رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ آبان ۱۳۹۸

ویژگیهای راهنمایان تور ۱

اشتراک گذاری

انجام وظیفه راهنمایی تور به نحوی مناسب و شایسته مستلزم احراز ویژگی های خاص از سوی راهنما است . این ویژگی ها را به طور کلی به دو دسته ویژگی های فردی و صلاحیت های تخصصی راهنما تقسیم می نمایند . هر یک از این دو دسته ویژگی بر کیفیت کار راهنما و بر استنباطی که گردشگران همراه از او خواهند داشت و قضاوت نسبت به وی تاثیر می گذارد .
ویژگی های فردی تا حدودی و صلاحیت های تخصصی عمدتا تحت تاثیر فرایند آموزش و تربیت راهنمایان تور قرار می گیرند که موضوعی واجد اهمیت و مستقل است و در جای خود بدان پرداخته می شود . اینک کار را با طرح ویژگی های فردی آغاز نموده و سپس به صلاحیت های تخصصی و حرفه ای راهنما پرداخته می شود . باید به خاطر داشت که گاه نمی توان مرزی میان ویژگی های راهنما و آنچه اومکلف به انجام آن است قائل شد .

ویژگی های فردی راهنما
چهره راهنمای تور باید فردی خوش برخورد و شاداب باشد . گردشگران برای لذت بردن از مقصد سفر می کنند . در چنین شرایطی , محیطی که برای آنها فراهم می شود و در راس آن شخصی که اداره امور آنها را در مسیرو مقصد به عهده دارد نمی تواند فردی عبوس , منزوی و تند خو باشد . اولین چیزی که گردشگر از راهنما پیش خود متصور خواهد بود چهره اوست . چهره ای گشاده و خوش , اعتاد به راهنما را تقویت نموده و او را در دل گردشگران جای می دهد . به خاطر داشته باشیم که راهنما نه یک فرد معمول شاغل در کسب و کاری خاص بلکه نماینده ای از یک سرزمین و ملت است که با بازدید کنندگان آن سرزمین به معاشرت می نشیند .
بنابراین اگر چه دشوار به نظر می رسد و در واقع نیز چنین است , راهنما از انتقال دل نگرانی ها و مشکلات شخصی خود حتی به صورت انعکاس آنها در چهره اش نیز باید بپرهیزد.

رفتار عمومی : راهنمای تور باید فردی مبادی آداب باشد . او باید نمونه ای از ویژگی های رفتاری مناسب مردم محلی را به نمایش گذارد . در عین حال باید نسبت به رعایت دقیق بایدها و نبایدها رفتاری میهمانان خود نیز مراقبت تمام بنماید . به عنوان مثال نخستین برخورد او با مشتری که دیدار آشنایی تلقی می شود اگر با یک خوش آمد گویی گرم همراه باشد به شدت بر تصور مشتریان نسبت به او موثر خواهد بود . حال اگر او سرد و بی روح بوده و یا با رفتار ناخوشایند مثلا عصبی مزاح و تند با گردشگران ملاقات نماید حتی به فرض این که این رفتار به دلیل تاخیر اولیه یک گردشگر باشد تصویر اولیه ای که از او نزد گروه نقش می بندد نامطلوب بوده و تلاش برای تغییر این تصویر بسیار سخت است و گاه متاسفانه بی حاصل می نماید .او باید مراقب باشد اگر گردشگران همراهش نسبت به پاره ای ویژگی های رفتاری او احساسی ناخوشایند دارند حتما در طول سفر در ترک این ویژگی ها جدی باشد . اگر گردشگران از سیگارکشیدن و یا جویدن آدامس توسط او خوششان نمی آید ترک این افعال برای وی ضروری است .

ویژگیهای راهنمایان تور 1

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *