رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ فروردین ۱۴۰۲

سیری در آبادان ، برزیل ایران

اشتراک گذاری

همراه با سیری در آبادان به دیدن شهری زیبا با مردمی خونگرم ، میهمان نواز و البته فوتبال دوست می رویم. شهری که تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است دیدنی ها و خوشمزه های زیادی دارد که در سفر به آن نباید از دست شان بدهید. آبادان به‌سبب شور و جذابیت مردمش و البته شیوهٔ بازی کردن و تشابه دست لباس این تیم با تیم ملی فوتبال برزیل، آن را به عنوان « برزیل ایران » می‌شناسند. آبادان یکی از شهرهای مهم استان خوزستان و جنوبی‌ترین نقطه‌ی استان است. از شمال به شادگان، از جنوب و شرق به خلیج‌فارس و از غرب به اروندرود و آن سوی رود، به عراق می‌رسد. از سال ۱۳۸۲ منطقه‌ی آزاد تجاری و اقتصادی اروند در این منطقه شکل گرفته است که شامل آبادان، خرمشهر، شلمچه و جزیره مینو است.

سیری در آبادان

معرفی شهر آبادان

اگر بخواهیم به اسناد تاریخی رجوع کنیم، باید بگوییم که نام آبادان برای اولین بار توسط بطلمیوس جغرافیدان معروف یونانی بیان شد، بنابراین می توان نتیجه گرفت که آبادان در سده های اول میلادی وجود داشته است. علاوه بر بطلمیوس، پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) نیز از این شهر سخن به میان آورده اند. به گفته برخی منابع، شهر آبادان پیش از ورود اسلام به ایران شهری آباد و متمدن بوده و در دوره های تاریخی عیلام و هخامنشیان از آن با نام های جزیره مسنه و خاراکس یاد شده است. خاراکس بخشی از پادشاهی میان در دوران اسکندر مقدونی بود که البته برخی از کارشناس معتقدند مقر اصلی آن در بصره امروزی بوده؛ اما برخی دیگر معتقدند که محدوده رود بهمنشیر محدوده اصلی پادشاهی میشان را شامل می شده است.
اوج شکوفایی و توسعه شهر آبادان در دوران سلوکیان و اشکانیان اتفاق می افتد و تا دوران سلطنت اردشیر بابکان این شهر به شکل بندر و قلعه ای مستحکم به عنوان یکی از مهم ترین شهر های بندری محدوده ایران و عراق به حیات خود ادامه می دهد تا جایی که سکه های مخصوصی که در شهر ضرب می شد در شهر هایی مثل خرمشهر و محدوده بصره و کویت امروزی اعتبار داشت.
آبادان تا سال ۱۳۵۵ خورشیدی از نظر جمعیت شهر نخست استان خوزستان بود و پس از آن سال جای خود را در رتبه یکم به اهواز داد.

سیری در آبادان

جاذبه های گردشگری آبادان

مسجد رنگونی ها

مسجد رنگونی ها توسط اهالی برمه در بین سال‌های ۱۲۹۱ تا ۱۲۹۹ ساخته شده است. معماری این مسجد شباهتی با مساجد ایرانی ندارد و نمای بیرونی و داخلی آن را به زیبایی با سیمان و آینه تزئین کرده‌اند. خوشبختانه مسجد رنگونی ها در زمان جنگ آسیب ندیده است و در حال حاضر انواع نسخه‌های خطی قرآن و سندهای بازرگانی تاریخی در آن نگهداری می‌شوند.
آدرس : آبادان، ابتدای خیابان پزشک، روبه‌روی انبار پخش داروی شرکت نفت

سیری در آبادان

کلیسای سورت گاراپت

کلیسای سورت گاراپت توسط مسیحیان شهر آبادان در سال ۱۳۳۷ ساخته شده است. این بنای زیبا در زمان جنگ به عنوان یکی از سنگرهای دفاع رزمندگان مورد استفاده قرار می‌گرفت.
آدرس: آبادان، ابتدای خیابان زند، جنب مسجد بهبهانی‌ها

سیری در آبادان

موزه پمپ بنزین آبادان

موزه پمپ بنزین آبادان یک پمپ بنزین قدیمی ۹۰ ساله است که امروزه یکی از مکان‌های دیدنی آبادان محسوب می‌شود. در ساختمان اصلی این موزه انواع تجهیزات و اشیای مرتبط با پمپ بنزین به نمایش درآمده‌اند.
آدرس: آبادان، خیابان شهید منتظری

سیری در آبادان

بوارده آبادان

شاید در سفر به آبادان، با نام بوارده آبادان رو به رو شوید. بوارده نام یکی از محله‌های قدیمی این شهر است که برخی می‌خواهند حداقل یک بار از آن بازدید کنند. این محله در گذشته برای زندگی کارمندان شرکت نفت ساخته شده بود. به همین دلیل کیفیت ساخت بسیار بالایی داشته است. از یک خط فرضی، این محله به دو بخش بالا و پایین تقسیم می‌شود. کارمندان رده بالایی در محله بالا و کارمندان رده پایین‌تر، در محله پایین زندگی می‌کردند. جالب است بدانید نام این محله از اسم فردی به نام ورده گرفته شده. او یکی از ثروتمندان و همچنین افراد خیر این شهر بوده است.
نام این محل را در ابتدا «ورده»، سپس «ابو ورده» و در گذر زمان « بوارده » گذاشتند. به این محله در طول جنگ آسیب زیادی وارد شد و خرابی‌ها را اصلا مرمت نکردند. از این رو تبدیل به یکی از جاهای دیدنی آبادان شده است.
آدرس:خوزستان، آبادان، منطقه بوراده

سیری در آبادان

بازار ته لنجی

یکی از بازارهای این شهر بازار ته لنجی است که در آن می‌توانید هرمحصولی که می‌خواهید را با قیمت مناسب پیدا کنید؛ زیرا این محصولات به واسطه اینکه توسط ملوانان و کارگرهای لنج‌ها وارد کشور می‌شوند، مشمول تعرفه‌های گمرکی نمی‌شود و قیمت‌هایشان مناسب است.این بازار در خیابان امام خمینی قرار دارد. در این خیابان هم مغازه‌ها کالا‌های ته ‌لنجی دارند و هم دست‌فروش‌ها.حتی تا ساعات پایانی شب پا بر جا است و همیشه زندگی در آن جریان دارد. شما می‌توانید محصولاتی از قبیل کیف، کفش، عینک، عطر، ادکلن، ادویه، انواع خوراکی و غذای خارجی، ساعت، زیورآلات و انواع اسباب بازی را در این بازار مشاهده کنید.
آدرس: آبادان ،خیابان امام خمینی

سیری در آبادان

اروند رود

رودخانه اروند رود که محل شهادت بسیاری از جوانان کشور ماست، در مرز بین ایران و عراق و در جنوب غربی کشورمان قرار دارد. این رود نیز همانند رودهای دیگری مثل دجله و کارون، جزء مناطق مرزی کشورمان با عراق به شمار می‌آید. در حقیقت از ارتفاعات قفقاز یا همان سرزمین ارمنستان کنونی نشات می‌گیرد و به سمت جنوب جاری می‌شود. سپس در طول مسیر خود، با رود‌های مختلف ایران و ترکیه یکی می‌شود تا اروند رود عظیم را تشکیل دهد.رودخانه مذکور بدون شک جزء جاهای دیدنی این شهر به شمار می‌آید و قدم زدن شبانه در کنار آن واقعا لذت بخش است.
آدرس: آبادان، بلوار سرداران

سیری در آبادان

سید عباس آبادان

جالب است بدانید سید عباس نه امام بوده و نه امامزاده، اما برای او در سال ۱۲۹۸ یک زیارتگاه کوچک بنا کرده‌اند. شخص مذکور از خاندان سادات بوده و در میان مردم این شهر اجر و قرب زیادی داشته. او یک شهروند معمولی بوده که از نظر مردم آبادان و به دلیل اعمال نیکش، نفس حقی داشته و دعاهایش مستجاب می‌شده. به همین دلیل پس از وفات وی، گنبد و بارگاهی برای وی ایجاد کردند تا مردم حاجات خود را باز هم پیش سید عباس بیاورند. هنوز هم به گفته بسیاری از افراد محلی، حاجات برخی از طریق سید عباس برآورده می‌شود. دیدن مردمی که از دور و نزدیک برای زیارت سید عباس و حاجت گرفتن می‌آیند، آن را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی آبادان کرده است.
آدرس: آبادان، میدان امام خمینی

سیری در آبادان

مقام خضر نبی(ع) آبادان

یکی دیگر از مکان‌های مذهبی و جاهای دیدنی آبادان ، مقام خضر نبی نام دارد. اگر هفت کیلومتر به سمت شرق آبادان بروید، پس از رود بهمنشیر، با بقعه‌ای رو به رو خواهید شد که گنبدی کوچک و سبز رنگ دارد. این بقعه علاوه بر یک مکان مذهبی، یک بنای تاریخی نیز به شمار می‌آید. زیرا بر اساس اسناد تاریخی، ساخت این بقعه به سال ۹۲۰ هجری قمری باز می‌گردد. یعنی حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد. دقیقا همانند قدمگاه امام رضا، محلیان این منطقه اعتقاد دارند که خضر نبی(ع)، در سفر خود به ایران، در این مکان توقف داشته است.
آدرس: هفت کیلومتری آبادان، پس از رود بهمنشیر، روستای طره الخضر

سیری در آبادان

بازار مرکزی آبادان

هر شهری برای خودش یک بازار مرکزی مهم دارد. معمولا کسانی که خیلی اهل سفر هستند، در هر سفر خود حتما سری به بازار مرکزی آن شهر می‌زنند. همیشه جریان واقعی زندگی را در بازار مرکزی یک شهر می‌توان مشاهده کرد. خالص‌ترین و دیدنی‌ترین بخش فرهنگ هر شهر نیز در بازار مرکزی آن مشخص می‌شود. بازار مرکزی این شهر نیز بسیار دیدنی است و حال و هوای خاصی دارد.
این بازار زیبا در انتهای خیابان دبستان و رو به روی بازار ماهی فروشان قرار دارد. پس شما می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. البته ماهی جنوب را به سختی می‌توانید به سوغات بیاورید، اما اگر محل اقامت شما دارای سیستم طبخ باشد، می‌توانید طعم ماهی تازه جنوب را نیز در سفر خود بچشید. بازار مرکزی که جزء مراکز مهم تجاری این شهر محسوب می‌شود، در دو طبقه ساخته شده است. در این بازار می‌توانید لوازم خانگی تا کیف و کفش و لباس خود را تهیه کنید. با ورود به این بازار خواهید دید که اکثر اجناس معمولا خارجی هستند و دلیل آن هم ملوانانی هستند که از کشورهای خارجی، اجناس مختلف را وارد می‌کنند.
آدرس: آبادان، انتهای خیابان دبستان، رو به روی بازار ماهی فروشان

سیری در آبادان

پل کابلی آبادان

پل کابلی امام رضا نخستین پل کابلی واقع در خشکی در جهان بوده و در یکی از ورودی‌های اصلی شهر قرار گرفته است. در کنار این پل می‌توانید یکی از پل‌های اصلی رودخانه بهمنشیر را نیز تماشا کنید. پل کابلی دارای ۲۲۵ متر طول، ۲۶ متر ارتفاع و ۱۷ متر عرض است.

سیری در آبادان

آرامگاه ارامنه آبادان

آرامگاه ارامنه‌ی هم در منطقه‌ی «شطیط»، در جنوب شرقی این شهر، بالاتر از اروندکنار، جنب تانک «فارم»، چسبیده به بلوار شهید «علی عیسی‌زاده» قرار دارد. این آرامگاه حدود هزار و پانصد مترمربع مساحت دارد. در محدوده این قبرستان حدود سی صد و بیست مقبره وجود دارد که یادمان رفتگان را به جای سنگ، روی قالب‌های سیمانی و عموماً به خط و زبان ارمنی نوشته‌‌اند. شماره‌هایی که با رنگ روی یکایک مقابر زده شده است حاکی از این است که ظاهراً، یکبار توسط شورای خلیفه‌گری ارامنه از آن‌ها گزارش و آماربرداری شده است. این مکان هم از محل‌هایی است که می‌توانید، در آن از روی سنگ قبرها به گستره‌ی زندگی ارامنه‌ی این شهر پی ببرید.
آدرس: آبادان، جنب تانک فارم چسبیده به بلوار شهید علی عیسی‌زاده

سیری در آبادان

موزه تنوع زیستی

این موزه در فاصله ۱۰ کیلومتری جاده قفاص واقع شده است موزه مذکور شامل بیش از ۱۵۲ کبوتر و ۲۱ خزنده و دو زیست، ۱۲ نمونه ماهیان آب شور و شیرین و انواع صدف‌های دریاهای ایران است.بازدید از موزه تنوع زیستی فرصت بی‌نظیری است تا با حیات‌های مختلف در طبیعت آشنا بشید و در کنار سفرتان به این شهر گرم دوست‌داشتنی، دانستنی‌های‌تان را در مورد طبیعت و ساکنین آن افزایش دهید.

سیری در آبادان

موزه هنرهای معاصر آبادان

در میان ردپاهای هنری و فرهنگی شهر، موزه هنرهای معاصر آبادان خودنمایی می‌کند. این موزه توسط ستاد بازسازی آبادان طراحی و در سال ۱۳۸۲ همزمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر، افتتاح شد تا جایی برای نمایش زیبایی‌های آثار هنرمندان به‌نام در عصر حاضر باشد. مجموعه هنرهای معاصر از سه گالری، آمفی تئاتر و فروشگاه کتاب تشکیل شده است و یکی از سرمایه‌های فرهنگی آبادان محسوب می‌شود.
آدرس: آبادان، خیابان اروسیه

سیری در آبادان

موزه آبادان

یکی از جاهای دیدنی آبادان، موزه آن است. این موزه با معماری منحصر‌به‌فرد، آثار باستانی ارزشمندی را در خود جای می‌دهد. ۶۳۰ اثر تاریخی از دوره باستان مهمان موزه آبادان هستند که اغلب آن‌ها اکتشافات باستانی و تاریخی شوش و چغازنبیل را شامل می‌شوند. علاوه بر این، معماری موزه در خور توجه است. گنبد مخروطی و طبقه طبقه آن با بلندی ۲۲٫۵ متر، از یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی خوزستان، یعنی آرامگاه دانیال نبی در شوش الهام گرفته شده است.
وسعت تقریبی ۲۰۰۰ مترمربعی موزه ، توسط استاد جامعه‌شناسی روس، «آرکادی نستوویچ هانیبال» (علی هانیبال) و با همکاری شرکت نفت آبادان تاسیس شد و در سال ۱۳۴۰ به بهره‌برداری رسید. موزه مذکور در دوران حیات خود فراز و نشیب‌ بسیاری را تجربه کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به جنگ تحمیلی اشاره کرد. این موزه در طول هشت سال جنگ تعطیل بود. در ابتدای جنگ ایران و عراق ، تصمیم گرفته شد تا برای نجات آثار این موزه، تمام مجموعه‌ها جمع‌آوری‏ و به‌جای امن منتقل شوند. بعد از پایان جنگ موزه آبادان مدت‌ها برای مرمت و بازسازی بسته بود که در نهایت، پس از ۱۵ سال تعطیلی، در سال ۱۳۸۲ و در سالروز شکست حصر آبادان بازگشایی مجدد شد.
آدرس: آبادان، محله بوآرده شمالی، ضلع جنوب غربی دانشکده نفت (دانشکده مهندسی نفت شهید تندگویان)، تقاطع بلوار معلم و خیابان ۱۵ احمدآباد

سیری در آبادان

سینما نفت

سینما نفت با نام قبلی سینما تاج، توسط شرکت نفت ساخته شده است. نمای بیرونی این بنا شبیه شیر است و توسط معماری اسکاتلندی به نام «جمیز مالیسن ویلسن» طراحی شده است. جالب است بدانید سینما نفت هنوز هم فعال است و در آن فیلم به نمایش درمی‌آید.
آدرس: آبادان، محله بوارده جنوبی

سیری در آبادان

سینما شیرین

سینمای قدیمی شیرین که با قدمتی ۸۰ ساله یکی از چندین سینمای آبادان در قبل از انقلاب است که در سال ۱۳۱۰ در دوره پهلوی اول با ظرفیت بیش از ۷۰۰ نفر توسط بخش خصوصی و یک تاجر هندی ساخته شد. تنها سینمای غیردولتی در آن زمان بود. این سینما در مرکز تجاری شهر آبادان در منطقه امیری خیابان منتظری (شاپور سابق) قرار دارد. در دوره ساخت خود نخستین سینمای مجهز آبادان به شمار می‌رفت که دو طبقه سر پوشیده و یک سالن نمایش تابستانی داشت.
پس از جنگ جهانی دوم، با افزودن دو طبقه دیگر به ساختمان، این سینما به بزرگ‌ترین سینمای ایران تبدیل شد. بعد از انقلاب سینما شیرین به فعالیت خود ادامه داد اما با شروع جنگ عراق علیه ایران تعطیل شد و مثل بیشتر سینماهای آبادان هیچ وقت مجدداً راه اندازی نشد و در اثر جنگ خسارت‌هایی هم به این سینما وارد شد. در تاریخ ۱۷ خرداد سال ۸۵ به شماره ۱۵۶۲۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
آدرس: آبادان، منطقه امیری خیابان منتظری (شاپور سابق)

سیری در آبادان

جزیره مینو

جزیره مینو در بین آبادان و خرمشهر و در میان آب‌های اروند رود قرار دارد. این جزیره مکان مناسبی برای آشنایی با فرهنگ بومی مردمان جنوب است. گردشگران می‌توانند در میان نخلستان‌های جزیره قدم بزنند یا به ماهی‌گیری بروند.شاید نام «فیلم برج مینو» ساخته‌ی «ابراهیم حاتمی‌کیا» را شنیده باشید. این فیلم در «جزیره‌ مینو» در مسیر آبادان به خرمشهر ساخته شده است. این جزیره که در گذشته «صلوح» نام داشت، از آبادی‌های کوچک و بزرگی تشکیل شده که شهر کوچک مینو را احاطه کرده‌اند. در جزیره‌ی مینو ۵ نهر جریان دارد و آبیاری نخلستان‌های آن با جزر و مد آب انجام می‌شود.

سیری در آبادان

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی آبادان می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای آبادان

روستای سادات

این روستا در شهرستان آبادان و در ساحل رودخانه زیبا بهمنشیر و در مجاورت موزه تاکسی درمی آبادان یکی از روستاهای نمونه منطقه می باشد که دراین روستا نخلستان ها و مزارع زیبا و همچنین مضیف و اقامتگاه های روستایی فعال و دارای مجوز از گردشگری سازمان منطقه آزاد می باشد.

سیری در آبادان

روستای صراخیه

این روستای زیبا که به ونیز ایران نیز شهرت دارد، در منطقه‌ای بکر و در میان تالاب شادگان قرار گرفته است. این تالاب، از معدود تالاب‌هایی است که نامش به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های طبیعی منطقه و جهان، در فهرست سازمان بین‌المللی یونسکو قرار گرفته است.همانطور که از شهرت روستای صراخیه بر می‌آید، برای رفت و آمد در روستا باید سوار بر قایق‌های چوبی شوید. این قایق‌ها، همان بَلَم هستند که شما را از میان نیزارها می‌گذرانند تا بتوانید به روستای صراخیه رسیده و در آن گشت و گذار کنید. از مهم‌ترین جذابیت‌های سفر به این روستا، همین بَلَم سواری‌ها و گشت زدن در میان روستا است. شما می‌توانید با یکی از محلی‌ها، کل روستا را با قایق بگردید و البته اگر شرایط مناسب باشد و راهنمای شما هم تایید کند، در بخش‌هایی از تالاب هم شنا کنید.

سیری در آبادان

روستای شلحه امام حسن عسگری

این روستا در ۵ کیلومتری آبادان(جاده خسرو آباد) یکی از بکر ترین جاذبه‌های گردشکری طبیعی این شهر است.در واقع یک روستای جزیره‌ای است ودلیل نامگذاری آن نیز به همین جهت است، چرا که خود واژهٔ شلهه در زبان عربی و محلی به معنای جزیره است و همین جزیره‌ای بودن می‌تواند شرایط بسیار خوبی را برای توریستی شدن ان فراهم اورد .این روستا به تدریج در حاشیهٔ رود خانه به وجود امده و به این سبب بافتی خطی به خود گرفته‌است و در کل روستا به دو بخش تقسیم می‌شود، بخش نزدیک رودخانه که شامل خانه‌های مسکونی است به دلیل نزدیکی به اب و بخش رو به رو ی ان که شامل نخلستان هاست .

سیری در آبادان

غذاهای محلی آبادان

قلیه ماهی

یکی از اصلی‌ترین غذاهای خوشمزهاین شهر و سایر مردم جنوب قلیه ماهی می باشد. این غذای خورشتی از ماهی، سبزی مخصوص، سیر، پیاز و ادویه‌جات مخصوص تشکیل می‌شود. شیوه‌ی طبخ این غذا بسیار به قورمه سبزی نزدیک است، ابتدا ماهی را مربعی خورد کنید و با سبزی مخصوص و ادویه تفت دهید. فراموش نکنید که برای پختن این غذا باید از ماهی‌های بدون استخوان استفاده کنید. ماهی‌هایی مانند: شوریده، سنگسر، هامور، حلوا و سیاه برای تهیه این غذا مناسب هستند.

سیری در آبادان

فلافل آبادانی

فلافل را در هر شهری می‌توانیم مزه کنیم اما آنچه که دراین شهر تجربه می‌کنید یک طعم اصیل است. فلال آبادانی از غذاهای خوشمزه آبادان است که ظاهر ساده اما مزه‌ای فوق‌العاده دارد. این غذا به‌صورت ساندویچ سرو می‌شود و در کنار فلافل‌ها خیار شور، پیاز، جعفری و گوجه قرار می‌گیرد. برای طبخ این غذا ابتدا باید نخود را خیس و سپس چرخ کنید، خمیر نخود با ادویه‌های مختلف ترکیب می‌شود و در روغن فراوان و داغ سرخ می‌شود.

سیری در آبادان

سمبوسه

سمبوسه مسافری از هند است که به خاک جنوب رسیده. این غذای خوشمزه هم مانند فلافل در سایر شهرهای ایران پیدا می‌شود اما بهترین طعم آن‌را در این شهر پیدا می‌کنید. سمبوسه از سیب زمینی، جعفری، تره و برخی ادویه‌ها تشکیل می‌شود. این ترکیب خوشمزه در غلافی از نان پیچیده شده و سرخ می‌شود.

سیری در آبادان

کبه

این غذا در بین مردم عرب زبان این شهر بسیار مرسوم است. برای تهیه این غذا ابتدا برنج ها را با مقداری آب روی حرارت ملایم می‌پزیم تا حدی که برنج‌ها مثل شیر برنج شود. در این زمان سیب زمینی‌ را رنده می‌کنیم و تخم مرغ، نمک و زردچوبه به این مخلوط اضافه می‌شود. البته در صورت تمایل می‌توانید از گوشت، پیاز و ادویه‌های مورد علاقه‌تان در این غذا استفاده کنید. در نهایت به خمیر برنج شکل می‌دهیم و سیب زمینی یا گوشت را با سایر مختلفات در خمیر می‌گذاریم و در روغن داغ سرخ می‌کنیم.

سیری در آبادان

امگشت

این غذای عربی یکی دیگر از غذاهای خوشمزه آبادان و مخصوص جنوب است. برای تهیه این غذا بتدا برنج را می‌پزیم و ۵دقیقه پیش از آبکشی به آن سبزی پلو را اضافه می‌کنیم، پس از آبکشی مخلوط برنج و سبزی را در قابلمه می‌ریزیم و میان آن را گود می‌کنیم تا مواد اصلی را به آن اضافه کنیم. این مواد شامل ماهی نمک سود، زردچوبه، ادویه، پیاز و کشمش است.

سیری در آبادان

پاکوره ، یک غذای هندی

یکی دیگر از غذاهایی که از هندوستان وارد جنوب ایران شده پاکوره است. این غذا از سیب زمینی، پیاز، جعفری و ادویه تشکیل شده است که ادویه‌‌های مختلف آن باعث می‌شود طعمش تغییر کند. به مرور زمان این لقمه‌ی لذیذ طعمی مانند سایر سایر غذاهای خوشمزه آبادن پیدا کرده است. در کنار این غذا سس‌های مختلفی نیز سرو می‌شود.

سیری در آبادان

ماهی صبور

صبور از جمله ماهی‌های بسیار چرب و پر از تیغ ریز فراوان است که باید آن را حتما در تنور یا فر پخت. برای تهیه مواد داخل شکم ماهی از کمی سبزی گشنیز و شنبلیله، سیر، پیاز، تمرهندی و فلفل قرمز که پیش تر با هم مخلوط می‌کنند، استفاده می شود.

سیری در آبادان

هتل های آبادان

هتل کاروانسرای آبادان

این هتل با امکانات و خدمات ویژه از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. هتل چهارستاره کاروانسرا در نزدیکی فرودگاه بین المللی آبادان قرار دارد. از امکانات این هتل می‌توان به کتابخانه، چایخانه سنتی، آتلیه عکس، رستوران ۲۴ ساعته، کافی نت، سالن بیلیارد، وایرلس رایگان و استخر روباز اشاره کرد.
آدرس : منطقه هلال بریم، فلکه کاروانسرا، جنب فرودگاه بین المللی آبادان

سیری در آبادان

هتل آزادی آبادان

هتل دو ستاره آزادی یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های آبادان است که قبل از دوران جنگ افتتاح شده است. این هتل در سال ۱۳۹۴ مجددا مورد بازسازی قرار گرفت. هتل آزادی دارای ۴ طبقه و ۳۰ اتاق است و از نظر موقعیت مکانی دسترسی راحتی به مرکز شهر دارد.
آدرس : آبادان، خیابان امیری، خیابان طالقانی، نبش زابل

سیری در آبادان

هتل کیوان آبادان

هتل دو ستاره کیوان یکی از باسابقه‌ترین هتل‌های این شهر است که در سال ۱۳۴۷ به بهره‌برداری رسیده است. این هتل در ۳ طبقه ساخته شده و دارای ۳۳ اتاق و سوئیت است. هتل کیوان جزو هتل‌های دو ستاره محسوب می‌شود و برخی از اتاق‌های آن فاقد پنجره هستند و فقط نورگیر دارند. این هتل دسترسی آسانی به مسجد رنگونی‌ها و بیمارستان امام خمینی دارد و فاصله آن تا اروند رود و بازار مرکزی آبادان ۱.۵ کیلومتر است.

سیری در آبادان

هتل نخل آبادان

هتل سه ستاره نخل در سال ۱۳۹۵ افتتاح شده است. این هتل امروزه یکی از بهترین اقامتگاه های این شهر محسوب می‌شود. هتل نخل آبادان به فرودگاه آبادان، مراکز خرید شهر و دانشگاه آزاد اسلامی بسیار نزدیک است و این امر موجب راحتی بیشتر مهمانان می‌شود.
آدرس : آبادان، بلوار آزادی، جنب فرودگاه بین المللی آبادان

سیری در آبادان

سوغات آبادان

خرما

مهم‌ترین خریدی که در شهرهای جنوبی کشور و به ویژه آبادان می‌توانید داشته باشید خرما است. این منطقه به دلیل آب و هوا و شرایط اقلیمی منحصر به فرد، سرزمین نخلستان‌های زیبای ایران است. مرغوب‌ترین نوع خرما را از بازار این شهر و یا محلی‌ها می‌توانید تهیه کنید. نکته‌ی جالب توجه در این منطقه تنوع در نوع کشت خرما است و این عامل باعث شده تا بیش از ۱۵ نوع مختلف خرما را در این منطقه ببینید. ببریانی، بریمی، کبکاب، حلاوی، حمراوی، دیری، سرخ، سویدانی، عروی، فرسی، زاهدی و مکتوم بخشی از معروف‌ترین خرماهایی است که می‌توانید از آبادان تهیه کنید.

سیری در آبادان

شیرینی خرمایی

وجود خرماهای متنوع و خوشمزه‌ی جنوبی باعث شده تا انواع خوراکی‌ها با استفاده از این محصول شیرین تولید شود. حلوای خرما ، رولت خرما ، رنگینک ، انواع شیرینی و خرمای شکلاتی، نان خرمایی و ارده و کوکوی شیره خرما از دیگر سوغات آبادان است.

سیری در آبادان

شعیریه جنوبی

به باقلوای جنوبی شعیریه می‌گویند. برای خوردن شعیریه اصل به مرکز شهر بروید و در شیرینی‌فروشی لادن یک باقلوای فرد اعلاء امتحان کنید. یادتان باشد که یک بسته از این سوغات آبادان را با خود به خانه ببرید تا دلتنگ این شیرینی خوشمزه نشوید!

سیری در آبادان

ادویه

اگر غذاهای منطقه‌ی جنوب و به ویژه آبادان را امتحان کرده باشید متوجه طعم متفاوت و رنگ‌های گرم آن‌ها خواهید شد. این تفاوت در طبخ تنها به استفاده از ادویه‌های مورد استفاده در غذاها برمی‌گردد. ادویه یکی از اصلی‌ترین چاشنی‌ها برای آبادانی‌ها است. این رنگ‌ها و طعم‌های بی نظیر حاصل ترکیب ادویه‌های رنگارنگ آبادانی است. ادویه یکی از مهم‌ترین سوغات آبادان نیز هست. زیرا مشابه آن را در شهرهای دیگر ایران پیدا نمی‌کنید.
اگر غذاهای پر رنگ و طعم دار را می‌پسندید حتما از ادویه‌های آبادانی خریداری کنید که خاص‌ترین سوغات شما از سفر به آبادان است. معروف‌ترین این ادویه ها کاری هندی، زردچوبه، ادویه کاری خورشتی، ادویه کاری مرغ و ماهی و ادویه ترشی است. اما اگر هیچکدام از این‌ها مطابق با ذائقه‌ی شما نیست پیشنهاد می‌کنیم ادویه پاپریکای آبادانی را از دست ندهید.

سیری در آبادان

ماهی

اگر از طرفداران ماهی باشید طعم ماهی جنوب را با هیچ غذای دیگری عوض نخواهید کرد. ماهی یکی از مهم‌ترین سوغات آبادان است که طرفداران زیادی دارد. ماهی حلوا سفید لذیذترین ماهی جنوبی است و بعد از آن می‌توان به شوریده، شانگ، سنگ سر، میش ، هامور، صبور، قباد و ماهی شیر اشاره کرد. بسیاری از گردشگران در سفر به آبادان تعداد زیادی ماهی برای سوغات خریداری می‌کنند تا ماهی‌های لذیذ جنوبی را در شهر خود طبخ کنند.

سیری در آبادان

صنایع دستی آبادان

حصیر بافی

اگر تا به حال گمان می‌کردید که فقط شمال حصیر دارد، باید بگوییم که اینطور نیست. جنوبی‌ها هم با گیاهان محل زندگی خود بافته‌هایی را درست می‌کنند که برای گردشگران بسیار جذاب است. آبادانی‌ها یک نوع جارو دارند که اصلی‌ترین صنایع دستی این شهر به حساب می‌آید. این سوغات این شهر به وسیله برگ درخت خرما (سعف) بافته می‌شود که به آن جارو بهایی می‌گویند. از طرفی اهالی هنرمند آبادان کلاه آفتابی حصیری، سفره، بادبزن، سبد نان و خورجین خرما نیز از برگ درخت خرما درست می‌کنند که سوغاتی‌های زیبایی برای عزیزانتان خواهند بود. البته برای بافت زنبیل‌های بزرگ، طناب و تور ماهیگیری از لیف و خوشه (پنک) درخت خرما استفاده می‌شود.

سیری در آبادان

کپوبافی

کپوبافی یک چیزی مثل حصیربافی است. با این تفاوت که کپو با پیچیدن برگ درخت خرما به دور نی‌های مردابی تهیه می‌شود و قابلیت فرم‌دهی خوبی دارد. کپوها را معمولا به شکل سبدهای دردار، بدون در و سینی‌های گرد می‌سازند. برخی اوقات نیز کپو را با کامواهای رنگی ترکیب می‌کنند و دست‌سازه‌های بینظیری به وجود می‌آورند. این صنایع دستی آبادان یکی از بهترین یادگاری‌هایی است که می‌توانید با خود به خانه ببرید.

سیری در آبادان

گلیم

چی بهتر از اینکه هم یک محصول هنری قشنگ بخریم و هم به اقتصاد عشایر کمک کنیم؟ عشایر عرب و عشایر بختیاری گلیم‌های زیبایی می‌بافند که یکی از مهم‌ترین سوغات آبادان به حساب می‌آید. این گلیم‌ها در رنگ‌های شاد و سرزنده‌ای مثل قرمز، نارنجی، صورتی، زرد و… بافته می‌شوند و شباهت زیادی به نقوش گلیم‌های عشایر قشقایی دارند.

سیری در آبادان

صنایع دستی دریایی

جالب است بدانید که یکی از انواع صنایع‌دستی که می‌توانید در آبادان مشاهده کنید، صنایع‌دستی هستند که با انواع گوش ماهی، صدف، مرجان و بقایای حیوانات مرده دریایی آماده می‌شوند. مردم بومی خوش ذوق و هنرمند آبادان، با کمک مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، صنایع‌دستی بسیار خاصی را تولید می‌کنند. جالب است بدانید که این صنایع‌دستی انواع مختلفی دارد. برای مثال می‌توانید انواع دستبند، پابند یا حتی گردنبند که از گوش‌ماهی و صدف‌های کوچک و زیبا تهیه شده‌اند را به‌عنوان سوغات جنوب تهیه کنید. یا حتی با کمک همین موجودات دریایی، مجسمه‌های خاصی همانند مجسمه کشتی درست می‌کنند و در بازار به فروش می‌رسانند. این نوع صنایع‌دستی به مناطق جنوب کشور و شهرهای ساحلی تعلق دارند.

سیری در آبادان

رستوران های آبادان

رستوران پاکستان

پاکستان یا آن‌گونه که معروف است، رستوران پاکستانی‌ها، بهترین گزینه برای خوردن غذای تند جنوبی در کنار غذای پاکستانی است. این رستوران خورش‌های متداول را هم سرو می‌کند، اما پیشنهاد ما قلیه ماهی یا قلیه میگو است. پاکستان استانبولی ویژه‌ای سر میز می‌آورد که مزه‌ی ناب و تازه‌ای دارد.از بریانی بیف و جوجه و همین طور دال عدس نباید غافل شد که همه خوشمزه هستند. البته اگر وارد این غذاخوری می‌شوید، باید طعم تند را دوست داشته باشید، چون اغلب غذاها بسیار تند پخته و سرو می‌شوند.
رستوران پاکستانی‌ها ظهرها بسیار شلوغ است و احتمال دارد منتظر خالی شدن میز بمانید؛ اما شب‌ها خلوت‌تر است. مدیر رستوران اهل پاکستان است و یکی از قدیمی‌ترین‌های آبادان به شمار می‌رود.
آدرس: آبادان، ابتدای خیابان امام

سیری در آبادان

رستوران هتل پارسیان

مسافر جنوب که باشید، ماهی تازه را نباید از دست بدهید. شوریده را رستوران هتل پارسیان آزادی میل کنید که حسابی تازه و لذیذ است.
آدرس: آبادان، محله‌ی برِیم، بعد از سازمان منطقه آزاد اروند

سیری در آبادان

رستوران هتل کاروان‌سرا

سه رستوران ارکیده،‌ نسترن و شقایق، همچنین چای‌سرا و فست‌فود هتل کاروان‌سرا گزینه‌های مطمئنی برای خورد و خورا ک در آبادان هستند.
آدرس: آبادان، فلکه بریم

سیری در آبادان

رستوران تاج محل

تاج محل در بازار ته‌لنجی‌ها قرار دارد و غذاهای جنوبی سرو می‌کند. میگوپلو را می‌توانید در رستوران تاج‌محل انتخاب کنید.
آدرس: آبادان، خیابان شهید طالقانی، نرسیده به میدان انقلاب، روبه‌روی پارک شهرداری

سیری در آبادان

رستوران باباطاهر

در آبادان اگر هوس خوردن کباب‌های داغ و خوشمزه را داشتید، حتماً سراغ رستوران باباطاهر بروید. کباب‌های باباطاهر در بین رستوران های آبادان مثال زدنی است و طعمش تا مدت‌ها زیر زبان‌تان می‌ماند.
آدرس: آبادان، خیابان زند

سیری در آبادان

رستوران و کافی شاپ مجموعه تفریحی پریمو

نزدیک بلوار نیایش آبادان، مجموعه‌ی تفریحی فوق‌العاده‌ای وجود دارد که لحظه‌های شما را با کیفیت خوبی پر می‌کند. رستوران مجوعه تفریحی پریمو یا همان قصر پریمو، یکی از امکانات دلچسب این مجموعه است که دنیایی از انتخاب‌های متنوع، از غذاهای محلی و ایرانی گرفته تا غذاهای غربی و فست‌فودهای مهیج را پیش روی‌تان قرار می‌دهد. این مجموعه یک کافه‌ی دنج هم دارد که گذران وقت در آن لذت‌بخش خواهد بود.
آدرس: آبادان، امیرآباد، بلوار انسی، مجموعه تفریحی پریمو پلاس

سیری در آبادان

بهترین زمان سفر به آبادان

بهترین زمان سفر به آبادان از اواسط مهر تا اواخر فروردین است. در فصل پاییز و زمستان با تغییرات آب و هوایی، دمای هوای آبادان میانگین بین ۹ تا ۱۸ درجه سانتیگراد می‌شود. این هوای معتدل زمان بسیار ایده‌آلی برای سفر به آبادان است.همچنین در فصل بهار(ابتدای فروردین تا ابتدای اردیبهشت) هوای آبادان معمولا معتدل تا گرم است و شدت گرما برای افراد غیربومی آزاردهنده نیست. بدین‌ترتیب ایام عید هم زمان مناسبی است تا به آبادان سفر کنید.
با نزدیک شدن به روزهای آخر اردیبهشت ماه، بر شدت گرما افزوده می‌شود و متوسط دمای آبادان به ۲۳ تا ۴۲ درجه می‌رسد. همچنین با رسیدن تابستان گرما اوج می‌گیرد و میانگین دما بین ۳۰ تا ۴۸ درجه می‌شود. تحمل این شدت گرما نه تنها برای گردشگران بلکه برای افراد بومی هم سخت است. پس سفر به آبادان در تابستان توصیه نمی‌شود.

سیری در آبادان

روش های سفر به آبادان

سفر به آبادان با هواپیما

وجود فرودگاه بین‌المللی آبادان باعث شده مسافران این شهر به راحتی بتوانند از مسیر هوایی خود را به آبادان برسانند. فرودگاه آبادان پذیرای تمامی پروازها از مبدا کلان‌شهرهایی مانند تهران، شیراز، اصفهان، بندرعباس، شارجه، مشهد و خارک است. در صورتی که مبدا شما تهران باشد می‌توانید با مراجعه به فرودگاه امام خمینی یا مهرآباد بلیط به مقصد آبادان تهیه کنید و خود را به این شهر برسانید. مسافت هوایی تهران تا آبادان ۶۶۱ کیلومتر بوده و مدت زمان سفر هم ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه است.

سفر به آبادان با قطار

سفر به آبادان با قطار به صورت مستقیم ممکن نیست زیرا شهر آبادان مسیر مستقیم راه آهن ندارد. افرادی که قصد سفر با قطار را دارند، می‌توانند بلیط برای شهرهای اطراف آبادان مانند اهواز یا خرمشهر را بخرند و پس از رسیدن به مقصد، از آنجا با اتوبوس یا تاکسی به آبادان بروند. مدت زمان مسیر تهران تا خرمشهر با قطار ۱۸ ساعت است و مسیر خرمشهر تا آبادان هم با اتوبوس ۲۵ دقیقه طول می‌کشد.
همچنین مدت زمان طی شدن مسیر تهران به اهواز با قطار در شرایط عادی ۱۵ ساعت است و پس از رسیدن به این شهر برای رفتن به آبادان می‌توانید سوار اتوبوس یا تاکسی شوید و بعد از ۱ ساعت و ۵۸ دقیقه به این شهر برسید.

سفر به آبادان با اتوبوس

کوتاه‌ترین مسیر زمینی بین تهران تا آبادان ۹۱۰.۱ کیلومتر است و طی شدن آن با اتوبوس تقریبا ۱۱ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.از تهران به آبادان با استفاده از اتوبوس کمی خسته کننده است و به علت طولانی بودن مسیر، برای کودکان و کهنسالان مناسب نیست.

سفر به آبادان با ماشین شخصی

ماشین شخصی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا در مکان‌های دلخواه توقف کنید و از مسیر لذت ببرید. پس اگر عاشق هیجان و لذت بردن از مسیر هستید و صرفا رسیدن به مقصد برایتان مهم نیست می‌توانید با ماشین شخصی به این شهر سفر کنید. بعد از این که برای سفر هیجان‌انگیز خود آماده شدید، از مبدا تهران به مقصد آبادان دو مسیر پیش رو خواهید داشت. مسیر اول ۸۹۵ کیلومتر است و طی شدن آن ۱۰ ساعت و ۳۴ دقیقه طول می‌کشد. در این مسیر با گذر از شهرهای قم، اراک، بروجرد، خرم‌آباد، اندیمشک، اهواز و خرمشهر به آبادان می‌رسید.
همچنین مسیر دوم سفر به آبادان از مبدا تهران ۹۵۴ کیلومتر است و از شهرهای قم، کاشان، اصفهان، بروجن، ایذه و بندر ماهشهر گذشته و به آبادان می‌رسید.

بهترین زمان سفر به آبادان چه موقع است؟

فصل پاییز و زمستان ، ماه فروردین تا ابتدای اردیبهشت

شهرهای خواهر خوانده آبادان کدامند؟

کاراما در چین، بروجرد در ایران.

بازارهای معروف آبادان کدامند؟

بازار کویتی‌ها، بازار امیری، بازار احمد آباد، بازار ته لنجی‌ها، بازار مرکزی و بازارماهی فروشان.

           
نویسنده :
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *