رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ خرداد ۱۳۹۹

جشن ییلاقی در اولنگ دلبر

لینک این مطلب کپی شد!

جشن ییلاقی در اولنگ دلبر که در فاصله ۳۵ کیلومتری از شهرستان زنجان به مساحت ۶/۲۳۰ هکتار جزو مراتع ییلاقی استان زنجان است، بسیار دیدنی می باشد . مراتع این نقطه از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و علوفه مورد نیاز ۵۵۸ واحد دامی برای ۶۰ روز از اواسط تیر تا اواسط شهریور در این منطقه ییلاقی تامین می‌شود. ییلاق اولن دلبر در ارتفاعات مابین طارم و زنجان قرار دارد و یکی از بدیع‌ترین و چشم‌نوازترین مناظر طبیعت ییلاقی است.

ارتفاع بالای۲۵۰۰ متر این منطقه موجب شده تا در تابستان خنک و در اغلب شب‌های این فصل نیاز به وسیله سرمایشی احساس نشود. خرداد ماه زمان آرایش عروس طبیعت به گل بوته‌ها و انواع رنگ‌ها و عطرهایی است که قابل توصیف نیست و فقط باید دید و تنفس کرد تا شاید گوشه‌ای از زیبایی‌های خلقت را شاهد بود.

-دلبر01 جشن ییلاقی در اولنگ دلبر

مرتعداران منطقه اولن دلبر از نظر ساختار اجتماعی جزو مرتعداران نیمه کوچ‌رو محسوب می‌شوند، این منطقه جزو ییلاقات استان زنجان بوده و مرتعداران برای تعلیف دامهای خود اواسط تیر به این منطقه کوچ کرده و از مراتع منطقه بهره‌برداری می‌کنند. عشایر تا اواسط شهریور در ییلاق اتراق می‌کنند.

برگزاری جشن ییلاق در این پرده الوان قدمی است برای ارج نهادن به پاکی و زیبایی و حضور در این طبیعت روح افزا و ارتباط با ییلاق نشینانی که روحشان با روح طبیعت همجوش و همخوان شده است تا دوستداران طبیعت بتوانند جان خود را با سرشت طبیعت آشنا کرده و به آرامش روح و روان برسند تا ذوق و شعف خود را با نیروی هنر همرنگ کنند. این طرح با هدف سپری کردن یک روز در طبیعت برگزار می‌شود. هدف اصلی از برگزاری این جشن آشتی شهروندان با طبیعت است. اجرای موسیقی محلی و اجرای برنامه های آموزشی و ترویجی و آئین های محلی در کنار مسابقات اسب سواری جزو برنامه های جشن ییلاق است.

منابع آبی طبیعی موجود در منطقه شامل دو دهنه چشمه دائمی به نامهای قالاخلی بلاغ و بیگ بلاغی بوده که جهت تامین آب مورد بهره برداری قرار می گیرد.گیاهان صنعتی و دارویی و گیاهان زینتی در تمام سطوح مرتع وجود دارد.

بهره‌برداری از گیاهان دارویی به‌صورت سنتی انجام شده و نیازهای دارویی بهره‌برداران مراتع در طول سال متناسب با رویش گیاهان، برداشت و مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاکوتی، گل گاوزبان، ثعلب، چای کوهی، توکلوچه و…عمده‌ترین گیاهان دارویی این منطقه ییلاقی هستند که مورد استفاده بهره‌برداران قرار می‌گیرند.

گردشگران برای رفتن به این منطقه خنک و خوش آب و هوا می‌توانند از مسیر زنجان به سمت طارم یا همان راه تهم- چورزق بعد از گذر از روستای گلجه سفلی و در ادامه روستای هدف گردشگری شیلاندر به این منطقه برسند.

-دلبر1 جشن ییلاقی در اولنگ دلبر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *