رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ خرداد ۱۳۹۹

آرامگاه آقا محمد کاظم واله

لینک این مطلب کپی شد!

آرامگاه آقا محمد کاظم واله در حاشیه خیابان «فیض » در شهر اصفهان واقع شده است.گنبد این بنا نیز در سالهای گذشته کاشی کاری شده است.آقا محمد کاظم واله از شعرا و اعاظم اصفهان در دورهٔ سلطنت فتحعلی شاه قاجار بوده است که در سال ۱۲۲۹ هجری قمری در گذشته و بر مزار او بقعه‌ای بنا شده است. سنگ قبر آرامگاه واله که به خط خوش نستعلیق و به قلم خود او در زمان حیات وی نوشته شده، یکی از نفیس‌ترین سنگ‌های مرمری کتیبه‌دار اصفهان است.

آرامگاه آقا محمد کاظم واله آرامگاه آقا محمد کاظم واله

این خطاط و شاعر در حدود سال‌های ۱۱۴۵ تا ۱۱۵۰ هجری قمری در اصفهان چشم به جهان گشود و برای ادامه تحصیلات به عراق رفت و به مقام استادی در هنر خطاطی رسید. واله در خطوط نستعلیق، تعلیق و ناخنی (نوعی خط بدون مرکب) سرآمد خوشنویسان زمان خود بود. واله اصفهانی پس از بازگشت به اصفهان ابتدا حجره‌ای برای خود مهیا کرد و پس از ساخت تکیه والهیه به آنجا رفت. در قسمت غربی تکیه، اتاق هایی را خواهید دید که محل اقامت و عبادت آقا محمدکاظم واله بوده است.

وی علاوه بر خطاطی و شعر، در فنون عربی، ادبی، حکمت، عرفان و ریاضی نیز علم و دانش کافی داشت. او از جمله افرادی بود که در زمان سلطنت فتحعلی شاه در میان رجال از جایگاه و احترام ویژه‌ای برخوردار بود.مقبره و آرامگاه محمد کاظم واله از برترین شعرای دوره حکومت زندیه امروزه از جاهای دیدنی اصفهان محسوب می شود، این شاعر و خوشنویس فارسی در بین سالهای ۱۱۴۸ قمری در شهر تاریخی اصفهان در خانواده ای مذهبی دیده به جهان باز کرد، او در طول زندگی با ادامه دادن تحصیل در کتب خانه های مشهور این منطقه برای ادامه تحصیل عازم عراق شد، وی با تلاش فراوان به درجه اعلای خوشنویسی رسید و دوباره به اصفهان بازگشت.

آرامگاه آقا محمد کاظم واله آرامگاه آقا محمد کاظم واله
آرامگاه آقا محمد کاظم واله آرامگاه آقا محمد کاظم واله
آرامگاه آقا محمد کاظم واله آرامگاه آقا محمد کاظم واله

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *