رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ شهریور ۱۳۹۳

بدون نیازسنجی هتل‌ها خاک می‌خورند

اشتراک گذاری

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴ – گروه گردشگری، فاطمه باباخانی: اختلاف‌نظر درباره ضریب اشغال هتل‌ها از زمان رشد یکباره گردشگران خارجی آغاز شد؛ عده‌ای ادعا می‌کنند هتل‌های موجود کفاف گردشگران ورودی را نمی‌دهد و ظرفیت هتل‌های چهار و پنج ستاره تا پایان سال ۲۰۱۵ پرشده است. بر این مبنا آنها ساخت هتل‌ها و اقامتگاه‌های جدید را در اولویت می‌دانند زیرا در این صورت کشور ارزهای ناشی از مسافرانی را که پشت صف ورود به ایران هستند، از دست خواهد داد. در مقابل گروهی نیز بر این باورند که آنچه درباره کمبود مراکز اقامتی عنوان می‌شود تنها به چند مقصد اصلی گردشگری ورودی نظیر اصفهان، شیراز و یزد مربوط شده و در این دایره کوچک، باز هم شامل دسته‌بندی محدودتر هتل‌های چهار و پنج ستاره‌ می‌شود.
دسته دوم، توزیع سفر را راه‌حل می‌دانند؛ به باور آنها زمانی که ما مقاصد جدید را برای گردشگران تعریف می‌کنیم، این امر نه‌تنها به معرفی جاذبه‌های سایر بخش‌های ایران منجر می‌شود، بلکه می‌تواند صنعت هتل‌داری را در این شهرها نیز از رکود خارج کرده و ارزآوری برای کشور به همراه داشته باشد. در مقابل، دسته اول معتقدند همان‌طور که گردشگری را که برای اولین بار به فرانسه سفر می‌کند نمی‌توان از بازدید ایفل بازداشت، نمی‌توان سفر به شیراز و اصفهان را به‌عنوان نمادهای ایران باستان و ایران اسلامی از گردشگر دریغ کرد. از آنجا که استدلال دو گروه دست‌اندرکار تورگردانی و هتل‌داری در این بحث صحیح است، باید دید ریشه مشکلی که این روزها صنعت ‌گردشگری کشور دچار آن شده است، در کجا است؟ عدم نیازسنجی در ساخت هتل می‌تواند یکی از دلایل این مساله باشد؛‌ کلنگ هتل‌های پنج‌ستاره در شهرهای کوچک زده می‌شود بدون آنکه ضمانتی برای پر کردن اتاق‌های آن وجود داشته باشد و درمقابل ساخت هتل‌ با ستاره‌های کمتر در شهرهای گردشگر‌پذیر عملا به همان نسبت اقبال آنها را در جذب گردشگر پایین می‌آورد.

بهره‌گیری از خانه‌های قدیمی، چاره بی‌هتلی!
رئیس جامعه تورگردانان در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: مشکل مراکز اقامتی و هتل‌های چهار و پنج ستاره معضلی است که رفع آن در آینده کوتاه‌مدت ممکن نخواهد بود. ابراهیم پورفرج، با بیان اینکه مجموعه تمهیداتی می‌تواند شدت و حدت این مساله را کم کند، افزود: تکمیل هتل‌های نیمه‌کاره یکی از این راه‌حل‌ها است. ما در حال حاضر با مجموعه‌های نیمه‌کاره زیادی در کشور مواجه هستیم که اولویت را باید تکمیل آنها به جای ساخت هتل جدید قرار دهیم تا مشکل کمبود مراکز اقامتی به‌ویژه در شهر اصفهان کاهش پیدا کند.
استفاده از مهمانسراها و امکانات اقامتی دولتی از دیگر راه‌حل‌های پیش روی صنعت هتل‌داری در شهرهای مقصد گردشگری ورودی از نگاه او است که در این رابطه، تصریح کرد: چنانچه این ساختمان‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار گیرند، آنها می‌توانند بخشی از مشکلات خود را ازطریق بهره‌گیری از آنها مرتفع کنند و توان برگزاری تور داشته باشند.رئیس جامعه تورگردانان افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌ خانه‌های قدیمی نیز ضمن قرار دادن گردشگر در یک بافت سنتی و معماری قدیمی، تجربه خوشایندی از اقامت را برای او به همراه خواهد داشت.
پورفرج ادامه داد: همچنین ما اتاق‌های استانداردی داریم که به شکل قالبی تهیه می‌‌شوند و می‌توان آنها را به هم وصل کرد و از اتصال آنها به ترکیب یک هتل دست یافت. زمان در نظر گرفته شده برای جمع‌بندی این اتاق‌ها بین ۵ تا ۶ ماه است و ما می‌توانیم به‌طور موقت از این اتاق‌ها به‌عنوان راهکاری جهت رفع نقیصه کمبود مراکز اقامتی در شهرهایی نظیر اصفهان، شیراز یا یزد بهره‌گیریم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان مقاصد جدید را برای گردشگران در نظر گرفت، اظهار کرد: از آنجا که شیراز و اصفهان شناخته‌شده‌ترین مقاصد گردشگری هستند، ما نمی‌توانیم دیدن این مقاصد را از گردشگرانی که اولین سفرشان را به ایران انجام می‌دهند دریغ کنیم اما برای کسانی که سفرهای بعدی‌شان را دارند، مقاصد جدیدی تعریف کرده‌ایم.
او درباره برنامه سفرها گفت: سفرهای گردشگران ورودی شامل تهران، شیراز، یزد، اصفهان، نطنز، کاشان و قم می‌شود. سفرهای طولانی‌تر کرمانشاه و همدان را به‌علاوه مقاصد قبلی دربرمی‌گیرد و چنانچه زمان بیشتری گردشگر در ایران بماند می‌توان بسته‌های سفر آذربایجان، شمال (انزلی، ‌رامسر و چالوس) و شوش، اهواز و مشهد را به آنها افزود یا برای این گردشگران اصفهان، شیراز و یزد را حذف و سایر مقاصد را معرفی کرد.

نیازسنجی در دستور کار!
رئیس جامعه‌ هتلداران نیز درباره مباحث مطرح‌شده در خصوص پر بودن ظرفیت هتل‌های شیراز و اصفهان گفت: آنچه در رسانه‌ها در این باره منتشر می‌شود تنها بخشی از حقیقت است. به این معنا که ما ظرفیت خالی در هتل ۴ و ۵ ستاره این شهرها آن هم در ایام پیک سفر گردشگران ورودی نداریم.
جمشید حمزه‌زاده در پاسخ به این پرسش که راهکار رفع معضل فقدان ظرفیت در ایام پیک و خالی بودن هتل‌ها در سایر ایام سال چیست، اظهار کرد: ما باید با توزیع زمانی سفر این مشکل را حل کنیم، به این ترتیب در طول سال هتلدار می‌تواند خدمات خود را ارائه دهد و این امر به رونق صنعت هتلداری در کشور کمک می‌کند.
عدم ارزیابی و نیازسنجی در زمان ساخت هتل‌ها از دیگر مواردی بود که وی در سخنان خود به آن اشاره و تصریح کرد: این امر موجب ساخت هتل‌هایی با هزینه‌های گزاف در برخی شهرها شده و متاسفانه سرمایه‌گذار حتی نتوانسته است سرمایه اولیه خود را نیز به دست آورد؛ این در حالی است که چنانچه مطالعات نیازسنجی پیش از انجام کار به این فرد داده می‌شد، سرمایه‌گذار می‌توانست با آگاهی کامل تصمیم‌ منطقی درباره تاسیس واحد اقامتی بگیرد. رئیس جامعه هتلداران از برگزاری جلسات متعدد با معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری جهت رفع این معضل خبر داد و افزود: خوشبختانه ما در این جلسات به این تفاهم رسیدیم که تشکل‌ها به نمایندگی از بخش خصوصی در بحث نیازسنجی و ارزیابی وارد شده و سازمان بر عملکرد آنها نظارت داشته باشد.

سرمایه‌گذاران خارجی، مبلغان گردشگری
عضو هیات‌مدیره جامعه راهنمایان نیز در این خصوص به «دنیای‌اقتصاد» گفت: از آنجا که ساخت هتل و رسیدن به مرحله سوددهی به یک بازه زمانی ۵ساله نیاز دارد، ما باید ثبات سیاسی و اقتصادی را به‌منظور ترغیب سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه فراهم کنیم.
مسعود عبداللهی یکی از مزیت‌های ورود سرمایه‌گذاران خارجی در ورود به تامین زیرساخت‌های گردشگری در ایران نظیر هتل‌ها را تبلیغات رایگان این سرمایه‌گذاران عنوان و خاطرنشان کرد: زمانی که سرمایه‌گذار خارجی اقدام به ساخت یک هتل می‌کند برای اینکه بازگشت مالی در حداقل زمان برایش اتفاق بیفتد، تبلیغات مجموعه خود را در دستور کار قرار داده و به این ترتیب ما با کمترین هزینه، شاهد ورود گردشگران خارجی به کشورمان خواهیم بود.
وی درباره راه‌حل پر کردن ظرفیت‌های خالی هتل‌ها تصریح کرد: برای پر کردن ظرفیت خالی هتل‌ها در طول سال و زمانی که گردشگران خارجی کمتر به ایران سفر می‌کند ما می‌توانیم با ساخت هتل‌های کوچک اما استاندارد فرهنگ رفتن به هتل را در کشور جا بیندازیم.
گفته‌های فعالان گردشگری کشور از تورگردانی و هتل‌داری نشان‌دهنده عدم توزیع مناسب اقامتگاه‌ها در کشور است؛ معضلی که معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی تلاش کرده است با ورود تشکل‌های بخش خصوصی انعقاد تفاهم‌نامه با آنها در راستای رفع آن بکوشد. جانمایی هتل‌ها در نقشه‌ها از دیگر اقداماتی است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای راهنمایی گردشگران و جا‌انداختن فرهنگ اقامت در هتل‌ها در ایران انجام داده است. با این حال معضل عدم توزیع زمانی و مکانی سفر تورهای ورودی به واسطه حضور پررنگ گردشگرانی که برای اولین بار به ایران آمده و انگیزه سفرشان دیدن شیراز، اصفهان و یزد با آب وهوایی مشابه است، همچنان وجود خواهد داشت. از این رو پایدار نگه داشتن شرایط ثبات سیاسی و اقتصادی می‌تواند ضمن ایجاد امیدواری در سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه ورفع معضل اقامتگاه‌ها، گزینه ایران را روی میز گردشگران قرار دهد؛ ورودی که این بار به قصد دیدار از سایر مقاصد گردشگری صورت می‌گیرد و توزیع زمانی و مکانی و متعاقب آن، توزیع ثروت حاصله از این صنعت در تمام کشور را به دنبال خواهد داشت.

48ff5cb1296a53ecb484ea6b9dfc588a بدون نیازسنجی هتل‌ها خاک می‌خورند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *