رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ خرداد ۱۳۹۹

موزه کاظمینی یزد

لینک این مطلب کپی شد!

موزه کاظمینی یزد از جمله موزه‌های غنی یزد است و گنجینه‌ای از ارزشمندترین اشیای تاریخی است.ساختمان ۳ طبقه موزه میرزا محمد کاظمینی در سال ۱۳۹۴ و در شهر کویری یزد با وسعت ۲۴۰۰ متر مربع افتتاح شد. این موزه شامل ۶ مجموعه ارزشمند می باشد که در هر مجموعه، گنجینه ‌هایی نفیس در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و مالک و واقف آن «میرزا محمد کاظمینی فرزند حاج علی اکبر» می باشد که در ۱۳۴۳ هـ . ش در شهر یزد متولد شد.

-کاظمینی1 موزه کاظمینی یزد

موزه کاظمینی یزد هم اکنون به مالکیت اداره اوقاف درآمده ولی توسط بخش خصوصی مدیریت می شود.با علاقه‌مندی «میرزامحمّد کاظمینی» بنیانگذار این مجموعه، در کنار کار گردآوری و نشر آثار به ویژه دانشنامۀ مشاهیر و مفاخر یزد، طرح خرید آثار و اشیای قدیمی و موزه‌ای و کتاب‌های چاپی و خطّی که به سرعت در حال خارج شدن از یزد بود، در دستور کار قرار گرفت.

اگر علاقه‌مند به کتب خطی و سکه باشید موزه کاظمینی با مجموعه نفیس خود، بهترین انتخاب برای شماست. این موزه در سال ۹۴ افتتاح شده و دارای آثاری مانند کتاب‌های تاریخی ادیان مختلف، قرآن، ۲۰۰۰ نسخه خطی، ۲۰۰ نسخه چاپ‌سنگی، ۴۱ هزار سند خطّی، اسناد تاریخی، ۶۰۰۰ سکه تاریخی مربوط به قبل و بعد از اسلام(در ایران)، ۵۰۰ قطعه اسکناس، نگین انگشتر، تمبر و … است. بخش‌هایی از صحف حضرت ابراهیم(ع)، مزامیر (زبور) و انجیل پنجگانه، نسخی از سبحه الابرار جامی و کلیات سعدی، سکه‌هایی از دوران هخامنشیان، مقدونیه، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان، مهرهای تجار ایران در دوره قاجاریه و هشت هزار کبریت با طرح‌ها و ابعاد مختلف تنها قسمت کوچکی از این موزه را تشکیل می‌دهند.

-کاظمینی4 موزه کاظمینی یزد

اولین حلقه های مبادلاتی که قبل از ضرب سکه از آن استفاده می شد در این موزه موجود است.. قرآن مجید با قدمت ۷۰۰ سال و طومار ۳۰۰ ساله شجرنامه آدم تا خاتم (ص) نیز از باارزش ترین آثار این موزه‌اند. یکی از آثار منحصر به فرد این موزه که به نوعی اعجاز قران را نیز ثابت می نماید نسخه ای نفیس از قرآن به نام صمصام است که قدمت آن به دوره قاجاربر می گردد. ویژگی قرآن صمصام این است که اولین حرف هر سطر قرآن با سطر پایین همان صفحه برابری داردبه طوریکه اگر ابتدای سطر اول کلمه حرف میم باشد آخرین سطر کتاب نیز با حرف میم شروع می شود .

عهدنامه های تاریخی، فرمان های حکومتی، وقف نامه ها، نکاح نامه، و ادعیه مختلف از دیگر اسناد موجود در این مجموعه تاریخی است.وجود بیش از ۲۸ هزار تمبر متعلق به ایام قبل از انقلاب تاکنون و تمبرهای خارجی، گنجینه تمبر موزه کاظمینی یزد را تشکیل داده اند که نمایانگر دیدگاه، فرهنگ و رویدادهای اجتماعی یک جامعه است و از نظر نوع کاغذ، رنگ، علائم، موضوعات و … بسیار مهم و ارزشمند هستند.

-کاظمینی3 موزه کاظمینی یزد

این کتابخانه و متعلقات آن که شامل هفت گنجینه می‌شود، طی سه مرحله و سه وقف‌نامه در سال‌های ۱۳۸۲، ۱۳۸۵ و ۱۳۸۹، به بارگاه امامزاده جعفر(ع) یزد واگذار و وقف شده است.موزه میرزا محمد کاظمینی ، تنها موزه موقوفه یزد می باشد که گنجینه عظیمی از اسناد و نسخ خطی و نمونه ای از مجموعه آثار باستانی، تاریخی و مذهبی به صورت یکجا محسوب می شود.

نحوه دسترسی به موزه کاظمینی یزد

آدرس : یزد، بلوار امامزاده جعفر (ع)، جنب امامزاده جعفر (ع)، موزه کاظمینی یزد

-کاظمینی2 موزه کاظمینی یزد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *