رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ فروردین ۱۳۹۳

وقتی هتلداری راه خود را از گردشگری جدا می کند

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۱/۱۰ – تهران – ایرنا – هتلداری و گردشگری دو صنعت به هم پیوسته است که نقصان هرکدام بر دیگری اثر سوء برجای می گذارد؛ این دو حوزه در ایجاد اشتغال و درآمدزایی نقش اساسی در جوامع ایفا می کند و چنانچه این پیوستگی ایجاد نشود توسعه صنعت توریسم نافرجام خواهد ماند.

هتلداری از حلقه های اصلی صنعت گردشگری محسوب می شود و نقش اساسی در توسعه گردشگری دارد؛ در واقع صنعت توریسم بدون هتل و محل اقامت شانسی برای رشد ندارد.

بنابراین هنگامی که زیر ساخت ها برای توسعه صنعت گردشگری فراهم نشود و حلقه ها به صورت زنجیره ای عمل نکنند دستیابی به اهداف بلند دور از دسترس خواهد بود.

** تمام زیان های یک غیبت

غیبت صنعت هتلداری در گردشگری که به عنوان یکی از حلقه های اساسی توسعه این صنعت مطرح است گردشگری را با چالش های فراوان روبرو می کند.

حضور پرقدرت هتلداری در صنعت گردشگری ضمن اینکه به توسعه این صنعت منجر می شود سودهای زیادی نیز نصیب هر دو صنعت می کند.

در این رویکرد هر چه سطح خدمات هتل ها بیشتر باشد به همان نسبت میزان درآمدهای این مراکز افزایش خواهد یافت و در نهایت به رضایت گردشگران و توسعه صنعت گردشگری منجر خواهد شد.

اما توسعه صنعت هتلداری و گردشگری فقط با ساخت هتل های پنج ستاره قابل تحقق و دسترسی نخواهد بود؛ صنعت هتلداری باید در ساخت این مراکز به توان مالی همه اقشار جامعه نیز توجه کند.

ساخت هتل های دو یا سه ستاره با رعایت استانداردهای مناسب می تواند به رشد این دو صنعت و همچنین رضایت اقشار مختلف مردم منجر شود.

البته همه کارها با ساخت و احداث این هتل ها درست نمی شود بلکه برای رشد و نگهداشت گردشگران و مسافران باید خدمات مناسب و مستمر در هتل به آنان ارایه شود.

** تصمیم زیان آور

هتل ها و مراکز اقامتی در ایام نوروز و تابستان معمولا با انبوه مسافران و گردشگران روبرو می شوند؛ برخی از هتلداران معتقدند که بازار هتل ها در سایر فصول بی رونق و کساد است و حالا بهترین زمان برای جبران هزینه ها و سودهای گذشته است.

با این دیدگاه گردشگران و مسافرانی که در گذشته از این مراکز استفاده نکرده اند با مشاهده این قیمت ها عطای هتل را به لقای آن می بخشند و هرگز به این مکان باز نمی گردند.

این تصمیم، هتل و گردشگر را ازمنافع مورد نظر محروم می کند و هیچ کس به منفعت و سود نمی رسد.

** فضای جدید برای رشد گردشگری و هتلداری

بنظر می رسد با توجه به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و همچنین ایجاد فضای جدید برای ورود گردشگران به کشور صنعت گردشگری کشور به سمت رشد حرکت کند.

فعالان حوزه گردشگری کشور معتقدند که صنعت گردشگری و هتلداری ایران در سال های آینده از رشد قابل توجهی برخوردار خواهد شد و به نظر می رسد طی سال های آینده، گردشگران داخلی و خارجی افزایش خوبی پیدا کند.

این فعالان حوزه گردشگری کشور؛ نگاه ویژه دولت به بخش صنعت گردشگری و هتلداری، سیاست جدید دولت در تعامل با جهان، افزایش سرمایه گذاری ها در این بخش و همچنین افزایش خدمات مختلف در مراکز گردشگری کشور را از جمله عوامل رشد صنعت توریسیم ایران در سال های آینده بیان می کنند.

**تمیز بودن فضای هتل

هتل خوب هتلی است که تمیز و پاکیزه و مرتب باشد. تمیز بودن اتاق ها، سرویس بهداشتی، سالن نهارخوری، پوشش کارکنان و… ازجمله مواردی است که باید در ارایه خدمات در هتل ها رعایت شود.

هتل هایی که خدمات بهتری دارند سود دهی بالاتری هم خواهند داشت. هتل هایی موفق خواهند بود که خدمات شان را در قبال وجهی که در یافت می کنند ارتقاء دهند.

** هتل های ۲ و ۳ ستاره نیاز امروز

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور می گوید نیاز امروز کشور به هتل های دو و سه ستاره منطبق بر استانداردهای هتل سازی بیش از پیش مشهود است.

مسعود سلطانی فر افزود: در کنار هتل های خوب و چهار و پنج ستاره باید هتل های دو و سه ستاره با رعایت استانداردهای هتل سازی نیز ساخته شود تا با سطح درآمد و توان معیشتی مردم سازگار باشد.

** توسعه گردشگری با ایجاد اقامتگاه ها

کارشناس ارشد مدیریت اجرایی کشور روز یکشنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: گردشگری مقوله ای است که بدون صنعت هتلداری قادر به توسعه نیست و این دو صنعت به طور مستقیم بر یکدیگر تاثیر دارند.

اسماعیل کاویانی افزود: برای توسعه گردشگری به ابزارها و امکانات مختلف از جمله هتل و اقامتگاه نیازمند است که باید براساس توازن و ظرفیت هرمنطقه ای نسبت به ایجاد آن برای گردشگران اقدام کرد.

وی اظهار کرد این هتل ها و اقامتگاه ها باید براساس فراوانی و شمار گردشگران هر منطقه ای ایجاد شود که احداث هتل های مختلف با ستاره های ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ از جمله این اقدامات است.

کاویانی گفت: این امکانات باید در فواصل مختلف در اشکال هتل، متل و کمپینگ ایجاد شود تا گردشگر ۳ تا ۵ روز در این اماکن استراحت کند.

** هتل لازمه گردشگری

وی با اشاره به اینکه گردشگری و صنعت هتلداری لازم و ملزم یکدیگر هستند، گفت: جایی که هتل، اقامتگاه و کمپینگ نداشته باشیم نمی توانیم گردشگری داشته باشیم تا گردشگر تجدید قوا کند و سپس ادامه مسیر دهد.

وی تصریح کرد در حوزه گردشگری نخستین هدفی که مورد توجه است بحث تفریح، آرامش و آسایش گردشگر است که لازمه آن وجود یک استراحتگاه در شان گردشگر است.

این کارشناس بااشاره به راههای تقویت صنعت هتلداری گفت: هتلداری یکی از پرهزینه ترین صنایع است و هرچه تعداد ستاره های هتل بیشتر باشد هزینه خدمات این مراکز نیز بیشتر خواهد بود.

وی به توسعه هتل های بین المللی اشاره کرد و افزود: این هتل ها باید با کمک دولت و بخش خصوصی ایجاد شود و احداث آن نیز به عزم ملی و مدیریت جهادی نیازمند است.

این کارشناس گفت: باید با مدیریت جهادی زمین های مازاد را برای ساخت هتل های مناسب صنعت گردشگری ایجاد کرد تا از این طریق با رونق گردشگری، اشتغال و درآمد جامعه نیز افزایش یابد.

کاویانی بااشاره به اینکه در بحث گردشگری و هتل باید مشارکت و همکاری دولت را مورد توجه قرار داد افزود: وقتی که زمینی برای ساخت هتل اختصاص می یابد باید برای احداث این اماکن مورد بهره برداری قرار گیرد.

** اختصاص زمین و تغییر کاربری آن

وی بااشاره به این که در حوزه گردشگری نیازمند اقامتگاه ها و هتل های مناسب هستیم گفت: دولت پیش تر موظف شده بود که تسهیلات ارزان برای ایجاد این مراکز اختصاص دهد اما باتوجه به مشکلات اقتصادی اکنون توانایی این کار را ندارد بنابر این باید از راههای دیگر این امکانات را فراهم کند.

وی افزود: پیش تر دولت تعهد کرده بود که ۴ تا ۷ درصد تسهیلات را در احداث این اماکن اختصاص دهد اما در شرایط کنونی می تواند به عنوان مابه التفاوت، این تسهیلات را به صورت زمین با تغییر کاربری اختصاص دهد.

اسماعیلی اظهار کرد ارزان سازی و در اختیار قرار دادن زمین و تغییر کاربری این زمین ها که در اختیار دولت و شهرداری است را باید نقطه گذاری کنیم و آن را برای احداث این اماکن اختصاص دهیم.

** ویژگی های هتل ایده آل

جدا از امکانات و نوع ساختمان و همچنین تعداد ستاره ها، داشتن کارکنان منظم و خوش برخورد از جمله ویژگی های یک هتل خوب و ایده آل است. این ویژگی هتل های لوکس و گران قیمت نیست بلکه شامل تمام مراکز اقامتی خواهد بود.

کارکنان هتل باید از مراکز گردشگری، فروشگاه ها و رستوران های محلی اطلاعات کافی داشته باشند و صادقانه پاسخ گوی مسافران باشند.

خدمات و برخورد کارکنان و مسئولان هتل ها باید به گونه ای باشد که مسافر و گردشگر مثل خانه در آنجا احساس آرامش و راحتی کند.

هر چند هتل های لوکس و ۵ ستاره معمولا تمام خدمات را به مسافران ارایه می کنند اما مهمترین نکته در سفر لذت بردن همراه خانواده و داشتن اوقاتی است که با آسودگی خاطر همراه باشد.

لذت بردن بیشتر به پرداخت هزینه بیشتر نیست بنابراین بهتر است با توجه به بودجه تان برای سفر برنامه ریزی کنید.

81102739-5594149 وقتی هتلداری راه خود را از گردشگری جدا می کند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *