رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

جاهای کمتر شناخته شده و مناسب سفر یکروزه در بهار

اشتراک گذاری

در بهار که طبیعت سبزو هوا خنک و دشتها پر از گل و شکوفه هستند حیف است بهره ای نبریم . اما در فصل بهار مشغله و مدرسه و نداشتن مرخصی بخاطر تعطیلات نوروز باعث میشه کمتر بتوانیم از این طبیعت دلنشین لذت ببریم ، در این مطلب ما جاهای کمتر شناخته شده و مناسب سفر یکروزه در بهار را برایتان جمع آوری کرده ایم تا به راحتی بدون گرفتن مرخصی بتوانید به این مکانها رفته و لذت در طبیعت بودن را ببرید .

دریاچه عروس

رودبار برای خیلی از ما با زیتون‌فروشی‌هایش معنا پیدا می‌کند، ولی در رودبار روستاها و جاهایی‌ هست که وقتی با آنها آشنا می‌شویم از زیباییشان انگشت حیرت به دهان می‌گیریم و یکی از این جاها دریاچه عروس در روستای حلیمه جان است.دریاچه تا پیش از این همنام روستا بوده، ولی با گذشت زمان اسمش به عروس تغییر کرده است و برخی علتش را تغییر رنگ آب آن می‌دانند. جلبک‌ها موقع صبح سطح دریاچه را می‌پوشانند و دریاچه به رنگ جنگل سبز می‌شود و موقع وزش باد جلبک‌ها از سطح دریاچه کنار می‌روند و دریاچه به رنگ آبی آسمان درمی‌آید. دورتا دور دریاچه را جنگل فراگرفته و خود حلیمه جان هم تماشایی‌ست.

مسیر دسترسی: از تهران تا این دریاچه ۳ ساعت و نیم راه است. بهترین راه دسترسی به روستای حلیمه جان، آزاده راه تهران-قزوین است. آزاد راه را به سمت منجیل و رودبار طی می‌کنیم تا به توتکابن برسیم و بعد از آن تابلوی روستای حلیمه جان را می‌بینیم. باید وارد خروجی روستای حلمیه جان بشویم و از روستا تا دریاچه عروس کمی پیاده‌روی کنیم.

دریاچه عروس

آبشار درازکش

از تهران تا بابل ۳ ساعت و نیم راه است و اگر مسیر را به سمت پندپی شرقی برویم، از وسط جنگل می‌گذریم و به آبشار درازکش می‌رسیم که هنوز بکر و دست نخورده است. درازکش در فصل بهار به پرآب‌ترین حالت خودش درمی‌آید. آب آبشار اول به حوضچه می‌ریزد و بعد به سمت شمال ادامه مسیر می‌دهد.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به این منطقه باید از بابل به سمت بند پی شرقی حدود ۲۵ کیلومتر برویم و بعد از رسیدن به گلوگاه مرکز بند پی شرقی، از سمت چپ خیابان و از طریق پل به سمت منطقه فیروزجاه یا جاده موسوم به شیخ موسی حدود ۶-۷ کیلومتری را طی کنیم.بعد از رسیدن به روستا و گذشتن از مسیر جنگلی و طی مسافتی حدود ۲ کیلومتر، به یک دو راهی می‌رسیم که راهش مستقیم و شیب‌دار است و به سمت گلوگاه می‌رود. راه سمت راست که شیبی به سمت پایین دارد سمت آبشار می‌رود. بعد از حدود ۵۰ متر به تابلویی که نشانگر آبشار است می‌رسیم.

آبشار درازکش

ییلاق سلانسر

سرتاسر گیلان و رودبار را ییلاق‌های سرسبز و تماشایی دربرگرفته و یکی از این ییلاق‌ها، ییلاق سلانسر است که در ۱۵ کیلومتری رودبار به آن می‌رسیم. سلانسر، در ارتفاع قرار گرفته و برای همین در بهار و تابستان خنک‌تر از جاهای دیگر است و یکی از مناسب‌ترین جاها برای سفرهای یک روزه. دشت‌های سرسبز و پرگل و طبیعت مه‌گرفته‌ای که در دیگر ییلاق‌های این منطقه می‌بینیم در این ییلاق هم به چشم می‌خورد.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به این ییلاق باید از جاده قزوین-رشت به سمت رودبار و بعد رستم‌آباد برویم و بعد از خیابان امیرالمؤمنین در سمت غربی بلوار اصلی شهر، به سمت این ییلاق حرکت کنیم. کمی بالاتر در پیچی از جاده، نمای رستم‌آباد و جلگه‌ رود سپیدرود و کوه درفک نمایان می‌شود. در مسیر مراتع سرسبز و گله‌های گوسفند، گندم‌زار‌ها و کوه‌های سرسبز ما را به وجد خواهد آورد. بعد از چند دقیقه از جاده آسفالته وارد جاده خاکی می‌شویم.

ییلاق سلانسر

ییلاق سی‌دشت

اگر نزدیک به همین منطقه بخواهیم به ییلاق دیگری برویم، ییلاق سی‌دشت، یکی از روستاهای توتکابن است و با رودبار ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. از رودبار که گذشتیم باید وارد ورودی روستای رستم‌آباد بشویم و تابلوهای راهنما را دنبال کنیم تا به مسیر برسیم. سی‌دشت، جایی‌ست که تا چشم کار می‌کند دشت سرسبز دارد، هوای تازه و سکوتی که فقط صدای گاو و زنگوله‌های گوسفند برهم‌اش می‌زند. در همین منطقه توتکابن، جنگل نورچشمه و غار دیورش از دیگر جاهای خیلی دیدنی‌ست.

مسیر دسترسی: بعد از رودبار به سمت رستم‌آباد می‌رویم و ارتفاعات این روستا را بالا می‌رویم تا به توتکابن و سی دشت برسیم.

ییلاق سی دشت

پلنگ دره

اگر دلمان هم جایی مناسب سفرهای یک روزه بخواهد و هم بخواهیم کمی آب‌تنی کنیم، پلنگ دره هم می‌تواند انتخاب‌مان باشد. پلنگ دره رودخانه و آبشاری‌ست که در شیرگاه در استان مازندران قرار گرفته. شیرگاه، یکی از شهرهای سوادکوه است که در فاصله ۳ ساعته از تهران قرار گرفته. این منطقه به خصوص جان می‌دهد برای آب تنی در رودخانه و پیاده‌روی در جنگل.

مسیردسترسی: از جاده‌ فیروزکوه راه بیفتید تا به شیرگاه برسید. چند کیلومتر بعد از ورودی شیرگاه و بعد از یک پل آهنی از جاده‌ اصلی خارج می‌شویم.

در ادامه از تابلوی سرمحیط‌ بانی شیرگاه و از روستای نفار می‌گذریم. مسیر از اینجا خاکی می‌شود و به‌خصوص اگر نم بارانی هم زده باشد، احتمال گیر کردن ماشین وجود دارد. با فرض این‌که جاده خشک است و ماشین هم برای این مسیر مناسب است، ۱۳ کیلومتر دیگر رانندگی کنیم.

حدود یک ساعت طول می‌کشد تا به اول مسیر پیاده‌روی برسیم. ماشین را باید پارک کنیم و بقیه‌ مسیر را از دل جنگل برویم. رودخانه را دنبال کنیم تا به آبشار و حوضچه‌اش برسیم.

پلنگ دره

دریاچه بره سر

از تهران که ۴ ساعت و نیم برویم، در جایی نزدیک داماش، دریاچه بره‌سر را پیدا می‌کنیم. دریاچه بره‌سر در دل جنگل قرار گرفته و همین باعث می‌شود بیشتر دلمان بخواهد که به دیدنش برویم. البته دیدن این دریاچه به این آسانی‌ها هم نیست، قسمتی از مسیر سنگلاخی‌ست و چون تابلوی راهنما ندارد باید از محلی‌ها آدرس بپرسیم. تپه‌های سرسبز اطراف دریاچه و مزارع، تصویری مثل تابلوهای نقاشی را پیش چشممان به وجود می‌آورند.

مسیر دسترسی: مسیر رسیدن به این مقصد تماشایی، اتوبان قزوین – رشت است. بعد از رسیدن به لوشان، مسیرمان را باید تغییر دهیم و تابلوی داماش را دنبال کنیم. از لوشان تا جیرنده ۴۲ کیلومتر و تا روستای داماش ۴۰ کیلومتر است.

از داماش تا بره‌سر، ۸ کیلومتر راه در پیش داریم. درست وقتی به اول بره‌سر رسیدیم باید به سمت چپ بپیچیم. با پشت سر گذاشتن جاده‌ فرعی به طول ۲ کیلومتر در کنار دریاچه هستیم. البته به همین سادگی هم نیست. این جاده فرعی شیب تندی دارد و سنگلاخی‌ست.

 

دریاچه بره سر

شهرستانک

در جایی در ۷۹ کیلومتری کرج به روستای شهرستانک می‌رسیم. شهرستانک، جاده‌ای کوهستانی، دره‌ای سرسبز، پر از باغ‌های میوه و کوچه باغی‌ست و رودخانه هم دارد.در این روستا می‌توانید از کاخ ییلاقی و باقی مانده از دوره قاجار و پادشاهی ناصرالدین شاه و کتیبه سنگی کنار آن دیدن کنید. یکی دیگر از دیدنی‌های این روستا قلعه‌ای است که در میان اهالی به قلعه دختر یا قلعه دزدبند معروف است. تپه باستانی نیز در این روستا وجود دارد که شنستون یا شن ستان نام دارد.از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستای شهرستانک آبشار و رود گیله رود است که از داخل روستا و از نزدیکی کاخ تاریخی آن عبور می‌کند و جلوه و صفای خاصی به شهرستانک بخشیده است. باغ‌های میوه به‌ویژه زردآلو و درختان توت نیز در زیبایی این روستا سهیم هستند

مسیر دسترسی: برای رسیدن به شهرستانک، باید از تهران به سمت کرج رانندگی کنید. بعد از کرج به سمت جاده چالوس بروید. بعد از گذشتن از آسارا و ماهان و درده، به دوراهی‌ای می‌رسید و تابلوی راهنما شما را به سمت شهرستانک هدایت می‌کند.

شهرستانک

ایگل

ایگُل یکی از روستاهای خوش‌آب‌وهوای نزدیک تهران است که می‌توانید برای گذارندن آخر هفته راهی آن شوید و از طبیعت و زیبایی آن لذت ببرید. این روستای در شمال شرقی قله توچال قرار دارد و یکی از مسیرهای صعود به این قله محسوب می‌شود.این روستا با داشتن باغ‌های گیلاس آلبالو و سیب منظره تماشایی به خود گرفته است. قلعه کیقباد و آبشار ایگل از دیدنی‌های این روستا است. برای تماشای آبشار دو ساعت پیاده‌روی نسبتا هموار پیش رو خواهید داشت. هنگامی که هوا رو به گرمی می‌رود در این مسیر می‌توانید ریواس، تره و پونه کوهی جمع‌آوری کنید.

مسیر دسترسی : ۲۵ کیلومتری شمال شرق تهران و چهار کیلومتری غرب اوشان

ایگل

آبشار سنگان

آبشار سنگان در نزدیکی روستایی به همین نام در دامنه‌های قله پهنه‌حصار قرار دارد. این آبشار مقصدی مناسب برای گردش یک روزه در حوالی تهران است. برای رسیدن به سنگان باید آمادگی لازم برای کوهنوردی و دره نوردی داشته باشید.زیبایی آبشار سنگان در فصل بهار و در ماه‌های فروردین و اردیبهشت قابل توصیف نیست؛ اما این آبشار در ماه‌های سرد نیز جلوه خاص خود را دارد و با یخ زدن تصویری تماشایی به خود می‌گیرد.بعد از آبشارگردی می‌توانید سری نیز به روستای سنگان بزنید. این روستای کوهستانی در مسیر جاده کن، شمال و کمی بالاتر از سولقان واقع است که به‌جز دره و آبشار، آرامگاه امامزاده‌های سه گانه نیز دارد.

مسیر دسترسی : ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران

آبشار سنگان

زرین دشت

روستای زرین دشت یکی از بهترین پاتوق‌های پایتخت‌نشینان در آخر هفته و سفرهای یک روزه است. این روستای سرسبز و تماشایی در فصل بهار و تابستان هوای دل‌انگیز و فرح‌بخشی دارد.رودخانه حبله رود، چشمه‌های معدنی خُمِده و دریابک جز جاذبه‌های دیدنی روستای زرین دشت به شمار می‌روند. در کنار چشمه خمده استخر آب معدنی خمبوبه قرار دارد. چشمه دریابک را نیز در مسیر روستای آتشان می‌توانید ببیند. روستای زرین دشت همچنین دارای باغ‌های میوه‌های خوشمزه و خوش‌طعم همچون آلبالو، گیلاس و توت است.

مسیر دسترسی : ۴۰ کیلومتری جنوب فیروزکوه و ۱۲۰ کیلومتری تهران

زرین دشت

آبگرم لاریجان

چشمه آبگرم لاریجان یکی از جاذبه‌های اطراف تهران در فصل زمستان است که در روستای ییلاقی آبگرم لاریجان قرار دارد. این آبگرم دارای خواص درمانی است و برای بیماری‌های پوستی، زخم‌های کهنه، رماتیسم، بیماری‌های مجرای تنفسی و ناراحتی‌های عصبی مفید است.مزه آبگرم لاریجان نامطبوع و رنگ آن زلال است و بوی هیدروژن سولفور دارد. این چشمه سرشار از مواد گوگردی است و املاح بیکربنات منیزیم دارد. از این چشمه در هر دقیقه حدود هزار لیتر آب خارج می‌شود که درجه حرارت آن بین ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد است.به غیر از آبگرم لاریجان حمام تاریخی شاه عباسی متعلق به دوره صفوی از دیدنی‌های این روستا است.

مسیر دسترسی : شهرستان آمل، روستای آبگرم لاریجان

آبگرم لاریجان

آبشار هریجان

یکی از دیدنیهای زیبای حومه تهران آبشار هریجان نام دارد که در منطقه بکر و دست‌نخورده هریجان و حوالی جاده چالوس قرار دارد. برای دیدن این آبشار و ورود به این منطقه باید از سازمان محیط‌زیست چالوس مجوز بگیرید و حتی در بدو ورود نیز تابلوی ورود به بدون مجوز را خواهید دید.آبشار زیبای هریجان در غرب روستای هریجان جای گرفته است و برای رسیدن به آن باید مسیر پیچ و خمی را در کنید. این آبشار از ارتفاع ۹ متری و از بلندای صخره‌ها به پایین سرریز می‌شود و منظره چشم‌نوازی را ایجاد می‌کند.
بعد از آبشارگردی و تماشای آبشار هریجان دیدن روستاگردی در هریجان از دست ندهید. این روستا طبیعت زیبا و چشم‌اندازهای تماشایی دارد. در داخل روستا نیز امامزاده شاهزاده محمود قرار دارد که هنگام ورود به روستا می‌توانید گنبد آن را ببیند.

مسیر دسترسی : گردنه هزارچم، جاده تهران- چالوس

آبشار هریجان

لالون

یکی از بکرترین دیدنیهای حومه تهران روستای لالون رودبار قصران است. این روستای کوهستانی، خوش آب‌وهوا و سرسبز بهترین مکان برای گردش یک روزه در دامان طبیعت است. روستای لالون به چشمه‌سار رودخانه‌ها معروف است و دلیل آن داشتن چشمه‌های جوشان با آبی گوارا و خنک است.وجود کوه‌ها و قله‌های متعددی همچون خُلِه نو یا خلنو در نزدیکی لالون، پای کوهنودران بسیاری را به این روستا باز کرده و لالون را به مسیر کوهنوردی تبدیل کرده است. منطقه کوهستانی خرسنگ یا پرسنگ نیز از دیگر ارتفاعات لالون است.غارهای اسکول، لی یا لو و غار اسپول از جمله زیبایی‌های روستای لالون هستند که علاقه‌مندان به غارنوردی می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند. آبشار و چشمه تلخاب، تونل برفی، برفچال از دیگر جاذبه‌های طبیعی لالون به شمار می‌روند.

مسیر دسترسی : ۱۲ کیلومتری شمال شرق فشم

لالون

باغ گیاهشناسی کرج

این باغ زیبا که از جاذبه های گردشگری استان البرز به شمار می رود، در داخل بوستان تفریحی شهید چمران کرج واقع شده و یکی از دیدنی ترین مکان ها در فصل اردیبهشت است. باغ گل‌ های کرج دارای بخش‌ های متنوعی از جمله محوطه پرچین‌ های تو در تو،‌ کلکسیون گل های رز، آمفی تئاتر رو باز، قفس پرندگان، آلاچیق، رستوران، کافی شاپ، آبشار و فرش گل و گیاه می‌باشد.

این فرش گل و گیاه یکی از بارزترین زیبایی های باغ گل کرج است. مساحت فرش گل در باغ گل‌ های کرج، ۲۷۰۰ متر مربع و طراحی آن برگرفته از نقش خطیبی تبریز است. گل‌های این فرش شامل گل‌ های پوششی، فصلی و دائمی است که این گل‌ها با امکان دید از زاویه بالا در فرش گل طراحی شده‌ اند همچنین با توجه به تنوع آب و هوایی و تغییر فصل، گل‌ های این فرش نیز در فصول مختلف بازپیرایی شده و هم اکنون با پوششی از گل‌ های لاله همراه شده است.

مسیر دسترسی : کرج، خروجی پیکانشهر، بیست متری دوم سرو آزاد، بلوار مراتع، موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور

باغ گیاهشناسی

دشت گرچال در روستای افجه

یکی دیگر از مقاصد جذاب برای سفرهای یک روزه روستایی به نام افجه است که تقریبا در ۸ کیلومتریِ لواسان واقع شده است. دشت گرچال یا دشت هویج در بالادست این روستای ییلاقی و کوهستانی، منطقه‌ای شناخته‌شده است و بسیاری از تهرانی‌ها برای گذراندن یک روز شاد و مفرح به روستای افجه و دشت وسیع آن سفر می‌کنند. حضور در طبیعتی وسیع و خوش‌منظره که روزگاری سرزمین رشد هویج‌های نارنجی‌رنگ بوده، آن‌‌هم در هوای پاک و زیر آسمان صاف و آبی، تجربه‌ای دلچسب از سفرهای یک روزه اطراف تهران خواهد ساخت.

مسیر دسترسی :به‌سمتِ شمال‌شرقی تهران حرکت کنید. در اتوبان شهید بابایی برانید و سپس واد جادۀ لشگرک شوید. بعد از رسیدن به لواسان، به‌سمتِ شمال‌شرق این منطقه حرکت کنید. در بلوار امام خمینی برانید و درنهایت وارد جادۀ لواسان به سینک شوید. بعد از آنکه تقریبا ۸ کیلومتر از لواسان دور شدید، به روستای افجه خواهید رسید.

گرچال

دشت لار

پیشنهادهای ما برای سفرهای یک روزه اطراف تهران بسیار متنوع است و یکی از جذاب‌ترینِ این پیشنهادها منطقه‌ای بهشتی به نام دشت لار در کوهپایۀ قلۀ همیشه‌استوارِ دماوند است. این دشتِ بهشتی که پارک ملی لار هم خوانده می‌شود از مناطق حفاظت‌شده به شمار می‌آید و شکار در آن ممنوع است. این دشت بهشتی دسترسی خوبی از تهران، آمل و دماوند دارد و به شقایق‌های سرخش مشهور است. پارک ملی لار، با وسعتی درحدودِ ۳۱ هزار هکتار، هوش از سرتان می‌برد. شما به یکی از زیباترین طبیعت‌های شمالی ایران وارد شده‌اید که نظیر آن را در تابلوهای رنگارنگ طبیعت دیده‌اید. حضور قلۀ خوش‌قدوقامتِ دماوند، آسمان آبی و ابرهای خامه‌ای‌رنگ در دشتی که تا چشم کار می‌کند رنگ‌بازیِ طبیعت جلوه‌گر است زیباترین قابی است که باید با دوربین عکاسی‌تان ثبتش کنید.

مسیر دسترسی: از تهران به‌سمتِ شرق حرکت کنید و وارد جادۀ دماوند شوید و سپس خودتان را به جادۀ آبعلی برسانید. در جادۀ آبعلی به‌سمتِ آمل برانید تا به سه‌راهیِ پلور برسید. درنهایت تا محیط‌بانی دلیچای پیش بروید. با رسیدن به محیط‌بانی، درواقع به ورودیِ شرقیِ پارکِ لار رسیده‌اید.

دشت لار

روستای کردان

در غرب تهران و در فاصلۀ تقریبیِ ۶۵ کیلومتریِ آن، کردان، یکی از خوش‌آب‌وهواترین روستاهای شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است. روستای کردان از توابع استان البرز است و درحدودِ ۲۰ کیلومتر با کرج فاصله دارد. این روستا به کوهسار نیز بسیار نزدیک است و تقریبا در ۶ کیلومتریِ آن واقع شده است. در این روستای خوش‌رنگ‌ولعاب، ساخت ویلاها و خانه‌های لوکس بسیار رونق دارد و چهرۀ بافت روستایی را در آن کمتر خواهید دید.

روستای کردان

روستای وردیج و واریش

برای دورشدن از هیاهوی تهران و هوای خاکستریِ آن، روستاهای وردیج و واریش مقصدی فراموش‌نشدنی خواهد بود. این روستاها این روستاها در شمال‌غربی تهران و در منطقۀ کن واقع شده‌اند و بخشی از شهرستان تهران به شمار می‌آید و به‌تازگی آن‌ها را در محدودۀ منطقۀ ۲۲ پایتخت گنجانده‌اند.هوای پاک کوهستانی این منطقه سبب شده است که بسیاری از تهرانی‌ها آخرِ هفتۀ خود را در این منطقه سپری کنند. جاده‌ای زیبا و پرپیچ‌وخم به وردیج می‌رسد و سپس واریش نیز در این مسیر نمایان می‌شود. روستای زیبای وردیج را رودها و چشمه‌های بسیاری آباد کرده‌اند و، به همین دلیل، در گوشه‌وکنارِ آن، باغ‌های متنوعی از میوه‌های گوناگونی همچون سیب، شاتوت، گردو و… سبز شده‌اند.

مسیر دسترسی: در اتوبان تهران به کرج برانید تا به پمپ‌بنزین وردآورد برسید. سپس به خیابان اردستانی بروید. در این مسیر ورودی جادۀ وردیج و واریش را خواهید دید.

روستای وردیج

حوض سلطان

حوض سلطان از آن مکان‌هایی است که با رفتن به آن دنیایی از شگفتی و اعجاب را خواهید دید و محو اعجاز و عظمت آن می‌شوید. این مکان به نام‌های دریاچه و تالاب حوض سلطان، دریاچه قم، شاهی و دریاچه ساوه نیز شناخته می‌شود. حوض سلطان یکی از بزرگ‌ترین آیینه‌های طبیعی ایران محسوب می‌شود و بهترین زمان برای بازدید از دریاچه حوض سلطان اوایل بهار و اواسط پاییز است.دریاچه حوض سلطان ۳۷ هزار هکتار وسعت دارد که وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال متفاوت است. این دریاچه از کفه نمکی با حاشیه باتلاقی تشکیل شده است و یک تالاب شور کویری محسوب می‌شود. این تالاب اکوسیستم خاصی دارد و دارای گونه‌های گیاهی، جانوری و میکرو ارگانیسم‌ها است.

مسیر دسترسی : ۴۰ کیلومتری شمال قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران، شرق آزادراه قم-تهران

حوض سلطان

آبشار آسیاب خرابه

آسیاب خرابه نام یکی از مکان های دیدنی شهرستان جلفا در استان آذربایجان شرقی است. این مکان شامل آبشارهای کوچک و بزرگی است که سرچشمه آن ها معمولا کوه کیامکی در بالای چشمه است. سطح آبشار از خزه ها و گیاهان رونده آبی پوشیده شده است و منظره چشم نوازی را ایجاد کرده است. آسیاب‌خرابه، آسیابی آبی بوده است که سال‌ها پیش مورد استفاده مردم منطقه می‌گرفت ولی هم‌اکنون به دلیل تخریب قسمت‌های عمده آن کاربردی ندارد و به همین دلیل به «آسیاب‌خرابه» شهرت یافته است. ارتفاع آسیاب ۱۰ متر و مساحت محوطه پایینی آن ۲۰۰ متر مربع است. هوای مطبوع و منظره های سرسبز و دیدنی از جمله ویژگی هایی است که شما را به این منطقه می کشاند. شاید برای تان جالب باشد بدانید که این منطقه توسط درختان اجیر با فرم های مختلف محصور شده است.

مسیر دسترسی : ۲۷ کیلومتری هادی‌شهر و در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان

آبشار آسیاب خرابه

اقیانوس ابر در فیلبند

فیلبند را در یک کلمه می‌توان اقیانوس ابر معنی کرد. این روستا یکی از زیباترین روستاهای سرسبز کوهستانی است که بر فراز آن می‌توانید جریانی از ابرهای شناور را ببینید که این‌سو و آن‌سو می‌روند. روستای فیلبند در شهرستان بابل و استان مازندران واقع شده است و از تهران درحدودِ ۱۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

اگر می‌خواهید برای رفتن به این منطقه سفری یک روزه تنظیم کنید، باید پیش از طلوع آفتاب حرکت کنید تا زمان کم نیاورید. در این سفر تا می‌توانید با لنز دوربین‌تان زیبایی‌های رویایی این منطقه را ثبت کنید. در گوشه‌وکنارِ این روستای سبز قدم بزنید و از تماشای زندگی روستایی در کوهستان سبز و ابری لذت ببرید.

دهدز

اگر ساکن استان خوزستان هستید دهکده توریستی زراس یکی از مناطق بسیار زیبا و خوش آب و هوا در منطقه ایذه به خصوص در فصل زمستان و بهار است.این دهکده تفریحی توریستی به مساحت ۲۰۶هکتار، ۲۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان اهواز در ۶۹کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ایذه ، ۱۴ کیلومتری جنوب شهر دهدز و ۳۹ کیلومتری سد کارون ۳ است.آبشار شیوند که روبه‌روی دهکده قرار دارد، بسیار زیبا و دیدنی بوده و می‌تواند خاطره‌ای به یاد ماندنی برای دوستداران طبیعت بر جای بگذارد. در کنار این دهکده، کوه‌های منگشت و طبیعت برف گیر و جنگل‌های بکر آن واقع شده است که می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب یک کوهنوردی و طبیعتگردی به یاد ماندنی در آن داشت.

ورزش‌های آبی، قایق‌سواری، رستوران آبی، سوییت‌ها و کافی شاپ‌های آبی از امکانات تفریحی این دهکده به شمار می‌روند.

جهان نما

جهان نما یک دهکده‏ ییلاقی در جنوب شهرستان کردکوی استان گلستان است. این منطقه  منحصربه  فرد در میان رشته کوه های البرز قرار دارد که   بر فراز ارتفاع آن می توان دشت گرگان و دریا را نظاره کرد. چشم‌اندازهای زیبا و در عین حال ناشناخته این روستا در همه فصول پذیرای گردشگران زیادی است.این منطقه توریستی، به دلیل داشتم چشم اندازهای زیبا و مشرف به تمام نقاط جلگه ای از جمله کردکوی، گرگان، خلیج گرگان، میان کاله، بندر ترکمن و سایر روستاها، طبیعت زیبا، برخورداری از آب و هوای مناسب از جمله مناطق جالب و منحصر به فرد کشور است.همچنین این دهکده ییلاقی در داخل منطقه حفاظت شده قرار دارد. دهکده با برخورداری از طبیعت و چشم اندازهای زیبا، جنگل های پهن برگ و سوزنی برگ، جانوران وحشی از منابع اکوتوریستی با ارزش استان گلستان است
یکی از جاذبه های زیبای دهکده ییلاقی جهان نما مکانی است درشمال این دهکده که به چکل آتشان معروف است. وجود چشمه های فراوان، وسعت دشت، درکنار گل ها وگیاهان دارویی وجنگلی وکوهستانی زیبایی خاصی به این دهکده بخشیده است.
برای رفتن به دهکده جهان نما می توانید از مسیر کردکوی به سمت پارک جنگلی کردکوی روستای درازنو و رادکان و حاجی آباد و دهکده ییلاقی جهان نما بروید. این جاده ۷۰ کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر آن خاکی است و بهتر است با ماشین مخصوص بروید. یک راه دیگر هم از دامغان دارد: دامغان- چشمه علی- دیباج– چمن ساور– حاجی آباد.

جهان نما

دریاچه کوه گل

دریاچه‌ کوه‌ گل‌ در شمال‌ شهرستان‌ بویراحمد و در شمال‌ شرقی‌ شهرتوریستی‌ سی‌ سخت‌ در دهانه‌ انبری‌ گردنه‌ مشهور بیژن‌ و در کنار تپه‌های‌ کوه‌ گل‌ واقع‌ شده‌ است‌. محل‌ استقراردریاچه‌ یکی‌ از زیباترین‌ نواحی‌ استان‌ است‌ که‌ در فصل‌ بهار و تابستان‌ از انواع‌ گل‌های‌ شقایق‌ و گیاهان‌ وحشی‌ وهمچنین‌ آویشن‌ خوش‌ عطر کوهستانی‌ مملو می‌شود.در فصل‌ تابستان‌ ، تجمع‌ پرندگان‌ مهاجر همراه‌ با پرندگان‌ بومی‌ در سواحل‌ و کنار دریاچه‌، زیبایی‌ حیرت‌انگیزی‌ پدید می‌آورد. از پرندگان‌ مهاجری‌ که‌ در دامن‌ این‌ دریاچه ‌اتراق‌ می‌کنند، می‌توان‌ به‌ انواع‌ مرغابی‌ و اردک‌ کله‌ سبز، لک‌ لک ‌، حواصیل، درنا، خروس‌ کولی‌ و چنگر اشاره‌ کرد.
این منطقه زیبا که در فاصله ۸ کیلومتری شرق سی سخت و ۴۴ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و از سه مجموعه دریاچه زیبای کوه گل، دشت های لاله های واژگون و آبشار زیبای تنگ نمک با نمای بسیار طبیعی و آب و هوای مطبوع تشکیل شده است. در کنار این مجموعه زیبای گردشگری، منطقه حفاظت شده دنا قرار دارد که باعث افزوده شدن چشم انداز زیبا طبیعی این منطقه شده است. این منطقه گردشگری یکی از مهمترین مراکز توریستی در سطح کشور است.

کوه گل

چشمه کانی گراوان

چشمه کانی گراوان یکی از جاذبه های مهم گردشگری شهرستان سردشت است که در فاصله ۲ کیلومتری شهرستان ربط و ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهرستان سردشت واقع شده است. کانی‌ گراوان از چشمه های آب معدنی است که املاح محلول در آن حداقل یک گرم در لیتر است، چشمه در کنار روستایی به نام کانی گویز در جنوب شرق حوضه زاب قرار گرفته که آب جوشان از آن بیرون می آید، در کل این چشمه معدنی و گازدار است و حتی در امور پوست درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. آب چشمه پس از جریان در سطح زمین از خود موادی برجای می گذارد و به دنبال آن روز به روز بر حجم توده مخروطی شکل و زیبای آن افزوده می شود.چشمه گراوان علاوه بر این ویژگی های منحصر به فرد در طبیعتی زیبا و کنار رودخانه هرمزآباد واقع است. توده ای زیبا از جنگل های بلوط و چشمه پر آب کانی کُردان نیز در نزدیکی آن قرار دارند.
هر ساله با فرا رسیدن فصل بهار چشمه گراوان طبیعت زیبای منطقه را چشم اندازی زیباتر می بخشد و رودخانه هرمز آباد (که در مجاورت آن قرار دارد) پر آب می شود، دشت های مجاور آن پر گل و جنگل های همجوارش هم سرسبز می شوند.

گراوان

مرگور- سیلوانا

دهستان مرگوراز توابع بخش سیلوانای ارومیه، با مساحتی بالغ بر ۴۴۲.۵کیلومترمربع، یکی از مناطق نادر ایران از نظر شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی و تنوع زیستی گونه های مختلف گیاهی است که در بین رشته کوه های زاگرس محصور بوده و امتداد سلسله کوه های زاگرس مانند حصاری این منطقه را در برگرفته است.دهستان مرگور از نظر وجود قله های بلند، دره های عمیق وسرسبز، چشمه های آب گرم، دریاچه های مرتفع، باغ های زیبا، رودهای کوچک و بزرگ، آبشارهای طبیعی، روستاهای زیبای کوهپایه ای و صدها منظره طبیعی دیگرنه تنها در شمال غرب کشور بلکه در تمام کشور کم نظیر است.

مهمترین جاذبه های مرگور عبارتند از: دره زیبا و سرسبزبنار، روستاهای واقع در کوهپایه همچون کچله ونوی، آبشار روستای سوله دوکه ل (سلوک که چشمان هر بیننده ای را به خود خیره می کند)، معنی سوله دوکل در کردی، آبشار دودآلود است، چرا که این آبشارهنگام برخورد با سنگ ها، ذرات آب در اطراف آبشار فضای مه آلودی را به وجود می آورد که چشمان هر بیننده ای را خیره می کند. دریاچه های طبیعی گه رزیرین و مامه شیخ، چشمه های آب روستای چریک آباد که همچون آب معدنی سیلوانا در شهرستان معروف است وآب آن برای بیماران کلیوی توصیه می شود.

روستای سیلوانا هم که در ۳۰ کیلومتری شهر ارومیه در میان ۲ دره واقع شده است یکی از پاک ترین هواها را دارد.در این روستا درختان گردوی کوهی، درختان سیب و درختان جنگلی زیادی چهره روستا را بیش از پیش زیبا کرده است.

مرگور

روستای سرخس

مناظر شهرستان سرخس در انتهای شمال شرقی مشهد در مرز ترکمنستان و ایران، با آب شدن برف ها بهار کم کم خود را از لابلای رود، دشت، درخت و دریاچه عبور می دهد و سرسبزی، شکوفه و گل به همراه آواز پرندگان را به ارمغان می آورد.بهار سرخس به واقع دیدنی است، صدای دل انگیز آب خروشان چشمه ها، زیبایی خیره کننده دریاچه آبی رنگ، گاو و گوسفندان و سیاه چادرهای عشایر که به ییلاق آمده اند، شکوفه های درختان و لباس سبزی که دشت و دمن بر تن می کند، بوی بهشت را با تمام وجود احساس می کنی.لباس بهاری دشت و ییلاقات شهرستان سرخس پر از گل های لاله است، وجود این گلها در انتهای سلسله کوه های هزار مسجد، زیبایی خیره کننده ای دارد به طوری که نوروز هر سال بسیاری از بومیان منطقه و مسافران ترکمنی و ایرانی به شوق چیدن گل به این دشت سرازیر می شوند.

شهرستان سرخس تابلویی از زیبایی فصل بهار است به گونه ای که دشت، دمن، کوه، دریاچه، رود، چشمه و جنگل همه با هم همزمان با تولد بهار، لباس نویی به تن می کنند و طرحی زیبا از طبیعت در این تابلو می آفرینند.

روستای سرخس

الموت و دریاچه اوان

الموت منطقه‌ای کوهستانی در قزوین است که از دو بخش الموت شرقی و غربی تشکیل شده است. این منطقه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی چون قلعه الموت و قلعه لمبسر را در خود جای داده است. دریاچه طبیعی و زیبای اوان، یکی از دیدنی‌های الموت است که از آثار طبیعی – ملی ایران محسوب می‌شود.دریاچه اوان به‌دلیل نزدیکی به تهران مقصدی برای سفرها و تورهای یک روزه طبیعت‌گردی است. پرنده‌نگری و تماشای پرندگان مهاجر، صیادی ورزشی، اسکیت‌ روی دریاچه در فصل سرما، قایقرانی و کوهنوردی در ارتفاعات اطراف اوان از جمله تفریح‌های این دریاچه است.

مسیر دسترسی : ۷۵ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوين، دهستان معلم کلایه

 

الموت

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *