رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

بومی‌سازی موجب پیوند بیشتر مردم با موزه‌ها می‌شود

اشتراک گذاری

رییس گروه موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه از وجود ۲۶ موزه در این استان خبر داد و گفت: هر اندازه موزه‌ها را به سمت بومی‌سازی و محلی‌شدن ببریم بی‌شک مردم به این سمت کشیده می‌شوند.اکرم طهماسبی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: ۱۸ ماه می (۲۹ اردیبهشت) به عنوان روز جهانی موزه ها نامگذاری شده و شعاری که امسال سازمان ایکوم (کمیته جهانی موزه ها) برای روز جهانی موزه ها در سال ۲۰۲۰ انتخاب کرده با عنوان «موزه ها برای برابری، تنوع و فراگیری» است.

موزه  بومی‌سازی موجب پیوند بیشتر مردم با موزه‌ها می‌شود

وی با تاکید براینکه ۱۲ موزه زیرنظر سازمان میراث فرهنگی کرمانشاه قرار دارد، افزود: از این مراکز می توان به محوطه تاق بستان که به تازگی موزه سنگ در آن راه اندازی شده و مجموعه بیستون که در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده اشاره کرد.

طهماسبی خاطرنشان ساخت، محوطه معبد آناهیتا، مجموعه تکیه بیگلربیگی با ۲ موزه خط و کتابت و موزه پارینه سنگی که در خود دارد و مجموعه تکیه معاون الملک که دارای موزه مردم شناسی است و کاشی کاری های بی نظیر آن برای هر بازدیدکننده ای جذاب و دیدنی است نیز در زیرمجموعه اداره کل میراث فرهنگی قرار دارد.

وی به وجود موزه مردم شناسی در شهرستان های سنقر و کلیایی، پاوه، دالاهو و سه موزه خصوصی در روستای «شرکان» پاوه اشاره کرد و افزود: همچنین موزه های صنایع دستی در شهرستان های اسلامآباد و کرمانشاه برپا است.

طهماسبی ادامه داد: علاوه براین، موزه هایی در دیگر ارگان ها وجود دارد که می توان به موزه تمبر اداره پست، موزه آموزش و پرورش در دبیرستان کزازی، موزه محیط زیست و موزه ورزش در اداره کل ورزش و جوانان استان اشاره کرد.

وی در خصوص دلیل انتخاب شعار سال توسط ایکوم، ادامه داد: تقویت افزایش تنوع در موسسات فرهنگی و کارکنان موسسات موزه ها، حمایت کردن از ابزارهایی برای تشخیص و غلبه بر تعصبات در آنچه که موزه ها به نمایش می گذارند از دلایل این انتخاب است.

به گفته رییس گروه موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کرمانشاه، موزه ها ابزاری مهم در تبادل فرهنگی، غنی سازی فرهنگ و توسعه تفاهم و همکاری صلح در بین مردم هستند.

این مسوول یادآور شد، هرساله ایکوم شعاری را انتخاب می کند تا بتواند آن را عملی کند و مردم را به سمت و سوی موزه بکشاند و این شعار سال در حوزه فرهنگ های محلی است و هر اندازه موزه ها را با فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه بازسازی و استانداردسازی کنیم مردم برای استفاده از آن ترغیب می شوند.
وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.
بیستون و تاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و … از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۴ شهر دارد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *