جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه آیینه و روشنایی یزد

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ شهریور ۱۴۰۰

ساختمان موزه آیینه و روشنایی یزد  با زیر بنای ۸۳۷ متر مربع در باغی مصفا به وسعت ۸۱۷۴ متر مربع در خیابان کاشانی‌ یزدی‌، مقابل‌ پارک هفت‌ تیر یزد واقع‌ شده‌ است.ساختمان این موزه کوشکی در میان باغ است. حیاط وسیع با استخری در وسط، اتاق های گچ بری و آینه کاری شده رو به استخر، راهروهای تو در تو و حوضخانه از جاذبه های چشم نواز این بنا می باشد که در زمان پهلوی اول بنا شده است.

موزه آیینه و روشنایی یزد4 800x533 موزه آیینه و روشنایی یزد

تاریخچه بنا

در واقع قصر آیینه یزد در سال ۱۳۲۰ توسط فردی به نام صراف زاده ساخته شد تا از آن به عنوان مهمانسرای خصوصی استفاده شود. صراف زاده، یک بازرگان و در آن دوران وکیل مجلس یود که در آن دوران در صرافخانه ای که متعلق به پدرش بود شروع به کار کرد و با کار آشنا شد. بعد از مدتی هم که کامل کار صرافی را یاد گرفت، مستقل شد و کار خود را شروع کرد. و که در بازار یزد کار می کرد، با اینه هنوز مدت زیادی از شروع کارش نگذشته بود اما خیلی زود به شهرت رسدید چون هم منصف بود و هم در مواقعی که بدهکاران نمی توانستند پول خود را پرداخت کنند، همیشه انصاف را رعایت می کرد. علاوه بر این در کارهای خیر هم دستی داشت، همه ی این ها دست به دست هم داد تا شهرت و آوازه ی او در بازار یزد بپیچد.پس از انقلاب با فتوای محمد صدوقی مصادره و به بنیاد مستضعفان تحویل و سپس در سال ۱۳۷۷تبدیل به موزه گردید. هر از چند گاهی در موزه آثار نقاشی، عکاسی و… هنرمندان یزد در حوضخانه آن به نمایش گذاشته می‌شود.

موزه آیینه و روشنایی یزد1 800x533 موزه آیینه و روشنایی یزد

معماری بنا

سبک معماری ترکیبی سنتی و اروپایی شامل: اتاق‌هایی رو به استخر یا نشیمن بهاری، اتاق خواب، قسمت شاه نشین، حوضخانه و سرویس است. تزئینات اتاق‌ها شامل گچبری و نقاشی روی دیوار و آیینه کاری است که حوضخانه بنا بیشترین تزئینات را دارد. درها و پنجره‌ها چوبی و مشبک با شیشه‌های رنگی است و پنجره‌ها بوسیله لولای جدا شونده بصورت ساده و رنگی در می‌آید.
تزئینات زیبای آن شامل گچبری و آیینه کاری سقف ها، درهای مشبک و….است که تماماً به دست معماران هنرمند ایرانی ساخته شده است.

موزه آیینه و روشنایی یزد3 800x533 موزه آیینه و روشنایی یزد

در موزه آینه و روشنایی یزد چه می بینیم ؟

در این موزه، مجموعه ای از دست نوشته های قدیمی، کتاب، سکه، تمبر، اسلحه و چندین شی برنزی از لرستان نمایش داده شده است. همچین انواع مختلفی از آینه، انواع و اقسام چراغ ها، انواع کبریت ها و اسلحه نمایش داده شده است. از جذابترین بخش های موزه بخش وسایل روشنایی آن است که در ان انواع چراغ های پیه سوز، چراغ های نصبی، چراغ های آویزی، چراغ های پایه دار، چراغ های دستی، انواع شمع سوزها مثل نصبی و دستی، انواع نفت سوزها، گاز سوزها و برق سوزها به نمایش گذاشته شده اند.
موزه شامل اشیاء زیر است: ۱) اشیاء روشنایی پی سوز شامل : نصبی، آویز، پایه دار، دستی ۲) شمع سوز شامل : نصبی، آویز، پایه دار، دستی ۳) نفت سوزها ۴) گاز سوزها ۵) برق سوزها ۶) مجموعه آیینه‌ها «تعداد اشیاء : ۱۲۴مورد» قدیمی‌ترین شی موجود در موزه پی سوزهای متعلق به دوران ساسانی است.

موزه آیینه و روشنایی یزد2 800x533 موزه آیینه و روشنایی یزد

ونیز آثار وقفی مرحوم سید حسین حیدری (کلکسیونر یزدی) در این موزه به نمایش گذاشته شده است . در این‌ موزه‌ مجموعه‌های‌ خطی‌، اسلحه‌، سکه‌، کتب‌، تمبر،قفل‌ ،دهنه‌ اسب‌ (متعلق‌ به‌ هزاره‌ دوم‌ قبل‌ از میلاد) و نمونه‌هایی‌ از برنزهای‌ لرستان‌ و اشیای‌ دیگر به‌ نمایش‌ گذاشته‌ شده‌ است.

از سال ۱۳۷۷ تاکنون انواع آینه، ابزار وسایل روشنایی شامل گونه های مختلف پیه سوز و چراغ های قدیمی، انواع کبریت، قلمدان و طپانچه در این موزه به نمایش گذاشته شده اند.

موزه آیینه و روشنایی یزد5 800x533 موزه آیینه و روشنایی یزد

نحوه دسترسی

آدرس : یزد – خیابان کاشانی – روبروی پارک هفت تیر

ساعت کاری موزه : ۸- ۱۴ و ۱۵-۲۰

روز تعطیلی موزه : شنبه

موزه 1 موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه 2 موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه 3 موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه 4 موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه 5 موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه 6 موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه 7 موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه 8 موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه 9 موزه آیینه و روشنایی یزد

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *