خوشمزه و در عین حال مقوی است و میتواند انرژی بدنتان را تا ساعت ها تامین کند. شما می توانید از آن به عنوان یک میان وعده ی سالم استفاده کنید.جوز قندی فضای کمی می گیرد و کالری بالایی به بدن می رساند به همین دلیل برای افرادی که علاقه زیادی به کوهنوردی و طبیعت گردی دارند، بهترین گزینه است.
برای تهیه آن، ابتدا میوه ها را در آفتاب می گذارند تا نیم خشک شود، سپس هسته آن را خارج کرده و درونش را با پودری مخصوص یا گردوی نصف شده پر می کنند و دوباره در آفتاب می گذارند تا خشک شود.

جوزقند سیری در اصفهان ، نصف جهان

شیرینی کرکی اصفهان

اصفهان شیرینی های معروف و خوشمزه زیادی دارد که یکی از آن ها شیرینی کُرکی است. این شیرینی علاوه بر اینکه جز محبوب ترین سوغات اصفهان به شمار می رود در بین مردم اصفهان نیز بسیار معروف و محبوب هستند.
ویژگی اصلی شیرینی کُرکی این است که برای تهیه آن از مخلوط چند نوع آرد استفاده می شود. بهترین نوع این شیرینی با روغن حیوانی تهیه می شود.

شیرینی کرکی سیری در اصفهان ، نصف جهان

شیرینی برشتوک اصفهان

برشتوک در شهرهای مختلف ایران با نام های گوناگونی تهیه می شود. اما شیرینی برشتوک اصفهان به دلیل مهارت در طبخ و مواد اولیه مناسب جزو سوغاتی های خوشمزه اصفهان قرار می گیرند.در اشکال مستطیلی و لوزی عرضه می شوند. مواد اولیه آن آرد نخودچی، پودر قند، هل و روغن جامد است. در این شیرینی از تخم مرغ استفاده نمی شود و این یکی از رازهای سبکی آن است.

برشتوک سیری در اصفهان ، نصف جهان

صنایع دستی اصفهان

خاتم کاری اصفهان

این هنر یکی از اصیل‌ترین و نفیس‌ترین صنایع دستی اصفهان با قدمتی از صدها سال قبل است و اوج درخشش آن به زمان حکومت پادشاهان صفوی برمی‌گردد. زمانی که درهای کاخ‌ها، رحل‌های قرآن و صندوق‌های مقابر، مزین به این هنر زیبای دست بوده‌اند. درباره خاستگاه اصلی خاتم کاری اطلاعات کافی در دسترس نیست. اما روایت‌های زیادی خاستگاه خاتم کاری را شیراز می‌دانند و گفته می‌شود که این هنر در دوره صفویه به اصفهان منتقل شد و در این شهر به‌عنوان پیشه به تولید انبوه رسید.
مراحل اجرای خاتم سازی چه روی چوب، چه استخوان و چه فلز مشکل و زمان‌بر است و از ابتدا تا انتها شامل بیش از ۴۰۰ مرحله می‌شود. از خاتم در تهیه محصولات مختلفی مانند قاب عکس، جعبه سیگار، عصا، پیپ، جعبه لوازم آرایش، جاکلیدی، جاقلمی و جلد آلبوم استفاده می‌شود. مرغوبیت یک خاتم خوب به ریز نقشی و منظم بودن طرح بستگی دارد. مهم‌ترین مراکز خاتم‌سازی در ایران، اصفهان، شیراز و تهران هستند.

خاتم کاری سیری در اصفهان ، نصف جهان

میناکاری اصفهان

میناگری یا میناسازی یکی از شاخص‌ترین و مشهورترین صنایع دستی اصفهان با قدمتی از بیش از پنج هزار سال قبل است. هنری زیبا که با رنگ آبی، سبز و گاهی قرمز خود توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. میناکاری معمولا روی مس انجام می‌شود. اما می‌توان این هنر را روی طلا، نقره و سفال نیز پیاده کرد. میناکاری ترکیبی از آتش و خاک است که با هنر نقاشی آمیخته می‌شود و نقوش حیرت‌انگیزی را می‌آفریند. میناکاری به دو روش خانه‌بندی (روش قدیمی) و روش نقاشی انجام می‌شود.
در روش مینای نقاشی، نقش‌های مینا روی لعابی شفاف شکل می‌گیرند. برای این کار، پس از ساخت جسم مربوطه بر اساس طرح موردنظر، استاد میناکار روی آن را لعاب سفید می‌دهد و این کار را سه یا چهار تکرار می‌کند. این جسم هربار برای تثبیت لعاب در کوره با حدود ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد گرما قرار داده می‌شود. سپس روی جسم سفیدرنگ را نقاشی می‌کنند و دوباره آن را در کوره می‌گذارند.
در ظروف میناکاری معمولا از طرح‌ها و نقوش سنتی ایرانی استفاده می‌شود. ظروف مسی و سفالی میناکاری یکی از صنایع دستی ارزان و پرفروش اصفهان هستند و نسبت به سایر هنرهای دستی اصفهان قیمت کمتری دارند. گوشواره، گردنبند، انگشتر، جعبه‌های بزرگ و کوچک آرایش زنانه، قوطی سیگار، بشقاب مینا، گلدان‌های مینا و تابلوهای بزرگ و کوچک میناکاری که با هنرهای دیگر مانند طلاکاری و خاتم‌کاری و مینیاتور ترکیب می‌شوند از جمله اشیایی هستند که میناسازان در بازار به فروش می‌رسانند.

مینا کاری سیری در اصفهان ، نصف جهان

مسگری

یکی از صنایع دستی قدیمی ایرانی با قدمتی از پنج هزار سال مسگری است و اشیا و ظروف مسی دست‌ساز بسیاری از گذشته‌های دور، هم‌اکنون در موزه‌ها قابل‌مشاهده هستند. گفته می‌شود که اولین فلز کشف شده به دست انسان فلز مس بوده است و اولین فلزکاران نیز ایرانیان بوده‌اند. مسگری در شهرهای اصفهان، زنجان، کاشان، کرمان و شیراز رواج دارد و در بیشتر این شهرها بازاری با عنوان بازار مسگرها دیده می‌شود. جالب است بدانید که کشف دو کوره ذوب فلز در محوطه سه هزار ساله «اسپیدژ» در سیستان و بلوچستان نشان داد که مردم این منطقه از هزاران سال قبل به هنر مسگری و فلزکاری می‌پرداختند.

مسگری 1 سیری در اصفهان ، نصف جهان

مس و خاتم

خاتم کاری روی مس یکی از صنایع دستی نسبتا جدید اصفهان است که از تلفیق هنر مسگری و خاتم سازی به وجود آمده است. همان طور که پیش‌تر گفتیم در خاتم کاری از چوب و استخوان استفاده می‌شود و تمام سطح جسم موردنظر را با نقوش هندسی پر می‌کنند. برای خاتم کاری روی مس در ابتدا ظرف مسی موردنظر توسط استاد مسگر آماده شده و سپس بخش‌هایی از آن با قطعات خاتم کاری پوشانده می‌شود.

مس و خاتم سیری در اصفهان ، نصف جهان

قلمزنی روی ظروف مس و نقره

این هنر یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین صنایع دستی اصفهان است که در شهرهای شیراز و تبریز نیز رونق دارد و و در اماکن متبرکه و ضریح بزرگان دیده می‌شود. قلم زنی در حقیقت نوعی حکاکی ظریف روی فلزات (مس، طلا، نقره و برنج) است. پیشینه این هنر به زمان سکاها یا سیتها از نژاد آریایی‌ها نسبت داده می‌شود.
امروزه برای قلم زنی در ابتدا داخل یا زیر ظرف مورد نظر را از محلول قیر و گچ پر می‌کنند تا در حین کار، سر و صدای قلم کمتر به گوش برسد و همچنین ظرف سوراخ نشود. سپس هنرمند قلم زن با استفاده از ابزاری چون قلم‌های مخصوص و چکش، طرح مورد نظر خود را روی ظرف اجرا می‌کند و به برجسته‌سازی و سه‌بعدی کردن جزئیات طرح می‌پردازد. پس از ایجاد نقش‌ها قیر را جدا می‌کنند و روی شیارها گرده زغال می‌ریزند و در مرحله بعد روی ظرف را با روغن جلای سیاه می‌پوشانند. به این ترتیب نقش‌های قلم‌زده شده به‌شکل خط‌هایی تیره و مشخص دیده می‌شود.

قلمزنی سیری در اصفهان ، نصف جهان

قلمدان سازی

واژه قلمدان شاید شما را به یاد قلمدانی چوبی و مزین به هنر خاتم، منبت یا مینیاتور بیندازد؛ اما باید بدانید که قلمدان در گذشته از جایگاه ویژه‌ای در بین شاهان، درباریان، ادیبان و هنرمندان برخوردار بود و به‌شکل امروزی ساخته نمی‌شد. این وسیله در اصل با مقوا و کاغذ ساخته می‌شد و هنرمندان روی آن را با سبک‌ها و طرح‌های مختلف نقاشی می‌کردند.
قلمدان مقوایی نقش‌دار از اواخر دوران صفوی بیشتر مورد توجه قرار گرفت و تا اواخر عصر قاجار نیز مورد استفاده بود. نوع خام، قالبی چوبی به‌شکل خود داشت و به دو شیوه با استفاده از خمیر مقوا یا با خمیر کاغذ ساخته می‌شد. پس از ساخته شدن قلمدان، نقاش روی آن طرح نقاشی پیاده می‌کرد و بعد از اتمام ریزه‌کاری‌های هنری، چند دست روی نقاشی روغن کمان زده می‌شد. در ادامه قلمدان را به استاد تدهیب کار می‌دادند تا ادامه کار روی آن انجام شود.

قلمدان سیری در اصفهان ، نصف جهان

ملیله سازی

یکی از ارزشمندترین صنایع دستی اصفهان و یکی از ظریف‌ترین صنایع فلزی ایران ملیله سازی است. این هنر که در ساخت ظروف و وسایل تزیینی نقره به کار گرفته می‌شود، آن‌قدر ظریف و زیبا است که امکان ندارد نظر شما را به خود جذب نکند. ملیله سازی از كنار هم قرار گرفتن تعداد بسيار زيادی مفتول نقره در قالب ريز نقش‌هایی چون اشک، جغه، برگ، پیچک و غنچه به دست می‌آید.
پیشینه ملیله سازی در ایران به صدها سال برمی‌گردد. این هنر تا قبل از دوره پهلوی در شهر زنجان رواج داشت؛ اما در زمان حکومت رضاخان با مهاجرت تعدادی از استادکاران این عرصه به اصفهان و تهران، در دیگر شهرها نیز رونق گرفت.
برای تهیه نوار ملیله، نقره با عيار ۱۰۰ را ذوب می‌کنند و به‌شکل مفتول درمی‌آورند. سپس آن را حرارت و از میان دستگاهی مخصوص عبور می‌دهند تا نوار ملیله به دست آید. در ادامه قالب موردنظر روی یک صفحه مسی قرار می‌گیرد و تمام سطح آن موم‌اندود می‌شود. نواری با پهنای بیش از نوار ملیله در اطراف قالب قرار می‌گیرد تا شکل قالب را به خود بگیرد و در موم فرو رود. نوارهای ملیله متناسب با طرح مورد نظر و با دقت در قالب چیده می‌شوند و سپس تمام سطح قالب با پودر تنكا (پايان آورنده نقطه ذوب لحيم نقره) و گرد لحيم پوشانده می‌شود. قالب در کوره گذاشته می‌شود تا گرده لحیم ذوب شود و پیچ‌ها به هم متصل شوند.

ملیله سازی سیری در اصفهان ، نصف جهان

فیروزه کوبی

یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین صنایع دستی اصفهان فیروزه کوبی به شمار می‌آید و قدمت آن به حدود ۷۰ سال قبل برمی‌گردد. این هنر ارزنده در ابتدا در مشهد توسط یک صنعتگر روی جواهرات انجام شد؛ اما با راه یافتن به اصفهان موفق شد تا عنوان یکی از زیباترین صنایع دستی اصفهان را به خود اختصاص دهد. در اصفهان فیروزه کوبی روی جواهرات و همچنین در ظروفی مانند گلدان، سنبلدان، شمعدان، قندان، شکلات خوری، شیرینی خوری، میوه خوری، آجیل خوری، سنگاب، شربت خوری، تنگ، آینه، کشکول و غیره انجام می‌شود. رنگ ظرف‌های فیروزه کوبی عموما آبی و سبز است.
در هنر فیروزه کوبی ظرف‌ها، زیورآلات و اشیای تزیینی (از جنس مس، برنج، نقره یا برنز) با استفاده از سنگ‌های فیروزه در قطعات بسیار کوچک آراسته می‌شوند. برای این کار قطعات ریز فیروزه را با استفاده از ابزار و وسایل فیروزه کاری روی ظروف مسی قرار می‌دهند و با استفاده از چسب فیروزه کوبی یا لاک گردویی آن‌ها را محکم می‌کنند. ارزش هنری کار زمانی بیشتر است که فاصله بین قطعات فیروزه کمتر باشد و رنگ چسب در کار مشخص نشود.

فیروزه کوبی 1 سیری در اصفهان ، نصف جهان

مینیاتور و نگارگری

نگارگری و مینیاتور، نقاشی‌های زیبا و تصاویر ظریف و دقیقی هستند که در گذشته‌های دور برای به تصویر کشیدن مطالب کتاب‌های مختلف به‌خصوص با موضوعات ادبی، حماسی و داستانی استفاده می‌شدند. هنرمندان تذهیب کار نیز به طراحی حاشیه‌های زیبا با نقوش سنتی می‌پرداختند و متن کتاب‌ها نیز توسط هنرمندان خوشنویس خطاطی می‌شد. هنر مینیاتور که پیشینه آن به دوران قبل از ظهور اسلام برمی‌گردد در شهرهای اصفهان، شیراز، تبریز، قزوین و هرات از رونق بسیاری برخوردار است. برای نگارگری معمولا از چوب، عاج، فیبر و استخوان استفاده می‌شود.
آثار مینیاتور ارزشمند فراوانی در طی قرون متمادی در ایران خلق شدند که متاسفانه برخی از آن‌ها با روی کار آمدن پادشاهان مختلف یا یورش دشمنان از بین رفته‌اند. امروزه مینیاتور در کنار و حاشیه تابلوها و دیگر اشیای تزیینی مزین به خاتم کاری، قلمزنی، فیروزه کوبی و غیره دیده می‌شود.
خوشنویسی و نستعلیق نیز یکی از صنایع دستی اصفهان است که در دوره صفویه به اوج خود رسید. از آن زمان تاکنون آثار خوشنویسی فراوانی چون تیبه‌ها، تابلوهای خوشنویسی و کتاب‌های گوناگون توسط خوشنویسان به رشته تحریر درآمده است.

مینیاتور سیری در اصفهان ، نصف جهان

گره‌چینی و مشبک

یکی از شاخه‌های هنر معماری و کاشی‌کاری سنتی گره‌چینی است که از سابقه آن در ایران اطلاع دقیقی در دست نیست. طبق گفته برخی پژوهشگران استفاده از هنر گره‌چینی و مشبک در دوره خلفای عباسی آغاز و تا قرن هشتم هجری در مصر و سوریه متداول شد و از آن زمان به ایران رسید. نقش‌های هندسی تزیینی این هنر از کنار هم چیدن آلات و لغات مختلف بر اساس طرح مورد نظر و با استفاده از کاشی، آجر یا سایر مواد درست می‌شوند. این هنر علاوه بر معماری در اغلب هنرهای دستی و سنتی ایران مانند درودگری، منبت‌ کاری، خاتم کاری، فلزکاری، قلم کاری روی فلز، سفالگری و حتی صنایع چوب نیز کاربرد دارد.

از هنر گره‌چینی و مشبک در ساخت درهای اماکن مقدس، مقابر، منابر و پنجره‌های خانه‌ها و کاخ‌ها و نرده‌ها استفاده می‌شده است. تعبیه شیشه‌های رنگی در چوب‌های مشبک (ارسی)، نمونه‌ای از این هنر است که از دوره صفوبه به بعد رایج شد و از استادان مشهور آن می‌توان به غلامرضا آقا ابراهیمیان اشاره کرد. نقوش مورد استفاده در گره‌چینی متاثر از هنر اسلامی، بیشتر اسلیمی است و بیشترین الگوی نقش مورد استفاده در تزیینات گره‌چینی، شمسه (طرح خورشید) است. نقش گل هشت‌پر یا طرح اسلیمی، نقش دایره‌وار و نقش چلیپا یا صلیب از دیگر نقوش رایج در گره‌چینی هستند.

گره چینی سیری در اصفهان ، نصف جهان
از صنایع دستی دیگر اصفهان می توان به منبت کاری، کاشی سازی، سفالگری و سرامیک سازی، گچ بری، قلمکاری، زری بافی، مخمل بافی، قالی‌بافی و سکمه دوزی اشاره کرد.

رستوران های اصفهان

رستوران شهرزاد

اگر دنبال یک رستوران لوکس با تزیینات سنتی و اصیل هستید، رستوران شهرزاد یک انتخاب فوق‌العاده است. این رستوران قدیمی از بهترین رستوران های اصفهان است که با نقاشی‌ها و آینه کاری‌های سنتی تزیین شده است و شیشه‌های رنگی پنجره‌های آن، انعکاس زیبایی از سنت و اصالت اصفهان را به نمایش می‌گذارد. کیفیت غذای رستوران شهرزاد اصفهان مثال‌زدنی است و شلوغی همیشگی آن، تأیید کننده‌ی این کیفیت است. در این رستوران انواع غذاهای اصیل ایرانی و اصفهانی به همراه غذاهای فرنگی، با بهترین کیفت سرو می‌شود تا هر سلیقه‌ای را راضی نگه دارد.
آدرس : اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی، خیابان عباس آباد

رستوران شهرزاد سیری در اصفهان ، نصف جهان

بریانی اعظم اصفهان

بریان غذای محبوب و اصیل اصفهان است که لذت خوردن آن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اصفهان‌گردی است. این ترکیب خوشمزه از گوشت گوسفند و جگر، در میان یک نان سنتی، با حجمی کوچک، یکی از غذاهای بسیار مقوی اصفهان است که محبوبیتش از مرزهای این شهر گذشته و هر گردشگری مشتاق تجربه‌ی لذت طعم آن است. بریانی‌های مختلفی در اصفهان این غذا را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند و یکی از بهترین بریانی‌های شهر، بریانی اعظم است که در چهار شعبه‌ی مختلف، با بهترین کیفیت بریان اصفهان از مهمانان خود پذیرایی می‌کند.
آدرس شعبه ۱: اصفهان، دروازه دولت، ابتدای چهارباغ پایین
دومین شعبه: اصفهان، خیابان مسجد سید، جنب اداره پست
سومین شعبه : اصفهان، خیابان کمال اسماعیل، جنب پمپ بنزین
چهارمین شعبه : اصفهان، خیابان چهارباغ بالا، چهارراه نظر، جنب پمپ بنزین

بریانی اعظم سیری در اصفهان ، نصف جهان

رستوران نقش جهان

سفر به اصفهان و گشت در کوچه و خیابان‌های آن، حسی از اصالت و سنت را در بین گردشگران زنده می‌کند که می‌شود لذت این حس را با سرو غذا در یک محیط زیبا و سنتی چند برابر کرد. رستوران سنتی نقش جهان اصفهان ، برای لذت بردن از یک غذای دلچسب ایرانی، یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که در نصف جهان پیش روی شما قرار دارد. معماری این سفره خانه سنتی، به شکل هوشمندانه‌ای المان‌های معماری اصیل اصفهان را با شیوه‌ی نوین معماری ایرانی آمیخته تا جذابیت فضا را چند برابر کند. در گشت‌وگذارتان در میدان نقش جهان سری به این رستوران بزنید و در فضای زیبای آن همراه یک موسیقی اصیل ایرانی، از خوشمزگی غذای‌تان لذت ببرید.
آدرس : اصفهان، میدان نقش جهان، جنب مسجد شیخ لطف الله، داخل بازار

رستوران نقش جهان سیری در اصفهان ، نصف جهان

رستوران شاندیز اصفهان

اگر دلتان می‌خواهد یک طعم لذیذ و با کیفیت را در اصفهان تجربه کنید، رستوران شاندیز گزینه‌ی خوبی برای رستوران‌گردی‌تان است. در این رستوران می‌توانید طعم لذیذ کباب اصیل ایرانی را با طبخی اصفهانی تجربه کنید و کیفیت سفرتان را با خوشمزگی دیگر غذاهای این رستوران بالا ببرید. این رستوران در خیابان شیخ صدوق شمالی، نبش خیابان مفید واقع شده ودر بین رستوران های اصفهان ، انتخاب بسیاری از توریست‌های این شهر است.
آدرس : اصفهان، خیابان شیخ صدوق شمالی، نبش خیابان شیخ مفید، طبقه زیرین بانک سرمایه، رستوران شاندیز ایران زمین

رستوران شاندیز سیری در اصفهان ، نصف جهان

رستوران نیکان اصفهان

رستوران نیکان از بهترین رستوران های اصفهان است که برای هه‌ی ذائقه‌ها پیشنهادهای خوشمزه‌ای دارد. این رستوران با فضایی دلچسب و آرامش‌بخش در خیابان میرفندرسکی اصفهان واقع شده و به تنوع بالای منو مشهور است. اگر هوس خوردن غذاهای اصیل ایرانی را دارید یا از طعم خوش غذاهای ترکی، فرانسوی، ایتالیایی و… هیجان‌زده می‌شوید، منوی نیکان انتخاب‌های خوشمزه‌ای را پیش روی‌تان قرار می‌دهد. کیفیت بالای این رستوران به حدی راضی کننده است که تجربه‌ی یک بار آن برای هر فرد کافی است تا مشتری همیشگی آن شود. رستوران نیکان فرصت خوبی است که در رستوران‌گردی‌تان در شهر اصفهان، یک غذای خانوادگی را در جمعی دوست داشتنی تجربه کنید.
آدرس : اصفهان، خیابان میرفندرسکی ، روبه‌روی هلال احمر، رستوران نیکان

رستوران نیکان سیری در اصفهان ، نصف جهان

رستوران شب نشین اصفهان

رستوران شب نشین یکی از خلاقانه‌ترین طراحی‌های فضا را در بین رستوران های اصفهان به خود اختصاص داده است. این رستوران با نمایی بسیار زیبا در فضایی مشابه یک قصر چینی، از مهمانان خود با بهترین نوع غذاهای اصیل ایرانی پذیرایی می‌کند. کباب‌های این رستوران در اصفهان بسیار خواهان دارد که طعم خوش آن‌ها در این قصر آسیایی چند برابر می‌شود. رستوران شب نشین با طراحی منحصربه‌فرد خود در شب‌های اصفهان می‌درخشد و حضور پر رونق مردم شهر، آن را خواستنی‌تر کرده است. اگر به اصفهان سفر کردید و سری به این رستوران زدید، فراموش نکنید که حتماً طعم کباب بختیاری ناب آن را بچشید.
آدرس : اصفهان، بلوار آتشگاه، بعد از کوه آتشگاه

رستوران شب نشین سیری در اصفهان ، نصف جهان

رستوران ایتالیایی زاوا

در خیابان شیخ صدوقی اصفهان، رستورانی وجود دارد که طعم و بوی خوش غذاهای ایتالیایی آن در شهر مشهور است. رستوران ایتالیایی زاوا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کسانی است که شیفته‌ی مزه‌ی خوب غذاهای ایتالیایی هستند و در سفر هم از تجربه‌ی این طعم لذت می‌برند. این رستوران به شکلی زیبا طراحی شده است و دکوراسیون خاص و آرامش‌بخش آن، لذت خوشمزگی غذاها را چند برابر می‌کند. اگر در طول سفرتان، هوس خوردن غذای ایتالیایی به سرتان زد، حتما رفتن به زاوا را در لیست رستوران‌گری‌تان بگنجانید و فراموش نکنید که پاستا و لازانیای معروف آن را امتحان کنید.
آدرس : اصفهان، خیابان شیخ صدوق جنوبی، خیابان پرواز، پلاک ۴۷

رستوران زاوا سیری در اصفهان ، نصف جهان

بهترین زمان سفر به اصفهان

شهر اصفهان در قسمت کویری قرار گرفته است و آب و هوایی نیمه بیابانی و خشک دارد. میزان بارش‌های سالانه در این شهر بالا نیست؛ بااین وجود، رودخانه زاینده رود به‌طرز چشمگیری بر تعدیل هوا تاثیر می‌گذارد. در طول سال بادهای جنوب غربی به این شهر می‌وزند، اما بادهای غربی تنها در دو زمان از سال، یکی نیمه اسفند تا نیمه اردیبهشت و دیگری از اوایل شهریور تا نیمه مهرماه، شروع به وزیدن می‌کنند.
بیشینه دمای هوا در تابستان در این شهر ۳۹ درجه سانتی‌گراد است و در زمستان کمینه هوا تا منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد پایین می‌رود. بهترین زمان سفر به اصفهان از نظر آب و هوایی، از اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت و از اواخر شهریور تا پایان مهرماه است. در این بازه زمانی مطلوب‌ترین شرایط آب و هوایی را تجربه خواهید کرد و دما در این بازه‌های زمانی در حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. با شروع فصل گرم، در سال‌های کم بارش، رودخانه زاینده‌رود به‌صورت مقطعی خشک و باعث گرم ترشدن هوای اصفهان می‌شود. به‌دلیل موقعیت کویری این شهر، از نیمه خرداد تا نیمه شهریور آب و هوای اصفهان مناسب برای سفر نیست.

اصفهان 4 سیری در اصفهان ، نصف جهان

روش های سفر به اصفهان

سفر با هواپیما

خرید بلیط هواپیما اصفهان سریع‌ترین و آسان‌ترین راه برای سفر به نصف جهان را پیش روی شما می‌گذارد. به خصوص که فرودگاه شهید بهشتی اصفهان جزو پرترددترین فرودگاه‌های کشور است و روزانه پروازهای زیادی از شهرهای مختلف به مقصد این فرودگاه انجام می‌شود.
– طول زمانی مسیر از تهران به اصفهان: ۳۵ دقیقه

سفر با قطار

سفر به اصفهان از طریق خطوط ریلی نیز یکی از گزینه‌های در دسترس است. در حال حاضر علاوه بر تهران، از شهرهای دیگری همچون مشهد، بندرعباس، کاشان، سیستان، حسن آباد و زرین شهر نیز می‌توانید با قطار به اصفهان بروید. همچنین امکان تردد بین اصفهان و شهرهایی نظیر اهواز، خرمشهر، سربندر، شلمچه و بصره نیز به زودی از طریق راه‌آهن اصفهان فراهم خواهد شد.
یکی از جذابیت‌های سفر با قطار از تهران به اصفهان، مسیر آن است؛ مسیر زیبایی که از میان شهرهایی همچون جمکران، کاشان، بادرود و زرین شهر می‌گذرد و این امکان را به شما می‌دهد تا در طول این مسیر ۴۱۰ کیلومتری، به جاذبه‌های طبیعی بکری همچون کوهستان‌های زیبای فسیلی و مزارع رنگارنگ کشاورزان چشم بدوزید و لذت ببرید.
– طول زمانی مسیر: حدود ۷ ساعت

سفر با اتوبوس

مسافرت با اتوبوس نیز یکی دیگر از رایج‌ترین راه های سفر به اصفهان است. به ویژه در سال‌های اخیر با ورود اتوبوس‌های مجهز به ناوگان حمل و نقل کشور، محبوبیت اتوبوس‌ها بیشتر هم شده است. شما می‌توانید روی صندلی تخت‌خواب‌شوی خود لم بدهید، از طریق مانیتور روبه‌روی خود فیلم تماشا کنید، موسیقی گوش دهید و یا بازی کنید. هر زمان هم که مسیرتان به پیچ‌وخم‌های زیبا و منظره‌های فریبنده رسید، سرتان را به شیشه اتوبوس بچسبانید و از تماشای دنیای بکر و سرشار از رنگ و حجم لذت ببرید.
تقریبا هر کجای کشور که باشید، کافی‌ست به پایانه اتوبوسرانی شهر خود مراجعه کرده و بلیط اتوبوس اصفهان را بخرید و به این شهر بیایید. مسیر اتوبوس تهران به اصفهان از شهرهای قم و کاشان می‌گذرد و در کمتر از ۵ ساعت شما را به نصف جهان می‌رساند.

اصفهان سیری در اصفهان ، نصف جهان

سفر با خودروی شخصی

سفر با وسیله نقلیه شخصی به اصفهان یکی از متداول‌ترین راه‌های سفر است.اگر از شرق ایران می‌خواهید به اصفهان سفر کنید، مسیری ۱۰ ساعته پیش‌رو خواهید داشت و می‌توانید از مسیر طبس – دارین – خور – انارک – نائین و یا از جاده یزد – نائین حرکت کنید و از شهرهای خوسف، طبس، خور و نایین عبور خواهید کرد.
حال اگر مسیر شما از غرب به سمت اصفهان است، می توانید با توجه به شهری که از آن سفر می‌کنید، یکی از مسیرهای دلیجان – اصفهان، دلیجان – کاشان، خمین – گلپایگان، الیگودرز – داران، شهرکرد – اصفهان، بروجن – دهاقان و لردگان – سمیرم را انتخاب کنید و خود را به نصف جهان برسانید و در حین سفر از غرب به اصفهان از شهرهایی مانند همدان، ملایر، اراک و شاهین شهر عبور کنید.
از شمال کشور هم می‌توان از مسیرهای دامغان – یزد یا قم – کاشان به شهر تاریخی اصفهان رسید.
مسیر دسترسی از جنوب کشور هم، جاده شیراز- آباده – شهرضا – اصفهان است. این مسیر به صورت تقریبی ۹۳۰ کیلومتر است و باید از شهرهایی نظیر سیرجان، شهر بابک، آباده و شهر رضا عبور کنید.

مسیر تهران اصفهان

می‌توانید از ۳ مسیر زمینی از تهران به اصفهان استفاده کنید.
مسیر اول ۴۴۸ کیلومتر است و ۴ ساعت و ۴۴ دقیقه از جاده تهران، ساوه، دلیجان، میمه، وزوان، مورچه‌خورت، شاهین‌شهر و گز تا اصفهان راه است.
مسیر دوم ۴۳۱ کیلومتر است و ۴ ساعت و ۵۶ دقیقه از جاده تهران – اتوبان کاشان- نطنز- اصفهان راه است. جالب است بدانید، تمام این مسیر به صورت آزادراه چهار بانده است.
مسیر سوم هم ۴۳۶ کیلومتر است که ۵ ساعت از مسیر تهران، قم، دلیجان، میمه، وزوان، مورچه‌خورت، شاهین‌شهر و گز تا اصفهان راه است. توجه داشته باشید، بخش بزرگی از این مسیر آزادراه ندارد و کمی خطرناک‌تر است.

کدام مسجد اصفهان در یونسکو به ثبت رسیده است؟

مسجد جامع اصفهان به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در یونسکو به ثبت رسیده است.

بهترین زمان سفر به اصفهان چه موقع است؟

از اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت و از اواخر شهریور تا پایان مهرماه است.

یکی از ویژگیهای اصفهان از نظر گردشگران چیست؟

تمیز ترین شهر ایران از نظر آلودگی زباله، بر اساس امتیاز گردشگران ایرانی و خارجی، اصفهان است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مسعود علیزاده کردآبادی

    مشکل شهرداری اصفهان وارباب رجوع درروند منطقه بندی ۱۵ وبالاتر حومه وشهراصفهان وحل شدن خدمات وراهکاربهتر خانوادها ومسولین

    ۱۷ فروردین, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • مهرداد

    شناسنامه و یادگار باستانی اصفهان کوه آتشگاه رو فراموش کردی با جاذبه های ناژنان منارجنبان…

    ۲۸ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • زهرا سادات

    سلام.
    چند نکته در متن شما بود.
    اول اینکه اصفهان در غرب فقط با خمینی شهر همسایه هست و هیچ همسایگی با نجف آباد ندارن.
    دوما جمعیت این شهرستان کمتر از دو میلیون و پانصد هزار نفره نه سه میلیون.
    سوما خمینی شهر قطب خاتم کاری هست

    ۲۷ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • علی اصفهانیولی

    سرمه چشم جهان شهر قشنگم اصفهان😍😍😍😎😎😎😎نبود و نیست و نخواهد بود رو دستش😍😍😍😍

    ۲۶ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد