رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ خرداد ۱۳۹۹

موزه دیرینه شناسی کامبرین

لینک این مطلب کپی شد!

موزه دیرینه شناسی کامبرین ، اولین و تنهاترین موزه دیرینه شناسی ( رسوب برداری شده ) کشور در یزد می باشد که اخیرا با عنوان موزه تخصصی دیرینه شناسی کامبرین در شهر میراث جهانی یزد ، توسط بخش خصوصی و اداره کل میراث افتتاح شده است. با توجه به منحصر به فرد بودن نمونه ‌های موزه کامبرین (موزه فسیل) ، این موزه توانایی مرجعیت تبادل اطلاعات، تحقیق و پژوهش درباره ماکروفسیل های ایران در سطح بین المللی و همکاری با مراجع و دانشگاه‌ های خارج از کشور را نیز دارد.

-دیرینه-شناسی-کامبرین-یزد1 موزه دیرینه شناسی کامبرین

کامبریَن (به فرانسوی: Cambrien، به انگلیسی: Cambrian) یکی از دوره‌های زمین‌شناسی از دوران دیرینه‌زیستی است.دورهٔ کامبریَن حدود ۵۴۲ میلیون سال پیش آغاز شده و تا حدوداً ۴۸۸/۳ میلیون سال پیش ادامه داشته‌است.

این موزه در خانه‌ای قدیمی قرار دارد که بعد از گذشتن از راهروهایش به گنجینه‌ای با ارزش از ۴۰۰ نمونه فسیل می‌رسید.در این موزه ۴۰۰ عدد نمونه فسیلی از انواع بی مهرگان از قبیل خانواده سر پایان، خارپوستان، تریلوبیت، شکم پایان، بازو پایان، آمونیت ‎ ها، دو کفه‌ای‌ها و آمونیت‌های هترومورف و ناتیلوئیدها به نمایش گذاشته شده است. ۷۰درصد این فسیل ها را در استان یزد و ۳۰درصد آن را از سایر استان های کشور جمع آوری شده است.

-دیرینه-شناسی-کامبرین-یزد01 موزه دیرینه شناسی کامبرین

«ارتقای سطح علمی دانش آموزان و دانشجویان و عموم مردم»، «جلوگیری از برداشت‌های بی رویه و غیر اصولی و علمی نمونه‌های فسیلی»، «ایجاد بانک فسیل برای افراد محقق که برای اولین بار در ایران این ایده مطرح شده» و «ایجاد کارگاه‌های آموزشی در راستای فرآوری نمونه‌های خام فسیلی و تبدیل آن به نمونه های آموزشی و کاملاً موزه‌ای از دیگر اهداف راه اندازی این موزه است. در این کارگاه‌ها درس گفتارهای چگونگی رسوب‌برداری آثار و تاریخچه آن به صورت سمعی و بصری برای علاقه‌مندان در رده های سنی متفاوت ارائه می‌شود.

 

نحوه دسترسی به موزه دیرینه شناسی کامبرین

آدرس : یزد، میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین، جنب آب انبار شش بادگیری، کوچه سوم شهید زینی، موزه کامبرین یزد

-دیرینه-شناسی-کامبرین-یزد3 موزه دیرینه شناسی کامبرین
-دیرینه-شناسی-کامبرین-یزد4 موزه دیرینه شناسی کامبرین

           
 

نظر کاربران :

  • SAMIRA JAMEI

    سلام از بالای کوه ارومیه فسیل مرجان پیدا کردم کجا و چطور میتونم بفروشم ایا موزه ها خریدار هستن

    ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • فرزاد عباسی

    سلام من چندتا فسیل باارزش دارم که میخوام از کارشناساتون مشاوره بگیرم

    ۱۲ تیر, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *