رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ فروردین ۱۴۰۰

غذاهای محلی استان کرمان

اشتراک گذاری

هر استان ایران غذاهای متنوع و مخصوص خود را دارد که جداگانه به تک تک آنها پرداخته اما در این مطلب غذاهای محلی استان کرمان را در یک نگاه آورده ایم تا راحتتر با این غذاها آشنا شده و اگر دوست داشتید تهیه کنید .پیشنهاد می کنیم وقتی به هر استانی سفر می کنید سعی کنید از غذاهای محلی آن شهر یا روستا بخورید تا با فرهنگ غذایی مقصد هم آشنا شوید و لذت ببرید .مسافرت زمان مناسبی برای تست غذاهای محلی هر شهر و استانی است.

خورشت بز قورمه

خورشت بز قورمه شاید معروف ترین غذای کرمان باشد که در شهر های دیگر نیز می توان یافت. همان طور که از نامش پیداست این غذا با گوشت تازه بز تهیه می شود.

مواد لازم خورشت بزقورمه:
نخود: یک پیمانه.
سیر: یک بوته.
گوشت بدون استخوان: ۵۰۰ گرم.
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم.
نعناع داغ: به میزان لازم.
گردو خرد‌شده: به میزان لازم.
زعفران دم‌کرده: یک قاشق سوپ‌خوری.
آب: ۲ پیمانه.
کشک: به میزان لازم.
طرز تهیه :
برای شروع کار، پیاز را بعد از خرد کردن در روغن داغ سرخ کنید. نیمی از آن را کنار گذاشته و به مابقی سیر خرد شده اضافه کرده و بعد از کمی تفت دادن فلفل و زردچوبه را نیز به آن بیفزایید. سپس، گوشت را به مواد اضافه کرده و برای چند دقیقه تفت دهید. در مرحله بعد آب نخودهایی که از شب قبل خیس کرده‌اید را خالی کرده و دوباره روی آن‌ها آب بریزید. بعد از چند دقیقه جوشاندن بر روی حرارت، آبش را خالی کنید تا نفخشان گرفته شود. در این مرحله، نخودها را به بقیه مواد اضافه کرده و مقداری آب در قابلمه بریزید. حالا اجازه دهید تا غذا با حرارت ملایم بپزد. بعد از پخت، مواد را کاملاٌ با گوشت‌کوب له کنید. سپس، زعفران و کشک را به غذا اضافه کرده و بگذارید با حرارت کم جا بیفتد. در مرحله آخر، نمک را به غذا بزنید و در ظرف موردنظر بکشید. بعد از تزیین با پیاز داغ، نعنا داغ و کشک آن را نوش‌جان فرمایید.

غذاهای محلی کرمان

اوماچ آش

اوماج آش یا آش عوماج یکی از قدیمی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کرمان به شمار می‌رود که سرشار از مواد معدنی و مغذی است. این آش که امروزه کم‌تر مورد توجه افراد واقع شده، برای تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، کم خونی و ضدعفونی کردن معده و روده مفید است.
موادلازم
چغندر نیم کیلو
عدس دو لیوان
پیاز دو عدد
آرد گندم نیم کیلو
سیاه­دانه، می­تخم، کسرک و زیره یک قاشق سوپ­خوری
نعناع ­داغ، تلف (قره­قروت) یا سرکه به عنوان چاشنی
سبزی شامل اسفناج، جعفری و گشنیز
نمک و زردچوبه به مقدار دلخواه
نعناع­ داغ برای تزیین.
طرز تهیه:
چغندر را با رنده­‌ی درشت رنده کرده و همراه با عدس و سه لیتر آب در قابلمه ریخته و می­پزیم. پس از پخته شدن عدس و چغندر (که می­توانید قید اوماچو را بزنید و آن را خالی­ خالی بخورید)، سبزی و نمک را به آن اضافه می­کنیم. بعد از این­که سبزی هم پخت سیاه­دانه، کسرک، می­تخم و زیره را به آن می­افزاییم. آنگاه آرد را با یک کاسه آب مخلوط کرده و پس از عبور دادن از «الک» کم­کم به مخلوط سبزیجات و سایر مخلفات اضافه کرده و خوب هم می­زنیم تا خوب رقیق شود. باید دقت داشته باشید که آش باید رقیق باشد. یعنی به قول کرمانی­ها «تیل» نباشد. پس باید مخلوط آب و آردمان حسابی رقیق باشد. بعد از این­که این کارها را انجام دادید یک عدد پیاز برداشته و با زردچوبه و فلفل تفت داده و در اوماچ می­ریزیم. مدام باید اوماچ را به هم بزنیم تا مبادا سفت شود. پس از ۱۵ دقیقه اجاق را خاموش کرده و با نعناع­ داغ تزیین و نوش جان می­کنیم.

آش اوماج

آش گندم شیر

باز هم یک آش خوشمزه اصل کرمانی که دل هر شکمویی را آب می کند، نام این آش گندم شیر است.به خصوص در ماه مبارک رمضان و بر سر سفره‌ی افطار می‌توان این آش مشاهده کرد.

مواد لازم:
نخود یک لیوان
گوشت با استخوان نیم کیلو
نمک، زرد چوبه و فلفل به میزان لازم
کشک ساییده شده به مقدار کافی
گندم شیر دو لیوان
رشته آش مقداری
سیر و نعنا داغ به مقدار لازم
پیازیک عدد
طرز تهیه:
گوشت و نخود را همراه پیاز، زردچوبه و فلفل بپزید. گوشت‌ها را له کرده سپس گندم شیر را اضافه کرده و پس از پخت آن مقداری کشک به آن بیفزایید. رشته آش را به دیگر مواد اضافه کنید و در آخر نعنا داغ و سیرداغ را درون قابلمه بریزید و صبر کنید تا کاملاً بپزد.
ابتدا گندم‌ها را با آسیاب به صورت بلغور درآورید و به وسیله الک کردن آرد آن را کاملاً جدا کنید. پس از آن گندم‌ها را با شیر، سیاهدانه، زنجبیل، فلفل، زردچوبه، زیره و نمک بپزید و روی پارچه‌ای داخل قابلمه ریخته تا کاملاً خشک شود. گندم شیر بسیار مقوی است و در چند آش سنتی استان کرمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آش گندم شیر

مجور کدو

مجور کدو یکی از بهترین و اصیل‌ترین غذاهای محلی کرمان است که دستور پخت بسیار آسانی هم دارد. این غذا بخاطر زود آماده شدن برای مواقع ضروری که زمان کمی در اختیار دارید مناسب است.
مواد اولیه:
کدو: ۵۰۰ گرم
پنیر سفید: ۱۵۰ گرم
تخم‌مرغ: دو عدد
آرد گندم: دو قاشق غذاخوری
روغن مایع: دو تا سه قاشق غذاخوری
شوید خردشده: دو تا سه قاشق غذاخوری
نمک و فلفل: به میزان لازم
طرز تهیه:
ابتدا کدوها را رنده نموده، بعد تخم‌مرغ‌ها را به آن می‌افزاییم. در ظرفی جداگانه آرد گندم و شوید را مخلوط کرده و به کدوها اضافه می‌کنیم. در مرحله آخر پنیر رنده شده را افزوده، نمک و فلفل به آن اضافه کرده و ظرف مناسب فر را با روغن مایع کاملاً چرب کرده و تمام مواد را داخل آن می‌ریزیم و به مدت ۳۰ دقیقه در فر با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌گذاریم تا روی آن طلایی شود و سپس سرو می‌‌کنیم.

غذاهای محلی کرمان

کشک کدو

کدو سبز سرشار ویتامین c و لوتئین است که هر دو برای چشم مفید هستند، به علاوه در طب قدیم خواص سرد و خنک‌کنندگی برای آن ذکر شده است. همچنین کدو و تخم آن برای پیشگیری از سرطان ریه اثری قوی دارند. با این همه فایده، دلیلی برای استفاده نکردن از این ماده‌ی مغذی باقی نمی‌ماند. کشک کدو یکی از دیگر غذاهای سنتی و اصیل کرمانی است که کالری کمی دارد و برای برنامه‌های رژیمی مناسب است.
مواد لازم برای ۶-۴ نفر:
کشک ۱ پیمانه
کدو سبز ۷۵۰ گرم (۱۰ عدد متوسط)
پیاز داغ ۲ قاشق غذاخوری
سیر داغ، نعنا داغ به میزان لازم
فیله گوجه فرنگی ۴ عدد
پودر مغز گردو برای تزیین
نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم
روغن به میزان لازم
طرز تهیه:
شش عدد از کدوها را پس از پوست گرفتن، خرد نموده و سرخ کنید.نیمی از پیاز داغ، سیرداغ و فیله‌های گوجه فرنگی خرد شده را نیز اضافه نموده و چند بار هم بزنید. کمی نمک، فلفل و زردچوبه به آنها بیفزایید.سپس حرارت را ملایم نموده و درب ظرف را بگذارید تا کدوها با آب گوجه فرنگی بپزند.بعد از آن که آب غذا کشیده شد، نیمی از کشک را اضافه نموده و شعله را خاموش کنید.سپس کدوهای خرد شده و گوجه فرنگی را با گوشت کوب کاملا بکوبید تا نرم شود.چهار عدد از کدوهایی را که کنار گذاشته‌اید، از وسط نصف کرده و سرخ کنید و اجازه دهید تا این کدوها نیز کمی بپزند.مغز کدوهای دو نیم شده را خارج نموده و در ظرف بچینید و وسط آنها را از مخلوط کشک کدو و گوجه فرنگی پر کنید و روی آن را با بقیه پیاز داغ، سیرداغ، پودر گردو، نعنا داغ و کشک تزیین نمایید.

غذاهای محلی کرمان

خورش به آلو

خورشت به آلو بومی شهر کرمان است و از آنجایی که در طبخ آن از آلو استفاده می‌شود، مصرف آن در طول ماه رمضان برای روزه‌دارانی که مبتلا به تنبلی روده و یبوست هستند، بسیار مفید است.
مواد مورد نیاز:
گوشت ماهیچه یا مغز ران ۱ کیلوگرم
پیاز داغ (سرخ شده) ۴/۱ پیمانه
آب ۲ تا ۳ پیمانه
به ۳ عدد
روغن مایع ۳/۱ پیمانه
آلو بخارا ۲۵۰ گرم
شکر ۳ قاشق سوپخوری
آب لیمو ۲ قاشق سوپخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
زعفران (حل شده در آب جوش) ۱ قاشق سوپخوری
طرز تهیه:
اگر از مغز ران استفاده می‌کنید آن را به قطعه‌های پنج سانتی‌متری خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید و پیاز سرخ شده را اضافه کنید و حدود یک دقیقه تفت دهید. آب را اضافه و حرارت را ملایم کنید تا گوشت تقریبا” پخته شود. پوست به را گرفته و چهار قاچ کنید و تخم آن را بگیرید، سپس به صورت پره پره برش دهید و با مقداری روغن کمی سرخ کنید و با آلو که از قبل به مدت یک ساعت در مقداری آب خیس کرده‌اید به خورش اضافه کنید. شکر، آب لیمو، نمک و فلفل را با زعفران آب شده اضافه کنید و بگذارید خورش آهسته بجوشد و جا بیفتد. نکته در خورش بهتر است از آب لیموی تازه استفاده شود. پیشنهاد در صورت تمایل ۳/۲ پیمانه لپه معادل ۱۰۰ گرم را با پیاز سرخ شده تفت دهید و به گوشت اضافه کنید تا بپزد. پیشنهاد علمی مصرف این غذا برای روزه‌داران بسیار مناسب است. زیرا برخی از روزه‌داران در این ایام به تنبلی روده و یبوست دچار می‌شوند و آلو برای جلوگیری از این عارضه بسیار مفید است.

به آلو

خورش آلوچه

خورشت آلوچه بومی شهر کرمان است که با ترکیباتی همچون گوشت، لوبیا چیتی، رب گوجه فرنگی، سبزی خشک (جعفری و گشنیز)، پیاز، آلوچه ، آبلیمو، و ادویه‌جات تهیه می‌شود. طرز تهیه‌ی این خورشت بسیار ساده است و طعمی عالی را برای کسانی که غذاهای ترش دوست دارند ارائه می‌دهد.
مواد اولیه:
گوشت ۴۰۰ گرم
لوبیاچیتی ۱۰۰ گرم
رب گوجه‌فرنگی یک قاشق سوپخوری
سبزی خشک (جعفری و گشنیز) ۳۰۰ گرم
پیاز سرخ‌شده نصف پیمانه
آلوچه‌خشک ۱۰۰ گرم
آبلیمو دو قاشق سوپخوری
روغن نصف پیمانه
ادویه، زردچوبه، فلفل و دارچین به میزان لازم
طرز تهیه:
گوشت را با پیاز تفت می‌دهیم و لوبیای خیس‌شده را با مقداری آب‌جوش به گوشت اضافه می‌کنیم. نمک و تمام ادویه‌ها را افزوده و می‌گذاریم با حرارت ملایم پخته شود. پس از پخته شدن گوشت و لوبیا، سبزی خشک، آلوچه، آبلیمو و رب را می‌افزاییم، پس از نیم ساعت جوشیدن، خورش آماده است.

 

کباب زرگری کرمان کبابی متفاوت

کباب زرگری نوعی غذا است که در آن گوشت چرخ کرده را در روغن سرخ می کنند و با پیاز داغ و سیب زمینی خرد کرده و تفت داده شده مخلوط می کنند و رب گوجه فرنگی هم به آن می زنند.

کباب زرگری

آبگوشت های متنوع کرمانی

کرمان همچنین آبگوشت های متنوعی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به آبگوشت لیمو، آبگوشت یخنی، آبگوشت متنجبه، آبگوشت امام حسینی، آبگوشت ترشاله، آبگوشت تنگاب، آبگوشت سبزی، آبگوشت غوره، آبگوشت قاتقو و آبگوشت قیمه اشاره کرد.

آبگوشت کرمان

 زیره پلو

یکی از پلوهای اصیل و سنتی کرمان زیره پلو است که طرفداران خاصی دارد، چرا که هرکسی به زیره علاقه ندارد. با این وجود احتمالا از میل کردن این غذا لذت زیادی خواهید برد، زیرا طعم و عطری فوق‌العاده دارد. مواد اصلی آن را برنج، زیره سیاه، روغن و نمک تشکیل می‌دهند. طرز تهیه‌ی زیره پلوی کرمانی مانند هر پلوی دیگری بسیار ساده است. پس از پخت می‌توانید آن را به همراه مرغ یا گوشت سرو کنید. همچنین اگر دوست داشتید می‌توانید هنگام پخت، لای برنج را مرغ یا گوشت پخته شده بگذارید و مقداری آبگوشت روی آن بریزید تا پلویی بسیار خوشمزه داشته باشید.

مواد لازم:

برنج دو پیمانه
زیره سیاه دو قاشق غذاخوری
روغن و نمک به میزان لازم

طرز تهیه:

۱. حدودا دو برابر میزان برنج در قابلمه آب ریخته (این میزان به نوع برنج بستگی دارد) و بر اجاق قرار می‌دهیم.

۲. برنج را شسته و وقتی که آب جوش آمد آن را درون قابلمه ریخته و مقداری روغن می‌ریزیم.

۳. زیره را چند بار شسته و در سبر قرار می‌دهیم.

۴. وقتی برنج به مرحلهٔ آبکش رسید آن را آبکش کرده و کف قابلمه را با توجه به آن‌چه که دوست داریم برای ته‌دیگ آماده می‌کنیم (نان یا سیب‌زمینی و …)

۵. سپس برنج را به همراه زیره به صورت لایه لایه در قابلمه ریخته و بر در قابلمه دم‌کنی قرار می‌دهیم.

۶. منتظر می‌مانیم تا برنج دم بکشد.

۷. زیره پلوی ما آماده است. می‌توان آن را به همراه خاگینه یا هر آنچه که دوست دارید بخورید.

زیره پلو

 کلمپه

کلمپه نوعی شیرینی مخصوص شهر بم است که امروزه در کرمان هم تهیه می شود.اما داخل آن مخلوطی از خرمای چرخ شده، همراه با پودر هل و طمع دهنده های دیگر استفاده می شود. چون کلمپه خشک است برای سوغات بسیار گزینه مناسبی است.

کلمپه کرمان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *