رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ خرداد ۱۳۹۹

آرامگاه شیخ ابومسعود رازی

اشتراک گذاری

آرامگاه شیخ ابومسعود رازی ازبناهای معروف دوره تیموریان دراصفهان است که مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است و در بهمن ماه ۱۳۹۰ به عنوان خانه انقلاب اسلامی و ولایت به بهره‌برداری رسید.این محل درگذشته های دور قبرستان عمومی اصفهان بوده و این بقعه تاریخی در سال ۱۳۱۳ به شماره ۲۱۹ در فهرست آثارملی ثبت شده است.علاوه بر شیخ ابومسعود رازی، مدفن یکی دیگر از نامداران اصفهان به نام حافظ ابونعیم ( مورخ و محدث بزرگ ) نیز در این محل قرار دارد.

آرامگاه شیخ ابومسعود رازی

معماری و تزئینات بنا

وقتی از درب کنونی خانقاه داخل شده و به طرف چپ بروید، قبل از رفتن به داخل خانقاه با سردابی هیجان‌انگیز مواجه می‌شوید. قبر شیخ داخل آن قرار دارد.تزیینات اصلی و کاشی های نفیس داخل بقعه به تاراج رفته و متاسفانه اجزای مقبره در کشاکش درگیری‌ها از بین رفته و حرف زیادی برای گفتن ندارد. ولی سرداب بزرگ شیخ بسیارجالب و دیدنی است. سقف‌ آجری با حالت گنبدی شکل و دیوارهای کوتاه آن از زیبایی‌های دیگر این سرداب است.

سردر بنای شیخ ابومسعود که شاخص ترین قسمت آن می‌باشد، معماری و خطاطی دوران آق قویونلوها را نشان می دهد و شامل کتیبه ای است که با کاشی مینایی مزین شده و از شکوه و زیبایی این بقعه سخن می گوید.این کتیبه در دو سطر یکی به خط ثلث جلی به رنگ سفید و دیگری به خط ثلث با حروف ریز طلائی برزمینه آبی نوشته شده است. این کتیبه در زمان یعقوب فرزند اوزون حسن آق قویونلو نوشته شده و کاتب آن کمال الدین بن شهاب یزدی و تاریخ آن ۸۹۵ هجری قمری است.

همچنین کاشی کاری های زیبای فیروزه ای منقش به آیات قرآنی و مینیاتوری در تزئین این سازه استفاده شده اند که آن را در کنار مقبره خیام از زیباترین آرامگاه های تاریخی ایران نهاده است، درون این مقبره با زیباترین شکل ممکن مزین شده که بخش هایی از یک سرداب قدیمی همچنان در محل دیده می شود،به نظر بسیاری از محققین و پژوهشگرانی که در باره معماری و کاشیکاری دوران ایلخانی بررسی کرده اند کاشیکاری این سردر بعدها الهام بخش بسیاری از کاشی کاران اصفهان بوده است.

آرامگاه شیخ ابومسعود رازی آرامگاه شیخ ابومسعود رازی

درباره ی شیخ ابومسعود رازی

شیخ ابو مسعود احمد ابن فرات رازی از محدثین و دانشمندان بزرگ قرن سوم هجری بوده است، محلی که امروز بقعه او قرار دارد خانقاه بزرگی بوده که وی در آنجا به ارشاد و هدایت مردم می‌پرداخته است. در دوران سلطان یعقوب آق قویونلو بر آرامگاه وی بنای زیبا و مجللی ساخته شد.

پس از مرگ شیخ ابومسعود رازی ؛ یک مجموعه شامل چهارسو و حمام و باغ بسیار بزرگی در کنار مزار او ساخته شد و به درب شیخ شهرت یافت. در دوره سلطان یعقوب آن قویونلو از طرف محمد ابن جلال الدین عربشاه بر آرامگاه وی بنای زیبا و مجللی ساخته شد که هم اکنون غیر از بقعه و سردر کاشیکاری آن چیزی باقی نمانده است .

آرامگاه شیخ ابومسعود رازی آرامگاه شیخ ابومسعود رازی

نحوه دسترسی آرامگاه شیخ ابومسعود رازی

آدرس:اصفهان، خیابان کاشانی، محله چهارسوی کوچک، روبروی بیمارستان کاشانی

آرامگاه شیخ ابومسعود رازی آرامگاه شیخ ابومسعود رازی
آرامگاه شیخ ابومسعود رازی آرامگاه شیخ ابومسعود رازی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *