جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی ایران در زمستان

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ دی ۱۳۹۷

کشور ایران چهار فصل است ولی بیشتر مردم ایران ترجیح می دهند درتعطیلات بهار و تابستان به مسافرت می روند در صورتیکه سفر به جنوب ایران در فصل زمستان بسیار جذاب است . در این مطلب ما به جاهای دیدنی ایران در زمستان می پردازیم و سعی می کنیم به جاذبه های گردشگری جنوب ایران بیشتر بپردازیم

غار نمکدان قشم

غار نمکدان از جمله غارهای استان هرمزگان و یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم می‌باشد.

بخشی از کوه‌های جزیره قشم به دلیل انباشتگی و رسوب نمک موجود در آب دریا در گسل‌های عمیق، تبدیل به کوه‌ها و غارهای نمکی شده‌اند که غار نمکدان، یکی از آن‌ها می‌باشد. این غار در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره قشم و در فاصله ۹۰ کیلومتری از شهر قشم در داخل یک کوه گنبدی شکل واقع شده است.

غار نمکدان15 جاهای دیدنی ایران در زمستان

دره ستاره ها

دره ستاره ها که اهالی بومی به آن ستاره افتاده یا استاره کفته نیز می گویند از زیباترین جلوه های فرسایش در جزیره پهناور قشم می باشد اهالی معتقدند پس از فرو افتادن ستاره ای در این محل و بر اثر ضربه ای سهمگین، خاک از زمین بالا آمده و به هر شکلی که بوده خشک شده و چنین اشکالی پدید آمده است. برخی از اهالی معتقدند با تاریک شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است لیکن تاکنون صحت چنین چیزی به اثبات نرسیده است.

دره ستاره ها 1 جاهای دیدنی ایران در زمستان

جنگل دریایی حرا

حرا این درخت شگفت انگیز (شورزی) دریایی را لینه زیست شناس نامی جهان به نام حکیم و فیلسوف بزرگ ایرانی (ابوعلی سینا) نامگذاری کرده، نام علمی آن Avicennia Marina است که در زبان محلی به آن تامر (برگرفته از نام پاکستانی) و به عرف عام، حرا می گویند. ارتفاع متوسط این گیاه شگفت انگیز به حدود ۶ متر می رسد. این پدیده در خورهای کنار دریا (پستیهای کم شیبی که در هنگام مد، آب دریا آنها را فرا می گیرد) به وفور می روید و به خوبی رشد می کند.

حرا جاهای دیدنی ایران در زمستان

آبگرم سیاهکش

روستای نیمه کار در ۶۵ کیلومتری غرب بندر خمیر در استان هرمزگان واقع شده و چشمه آبگرم سیاه کش یکی از بکر ترین مناطق این روستا می باشدکه کمتر کسی از وجود آن با خبر است به همین دلیل این آبگرم با خواص درمانی زیادی که دارد از گزند آلودگی در امان مانده است. وجه تسمیه این آبگرم از حادثه ای قدیمی گرفته شده است. داستان از این قرار است که فردی سیاه چهره در این آبگرم شنا می کرده و غرق می شود و از آن پس این آبگرم را به آبگرم سیاه کش می شناسند.

سیاهکش جاهای دیدنی ایران در زمستان

جزیره هنگام

یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است . جزیره هنگام با آبادی های کوچک با وسعت حدود ۵۰ کیلومترمربع در جنوب جزیره قشم واقع شده و دارای معادن نمک و خاک و سرب است . این جزیره ۳۳/۶ کیلومترمربع مساحت دارد و به شکل مخروط ناقصی است که در کرانه های جنوبی جزیره قشم واقع شده است . فاصله آن تا بندرعباس حدود ۴۳ مایل دریایی و تا شهر قشم حدود ۲۹ مایل دریایی می باشد این جزیره ارتفاعات پست آهکی دارد و بلندترین نقطه آن کوه ناکس با ۱۰۶ متر ارتفاع است .

جزیره هنگام جاهای دیدنی ایران در زمستان

منطقه باستانی اشکفت سلیمان

اشکفت سلیمان در فاصلة ۳ کیلومتری جنوب غربی شهر ایذة کنونی، در انتهای دره‌ای واقع شده است. اشکفت سلیمان محوطه‌ای وسیع است که در درون صخرة طبیعی کوه به صورت سرپناهی با آثار آبرفتی و یک چشمه آب شیرین گوارا (که از درون غاری کوچک و باریک بیرون می‌آید) پدید آمده است. روبروی مجموعة اشکفت سلیمان و در منتهی‌الیه کوهی، دو نقش نیم رخ برجسته که در درون دو چهارگوش مقعر حجاری شده‌اند، وجود دارد.

اشکفت جاهای دیدنی ایران در زمستان


کاخ آپادانای شوش

کاخ آپادانای شوش قصر زمستانی شاهان هخامنشی بوده‌است. این کاخ به دستور داریوش بزرگ پادشاه هخامنشی در حدود سال‌های ۵۱۵_۵۲۱ پیش از میلاد در شوش روی آثار و بقایای عیلامی بنا نهاد شد. دیوارهای کاخ از خشت و ستون‌های آن از جنس سنگ است.

کاخ داریوش واحدهای مختلفی از جمله تالار بار عام، حرم‌سرا، دروازه و کاخ پذیرایی و همچنین سه حیاط مرکزی دارد. دیوارهای داخلی کاخ با آجر لعابدار منقوش با طرح‌های سپاه جاویدان، شیر بالدار و نقش گل نیلوفر آبی مزین بوده‌اند که بقایای به‌جای‌ماندهٔ آنها در موزه‌های خارجی و داخلی نگهداری می‌شوند.

آپادانا جاهای دیدنی ایران در زمستان

آبشار شوی

این آبشار که به قولی زیباترین آبشار ایران است. در حوالی روستای شوی ودر دامنه سالن کوه (ایستگاه تنگ هفت از توابع شهرستان دورود ) واقع شده است. آبشار شوی آبشاری زیبا ودلنشین است که از غاری بیرون می جهد و از گردنه ای بلند به پایین سرازیر میشود .

آبشار شوی جاهای دیدنی ایران در زمستان


سنگ‌ نگاره کول فرح

سنگ‌ نگاره کول فرح شامل ۶ نقش برجسته است که به دوران عیلامیان (ایلام کهن) تعلق دارد و با توجه به تصاویری که در این سنگ‌نگاره نقش بسته و بقایایی همچون گورها، کانال آب، ساختمان‌ها و مناطق دیده‌بانی که از محل زندگی مردمان آن روزگار در میان کوه‌ها باقی مانده، می‌توان گفت که این محل پرستشگاه نارسینا (یکی از خدایان ایلامی) بوده است.

سنگ نگاره کول فرح شماره یک5 جاهای دیدنی ایران در زمستان

رباط نوسریزد

رباط نو سریزد که در شمالی ترین قسمت روستا واقعه، دارای یک پلان مستطیل شکل به ابعاد ۳۵ ×۲۰ متره که قدمتش به دوران صفویه بر میگرده . رباط نو ، عمدتاً از آجر ساخته شده. در بالای سردر ورودی رباط ،اطاقی در نظر گرفته شده که به عنوان دیده بانی کاربرد داشته و در وهله ی دوم به عنوان اعیانی نشین از آن استفاده می شده. پیرامون حیاط، رواق ها و اطاق هایی جهت استراحت افراد در نظر گرفته شده.این رباط با گذشت سالیان سال هنوز سالم و پابرجاست و امروزه به عنوان رستوران و سالن برگزاری مجالس کاربرد دارد.

سریزد جاهای دیدنی ایران در زمستان

کوههای مریخی چابهار

در انتهای چابهار و در نزدیکی مرز پاکستان و در کنار روستای تیس کوه هایی رسوبی به پایان می رسند که به آن ها کوه های مریخی و یا کوه های مینیاتوری می گویند. شاید وجه تسمیه ی این کوه ها به دلیل تشابه شکل شیاری آن ها با کوه و صخره های سیارات دیگر باشد. در این منطقه روستای ۲۵۰۰ ساله ی تیس قرار گرفته است. همان روستایی که در کتاب فتح نامه اسکندر مقدونی به نام “تیز” از آن یاد شده است.

کوههای مریخی جاهای دیدنی ایران در زمستان

تنگ گمبیل

تنگ گمبیل در استان فارس واقع است. این تنگ در روستای ساران بهشت مکان (بشمکان) واقع شده است. در کف تنگه رودخانه ای جریان دارد که در صورت عبور از تنگه در قسمتهایی مجبور به عبور از داخل رودخانه خواهید بود. آب رودخانه گمبیل، پس از طی مسیر روستاهای ساران بهشت مکان و ساران سفلی و منطقه کامفیروز به سد درود زن می ریزد. ابتدای مسیر تنگ ارتفاعی در حدود ۲۱۰۰ متر و انتهای دره ارتفاعی در حدود ۲۴۰۰ دارا است. همچنین این مسیر یکی از مسیر های صعد به قله رنج در این منطقه است.

گمبیل جاهای دیدنی ایران در زمستان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رضا محمدی

    سلام ممنونم از مطالب عالیتون

    ۳ مهر, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • علی

    عالی بود ممنونم

    ۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    شهرهاي جنوبي ايران واقعا در زمستان ديدني هستند دزفول را هم به گزينه هاي تماشايي زمستان و مخصوصا نوروز اضافه كنيد

    ۲۴ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • فتانه گل تپه

    عالی بود چندتاشو میدونستم ولی از بقیه خبر نداشتم مرسی

    ۲۳ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مصطفی رباط

    عاااالی

    ۴ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *