جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آیین سنتی شاخ به شاخ یزد

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ خرداد ۱۳۹۹

آیین سنتی شاخ به شاخ یزد یکی از مراسم دیدنی مربوط به ماه محرم در یزد می باشد . برگزاری مراسم ایام محرم یکی از رسوم قدیمی در تمام ایران زمین است و در هریک از شهرهای ایران با احترام و قداست بسیاری برگزار می شود. در یزد اما یک رسم جالب برای بزرگداشت سالار شهیدان وجود دارد، مراسمی به نام نخل گردانی! مراسمی اصیل در آداب و رسوم یزد که جلوه خاصی از عاشورای حسینی است.

آیین سنتی شاخ به شاخ یزد آیین سنتی شاخ به شاخ یزد

در ایام محرم نخلی از چوب و شاخ و برگی به شکل سرو ساخته می شود که نمادی از تابوت سیدالشهداست. این تابوت نمادین وزن بسیاری دارد و توسط ده ها نفر از زمین برداشته می شود. در ایام محرم مردم یزد در سطح شهر نخل گردانی می کنند، که به گویش خودشان “نقل” هم گفته می شود و نمادی از استقامت و آزادگی شهداست.

آیین سنتی شاخ به شاخ یزد 2 آیین سنتی شاخ به شاخ یزد

در آیین “شاخ به شاخ” که به شکل باشکوهی در بسیاری از روستاهای یزد برگزار می‌شود، اهالی روستا پس از اقامه نماز مغرب و عشا در گروههای مختلف شروع به پرسه زنی در کوچه‌های آبادی می کنند.آنها با خوندن ابیاتی ، از مردم درخواست هیزم می کنند و هیزم‌های جمع‌آوری شده در میدان آبادی بر روی هم انباشته می شود و با برافروختن آتش در پرتو گرما و روشنایی آن عزاداری سنتی آغاز می شود.

آیین سنتی شاخ به شاخ یزد 4 آیین سنتی شاخ به شاخ یزد

مردم دست در دست هم حلقه‌ای بزرگ در گرد آتش ایجاد می کنند و گروهی که تعدادشون به پنج یا هفت نفر می رسد در وسط این حلقه، حلقه کوچکتری تشکیل داده و خوندن نواهای “یا حسن” و “یا حسین” آغاز می شود.جمعیت عزادار نیز با تکرار این عبارات، به سر و سینه خود می زنند و این مراسم تا پاسی از شب ادامه پیدا می کند. آیین ” ذکر گرفتن ” نیز بیشتر برای اعلام مجلس عزاداری امام حسین (ع) و همچنین استقبال از ماه محرم در برخی از روستاهای این منطقه برپا می شود.
در این مراسم سنتی که مقارن غروب آفتاب و بر بالای پشت بام مسجد یا حسینیه آبادی برگزار می شود حاضران با خوندن اشعاری، فرا رسیدن ماه محرم و برپایی مجلس عزای حسین (ع) را به اطلاع اهل محل می رسانند.

آیین سنتی شاخ به شاخ یزد 3 آیین سنتی شاخ به شاخ یزد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *