رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ اسفند ۱۳۹۲

گردشگری عاملی برای ایجاد درآمد و صادارت فرهنگ

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۳ – رئیس دانشکده‌ی اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، گردشگری را عاملی در ایجاد درآمد و نیز صادارت فرهنگ دانست و گفت: با رونق گردشگری می‌توان علاوه بر ایجاد درآمد، فرهنگ «ایرانی – اسلامی» خود را نیز به دیگر کشورها صادر کرد.

«سیدجلیل خداپرست‌شیرازی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی فارس، گفت: زمانی که موضوعی اهمیت می‌یابد، گرایشی در علوم در آن زمینه ایجاد می‌شود و امروز نیز گردشگری، چنان جایگاهی دارد که گرایشی در اقتصاد با عنوان اقتصاد توریسم به وجود آمده که به شاخه‌ی مدیریت و اقتصاد مرتبط می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان اقتصاد گردشگری و نمونه‌های موفق در این زمینه از جمله کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و جنوب شرق آسیا، گفت: برای نمونه، ۳۵ میلیون نفر از فرانسه بازدید می‌کنند که سهم شهر پاریس ۱۶ میلیون نفر است و بدین صورت درآمد سرشاری برای فرانسه رقم می‌خورد.

رئیس دانشکده‌ی اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با طرح این پرسش که آیا اراده‌ای جدی برای رونق اقتصاد گردشگری وجود دارد یا نه؟، گفت: زمانی که گردشگری، سفر خود را آغاز می‌کند، بدنبال رسیدن به رضایت خاطر ناشی از فراغت از دغدغه‌های روزانه است و برای این منظور باید بگونه‌ای با گردشگر رفتار کرد که این خواسته‌اش مخدوش نشود.

خداپرست‌شیرازی با تعریف گردشگری بعنوان مسافرتی برنامه‌ریزی شده است، گفت: با زیبا و مناسب‌سازی جاده‌ها و نیز ایجاد امکانات جانبی، در کنار جاذبه‌های اصلی گردشگری می‌توان ظرفیت‌های جدید ایجاد کرد که این خود نمونه‌ای از برنامه‌ریزی برای پاسخگویی به نیازهای گردشگران است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان گردشگری در کشور و به‌خصوص استان فارس اظهار کرد: به‌لحاظ ایجاد جذابیت عمداً یا سهواً در اماکن تاریخی نوعی کوتاهی وجود دارد که این موضوع را می‌توان به نوعی با ناآگاهی مدیران نسبت به مسائل و چالش‌های گردشگری مرتبط دانست.

رئیس دانشکده‌ی اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با تأکید بر نقش مهم تبلیغات در جذب گردشگران به کشور، اظهار کرد: برای نمونه، تبلیغاتی از این دست در رسانه‌های گروهی که در هر یک ساعت، چهار نفر در ایران جان خود را به علت تلفات جاده‌ای از دست می‌دهند، اثری منفی در جذب گردشگر دارد و لذا باید به نکات ظریف در تبلیغات در گردشگری توجه داشت.

خداپرست‌شیرازی با بیان اینکه هتل‌های فارس حداکثر ۸۰۰۰ نفر را در یک شب می‌توانند در خود جا دهند، افزود: آیا این ظرفیت هتل‌ها می‌تواند در جذب گردشگران با توجه به پتانسیل‌های فراوان گردشگری استان، مناسب باشد؟

وی با تأکید بر اینکه رونق توریسم می‌تواند جایگزین مناسبی برای صادرات نفت خام باشد، خاطرنشان کرد: علاوه بر درآمدزایی توریسم، این صنعت می‌تواند منافع دیگری از جمله صدور فرهنگ «ایرانی – اسلامی» داشته باشد و عاملی در برطرف کردن سیاهنمایی‌هایی باشد که علیه کشور در سطح جهان انجام شده است.

رئیس دانشکده‌ی اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با بیان اینکه مدیران استانی برای رونق گردشگری باید هماهنگ و برنامه‌محور باشند تا بتوانند گردشگران را به این مناطق جذب کنند، به نقدینگی در سطح جامعه اشاره و اظهار کرد: برای اینکه بخش خصوصی در زمینه‌ی گردشگری سرمایه‌گذاری کند، برای نمونه هتل و یا رستوران احداث کند، نیازمند آن است که این فعالیت‌ها سودآور باشند.

خداپرست‌شیرازی ادامه داد: دولت باید برای ایجاد زیرساخت‌ها در گردشگری پیشقدم شود، باید با اطلاع‌رسانی کامل، عمل به تعهدات ایجاد شده در قبال گردشگران و نیز تأمین امنیت، گردشگران را به استان جذب کنند تا زمینه‌ی سودآوری سرمایه‌گذاری محقق شود.

وی با تأکید بر نقش نظارتی دولت در اقتصاد تصریح کرد: دولت باید با ارائه‌ی برنامه‌ی مدون زمینه‌ی حضور بخش خصوصی در گردشگری را فراهم کند، اما حضور بخش خصوصی باید کنترل شده باشد چون این بخش بدون نظارت قانونی دولت ممکن است به هر کاری برای افزایش منافع خود دست زند که این خود عاملی در دفع گردشگر است.

23435 گردشگری عاملی برای ایجاد درآمد و صادارت فرهنگ

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *