جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سرای کلبعلی زنجان

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ آذر ۱۳۹۸

سرای کلبعلی زنجان از تاریخی ترین جاذبه های گردشگری زنجان می باشد که در اصل سرای حاج کربلایی که به آن کلبعلی می گویند.کاروانسرای حاج کربلائی علی در جبهه شمالی راسته بازار بالا، روبروی سرای شامی قرار گرفته.این سرا تنها سرایی است که دارای ۴ باب ورودی است. ورودی شرقی که هم اکنون به خیابان سعدی جنوبی مشرف است مختص ورود و خروج چهارپایان و احشام همراه با کاروانیان و تجار بوده و سه ورودی دیگر، سرا را با مجموعه بازار مرتبط می سازند. به عبارت دیگر سرای حاج کربلائی علی از طریق ورودی شمالی با راسته بازار امام زاده و از ورودی غربی با میدان مرسل و از ورودی جنوبی با راسته بازار عبدالعلی بیگ ارتباط دارد.

سرای کلبعلی زنجان سرای کلبعلی زنجان

تاریخچه سرای کلبعلی

پیشینه تاریخی سرای کلبعلی را می توان با مجموعه تاریخی بازار تعیین نمود. بر این اساس سرای کلبعلی را می توان در ردیف آثار زمان قاجار طبقه بندی نمود. علی رغم این که واحد کاشی مورخ به سال ۱۳۴۵ هجری قمری در سردرب شمالی آن نصب شده است این سرا به زبان محلی اسرای کلبعلی نامیده می شود. این بنا از نظر معماری مورد مطالعه قرار گرفته است. دارای یک صحن حیاط مرکزی می باشد و گرداگرد آن یک واحد رواق قرار گرفته شده است. این خصوصیت معماری به دلیل شرایط اقلیمی سرد و برفی بودن منطقه ایجاد شده است. در پشت آن حجره های تجار و کسبه قرار می گیرد.
از نظر ساختاری سرا را به دو بخش تقسیم کرده اند. بخش اول دارای پوشش مسطح است که شامل تمام رواق ها، سقف ورودی شمالی، ورودی شرقی و تمام حجره ها و فضا های سقف دار می باشد و با تیر هایی از چوب چنار پوشیده شده است. بخش دوم سقف هایی را شامل می شود که به شیوه طاق و توبره اجرا شده اند. سقف و بدنه ورودی های جنوبی و غربی سرای حاجی کلبعلی با این شیوه طاق و توبره اجرا شده است و نوع قوس ها خوزی یا رومی است. گرچه این بنا کاشی کاری ندارداما آجر کاری پیشانی رواق ها و سر درب های مجموعه زیباست. این آجر کاری ها با دو روش راسته و خفته انجام شده اند. مزیت های این شیوه غیر از استحکام بنا، این است که بنا را از حالت یکنواختی و سادگی خارج کرده است.

سرای کلبعلی زنجان8 سرای کلبعلی زنجان

تزیینات سرای کلبعلی

این سرافاقد تزیینات کاشی کاری است. تزیینات این مجموعه محدود می شود به آجرکاری پیشانی رواق ها و سردر های ورودی که از دو روش راسته و خفته استفاده شده است و این شیوه آجرکاری علاوه بر استحکام بنا تا حدود زیادی توانسته است بنا را از حالت یکنواختی و سادگی خارج کند. تزیینات دیگر شامل نیم ستون های تزیینی با تزیین دسر شیری است، که در کنار آجر کاریهای که ذکر شد جلوه و نظم خاصی از نظر بصری و دیداری به رواق ها بخشیده است.

آدرس سرای کلبعلی: زنجان، بازار تاریخی زنجان

سرای کلبعلی زنجان1 سرای کلبعلی زنجان

سرای کلبعلی زنجان2 سرای کلبعلی زنجان

سرای کلبعلی زنجان3 سرای کلبعلی زنجان

سرای کلبعلی زنجان4 سرای کلبعلی زنجان

سرای کلبعلی زنجان5 سرای کلبعلی زنجان

سرای کلبعلی زنجان6 سرای کلبعلی زنجان

سرای کلبعلی زنجان7 سرای کلبعلی زنجان

سرای کلبعلی زنجان9 سرای کلبعلی زنجان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد