جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی آبادان ( ۲۰ جاذبه گردشگری )

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ فروردین ۱۴۰۲

جاهای دیدنی آبادان را در این مطلب جمع آوری کرده ایم . آبادان از آن جمله شهرهاست که با رفتن آنجا محال است عاشقش نشوید . شهری زنده و دیدنی با مردمی خونگرم و مهمان نواز ، شهری با لنج های قدیمی و نخل هایی استوار که در جنوب غربی ایران در استان خوزستان واقع شده است .برای رفتن به آبادان ۱۰۰ کیلومتر که از شهر اهواز به سمت جنوب بروید، به شهر باصفای آبادان می‌رسید که همچنان با غروب‌های دل‌انگیز خود شور و هیجانی از جنس جنوب را تقدیمتان می‌کند. در آنجا که دوست دارید تا ساعت‌ها در کنار ساحل رود بهمنشیر و یا اروند بنشینید و تا تاریک شدن هوا مرغان ماهی‌خوار را تماشا کنید.

شهر آبادان جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

لنج‌های رنگارنگ، رودهایی آرام و درختان نخل از جمله چیزهایی است که می‌توان در آنجا به وفور دید و به آرامش رسید. از بعضی نقاط شهر بوی فلافل به مشام می‌رسد که با طعم تند و اصیل خود، با ادویه‌هایی محلی ترکیب شده و شما را شگفت‌زده می‌کنند. انواع سمبوسه، فلافل و آش آبادانی از جمله خوراکی‌های این دیار به شمار می‌آیند که بو و طعم آن‌ها هر گردشگری را شیفته‌ی خود می‌کند.

ویژگی های آبادان 

یکی از ویژگی‌های جذاب شهر که به جاذبه های دیدنی آبادان نیز تبدیل شده‌اند، بازارهای شهراند که مانند بازار مرکزی آبادان با اجناسی داخلی و خارجی با قیمت‌های مطلوب و کیفیت درجه یک به خریداران عرضه می‌شوند. بازار ته لنجی یکی از معروف‌ترین بازارهاست که با فروش انواع شکلات، زیتون، کفش، لباس‌های خارجی و لوازم آرایشی لذت یک خرید محلی را برایتان به ارمغان می‌اورند. در حوالی آن دستفروش‌هایی نیز بساط کرده‌اند که انواع اسباب‌بازی و خوردنی‌ها را عرضه می‌کنند و دوست دارید که ساعتی در آنجا توقف کنید.در ادامه ۲۰ جاذبه گردشگری آبادان را معرفی خواهیم کرد .

برای آشنایی بیشتر با شهر آبادان پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در آبادان را مطالعه بفرمایید.

جاهای دیدنی آبادان

سینما شیرین

اولین جایی که در آبادان به سراغش می روید سینما شیرین است . سینمای هشتاد ساله شیرین یکی از چندین سینماهای آبادان قبل از انقلاب اسلامی است که در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در دوره پهلوی اول با ظرفیت بیش از هفتصد نفر توسط بخش خصوصی و یکی از تاجرین کشور هندوستان بنا شد. پس از جنگ جهانی دوم، دو طبقه دیگر به ساختمان این سینما افزوده شد و این سینما لقب بزرگترین سینمای ایران را از آن خود کرد. در حال حاضر این سینما در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: آبادان، منطقه امیری خیابان منتظری (شاپور سابق)

سینما شیرین جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

موزه پمپ بنزین آبادان

سر زدن به اولین پمپ بنزین ایران، تجربه هیجان‌انگیزی‌ست. در موزه پمپ بنزین که به موزه نفت آبادان هم معروف است، اولین جایگاه سوخت کشور را می‌بینید که در سال ۱۳۰۶ و با همکاری کمپانی بریتیش پترولیوم ساخته شد.البته در آن سال‌ها محل توزیع نفت سفید بود. وقتی ماشین وارد ایران شد، در همین محل پمپ بنزین نصب کردند. خلاصه در این موزه حال‌وهوای قدیم را تجربه می‌کنید.بعد از دیدن تابلوی اولین جایگاه پمپ بنزین ایران، وارد موزه می‌شوید. در بخش غربی ۱۲ دستگاه‌‌ پمپ بنزین در کنار هم صف کشیده‌اند، یکی از دیگری قدیمی‌تر.

شاید بشود گفت معروف‌ترین بخش موزه در شمال محوطه قرار دارد، ساختمانی شش‌ضلعی و آجرپوش که روی آن نوشته شده: فقط بنزین پارس خالص استعمال نمایید. حتما توجه‌تان به سال تاسیس آن جلب می‌شود، یعنی سال ۱۹۲۷.ماشین اُپل قرمز و ماکت کارگر پمپ بنزین سفر در تاریخ را برای شما ساده‌تر می‌کنند. حالا به سالن‌ها سر بزنید. انواع بشکه‌ها و پیمانه‌های نفت را در سالن پیدا می‌کنید. همین‌طور عکس‌های قدیمی که به دیوار آویزان شده‌اند و شهروندان آبادانی را در صف یا در حال دریافت نفت نشان می‌دهند. همین‌طور چراغ‌های نفتی قدیمی مثل پریموس و گردسوز به‌نمایش گذاشته شده که شاید در خانه‌ پدربزرگ و مادربزرگ‌ها اثری از آنها پیدا شود.

آدرس: خیابان شهرداری، روبه‌روی ساختمان شورای شهر آبادان

موزه بنزین جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

مسجد رنگونی ها از جاهای دیدنی آبادان

یکی دیگر از جاهای دیدنی آبادان که شاید کمتر شناخته شده، مسجد رانگونی‌ها یا رَنگونی‌هاست. این‌ بنا هیچ شباهتی با تصور شما از مسجد‌های تاریخی ندارد، چراکه اهالی برمه در سال ۱۲۹۱ شروع به ساختنش کردند و در ۱۲۹۹ خورشیدی افتتاح شد.انگلیسی‌ها پالایشگاه آبادان را با الهام از پالایشگاه برمه ساختند و تعدادی مهاجر از برمه یا میانمار کنونی به آبادان آمد. مهندسان و کارگران برمه‌ای در نزدیکی پالایشگاه مسجدی به‌سبک معماری خودشان برپا کردند که در آبادان به مسجد رنگونی‌ها معروف شد.

نمای بیرونی و داخلی این ساختمان خیلی چشم‌نواز و دیدنی‌ست و بیشتر بخش‌های آن با سیمان و آینه تزیین شده است. مسجد رنگونی‌ها از جنگ و بمباران‌ها جان سالم به‌در برد. حالا موزه‌ای از نسخه‌های خطی قرآن و سندهای بازرگانی تاریخی هم در این مسجد به‌نمایش درآمده است.مسجد رنگونی‌ها معمولا در تعطیلات نوروز که تعداد گردشگران زیاد است، امکان بازدید عمومی دارد.

آدرس: آبادان، ابتدای خیابان پزشک، روبه‌روی انبار پخش داروی شرکت نفت

مسجد رنگونی ها جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

آرامگاه ارمنی های ساکن در آبادان

آرامگاه ارامنه ساکن در آبادان، در واقع قبرستانی در منطقه شطیط در جنوب‌شرقی این شهر است که بالاتر از اروند کنار واقع شده است. این قبرستان نزدیک به ۱۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و حدودا سیصد و بیست مقبره در آن وجود دارد که یادمان رفتگان را به‌جای سنگ، روی قالب‌های سیمانی و عموما به خط و زبان ارمنی نوشته‌اند.

آدرس: آبادان، جنب تانک فارم چسبیده به بلوار شهید علی عیسی‌زاده

1174 جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

اروندرود

اردوندرود زیبا یکی از جاذبه های دیدنی آبادان است. تماشای موج‌های ریز رودخانه که روی هم سر می‌خورند، همراه با بوی رطوبت اروند می‌تواند مدتی شما را کنار ساحل نگه دارد.غروب آفتاب کنار رودخانه منظره‌ دلچسبی می‌سازد. با رانندگی در بلوار خلیج‌فارس می‌توانید منظره‌ لنج‌ها را تماشا کنید. اما برای پیاده‌روی محدوده ایستگاه ۷ مناسب‌تر است.

اروند رود جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

پل کابلی امام رضا آبادان

پل کابلی امام رضا آبادان که در محله کوی فرهنگیان در آبادان واقع شده است، به‌عنوان اولین پل کابلی واقع در خشکی در جهان نیز شناخته می‌شود. اگر به آبادان سفر کردید، حتما از این پل کابلی دیدن کنید.

آدرس: آبادان، بلوار طیب، پل کابلی امام رضا

 

پل کابلی جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

سینما نفت

سینما نفت از جمله بناهای فرهنگی تاریخی آبادان است که طراحی کلی آن نمایانگر هیبت یک شیر نشسته است و از قدیم آن را به نگهبان این شهر معروف کرده است. ساخت ساختمان این سینما پیش از جنگ جهانی دوم آغاز و سپس در سال ۱۳۲۳ هجری شمسی با نام سینما تاج شروع به کار کرد.

آدرس: آبادان، محله بوارده جنوبی

سینما نفت جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

موزه آبادان

موزه آبادان با الهام از معماری سنتی ایرانی در سال ۱۳۲۸ ساخته شده است و گنبدی شبیه گنبد آرامگاه دانیال نبی در شهر شوش دارد. این موزه دارای مجموعه‌ای از آثار ما قبل تاریخ و آثاری از دوره‌های متاخر تا دوره قاجاریه است و نیز آثاری از هنرمندان کارگاه‌های هنری سنتی گوشه‌هایی از تاریخ آبادان را در معرض عموم به نمایش گذاشته است.

آدرس: آبادان، محله بوآرده شمالی، ضلع جنوب غربی دانشکده نفت (دانشکده مهندسی نفت شهید تندگویان)، تقاطع بلوار معلم و خیابان ۱۵ احمدآباد

 

موزه آبادان جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

آرامگاه سید عباس

آرامگاه سید عباس آبادان هر روزه به‌ویژه در جشن‌ها، اعیاد و مناسبت‌های خاص پذیرای زائرین بسیاری از شهرهای دور و نزدیک است. بر طبق گفته کارشناسان و مردم «سید عباس» یکی از سادات محترم و صاحب کرامت آبادان بوده که در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی در این شهر وفات یافته است.

آدرس: آبادان بلوار شهدای هفتم تیر

سید عباس جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

روستای شلحه امام حسن عسکری

روستای شلحه امام حسن عسکری در پنج کیلومتری آبادان در جاده خسروآباد قرار دارد و یکی از بکرترین جاهای دیدنی آبادان به شمار می‌رود. اگر به آبادان سفر کردید و از شلوغی شهر و بازدید از بناهای تاریخی خسته شدید، حتما سری به این روستای زیبا بزنید.

روستای شلحه جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

مقام خضر نبی از جاهای دیدنی آبادان

مقام خضر نبی، بقعه‌ای با گنبدی سفید و سبز است که در هفت کیلومتری شرق آبادان در میان رودخانه بهمنشیر و اروند جای گرفته است. این زیارتگاه که از قبول عام و خاص برخوردار است، در کناری روستای طرة الحضر قرار دارد. این آرامگاه که در سال ۹۲۰ هجری قمری بنا شده، به قدمگاه حضرت خضر نبی یا مقام خضر نبی معروف است.

آدرس: آبادان، ساحل رودخانه بهمنشیر و اروندکنار

خضر نبی جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

موزه تنوع زیستی

موزه تنوع زیستی آبادان در فاصله ده کیلومتری جاده قفاص جای گرفته است. این موزه از مجموعه‌ای بیش از ۱۵۲ کبوتر، ۲۱ خزنده و دو زیست، ۱۲ نمونه ماهیان آب شور و شیرین و همین طور انواع صدف‌های دریاهای ایران تشکیل شده است.

579 جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

کلیسای سورت گاراپت از جاهای دیدنی آبادان

کلیسای سورت گاراپت در سال ۱۳۱۹ هجری شمسی بنا شده است. این کلیسا در دوران جنگ آسیب‌های فراوانی دید ولی بعدها توسط ستاد بازسازی مناطق جنگی مرمت شد. اکنون به‌دلیل کم بودن مسیحیان آبادان، دیگر مراسمی در این کلیسا برگزار نمی‌شود، اما به‌دلیل مجاور بودن با مدرسه ادب آبادان، این کلیسا همچنان پابرجا است. فقط اهالی مسلمان برمه نبودند که در آبادان مسجد خودشان را می‌ساختند. در این شهر جمعیت زیادی از ارامنه زندگی می‌کردند. کلیسای سورت گاراپت یا کلیسای ارامنه آبادان یکی از بناهایی‌ست که ارمنی‌های ساکن آبادان در آن عبادت می‌کردند و دور هم جمع می‌شدند. حالا یکی از جاهای دیدنی آبادان، ساختمان کلیسا است.

اگر از خیابان امیری به خیابان طالقانی یا زند سابق بپیچید، کنار مسجد بهبهانی‌ها، بنای کلیسا نمایان می‌شود. همسایگی مسجد بهبهانی‌ها و کلیسای ارامنه نشان‌ می‌دهد در این شهر مسلمان و مسیحی در آرامش کنار هم زندگی می‌کردند. کلیسای سورت گاراپت یا قاراپت در سال ۱۳۳۷ بنا شد، اما قبل از آن دو کلیسای دیگر در شهر ساخته شده بود.

آدرس: آبادان، ابتدای خیابان زند، جنب مسجد بهبهانی‌ها

کلیسای سورت گاراپت جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

موزه هنرهای معاصر آبادان

موزه هنرهای معاصر آبادان، توسط ستاد بازسازی آبادان طراحی و ساخته شده است. شهرداری آبادان در سال ۱۳۸۲ هجری شمسی این موزه را در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان قرار داد. موزه هنرهای معاصر آبادان دارای ۱۳۷۵ متر زیر بنا، سه گالری، یک آمفی‌تئاتر و یک مرکز فروش کتاب‌های تخصصی است.

592 جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

بازارهای آبادان

آبادان به‌دلیل همجواری با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و داشتن صادرات و واردات کالا از طریق لنج و کشتی، دارای بازارهای متنوع و متعدد با قیمت‌های مناسب است که مردم شهرها و استان‌های دیگر را برای خرید و سیاحت راهی این شهر می‌کند. بازارهای آبادان شامل بازار کویتی‌ها، بازار امیری، بازار احمد آباد، بازار ته لنجی‌ها، بازار مرکزی و بازار درجه یک ماهی‌فروشان می‌شود.

بازار مرکزی آبادان

بازار مرکزی آبادان روبه‌روی بازار ماهی فروش‌ها نزدیک به آب در دو طبقه جای گرفته است. در این بازار می‌توانید هر چیزی که می‌خواهید، از لوازم‌خانگی گرفته تا کیف، کفش و لباس را پیدا کنید. جالب است بدانید که این بازار بسیار قیمت‌های مناسبی دارد و برخی اوقات در آن می‌توان اجناس را با قیمتی بسیار ارزان‌تر و با جنس عالی پیدا کرد.

آدرس: آبادان انتهای خیابان دبستان، رو‌به‌روی بازار ماهی فروش‌ها

بازار مرکزی آبادان جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

بازار ماهی‌فروشان از جاهای دیدنی آبادان

یکی از بازارهای معروف آبادان، بازار ماهی‌فروشان است. این‌جا کنار اروندرود قرار گرفته و بهشت طرفداران غذای دریایی به‌حساب می‌آید. انواع ماهی‌های تر و تازه‌ جنوب و همین‌طور میگوی تازه و خرچنگ را از همین‌جا بخرید.

آدرس: بلوار خلیج فارس، ساحل اروندرود

بازار ماهی فروشان جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

بازار کویتی‌ها

نوبتی هم باشد باید سری به خیابان امیری بزنید. خیابان دبستان را ادامه بدهید تا به تقاطع امیری برسید. این‌جا از قدیمی‌ترین خیابان‌های شهر است که بازار کویتی‌ها را در دل خودش جا داده؛ بازاری که زمانی گزینه اول خرید پوشاک خارجی، عطر و لوازم جانبی در آبادان بود.هنوز هم در بازار کویتی‌ها جنس‌های باکیفیت خارجی پیدا می‌کنید، مثل لباس‌های قشنگ، عینک یا لوازم آرایشی.

آدرس : خیابان امیری

بازار کویتی ها جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

بازار ته‌لنجی‌ها

احتمالا شناخته‌شده‌ترین بازار آبادان، ته‌لنجی‌هاست که همیشه شلوغ و پرهیاهوست. این‌جا بین گردشگران خیلی معروف شده است. درواقع ته‌لنجی‌ها پیاده‌راهی‌ست که گذشته از فروشگاه‌‌هایش، دست‌فروش‌ها در همه‌ جای آن بساط‌شان را پهن کرده‌اند.
همه لباس‌ها با کیفیت یا قیمت مناسبی عرضه نمی‌شوند. اما از فروشگاه‌های ادویه‌فروشی آن نمی‌شود گذشت، همین‌طور از سوپرمارکت‌هایی که همه جور خوراکی‌های خارجی رنگارنگ در قفسه‌های‌شان پیدا می‌کنید.می‌شود گفت جذابیت اصلی بازار ته‌لنجی‌ها در شنیدن موسیقی شاد و سرزندگی آن است. میان فروشگاه‌ها چشم‌تان به سمبوسه، فلال، پاکوره و کبه می‌افتد که بوی روغن‌شان بلند شده. اگر غذای خیابانی دوست دارید، در امتحان کردن این خوراکی‌ها تردید نکنید.

آدرس: خیابان امیری، لین ۱

بازار ته لنجی ها جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

جزیره مینو از جاهای دیدنی آبادان

اگر پا را از شهر بیرون بگذارید، جایی بین آبادان و خرمشهر از روی پل فلزی می‌گذرید و میان آب‌های اروند به جزیره مینو می‌رسید. این‌جا مقصد لوکسی به‌حساب نمی‌آید، اما اگر بخواهید با فرهنگ بومی جزیره آشنا شوید، میان نخلستان‌ها قدم بزنید یا حتا ماهی بگیرید، به شما خوش می‌گذرد.جزیره مینو به نخلستان‌هایش معروف است، نخل‌هایی که بعضی‌ از آنها در زمان جنگ سوخته‌اند. پیشنهاد می‌کنیم کفش راحت به‌پا کنید و میان نخل‌ها، نیزارها و در ساحل اروندرود پیاده‌روی و عکاسی کنید.

گاهی نهر از بین نخلستان می‌گذرد و زیبایی‌اش را بیشتر می‌کند. بعضی‌ها این‌جا ماهیگیری می‌کنند، اما شغل اصلی مردمش کشاورزی‌ست. گرسنه که شدید می‌توانید به مضیف حاج عبدالله سر بزنید. مضیف مهمان‌خانه سنتی عرب‌هاست که با نی ساخته می‌شود و در هوای گرم هم خنک می‌ماند.این‌جا هم غذاهای سنتی عربی و جنوبی مثل مفطح، مچبوس، قلیه و ماهی شکم‌پر سرو می‌شود و هم خوراکی‌هایی مثل پیتزا. تا حالا توی مضیف غذای سنتی خورده‌اید؟ در جزیره مینو بستنی با شیر گاومیش هم پیدا می‌کنید که نباید از دستش بدهید.

آدرس: ۱۱ کیلومتری مرکز شهر آبادان

جزیره مینو جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

 

خانه‌های سازمانی شرکت نفت

اگر می‌خواهید حس و حال آبادان قدیم را تجربه کنید، می‌توانید سری به خانه‌های سازمانی شرکت نفت بزنید، جاهای مثل بِرِیم یا بوارده. این‌جا پر است از خانه‌های ویلایی شبیه به هم با خیابان‌بندی چشم‌نواز. معمولا حصار خانه‌ها از شمشاد است و حیاط چمن‌کاری بزرگ دارد. میان خانه‌های بریم، ۳ تا ۱۵ اتاقه وجود دارد و بعضی از آنها دو طبقه هستند.

این خانه‌ها دو نوع سیستم لوله‌کشی آب داشتند که همزمان آب آشامیدنی و آب تصفیه‌نشده برای کارهایی مثل آب دادن به باغچه به خانه‌ها می‌رساند.

شرکت نفت جاهای دیدنی آبادان ( 20 جاذبه گردشگری )

سوغات و صنایع دستی آبادان چیست ؟

ماهی ( سفید (زبیدی ) راشگو ، شوریده ، شانگ ، زبان ، سنگ سرو…گلیم بافی ،گپو بافی ،حصیربافی و…

غذاهای محلی آبادان چیست ؟

فلافل ، سمبوسه ، کبه ، امگشت ، پاکوره ، ماهی صبورو…

بهترین زمان سفر به آبادان چه موقع است؟

بهترین فصل پاییز و زمستان ، ماه فروردین و اوایل اردیبهشت می باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *