رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ مهر ۱۳۹۸

قلعه رستم گتوند

لینک این مطلب کپی شد!

قلعه رستم گتوند از آثار تاریخی دوره ساسانی بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی ایران بوده که با جاذبه دیدنی و منحصر به فرد توجه گردشگران را به خود جلب کرده است. قلعه رستم در شمال شهر گتوند و ساحل غربی رودخانه کارون واقع شده است ، مصالح این بنا از سنگ و ملات گچ بوده و با ایجاد برش در بستر صخره ای با اتاق های متعدد، طویلترین دیواره و برج و باروی دفاعی در عهد باستان بوده که با انبارها و دیوارهای دفاعی با بهره گیری از شکل طبیعی صخره بنایی منحصر بفرد است. قلعه رستم که بنای آن نمادی از استحکامات حفاظتی دوران باستان است استراتژیک بودن خوزستان را در دوران گذشته نشان می دهد.
قلعه رستم به همراه دیوار و قلعه دفاعی متصل به آن در ساحل شرقی کارون در واقع دژی در منتهی الیه جلگه خوزستان و در کنار یکی از ایل راه های اصلی ارتباطی جلگه خوزستان به کوهستان زاگرس و فلات مرکزی ایران و راه مالرو منتهی به شهرکرد و اصفهان بوده است.

قلعه رستم گتوند

این قلعه بر مسیر عبور عشایر و کاروان ها در این منطقه کنترل داشته و پل بند قلعه رستم و نهر جوبند در دوران ساسانی و پس از آن اهمیتی بسیار داشته است. این استحکامات بی نظیر واقع در دریاچه سد تنظیمی گتوند در کنار بقایایی چون آسیاب های راک، بقعه شاه سلیمان (شیخ سلیمان) و بقایای به زیر آب رفته گلوگردها، پل بند قلعه رستم، برد اژدها و راه سنگ فرش مجموعه ای منسجم و با اهمیت تاریخی و گردشگری می باشند که نیازمند توجه ویژه هستند.
آرامگاه قیصر امین پور شاعر معاصر ، امامزاده محمدبن زید(ع)، دریاچه و سد تنظیمی گتوند و سد بزرگ گتوندعلیا، ساحل رودخانه کارون،پارک جنگلی، دره و آبشارهای پل پرزین ، تپه باستانی چغا، دره انار ،باغ های مرکبات در ۲ بخش مرکزی و عقیلی، سایت پروازی پاراگلایدر،نهر پادشاهی،گور دخمه های کوه طبل خانه در کنار سد تنظیمی،سه پولو، بند بهمن، قلعه های تاریخی شهرسماله و روستای آبیدعلیباز از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان گتوند هستند. شهرستان تاریخی گتوند در شمال استان خوزستان با ۷۴ هزار نفر جمعیت دارای ۲ بخش مرکزی و عقیلی و پنج شهر گتوند، صالح شهر ، ترکالکی ، سماله ، جنت مکان و نیز ۴۵ روستا می باشد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *