رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ دی ۱۴۰۱

جاهای دیدنی فیروزکوه ( ۱۰ جاذبه گردشگری )

لینک این مطلب کپی شد!

جاهای دیدنی فیروزکوه بسیار برای گردشگران جذاب است . فیروزکوه که در نزدیکی پایتخت واقع شده است و از شهرهای بزرگ استان تهران به شمار می رود. به دلیل موقعیت خوب جغرافیایی خود همیشه مورد توجه اقوام گوناگونی می باشد .در تاریخ و داستانهای تاریخی در کنار دماوند از فیروزکوه هم نام برده شده است .در فیروزکوه تابستانها گرم و زمستانها سرد می باشد .در فصول گرم سال گردشگران زیادی بخصوص از تهران و اطراف به این منطقه می آیند .

چراکه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد. این منطقه دارای کاروان‌سراها، قلعه‌های قدیمی، گورستان‌های کهن و امامزاده‌های متعدد است که فقط برخی از آن‌ها همچنان پابرجاست. همچنین به‌دلیل شرایط توپوگرافی این منطقه از مناطق طبیعی بکر استان تهران محسوب می‌شود و یکی از زیستگاه‌های مهم حیات وحش به شمار می‌رود.با سیری در ایران همراه باشید تا با جاهای دیدنی فیروزکوه بیشتر آشنا شوید.

جاهای دیدنی فیروزکوه

پیاده روی در تنگه واشی

تنگه واشی که یکی از مهمترین جاهای دیدنی فیروزکوه است سالانه در فصول گرم سال پذیرای تعداد زیادی از گردشگران و مسافران می باشد. تنگه واشی به طول حدود ۳۰۰ متر و با دیواره‌های صخره‌ای بلند به ارتفاع حدود ۱۰۰ متر محل عبور رودخانه‌ای است که از کوه‌های واشی سر چشمه می‌گیرد. از میان دشت می‌گذرد و به همین دلیل یکی از تفریحات گردشگران گذر از میان آب‌های همین رودخانه است. در تابستان میزان آب این رودخانه به حداقل می‌رسد که گاهی تا زیر زانو مسافران را خیس می‌کند. بعد از عبور از تنگه اول و گذر از دشتی زیبا، تنگه دوم قرار گرفته است که حدود دو کیلومتر با تنگه اولی فاصله دارد. در انتهای تنگه دوم نیز آبشاری وجود دارد که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

-واشی-2-e1654411600806 جاهای دیدنی فیروزکوه ( 10 جاذبه گردشگری )

کتیبه قاجاری

در کنار زیبایی‌ّای طبیعی این تنگه، آثار باستانی نیز دیده می‌شود. یکی از سه کتیبه مشهور دوران قاجار در این تنگه به دستور فتحعلی شاه حکاکی شده است. فتحعلی شاه که دوران پیش از پادشاهی خویش را در شیراز گذرانده بود، با دیدن نقش برجسته‌های آن دیار، سه نفر به نامهای حجارباشی، نقاش باشی و معمارباشی را مسئول ساخت این سه کتبیه در تهران کرد. این کتیبه با ابعاد حدودا هفت متری وقایع دوران فتحعلی شاه را روایت می‌کند. قدمت این کتیبه حدود ۱۸۵ سال است و در قسمتی از کوه حکاکی شده است که دور از گزند بارش باران و آفتاب بوده است، هرچند توسط گردشگران آسیب‌هایی دیده است.
به خاطر داشته باشید در تنگه واشی حتما خیس خواهید شد. در نتیجه آمادگی لازم را در خود ایجاد کنید. همچنین، بد نیست که از دستفروش‌ها یا فروشگاه‌های اطراف دمپایی‌های بندی تهیه کنید. از آنجا که مسیر در بستر آب طی می‌شود؛ ضرر نخواهید کرد.
آب آشامیدنی به همراه داشته باشید. از قطع شدن آنتن موبایل نترسید و بدانید بهای بهره‌گیری از طبیعت بکر تنگه واشی، علاوه بر پرداخت یک ورودی ناچیز (کمتر از بیست هزار تومان) سپری کردن یک روز بدون سرویس بهداشتی تمیز خانگی است.

-واشی جاهای دیدنی فیروزکوه ( 10 جاذبه گردشگری )

 

غار بورنیک از جاهای دیدنی فیروزکوه

غار بورنیک در ارتفاعات پرنشیب و فراز کوهستانی به نام «بورنی» یا «بورنیک» واقع شده‌ است. اهالی این منطقه وجه تسمیه غار را این‌گونه بیان می‌کنند که بور به‌معنای گودال است و به همین دلیل از آن با نام «گودال نیک» یاد می‌کردند. برخی دیگر بور را تغییر یافته واژه بار می‌دانند که به‌معنای «محل امن» استفاده می‌شد. دهانه اصلی غار در فراسوی رودخانه واقعع شده است و موقعیت قرارگیری آن شاید در عصر غارنشینی و دوران شکار در ایران، مکانی امن را برای زندگی و پناه گرفتن ایجاد می‌کرده است. غار بورنیک از سه تالار بزرگ شکل گرفته‌ است که بر بالای هرکدام از تالارها، طاق دیس‌هایی دیده می‌شود.

روی سقف این طاق دیس‌ها، گسل یا شکاف‌های عمیقی نیز وجود دارد که نشان‌دهنده قدمت آن‌ها است. دیوارهای درون غار پوشیده از چکنده‌های گل کلمی، نخودی، سفید رنگ و صورتی است که زیبایی خاصی به غار بخشیده‌ است. قطعات سفالینه شکسته شده و پراکنده‌ای در این غار کشف شده است که نشان می‌دهد انسان‌هایی پیش از تاریخ در آن زندگی می‌کرده‌اند.

-بورنیک جاهای دیدنی فیروزکوه ( 10 جاذبه گردشگری )

چشمه خمده

چشمه خمده که در فصل بهار و تابستان مورد توجه گردشگران است، خواص درمانی بسیاری دارد. از آب این چشمه برای درمان بیماری‌های مفاصل و استخوان و بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. اگر از سمت تهران عازم این چشمه هستید؛ در مسیر فیروزکوه، سی یا چهل کیلومتر پس از دماوند، در سمت راست جاده به دنبال جاده زرین‌دشت باشید و پس از ورود به آن، عازم خمده شوید.

بسیاری از جمله دکتر جهانبخش نیکوپور معتقدند که آب این چشمه درمان بیماری‌هایی نظیر دردهای مفصلی و استخوانی، زردی، جوش و دمل می‌باشد. همچنین، اینطور گفته می‌شود که شنا در این آب به طور مستقیم روی آرامش روح و روان تاثیر مثبت می‌گذارد.چه این چشمه آبی با خاصیت درمانی داشته باشد و چه نه، مشاهده آب جوشانی که از دل کوه بیرون می‌آید و در بستری سنگی یک استخر زلال و طبیعی پدید می‌آورد؛ چیزی نیست که در هر جایی نصیبمان شود. در نتیجه، اگر عازم فیروزکوه بودید، چشمه آب معدنی خمده را در برنامه‌های بازدید خود قرار دهید. بسته به شرایط، شاید مبلغی ورودی برای شنا در آب دریافت شود.

 جاهای دیدنی فیروزکوه ( 10 جاذبه گردشگری )

قلعه لاجورد

قلعه لاجورد از آثار مهم تاریخی این منطقه به شمار می‌رود که قدمت آن به پیش از تاریخ اسلام به دوران ساسانیان می‌رسد و تا قرن هفتم یا هشتم همچنان مورد بهره‌برداری بوده است. این قلعه تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. فردوسی شاعر بزرگ ایران از این قلعه در شاهنامه این‌گونه یاد کرده است:

دژگنبدان وکوه چرمنه، دژلاجورد است برای بنه

-لاجورد جاهای دیدنی فیروزکوه ( 10 جاذبه گردشگری )

تنگه میشینه مرگ از جاهای دیدنی فیروزکوه

تنگه میشینه مرگ که از آن با عنوان چهارمحال تهران نیز یاد می‌شود از دیدنی‌های طبیعی این منطقه است که دسترسی به آن کمی سخت خواهد بود. آبشارهای متعدد کوتاهی در مسیر دسترسی به این تنگه قرار دارد. خاستگاه دقیق نام مرموز میشینه مرگ مشخص نیست؛ اما معروف است که قسمت میشینه به دلیل مجسمه‌های میش‌مانند مخفی در مسیر صعود شکل گرفته و مرگ به واسطه کشنده بودن آب چشمه‌ای اضافه شده که جان پرندگان را می‌گیرد.
برای رسیدن به این ناحیه، باید در سی کیلومتری جنوب فیروزکوه، به غرب برانید و پس از یک ساعت رانندگی، خود را به روستای لزور برسانید. از آنجا عازم ارتفاعات شوید و فرح رود را بیابید. دنبال کردن این رودخانه در دل کوه و تنگه، آبشار، دشت و چشمه‌ای به نام معجر را مقابلتان قرار می‌دهد.

دریاچه سد سیاه رود 

البته تجربه و همجواری با این همه زیبایی مفت به دست نمی‌آید و باید با آمادگی کامل بدنی، آماده از میان برداشتن موانع، ارتفاعات، سنگ و حرکت در مسیر رودخانه باشید. در ضمن به خاطر داشته باشید که علاوه بر این مسیر زیبا و دیدنی‌هایی که به آن‌ها اشاره شد؛ یک دریاچه زیبا در بالای سد سیاه رود مکان مناسبی برای کمپ کردن فراهم می‌آورد.

توصیه ما این است که در ماه‌های گرم سال، به همراه تجهیزات مناسب و یک راهنمای آشنا به منطقه عازم میشینه مرگ شوید.

-مرگ جاهای دیدنی فیروزکوه ( 10 جاذبه گردشگری )

روستای هرانده

روستای هرانده با نهرها و رودهای پر آب، با درختان بلند تبریزی و کوچه باغ‌ها و چشم‌اندازهای دیدنی از دشت و کوه‌های اطراف، دارای جاذبه‌های طبیعت‌گردی و گردشگری بسیاری است. با توجه به فاصله‌ی کمی که با تهران دارد، یکی از بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای گردشگران و طبیعت‌گردان به شمار می‌رود. غار بورنیک نیز در نزدیکی این روستا واقع شده است.

روستای لزور

روستای لزور یکی از بزرگ‌ترین روستاهای استان تهران است که در میان رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد. مردم این روستا به دامپروری و کشاورزی مشغول هستند و دارای دیدنی‌های طبیعی بسیاری است.

برج سنگی دیده بانی مزداران

برج سنگی دیده بانی مزداران نامش را از روستایی با همین نام گرفته است و نام اولی و اصلی آن مشخص نیست. این برج تاریخی که به ثبت ملی رسیده است از لاشه سنگ و ملاط گچ و ساروج به‌صورت چهار ضلعی ساخته شده است . ورودی بنا در ضلع جنوب آن قرار دارشته به‌صورت کلی دارای پلانی هشت ضلعی است. ساختار داخلی بنا در حالتی است که در سمت غرب و مشرف به قلعه یک بیضی بزرگ از گنبد تا پایین دیواره‌ها برش خورده است. این امر نشان‌دهنده وجود ارتباط میان قلعه و برج سنگی مزداران است .

در اضلاع داخلی برج چهار طاق نما وجود دارد که بالای آن تزئیناتی صورت کنگره ایجاد شده است و در بالای هرکدام یک حفره کوچک مشهود است. در بالای در ورودی برج، یک پنجره مستطیل شکل وجود دارد که در بالای آن یک تخته چوب پهن نصب شده است.

 جاهای دیدنی فیروزکوه ( 10 جاذبه گردشگری )

پل ورسک

در محور فیروزکوه و در فاصله هشتاد و پنج کیلومتری جنوب قائمشهر، یکی از شاهکارهای مهندسی دنیا وجود دارد که از قضا، تجارب ارزشمند و عجیبی را به چشم دیده است.پل ورسک با بیش از صد متر ارتفاع و یک دهانه تقریبا هفتاد متری به دلیل معماری، مهندسی سازه و نقشی که در جنگ جهانی دوم داشته، در کتاب گینس نیز به ثبت رسیده است. معمولا این پل را دیدنی استان مازندران و سوادکوه معرفی می‌کنند و از نظر تقسیم‌بندی جغرافیایی نیز درست همین است؛ اما به این دلیل که ورسک دروازه ورود رسمی به استان مازندران بوده و در مسیر رسیدن به آن می‌توان چند جاذبه زیبا را مشاهده کرد؛ با اجازه شما، این پل را در فهرست جاهای دیدنی فیروزکوه معرفی می‌کنیم.

نحوه دسترسی

اگر از تهران، هدف نهایی خود را پل ورسک تعریف کنید. می‌توانید پس از فیروزکوه، عازم چشمه و گردنه گدوک شوید. از آنجا سری به آبشار شورآب بزنید و در نهایت با دنبال کردن ریل‌های قطار و عبور از تونلی که مقابلتان قرار دارد. پل ورسک را به چشم ببینید.
ورسک هشتاد سال پیش به دستور پادشاه وقت، در مدت زمان دو سال، توسط یک شرکت دانمارکی ساخته شد. نکته جالب اینکه مصالح مورد استفاده در آن تنها ملات و آجر بوده‌اند و با این حساب، شرکت سازنده بازهم ضمانت بهره‌برداری هفتاد ساله را داده بوده هرچندکه امروز این پل، یازده سال بیشتر از گارانتی آن‌ها سالم و سرحال به خط راه‌آهن ایران سرویس می‌دهد.
اهمیت ورسک برای ما، اتصال جنوب (بندرشاهپور یا امام خمینی فعلی) به شمال (بندرشاه یا بندر ترکمن فعلی) از دل دره‌ای عمیق بود، اما سپس توسط قوای امریکایی و انگلیسی برای انتقال تجهیزات به شوروی به منظور مواجهه با آلمان نازی مورد استفاده قرار گرفت و در آخر نیز قوای شوروی را برای اشغال ایران یاری کرد.
نکته جالب اینکه قرار بوده همان اوایل، پیش از ورود قوای خارجی، پل تخریب شود تا از پیشروی ارتش همسایه شمالی جلوگیری به عمل آید. اما این تصمیم عملی نمی‌شود تا پل زنده بماند و من و شما بتوانیم در هوای مه‌آلود نظاره‌گر زیبایی‌اش باشیم و تاریخش را مرور کنیم.

-ورسک جاهای دیدنی فیروزکوه ( 10 جاذبه گردشگری )

غار رودافشان

هرچند که از نظر تقسیم‌بندی‌های کشوری، غار رودافشان عضوی از دماوند است. اما به این دلیل که در شصت کیلومتری جنوب فیروزکوه قرار دارد.در میان جاهای دیدنی شهرستان فیروزکوه معرفی می‌شود. برای آن‌هایی که اهل پیاده‌روی هستند می‌گوییم. از دو راهی سیدآباد در صد کیلومتری شرق تهران، دو ساعت پیاده‌روی شما را به دهانه غار می‌رساند. با اتومبیل نیز مسیری نیم ساعته در پیش است. غار در بلندی‌های روستایی به نام رودافشان قرار گرفته و که خود سرسبز است و میزبانی از رودی خروشان به نام دَلی‌چای را به عهده دارد.

نحوه دسترسی 

دهانه غار دو هزارمتر از سطح دریا ارتفاع دارد، اما برای رسیدن به آن باید مسیری یک کیلومتری را در سراشیبی بپیمایید. با اینکار، یک شکاف به عرض چهل و طول دوازده متر مقابلتان ظاهر می‌شود و شما را به خود می‌خواند. زمانی که به آن وارد شوید. سقف سنگی بالای سرتان حداقل بیست متر ارتفاع دارد و هرچه در آن پیش می‌روید؛ نور کمتر می‌شود. پس تجهیزات روشنایی خود را به کار بیاندازید و در تالارهای دوم و سوم از زیبایی ستون، چکیده‌سنگ‌ها، مخروطی‌ها و سنگ‌های بلورین لذت ببرید. پیش از دالان نهایی، به مسیری دهلیزی وارد می‌شوید که معبد آناهیتا نام دارد. به دلیل وجود نمادین حوض آب و ستونی در میانه‌اش، این دخمه به نام الهه باروری، آناهیتا نامیده می‌شود.

ماجراجویی در غار رود افشان چیزی در حدود یک کیلومتر ادامه خواهد داشت . همین امر از این غار یکی از بهترین جاهای دیدنی فیروزکوه را می‌سازد. توصیه ما این است که در فصول گرم (به این خاطر که خفاش‌ها در زمستان می‌خوابند) با تجهیزات و در حضور راهنما پای به این غار بگذارید.

-رودافشان جاهای دیدنی فیروزکوه ( 10 جاذبه گردشگری )

آب و هوای فیروزکوه چگونه است ؟

از نظر ویژگی‌های آب و هوایی و اقلیمی، این شهرستان دارای زمستان سرد و تابستان معتدل و خنک می‌باشد.

غذاهای محلی فیروزکوه چیست ؟

شامی نخودچی ، آش گوشت ،ته چین فیروزکوهی ،دمپختک باقالی زرد ، اشکنه اسفناج ،آش شله قلمکار ، آبگوشت مغز دار و…

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *