جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

رأی دادگاه آمریکایی: لوح های هخامنشی دانشگاه شیکاگو قابل مصادره نیستند

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ فروردین ۱۳۹۳

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۱/۱۰ – نیویورک- ایرنا- یک دادگاه ایالت ایلینوی آمریکا روز جمعه به وقت محلی رأی داد که لوح های هخامنشی ایرانی در دانشگاه شیکاگو قابل مصادره به نفع صهیونیست ها نیست.

به گزارش ایرنا دادگاهی در منطقه شمالی ایالت ایلینوی آمریکا با نقض حکم قبلی یک دادگاه در شیکاگو مبنی بر مصادره این لوح های تاریخی به نفع خانواده های اسرائیلی که مدعی اند قربانی تروریسم از سوی گروه حماس شده اند، اعلام کرد که دولت ایران مالک این اشیای تاریخی نبوده و نمی توان آن ها را به عنوان حق غرامت برای اسرائیلی ها مصادره کرد.

این حکم قابل تجدید نظر خواهد بود.

چندی پیش یک دادگاه فدرال شیکاگو حکم کرده بود که کلکسیون باارزشی از اشیای تاریخی ایران که در زمان حاضر در دانشگاه شیکاگو آمریکا نگهداری می شود، به نفع کشته شدگان رژیم صهیونیستی به حراج گذاشته شود.

این دادگاه در پی دادخواهی ˈدیوید استارچمنˈ یک وکیل آمریکایی که خواسته بود دادگاه فدرال آمریکا کلکسیون باارزش شامل تکه های سفالی متعلق به ایران باستان که بر روی آن ها با خط میخی کلماتی حک شده و در اختیار دانشگاه شیکاگو است را توقیف کند، تشکیل شده بود.

استارچمن همچنین خواسته بود که این اشیای باارزش به نفع خانواده های اسرائیلی که یک یا چند تن از اعضای آنها توسط فلسطینی ها کشته شده اند به حراج گذاشته شود که این امر مورد موافقت دادگاه قرار گرفته بود.

هزاران لوح گلی باستانی را که حاوی اطلاعاتی در مورد زبان ها و زندگی روزمره مردم در امپراتوری ایران است و دو هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارند و در سال۱۹۳۳توسط باستان شناسان موسسه شرق شناسی در حفاری های تخت جمشید کشف شد، در همان سال به منظور بررسی وپژوهش درباره ایران، به همراه تعدادی از اشیای تاریخی ایران به این دانشگاه منتقل شد.

۳۰۰ لوح از این مجموعه که اندازه ها و رنگ های مختلف دارند در سال ۱۳۸۳ پس از مذاکرات سازمان میراث فرهنگی ایران با بخش شرق شناسی دانشگاه شیکاگو به ایران واگذار شد. مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در بیشتر سالهای قرن بیستم با ایران همکاری علمی نزدیک داشت. بسیاری از دانشجویان باستان شناسی ایرانی در این دانشگاه تحصیل و تحقیق کرده اند.

81102687 5593899 رأی دادگاه آمریکایی: لوح های هخامنشی دانشگاه شیکاگو قابل مصادره نیستند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *