رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ خرداد ۱۳۹۹

کاروانسرای زغالی ها همدان

اشتراک گذاری

کاروانسرای زغالی ها همدان یکی از کاروانسراهای تاریخی این شهر است .در حالی که کاروانسراهای همدان به عنوان نماد قدمت هر منطقه بشمار می روند، کاروانسرای زغالی های این شهر که در مالکیت دانشگاه بوعلی سینا قرار گرفته به مرور زمان تخریب و به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده که جلوه خوبی ندارد، امروز قدمت این منطقه، توجه را به انتظار نشسته است.

کاروانسرای زغالی ها همدان

کاروانسرای زغالیها مربوط به دوره قاجار است و در همدان، خیابان شهداد، میدان مفتح، کوچه پای مصلی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۶۶۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.به تعبیر دیگر “کاروانسراها” محل تجمع افرادی بود که در امر تجارت مشغول بودند و با سکنا گزیدن در کاروانسراها با همنوعان تاجر خود ارتباط برقرار کرده و اجناس مختلفی را که به همراه داشتند و از این طریق به فروش می رساندند و بدین منوال نیز مایحتاج خود را تأمین می کردند.

کاروانسرای زغالی ها درحاشیه میدان پروانه ها و در ضلع شمال غربی تپه مصلا( ارگ تپه قدیم) واقع شده است.نمای بیرونی کاروانسرا با کاشی کاری و آجرکاری زیبا تزیین شده اما بخش اصلی کاروانسرا تخریب شده وتنها سردر و هشتی ورودی آن سالم مانده است. از ورودی این کاروانسرا نمایی باقی مانده که آن را حفظ کرده اند چرا که نگهداری آن نیز همچون دیگر بناهای تاریخی و دارای قدمت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *