جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جنگل ابر ، بر روی ابرها قدم بزنید!

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ آذر ۱۴۰۱

جنگل ابر شاهرود یکی از دست ‌نخورده‌ترین جنگل‌های ایران و از جنگل‌های زیبا و خوش‌آب و هوای استان سمنان است.این جنگل در ۵۰ کیلومتری شمال شرق شاهرود و در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان و در روستای ابر قرار دارد. جنگل ابر با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور است. از آنجا که فضای این جنگل را پوششی از ابر فرا گرفته به همین دلیل این جنگل را جنگل ابر می‌نامند.

880828 1 جنگل ابر ، بر روی ابرها قدم بزنید!

ارتفاع زیاد جنگل ابر از سطح دریا، پایین بودن درجه حرارت در فصل گرما و وجود چشمه‌سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع [جنگل ابر میزبان جشنواره نغمه و طبیعت] از شاخصه‌های این جنگل است. این جنگل در استان سمنان و در نزدیکی روستای ابر واقع شده و تقریباً مرز استان سمنان و استان گلستان است. جایی که از ضخامت کوه‌های البرز کاسته می‌شود و ابرهای گرفتار در پشت این دیواره از لابه‌لای دره‌ها به سمت جنوب سرازیر می‌شوند. به همین خاطر تقریباً از بعدازظهر تا نیمه‌های شب با سرد شدن هوا چنان می‌نماید که جنگل به روی ابرها سوار شده است.

n00013512 r b 006 جنگل ابر ، بر روی ابرها قدم بزنید!

اهمیت جنگل ابر در دنیا

این اتفاق جنگل ابر را دگرگون کرده و آب و هوایی متفاوت از سراسر سمنان به آن داده است. در قسمت‌های جنوبی جنگل، یعنی قسمتی که به تمدن نزدیک‌تر است پوشش گیاهی تنک دیده می‌شود. در عمق جنگلٰ تپه‌های پرشیبی وجود دارد که سراسر پوشیده از درختان بلند است. مشهورترین درخت منطقه اورس است. درختی با ریشه‌های بلند که روی زمین می‌خزد. مناطق ابتدایی جنگل ابر ییلاق چوپانان گلستانی است، اما در عمق جنگل اثری از انسان دیده نمی‌شود.
جنگل ابر شاهرود با ۳۵ هزار هکتار وسعت به سه دلیل برای دنیا اهمیت دارد. اول این که قسمتی از جنگل‌های باستانی هیرکانی است و گیاهان دارویی آن کم نظیر است. دلیل دوم مربوط به«اکوتن» این ناحیه می‌شود. یعنی مرز میان‌بند بین دو اکوسیستم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی. به‌طوریکه می‌توان در جنگل‌های این ناحیه درختان سوزنی برگ را در کنار درختان پهن برگ مشاهده کرد که این امر در گونه‌های جانوری هم تاثیرگذار بوده است.

دلیل سوم آنکه به‌خاطر جغرافیای خاص منطقه که دو منطقه کم ارتفاع و بلند را در کنار هم قرار داده است. شاهد تشکیل اقیانوس ابر در این منطقه هستیم که پدیده کم نظیری در دنیا محسوب می‌شود.

abr 1220 mm1 جنگل ابر ، بر روی ابرها قدم بزنید!

جنگل های هیرکانی

قدمت جنگل‌های هیرکانی که جزو بقایای دوران سوم زمین‌شناسی هستند از یک سو . وجود ۸۰ گونه گیاهان چوبی به همراه گونه‌های گیاهی بسیار نادری مانند راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار و … از سوی دیگر. نشان می‌دهد که این اراضی می‌توانند همچون موزه زنده‌ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی مورد استفاده قرار بگیرند. بخشی از گردشگران این منطقه، گیاه‌شناسانی هستند که برای دیدن گونه‌های نادر گیاهی موجود در جنگل‌های هیرکانی به ایران می‌آیند. دسته دوم، توریست‌های عمومی هستند که بیشتر از کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه به ایران می‌آیند.

n00013512 r s 003 جنگل ابر ، بر روی ابرها قدم بزنید!

نکات مربوط به سفر

چنانچه قصد سفر به جنگل ابر را دارید و برای اولین بار است که به این مکان می‌روید، توصیه می‌کنیم به‌همراه تورهای طبیعت‌گردی حرفه‌ای این سفر را شروع کنید یا حداقل از افراد و راهنمایان محلی کمک بگیرید.
رفتن به جنگل ابر و گشت و گذار در آن به سطح آمادگی جسمانی خوبی نیاز دارد. اگر به‌دلایل مختلف در وضعیت آمادگی جسمانی خوبی نیستید از رفتن به این سفر خودداری کنید. باید بدانید که در مسیر ممکن است نیاز داشته باشید تا از دستشویی صحرایی استفاده کنید یا مسیر به‌دلیل ریزش باران لغزنده باشد و مجبور شوید برای رسیدن به مکان مناسب پیاده‌روی‌های طولانی انجام دهید. پس قبل از سفر خود را هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی به‌خوبی آماده کنید.
پیش از سفر برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده، وسایل مورد نیاز را آماده و اقامتگاه خود را رزرو کنید.
پیش از سفر به جنگل شرایط آب‌وهوای منطقه را بررسی کنید تا هنگام سفر با بارش برف و باران و لغزندگی و سردی هوا مواجه نشوید.

جنگل ابر9 جنگل ابر ، بر روی ابرها قدم بزنید!

حیوانات وحشی داخل جنگل

اگر دفعه اول است پا به این جنگل می‌گذارید در طی جنگل نوردی، تنها در مسیر‌های مشخص شده پیش بروید و در مسیر‌های ناآشنا قدم نگذارید. تا حد امکان خیلی داخل جنگل نروید و سعی کنید در همان قسمت‌های ابتدایی جنگل گردش کنید تا اگر گم شدید یا با باران ناگهانی مواجه شدید، به مشکل برنخورید.
در جنگل حیوانات وحشی مانند گراز و خرس نیز زندگی می‌کنند، اگر قصد شب‌مانی دارید حتما آتش روشن کنید تا آن‌ها به شما نزدیک نشوند. در زمان ترک محل نیز آتش را حتما به‌طور کامل خاموش کنید و زباله‌ها‌یتان را با خود ببرید.
برنامه جنگل‌پیمایی را به‌گونه‌ای ترتیب دهید که حتما قبل از غروب آفتاب و تاریک شدن هوا، به مکانی مطمئن برای اقامت برسید. اگر هم می‌خواهید شب را در دل جنگل سپری کنید و چادر بزنید حتما قبل از غروب، مکان چادر زدن خود را روشن کنید. خطر حیوانات وحشی در زمان تاریکی هوا بسیار بیشتر است.

n00013512 r s 004 جنگل ابر ، بر روی ابرها قدم بزنید!

بهترین زمان سفر به جنگل ابر

جنگل ابر در تمامی ایام سال ابر ندارد و بیشترین زمان تشکیل اقیانوس ابری این جنگل فصل‌های بهار، تابستان و پاییز است. در واقع بهترین زمان دیدن جنگل  نیمه اول سال و از اوایل اردیبهشت ماه تا ابتدای مهرماه است.
هرچند جنگل ابر شاهرود در پاییز زیبایی چشم‌گیری دارد و همچون تابلوی نقاشی زیبا جلوه‌گری می‌کند. در این فصل آب‌وهوای سردی دارد و بارش باران مسیر دسترسی به این مکان را لغزنده و دشوار می‌کند که خالی از خطر نیست. جنگل در زمستان نیز هم چون پاییز سرد است و رفتن به این منطقه را در زمستان توصیه نمی‌کنیم.
توصیه می‌‌شود قبل از رفتن به جنگل، نقشه‌های هواشناسی را بررسی و به خبرهای مربوط به آب‌وهوای منطقه توجه کنید. اگر هوای شیرین آباد و علی آباد کتول بارانی و ابری و از طرف دیگر آسمان شاهرود صاف و آفتابی باشد، می‌توانید در جنگل ، اقیانوس ابر‌ها را ببیند.

جنگل ابر8 جنگل ابر ، بر روی ابرها قدم بزنید!

نحوه دسترسی به جنگل ابر

آدرس : استان سمنان، ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود، روستای ابر

برای رسیدن به جنگل باید خودتان را به استان سمنان و شاهرود برسانید. اگر از سمت تهران حرکت می‌کنید، بعد از رسیدن به سمنان باید از شاهرود یا بسطام وارد جاده آزادشهر شوید. برای دسترسی به جنگل در این مسیر دو انتخاب دارید. جاده قلعه نو خرقان‌ـ‌ابر و جاده روستای ابر. در حالت اول باید از مسیر شاهرودـآزادشهر وارد فرعی روستای قلعه نو خرقان شوید و از آنجا جاده قلعه نو خرقان‌ـ‌ابر را پیش بگیرید. در حالت دوم، پس از عبور از فرعی روستای قلعه نو خرقان در مسیر شاهرودـآزادشهر، به فرعی روستای ابر خواهید رسید؛ این فرعی شما را به روستای ابر می‌رساند.

لازم است بدانید با ماشین نمی‌توانید خیلی در جنگل پیش بروید و تنها در مراتع اطراف که نرسیده به جنگل هستند، می‌توانید گشتی بزنید.

همچنین درصورتی که می‌خواهید با اتوبوس یا قطار به این سفر بروید، بعد از رسیدن به شاهرود با تاکسی به میدان امام این شهر بروید و از آن جا با تاکسی‌ها و اتوبوس‌هایی که از ساعت هشت صبح تا شش غروب کار می‌کنند خودتان را به جنگل ابر برسانید.

جنگل ابر11 جنگل ابر ، بر روی ابرها قدم بزنید!

جنگل ابر2 جنگل ابر ، بر روی ابرها قدم بزنید!

جنگل ابر14 جنگل ابر ، بر روی ابرها قدم بزنید!

جنگل ابر16 جنگل ابر ، بر روی ابرها قدم بزنید!

جنگل ابر18 جنگل ابر ، بر روی ابرها قدم بزنید!

جنگل ابر19 جنگل ابر ، بر روی ابرها قدم بزنید!

جنگل ابر کجاست ؟

جنگل در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود، روستای ابر واقع شده است.

بهترین زمان رفتن به جنگل ابر چه موقع است ؟

بهترین زمان دیدن جنگل نیمه اول سال و از اوایل اردیبهشت ماه تا ابتدای مهرماه است.

در جنگل ابر جایی برای اقامت هست ؟

برای اقامت می‌توانید به اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه های روستایی نزدیک بروید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 14 میانگین: 4.4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    با افرادی که راه‌بلد هستن برید، جنگل بسیار زیباست و بخش‌هایی از جنگل که بکره فوق‌العاده‌تر. پیشنهاد می‌کنم فصل بهار رو برای مراجعه به جنگل ابر انتخاب کنید. برداشتن تجهیزات برای کمپ شبانه بسیار توصیه میشه

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلی

    جنگل ابر سمنان از قدیمی‌ترین جنگل های روی زمین محسوب می‌شود و به این دلیل به این نام نامیده شده است که در تمام طول سال اقیانوسی از ابر این جنگل جزیره مانند را در برمی گیره

    ۴ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • علی

      بیسواد جنگل ابر و روستای ابر در شاهرود نه سمنان
      سمنان جز بیابان و جمعیت کمتر از شهرستان شاهرود چی داره

      ۳۰ خرداد, ۱۳۹۸
  • عمادباباخانی

    با وجود اینکه این منطقه بسیار وسیع ولی اغلب کسانی که به این منطقه میرن فقط از یک نقطه خاص بازدید میکنن
    قبل از روستای ابر منطقه ایی وجود دارد به نام جنگل قطری که دلیل این نامگذاری وجود امام زاده ایی به همین اسم میباشد و جزو مناطق بکر جنگل های ابر است

    ۱۱ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد