رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ آبان ۱۴۰۱

روستاهای رامیان ( ۵۷ روستای رامیان )

لینک این مطلب کپی شد!

روستاهای رامیان را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد.۵۷ روستای رامیان که مردمانی خونگرم و مهمان نواز دارد و از نظر تاریخی قدمت زیادی دارند . در ابتدا با شهرستان رامیان آشنا خواهیم شد. شهرستان رامیان یکی از شهرستانهای ایران در استان گلستان است. شهر رامیان مرکز این شهرستان است. این شهر اصالتا ترک نشین میباشد و ترک های این شهر از ایل ترک های گرایلی هستند و بخاطر نوع پوششان به قیزیلباش معروف میباشند.جمعیت شهرستان رامیان در سال ۱۳۹۵، برابر با ۸۶۲۱۰ نفر بوده‌است.

-رامیان-4-e1653386268314 روستاهای رامیان ( 57 روستای رامیان )

جاهای دیدنی شهرستان رامیان

از جاذبه‌های گردشگری شهرستان رامیان می‌توان به قله ۲۴۰۰ متری قلعه میران، استخر طبیعی گل رامیان با عمق نزدیک به ۸۰ متر، مجموعه آبشارهای سرخه کمر به تعدا ۵ آبشار، مجموعه آبشارهای جوزک، مجموعه آبشارهای سید کلاته به تعداد ۸ آبشار، مجموعه آبشارهای چفت که تعداد آنها به ۱۲ آبشار می‌رسد که کوتاهترین ان ۸ و بلندترین ان ۳۲ متر ارتفاع دارد، مجموعه آبشارهای پشمکی، چشمه نیلبرگ، چشمه سید کلاته، انجیر چشمه، منطقه کوهستانی و برف‌گیر النگ، چشمه پیر کرم، دهکده توریستی پاقلعه، جنگل دره ملا و باغ تاشته، پارک جنگلی زیبای دلند، موزه صنایع دستی بنیادنیمروزسیستانیها، ذخیره گاه بین‌المللی سرو زربین، جنگل پنهان خانه، گرم چشمه، دیو چشمه، روستای تاریخی کشکک، تپه تاریخی نقاره‌خانه، بقعه متبرکه امامزاده بی بی حلیمه خاتون الهادی و همچنین موزه مردم‌شناسی شهر رامیان اشاره کرد.

-رامیان روستاهای رامیان ( 57 روستای رامیان )

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شهرستان رامیان
دهستان دلند
دهستان قلعه‌میران
شهر: رامیان و دلند

بخش فندرسک
دهستان فندرسک جنوبی
دهستان فندرسک شمالی
شهر: خان ببین

-رامیان-7 روستاهای رامیان ( 57 روستای رامیان )

مردم

مردم رامیان و روستاهای کوهپایه و کوهستانی آن به زبان فارسی و ترکی صحبت می‌کنند. زبان مردمان ترک‌زبان رامیانی ترکی قزلباشی است که در درجه اول دارای ریشه‌ای مشترک با ترکی خراسانی (گرایلی یا قرائی) و آنگاه با ترکی استانبولی، آذری و ترکمنی است. روستاهای کوهستانی این شهرستان به زبان فارسی سخن می‌گویند و زبان فارسی را با گویش بازمانده از گویش ایالت کهن گرگان (یا جرجان) با گرایشی از گویش گرگانی موسوم به کوهستانی سخن می‌گویند؛ که هم‌اکنون نیمی ازشهررامیان همین مردمان فارس زبان می‌باشند که از روستا به شهر کوچ کرده‌اند و بیشتر به شغل دامداری، کار در معدن ذغال‌سنگ، کشاورزی و کار در مشاغل دولتی مشغولند.

ترکان منطقه برای همکاری باشیعیان منطقه در قبال ازبکان و ترکمن‌ها به دستور صفویان، در «کالپوش» (در شهرستان میامی، استان سمنان) و نقاطی دگر از جمله مناطقی از خراسان، مانند بجنورد، شیروان، بام صفی‌آباد، جغتای، تربت حیدریه و… مستقر شدند. هرچند گستردگی گرایلی‌ها یا قرائی‌ها، استان‌های خراسان، گلستان، سمنان، آذربایجان غربی و کرمان را در بر می‌گیرد اما دسته‌ای از آن‌ها در زمان پخش ایل‌ها در زمان شاه عباس صفوی وارد رامیان می‌شوند. آن‌ها در ادوار آتی وارد مکانی با نام «کهنه رامیان» شدند که ویرانه‌هایی از آن، در شمال غربی رامیان فعلی، در غرب و جنوب غرب زمین‌های پرآب و حاصلخیز (آیش) و همچنین اطراف روستای «قره قاچ» تا «دره بیژن»، دشت توران و حوالی دامنه کوه «بلندجار» باقی مانده‌است؛ ولیکن به فرمان حسین قلی خان قاجار به رامیان تازه یا همین رامیان کنونی کوچیدند.

-2 روستاهای رامیان ( 57 روستای رامیان )

سوغات و صنایع دستی

برجسته‌ترین اثر دستی هنری رامیانی منسوجات ابریشمی است. چه بسا هنر ابریشم بافی در این شهر از معماری و موسیقی و اشعار و داستان‌های بومی نیز بیشتر به شهرت رسیده‌است. به هر حال، هم‌اکنون نیز رامیان و مینودشت قطب تولید ابریشم استان گلستان به‌شمار می‌روند و بانوان در این دیار از دیرباز به نوغانداری و پرورش ابریشم و توت می‌پرداختند. تولید دستمال، رومیزی، سفره، هوله، عرقچین، جلیقه، پیراهن و البسه زنانه محلی از جنس ابریشم در این شهر در استان معروف بوده‌است. ابریشم بافی رامیان در سال ۱۳۹۲ خورشیدی گواهی نامهٔ مهر اصالت یونسکو را احراز نمود. هنوز منسوجات ابریشمی در زندگی روزمره کاربرد دارد و به عنوان هدیه در میان مردم شهر رواج داشته و جزو هویت این مردمان محسوب می‌گردد.

از مشاغل قدیمی در رامیان زنبورداری در دشت‌ها و جنگل‌های پایین دست و بالا دست است. عسل رامیان از دیرباز مورد پسند بوده و بازار خوبی در منطقه داشته‌است. رامیان بزرگترین تولیدکننده عسل در استان گلستان محسوب می‌گردد.

از دیگر رهاورد رامیان می‌توان به بوته‌ها و میوه‌های جنگلی نظیر آلو جنگلی (قَلَرو)، آلوچه جنگلی (الچک)، ازگیل وحشی (کُندُس یا تلسکور)، بلوبری جنگلی (ولیک یا یئمئشن)، انار ترش جنگلی، توت فرنگی جنگلی (یا سنبلی کوکو)، نخودفرنگی محلی (مولک)، خرمالو و به جنگلی و… اشاره داشت. سبزی‌های جنگلی و گیاهان دارویی کوهی این شهر نیز مورد توجه مردم قرار گرفته‌است که از جمله آن‌ها می‌توان اشاره کرد به ناردنگ/چیگیردک (اناردانه)، قوناق (ارزن محلی)، شلمبه، چاققارتیکن (زولنگ یا زوله در گویش مردم گرگان زمین/چوچاغ در گیلکی)، پوشوگ قویروقو/نارنجی در گرگانی (اناربیجه در گیلکی)، سبزی گل قویون گُزو، قویون سَمِردن (خرفه)، قاراتیکن/سیاه تلو، تره سوغان (هلزو/الزو)، انواع ریاحین معطر و نعناهای محلی مانند هوجی/هوجو، سرسم (پونه سفید کوهی)، پونه (پودنه)، یئملک (والک در گویش تهرانی)، شیرین بادیان (رازیانه در گویش تهرانی)، بزاغان و….

-رامیان-1 روستاهای رامیان ( 57 روستای رامیان )

تولید انواع سس و رب و ترشی و مرباجات از دیگر رهاوردهای رامیان است، نظیر رب گوجه، ترشی و رب کندس، ترشی انار جنگلی، رب آلو و آلوچه، مرباهای تمشک، تلاس، به، آلو، آلبالو، بهارنارنج و….

محصولات کشاورزی نظیر گندم و انواع آرد (خسیل، جو، بلوط، گندم و…) و برنج، انواع روغن‌ها مثل زیتون و کلزا، محصولات لبنی نظیر انوع کشک، کشک نرم یا پَتُق، قره قروت، قره قروت خمیری یا سیچو، کره محلی و….

از جمله صنایع دستی و هنری که خانواده‌های رامیانی به آن مشتاق بوده و آن را خریداری می‌کنند، عروسک‌سازی است. بانوان رامیانی هم عروسک‌های پارچه‌ای تولید می‌کنند و هم به قامت عروسک‌های پلاستیکی جامه‌های سنتی و بومی رامیانی به تن می‌کنند.

صنایع دستی چوبی مانند قلیان (چِلیم)، جا شمعی، سازها و بازی‌های چوبی مانند فلوت (فوت فوتک) و شطرنج در کنار صنایع دستی فلزی نظیر ساخت سیخ، دشنه، تبر نیز از جمله سوغاتی‌های این شهر به حساب می‌آید. همچنین ظروف مخصوصی که رامیانی‌ها به آن «قَل او» می‌گویند و برای دم گذاشتن چای آتشی‌های دبش در جنگل‌ها یا کنار شومینه‌های خانه‌های ییلاقی به کار می‌رود.

-رامیان-6-e1653386232940 روستاهای رامیان ( 57 روستای رامیان )

 روستاهای رامیان ( 57 روستای رامیان )

روستاهای رامیان

روستای ابه‌حاجی‌نظر

روستای ابه حاجی نظر، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۷ نفر بوده‌است.

روستای آرازگل

روستای ارازگل، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فندرسک شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۲۴ نفر بوده‌است.

روستای ازداری

روستای ازداری، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فندرسک شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۰ نفر بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد سفلی

روستای اسلام‌آباد سفلی، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۰ نفر (۶۷ خانوار) بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد علیا

روستای اسلام آبادعلیا، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۷ نفر (۷۸ خانوار) بوده‌است.

روستای الله‌آباد

روستای الله آباد، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن۱۸۵ نفر (۴۵ خانوار) بوده‌است.

-رامیان-5 روستاهای رامیان ( 57 روستای رامیان )

روستای الهادی

روستای الهادی، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه‌میران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۶ نفر بوده‌است.
مردم الهادی دارای طایفه‌های مختلفی می‌باشد که در سال‌های گذشته در این روستا در کنار هم زندگی می‌کردند که اغلب کار آن‌ها دامداری و کشاورزی بوده‌است. که جمعیت آن به بیش از ۵۰ خانوار میرسید و از حدود ۴۰تا ۵۰ سال پیش تمدن گرایی و شهر نشینی اکثر مردم این روستا را وادار کرد تا شروع به کوچ کردن و اقامت به شهرهای مجاور و مختلف استان از جمله رامیان ؛ آزادشهر ؛ گنبد کند و تا سال ۸۵ جمعیت این روستا به ۱۷ خانوار رسید.
از جمله مراکز دیدنی این روستا می‌توان به جنگل(دارای پوشش گیاهی مختلف) آبشار؛ وچشمه‌های آب سرد و معدنی از جمله( توسکا چشمه؛ چشمه عزیز ؛ چشمه قاسم)و …که در اطراف روستا قرار دارد اشاره کرد.

روستای امامیه

روستای امامیه (رامیان)، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فندرسک جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۷ نفر بوده است.

روستای اوخلی بالا

روستای اوخلی بالا، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۰ نفر بوده‌است.

روستای اوخلی پایین

روستای اوخلی پایین، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۱ نفر بوده‌است.

روستای اوخلی فروگاه فرهناک

روستای اوخلی فروگاه فرهناک، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۵ نفر بوده‌است.

روستای باقرآباد

روستای باقرآباد، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه‌میران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳۷ نفر بوده‌است.

روستای بلوچ‌آباد

روستای بلوچ آباد، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فندرسک جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۳۸ نفر (۴۳۷ خانوار) بوده‌است.

روستای بلوچ‌آباد مشو

روستای بلوچ آبادمشو، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فندرسک جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۲۵ نفر (۲۱۹ خانوار) بوده‌است.

روستای پاقلعه

روستای پاقلعه روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه‌میران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۴ نفر بوده‌است.

روستای پل‌آرام

روستای پل ارام، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه‌میران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶ نفر بوده‌است.

-1 روستاهای رامیان ( 57 روستای رامیان )

تاتار علیا

تاتار علیا، شهری از توابع بخش مرکزی شهرستان رامیان در استان گلستان است. این شهر در ۲۰ کیلومتری رامیان قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۷۸۲ نفر بوده‌است.اکثریت اهالی این شهر از مردمان ترکمن هستند. اضافه بر این، مردمانی از اقوام دیگر چون سیستانی و بلوچ، و کرد در این شهر ساکن هستند.این شهر دارای پنج مسجد برای اهل سنت و دو مسجد برای اهل تشیع می‌باشد.

روستای تاتار سفلی

روستای تاتارسفلی، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۵۹ نفر بوده‌است.

روستای توحیدآباد

روستای توحیدآباد، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۱ نفر (۳۶ خانوار) بوده‌است.

روستای توران‌ترک

روستای توران ترک، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۷۰ نفر بوده‌است.

روستای توران‌فارس

روستای توران فارس، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۸۱ نفر بوده‌است.
توران از آغاز
به نقل از بزرگان محلی و اقتباس از کتاب‌های متعدد و معتبر در قرن هفتم هجری قمری در، درگیری‌های قومی و محلی، قومی به نام طاطار به جهت نزدیک شدن به کوهپایه‌ها و رشته کوههای البرز خصوصاً دامنه‌های قلعه موران (میران) به سمت شمال به لحاظ داشتن آب و هوای معتدل و پوشش جنگلی، حملات متعددی را انجام داده تا اینکه حاکمان وقت منطقه به ستوه آمده و چون توانایی رویارویی و جنگیدن با قوم طاطار را نداشته و ضعف دولت مرکزی باعث شد تا مردم منطقه و حاکمان شکست خورده از طاطارها دست کمک به دیگر ولایات خصوصاً ولایت‌های فارس و اصفهان دراز کرده و تقاضای کمک نمایند حاکم فارس به نام سردار بزرگ یا سردار عظیم خان شیرازی لشکری را به فرماندهی دخترش به نام ملکه توران خانم به سرزمین‌های استر آباد و الیدر آباد و جرجان زمین فرستاد که با رسیدن لشکر قوم طاطار از منطقه متواری می‌شود، لشکر ملکه توران خانم قوم طاطار را تا حوالی رود خانه اترک دنبال کرده و چون فصل سرما و زمستان نزدیک بود لشکر توران خانم اقدام به عقب نشینی می‌نماید و از گرگان رود هم عبور کرده و در نزدیکی دامنه‌های قلعه موران در حاشیه جنگل در چند نقطه نزدیک به هم ساکن شدند بعلت طولانی شدن سکونت لشکر توران خانم در میان لشکر تنش به وجود آمده و چون لشکر از دو قوم ترک زبان و فارس زبان تشکیل شده بود میان آنان نزاع و درگیری بوجو آمد که این درگیری به مقرر فرماندهی کشیده و موجب کشته شدن ملکه توران خانم شد. تعداد فارس زبانان بیشتر از ترک زبانان بود و ترک‌ها که خود را شکست خورده می‌دیدند از منطقه به سمت شرق کوه‌های قلعه موران متواری و فارس زبان‌ها در همین منطقه ساکن شدند که بعدها اقدام به درست کردن تپه‌های بزرگ خاکی نمودند و در اطراف همین تپه‌ها تشکیل آبادی دادند که یکی از این آبادی‌ها توران (توران فارس) نام گرفت، که توران چندین با توسط خوانین منطقه تخریب و مجدداً توسط بازماندگان بازسازی گردیده و از آبادی توران در کتاب‌های معتبری چون سفرنامه دهخدا و علویان در گذر تاریخ از طبرستان تا جرجان و کتاب‌های متعدد دیگری نام برده شده‌است. روستای توران فارس واقع در دشت گرگان در سرحد منطقه روستاهای فارس‌نشین واقع شده‌است از تاریخچه و نیز دلایل شکل‌گیری و پیداش آن بنا بر نقل‌های ریش سفیدان محلی مکان اولیهٔ روستا در محلی بین توران ترک و توران فارس بنام توران واقع و دارای حومه‌ای جنگلی بوده که بنا به اختلافات قومی به دو روستای مزبور تقسیم شده‌است بنابراین همین اقوال (جمع نقل‌ها) توران فارس در طول حیات خود که ۴ بار ویران گردیده است، گویا یک نوبت از ویرانی‌ها مربوط به درگیری و نزاع بین ارباب‌های ناحیه بوده که سبب از بین رفتن روستاهای زیادی من‌جمله توران فارس گشته است. در دیگر موارد روستاییان ویرانی‌ها را به ترکمنهای مهاجم نسبت می‌دهند تنها پس از به حکومت رسیدن رضاخان و ایجاد سلسله ی…. یا خلع سلاح ترکمانان (ترکمن‌ها) و قلع و قمع آن‌ها امنیت در منطقه بر قرار گردیده است. اهالی روستا از تیرهٔ فندرسکی‌ها هستند که احتمالاً ریشه شیرازی دارند در سفرنامهٔ “ه ل رابینو” موسوم به “از مازندران تا استرآباد” از روستای توران به عنوان یکی از آبادی‌های تابعهٔ رامیان نامی برده شده، رامیان خود نیز از دهات فندرسک و جزء شهرستان استرآباد بوده‌است. در سفرنامهٔ ایران و روسیه تألیف عزالدوله – ملکونوف ناحیهٔ استرآباد را شامل ۶ بلوک دانسته‌اند و فندرسک یکی از این بلوکات محسوب می‌گردد. اما در شرحی که بر دهات این بلوک آمده در حالی که اشاره به رامیان، خان ببین و نامتلو شده نشانی از توران نیامده است در این سفرنامه که در سال ۱۸۸۳ میلادی در ۱۰۴ سال قبل نگاشته شده به شرح طایفه‌ای ساکن در منطقه پرداخته شده‌است.

05039881311053094536 روستاهای رامیان ( 57 روستای رامیان )
ورزش توران فارس
ورزش در روستای توران فارس از پیشینهٔ زیادی برخوردار است بطوری‌که بزرگان روستا در زمان قدیم ورزش می‌کردند اما نه به این گونه که فعالیت متداول است در قدیم ورزش در روستا به صورت سنتی (کشتی پهلوانی، مچ انداختن، سوار کاری، تیر اندازی، کلاه بگیر و بِگروز، چلیک بازی،) مرسوم بود یعنی بازیهای محلی رواج داشت که این بازی‌ها فقط در مناسبت‌های خاصی از جمله مراسم عروسی و عید نوروز برگزار می‌شد و این کم‌کم جوانان روستا را بر این داشت که به داشته‌های ورزشی دیگه که تازه رواج پیدا کرده بود روی آورند از جمله فعالیت‌هایی که در روستا متداول شد «فوتبال، والیبال، کشتی، تنیس روی میز، دو و میدانی و ….» که در تمامی این رشته‌ها رشد چشمگیری داشتنددر این بین یکی از رشته‌هایی که بسیار رواج پیدا کرد فوتبال بود که جای خود را در بین جوانان زود باز کرد. داستان شروع فوتبال از این قرار بود که در بین سال‌های ۱۳۴۹ و ۱۳۵۰ وارد روستا شد که علاقه جوانان به ورزش بخـصوص فوتبال بیشتر بود آقای قربانعلی زاهدی معلم روستا وقتی استعدادهای جوانان روستا را در این رشته دید تصمیم گرفت به کمک خود و جوانان تیمی را تشکیل دهد که می‌توان آن را به عنوان اولین تیم فوتبال روستا نامید اولین هیئت ورزشی، دفتر مشترک کانون ورزشی را در روستا افتتاح کردند که به ریاست مرحوم کربلایی علیرضا غفاری (اولین معلم توران فارس و معلم نمونه در سطح استان) صورت گرفت. کار این دفتر این بود تیم فوتبال را از لحاظ مالی تأمین می‌کرد. این رشته ورزشی با امکانات خیلی کم به‌طور چشمگیری در منطقه رشد پیدا کرد بطوری یکی از قطب‌های فوتبال منطقه به حساب می‌آمد تا جائی که در ۱۳۶۳ قهرمان باشگاه‌های منطقه شد و به مسابقات زیرگروه استان مازندران راه پیدا کرد که بازی‌های خوبی را از خود نشان داد. در بین سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۱ بود که مکان زمین فوتبال برای احداث مدرسه در نظر گرفته شد همین امر جوانان را واداشت که به فکر زمین جدید همین زمین فوتبال فعلی باشند. با تلاش و پیگیری‌های خود جوانان زمین جدید را که متعلق به منابع طبیعی بود و به زحمت مجوز احداث آن را از این اداره گرفتند زمین فوتبال را احداث کردند. تیم شهرداری یکی از قویترین تیم‌های دوره ۷۰ بود که متأسفانه این تیم بعد از دورانی مقتدرانه منحل می‌شود. البته تیم‌ها و افرادی بودند که تحمل این رو نداشتن ببینند یک تیم از توران فارس با مربی توران فارسی بیاد و همه تیم‌ها رو شکست بده این تیم‌ها راه حلی در پیش گرفتند و هدفشان متلاشی کردن بود که موقف شدند. اگه امکانات مناسب وجود داشت غیرممکن بود این تیم متلاشی شود. این رشته به قدری در منطقه رشد کرد که تیم‌های منطقه برای مسابقات استانی و مهم خود از ورزشکاران این روستای بزرگ کمک می‌گرفتند نسل اول فوتبال کم‌کم جای خود را به نسل دو دادند که نسل بعدی هم رشد زیادی داشتند بطوری‌که روستا دارای ۴ تیم فوتبال بود با نام‌های وحدت، امید، جوانان، ایثار که مسابقات باشگاهی برگزار می‌گردید و قهرمان به مسابقات منطقه راه پیدا می‌کرد البته به صورت منتخب بعد از گذشت چند سال این تیم زیر نظر اداره بهزیستی گنبد فعالیت خود را آغاز نمود که سال‌ها با نام بهزیستی در مسابقات شرکت می‌کرد. تیم بهزیستی بعلت مشکلاتی که در منطقه رامیان وجود داشت در مسابقات باشگاهی آزادشهر شرکت نمود که در همین سال اول یعنی سال ۱۳۶۷ به قهرمانی رسید و به مسابقات زیرگروه استان که در شهرستان گنبد برگزار گردید راه یافت در این مسابقات بسیار خوش درخشید بطوری‌که تیم‌های بزرگی از جمله پاس گرگان و کشاورز گنبد در مقابلش تسلیم شدند البته نا گفته نماند در همین زمان نوجوانان روستا بیکار ننشسته و تیمی را به نام تیم میلاد تشکیل دادند. این تیم زمینه‌ای بود برای رشد و شکوفائی فوتبال روستا و جای گزینی نسل دو فوتبال روستا، بعد از چند سال تیم‌های دیگری در روستا تشکیل شد که دوباره مسابقات باشگاهی در روستا فعالیت خود را شروع کردند از جمله این تیم‌ها تیم کشاورز، تیم امید، خانه ترویج و تیم شورای و دهیاری توران به همراه تیم بهزیستی در همین زمان بود که تیم فوتبال بهزیستی در مسابقات بهزیستی‌های استان که در بهشهر برگزار شد شرکت نمود که مقامی کسب نکرد بعد از گذشت سال‌ها اداره بهزیستی فعالیت خود را در رشته فوتبال به پایان رساند و همین امر باعث گردید نسل سومی روی کار بیاید و فعالیت خود را زیر نظر شورای اسلامی و خانه ترویج شورع کنند این دو تیم در مسابقات مختلفی شرکت نمودند که فعالیت تیم شورا یا دهیاری با توجه به جوان بودن تیم بیشتر بود بطوری‌که سال‌ها در مسابقات رده‌های سنی مختلف استان از جمله نوجوانان، جوانان و امید استان شرکت می‌کردند با توجه به پایان رفتن فعالیت‌های ورزشی خانه ترویج تنها تیمی که فعالیت خود را ادامه می‌داد تیم دهیاری بود که تا کنون نیز فعال است و در مسابقات مختلفی از جمله دهیاری‌های استان نیز شرکت می‌کند این تیم در سال ۱۳۸۸ در رشته فوتبال جام دهیاری استان مقام نخست را کسب کرد. در رشته فوتسال قهرمان استان شد و به مسابقات فوتسال دهیاری‌های کشور راه پیدا کرد و در این مسابقات که در<نیشابور برگزار گردید مقام نخست منطقه ۵ کشور را بدست آورد و در دور پایانی که در یزد برگزار گردید به مقامی دست نیافت. تیم فوتبال دهیاری نیز در سال ۱۳۸۹ در مسابقات روستائی و عشایری استان که به میزبانی توران فارس برگزار گردید مقام نخست را کسب نمود و به مسابقات کشوری که در سال آینده برگزار می‌گردد راه یافت و همچنین امتیاز در لیگ دسته دومی استان را هم به تیم دهیاری توران تقدیم کردند. در سال‌های اخیر نیز با همت مسئولین و خود جوانان چهار دوره جام ماه مبارک رمضان در توران فارس برگزار گردید که تیم‌های مختلفی از روستاهای منطقه شرکت می‌کنند که طی این چهار دوره توران فارس با شایستگی تمام مقام نخست را کسب کرده است.

روستای جعفرآباد نامتلو

روستای جعفرآبادنامتلو، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فندرسک جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۸۵ نفر (۲۴۷خانوار) بوده‌است.

روستای جوزچال

روستای جوزچال، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه‌میران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۲ نفر بوده‌است.

روستای چاله‌پلرز

روستای چاله پلرز، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۹ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد قربانی

روستای حسین آباد قربانی، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۳ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد تپه‌سری

روستای حسین آبادتپه سری، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فندرسک جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۳۰ نفر (۱۲۳خانوار) بوده‌است.

روستای حسین‌آباد سیستانی‌ها

روستای حسین آبادسیستانیها، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فندرسک جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۶۵ نفر (۱۵۷ خانوار) بوده‌است.

روستای دارکلاته

روستای دارکلاته، یا دارکلا روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. مردم دارکلاته از قومیت طبری میباشند.مردم این روستا به زبان طبری مازندرانی و گویش فندرسکی سخن می گویند. از بزرگان این روستا می توان به جهان پهلوان رضا سوخته سرایی اشاره کرد که از پیشکسوتان کشتی ایران است و تنها کشتی گیر ایرانیِ دارنده مدال در کشتی آزاد و فرنگی می‌باشند.

واژه دار کلاته از دو جز دار و کلاته تشکیل شده است که در زبان طبری دار به معنی درخت است و کلاته به معنای ده و آبادی است.این روستا در دهستان فندرسک جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۷۲ نفر بوده‌است.

روستای رجن

روستای رجن، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه‌میران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰ نفر بوده‌است.

روستای رضاآباد

روستای رضاآباد، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فندرسک جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۶۸ نفر بوده‌است.

-رامیان-3 روستاهای رامیان ( 57 روستای رامیان )

روستای رضی

روستای رضی، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. دهکده ی ییلاقی و زیبای رضی با ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا، جزو دهستان قلعه میران از توابع بخش مرکزی شهرستان رامیان است که فاصله‌اش از مرکز شهرستان ۲۸ کیلومتر و از جاده ی اصلی رامیان – شاهرود ۳ کیلومتر می باشد. این دهکده‌ زیبا به لحاظ قدمت تاریخی چندصد ساله، تفرجگاه‌های زیبا، راه های ورودی و خروجی متعدد و جدایی بافت قدیم و جدید روستا از هم تفاوت خاصی نسبت به روستا های اطراف خود دارد. همچنین از دیگر ویژگی های این روستا می توان به چشم انداز وسیع از کوه قلعه ماران تا جنگل اولنگ و از جنگل اولنگ تا حاجی کوه و سرسو، همچنین داشتن جاده آسفالته، چشمه‌های متعدد، مناسب بودن خاکش برای کشت غلات، حبوبات و احداث باغات میوه، و نیز مساعد بودنش برای کشت زعفران، گل‌های گیاهی و برخورداری از آب و هوای کوهستانی و خشک، آب شرب بهداشتی و برق و گاز منطقه‌ای، زمین مساعد و فراوان و همچنین داشتن نیروی انسانی توانمند از نظر مذهبی، فرهنگی، علمی، سیاسی، اجتماعی و ورزشی اشاره کرد که مکان بسیار خوبی برای سرمایه گذاری، زندگی و تفریح و گردشگری ایجاد نموده است.

زبان مردم روستای رضی همچون زبان مردم بلوک کوهسار و کبودجامه شهرستان مینودشت و گالیکش از هویت قبلی مردم قبل از روی کارآمدن نام قزلباش توسط صفویه و رها کردن ماوای قبلی خود در دشت جرجان،گویش پارسی گرگانی که امروزه به گویش استرآبادی شناخته می شود،می باشد.اگرچه روستا مهاجران کرمانج و جوینی و گرمه ای و کومشی را دارد،اما نوع زبان مردم براساس اکثریت کوهسارها و دقیقا نوع گویشی که در روستای دوزین مینودشت مکالمه می شود،می باشد.درمقابل روستای جوزچال رامیان با وجود کرمانج ها و… بخاطر اکثریت کوهسارها نوع گویشی که در روستای قلعه قافه مینودشت می باشد را مکالمه می کنند.افعال به کار برده شده در گویش مردم رضی اگرچه همچون زبان مردم خراسان صرف می شود،اما اسامی،القاب و نسبت های خانوادگی به سمت کرانه ی دریای مازندران برمی گردد و درواقع پیوند ناگسستنی مردم با هویت گرگانی و هم تبارهای استرآبادی خود را نشان می دهد.

این روستا در دهستان قلعه‌میران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۲ نفر بوده‌است که بیشتر مردمان آن به کشاورزی و دامداری و تعدادی از جوانان این روستا نیز در معادن زغال سنگ روستا مشغول به کار هستند .[۴]

از خاندان های قدیمی روستای رضی (به ترتیب حروف الفبا) می توان از منصوری رضی، میرعرب رضی و نصیری رضی نام برد. که این خاندان خود به طوایف متفاوتی تقسیم می شوند.که در زمان رضاپهلوی هر گروه با گروه هایی هم فامیلی شده اند.که در این بین می توان طوایفی با دو فامیلی منصوری و میرعرب را یافت که به هم متصل می گردند. فامیلی منصوری که برگرفته از انتخاب بزرگ طایفه ی خُدوک(کَلبه اکبر پسر ابراهیم خُدوک) در آن زمان می باشد که طوایفی دیگر هم مانند خُدوک ها نام خانوادگی منصوری را برمی گزینند. و فامیلی میرعرب که برگرفته از انتخاب بزرگ طایفه ی رجبعلی ها(کَلبه سید میرحسین پسر سیدمیررجبعلی) که در آن زمان گویا کدخدا بوده و طوایف بسیاری به انتخاب او میرعرب می شوند،می باشد.که ازمیراول نام پدرخویش+عرب بوده است که در دهه ی نود سیصد شمسی شجره ی خود که منتسب به سادات موسوی می باشند را نیز درآورده اند. و نصیری ها که برگرفته از نام اول شخص خود عبدالنصیر فامیلی نصیری را انتخاب کردند که تنها یک طایفه آقاخان به دلیل وصلت با نصیری ها،در کنار آنان نصیری می باشند. همچنین خاندان هایی مانند رجنی های مهاجر از ترسه ی مینودشت که ابتدا به رجن و بلافاصله بعد از فامیلگذاری وارد رضی می شوند که نقش به سزایی در نسل های بوجود آمده و همچنین نسل خود با دگر فامیلی ها دارند که تنها فامیلی آنان چیزی جز سه فامیلی پسونددار رضی می باشد!کهساری ها که اصالتی کلاته خیجی دارند که به جوزچال رفته و بعد بعنوان جوزچالی در چند دهه بعد از فامیلگذاری وارد روستا می شوند. کوهستانی ها که از نسل علی کومشی و سادات قدیمی روستا می باشند که از تنها فرزند علی کومشی شهید بزرگوار مراعلی کوهستانی می باشند، نکوئی ها که از نسل مصیب نکوئی که با ازدواج با دختر محمد پسرآقامَد(بزرگ طایفه آقامَدی ها که فامیلی منصوری و میرعرب را در طایفه ی خود دارند)هستند،می باشند.در ادامه و سالهایی دیگر فامیلی هایی دیگری با وصلت با اهالی وارد روستا می شوند. همچنین اهالی از رضی با مهاجرت به نظام آباد(نگین شهر آزادشهر)فامیلی نعیمی را برمی گزینند که در واقع یکی دیگر از فامیلی های اهالی منتسب به رضی می باشد.این گروه که از طایفه ی نوروزعارِق با دو فامیلی منصوری و میرعرب هستند.که فرزندان علی اصغر پسر کَلبه علی پسر نوروزعارِق و مهربانو دختر کَلبه حسین پسر ابراهیم خُدوک و شهربانو دختر کَلبه حسن پسر ابراهیم خُدوک می باشند. روستای رضی در دو سده ی دویست و سیصد شاهد ورود و خروج های بسیاری بوده است که اکثریت آن را تات های قزلباش مهاجر از کوهسارات مینودشت و گالیکش تا خراسان تشکیل می دهند و بعد آن کردهای کرمانج مناطق خراسان که به کِردها معروفند و بعد آن اقوام پشت کوه(ابر_خیج_کلاته خیج)که به گوداری ها(ابری ها) و کومشی ها معروفند،تشکیل می دهند.که امروزه تمامی این مردمان با فامیلی های نام برده شده و طوایف مختلف اما یک هویت رضی گی نام برده می شوند.

تاریخچه
وجود پنج قبرستان در “اوروکلچنار”، “پرسیانی”، “مرستانی” و “تختا” که آثار و استخوان های اموات به روشنی از دل خاک بیرون آمده و آثار قبور مشخص هستند و همچنین قبرستان فعلی روستای رضی که بیش از سه هکتار را شامل می گردد، از علایم اثبات کننده این موضوع است که صدها سال در این روستا زندگی جریان داشته است. همچنین وقف نامه ای که از سال ۱۰۴۷ و دوره صفویان باقی مانده نیز نشانی بر قدمت سکونت در روستا را دارد. یکی از قدیمی ترین وقف نامه های موجود در منطقه حاکی از آن است که در سال ۱۰۴۷ قمری منطقه ای محصور بین رودخانه رودبار (جوزچال) تا روستای نرگس چال و وطن در مسیر جاده خوش ییلاق از یک سو و ملچ آرام و روستای کلو از سوی دیگر به یکی از خاندان ساکن روستای رضی زندگی می کرده است وقف خاص گردیده است.
معماری و تقسیم بندی
معماری روستای رضی پلکانی بوده و تا حد زیادی مشابه روستای ماسوله می باشد. همچنین روستا به چهار بخش بالا محله(بالا ملّه)، پایین محله(پایین ملّه)، این رو (ایرو) و اون رو(اورو) تقسیم شده است. در سال های اخیر در بخش بالایی روستای رضی خانه های جدید به سبک شهری ساخته شده است که کاملا جدا از بافت قدیمی روستا است. به همین دلیل در بافت سنتی روستا تغییر زیادی صورت نگرفته است. حدود ۳.۵ کیلومتر از بالای رضی (بین روستای رضی و کشک) منطقه گردشگری زیبایی به نام سرسو وجود دارد که دارای مناظر بسیار زیبا در چهار فصل سال است.

photo روستاهای رامیان ( 57 روستای رامیان )

روستای زینب‌آباد

روستای زینب آباد، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۶۸ نفر بوده‌است.

روستای سازمان دریا

سازمان دریا یا روستا دریا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رامیان در استان گلستان ایران است. سازمان دریا روستایی کوچیک از اهالی سیستانی آن منطقه میباشد و فامیلهای همه آنها دریا میباشد و خیار و هندوانه و گوجه و بادمجان و باقلی و گندم و شالی وذرت و تمشک و…..کاشته میشود.این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۶ نفر بوده‌است.

روستای سازمان میانکاله

سازمان میانکاله (مزرعه منتظری)، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۹۹ نفر (۲۰۶خانوار) بوده‌است.

روستای سرتپه

روستای سرتپه (رامیان)، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۹ نفر بوده‌است.

روستای سعدآباد فندرسک

روستای سعدآبادفندرسک، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فندرسک شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۶۸ نفر (۵۵۵ خانوار) بوده‌است.
روستای سعدآباد فندرسک (Saadabad-e Fenderesk) از توابع دهستان فندرسک شمالی بخش فندرسک می‌باشد . از بزرگترین محله‌های این روستا می‌توان به خیابان حکیم میرفندرسکی(نیارتا) اشاره کرد.ژاک دمورگان فرانسوی، نام آن را «سدآباد» و جزء دهات ایرانی فیندرسک ثبت کرده‌است. ماگونوف روسی هم نام آن را در ردیف «دیه هات بلوک فندرسک» و با نام «سعدآباد» نگاشته است.اقوام ساکن در این روستا از طایفه های اخلی .خاندوزی .منصوی . حسینی و اسدی میتوان نام برد .
در جنوب غربی این روستا جنگل ببیان واقع شده که آرامگاه مردم روستا هم درآن جا قرار گرفته شده است .اکثر مردم روستا قالبا کشاورز و دامدار هستند .

روستای سفیدچشمه

روستای سفیدچشمه، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در شهر دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷۵ نفر بوده‌است.

روستای سنگستان

روستای سنگستان (رامیان)، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فندرسک شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۹ نفر بوده‌است.

روستای سیدکلاته

روستای سیدکلاته، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه‌میران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۰۳ نفر بوده‌است.

روستای شش‌آب

روستای شش اب، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه‌میران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۸ نفر بوده‌است.

روستای شفیع‌آباد

روستای شفیع آباد، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فندرسک جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۵۱ نفر (۲۶۲خانوار) بوده‌است.

روستای شیرآباد

روستای شیرآباد، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فندرسک جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۴۹ نفر بوده‌است.

روستای فجر

فجر(مزرعه اشرفیون )، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸۴ نفر (۱۰۰ خانوار) بوده‌است.

روستای قره‌قاچ

قره‌قاچ (رامیان)، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۹۰ نفر (۵۳۳ خانوار) بوده‌است.

روستای قورچای

روستای قورچای (رامیان)، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه میران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۴۴ بوده‌است.

-رامیان-2 روستاهای رامیان ( 57 روستای رامیان )

روستای کشکک

روستای کشکک، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه‌میران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۹۴ نفر بوده‌است.

روستای کلو

روستای کلو، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۵۶ نفر بوده‌است.

روستای گردایش بلوچ‌آباد

روستای گردایش بلوچ آباد، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فندرسک جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۵۲ بوده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای رامیان آشنا شوید.

روستای گلند

روستای گلند، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۰۳ نفر بوده‌است.
در این روستا شغل اکثر افراد کشاورزی می‌باشد . با توجه به حاصلخیز بودن و مرغوبیت بسیار زمین‌های این منطقه، انواع مختلف از میوه‌ها در این محل کشت می‌شود. که به‌طور مثال می‌توان از: توت فرنگی : که یکی از میوه‌های بسیار خوش طعم و مفید بوده و همه ساله در فصل بهار افراد زیادی برای خرید آن از نقاط مختلف کشور به این منطقه می آیند. خیار : که به‌صورت‌های مختلف در این منطقه کشت می‌شود( گلدانی – بذری – و…) و طعم بسیار متفاوتی نسبت به مشابه گلخانه ای خود دارد. کاهو : در اواخر فصل زمستان این محصول مقوی به بهره‌برداری می‌رسد. و میوه‌های درختی که می‌توان از انواع آلو، هلو، گلابی، خرمالو و … نام برد

روستای لاله‌باغ

روستای لاله باغ فندرسک، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فندرسک شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶۰ نفر بوده‌است.

روستای مازیاران

روستای مازیاران، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فندرسک جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶۴ نفر بوده‌است.

روستای محمدآباد

روستای محمدآباد، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فندرسک شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۴ نفر بوده‌است.

روستای مشو

روستای مشو، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فندرسک جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۹ نفر بوده‌است.

روستای نارکلاته

روستای نارکلاته، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳۸ نفر بوده‌است.

روستای نقی‌آباد

روستای نقی‌آباد (رامیان)، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان فندرسک جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۲۶ نفر (۱۵۶ خانوار) بوده‌است.

روستای نی‌تپه

روستای نی تپه، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. امامزاده بی‌بی نور از جمله مکان‌های زیارتی و سیاحتی این روستاست.این روستا در دهستان فندرسک شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۸۲ نفر بوده‌است.

روستای ویرو

روستای ویرو روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قلعه‌میران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۱۵ نفر بوده‌است.

روستای همت‌آباد

روستای همت آباد، روستایی است از روستاهای رامیان از توابع بخش فندرسک که در استان گلستان واقع شده است. روستای محمد آباد فندرسک روبه روی این روستا واقع شده است. شغل اکثریت مردم روستا کشاورزی است. دو سد پرورش ماهی ابزی در نزدیکی این روستا وجود دارد. مسجد امام حسین (ع) این روستا دارای هیئت عزاداری با نام هیئت علمدار کربلا میباشد که در محرم پذیرای عزاداران ابا عبدالله حسین(ع) میباشد. در محرم نوعی سینه زنی سنتی در این مسجد با نام سینه زنی نشسته انجام میشود که در نوع خود در استان بی نظیر است.این روستا در دهستان فندرسک شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۹ نفر (۲۴ خانوار) بوده‌است.

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *