جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ویژگیهای راهنمایان تور ۴

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ آبان ۱۳۹۸

در ادامه ویژگیهای راهنمایان تور در این مطلب به فیزیک بدنی ,سن و نگرش مثبت می پردازیم .
فیزیک بدنی : شرایط جسمی راهنمای تور نیزیکی از نکات مهمی است که باید بدان پرداخت . البته بدیهی است که انتخاب راهنما برای یک تور با توجه به نوع برنامه سفر می تواند توسط عوامل متفاوتی انجام پذیرد . به عنوان مثال در انتخاب راهنمای یک برنامه طبیعت گردی که می خواهد گردشگران را در محیطی بیابانی یا صعب العبور هدایت کند و یا راهنمای یک سفر درون شهری که به معرفی جاذبه های محیط شهری مقصد می پردازد بنگاه مسافرتی برگزار کننده از نظر جسمی شرایط متفاوتی را برای راهنما قایل خواهد بود .

در حالی که راهنمای گروه اول باید جوان و از نظر جسمی از قابلیت های بالایی برخوردار باشد , راهنمای گروه دوم می تواند فردی مسن تر و با قابلیت های جسمی پایین تر باشد . در عین حال آنجه از نظر جسمی به هر حال باید مدنظر قرار گیرد آن است که راهنمایان تور باید سالم و خوش بنیه باشند تا بتوانند در شرایط حساس و موارد خاص یاری کننده مسافران همراه خود باشند و خود به عنصری وبال گردن بدل نشوند . سلامت جسمی راهنما نیز بر تلقی مسافران از قابلیت های او موثر است .

راهنمایی که از نظر جسمی با مشکلاتی مواجه است , مثلا مرتب سرفه می کند یا از درد پا می نالد چگونه می تواند نقش رهبری گروهی فعال را که برای تفریح به سفری پر جنب و جوش آمده اند ایفا کند . توجه به این نکته البته ضروری است که راهنمای تور علیرغم بنیه جسمی مناسب خود , حرکت و برنامه های تور را نه بر اساس قابلیت های فردی خویش بلکه بر اساس توانمندی های مسافران هدایت خواهد کرد . به عبارت دیگر راهنمای خوب نه فقط از گروه جا نمی ماند بلکه خیلی چابک تر و سریعتر از آنها نیز حرکت نمی کند تا ایشان را به دردسر انداخته یا بی جهت خسته نماید .

سن : از نظر سنی نیز راهنما باید به دقت تمام انتخاب شود . یک راهنمای بسیار جوان هرچند سرحال و پر انرژ باشد ممکن است به دلیل تجربه کم گروه مسافران را با مشکلاتی مواجه سازد و یا در عملکرد خود کاملا موفق ارزیابی نشود . برعکس یک راهنمای مسن نیز شاید نتواند ارتباط مناسبی با مسافران برقرار نماید یا نتواند علیرغم برخی قابلیت هایش اعتماد مسافران را جلب کند و به وجهه خود و سازمان برگزار کننده تور آسیب رساند . در واقع باید در وجود راهنما تعادلی میان شادابی و تحرک از یکسو و تجربه و خبرگی از دیگر سو برقرار باشد . از همین رو است که گاه راهنمایان میانسال یا راهنمایانی که در دهه چهارم و پنجم عمر خود هستند به نحوی شایسته تر می توانند گروهها به خصوص در محیط شهری را رهبری کنند .

نگرش مثبت : راهنمای تور باید فردی خوش بین و دارای نگرش مثبت به مسائل باشد . ضرورت دارد که راهنما این خوش بینی خود را به اعضای تور نیز منتقل نماید . این امر به کسب لذت بیشتر از سفر برای همراهان منجر می شود . لیکن خوشبینی نباید توجه راهنما و همراهان تور ار از مخاطرات احتمالی و مشکلات پیش روی تور منحرف سازد زیرا در این صورت ممکن است با مشکلاتی جدی مواجه شوند . تلاش مستمر برای سنجش موقعیت و شرایط پیرامونی برای تعدیل ارزیابی وضعیت تور برای راهنما یک ضرورت است . راهنمای تور با مردمانی با خواسته های مختلف , دارای سلیقه های گوناگون از سرزمین های متفاوت و با پیشینه های فرهنگی و شخصیتی متمایز سرو کار خواهد داشت که هر یک از آنها شرایطی سنی و توقعات خاص خود را دارند .

 

راهنمای تور 3 ویژگیهای راهنمایان تور 4

 

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد