جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حسینیه سنگ آو گراش

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ اسفند ۱۳۹۸

حسینیه سنگ آو یکی از مکان های قدیمی و تاریخی شهر گراش می باشد که در استان فارس واقع شده است.شما با سفر به این استان و شهر گراش می توانید از جاذبه های دیدنی این شهر از جمله حسینیه سنگ آو دیدن کنید.حسینیه سنگ آو مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان گراش، بخش مرکزی، بافت قدیم گراش واقع شده است .
این بنا به همت حاج اسدالله فرزند دهباشی کربلایی، علیرضا گراشی در سال (۱۲۸۲ه‍. ق) بنا شده است.این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۷۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

unnamed 1 3 حسینیه سنگ آو گراش

علت نام گذاری حسینیه سنگ آو:

دلیل نامگذاری این حسینیه به «سنگ آوی» این است که ظرف سنگی بزرگی به شکل یو انگلیسی،در زیر طاقی با تزئینات مقرنس ظرف در کنار درب ورودی، قرار دارد که به منظور نگهداری از این ظرف، در سقف طاق، سوراخی تعبیه شده است که از طریق این سوراخ، آب باران از پشت بام حسینیه، به داخل این ظرف سرازیر می‌شود و از این ظرف در مناسبتهای مذهبی جهت تهیه شربت برای عموم استفاده می‌شده است.

دربالای درب ورودی، سنگ نوشته‌ای نصب شده و ابیاتی که توسط خود بانی، سروده شده است، بر روی آن، حک گردیده است.این بنا شمال: یک سالن روضه خوانی، یک ایوان بزرگ روبروی سالن، یک آشپزخانه، چند اطاق انباری، حیاط و حوض قدیمی است.لازم به ذکر است که این بنا، دارای دو بادگیر، در دو طرف شرقی و غربی ایوان بوده است اما در حال حاضر فقط قسمت‌های هدایت کننده باد به طرف پایین سالم مانده است.

سالن روضه خوانی آن، دارای نه در، به فواصل مساوی است که هفت درب آن رو به حیاط و دو درب دیگر، یکی در راهرو شرقی و دیگری در دالان ورودی باز می‌شود. بالای درب‌هایی که رو به حیاط باز می‌شود، پنجره‌های چوبی گره کاری شده و در فواصل بین پنجره‌ها طاق نماهایی به اندازه پنجره‌ها، ساخته شده است، در مقابل هر کدام از پنجره‌ها و طاق نماها و درپایین هر طاق نما، طاقچه‌ای تعبیه شده است.این سالن به ارتفاع حدود یک متر از سطح حیاط قرار دارد که پله‌هایی در جلو درب اول، وسط و آخر ساخته شده است.

گراش حسینیه سنگ آو گراش

سقف آن، مانند خانه‌های قدیمی گراش با تیرهای چوبی بزرگ پوشانده شده است و ایوان آن، به ارتفاع حدود یک متر از سطح حیاط واقع شده و ورودی به ایوان از طریق پله‌هایی که در راهرو شرقی قرار دارد، میسر است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد