رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ اسفند ۱۳۹۸

کاروانسرای برمیر گراش

لینک این مطلب کپی شد!

اگر به استان فارس سفر کردیدو خواستید از شهرهای تاریخی این دیار دیدن کنید ، پیشنهاد ما به شما این است که به شهر بسیار زیبای گراش بروید و از جاذبه های تاریخی آن دیدن کنید.چرا که گراش شهری قدیمی بوده و مکان گردشگری بسیار خوبی برای علاقه مندان به سفر و جاذبه های تاریخی می باشد.یکی از مکان های دیدنی این شهر، که بازدید از آن را به شما پیشنهاد می کنیم کاروانسرای برمیر است.

کاروانسرای برمیر گراش

این کاروانسرای قدیمی که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۳۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، از آثار بسیار ارزشمند این شهر زیبا به شمار می رود.کاروانسرای برمیر گراش در غرب شهر گراش واقع در شهرستان گراش استان فارس در مسیر جاده کاروان‌ رو گراش- لامرد واقع شده‌ است. شهر گراش شهری جنوبی است در استان فارس که تا مرکز استان شهر شیراز ۳۵۵ کیلومتر فاصله دارد.

معماری کاروانسرای برمیر گراش

با توجه به معماری بنا، ساخت آن، متعلق به دروه قاجاریه است.شما می توانید با بازدید از این بنا، معماری دوارن قاجار را مشاهده کنید چرا که به خوبی در این کاروانسرا مشهود می باشد.نام این کاروانسرا به دلیل مجاورت با برکه میر به کاروانسرای بر میر مشهور شده‌ است.

در بدنه شرقی کاروانسرا، فضای مرکزی آن دارای طاق و تویزه‌است که یک ورودی آن را به دو اتاق تو درتو با پوشش گنبدی شکل متصل می‌سازد. در بخش جنوبی آن نیز یک فضای مرکب از فضای گنبد دار که پشت آن فضا با پوشش طاق و تویزه ساخته شده‌است. این تغییر ات در این بناً به دلیل نوع کابردی فضاها بوده‌است. قسمت غربی کاروانسرا، پوشش یکسانی دارد به نحوی که فضای مرکزی دارای پوشش گنبدی شکل بوده و در دو طرف آن، در شمال و جنوب دو اتاق گنبددار، ساخته شده‌است. دو اتاق مجاور اتاق مرکزی دو در ورودی جهت دسترسی به حیاط کاروانسرا دارند. طاقهای ورودی‌ها به صورت تیزه‌دار است قطر دیواره‌های بنا ۵۰ سانتیمتر و فقط دیوار بیرونی ضلع شرقی ۸۰ سانتیمتر است.

کاروانسرای برمیر گراش کاروانسرای برمیر گراش

این مصالح شامل سنگ و ملات و گچ است. ایوان (سردر ورودی) بنا، در سمت شمال واقع شده‌است.
ضلع جنوبی و ضلع شمالی فاقد ساخت و ساز بوده و تنها به وسیله یک دیوار محصور شده‌است. ساخت و ساز کاروانسرا در ضلع شرقی و غربی آن است. دیوارهای خارجی بنا، دارای پشتیبان‌هایی است که از خطر ریزش بنا جلوگیری می‌کند. این پشتیبان ها در بدنه شمالی و جنوبی و غربی دو تایی و در بدنه شرقی سه تایی است.

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *