رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ آبان ۱۳۹۴

منطقه سجزی، پارک بزرگ گردشگری می‌شود

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۸/۲۶- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه دشت سگزی یکی از ۱۶ کانون بحران تولید ریزگرد استان است، گفت: طرح بیابان‌زدایی شرق، منطقه سگزی را به پارک بزرگ گردشگری تبدیل می‌کند و از پساب برای آبیاری این درختان استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، محمد حسین شاملی امروز (سه‌شنبه) در مراسم افتتاح پروژه ۱۰ هزار هکتاری بیابان زدایی شرق اصفهان در سگزی، اظهار کرد: با اجرای این طرح منطقه سگزی به یک پارک بزرگ گردشگری در نواحی بیابانی شرق اصفهان تبدیل و جلوی انتشار خاک و غبار گرفته می‌شود.

وی افزود: با اجرای طرح درختکاری و بیابان‌زدایی در هر هکتار، یک تن اکسیژن تولید، ۶۷ تن ریزگرد کنترل و چهار تن کربن جذب و ترسیب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه توسعه بیابان در جهان رکورد می‌شکند، گفت: تعداد ۱۶ کانون بحران ریزگرد در استان اصفهان شناسایی شده است که سالانه ۳۵ میلیارد تومان خسارت وارد می‌کند.

شاملی اضافه کرد: دشت سگزی زمانی مرغزاری وسیع با پوشش گیاهی خوب بود که دام‌های زیادی در آن چرا می‌کردند، اما به دلیل خشکسالی و حفر زیاد چاه‌ها و چرای بی رویه به یک منطقه تولید غبار و خاک تبدیل شده است.

وی با اشاره به خطر فرونشست در پنج میلیون هکتار از اراضی استان اصفهان، ادامه داد: بحث فرسایش خاک و آلودگی هوا نیز باید با حفظ پوشش گیاهی مناسب مدیریت شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: البته طرح ۱۰ هزار هکتاری بیابان‌زدایی شرق نیازمند صرف هزینه‌های بسیار زیادی است، اما خوشبختانه بسیج سازندگی و برخی از نهادهای نظامی نیز برای اجرای آن اقدام و همکاری کرده‌اند.

شاملی با بیان اینکه حدود ۴۵۰۰ هکتار از زمین‌های این طرح به مراکز نظامی واگذار شده است، تصریح کرد: بخش زیادی از این زمین‌ها در اختیار بسیج سازندگی و حدود ۲۰۰۰ هکتار از آن در اختیار پادگان‌های ارتش قرار دارد که در امر آبیاری و رسیدگی به آن‌ها با مشکل عبور از لایه‌های نظامی و امنیتی مواجه هستیم.

وی گفت: ۲۰۰ لیتر بر ثانیه پساب برای آبیاری درختان طرح بیابان‌زدایی شرق اصفهان از تصفیه خانه شمال اصفهان به سمت دشت سگزی از طریق کانال‌های آبیاری منتقل خواهد شد. از سوی دیگر صرفاً درخت طاق کاشته نمی‌شود بلکه در این امر تنوع درختان مدنظر است. هم‌چنین ۶۰۰ هزار اصله نهال در این راستا کشت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اظهار کرد: با دانشگاهیان نیز در زمینه تولید سیمان بیولوژیک و مالچ در منطقه رایزنی‌هایی انجام شده است. باید ایستگاه تأمین میزان خسارات نیز در این منطقه راه‌اندازی شود تا زیان‌های ناشی از حرکت ریزگردها به درستی سنجیده شود.

262 منطقه سجزی، پارک بزرگ گردشگری می‌شود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *