رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

جاهای دیدنی خوانسار در بهار

لینک این مطلب کپی شد!

جاهای دیدنی خوانسار را در بهار باید دید. اوایل بهار بهترین فصل سفر به مکان های دیدنی خوانسار است، جاهای دیدنی خوانسار شهری که با لاله‌های واژگون و عسلش شناخته می‌شود و می‌گویند کوچه باغ‌هایش در ایران زبانزد است. به همین دلیل و به خاطر تماشای آن لاله‌ها و طبیعت بهاری است که هرساله سیل گردشگر در اردیبهشت راهی خوانسار می‌شود. خوانسار یک شهر نقلی با جمعیت کم است که از اصفهان تنها دو ساعت فاصله دارد.نام «خوانسار» به معنای چشمه‌سار است و همانطور که از نامش پیدا است، این شهر مملو از چشمه‌های پرآب و باشکوه و طبیعت سبز و تازه است. در واقع خوانسار یکی از خوش آب و هواترین شهرهای ایران است که همه چیزهایی که یک طبیعت دوست به آن احتیاج دارد از درختان بلند و سرسبز گرفته تا چشمه‌های خنک و روان،‌ کوه‌های پر‌ابهت و برفی، آفتاب گرم و هوای پاک را یکجا در خود جای داده است. در این مطلب شما را با جهای دیدنی خوانسار در بهار آشنا خواهیم ساخت .

لاله های واژگون خوانسار
خوانسار در ۱۵۰ کیلومتری شمال غربی اصفهان واقع شده و با اینکه زیاد از کویر دور نیست ولی یکی از خوش آب و هواترین‌هاست. به طوری که در گرم‌ترین وقت سال دمای هوا به ۳۱ درجه می‌رسد و این یعنی اینکه در تابستان هم می‌تواند یکی از گزینه‌های سفر باشد. خوانسار جاهای دیدنی زیادی دارد ولی در سفر به آن باید این جاها را حتما دید:

-های-واژگون-1-800x600 جاهای دیدنی خوانسار در بهار

-های-واژگون جاهای دیدنی خوانسار در بهار

پارک جنگلی سرچشمه که به خوبی معرف معنای خوانسار، به معنی چشمه‌سار است، یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری خوانسار محسوب می‌شود. در وسط پارک حوضچه‌های زیادی وجود دارد که آبشان از چشمه‌های پای کوه می‌آید و این چشمه‌ها را پر می‌کند. فصل پرآبی‌شان نیز دو ماه اول بهار و به خصوص اوایل اردیبهشت است. این چشمه‌ها و به خصوص چشمه‌ای به اسم مرزن گشت که در بالای دیگر چشمه‌ها قرار گرفته، آب خنک و گوارایی دارد، به طوریکه هم از آبش می‌خورند و هم به خانه می‌برند. در پارک جنگلی سرچشمه، بقعه باباپیر و مدفن شیخ اباعدنان دمشقی، از پایه‌گذارن مذهب شیعه نیز قرار دارد و در پایین آن می‌رسید به کوچه باغ‌های خوانسار و جایی که می‌شود در کنار چشمه‌های آن قدم زد و از آن همه طراوت سرزنده شد.

آدرس: میدان ۲۲ بهمن

-1-800x592 جاهای دیدنی خوانسار در بهار

-800x600 جاهای دیدنی خوانسار در بهار

دیدن لاله‌های واژگون منطقه گلستانکوه، یکی از دلایل اصلی سفر به خوانسار است. لاله‌هایی که عمر کوتاهی دارند و از اول‌های اردیبهشت تا آخر همین ماه بیشتر سرپا نیستند. طبیعت بکر و چشمه‌های پرآب این منطقه و دشتی که گسترده شده، گلستانکوه را برای گذران روز به جایی همه چیز تمام تبدیل می‌کند.

آدرس: ۱۵ کیلومتری جنوب شهر خوانسار

خانه ابهری ها

خانه تاریخی ابهری ‌ها در خوانسار، یکی دیگر از دیدنی های خوانسار است. این خانه یکی از یادگارهای دوره قاجار است که به تازگی مورد بازسازی قرار گرفته. معماری این خانه، گچبری و نقاشی‌های موجود در آن به خوبی معرف سبک معماری قاجار است. می‌توان در خانه‌ای به جا مانده از روزگار گذشته قدم زد، در جایی که انگار زمان متوقف شده.

آدرس: محله رئیسان در خیابان آیت الله خوانساری

-ها-1-1-800x564 جاهای دیدنی خوانسار در بهار

-ها-2-800x569 جاهای دیدنی خوانسار در بهار

مقبره پیر بابا ترک
آرامگاه باباپیر یا شیخ اباعدنان در پارک سرچشمه قرار گرفته و از یادگارهای روزگار صفوی در خوانسار است. «شیخ عدنان»، عارفی معروف است که در قرن ششم هجری می‌زیسته است.
در این آرامگاه علاوه بر «شیخ عدنان»، ۶ تن از مشایخ و عارفان دیگر نیز به خاک سپرده شده‌اند.

-ترک-800x533 جاهای دیدنی خوانسار در بهار

روستای دره بید

روستای دره بید از دیگر تفرجگاه‌های خوانسار است که در نزدیکی روستایی با همین نام قرار گرفته است. درخت‌های وحشی بید سرتاسر این روستا را در برگرفته‌اند و به همین دلیل این روستا با نام «دره بید» معروف شده است. دشت لاله‌های واژگون گلستان‌کوه نیز در این روستا قرار گرفته است.

-بید1-800x600 جاهای دیدنی خوانسار در بهار

غار دامنه

غار دامنه در جاده خوانسار به اصفهان، در ناحیه‌ای به نام «دامنه» در یک دره قرار گرفته است. این غار حدودا ۳۵ متر طول دارد و درون آن خشک است.

-دامنه-800x600 جاهای دیدنی خوانسار در بهار

مسجد جامع خوانسار

مسجد جامع خوانسار یکی از مساجد معروف و دیدنی خوانسار است که در جنوب‌شرقی آن واقع شده است. این مسجد متعلق به دوران حکومت صفویه است.گچبری‌ها و منبت‌کاری‌های این مسجد از زیباترین و دیدنی‌ترین تزیینات این مسجد هستند.

-جامع-2-800x533 جاهای دیدنی خوانسار در بهار

-جامع1-600x800 جاهای دیدنی خوانسار در بهار

خانه حبیبی ها

خانه حبیبی‌ها یکی از خانه‌های تاریخی خوانسار است که از گذشته‌ای پر افتخار خبر می‌دهد. این خانه زیبا با سر در باشکوه و معماری بسیار زیبا و کم‌نظیرش، توجه هر بیننده یا صاحب ذوق و هنری را به خود جلب می‌کند.
هر ساله در ایام محرم، مراسم عزای حسینی در این خانه تاریخی و باشکوه برگزار می‌شود و به همین دلیل این خانه با نام حسینیه حبیبی‌ها میان مردم شهرت دارد.

-حبیبی-ها-1-1-800x391 جاهای دیدنی خوانسار در بهار

-های-حبیبی-ها-1-800x532 جاهای دیدنی خوانسار در بهار

تپه آریایی ها
تپه آریایی‌ها، در روستای رحمت‌آباد در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال‌شرق خوانسار قرار گرفته است. این تپه از زمان آریایی‌ها به یادگار مانده است و قدمتی حدودا ۸ هزار ساله دارد. گفته می‌شود که این تپه محل زندگی اقوام پیشین بوده است. در گذشته، غارهایی در دل این تپه تاریخی قرار داشته است که از زیر تپه به هم متصل می‌شدند و انسان‌‌ها در آن‌ها زندگی می‌کردند.

هنوز هم آثاری از درهای سنگی آن‌ها در این تپه دیده می‌شود. ساختمان‌های خشتی که در چند طبقه بالای غارها از دامنه تا قله بنا شده‌اند، شکل خاصی به تپه داده‌اند و آن را خاص و منحصربه‌فرد کرده‌اند.

-ها-800x600 جاهای دیدنی خوانسار در بهار

کوچه باغ های خوانسار

خوانسار نماد کامل یک باغ‌شهر در ایران است. این شهر پر از کوچه باغ‌هایی است که می‌توان در آن‌ها قدم زد. کوچه باغ‌های رویایی خوانسار که با دیوارهای خشتی و درختان سر به فلک کشیده که ارتفاع آن‌ها چندین برابر دیوارها مزین شده‌اند، در این شهر باصفا و دیدنی جا خوش کرده‌اند. گشت و گذار و قدم زدن در محله‌هایی با کوچه‌باغ‌های کاه گلی مانند «صفائیه»، «چشمه آخوند»، «محله دوراه»، «محله بالا»، «مالگاه»، «پایتخت» بسیار لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی است.

-1-640x800 جاهای دیدنی خوانسار در بهار

چی بخوریم؟ کجا بخوریم؟

آبگوشت (دوگوله)، اشکنه (اوگوشت تخم)، آش لعابی، دلمه سیرابی (سین شیردون)، کشک لبو و … از غذاهای محلی خوانسارند. برای خوردن آبگوشت می‌توان به نزدیکی پیربابا رفت. در نزدیکی این بقعه، آسیابی است که گندم را به آرد تبدیل می‌کند. می‌توان هم از آن بازدید کرد و هم در انهاج نشست و یک استکان چای خورد. در بالای آسیاب هم دیزی سرایی است که آشپزش خانومی خوانساری است و دیزی‌های خوشمزه‌ای درست می‌کند. رستوران مهمانسرای جهانگردی در میدان ۲۲ بهمن و رستوران هتل زاگرس نیز غذاهای باب طبعی را جلوی مشتری می‌گذارند.

 جاهای دیدنی خوانسار در بهار

چی بخریم؟ از کجا بخریم؟
خوانسار را به عسل و خشکبارش می‌شناسند به طوری که در این شهر ۳۲۰۰۰ هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد و سالانه بیش از ۳۵۰ تن عسل از این شهر به شهرهای دیگر فرستاده می‌شود.

گردو، بادام و برگ زردآلو و گز خوانسار هم بسیار معروف است و همه آنها را می‌توان از خیابان امام خمینی خرید. برای خرید گز به مغازه‌های متوسلی و عصاری مراجعه کرد و خشکبار را هم از یکی از ده‌ها مغازه این خیابان تهیه کرد.

از دیگر سوغاتی‌های خوانسار، فرش ساروق است که به صورت ذهنی و با گره‌های ایلیاتی بافته می‌شود و برای خریدنش باید به روستای ویست رفت.

 جاهای دیدنی خوانسار در بهار

کجا بمانیم؟

بهترین هتل خوانسار، هتل زاگرس است که درست روبه روی پارک جنگلی سرچشمه قرار گرفته و پنجره‌هایش رو به این پارک باصفاست. هر شب اقامت در اتاق دو تخته این هتل که در خوانسار به راحتی و تمیز بودن می‌شناسندش، ۲۳۵ هزار تومان است.

انتخاب دیگر در خوانسار، در صورتی که دلتان بخواهد در خانه‌ای باصفا اقامت کنید، هتل سرای پدری است. ساختمان قدیمی‌ خانه سرای پدری که متعلق به یکی از اهالی خوانسار بوده، حالا بازسازی شده و در سال ۱۳۹۰ ساختمان دیگری به آن اضافه کرده‌اند که کاملاً مدرن است. اتاق‌هایی که در معماری خوانسار از طریق فضای نیمه‌باز به حیاط می‌رسند و قابلیت سرهم شدن را دارند. حیاطی که می‌توان در زیر سایه درختانش دراز کشید و غرق لذت شد. هرشب اقامت در سوئیت سه تخته این هتل، ۳۸۰ هزار تومان تمام می‌شود. هتل آپارتمان سرای پدری در خیابان سرچشمه قرار گرفته.

-1 جاهای دیدنی خوانسار در بهار

 

با آرزوی سفری خوش برای شما

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    واقعا خوانسار جای عالی هست.پاییزش که معروفه و همیشه اکیپ عکاسان برای عکاسی پاییزه به این شهر میرن و بهارو تابستونش هم فوق العاده هست

    ۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *