جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه دائمی خودروهای تاریخی و دست ساز یزد

تاریخ بروزرسانی :
۷ خرداد ۱۳۹۹

موزه دائمی خودروهای تاریخی و دست ساز یزد در سال ۱۳۹۶ در یزد افتتاح شده و به صورت دائمی می باشد. این نمایشگاه خصوصی که مجوز دومین نمایشگاه دائمی کشور را کسب کرده، پس از گشایش با استقبال خوبی از سوی یزدی‌ها و مسافران نوروزی روبرو شده است.خودروها از زمان اختراعشان تا کنون، همواره یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین دست‌ساخته‌های بشر بوده‌اند، درست مانند هواپیماها. قیمت بسیار کمتر نسبت به هواپیما و امکان استفاده به صورت شخصی در زندگی روزمره در کنار سرعت، زیبایی و امکانات متعددی که در اختیار راننده قرار می‌دهد باعث استفاده هرچه بیشتر انسان از این اختراع شگفت‌انگیزش شده است.

موزه خودرو یزد1 موزه دائمی خودروهای تاریخی و دست ساز یزد

در این بین عده‌ای اما آن‌قدر شیفته خودرو می‌شوند که تصمیم به گردآوری و نگهداری نمونه‌های مختلف آن می‌گیرند و حتی گاهی با احداث موزه، دیگران را نیز در مشاهده و لذت بردن از آن‌ها سهیم می‌کنند.اولین موزه خودروهای تاریخی خصوصی با امتیاز تاریخی در استان یزد در مجموعه کارخانه جنوب یزد گشایش یافت. وجود این مجموعه نفیس متشکل از «خودرو های کلاسیک، تاریخی و دست ساز» به همراه موتورسیکلت‌ها افتخاردیگری برای یزد است.
این موزه که تنها کمتر از یک‌سال از عمر آن می‌گذرد مورد توجه مجموعه داران هشت کشور خارجی قرار گرفته است تا آنجا که مجموعه دارانی از امارات‌عربی‌متحده و اتریش برای خریداری آن علاقه نشان داده‌اند.

موزه خودرو یزد01 موزه دائمی خودروهای تاریخی و دست ساز یزد

شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) این موزه را به عنوان خلاق‌ترین و نوآورترین موزه ایران در سال ۱۳۹۶ برگزید.این موزه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶در یزد توسط چند برادر (برادران اردانی که کلکسیون‌دار هستند) افتتاح شد و در آن اولین اتومبیل سیتروئن نگهداری می شود. ین مکان جالب، در سال ۲۰۱۸ برگزیده برترین موزه خلاق ایران توسط شورای بین المللی موزه‌ها گردید و افتخار آفرین شد. همچنین در سال ۱۳۹۷ توسط ادره کل میراث فرهنگی کشور به عنوان برگزیده‌ترین مجموعه معرفی گردید

موزه خودروهای کلاسیک یزد یکی از بهترین‌های خودرو و اولین موزه دائمی خصوصی ایران در این حوزه است. در این موزه که مساحت آن ۱۸۰۰ مترمربع است و به‌طور کامل با فرش قرمز کف‌پوش شده است، اتومبیل‌هایی از سال‌های ۱۹۵۲ تا ۱۹۹۲ میلادی نگهداری می‌شود.این خودروها و موتورسیکلت‌ها که خاطرات دور و نزدیک فراوانی را با خود به همراه دارند، به طرز شگفت‌آوری سالم و بدون هیچ‌گونه خط و خش نگهداری شده‌اند و می‌توانند به راحتی توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب کنند.

اطلاعات مربوط به هر خودرو، روی ستونی در کنار آن، بر روی کاغذی چاپ و نصب شده است. این اطلاعات عبارتند از: نام خودرو، تعداد سیلندر، حجم موتور، سال ساخت، کشور سازنده، توضیحاتی مربوط به هر خودرو و همچنین توضیحاتی درباره برند بعضی از خودروها.
۳۰ خودرو و ۱۰موتورسیکلت قدیمی در موزه خودروهای کلاسیک یزد نگهداری می شود. در این موزه ۱۰ خودروی خیلی خاص نیز نگهداری می شوند و این موزه بعنوان موزه خودروهای تاریخی وکلاسیک و دست ساز استان در کارخانه جنوب یزد میزبان علاقه مندان است.

%name موزه دائمی خودروهای تاریخی و دست ساز یزد

خودروهای تاریخی موزه یزد

بی ام دبلیو (BMW): لوگوی این شرکت از پره‌های ملخ هواپیما در حال چرخش الهام گرفته شده و رنگ آبی و سفید این برند، به رنگ پرچم ایالت باواریا است. نام‌گذاری خودروهای این برند قاعده خاصی دارد؛ برای مثال، رقم اول مشخص‌کننده سری خودرو است، رقم بعدی حجم تقریبی موتور را نشان می‌دهد و غیره.

بنز: قدیمی‌ترین شرکت سازنده خودروهای بنزینی در جهان
ژیان ماهاری: تنها نمونه تولیدشده در سال ۱۳۵۹ توسط شرکت سایپا
ژیان دایان: مالک اصلی این شرکت یک شخص لبنانی‌الاصل بوده و نخستین خودروهای این شرکت وانت آکا و سواری ژیان بوده است.
شورلت: نام اتومبیل‌های این کمپانی از نام راننده موفق سوییسی، لوییس شورلت گرفته شده است.
هیلمن کرایسلر: نمونه‌ای که در موزه قرار دارد فقط یک سال توسط کرایسلر تولید شده است.
فولکس: شرکت فولکس واگن که به معنای خودروی مردم است، در سال ۱۹۳۰ به درخواست آدولف هیتلر، رهبر وقت آلمان نازی، بنا شده است. در آن زمان هیتلر از فردیناند پورشه تقاضا کرد که خودرویی بسازد که عموم مردم توانایی تهیه و استفاده از آن را داشته باشند.
جگوار: نام این شرکت در گذشته سوالو ساید بوده و بعد از جنگ جهانی دوم به جگوار تغییر کرده است.
سیتروئن دژوو: این اتومبیل تنها نمونه موجود در کشور است. این شرکت اولین خودروساز در خارج از آمریکا بوده که اقدام به تولید انبوه اتومبیل کرده است.
فیات: این شرکت در گذشته تانک، لوکوموتیو، تراکتور، هواپیما و بالگرد نیز تولید می‌کرده و در سال ۲۰۰۹ ششمین خودروساز بزرگ جهان معرفی شده است.

همچنین، دستگاهی آنجا قرار دارد که یادآور «شهر، شهر فرنگه/ از همه رنگه/ بیا تماشا کن» در برنامه‌های تلویزیونی دوران کودکی است و با نگاه کردن در هر کدام از سوراخ‌های آن، تصاویری از بافت قدیم شهر یزد دیده می‌شود.

افتخارات این موزه

– برگزیده برترین مجموعه در سال ۱۳۹۷ توسط اداره کل میراث فرهنگی کشور
– برگزیده برترین موزه خلاق و نوآور در ایران در سال ۲۰۱۸ توسط شورای بین المللی موزه ها
– اختراع اولین خودرو دست ساز به دست مهندس یزدی در ایران
با بازدید از این مجموعه، حس نوستالژیک و خاطره انگیزی برای بیننده ایجاد می شود و شور و نشاط زیادی را در دل جوانان و نوجوانان به وجود می آورد؛ چرا که، یادگار گذشتگان و یادآور تاریخی بس دور و دراز است.
این نمایشگاه در نزدیکی موزه قصر آیینه و روشنایی یزد قرار گرفته و آماده بازدید همشهریان و مهمانان می باشد. در کنار این موزه نیزموزه سنگ نیز قرار دارد که برای بازدید از آن نیاز به تهیه بلیت جداگانه است.

نحوه دسترسی به موزه دائمی خودروهای تاریخی و دست ساز یزد

آدرس:یزد، خیابان کاشانی، روبروی پارک هفت تیر، جنب موزه قصر آیینه . مجموعه کارخانه جنوب( پردیس جنوب)

موزه خودرو یزد4 موزه دائمی خودروهای تاریخی و دست ساز یزد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *