رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ خرداد ۱۳۹۹

موزه تاریخ طبیعی ( محیط زیست ) یزد

لینک این مطلب کپی شد!

موزه تاریخ طبیعی ( محیط زیست ) یزد ، یکی از موزه های فعال یزد می باشد . بیش از ۲۰ باب موزه فعال در استان یزد وجود دارد که نیمی از آن، زیر نظر دستگاه های دولتی و بقیه توسط بخش خصوصی و مشارکتی با میراث فرهنگی استان اداره می شود.موزه تاریخ طبیعی استان یزد بهترین منبع شناسایی گونه های نادر جانوری و ذخیره گاه ژنتیک حیات وحش استان یزد است.

موزه تاریخ طبیعی ( محیط زیست ) یزد موزه تاریخ طبیعی ( محیط زیست ) یزد

ساختمان موزه تاریخ طبیعی یزد با متراژ ۲۰۰ متر و دارای ۲ طبقه می باشد که داخل ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست بلوار دانشجو یزد واقع شده است. این موزه از سال ۱۳۸۰ آغاز به فعالیت کرد که در تاریخ ۱ تیرماه ۱۳۸۳ به طور رسمی افتتاح شد و برای بازدید در اختیار عموم قرار گرفت.این موزه از بهترین موزه های یزد برای آشنایی کودکان و بزرگسالان با جغرافیای زیستی و انواع گونه‌های جانوری است.

موزه تاریخ طبیعی ( محیط زیست ) یزد موزه تاریخ طبیعی ( محیط زیست ) یزد

در این موزه انواع تاکسیدرمی حیوانات و نمونه‌های گیاهان، پرندگان، خزندگان و… را در معرض نمایش قرار داده‌اند: در موزه تاریخ طبیعی مرکز تحقیقات زیست محیطی استان یزد، نمونه‌های حیات وحش بومی استان که به نوعی در طبیعت نابود شده اند، بصورت تاکسیدرمی، برای معرفی وآموزش‌های زیست محیطی، تحقیقــاتی، پژوهشـی نگهداری می‌شوند.

موزه تاریخ طبیعی یزد متعلق به محیط زیست و دارای ۲ سالن است که بیش از ۲۰۰ شی ء ارزشمند از قبیل تاکسیدرمی ۱۵ پستاندار، ۱۸۹ پرنده و ۴ خزنده حیات وحش و حشرات دارد همچنین ۴۰ اسکلت، چندین جمجمه و انواعی از سنگ های مختلف مربوط به استان، شهرهای یزد و ایران در آن قرار دارد.در موزه تاریخ طبیعی یزد ؛ بر اساس نیاز و پتانسیل بازدید کنندگان، برای سنین گروه الف تا ج فیلم آموزشی پخش می شود که البته با هماهنگی بخش آموزش و روابط عمومی این امر صورت می گیرد.

درموزه تاریخ طبیعی استان یزد درحال حاضر ۱۰۰ گونه جانوری نگهداری می‌شوند و این موزه سالانه شاهد بازدید بیش از ۴ هزار دانش آموز است.موزه اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد بر اساس دستورالعمل سازمانی، به منظور حفظ نمونه های آکنده کاری (انباشته) شده، سالانه ۲ بار؛ اواسط بهار و اوایل پاییز، موزه توسط شرکتی معتبر سمپاشی می شود.

موزه تاریخ طبیعی ( محیط زیست ) یزد موزه تاریخ طبیعی ( محیط زیست ) یزد

اینکه کودکان حیوانات مختلفی مثل قوچ، میش، پرندگان آبزی و شکاری، جمله یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی، آهو، جیبر، کل و بز را به صورت تاکسیدرمی شده می‌بینند و نه در قفس، باعث می‌شود تا در بزرگسالی به حقوق حیوانات احترام بگذارند.

نحوه دسترسی به موزه تاریخ طبیعی یزد

آدرس : یزد، بلوار دانشجو، جنب تالار غدیر، موزه تاریخ طبیعی یزد

موزه تاریخ طبیعی( محیط زیست )یزد موزه تاریخ طبیعی ( محیط زیست ) یزد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *