جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پیرسلمان دیگر تشنه نیست

تاریخ بروزرسانی :
۹ مرداد ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۰۶ – به گزارش خبرگزاری فارس از اسدآباد، این روزها که بحران کم‌آبی و بی‌آبی سر تا سر کشور را فراگرفته تالاب پیرسلمان شهرستان اسدآباد خوب آبگیری شده است.

این تالاب در ۳۵ کیلومتری غرب اسدآباد قرار دارد که در فصول گرم خشکسالی آن را فرا می‌گرفت و طی سال‌های ۸۷، ۹۱ و ۹۲ به صورت کامل شاهد این خشکی بودیم.

تالاب پیرسلمان به لحاظ داشتن آب و هوای خوب و مناسب و همچنین قرار گرفتن آن در کنار امامزاده پیرسلمان جزو مکان‌های گردشگری، تفریحی و زیارتی است که نیاز به احیا شدن داشت.

علی‌رغم این‌که این تالاب در سال ۸۷ ثبت آثار ملی استان همدان شده است اما تا به امروز برای احیای آن عملاً اعتباری در نظر گرفته نشده بود که با آغاز به کار فرماندار جدید اعتباری به میزان ۵۰۰ میلیون ریال برای حفاظت و احیای آن در نظر گرفته شد.

اگرچه سال‌های گذشته مرگ تالاب پیرسلمان را رقم زده بودند اما محیط زیست شهرستان اسدآباد با احیای آن جان تازه‌ای به این تالاب داد و آب دائمی در فصول‌ مختلف سال به خصوص فصل گرم که شاهد خشکسالی آن بودیم، در آن زنده شد.

هم‌اکنون سطح تالاب پیرسلمان از نی پوشیده شده و صدای قورباغه‌ها در داخل آب و صدای پرندگان بر فراز این تالاب نمایان است و این گویای احیای تالاب خشکیده چند ساله است و نشان می‌دهد که هنوز زنده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اسدآباد در ابتدا به وجود آب و هوای مناسب، سرسبزی، تنوع گیاهان و همچنین وجود پرندگان در این شهرستان اشاره کرد و گفت: تالاب پیرسلمان یکی از تالاب‌های زیبا و متنوع استان است که به عنوان یکی از مناطق گردشگری و آثار ملی استان ثبت شده است.

رامین رمضان با بیان این‌که تالاب پیرسلمان از طریق سه چشمه جوشان زیرزمینی آبگیری می‌شده و آب وسیعی داشته است، افزود: این تالاب هرساله در فصول گرم دچار خشکسالی می‌شد و موجب از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری و همچنین مهاجرت همیشگی پرندگان از این تالاب می‌شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اسدآباد با بیان این‌که برای احیای تالاب پیرسلمان در ایام گرم سال نیاز به جمع‌آوری آب در تالاب داشتیم، افزود: ما با ایجاد آب‌بند در این تالاب موفق شدیم که در این فصل گرم آب را در تالاب محصور کرده و در طول سال تالاب پیرسلمان آب داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که از محل اعتبارات احیای تالاب‌ها موفق به جذب اعتباری برای تالاب پیرسلمان شدیم، عنوان کرد: این میزان اعتبار جذب شده برای این تالاب به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال است.

رمضانی از اثرات خوب وجود آب همیشگی در تالاب را روی سفره‌های زیرزمینی دانست و گفت: این امر موجب می‌شود که در طول تمام سال حفره سفره‌های زیرزمین باز شوند و بتوانند تغذیه کنند.

وی از دیگر اثرات آبگیری تالاب را کاهش و تعدیل دمای هوا خواند و تصریح کرد: همین آبگیری موجب می‌شود که این منطقه دارای رطوبت نسبتاً بالاتری باشد و قطعاً رطوبت بالا در بخش کشاورزی نیز مثمر مثمر است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اسدآباد خاطرنشان کرد: املاح آبی که از منابع آبی زیرزمینی استخراج می‌شود توسط این گیاهان گرفته شده و آب تصفیه شده از تالاب عبور می‌کند و در کشاورزی استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: در صورتی که این تالاب در فصل گرم خشک باشد، پرندگان مهاجر بعد از یک سال مسیر خود را تغییر داده و دیگر از این تالاب گذر نمی‌کنند و این تهدیدی جدی برای محیط زیست خواهد بود.

رمضانی تصریح کرد: البته با احیای این تالاب و آب‌بندی که در این تالاب ایجاد شده قطعاً شاهد گونه‌های گیاهان متنوع و پرندگان مهاجر به تعداد زیادی در این تالاب خواهیم بود.

وی عنوان کرد: همچنین آبگیری همیشگی این تالاب قطعاً استقبال گردشگران را بیشتر و موجب درآمدزدایی برای مردم این منطقه می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اسدآباد از مردم خواست با نگه‌داری از این تالاب موجب توسعه و احیای آن شوند.

وی با بیان این‌که برای احیا و توسعه تالاب‌ پیرسلمان نیاز به اعتبار بیشتری است، گفت: در صورت تخصیص اعتبار در سال آینده وسعت تالاب را توسعه می‌دهیم و ارتفاع این آب‌بند را نیز بالا خواهیم برد.

رمضانی پاک‌سازی ، خاک‌برداری خاک‌ریزهای اطراف تالاب و ایجاد باکس‌های زباله را از برنامه‌های محیط زیست برای توسعه تالاب پیرسلمان برشمرد.

دهیار روستای نصرت‌آباد و لک‌لک شهرستان اسدآباد هم وجود مرقد مطهر امامزاده پیرسلمان را در تالاب پیرسلمان مهم خواند و گفت: وجود این امامزاده در این مکان معنویت خاصی به منطقه داده است و موجب استقبال خوب مردم از این منطقه شده است.

محمد مقصودی‌نژاد با بیان این‌که تا به امروز تنها عمل انجام شده در احیای تالاب پیرسلمان این بوده که در ثبت آثار ملی قرار بگیرد، افزود: امسال به دستور فرماندار کمیته توسعه، حفظ و نگه‌داری تالاب پیرسلمان تشکیل و اعتباراتی در این خصوص اختصاص داده شد.

وی تصریح کرد: مبلغ ۵۰۰ میلیون اعتبار از سوی فرماندار در راستای احیای این تالاب اختصاص داده شد که تاکنون ۷۰ درصد آن تخصیص یافته و مسئولان اداره محیط زیست شهرستان در این راستا اقدامات خوبی انجام دادند.

دهیار روستای نصرت‌آباد و لک‌لک شهرستان اسدآباد در ادامه با بیان این‌که براساس پایش‌های دوره‌ای انجام شده، عاری از هرگونه آلودگی شیمیایی، میکروبی و عناصر سنگین است، افزود: این تالاب در ۱۰ سال گذشته سه بار در سال ۸۷، ۹۱ و ۹۲ کاملاً خشک شد اما امسال با بارش‌های مناسب دوباره آبگیری شده است.

وی با بیان این‌که تالاب پیرسلمان به لحاظ امکانات زیرساختی و تفریحی دارای مشکل است و هنوز سرویس بهداشتی مناسبی ندارد، گفت: وجود این تالاب و امامزاده موجب شده که گردشگران و مسافران زیادی از این منطقه استقبال کنند که عدم وجود زیرساخت‌ها مشکلاتی را هموارتر کرده است.

مقصودی‌نژاد افزود: در صورت اختصاص اعتبارات برای توسعه و ایجاد امکانات گردشگری آمادگی لازم را برای توسعه آن داریم.

وی یکی از نیازها و امکانات زیرساختی برای توسعه را وجود برق، آب و همچنین وسایل ورزشی و آلاچیق در جهت رفاه گردشگران برشمرد.

===========

لیلا نظری فرهودی

13930421000897 PhotoA پیرسلمان دیگر تشنه نیست

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *