رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ مهر ۱۳۹۸

تپه بئر گال گراش

لینک این مطلب کپی شد!

تپه بئر گال، تپه‌ای است سنگی با خاکی قرمز رنگ که در جنوب غربی شهرستان گراش واقع شده است و اطراف آن را نخلستان‌ها پوشش می‌دهند. آثار و بناهای برجای مانده از گذشته در اطراف تپه بئر گال، نشان‌دهنده وجود آبادی و سکونت مردمانی است که به احتمال قوی، ساکنان اولیه گراش بودند. امتداد آثار و بنا‌های برجای مانده از دو سوی تپه بئر گال در جهت جنوب غربی تا ابتدای دشت بالا و در جهت جنوب شرقی تا محله فخی (fakhi)، ادامه دارد.
دست‌ساخته‌های سنگی و سفالی با قدمت بیش از ۴۰۰ سال که در این نواحی پیدا شده است، گویای وجود زندگی متفاوت با زندگی مردم گراش در سده های اخیر است. گفته شده ساکنان این آبادی‌ها از پیروان آیین زرتشت یا به اصطلاح امروزی مردم گراش، گاور (گبرها) بودند.
شهرستان گراش در فاصله ۳۵۵ کیلومتی جنوب شرقی شیراز واقع شده است. گِراش یکی دیگر از شهر‌هایی است که شاید بخواهید در نوروز به آنجا سفر کنید. این شهر در جنوب استان فارس قرار گرفته و در منطقه ناودیسی زاگرس چین‌خورده واقع شده است. بنای اولیه شهر گِراش در پیرامون قلعه همایون‌دژ که در بالای کوه کلات قرار دارد، شکل گرفته است بنابراین امروزه کوه کلات در مرکز شهر گِراش واقع شده و به نماد شهر تبدیل شده است. از جاذبه‌های گردشگری شهر گِراش می‌توان به برکه کل (بزرگترین آب‌انبار ایران)، قلعه همایون‌دژ، سد تنگ‌آب، برکه حاج اسدالله، مجموعه تاریخی هفت‌برکه، تپه باستانی گال، مسجد آخوند و حمام دهباشی اشاره کرد.

تپه بئر گال گراش

منبع:خبرگزاری جمهوری اسلامی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *